Jeg tror jeg har klart å lage en absolutt fantastisk sjokolade. Den stivner i kjøleskapet nå, men smaken på "røra" var utrolig god. Slik gjorde jeg det:
1 toppet ss bjørkesøt
1/2 ss bakekakao
2 store ss extra virgin cocosa.
Jeg kjørte bjørkesøten til melis i min "magic bullet". Vanlig blender duger nok også. Blandet så sammen melisen og kakaoen til et lysebrunt pulver. Blandet så sammen pulveret og cocosaen.
Den hviler nå i kjøleskapet og jeg er veldig utålmodig etter å prøve den. Vil rapportere resultatet senere i kveld.
Hva er bjørkesøt?
xylitol, kunstig søtning.
Er bjørkesøt like søtt som annen søtning (f.eks Splenda?)?
Er bjørkesøt like søtt som annen søtning (f.eks Splenda?)?
Bjørkesøt minner om sukrin ;)
Bjørkesøt minner om sukrin ;)
Bruker man samme mengde med sukrin??
xylitol, kunstig søtning.
Xylitol er et sukkeralkohol, ikke kunstig søtning!
Xylitol er et sukkeralkohol, ikke kunstig søtning!
Jaja, like fullt, så kan det tas opp av kroppen og er dessuten uheldig i bruk. Om xylitol forekommer naturlig så gir det også kalorier og dermed forbrenning i kroppen (kilde:helsenett), i tillegg til at det er kjemisk beslektet (kilde: nettdoktoren) med sukker.
MHMs svar ang. sukkeralkoholer; "Sukkeralkoholer er ikke kunstige, men inngår allikevel i "samlebegrepet (kunstig) søtstoff som kan trekkes fra karbene".
Xylitol kan gi bivirkninger som
- Omdannes til energi i kroppen og er dermed ikke egnet til bruk i mengder
- Motvirker karies og tannkjøttbetennelse
- Sender forrvirrede signaler til sultsignalet
- Bremse eller stoppe vektnedgang
- Gi diare/mageproblemer
- Motvirke/forebygge ørebetennelser hos barn
Og den mest interessante for ketolysere; Det kan kaste deg ut avketose om du har rette kroppen.
Prøvde ikke å forsvare xylitol på noen måte altså;) Er absolutt ingen fan av det, men måtte bare presisere at det ikke regnes som kunstig, men naturlig, søtstoff (er jo så mange som synes det er vanskelig å få oversikt over hva som er hva). Men det at det er "naturlig" betyr selvsagt ikke at det nødvendigvis er bra for deg:)
Ok, men hvordan ble sjokoladen, og hvor kan jeg få ingridienser til å lage den selv?
Trenger sjokoladeerstatning uansett, til når jeg startet på nytt til høsten, skal bli smashing igjen
Ok, men hvordan ble sjokoladen, og hvor kan jeg få ingridienser til å lage den selv?
Trenger sjokoladeerstatning uansett, til når jeg startet på nytt til høsten, skal bli smashing igjen
Resultatet ble bra, men noe for søtt. Så det går nok greit å halvere mengden søtstoff. Grunnen til at jeg valgte bjørkesøt/xylitol var at den lignet mest på sukker og ga en melis som var "riktig".
Jeg forsøkte å drysse litt havsalt på sjokoladen for å nøytralisere søtsmaken og da ble det faktisk riktig så godt.