View Full Version : Spørsmål


Kristian
27-01-05, 12:30
Jeg kjøpte sqaush og aubergine på butikken isted for jeg ville prøve noe nytt, egner de seg til å ha i en salatblanding og bør jeg da ta av skallet?

elian
27-01-05, 12:43
Jeg har aldri smakt de rå, men grillet er de jo nydelige!!


JEG tar av skallet, fordi jeg synes det er seigt. Men jeg ser i mange oppskrifter at skallet ikke taes av.

Jeg har brukt begge i lasagne, i steden for pastaplater.Og jeg har brukt det som tilbehør til biff. Det kan jo være godt i salat, men jeg tror ikked e har så mye smak når de er rå.....

Anne
27-01-05, 13:19
Jeg kjøpte sqaush og aubergine på butikken isted for jeg ville prøve noe nytt, egner de seg til å ha i en salatblanding og bør jeg da ta av skallet?Jeg bruker masse av det, men ikke rå...Litt lite smak og litt "tørt" . Brukeer det i varme grønnsaksblandinger av alle slag eller i fløtesauser sammen med sopp (Særlig squash) Aubergine er nydelig i alle grønnsaksgryter med tomat og olje i. :)

Kristian
27-01-05, 13:23
Hva om jeg rensker og skjærer de i skiver og så steker de sammen med karbonadene? Noen som tror det vil behage barna:confused:

Anne
27-01-05, 13:41
Hva om jeg rensker og skjærer de i skiver og så steker de sammen med karbonadene? Noen som tror det vil behage barna:confused:Det er ihvertfall ikke noe skummel smak på det...Kanskje litt tamt bare.

Noe som er godt er hvis du Feks deler Squash i fire, først langsetter så i to halve. Damp/kok dem i ca 10-15 min. Skrap ut føene og litt til, så du får en "båt" Fyll de med "bolognese-lignende" fyll inkl det du skrapte ut.(men ikke alle frøene da) Legg osteskiver over og gratiner i ovn.

Hvis det er kjøttdeig i "bolognese-sausen" trenger du ikke noe ved siden av, men hvis det bare er grønnskaer, så er det nydelig ved siden av Karbonader.....
Bare et tips.

Auberginer kan også brukes på samme måte.....:)

Huldr
27-01-05, 15:28
Jeg pleier ofte å ha squash og noen ganger aubergine oppskåret i panna til f eks kjøtt. Men jeg pleier å blande med andre grønnsaker med mer smak, f eks rød paprika og løk. Da blir det godt!

Stekte aubergineskiver med sesamfrø strødd oppå er godt, med karbonader e l. og tomatsaus til. Det blir litt "gresk" :)

Rå aubergin og squash er temmelig tungt fordøyelig tror jeg... omtrent som rå potet :cool:

aveline
27-01-05, 21:15
Jeg bruker squash i stedet for agurk i salater. Faktisk syns jeg det smaker mye bedre.
Jeg syns agurker på denne årstiden smaker dårlig....vet ikke om det er plasten den er trukket med som setter smak. Om sommer og høst derimot er agurker godt.

Huldr
27-01-05, 21:36
Jeg bruker squash i stedet for agurk i salater. Faktisk syns jeg det smaker mye bedre.
Jeg syns agurker på denne årstiden smaker dårlig....vet ikke om det er plasten den er trukket med som setter smak. Om sommer og høst derimot er agurker godt.
Hmmm... ja, det er vel forsåvidt greit å spise squash rå. Husker jeg var på interrail og jeg og venninna mi kjøpte feil - det skulle vært agurk. Men vi hadde det på brødskiva likevel da. Jeg synes ikke det var noe godt, men.... Hver sin smak :p

Sorella
25-08-11, 11:09
Jeg liker ikke agurk, gir meg oppstøt i flere timer etterpå. Er det stor forskjell på karbohydratene i agurk og squash?

Har planer om å bruke det i smootie ;)

Rioja
25-08-11, 11:12
Jeg bruker squash i stedet for agurk i salater. Faktisk syns jeg det smaker mye bedre.
Jeg syns agurker på denne årstiden smaker dårlig....vet ikke om det er plasten den er trukket med som setter smak. Om sommer og høst derimot er agurker godt.

Jeg bruker også squash som agurk. Rå ja. Ungene liker også det.
Aubergine derimot synes jeg smaker grusomt, så der har jeg ingen tips. :p

arnakristin
25-08-11, 17:29
Sniker meg tur innom for å minne om den store grønnsakstråden på forumet: Grønnsaksretter og –tilbehør til middag (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41569)

mayeliz
25-08-11, 17:58
Jeg bruker også squash som agurk. Rå ja. Ungene liker også det.
Aubergine derimot synes jeg smaker grusomt, så der har jeg ingen tips. :p

:ja: Og så er squash helt ok som erstattning for brød. Jeg lasser på med pålegg så slipper jeg å maule pålegget mitt :D

TrillTrall
25-08-11, 19:44
Squash bruker jeg en del av, deler i småbiter og hiver i stekepanna når jeg lager ett eller annet, eller i woken.

Auberginer er ikke mat for meg, det har skumgummikonsistens og smaker ingenting.

smgj
26-08-11, 07:12
Aubergine skjærer du i 1/2cm tykke skiver som du strør litt salt på. Når den har svettet i 10 min tørker du av vannet, snur dem (la ligge på et kjøkkenhånduk) og gjentar prosedyren.

Deretter har du litt olje i en panne, tørker auberginskivene på nytt og har over litt grov pepper. Stek som potetgull. Spises helst varme fra panna.

Legg på rist med kjøkkenpapir under for å ta imot fettet. Er noe griseri, men veeeeldig godt innimellom som snacks.

Og så er baba ganoush en klassiker med aubergine, men den har jeg ikke smakt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Baba_ghanoush

Yrla
26-08-11, 09:40
Jeg tar ikke av skallet av noen av dem. Den grønne squashen funker rå i salat når den er ordntlig hardt og frisk, synes jeg. Aubergine ville jeg ikke spist rå, men stekt eller grillet.Gul squash liker jeg ikke.