View Full Version : Angående fettinntak


Indiekid
04-02-10, 02:37
Hvor mange gram fett pleier dere å spise på en vanlig dag?

Jeg synes det er så innmari vanskelig å få i meg nok fett. Regner jo med at jeg kommer til å gå ned som bare det når jeg først får den mengden fett jeg skal ha, siden jeg skal såpass mye ned i vekt..men så var det å finne gode fettkilder da..sånn bortsett fra meierismør og olje..jeg spiser ellers mye grillet kylling, egg, bacon og sånt, men er enda såpass fersk at jeg ikke klarer så mye enda..

Photobscura
04-02-10, 07:31
Bacon, nakkekoteletter med fett og mye marmorering (hvitt i kjøttet), vanlig kjøttdeig framfor karbonadedeig, når/om du er ferdig med induksjonen; de fete ostetypene, seterrømme, creme fraiche og fløte -forsåvidt i moderate mengder ;). De fete fisketypene som laks og ørret, makrell og sild. Et godt tilskudd av fettsyrer fra kokosolje (cocosa) eller en god tran.

Indiekid
04-02-10, 23:02
Dette BURDE seriøst få vekta ned...for nå har jeg nettopp shotta 1 dl kokosnøttolje, for å få opp fettmengden..det var ikke en spesielt behagelig affære. :p

Kitt
04-02-10, 23:09
Jeg pleier å ha cocosa i teen min, jeg!:)
Den uten smak i svart te og den med kokossmak i fruktte etc!
Litt uffent til å begynne med, nå tenker jeg ikke på det.:p
Mange som har cocosa i kaffen også!

Et veldig ca mål fett er 200g+

Indiekid
04-02-10, 23:12
Hadde sikkert funka å ha den i teen...jeg antar at den oljen jeg har er det samme som cocosa..det er iallefall kokosnøttolje fra Thailand. Men så var det hva slags typer te jeg har lov til å drikke mens jeg er på induksjon?

Indiekid
04-02-10, 23:16
Det står i atkinsboka at jeg kan drikke urtete uten søtning..tror det var sånn det var formulert, og da går den vanlige teen jeg pleier å drikke (grønn te med bringebærsmak) ut. Men har jeg lov til å drikke earl grey, eller sånn fruktte da?

Kitt
04-02-10, 23:21
Vet så lite om Atkins, men vet man "har bestemt" her inne etter litt frem og tilbake, at det ikke er karber å snakke om i noen slags te! De kryper jo ikke akkurat ut av tebladene og legger seg i vannet, heller. Det er jo bare aroma som kommer ut av teposene!:p

Indiekid
04-02-10, 23:23
Så da kan jeg vel egentlig bare drikke den herlige bringebærteen min da! :) Det var en veldig veldig veldig god nyhet...den har vært hardt savnet i det siste. :) Skal prøve med kokosnøttolje i. :)

Photobscura
04-02-10, 23:23
Det har vel heller vært koffeinen som det har handlet om. Nå har jeg oversett akkurat den regelen ganske glatt :_plystre:, og det hadde ikke noe å si for min vektnedgang i hin tid med atkins.

Indiekid
04-02-10, 23:25
Nei, kan jo prøve, og evt slutte hvis det skulle bli et problem for meg..nå ser jeg at det står på teen min at det er fruktose i...er det like strengt på det?

Kitt
04-02-10, 23:26
Drikk teen din, du, med ekstra fett oppi!:D

frkprym
05-02-10, 01:07
Nei, kan jo prøve, og evt slutte hvis det skulle bli et problem for meg..nå ser jeg at det står på teen min at det er fruktose i...er det like strengt på det?

Fruktose er jo et sukker som påvirker blodsukkeret. Du burde nok finne deg en annen te.
Det er masse urte-teer uten teblader i - dvs uten koffein, som er kjempegode. Jeg har nettopp funnet en te som heter Yogi med masse kryddersmak, kan virkelig anbefales.

Photobscura
05-02-10, 01:09
Åh, om du liker fruktte, så vil jeg på det varmeste anbefale Celesteal seasoning! Den er ikke tilsatt fruktose og er koffeinfri. Yogi-te er også glimrende! Ikke minst med et bevinget lite visdomsord på hver teposelapp :D

frkprym
05-02-10, 01:27
Yogi-te er også glimrende! Ikke minst med et bevinget lite visdomsord på hver teposelapp :D
Visdomsord hadde jeg ikke fått med meg!: "Feel food, do food, be good."
Skal forsøke på det.
(Den med lakris er fantastisk.)

Indiekid
05-02-10, 01:32
Oh, takk for tetips! Er de nevnte teene sånn som man kan kjøpe på dagligvarebutikker, eller er det mer spesialsjapper? Må jo prøve å sjekke de ut. :)

frkprym
05-02-10, 01:38
Yogi har jeg bare funnet i litt større butikker, den andre vet jeg ikke hvor finnes.

Indiekid
05-02-10, 01:40
Hm, kan stikke bort på Ultra en dag og se der..vil tro at de selger det meste i de butikkene. :)

Photobscura
05-02-10, 02:10
Jeg vet ikke, her i Oslo sentrum er det stort sett så små filialer av butikkjedene. Jeg har funnet både yogi-te og celesteal seasoning på helsekost og Helios. CS har jeg også sett på Deli de Luca :)

Indiekid
05-02-10, 02:12
Det er masse av de små drittbutikkene her i Trondheim også, men vi har iallefall en (om ikke flere..) stooore Ultrabutikker i sentrum...Deli Deluca er vi ikke så heldige med...tror det er en Oslo-greie. :)

Photobscura
05-02-10, 02:15
Det er masse av de små drittbutikkene her i Trondheim også, men vi har iallefall en (om ikke flere..) stooore Ultrabutikker i sentrum...Deli Deluca er vi ikke så heldige med...tror det er en Oslo-greie. :)
Åh, det er ikke SÅ stas. Vel, i starten var det spenennde, men nå har kvaliteten på maten sunket. Da jeg bodde i Trondheim var det ikke en gang 7/11. Haha, nå følte jeg meg lite gammel :p.
Men helsekoster har dere vel, og så vidt jeg husker ligger det en Helios i sentrum :)

Indiekid
05-02-10, 02:18
Hehehe, når jeg bodde i Oslo var maten på Deli Deluca fantastisk..ting forandrer seg sannelig med årene. :) Det er helsekostbutikker både her og der i Trondheim..men kan ikke si at jeg klarer å pinpointe en spesiell..kanskje fordi jeg så sjelden er innom de butikkene...men jeg kan jo prøve å følge litt mer med..hehe..

Photobscura
05-02-10, 02:19
Men da må du ta en tur på Helios, jeg sjekket nå, for moro skyld, og ganske riktig, det ligger en i Prinsens gate. De har helt rått utvalg på te!

Indiekid
05-02-10, 02:21
Ooohh, jamen da skal jeg ta meg en tur nedover Prinsens når jeg får studielån, og gjøre noen innkjøp..har seriøst savnet noe varmt i koppen de siste ukene..tror jeg må ha noe kaffe og, så jeg har noe å kose meg med på mårran. :)

moochie
05-02-10, 07:30
Yogi te fåes kjøpt på aller fleste helsekost butikker i landet, og er såå gode :) Den med lakris er himmelsk :D Pukka te er også kjempe godt, men de er mer sjeldne her til lands, men også veldig gode :)
Og for ei som alltid er/har vært avhenging av å ha noe søtt i teen, har ikke det, så lenge jeg drikker Yogi eller Pukka ;)

aatinka
05-02-10, 13:14
Sweet Peppermint fra London er veldig god! Hvis du liker lakris-smak :) Den er søtet med lakrisrot, så den trenger ikke jeg noe søtstoff i! Og jeg bruker vanligvis MYE sukker i teen (før ketolyse riktignok...)

moochie
05-02-10, 14:16
Sweet Peppermint fra London er veldig god! Hvis du liker lakris-smak :) Den er søtet med lakrisrot, så den trenger ikke jeg noe søtstoff i! Og jeg bruker vanligvis MYE sukker i teen (før ketolyse riktignok...)

Å ja, den er også digg :) Sitter faktisk å drikker en kopp nå ;)

Indiekid
05-02-10, 16:09
Jeg prøvde en ganske ordinær pose-te i går kveld. Svart te med røde bær, eller noe sånt. Også hadde jeg en dæsj kokosnøttolje i...det var litt rart, men funka egentlig overraskende bra..(de to shottene jeg tok med olje derimot, gjorde at jeg lå kvalm hele natta)..Også hadde jeg et par suketter i...er egentlig bare overlykkelig over at jeg kan drikke te/kaffe igjen, jeg. :)

Rin
06-02-10, 12:59
Litt inspirert av denne tråden fikk jeg kjøpt inn en krukke cocosa igjen i går og har prøvd en teskje i tekoppene (jeg drikker stort sett bare urte-/krydder-te, koffein får jeg nok av i kaffen) - det smaker helt ok, og artig bieffekt: det er super behandling for mine tørre vinterlepper. :D

Kitt
06-02-10, 16:40
Litt inspirert av denne tråden fikk jeg kjøpt inn en krukke cocosa igjen i går og har prøvd en teskje i tekoppene (jeg drikker stort sett bare urte-/krydder-te, koffein får jeg nok av i kaffen) - det smaker helt ok, og artig bieffekt: det er super behandling for mine tørre vinterlepper. :D
Den bieffekten har jeg også vært glad for!:ja:
Merker det godt om jeg ikke har drukket te på et par dager!

Photobscura
06-02-10, 17:20
Når jeg bruker kokosmelk i mat, så tar jeg altid litt av det som er igjen på lokket/kanten og smører hendene mine med. Det er ''fuktighetskrem'' med effekt som varer lenge :D

Jabba
06-02-10, 17:32
På min lokale MEGA står te-en på to plasser - Twinings og Lipton på en plass og den økologiske teen på en annen plass....Poenget er at selv om ikke teen finnes i en hylle så kan det være den finnes i butikken - bare på en annen plass. Og jeg tror faktsik det er Yogi te som står under økologiske varer.....Noen som vet om den er økologisk?

moochie
06-02-10, 19:11
På min lokale MEGA står te-en på to plasser - Twinings og Lipton på en plass og den økologiske teen på en annen plass....Poenget er at selv om ikke teen finnes i en hylle så kan det være den finnes i butikken - bare på en annen plass. Og jeg tror faktsik det er Yogi te som står under økologiske varer.....Noen som vet om den er økologisk?

Skulle ønske vi fikk den på "vanlig" butikk her.. vet Yogi te er organisk :)

Jeg har forresten også Cocosa (foreløbig 1ts i hver kopp) i teen når jeg er hjemme, den uten smak, og merker ikke forskjell, foruten om når jeg ser ned i koppen, og ser noe som flyter på toppen.

Karissima
10-02-10, 14:26
For å prøve å få i meg litt mer fett har jeg nå begynt å tilsette litt cocosa i kaffen.Det går helt greit å drikke men jeg føler meg kvalm og ganske proppa en stund etterpå. Er dette vanlig i begynnelsen før man har vent seg til det eller er det bare meg som er rar og overfølsom for fett ??????????:veitikke:

Imse
10-02-10, 15:01
Skulle ønske vi fikk den på "vanlig" butikk her.. vet Yogi te er organisk :)
Øh, all te er organisk;) Men noe er økoøogisk dyrka.

Det heter organic på engelsk og økologisk på norsk. Organisk er noe helt annet;) Man kan i grunn si at det som er nedbrytbart er organisk, slik som planter og trær.

Kitt
10-02-10, 15:45
For å prøve å få i meg litt mer fett har jeg nå begynt å tilsette litt cocosa i kaffen.Det går helt greit å drikke men jeg føler meg kvalm og ganske proppa en stund etterpå. Er dette vanlig i begynnelsen før man har vent seg til det eller er det bare meg som er rar og overfølsom for fett ??????????:veitikke:
Mange som må øke fettinntaket gradvis for å ikke bli kvalme og få vondt i magen!
Ikke noe uvanlig, nei!;)