View Full Version : Mandelekstrakt?

friskogrask
01-03-10, 01:09
Har prøvd meg på Nilles oppskrift på Rapberry Almond Crumb Cake i dag, og brukte mandelessens i stedet for mandelekstrakt. Hadde nok for det første i litt for mye, så akkurat DET kan jeg gjøre noe med. (Døkti' veitj sjø!:D)

Men kan noen her fortelle meg hva mandelekstrakt er (ift essensen mener jeg)??? :confused:

Kan ikke huske å ha hørt snakk om det før jeg...
Ikke ifm mat i alle fall. Mener å ha hørt om det ifm kremer og dusjsåper, men...

Zincite
01-03-10, 09:14
Enkelt fortalt så er ekstrakt laget på ekte mandelolje og alkohol. Essens er kunstig smak og billigere :)

fra www.asianonlinerecipes.com (http://www.asianonlinerecipes.com):

Almond extract is a pure, natural product made from the oil of bitter almonds and it has a good flavor. However, the price is higher due to its quality. As for almond essense, it is made using artificial flavorings and is therefore much cheaper compared to almond extract. When cooking, it is worth the effort of seeking out almond extract in good delicatessens, health food shops and the larger branches of supermarkets. Whichever you decided to use, for the best results, always add cautiously.

friskogrask
01-03-10, 11:31
OK, thanx:)
Da skal ekstrakten kjøpes inn til en senere anledning.

Og den er tilgjengelig i "velassorterte dagligvareforretninger", eller må jeg på helsekosten?