Fikk noen svar på noen blodprøver jeg tok (fastende) som jeg ikke forstår (og lege er på ferie).
S-Insulin <2.0 (Ref 6-27.00)
S Ins C peptid 0,14 (Ref 0,30-2,40)
Hva kan det bety?
Hvis du googler "referanser c-peptid" så pleier det å komme opp gode forklarende sider
Det står "selvpåført hypoglykemi" men jeg har ikke tatt insulin sprøyter..
Det står "selvpåført hypoglykemi" men jeg har ikke tatt insulin sprøyter..
Dette står det på Fürst sine sider:
Tolkning: C-peptid har lengre halveringstid enn insulin så måling av C-peptid gir et godt uttrykk for sekresjonen av insulin fra pankreas. Konsentrasjonen varierer i takt med insulinkonsentrasjonen som igjen er en følge av glukosenivået i blodet. Analysen påvirkes ikke av eventuelt nærvær av insulin-antistoffer. Høye verdier sees ved: Insulinom, insulinresistens, type 2 diabetes mellitus, hyperglykemi, nyresvikt, adipositas. Lave verdier sees ved: Injeksjon av insulin (selvpåført hypoglykemi).
Jeg tenker du må lese det som står om høye verdier med motsatt fortegn i stede for å henge deg opp i det som står om lave verdier! Altså at siden du har ekstra lavt glukose-/insulin-nivå i blodet, blir også c- peptid- verdien veldig lav!
Du er jo i en slags ekstrem- situasjon pga sykdom og diett og vil nok derfor ikke ligge innenfor normalområdet, uten at det har noen negativ betydning for deg!
Dette står det på Fürst sine sider:
Tolkning: C-peptid har lengre halveringstid enn insulin så måling av C-peptid gir et godt uttrykk for sekresjonen av insulin fra pankreas. Konsentrasjonen varierer i takt med insulinkonsentrasjonen som igjen er en følge av glukosenivået i blodet. Analysen påvirkes ikke av eventuelt nærvær av insulin-antistoffer. Høye verdier sees ved: Insulinom, insulinresistens, type 2 diabetes mellitus, hyperglykemi, nyresvikt, adipositas. Lave verdier sees ved: Injeksjon av insulin (selvpåført hypoglykemi).
Jeg tenker du må lese det som står om høye verdier med motsatt fortegn i stede for å henge deg opp i det som står om lave verdier! Altså at siden du har ekstra lavt glukose-/insulin-nivå i blodet, blir også c- peptid- verdien veldig lav!
Du er jo i en slags ekstrem- situasjon pga sykdom og diett og vil nok derfor ikke ligge innenfor normalområdet, uten at det har noen negativ betydning for deg!
Prøver å forstå men forstår ikke :( Blodsukker er nemlig normalt.
Kroppen holder selv blodsukkeret normalt:D ellers ville mye i kroppen gå i stå!:eek:
Men kroppen pøser ikke ut insulin uten at det trengs. Dersom kroppen selv må danne glukose av proteiner, vil den jo ikke behøve å regulere det blodsukkeret med insulin!
"....måling av C-peptid gir et godt uttrykk for sekresjonen av insulin fra pankreas..." Lav insulin- utskilling gir lav c- peptid! Uavhengig av hva blodsukkeret er. C- peptid bryr seg bare om insulin. Derfor kan feks insulinresistens måles vha c- peptid før man får unormale blodsukkerverdier(dia2).
Ble det klarere nå?:p