View Full Version : Mandelmel det samme som malte mandler?

aslaug
15-05-10, 15:58
Hei!
Nå ble jeg veldig usikker her. Var nettopp og kjøpte malte mandler i 1 kg pose. Er mandelmel noe annet? Skal bake Nannahs knekkebrødkjeks nå tenkte jeg:confused::confused:

Imse
15-05-10, 16:26
Malte mandler er bare malte mandler.

Mandelmel er prossesert og jeg tror fettet er trukket ut, slik at det blir mel av det.

Jeg aner ikke om du kan bruke malte mandler i kjeksene til Nannah, men jeg tror egentlig det skal gå fint.

aslaug
15-05-10, 19:49
uffameg, ja jeg får bare prøve!!!:D:D

aslaug
15-05-10, 20:08
Malte mandler er bare malte mandler.

Mandelmel er prossesert og jeg tror fettet er trukket ut, slik at det blir mel av det.

Jeg aner ikke om du kan bruke malte mandler i kjeksene til Nannah, men jeg tror egentlig det skal gå fint.

Det gikk bra, men måtte ha mye mindre vann i! vet du noe annet jeg kan bruke malte mandler til??:D:D

Chiquita
15-05-10, 21:18
Det gikk bra, men måtte ha mye mindre vann i! vet du noe annet jeg kan bruke malte mandler til??:D:D
"Mikrobrød på 2 minutter" (ligger oppskrift her inne et sted)
Jeg bruker malte mandler til denne, og den er kjempegod.
Min oppskrift har utgangspunkt i nevnte oppskrift funnet her på forumet, men er mer "slump".
Ca 25g smør - smeltes
1 egg
litt salt
1 stor neve mandler - males (ca 30-35g i mine never)
1 ss knuste linfrø
1-1,5 ss fiberhusk.

Røres sammen med gaffel, og legges på bakepapirkledd fat.
Inn i mikroen på full guffe i ca 1,5-2 min (i min mikro er 1,5 min nok - stopper den når smøret begynner å "piple ut" av brødet)
Kjempegodt med all slags pålegg.
Et brød er nok til 2 måltider for min del, men jeg er kanskje litt småspist

aslaug
15-05-10, 22:29
takk, denne skal prøves i morra:D:D

ada-emilie
18-05-10, 13:58
Hva står det på den melpakka di om næringsinnhold, og hvor kjøpte du den? sånt mel kan sikkert brukes til pletter, pannekaker og brød.