View Full Version : Drittlei


superted
01-03-10, 00:11
nå er jeg drittlei alt som heter lavkarbo, er lei av å ikke kunne spise det de andre i familien spiser, er lei av å spise omtrent den samme maten hver jævla bidige dag. Det er snart så jeg brekker meg hvis jeg ser egg og bacon på tallerken. Jeg syntes det er ett slit å variere på dette kostholdet. Motivasjonen har dalt ned i kjellern etter snart 2mnd på lavkarbo :( Alt hadde vært så mye lettere om man ikke hadde vært så alene! :( Hilsen en som er en smule fortvilet og trenger ny boost av selvtillit og motivasjon!! :(

arnakristin
01-03-10, 00:31
Hei,
Det er mye av den vanlige maten man enkelt kan gjøre lavkarbo vennlig. Tenk over hva som er favorittmaten, hvilke smaker er det du savner og hvilke grep må til for å gjøre den lavkarbo vennlig. Det er mange her inne som kjører lavkarbo mens resten av familien spiser såkalt vanlig mat.
I tillegg man må ikke spise egg og bacon, i perioder spiser jeg ekstremt lite egg men bacon blir jeg heldigvis aldri lei av. Det er slutt på å tenke tradisjonelt frokost/lunsj/middag, mange her spiser middagsmat til så vel frokost som lunsj.

Til inspirasjon:
Her finner du oppskriftsdelen av forumet, http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=45 (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=45)
I mai 08 var det en som samlet det meste av oppskriftene i et lite hefte og det finner du her, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=19503 (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=19503)

LCHF4life
01-03-10, 00:59
Først og fremst.. flytt fokuset vekk fra det du ikke kan spise, og se på hva du sitter igjen med. Fryktelig mye god mat, og som det påpekes kan man gjøre veldig mye lavkarbovennlig. Når jeg snoker rundt i oppskrifter får jeg nesten mavesår i påvente av å kunne teste det ut. Kanskje det kan være inspirasjon å finne der? Er utrolig mange kreative sjeler her inne! Prøv med litt variasjon. Å spise det samme hver dag er kjedelig uansett hva slags diett du følger. Jeg skjønner at det sikkert er litt vanskeligere når man har famile og ta hensyn til, men det er sikkert noen som har gode råd for det og :) Ikke gi opp nå!!

StegforSteg
01-03-10, 06:09
Huff - kan gi den en :klem: jeg!

Men jeg anbefaler deg faktisk å snoke i oppskrifter, det har vært min redning her inne! Jeg har etter 5 uker nå ikke hatt samme middag en dag jeg :p Og har de andre i husholdningen min ønsket seg feks spagetti, så har jeg laget lavkarbo fyll og spist det sammen med brokoli og blomkål - mens jeg har kokt spagetti til de. Før helga spiste jeg faktisk for første gang risotto uten ris :P

Ikke fortvil - finn fram målebåndet og mål deg. Sett deg delmål og finn deg en belønning når det målet er nådd.....du er godt på vei!

Gerd
01-03-10, 07:01
nå er jeg drittlei alt som heter lavkarbo, er lei av å ikke kunne spise det de andre i familien spiser, er lei av å spise omtrent den samme maten hver jævla bidige dag. Det er snart så jeg brekker meg hvis jeg ser egg og bacon på tallerken. Jeg syntes det er ett slit å variere på dette kostholdet. Motivasjonen har dalt ned i kjellern etter snart 2mnd på lavkarbo :( Alt hadde vært så mye lettere om man ikke hadde vært så alene! :( Hilsen en som er en smule fortvilet og trenger ny boost av selvtillit og motivasjon!! :(

Begynner med en :klem:

Vet ikke om du lever ketogent eller ikke.
Men oppskriftsforumet er full av varierte oppskrifter, og som sagt her før, de aller fleste "vanlige" retter kan gjøres lavkarbovennlig :ja:

Her i huset spiser alle samme maten. For selv om alle ikke skal slanke seg, så har alle godt av å kutte ned på karbene :ja:

Håper du finner motivasjonen igjen :)

Vettel
01-03-10, 09:46
Tips: Ta utgangspunkt i det familien spiser, så tar du vekk det verste og erstatter med noe annet. :)

Feks. bort med poteter, inn med andre typer grønnsaker.
Bort med ris, inn med jukseris.
Bort med pasta, bruk tagliatelle av squash eller grønnsaker, eller jukseris istede. (alt etter saus)
Pizza? Spis bare pålegget!
Hamburger: pakk hamburger inn i salatblad istede.

Siden du er egenkomponert så gjør det kanskje ikke så mye om kjøttbollene/etc ikke er heelt karbofri.

Stineplinepløne
01-03-10, 11:09
Jeg hadde faktisk tenkt å skrive et lignende innlegg selv. Jeg er også drittlei.
Begynte på lavkarbo for to mndr siden. Og de siste dagene har vært jævlige.. Vet ikke hva jeg skal spise lengre. og jeg er såå lei egg. Det har vært min store proteinkilde, siden jeg ikke spiser kjøtt. og nå er jeg lei det. Så vet ikke hva jeg skal gjøre.
Har så lyst på brød og pasta :o:o

Katteeier
01-03-10, 11:49
Ting går i bølger med ups and downs.
Alt er ikke enkelt, selv om jeg tror at denne dietten er den enkleste jeg har fulgt noen gang.
Joda, blir også lei av egg og bacon innimellom, men det er nok riktig som de andre sier: Prøv å variere litt ved å få inspirasjon fra oppskriftene her inne.
Men - i perioder har jeg nesten ikke spist måltider, men passet på å få i meg fett og de stakkars karbene jeg bør ha.
Startet med Cocosa før helga, og det ga meg plutselig et boost på vekta i riktig retning. Da kommer motivasjonen, og man orker å fortsette....

Og tenk etter:
HVILKET ALTERNATIV HAR DU?

Du kan fortsette med de gamle (u)vanene....og være overvektig. Eller du kan bite tennene sammen og fortsette det du har startet på - for det vil garantert gi deg vekttap!
Hva betyr mest for deg?

Jeg lyver om jeg sier at jeg aldri er lei, så jeg forstår hva du sier!
Men ikke gi opp nå. Du er jo så godt i gang!

Impulsiw
01-03-10, 16:48
Godt sagt katteeier :heia:

Hvilket alternativ har jeg?? Fortsette med karber å bli enda feitere? Not! :nei:

abby81
01-03-10, 17:01
hei hei..
jeg bruker mye fløtegratinert brokkoli i stede for poteter f.eks ovnsbakt kyllingfilet med krydder ost inni og bacon surret rundt.. detter er godt :)
sjekk ut www.lenabeatrice.net (http://www.lenabeatrice.net) sin blogg ho.. har har masse bra oppskrifter..
og det fins masse andre bra blogger :)
ikke mist motet dette går så bra :)

Carisma
01-03-10, 21:33
Jeg syntes det er ett slit å variere på dette kostholdet. :eek::confused: Jeg har aldri spist så variert som nå. Sjelden jeg spiser samme type middag 2 ganger på en mnd for eksempel. Og egg og bacon har jeg ikke spist på snart et år tror jeg, selv kokt egg kan det gå ukesvis mellom hver gang jeg spiser.

Har så lyst på brød og pasta :o:o
Det vil vel neppe løse proteinproblemet? ;)

BitTorres
01-03-10, 22:06
nå er jeg drittlei alt som heter lavkarbo, er lei av å ikke kunne spise det de andre i familien spiser, er lei av å spise omtrent den samme maten hver jævla bidige dag. Det er snart så jeg brekker meg hvis jeg ser egg og bacon på tallerken. Jeg syntes det er ett slit å variere på dette kostholdet. Motivasjonen har dalt ned i kjellern etter snart 2mnd på lavkarbo :( Alt hadde vært så mye lettere om man ikke hadde vært så alene! :( Hilsen en som er en smule fortvilet og trenger ny boost av selvtillit og motivasjon!! :(

Sjekk ut andre blogger og se hva de spiser. Anna Jacobson i Sverige har mye god mat.
Lenabeatrice har også det. Dessuten finnes det bøker å kjøpe. Fråts i fett og gode retter. Det er faktisk ganske enkelt etter en stund, men du MÅ ha tålmodighet. De fleste har vært der som du er nå. Gi ikke opp :)

superted
02-03-10, 08:00
Tusen Takk for alle positive og kreative tilbakemeldinger ;) Veldig enig i det "Katteeier" sier ja. Alternativet er verre, man får bare dra seg litt i nakkeskinnet, prøve å være litt mere kreativ så kanskje jeg får ny motivasjon :) Har vel sikkert vært litt flink til å være negativ i det siste. Fort gjort å henge seg opp i det negative i steden for alt det positive!!! :):)

superted
02-03-10, 08:01
hei hei..
jeg bruker mye fløtegratinert brokkoli i stede for poteter f.eks ovnsbakt kyllingfilet med krydder ost inni og bacon surret rundt.. detter er godt :)
sjekk ut www.lenabeatrice.net (http://www.lenabeatrice.net) sin blogg ho.. har har masse bra oppskrifter..
og det fins masse andre bra blogger :)
ikke mist motet dette går så bra :)

Takk takk... det skal jeg jammen prøve :):)

fiffi
02-03-10, 08:57
Jeg hadde faktisk tenkt å skrive et lignende innlegg selv. Jeg er også drittlei.
Begynte på lavkarbo for to mndr siden. Og de siste dagene har vært jævlige.. Vet ikke hva jeg skal spise lengre. og jeg er såå lei egg. Det har vært min store proteinkilde, siden jeg ikke spiser kjøtt. og nå er jeg lei det. Så vet ikke hva jeg skal gjøre.
Har så lyst på brød og pasta :o:o

Kan du ikke spise litt Lindberg brød og Lindberg pasta da? Eller bake et lavkarbo brød? Det er jo mange muligheter :)

Stineplinepløne
02-03-10, 12:57
Kan du ikke spise litt Lindberg brød og Lindberg pasta da? Eller bake et lavkarbo brød? Det er jo mange muligheter :)

Ja kanskje jeg skal gjøre det..
Har ennå ikke spist pasta eller brød Og begynner å savne det..
Hvor får man kjøpt Fedon pasta??
Jeg er så lei egg nå, at jeg blir kvalm bare jeg tenker på det :(
Skal ha blomkål og brokkoligrateng til middag..

StegforSteg
02-03-10, 13:58
Prøv minstens chillisuppe. Uten egg - og med masse smak :D

blå blomst
02-03-10, 15:49
Hei til alle her. Jeg har også vært veldig lei lenge nå.. Begynner å snuse litt på lavkarbo igjen, hadde gått ned 17 kilo på det meste, lagt på meg 12 kilo igjen! Så dumt! Så jeg skjønner hvordan du har det. Jeg må bare begynne nesten på nytt igjen.

superted
16-03-10, 08:52
Tenkte jeg skulle skrive litt her igjen, etter en liten Down periode så har motivasjonen kommet tilbake, jeg går stadig nedover i vekt selvom jeg ikke har fulgt Ketolyse programmet slavisk. Har vel gått over til ett mer lavkarbo kosthold og unner meg selv litt mere utskeielser, men jeg trener masse, opptil 5ganger i uka med både utholdenhet og styrketrening så det hjelper nok også på :) Ned 13kg nå siden 4.Januar, både formen og humøret er på vei opp :D :D

Popp
16-03-10, 10:48
Godt å høre - og til motivasjon for oss når vi kommer deg hvor du har vært!

StegforSteg
16-03-10, 10:56
Godt å høre :D

Vettel
16-03-10, 12:15
Så deilig!
Bra å finne et levelig nivå, ikke minst for psyken sin skyld. :)

superted
18-03-10, 10:25
Helt sant ja ;) Man må bare finne det som passer best for en selv. Jeg har alltid vært flink til å trene når jeg først har kommet i gang :) Og derfor har jeg lagt mye fokus på det. Jeg er kanskje ikke like flink til å spise rett, men jeg spiser lavkarbo da, men jeg er litt for flink til å skeie ut litt med karbo'ene. Jeg unner meg ett kakestykke når jeg er på besøk og jeg drikker mye lettbrus. Har litt dårlig samvittighet angående det, men samtidig tenker jeg at jeg går fort lei hvis jeg er for streng med meg selv. Så da fokuserer jeg heller på det at jeg faktisk er veldig god på å trene og da går det kanskje opp i opp? :) Jeg har jo tross alt gått ned 13kg nå siden nyttår så noe riktig må jeg da gjøre :)

Gracella
18-03-10, 15:31
:eek::confused: Jeg har aldri spist så variert som nå. Sjelden jeg spiser samme type middag 2 ganger på en mnd for eksempel.

Det er det samme her i gården, god og variert mat :).

Jeg vet av folk som har hatt det samme i matpakken sin HVER DAG i 15 år!!!! Og som har "fast" ukemeny i åresvis (sånn fisk på tirsdag og torsdag, grøt på lørdag og svinesteik på søndag...)

Selv må jeg innrømme at det gikk mest i forskjellige spagetti og risgryteretter, kan ikke fatte hvor ensformig det var.

Egentlig er det bare fantasien som setter grenser på lavkarbo, det er jo så mye godt på oppskriftsdelen her inne!!

Imp
19-03-10, 09:46
Jeg bare tenkte litt på det du sa om at du var drittlei å ikke spise det samme som familien din..kan ikke de spise det du spiser? Her i huset spiser vi det samme alle sammen, dvs om mannen skal ha noe "dårlig" mat som jeg kaller det så tar han ansvar for det selv. Jeg gidder ikke å være ansvarlig for at noen får i seg usunn mat. ;)

Når det gjelder middager, pleier jeg å legge til favoritter når jeg finner en god oppskrift som jeg vil prøve (her inne som regel). Så når jeg skriver ukesmeny (vi handler en gang i uken) går jeg inn der, plukker ut det jeg vil prøve og skriver opp hva vi trenger. Det blir som regel veldig bra, og gjør at man får prøvd noe nytt nesten hele tiden.