View Full Version : Den store håndarbeidstråden!
Sider :
1
2
3
4
5
6
[
7]
8
9
10
Photobscura
16-10-12, 12:24
Ja, om det er mer enn 3 masker, strikker alldri fire masker uten å vri garnet.
Skal testes!
Photobscura
16-10-12, 12:56
Vel, jeg har ikke festet tråder eller noe enda. men her er da mariusgenseren som min venninnes nyklekte lille gutt skal få! Dere ser vel også kanskje hva jeg nettopp snakker om ... at det er en "smule" strammere i bærestykket enn bolen ...
Ja, om det er mer enn 3 masker, strikker alldri fire masker uten å vri garnet.
Hvis jeg tvinner etter 2 eller 3 masker og strikker i lys og mørk farge samtidig, er jeg plaget av at den mørke fargen stikker gjennom den lyse liksom :o
Flott genser Photo - strammere bærestykke eller ei :D
Photobscura
16-10-12, 13:04
Flott genser Photo - strammere bærestykke eller ei :D
Takk! :D Den blir nok hakket bedre etter litt bløtlegging med milo og balsam, og utstrekking etter det!
Så søt den var, Photo! :)
Photobscura
16-10-12, 13:12
Så søt den var, Photo! :)
Takk!
Å, den er liksom SÅ liten! Tok meg mindre enn en uke å få den ferdig, faktisk. Tenk så små babyer er som skal inn i noe så smått, altså. Amazing. :D
Photobscura
16-10-12, 13:14
Og så må jeg si at billedgengivelsen ikke er helt optimal -mobilkamera, liksom. I virkeligheten er blåfargen opp mot kobolt/ultramarine (sånn intenst "glødende" blåfarge), rødfargen er mye mørkere, og det hvite er mer naturhvit. Alt i alpakka! :hearts:
Legg den inn på Ravelry ...? Da får du nok beundring og oppmerksomhet fra amerikanerne, som beundrer "fair-isle knitting" veldig :)
Photobscura
16-10-12, 13:19
Legg den inn på Ravelry ...? Da får du nok beundring og oppmerksomhet fra amerikanerne, som beundrer "fair-isle knitting" veldig :)
Hehe, joda! Jeg har bare en dørstokkmil foran meg for å sette i gang med ravelry igjen. ;)
Hehe, joda! Jeg har bare en dørstokkmil foran meg for å sette i gang med ravelry igjen. ;)Åh, hehe. Skjønner!
(Driver en aldri så liten Ravelry-kampanje om dagen skjønner du :p)
Photobscura
16-10-12, 13:24
Åh, hehe. Skjønner!
(Driver en aldri så liten Ravelry-kampanje om dagen skjønner du :p)
Ravelry er superfint! Det er bare det med å vedlikeholde det og bruke det skikkelig. :o
Jeg må si meg enig i alpakka-beundringen, forresten! Har strikket babyplagg i det, og det er så utrolig mykt og godt! Dvs Sandnes Mini Alpakka liker jeg, Drops sin klør (og flere har jeg ikke prøvd).
Ravelry er superfint! Det er bare det med å vedlikeholde det og bruke det skikkelig. :oJeg har bare såvidt begynt å legge inn prosjekter. Det var en liten dørstokkmil ja, men gøy når jeg endelig gjorde det! Men jeg synes ikke at det er noe stress, man kan jo legge akkkurat så mye eller lite man selv vil i det :)
Photobscura
16-10-12, 13:37
Jeg må si meg enig i alpakka-beundringen, forresten! Har strikket babyplagg i det, og det er så utrolig mykt og godt! Dvs Sandnes Mini Alpakka liker jeg, Drops sin klør (og flere har jeg ikke prøvd).
Det er det deiligste garnet å strikke med også! Og enig, Drops sine kan være så ymse. Du store Alpakka-garnet er helt vidunderlig!
Forresten helt amazed over Merino-garnet jeg kjøpte da vi var på Pickles! Mykeste ever! :hearts:
Jeg har bare såvidt begynt å legge inn prosjekter. Det var en liten dørstokkmil ja, men gøy når jeg endelig gjorde det! Men jeg synes ikke at det er noe stress, man kan jo legge akkkurat så mye eller lite man selv vil i det :)
Ja, jeg vet. ;) Har jo bloggen min, da. Selv om jeg ikke kan si at bruken er høyfrekvent! :p
Det er det deiligste garnet å strikke med også! Og enig, Drops sine kan være så ymse. Du store Alpakka-garnet er helt vidunderlig!
Forresten helt amazed over Merino-garnet jeg kjøpte da vi var på Pickles! Mykeste ever! :hearts:
Åh, så deilig! :) Det ble jo ikke til at jeg kjøpte noe siden jeg kom så seint (og har en del prosjekter som står i kø), men jeg fikk i alle fall kjent på det og sett på fargene. Det blir nok kjøp på meg også etterhvert, og jeg liker at det ikke er superwash. Tenkte kanskje å strikke en liten uglejakke:
http://www.sandnesgarn.no/images/webshop/E3/1C7Q6748_medium.jpg
DSA-garn har jeg altså ikke prøvd, men lurte litt på å prøve Hverdags-garnet deres (alpakka/ull), har du prøvd det?
Photobscura
16-10-12, 13:58
Nei, dette er det første Pickles-garnet jeg prøver, faktisk! Blir nok flere turer under julegaverushet, ja! Så ellers noen nøster i akkurat den rette dype rødfargen jeg nærmest har vært villig til å kravle over lik for å finne over årene!
Kjempesøt drakt, forresten!
Mariusen er for øvrig strikket i Dalegarn sin mini(?)-alpakka (pinne 2,5). Super kvalitet! (Men det kosta ikke gratis. :D)
Nei, tenkte ikke på Picklesgarn nå, DSA = Du Store Alpakka, de har et garn som heter Hverdags (og er litt billigere enn ren alpakka) :)
Kan tenke meg Dale-alpakkaen er dyr, ja!
Photobscura
16-10-12, 14:07
Nei, tenkte ikke på Picklesgarn nå, DSA = Du Store Alpakka, de har et garn som heter Hverdags (og er litt billigere enn ren alpakka) :)
Kan tenke meg Dale-alpakkaen er dyr, ja!
Aha! Nei, jeg husker ikke navnet på de jeg har prøvd, men det er et helt tynt et (typ 2,5), og et veldig tjukt et, og et som minner litt om angora-garn. Navnene har dessverre rent rett gjennom hukommelsen ... :o
Ja, de garnnøstene kostet tett opp mot femtilappen stykket! Men jeg tror det er verdt det, er jo ikke store plagget, og så mykt at det er litt til å dø for! :D
Aha! Nei, jeg husker ikke navnet på de jeg har prøvd, men det er et helt tynt et (typ 2,5), og et veldig tjukt et, og et som minner litt om angora-garn. Navnene har dessverre rent rett gjennom hukommelsen ... :o
Ja, de garnnøstene kostet tett opp mot femtilappen stykket! Men jeg tror det er verdt det, er jo ikke store plagget, og så mykt at det er litt til å dø for! :DAh, ok ;)
Samme pris som Sandnes Mini Alpakka da :ja: (ja, orddelingsfeil, arghh :rolleyes:)
Men jeg ser at Dale-alpakkaen er litt tykkere, det står at den strikkes på 3-3,5 mm pinner. Men den er jo fleksibel :)
Hvis jeg tvinner etter 2 eller 3 masker og strikker i lys og mørk farge samtidig, er jeg plaget av at den mørke fargen stikker gjennom den lyse liksom :o
Det hender jeg må dra litt i den fargen som ikke er strikket med fra vrangen, men har aldri blitt noe problem.
Det hender jeg må dra litt i den fargen som ikke er strikket med fra vrangen, men har aldri blitt noe problem.
Jeg drar til jeg blir BLÅ, men er det svart/hvitt så blir det ikke bra uansett.
Du kan se hva jeg mener på denne lua :o
Photobscura
16-10-12, 17:35
Ah, ok ;)
Samme pris som Sandnes Mini Alpakka da :ja: (ja, orddelingsfeil, arghh :rolleyes:)
Men jeg ser at Dale-alpakkaen er litt tykkere, det står at den strikkes på 3-3,5 mm pinner. Men den er jo fleksibel :)
Haha, morsomt du skulle si det, for jeg sjekket magebåndet, og det ER Sandnes! :lol:
Haha, morsomt du skulle si det, for jeg sjekket magebåndet, og det ER Sandnes! :lol:Aha! Jeg hadde faktisk tenkt å spørre om det først, men droppet det ;) Men det er lett å ta feil, det er jo de to største merkene.
Jeg holder (blant annet) på med en liten kjole i lilla minialpakka fra Sandnes. Strikket mønster nederst på pinne 2 1/2, gikk over til 3 på skjørtet (glattstrikk på rundpinne) for at det ikke skulle bli så tettstrikket, og så tilbake til 2 1/2 på rillestrikken på bærestykket. Sånn i forhold til det du nevner med å skifte pinne underveis når det blir for stramt. Jeg synes det er lurt :ja:
Og ja, garnet er nydelig å strikke med! :love:
Jeg elsker merinogarnet til Pickles! Det er så utrolig mykt, men det nupper litt mer enn annet garn. Har strikket en del plagg til poden med det :)
Er det Pickles Extra Fine Merino (http://shop.pickles.no/no/produkter/garn/pickles-extra-fine-merino/)? :)
Photobscura
16-10-12, 21:00
Er det Pickles Extra Fine Merino (http://shop.pickles.no/no/produkter/garn/pickles-extra-fine-merino/)? :)
Var det jeg kjøpte nå, ja! Skal hekle poncho til søstera mi av det! :D
Var det jeg kjøpte nå, ja! Skal hekle poncho til søstera mi av det! :DJa, vet det! :) Jeg tenkte egentlig på Cyan. Skulle spesifisert :)
Baby merino har jeg brukt. Men kvaliteten er den samme som extra fine, bare tynnere.
Baby merino har jeg brukt. Men kvaliteten er den samme som extra fine, bare tynnere.Ah, takk :) Jeg driver og leter meg frem til garn til den ovenfornevnte uglejakka, men har ikke så lyst til at den skal være melert - og det er alle i Pickles baby merino. Men nå har jeg funnet ut at jeg kan prøve med Abuelita tynn 3-tråds i stedet. Mange garnsorter å holde greie på ...
Ingen som har brukt drops alpakka da? (pinne2.5 -3.5) Jeg liker den, men ikke så godt at den gir et litt "loddent" inntrykk. Bruker den som kontrastfarge mot lanett babyull i en lue. Aner ikke hvordan den vasker da.
Småspiseren
16-10-12, 22:26
Orker ikke lete gjennom 62 sider med håndarbeid akkurat i kveld;
Er det noen som vet om de selger garn på nordbysenteret i Sverige? skal dit en tur, men har aldri lagt merke til om de har garnbutik/utsalg noe sted! :O
Ingen som har brukt drops alpakka da? (pinne2.5 -3.5) Jeg liker den, men ikke så godt at den gir et litt "loddent" inntrykk. Bruker den som kontrastfarge mot lanett babyull i en lue. Aner ikke hvordan den vasker da.
Har akkurat strikket sokker i det til Junior. Godt å strikke av, men jeg har ikke vasket det enda :)
Ingen som har brukt drops alpakka da? (pinne2.5 -3.5) Jeg liker den, men ikke så godt at den gir et litt "loddent" inntrykk. Bruker den som kontrastfarge mot lanett babyull i en lue. Aner ikke hvordan den vasker da.Jo, har brukt det, men synes den klør mot huden, så bruker den ikke i ting som skjerf og pulsvarmere lenger, ellers er det vel helt ok. Fine farger!
(Billig alpakka er visst ofte spunnet løsere + at fibrene som brukes er grovere)
Nei, all alpakka er jo ganske loddent, så det passer ikke om man vil ha god "stitch definition" :)
Orker ikke lete gjennom 62 sider med håndarbeid akkurat i kveld;
Er det noen som vet om de selger garn på nordbysenteret i Sverige? skal dit en tur, men har aldri lagt merke til om de har garnbutik/utsalg noe sted! :O
Mener de har noe garn på Rusta eller Søstrene Grene i hvert fall. Og Panduro!
Nordbysenteret! (http://nordby.se/shop/seeshopspage/90)
Jeg drar til jeg blir BLÅ, men er det svart/hvitt så blir det ikke bra uansett.
Du kan se hva jeg mener på denne lua :o
Jeg passer på å ikke vri over samme plass som omgangen under.
Syntes det går ganske greit jeg:)
Mens vi snakker om Drops Alpakka, det er salg på den nå! Samt alle de andre alpakkakvalitetene til Drops :) Jeg skal sannelig bestille dyp rød Nepal til denne genseren:
http://www.garnstudio.com/drops/mag/133/11/11-1.jpg
Photobscura
17-10-12, 10:44
Hurra! Takk for tips! *Til Elna for å hamstre*
Her var det mye fint siden sist jeg var innom!
Jeg er også plaget av at jeg strikker strammere når jeg strikker mønster - helt til jeg fant denne og tvang meg til å gjøre det på denne måten:
http://www.philosopherswool.com/Pages/Twohandedvideo.htm
Nå er det nesten for løst...
Og så er hun jo så søt hun dama! :)
Her var det mye fint siden sist jeg var innom!
Jeg er også plaget av at jeg strikker strammere når jeg strikker mønster - helt til jeg fant denne og tvang meg til å gjøre det på denne måten:
http://www.philosopherswool.com/Pages/Twohandedvideo.htm
Nå er det nesten for løst...
Og så er hun jo så søt hun dama! :)
Jeg har tråden på venstre og "kaster" med høyre ... skulle jeg gjøre det som i demoen av 1&2 ville jeg overstramme. Men de to siste der var snedige ... da slipper man jo å plages med lange trekk. :) *må prøve*
Jeg har tråden på venstre og "kaster" med høyre ... skulle jeg gjøre det som i demoen av 1&2 ville jeg overstramme. Men de to siste der var snedige ... da slipper man jo å plages med lange trekk. :) *må prøve*
Ja, det er genialt om man har mønster med mange masker mellom fargeskiftene :)
Småspiseren
17-10-12, 17:03
Får vel legge inn mitt håndarbeid jeg også da :p
Jeg har strikket en haug med sokker (var ikke så mye annet å finne på i fritiden på FHS) har også strikket noen kjøkkenkluter jeg gir bort som et sett til venner som flytter, det er jo så enkelt og raskt å gjøre :)
I sommer startet jeg å hekle, og har prøvd med på et teppe i bestemorsruter, men vet ikke helt hvordan jeg skal feste dem sammen og med hvilken farge :confused:, så har stoppet litt opp :( (noen forslag?? :) )
Har også heklet noen glass/kopp underlag, kjempe lett og tar bare en times tid :)
Photobscura
17-10-12, 17:15
I sommer startet jeg å hekle, og har prøvd med på et teppe i bestemorsruter, men vet ikke helt hvordan jeg skal feste dem sammen og med hvilken farge :confused:, så har stoppet litt opp :( (noen forslag?? :) )
Har også heklet noen glass/kopp underlag, kjempe lett og tar bare en times tid :)
Bare hekle dem sammen med kjedemasker, det! Pass bare på å hekle dem sammen på baksida, sånn at alle har forsida opp. :) Søk på "join granny squares" på youtube for inspirasjon!
Får vel legge inn mitt håndarbeid jeg også da :p
Jeg har strikket en haug med sokker (var ikke så mye annet å finne på i fritiden på FHS) har også strikket noen kjøkkenkluter jeg gir bort som et sett til venner som flytter, det er jo så enkelt og raskt å gjøre :)
Om de ikke har samme farge så kan du kante dem med f.eks kjedemasker i sort eller hvitt sånn at du også kan hekle dem sammen med denne fargen.
Herregud, Drops Alpaca Bouclé er vannvittig billig nå. Frister å gå helt bananas... Jeg elsker det garnet! Men det er da så få oppskrifter til det. Har jo allerede lagd skjerf, hals og votter. :p
Artig garn! Farmoren min strikket en liten blå jakke til meg da jeg var en liten knert, i sånt løkkegarn. Og med kobberknapper. Den var myk og så fiiiin :love:
Photobscura
18-10-12, 14:52
Hvor vellykka blir det å strikke noe og så tove det litt etterpå? Tenkte å strikke en mariuslomme til mobilen til mamma av garnet som ble igjen av genseren (hun elsker sånne hjemmelaga mobillommer, og har en haug av dem som hun veksler mellom :p), men mobilen er ikke større enn at det blir litt smått å skulle strikke, liksom. Samtidig som den blitt litt mer "solid".
Hvor vellykka blir det å strikke noe og så tove det litt etterpå? Tenkte å strikke en mariuslomme til mobilen til mamma av garnet som ble igjen av genseren (hun elsker sånne hjemmelaga mobillommer, og har en haug av dem som hun veksler mellom :p), men mobilen er ikke større enn at det blir litt smått å skulle strikke, liksom. Samtidig som den blitt litt mer "solid".
Det burde vel gå bra, men kanskje vanskelig å vite hvor mye større du skal strikke den.
Photobscura
18-10-12, 16:41
Det burde vel gå bra, men kanskje vanskelig å vite hvor mye større du skal strikke den.
Strikker den på størrelse med en damesokk, tenker jeg! :)
Dersom du kan lage deg en mal av en trebit så kan du håndtove lomma utenpå malen. Da blir den iallfall ikke for liten.
Photobscura
18-10-12, 18:45
Dersom du kan lage deg en mal av en trebit så kan du håndtove lomma utenpå malen. Da blir den iallfall ikke for liten.
Kan bruke balsam også. ;) Mobilen min er akkurat den samme som hennes, så jeg har noe å gå ut fra. :)
Her går det fortsatt i jul - grytekluter denne gangen :)
Så flotte, Dietta!
Tusen takk :blomster:
Veldig søte grytekluter :)
Veldig søte grytekluter :)
Tusen takk til deg også Huldr :blomster:
Masse småjulegaver og tilleggsgaver som er ferdig nå gitt :D
Tusen takk til deg også Huldr :blomster:
Masse småjulegaver og tilleggsgaver som er ferdig nå gitt :DBra jobba! :_punk:
... jeg har fire strikketøy som alle er kommet til en utfordrende fase i sitt liv ... :rolleyes:
Bra jobba! :_punk:
... jeg har fire strikketøy som alle er kommet til en utfordrende fase i sitt liv ... :rolleyes:
Snodig det der gitt - jeg har noen av de jeg også. Faktisk sitter et par av de på armlene og kikker på meg akkurat nå :eek:
Snodig det der gitt - jeg har noen av de jeg også. Faktisk sitter et par av de på armlene og kikker på meg akkurat nå :eek:Hehe, UFO'ene gir en ingen fred :p
Merkelig det der... mine ligger også på armlenet en stund før de faller i dvale i håndarbeidsveska...
Tusen takk :blomster:
Jeg vil ha en sånn med snømann på:ja::snill:
Så fine grytekluter, Dietta!
Jeg har også sånne UFO'er, men ingen på armlenet... I strikkekurven derimot, og i skuffen, og.. og.. :)
Nå sliter jeg med siste del av borden på et babyteppe, det er 10 pinner på 15-18 masker som gjentas i det uendelige... BORING!! Fordelen er at jeg kan mønsteret utenat :D
Jeg skiller mellom "langtids-UFO'er" og "korttids-UFOer" jeg. De fire strikketøyene jeg snakker om er alle spredt rundt i stua og skal bli ferdige, men jeg har noen andre som ligger på vent ... haster ikke sånn med dem. Men jeg strikker til andre, babytøy blant annet, og da må de jo bli ferdige :)
For min del er det ofte sånt at ting som faller av toDo-lista ... gjerne blir veldig gamle - og uaktuelle - før de blir ferdige... :)
Jeg er litt mer sånn periode-opptatt av ting, derfor kan jeg godt plukke det opp igjen etter en stund :)
Det skjer faktisk svært sjelden at noe ikke blir ferdig til slutt (da må det være fordi det ikke fungerer og da rekker jeg det opp igjen). Dette gjelder vel å merke ikke på alle områder i livet ... :o
Så fine grytekluter, Dietta!
Jeg har også sånne UFO'er, men ingen på armlenet... I strikkekurven derimot, og i skuffen, og.. og.. :)
Tusen takk aatinka :blomster:
2 av de 4 ufoene som kikket på meg fra armlenet på sofaen er nå ferdige :D
Tør ikke tenke på hvor mange jeg har liggende på hobbyrommet oppe. Har begynt å rydde der, så rommet er bra nå, fordi alt rotet er flyttet ut i loftstua. Tar litt hver dag :o
Tusen takk aatinka :blomster:
2 av de 4 ufoene som kikket på meg fra armlenet på sofaen er nå ferdige :D
Tør ikke tenke på hvor mange jeg har liggende på hobbyrommet oppe. Har begynt å rydde der, så rommet er bra nå, fordi alt rotet er flyttet ut i loftstua. Tar litt hver dag :oHey, good work! :D Jeg parallellstrikker på tre av mine. Litt fordi jeg måtte frigjøre en pinne fra det ene for å få strikket ferdig to av de andre ... :rolleyes:
Hey, good work! Jeg parallellstrikker på tre av mine :D. Litt fordi jeg måtte frigjøre en pinne fra det ene for å få strikket ferdig to av de andre ... :rolleyes:
Det er jo en genial måte å få unna litt på da :D
Var akkurat oppe en tur, og da fant jeg enda en ufopose. Ludvig, som egentlig er nesten helt ferdig. Husket nå at jeg ikke kom helt i land fordi de var utsolgt for de knappene jeg bruker som øyne. Vel, vel. I går fant jeg jo en liten papirpose med de knappene, så jeg har ingen unskyldning lenger ;)
Hehe ja, og det fjerde bruker jeg som avveksling :p
Ludvig må jo få øyne! :) Jeg har et lite, hekla rådyr liggende, det er forsåvidt bare hodet som er ferdig, med øyne og alt ... ser litt makabert ut i grunnen :rolleyes:
Men det er utrolig deilig å bli ferdig med ting, energifrigjørende! :heia:
Nå skal jeg ikke starte noe nytt før de fire er ferdige - nåja, kanskje med unntak av avvekslingen :)
Og så kom jeg på at jeg må brodere maskesting på en Goombalue som skulle vært fødselsdagsgave også ...
Hehe ja, og det fjerde bruker jeg som avveksling :p
Ludvig må jo få øyne! :) Jeg har et lite, hekla rådyr liggende, det er forsåvidt bare hodet som er ferdig, med øyne og alt ... ser litt makabert ut i grunnen :rolleyes:
Men det er utrolig deilig å bli ferdig med ting altså, energifrigjørende! Nå skal jeg ikke starte noe nytt før de fire er ferdige - nåja, kanskje med unntak av avvekslingen :)
Og så kom jeg på at jeg må brodere maskesting på en Goombalue som skulle vært fødselsdagsgave også ...
Kan du ikke bare montere hodet på ei plate da ? Det er jo så populært blandt jegere - og så sparer du litt jobb :p
Kan du ikke bare montere hodet på ei plate da ? Det er jo så populært blandt jegere - og så sparer du litt jobb :pHehehe :p Jo, kunne kanskje det ;). Men jeg har heklet kroppen og halen også, så det er bare beina og monteringen igjen. Det strandet vel mest på at jeg ikke har det rette garnet til føttene til den lille. Skulle hatt svart Istra kamgarn, men det er gått ut fra Husfliden, og det garnet de anbefalte i stedet var for tykt ...
Det er en utgave av denne:
http://www.knitpicks.com/kpimages/regular/15207220.jpg
Ååååå så nusselig den var :love:
Nei, den kan ikke henge på veggen uten kropp nei :eek:
Ååååå så nusselig den var :love:
Nei, den kan ikke henge på veggen uten kropp nei :eek:Nei ... :love:
Så kule grytekluter Dietta!
Blir et herlig lite rådur Huldr. Jeg heklet my amigurimi da øynene virket, bl.a. laget jeg denne Nanaki-varianten min.
http://i676.photobucket.com/albums/vv122/4dogs2009/DSC00272.jpg
Denne hadde jeg ikke mønster til, men fikk se tegnefilm og laget den på bestilling.
Ellers har jeg fremdeles disse til pynt
http://i676.photobucket.com/albums/vv122/4dogs2009/DSC00281.jpg
http://i676.photobucket.com/albums/vv122/4dogs2009/DSC00282.jpg
http://i676.photobucket.com/albums/vv122/4dogs2009/DSC00283.jpg
Noen som har bestilt varer fra knittingroom.no?
Jeg bestilte noen mønster og litt garn for over to uker siden, men har ikke hørt noe fra dem etter at de sendte ordrebekreftelse til meg.
Så utrolig søte BenteR :) Moro med hjemmelaget pynt.
Nei, derfra har jeg aldri bestilt noe - så der er jeg til liten hjelp gitt :o
De var råkule, Bente :D
Fint utvalg av DVD'er, for øvrig ;)
Jeg har ikke bestilt fra knittingroom heller dessverre, men to uker er lang tid! Jeg ville sendt en mail. Jeg har bestilt fra 123knit i Danmark og To Damer i Norge, det har gått superraskt fra begge, bortsett fra én gang på To Damer. Da var det salg, så jeg tenkte det var derfor, men sendte til slutt mail og spurte og da hadde det skjedd en feil. Da jeg bestilte på nytt pakket og sendte hun samme kveld (som til og med var en fredag) og jeg hadde den i postkassa lørdag formiddag!
Takk Dietta og Huldr!
Da er det ikke bare jeg som er utålmodig. Jeg sendte dem en mail, og så får jeg håpe på svar kjapt. Det er http://www.margaretha.no/butik/default.asp? som har sendt meg ordrebekreftlesen. Slik jeg forstod et, er www.knittingroom.no deres strikkesider.
DVD`er, ja. Vi har noe sånt som 400 av dem etterhvert :o så nå har jeg et stort vitrineskap til dem for og kunne ha litt system.
Photobscura
23-10-12, 21:31
Ah! Så utrolig søte, Bente!
Og så vil jeg takke Zincite for tips, skulle bestille en forsent utkommet lærebok fra AdLibris, og da klarte jeg ikke å dy meg, og bestilte Syboka i tillegg! :D
Ah! Så utrolig søte, Bente!
Og så vil jeg takke Zincite for tips, skulle bestille en forsent utkommet lærebok fra AdLibris, og da klarte jeg ikke å dy meg, og bestilte Syboka i tillegg! :D
Så spennende, håper du får mye glede av den :)
Photobscura
24-10-12, 17:17
Så spennende, håper du får mye glede av den :)
Samme her! På tide å lære litt struktur etter mange års heldige og ganske mye mindre heldige eksperimenter, sistnevnte grunnet ren og skjær mangel på kunnskap. :p
Ladejarlen
25-10-12, 19:54
10910
Her er et belte jeg lagde denne uken av kulær. Den er naturell, derfor er den "rosa". Smører med minkolje, da blir den litt mørkere (blir også mørkere med tiden). Man kan også bruke farge.
Enig med Huldr jeg - kjempestilig :D
Moro å se andre ting enn strikket og heklet også :)
10910
Her er et belte jeg lagde denne uken av kulær.
Stilig! Du lager ikkepå bestilling vel? Hadde vært perfekt julegave til sambo :)
Endelig er babyteppe ferdig. Må presses litt mer ser jeg :o
Naaaw.... ! :love:
Ladejarlen
30-10-12, 15:50
Stilig! Du lager ikkepå bestilling vel? Hadde vært perfekt julegave til sambo :)
Joda, har sendt deg en beskjed:)
Så fint belte Ladejarlen!
Det babyteppet var bare :hearts: Dietta!
Naaaw.... ! :love:
Så fint belte Ladejarlen!
Det babyteppet var bare :hearts: Dietta!
Tusen takk jenter :blomster:
Kult belte, Ladejarlen! Moro å se litt annet håndarbeid også :)
Det babyteppet var fint Dietta! Skulle ønske jeg ble litt mer venn med heklenålen :)
Endelig er babyteppe ferdig. Må presses litt mer ser jeg :o Nydelig teppe :love:
Flott belte, Ladejarlen :)
Kult belte, Ladejarlen! Moro å se litt annet håndarbeid også :)
Det babyteppet var fint Dietta! Skulle ønske jeg ble litt mer venn med heklenålen :)
Nydelig teppe :love:
Flott belte, Ladejarlen :)
Tusen takk for det begge 2 :blomster:
aatinka: Teppet består kun av ruter heklet med staver, og fastmasker rundt. Det greier du som bare ingenting :)
aatinka: Teppet består kun av ruter heklet med staver, og fastmasker rundt. Det greier du som bare ingenting :)
Ja, det gjør jeg nok, men håndleddene mine liker ikke å hekle.... Eller, jeg liker ikke å hekle bare staver :o
Jeg har fått ferdig litt ting i det siste - eller... de har vært ferdige, men så var det å få frem kameraet da...
Men her er sokker, min egen oppskrift, strikket i Fabel:
https://lh6.googleusercontent.com/-9way9xfsGi8/UJLQBaVGR2I/AAAAAAAAEM0/jzVrDUHiHPw/s800/DSC_0079.JPG
Skjerf, My So Called Scarf (har et til på pinnene som sånn innimellomstrikk):
https://lh6.googleusercontent.com/-PwMdnwh71Y4/UJLP-oGpSUI/AAAAAAAAEMc/edP_IdsjV7k/s800/DSC_0074.JPG
Og babyteppe/shetland hap shawl:
https://lh3.googleusercontent.com/-RC6V6O5hVTs/UJLQB7zNe3I/AAAAAAAAEM4/vH1J7H_mn_k/s800/DSC_0090.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-mjENuWXqtWo/UJLQDlRYtKI/AAAAAAAAENM/Cl-hQFcz8Y8/s800/DSC_0092.JPG
Er i gang med et babyteppe til i nesten samme mønster, men med regnbuefarger, er spent på hvordan det blir :) Og så strikker jeg på et Mini Mania Scarf...
Ikke noe hekling i sikte nei... :p
Flotte babytepper, Dietta og aatinka!
Har du strikket sokkene i enkel Fabel, aatinka? De var kjempefine :). Jeg skal strikke et par gode kosesokker til kusina mi, men tenker at Fabel kanskje blir for tynt da. Men å strikke dem dobbelt gjør dem kanskje vel spraglete, og det blir jo dobbelt så dyrt også ... Noen som kjenner til gode, tykke alternativer av sokkegarn? De skal helst være i lillatoner ...
Nydelig teppe. Har du oppskrift å dele ?
Her var det masse fint håndarbeide.
Liker best å hekle jeg og i år har jeg heklet masse dukkeklær som jeg har tatt med meg i barnehagen der jeg er pedagog.
Bruker det når vi jobber med tema farger. Ungene blir helt i ekstase når jeg tar fram den store kassen med dukkeklær og klær på dukkene sammen med dem :)
Har du strikket sokkene i enkel Fabel, aatinka?
Jeg bruker dobbel Fabel, og syns at mønsteret i garnet blir litt nedtonet når fargene blandes litt mer. Bruker 2 nøster på et par damesokker. Sokkene er strikket fra tåen og opp, og man slipper å plukke opp masker til hælen. Mønster ligger på bloggen min, her: http://strikkekrok.blogspot.no/p/jettesokker.html Hvis du er uvant med de teknikkene som nevnes i mønsteret så er det linket til en bloggpost øverst i dette sammendraget, der finner du beskrivelse av teknikkene og linker til Youtube. Passformen på disse er noe helt annet enn vanlige raggsokker, de sitter mye bedre på foten :)
Flere bilder kan du finne her (Ravelry): http://www.ravelry.com/patterns/library/jettesokker/people
Jeg bruker dobbel Fabel, og syns at mønsteret i garnet blir litt nedtonet når fargene blandes litt mer. Bruker 2 nøster på et par damesokker. Sokkene er strikket fra tåen og opp, og man slipper å plukke opp masker til hælen. Mønster ligger på bloggen min, her: http://strikkekrok.blogspot.no/p/jettesokker.html Hvis du er uvant med de teknikkene som nevnes i mønsteret så er det linket til en bloggpost øverst i dette sammendraget, der finner du beskrivelse av teknikkene og linker til Youtube. Passformen på disse er noe helt annet enn vanlige raggsokker, de sitter mye bedre på foten :)
Flere bilder kan du finne her (Ravelry): http://www.ravelry.com/patterns/library/jettesokker/peopleSå glad jeg ble nå, tusen takk! Ja, sokkene dine var virkelig fine, og enig, mønsteret ble faktisk mer nedtonet. Akkurat sånn kunne jeg tenke meg det :). Og bare to nøster pr par blir jo billig, jeg tenkte ikke helt på hvor drøy Fabel er ... Da blir det sokker i Fabel etter din oppskrift! :ja:
Ellers kunne det kanskje gått å blande en ensfarget lilla med en mønstrete også ... Hmm.
Jeg anbefaler sokkeoppskriften til aatinka på det varmeste :heia:
Det er den eneste oppskriften jeg bruker på sokker, og er superfornøyd :D
Nydelig teppe. Har du oppskrift å dele ?
Selvfølgelig deler jeg oppskrift.
Jeg fant den på Ravelry (http://www.ravelry.com/patterns/library/christmas-cheer-heart), dvs bare oppskriften på lappene da. De er så heklet sammen med fastmasker.
Rundt er det først en runde rundt i hvitt med 2 fastmasker mellom hver stavgruppe (avslutningskanten rundt lappene, som står i oppskriften). Så en rundt rundt med fastmasker i blått, og så en siste runde med fastmasker i hvitt :)
Nå har jeg kommet ganske langt på Mariuskjolen min (og den passer! Wow.), så langt at det er på tide å bestemme seg om jeg skal gå får klassisk Mariusmønster, eller space invaders (eller noe helt annet for den del). Innspill? :P
Nå har jeg kommet ganske langt på Mariuskjolen min (og den passer! Wow.), så langt at det er på tide å bestemme seg om jeg skal gå får klassisk Mariusmønster, eller space invaders (eller noe helt annet for den del). Innspill? :P
Så flott at den passer nå :heia:
Jeg tror personlig at jeg hadde gått for det klassiske mønsteret. Litt med tanke på at det er et plagg som det ligger mye jobb bak, og som vil holde seg i mange år. På slike plagg synes jeg det er greit å kjøre litt "safe", slik at mønster og farger ikke går helt av mote så det ender opp i et skap etter en liten stund :)
Huldr, her er det limte hjerter til den store gullmedalje.
Pakket som gavepakke sammen med skjerf, til 2 venniner som skal ha en liten takkegave hver.
Og så ble det et rosa babyteppe også gitt :D
Ååå.. så fine votter, Dietta!! (Du kan få adressen min:p) Ymter frempå her:D
De ble jo kjempefine, Dietta :). Teppet også! Så utrolig produktiv du er :heia:
Ååå.. så fine votter, Dietta!! (Du kan få adressen min:p) Ymter frempå her:D
Ok, jeg lover at den dagen vi møtes i virkeligheten, og ikke bare her på forumet, så skal du få votter ;)
De ble jo kjempefine, Dietta :). Teppet også! Så utrolig produktiv du er :heia:
Jeg er i hvert fall veldig glad for at jeg ikke behøvde å trene på å sy gitt ;)
Hm... lime funket så bra at jeg ser flere muligheter for ting og tang etterhvert. Skal i gang med en ølvott til en nevø som ønsker seg i julegave, og der kan det bli noe rart med lim tenker jeg :p
Glemte forresten å si at det røde hjertet er filt, og det beige er faktisk skai. (Ble innkjøpt for å klippe ut såler til tova tøfler).
Funket nesten bedre med skai, var lettere å klippe ut, og limte like godt :D
Kult! Artig å eksperimentere seg frem til ting som funker :ja:
Åh ... ei venninne venter nå. Hun/de har slitt og hun har dessverre gjennomgått et par (veldig tidlige) spontanaborter før. Håper virkelig det klaffer for dem nå. Kanskje jeg skal legge opp til et sånt tvi-tvi-teppe.
Så flott at den passer nå :heia:
Jeg tror personlig at jeg hadde gått for det klassiske mønsteret. Litt med tanke på at det er et plagg som det ligger mye jobb bak, og som vil holde seg i mange år. På slike plagg synes jeg det er greit å kjøre litt "safe", slik at mønster og farger ikke går helt av mote så det ender opp i et skap etter en liten stund :)
Så sant, så sant. Jeg finner det helt umulig å bestemme meg. I går hadde jeg mest lyst på Space Invaders... og i dag har jeg mest lyst på klassisk Mariusmønster. :p Det står rett og slett mellom "fint og trygt" og "artig og kult".
...også sliter jeg med å finne ut hvordan jeg bør øke fra midje til byste.
Flotte votter forresten :D
Vanskelig, Ziltoidia! Jeg tenkte først Space Invaders, men skjønner godt at det er vanskelig å bestemme seg ...
Ok, jeg lover at den dagen vi møtes i virkeligheten, og ikke bare her på forumet, så skal du få votter ;)
:heia::heia::D
Nå klør det i fingrene mine.
http://emark2.margaretha.se/pma/b.aspx?l=27231A9B-9F41-45E3-9237-41D74ADCE3E4&r=454682&rcrc=1DD24AFD
Nå klør det i fingrene mine.
http://emark2.margaretha.se/pma/b.aspx?l=27231A9B-9F41-45E3-9237-41D74ADCE3E4&r=454682&rcrc=1DD24AFD
Jeg så en liknende bok på REMA i dag... Strikk en julekrybbe.
Jeg holder på med Bella's Mittens, skal øke til tommelkile, og på høyre side skal det økes slik: "Løft løkken mellom maskene fra baksiden med venstre pinne, strikk foran i løkken" - men da blir det hull ... skal masken strikkes vridd? Hvis noen har en god økemetode som passer her, så si gjerne fra! :)
Har strikket disse jeg også, for leeeenge siden. Husker ikke hvordan jeg gjorde det, men et ble i hvert fall ikke hull.
Ellers så er jeg ikke så glad i votter hvor man øker ut til tommel jeg :o Synes oftest at de blir for vide, så jeg foretrekker å strikke inn en tråd over tommelmaskene og bare plukke opp 2-4 masker avhengig av størrelsen.
Har strikket disse jeg også, for leeeenge siden. Husker ikke hvordan jeg gjorde det, men et ble i hvert fall ikke hull.
Ellers så er jeg ikke så glad i votter hvor man øker ut til tommel jeg :o Synes oftest at de blir for vide, så jeg foretrekker å strikke inn en tråd over tommelmaskene og bare plukke opp 2-4 masker avhengig av størrelsen.Nei, det er sikkert jeg som bare ikke skjønner helt hvordan man gjør det ... får prøve meg litt frem!
Edit: Jeg skjønte det! Var jo veldig enkelt egentlig :flau:
Jeg er ganske fersk på vottestrikking, har vel ikke strikket votter siden 5. klasse i grunnen ... Men disse er jo veldig formet etter håndleddet og smale, så man må nok øke ut her. Det er første gang jeg strikker fletter også, veldig veldig gøy, det er jo så enkelt og blir veldig stilig!
Takk for svar, Dietta :suss:
Fletter er kjempefint :ja: Både på votter, luer gensere og alt annet. Det ser så vanskelig ut, men er jo så lett når man først begynner.
Du kommer sikkert til å få dilla på fletter nå :D
Har allerede dilla :D :ja:
Photobscura
10-11-12, 11:30
Så bra du skjønte det! Har strikket masse votter de siste par årene, og jeg øker alltid sånn, men jeg vrir, da. Gjorde du det? Etter jeg lærte meg det, så øker jeg alltid sånn, uansett hva det står i oppskrifta, nemlig. Blir så mye penere enn om man lager en ny maske. :)
Ja, det ble jo en vridning på en måte :ja:. På venstre økning sto det at man skulle vri, men ikke på høyre, det var nok derfor jeg ble litt forvirret ...
Og ja, det blir mye penere! :)
Photobscura
10-11-12, 14:30
Ja, det ble jo en vridning på en måte :ja:. På venstre økning sto det at man skulle vri, men ikke på høyre, det var nok derfor jeg ble litt forvirret ...
Og ja, det blir mye penere! :)
Aha! Kanskje man skal ... vri liksom motsatt vei? Tenker litt som når man strikker sammen på høyre og venstre side f.eks. i raglan, så ser det jo penere ut om man strikker sammen bakfra (og altså vrir maskene) til høyre og vanlig til venstre.
Aha! Kanskje man skal ... vri liksom motsatt vei? Tenker litt som når man strikker sammen på høyre og venstre side f.eks. i raglan, så ser det jo penere ut om man strikker sammen bakfra (og altså vrir maskene) til høyre og vanlig til venstre.:ja:
I høyre økning stikker man pinnen inn bakfra, og i venstre forfra og vrir :)
Photobscura
10-11-12, 16:36
:ja:
I høyre økning stikker man pinnen inn bakfra, og i venstre forfra og vrir :)
Aha! Det skal jeg teste neste gang jeg øker! :)
Ok, da har jeg begitt meg ut i broderiverden første gang på lenge - tror sist gang var sånn nålepute jeg lagde til mor på barneskolen. Jeg skal brodere en Yoda og det er en del detaljer i ansiktet hans. Det jeg lurte på er om det er best å ta kryssting i lysegrønt i hele ansiktet (som fyll) og så ta rynkene og munnen og nasen oppå med mørkegrønn. Eller finnes det en bedre teknikk. Jeg er ellers god til å finne ting på internett, men siden jeg ikke kan terminologien i det hele tatt, så sliter jeg:o.
Jeg syns denne oversikten er genial for å ha oversikt over ulike økninger og hvilken vei de heller:
http://www.knittinghelp.com/videos/increases
Samme for fellinger:
http://www.knittinghelp.com/videos/decreases
Jeg bruker som regel den som kalles SSK i stedet for den som vanligvis brukes i norske oppskrifter (ta en løs av, strikk en og dra den løse over eller strikk 2 vridd sammen) når den skal matche strikk 2 rett sammen. Syns det blir finere :)
Igår når jeg var med min søster, mor og niese på Stoff og Stil i Bergen fant jeg endelig bambus-strikkepinner. Jeg kan ikke bruke disse vanlige pinnene du får kjøpt overalt, får kjempe vondt i hendene av de, og en venninne anbefalte meg da bambus-pinner. Jeg har også kjøpt inn tre nøster garn, to sorte og ett rødt i bomull, så nå skal jeg strikke sokker. Noe jeg ikke har gjort siden folkehøyskolen for to år siden.
Åh ... ei venninne venter nå. Hun/de har slitt og hun har dessverre gjennomgått et par (veldig tidlige) spontanaborter før. Håper virkelig det klaffer for dem nå. Kanskje jeg skal legge opp til et sånt tvi-tvi-teppe.
Så langt har det gått bra med dem, og de har nå klart å passere 12 uker... Fikk også beskjed om at jeg nok blir gammeltante i mai, så er her det nok bare å legge opp noe... :D
Er snart ferdig med sjalet - har bare 4-5 omganger igjen og det blir godt, fordi nå holder jeg på å blii lei det. Vet at jeg blir enda mer lei det før jeg har fått spent det opp. Hjelper det å spenne opp alpakka-garn, forresten? Eller er det for elastisk? Det kjennes veldig elastisk ut ...
Så flott at det går bra med venninnen din så langt smgj. Ja, nå er et bare så sette i gang :D
Har aldri spent opp alpakkagarn jeg, så der kan jeg ikke hjelpe deg gitt.
aatinka kan helt sikkert svare, hun er en racer på både sjal og blokking :ja:
Jeg har begynt på nye nissegrytekluter i dag, skal ha 10 par ferdig som skal i julekalender til mor og svigermor, og det er jammen ikke lenge til 1 desember gitt :eek:
Ok, da har jeg begitt meg ut i broderiverden første gang på lenge - tror sist gang var sånn nålepute jeg lagde til mor på barneskolen. Jeg skal brodere en Yoda og det er en del detaljer i ansiktet hans. Det jeg lurte på er om det er best å ta kryssting i lysegrønt i hele ansiktet (som fyll) og så ta rynkene og munnen og nasen oppå med mørkegrønn. Eller finnes det en bedre teknikk. Jeg er ellers god til å finne ting på internett, men siden jeg ikke kan terminologien i det hele tatt, så sliter jeg:o.
Mener du korssting oppå korssting, eller mener du at detaljene skal sys med kontur/stikkesting?
Lager du korssting oppå korssting er det veldig vanskelig å få det pent og det blir veldig tykt og rart, er min erfaring i hvert fall!
Mener du korssting oppå korssting, eller mener du at detaljene skal sys med kontur/stikkesting?
Lager du korssting oppå korssting er det veldig vanskelig å få det pent og det blir veldig tykt og rart, er min erfaring i hvert fall!
Stikkesting var det jeg tenkte på. Eller skal jeg bare hoppe over de "rutene" der jeg skal ha detaljene og ta bare stikkesting? Føler det kan bli litt tomt rundt liksom:o.
Stikkesting var det jeg tenkte på. Eller skal jeg bare hoppe over de "rutene" der jeg skal ha detaljene og ta bare stikkesting? Føler det kan bli litt tomt rundt liksom:o.
Veldig vanskelig å si noe som helst uten å ha sett mønster/oppskrift. Alle ruter som er fylt ut på oppskriften, skal det være korssting i. Stikkestingene er jo vanligvis marker mellom rutene/på strekene!
Litt sliten i kveld, men håper jeg er forståelig!:p
Veldig vanskelig å si noe som helst uten å ha sett mønster/oppskrift. Alle ruter som er fylt ut på oppskriften, skal det være korssting i. Stikkestingene er jo vanligvis marker mellom rutene/på strekene!
Litt sliten i kveld, men håper jeg er forståelig!:p
Takk du godeste Kitt! Jeg prøver meg uten mønster:cool:. Kanskje ikke det smarteste man gjør første gang man broderer... Men, tenkte ikke på at jeg kan ha stikkestingene mellom krysstingene! Prøver meg fram og ser hva som skjer! Det er jo bare å ta det opp hvis ikke det ser bra ut;).
Jeg er begynt å lage papirstjerner :D
http://forum.lavkarbo.no/picture.php?albumid=660&pictureid=3533
http://holmbergeverydayliving.blogspot.no/2009/12/papirstjerne.html
Det var kjempefine papirstjerner, Gerd :ja:
Jeg syns denne oversikten er genial for å ha oversikt over ulike økninger og hvilken vei de heller:
http://www.knittinghelp.com/videos/increases
Samme for fellinger:
http://www.knittinghelp.com/videos/decreases
Jeg bruker som regel den som kalles SSK i stedet for den som vanligvis brukes i norske oppskrifter (ta en løs av, strikk en og dra den løse over eller strikk 2 vridd sammen) når den skal matche strikk 2 rett sammen. Syns det blir finere :)Ja, den oversikten er veldig bra, og jeg har brukt den en del tidligere. Men må innrømme at jeg ikke alltid gidder å lete opp de fancy amerikanske teknikkene :o. Hvis jeg feller i siden og andre steder der det ikke synes veldig godt bruker jeg bare vanlig felling. Den oppskriften jeg bruker nå er jo opprinnelig amerikansk, så der er det ingenting som trenger å forandres på. Det er en fantastisk teskjeoppskrift må jeg si! Det brukes SSK der også, så må lre meg det (har nok prøvd det før, men husker ikke ...)
Jeg har forresten funnet opp min egen avfelling til et sjal jeg strikket etter eget hode. Det er litt artig med den amerikanske floraen av teknikker i så måte, man blir inspirert til å kaste tvangstrøya litt og finne på ting selv :)
Så langt har det gått bra med dem, og de har nå klart å passere 12 uker... Fikk også beskjed om at jeg nok blir gammeltante i mai, så er her det nok bare å legge opp noe... :D
Er snart ferdig med sjalet - har bare 4-5 omganger igjen og det blir godt, fordi nå holder jeg på å blii lei det. Vet at jeg blir enda mer lei det før jeg har fått spent det opp. Hjelper det å spenne opp alpakka-garn, forresten? Eller er det for elastisk? Det kjennes veldig elastisk ut ...
Jeg har spent opp sjalene jeg har laget i tynn alpakka fra "dustorealpakka" med bra resultat.
Jeg har spent opp sjalene jeg har laget i tynn alpakka fra "dustorealpakka" med bra resultat.
Takk!
Har lagt dette spørsmålet inn i spørsmålstråden, men legger det inn her også:
Jeg har et garn som jeg lurer på hva er :o (Nei, har ikke magebeltet, og finner ikke oppskriften, garnet befinner seg i dag i form av en jakke som egentlig bare mangler en heklekant rundt).
Det er hvitt med flekker av gull. Ganske tykt, tykkelse om trent som Fritidsgarn, Pt3, Alfa.
Det er kjøpt på en strikkebutikk som nå er nedlagt, men de førte garn fra bl.a. Sandnesgarn, Dalegarn og Du store alpakka. Tror det er fra enten Sandnes eller Dale.
Det jeg egentlig lurer på om om garnet tover. Har ikke noe til overs som jeg kan teste med, og hvis det ikke tover, gjør jeg jakken ferdig. Hvis det tover, rekker jeg opp.
Noen som kan huske dette garnet, og vet hva det kan være ?
De stjernene er lekre Gerd :heia:
Jeg så de hos Imse jeg også, ble forelsket, men har ikke kommet så langt enda :o
Dampet du det når det var utspent da? Eller før utspenning? Jeg er liksom mest vant med damping som behandling av ull...?
(Enogenhalv omgang igjen!)
Har lagt dette spørsmålet inn i spørsmålstråden, men legger det inn her også:
Jeg har et garn som jeg lurer på hva er :o (Nei, har ikke magebeltet, og finner ikke oppskriften, garnet befinner seg i dag i form av en jakke som egentlig bare mangler en heklekant rundt).
Det er hvitt med flekker av gull. Ganske tykt, tykkelse om trent som Fritidsgarn, Pt3, Alfa.
Det er kjøpt på en strikkebutikk som nå er nedlagt, men de førte garn fra bl.a. Sandnesgarn, Dalegarn og Du store alpakka. Tror det er fra enten Sandnes eller Dale.
Det jeg egentlig lurer på om om garnet tover. Har ikke noe til overs som jeg kan teste med, og hvis det ikke tover, gjør jeg jakken ferdig. Hvis det tover, rekker jeg opp.
Noen som kan huske dette garnet, og vet hva det kan være ?Jeg vet ikke Dietta, men er det sånn syntetisk gulltråd i det? Jeg tenker at da er det større sjanse for at det er superwash, kanskje ...?
Jeg vet ikke Dietta, men er det sånn syntetisk gulltråd i det? Jeg tenker at da er det større sjanse for at det er superwash, kanskje ...?
Nei, gullet er ikke en egen tråd. Det virker nesten som det er malt på. Tvinnen er ganske løs, og det er ikke sp veldig vanskelig å ryke tråden. Det er det som gjør at jeg mistenker at det tover.
Tenker jeg får ta det med til strikkebutikken i byen og høre om noen kjenner det igjen :)
Tusen takk for svar :blomster:
Aha! Bare hyggelig, beklager at jeg ikke kunne hjelpe! Sikkert lurt å ta det med og spørre ja :ja:. Det hørtes veldig fint ut i alle fall, men sånn du beskriver det er jeg enig i at det kan høres ut som det tover ...
Dampet du det når det var utspent da? Eller før utspenning? Jeg er liksom mest vant med damping som behandling av ull...?
(Enogenhalv omgang igjen!)
Jeg dampet det, spente det ut og festet det, og lot det være slik natten over.
Disse sjalene var gaver til niesene mine, og svigerinnen min sier hun bare damper dem etter vask, og de holder seg fine i fasongen
Jeg dampet det, spente det ut og festet det, og lot det være slik natten over.
Disse sjalene var gaver til niesene mine, og svigerinnen min sier hun bare damper dem etter vask, og de holder seg fine i fasongenSå flott! Takk!
Ser du har fått svar ang sjal i alpakka og utspenning, men tenkte jeg skulle bidra litt likevel. :) Jeg har ikke strikket sjal i alpakka, bare heklet, men jeg vil tro at du kan behandle det på samme måte som man anbefaler for ull. Jeg damper IKKE ull, hvis du skal gjøre det så skal du bare holde dampstrykejernet over plagget, IKKE presse - da blir sjalet flatt og livløst. Det er mye bedre å bare strekke/blokke det i fasong, da blir fasongen fin og mønsteret og maskene kommer til sin rett.
Jeg bruker å vaske det som anbefalt, presse så mye vann ut av det som mulig, gjerne rulle det inn i et stort håndkle og tråkke litt på det :eek:
Mens det fremdeles er fuktig så legger jeg det ut på f.eks en seng (eller sånne lekematter som man kan pusle sammen) og strekker det i fasong og fester med knappenåler. Lurt å ha litt store hoder på de nålene...
Her er bilde av alpakkasjalet under blokking:
https://lh4.googleusercontent.com/-qTqJACHu4lg/TturQei7ddI/AAAAAAAACfE/tMuHkGTcEfA/s720/DSCN5119.JPG
Jeg har også laget en bloggpost med bilder av sjal før og etter blokking her: http://strikkekrok.blogspot.no/2012/09/dandelion-on-meadow-mystery-kal.html
Jeg er begynt å lage papirstjerner :D
De var lekre! Sånne må jeg prøve å lage... :)
Er evig fascinert av denne strikketeknikken: http://youtu.be/MCwfbiZd7dI (hvordan man strikker to ting på en gang med rundpinne)
Er evig fascinert av denne strikketeknikken: http://youtu.be/MCwfbiZd7dI (hvordan man strikker to ting på en gang med rundpinne)
Ja, det der skikkelig kult, men jeg syns det blir litt mye styr med å passe på hvilken tråd jeg skal strikke med :)
Å strikke to sokker samtidig, den ene inni den andre har jeg ikke prøvd - men da MÅ man holde tunga rett i munnen - en feil så henger sokkene sammen :eek:
Her er en video (http://www.youtube.com/watch?v=Pq8DRyHy7Jw) (jeg har ikke sett hele, men det er den teknikken jeg tenker på)
hehe sokke strikking jah.. lagd min helt første skikkelige sokk, så begynte jeg jaggu for tidlig på tåfellingen xD men søstra mi kan nok bruke sokken, den ble bare bittelitt for liten for meg, heldigvis har hun mindre føtter enn meg ;)
Ser du har fått svar ang sjal i alpakka og utspenning, men tenkte jeg skulle bidra litt likevel. :) Jeg har ikke strikket sjal i alpakka, bare heklet, men jeg vil tro at du kan behandle det på samme måte som man anbefaler for ull. Jeg damper IKKE ull, hvis du skal gjøre det så skal du bare holde dampstrykejernet over plagget, IKKE presse - da blir sjalet flatt og livløst. Det er mye bedre å bare strekke/blokke det i fasong, da blir fasongen fin og mønsteret og maskene kommer til sin rett.
Jeg bruker å vaske det som anbefalt, presse så mye vann ut av det som mulig, gjerne rulle det inn i et stort håndkle og tråkke litt på det :eek:
Mens det fremdeles er fuktig så legger jeg det ut på f.eks en seng (eller sånne lekematter som man kan pusle sammen) og strekker det i fasong og fester med knappenåler. Lurt å ha litt store hoder på de nålene...
Her er bilde av alpakkasjalet under blokking:
https://lh4.googleusercontent.com/-qTqJACHu4lg/TturQei7ddI/AAAAAAAACfE/tMuHkGTcEfA/s720/DSCN5119.JPG
Jeg har også laget en bloggpost med bilder av sjal før og etter blokking her: http://strikkekrok.blogspot.no/2012/09/dandelion-on-meadow-mystery-kal.html
Hjertelig. Har begynt avheklinga nå, så det blir spennende. :)
Nydelig sjal, forresten. Den alpakkaen jeg har brukt er mer "lodden".
Ja, det der skikkelig kult, men jeg syns det blir litt mye styr med å passe på hvilken tråd jeg skal strikke med :)
Å strikke to sokker samtidig, den ene inni den andre har jeg ikke prøvd - men da MÅ man holde tunga rett i munnen - en feil så henger sokkene sammen :eek:
Her er en video (http://www.youtube.com/watch?v=Pq8DRyHy7Jw) (jeg har ikke sett hele, men det er den teknikken jeg tenker på)
Oi.. det der må kreve sin konsentrasjon, ja. Jeg klarte knapt å henge med i videoen.
Jaja.... sok-i-sokk er sikkert fint det og. :p
hehe sokke strikking jah.. lagd min helt første skikkelige sokk, så begynte jeg jaggu for tidlig på tåfellingen xD men søstra mi kan nok bruke sokken, den ble bare bittelitt for liten for meg, heldigvis har hun mindre føtter enn meg ;)
Det samme gjorde jeg på mine første par sokker, da er det bra både min mor og min søster har mye mindre føtter enn mine pailabber.
Jeg kjøpte denne http://www.bokkilden.no/SamboWeb/enkeltSok.do;jsessionid=E4BF007B491F13F67DB0237446 445BFB.node3?enkeltsok=Toe-Up+2-at-a-Time+Socks&button=%C2%A0 i fjor vår,og er etter det hekta på og strikke to strømper om gangen på rundpinne.
Det er utrolig lett, når man bare har fått teknikken inn i fingrene.
Da var sjalet endelig blokket.
http://images4cf.ravelrycache.com/uploads/smgj/131782799/20121125_124249_medium2.jpg
http://images4cf.ravelrycache.com/uploads/smgj/131782978/20121125_131020_medium2.jpg
Perlene vises ikke på bildet, da. Men jeg brukte noen røykgrå, gjennomsiktige glasperler som passer garnet veldig godt.
http://www.ravelry.com/projects/smgj/snow-angel
Å, det var et nydelig sjal! La det inn i favorittene mine :) Syns nesten det ble enda finere i litt tykkere garn, lace blir i tynneste laget for min smak...
Det var lekkert smgj :smile:
*Takker pent*
Hyggelig med skryt 'a dere. :)
Photobscura
25-11-12, 23:12
Shit, ass! Flink! :D
Noen som vet hvordan Ullteppegarnet fra Sparkjøp tover i sammenlikning med fx Finull fra Rauma, Tove fra Sandnes eller PT2 fra Per Tryving ?
Da var flere julegaver i boks :)
Et par pannebånd, ølvott til nevø, presskannecover til svigerinne med ny hytte ved sjøen og tennbrikettcovere.
Godt for alt som er gjort og kan pakkes inn :D
Er det noen som har funnet noen som sender sånne wiresett for utstrekking som sender til norge/sverige? (Eller noen som selger innenlands?)
Jeg ser etter dette
http://www.overstock.com/Crafts-Sewing/Knit-Lace-Blocking-Wires-Kit/3344217/product.html og ja, overstock sin partner sender... men jeg synes det blir en liten formue med frakt (144kr) der.
Photobscura
02-12-12, 12:40
Noen tips om hvordan strikke diagram midt i f.eks en vott? Altså, ikke som i selbu hvor man har diagram hele veien. Tenkte å strikke inn en liten sommerfugl i et par ensfargede votter nå, og drar jeg tråden tilbake til start i hver omgang, tror jeg det blir klumpete. Bør man heller bare klippe tråden for hver gang?
Noen tips om hvordan strikke diagram midt i f.eks en vott? Altså, ikke som i selbu hvor man har diagram hele veien. Tenkte å strikke inn en liten sommerfugl i et par ensfargede votter nå, og drar jeg tråden tilbake til start i hver omgang, tror jeg det blir klumpete. Bør man heller bare klippe tråden for hver gang?
Strikk votten helt ensfarget, og broder mønsteret med maskesting (http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?id=40) etterpå. Da ser det helt ut som det er strikket :)
Photobscura
02-12-12, 12:48
Strikk votten helt ensfarget, og broder mønsteret med maskesting (http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?id=40) etterpå. Da ser det helt ut som det er strikket :)
Jeg tenkte på det. Har gjort det med øyer og tenner på en monsterbukse, men det så langt fra så pent ut som på den videoen der. :p Kanskje jeg faktisk ikke gjorde det helt rett?
Men jeg har alt en ferdig vott som jeg tenkte å rekke opp, får prøve meg på den, da! Takk. :)
Legg deg i trening, så blir det kjempefint. Jeg broderte et stort motiv av gutt på snowboard foran på en genser, og det ble helt supert. Som du sier, kanskje du har gjort det feil ;)
Mener å huske at det ble finere hvis jeg gikk ovenfra og ned og ikke omvendt, og også finere hvis jeg gikk bare en vei sideveis.
Photobscura
02-12-12, 13:10
Takk! Skal prøve!
Strikket nettopp et par tøfler til noen i julegave.
http://img.photobucket.com/albums/v499/hypergoth/2012-12-01121725.jpg
....jeg håper han har lange føtter. :|
Da var sjalet endelig blokket.
http://images4cf.ravelrycache.com/uploads/smgj/131782799/20121125_124249_medium2.jpg
http://images4cf.ravelrycache.com/uploads/smgj/131782978/20121125_131020_medium2.jpg
Perlene vises ikke på bildet, da. Men jeg brukte noen røykgrå, gjennomsiktige glasperler som passer garnet veldig godt.
http://www.ravelry.com/projects/smgj/snow-angel
Dette sjalet er kjempe fint, skikkelig misunnelig! Skulle ønske jeg var så flink til håndarbeid.
---
Jeg vurderer å kjøpe en bok med strikke oppskrifter, den heter Eventyrstrikk og er av Ingvill Freland. Mange fine ting i den boken, problemet er jo bare at jeg ikke er så flink til å strikke. Eventuelt kan jeg jo gi boken til min mor som en ekstra julegave og få henne til å strikke tingene for meg.
Mamma er kjempe flink til å strikke, hele slekten sender oppskrifter til henne og spør om hun kan strikke for dem. I høst har hun strikket 4 par votter til mine søsken og deres kjære, hun skal strikke til meg og, men det er litt viktigere å få ferdig tingene til min bror og svigerinne siden det skal sendes.
Legg deg i trening, så blir det kjempefint. Jeg broderte et stort motiv av gutt på snowboard foran på en genser, og det ble helt supert. Som du sier, kanskje du har gjort det feil ;)
Mener å huske at det ble finere hvis jeg gikk ovenfra og ned og ikke omvendt, og også finere hvis jeg gikk bare en vei sideveis.Og så er det lurt med en tykkere tråd på broderiet, da dekker det maskene bedre! Særlig litt sånn løs, tykk tråd er gull :)
Og så er det lurt med en tykkere tråd på broderiet, da dekker det maskene bedre! Særlig litt sånn løs, tykk tråd er gull :)
Helt enig :ja:
Strikket nettopp et par tøfler til noen i julegave.
http://img.photobucket.com/albums/v499/hypergoth/2012-12-01121725.jpg
....jeg håper han har lange føtter. :|
Kjempefine :heia:
Har akkurat lagt opp til tøfler jeg også ;)
Takker :p Men de er jo ALT for lange. Jeg får tenke ut en lur måte å gjøre de kortere ved hælen. Tar gjerne i mot tips.
Takker :p Men de er jo ALT for lange. Jeg får tenke ut en lur måte å gjøre de kortere ved hælen. Tar gjerne i mot tips.
De ser ut som de er tova ? Kan du ikke kjøre en runde til i maskinen. Hvis de ikke er tova, har jeg igrunnen ikke noe forslag altså :o
De ser ut som de er tova ? Kan du ikke kjøre en runde til i maskinen. Hvis de ikke er tova, har jeg igrunnen ikke noe forslag altså :o
De er tovede, ja. Og jeg er stygt redd for at de ikke kan toves mer. De er ganske så kompakte. :p
Eller lage en polstring fremme i tåa og litt bak med hælen
Jeg er så imponert av hva folk får til her altså! Jeg har ikke sett igjennom alle sidene, men slik jeg forstår det er dere virkelig en kreativ gjeng.
Skal begynne jeg også, skal bli like god som min mor om ikke bedre og så skal jeg lage mine egne klær kanskje. Tror jeg begynner med et skjerf, det er lett og enkelt. Det eneste jeg må bestemme meg for er om jeg skal strikke det rett eller rett/vrangt, jeg vet det skal være slike dusker på endene hvertfall!
Jeg har fått ferdig litt ting i det siste - eller... de har vært ferdige, men så var det å få frem kameraet da...
Og babyteppe/shetland hap shawl:
https://lh3.googleusercontent.com/-RC6V6O5hVTs/UJLQB7zNe3I/AAAAAAAAEM4/vH1J7H_mn_k/s800/DSC_0090.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-mjENuWXqtWo/UJLQDlRYtKI/AAAAAAAAENM/Cl-hQFcz8Y8/s800/DSC_0092.JPG
Er i gang med et babyteppe til i nesten samme mønster, men med regnbuefarger, er spent på hvordan det blir :) Og så strikker jeg på et Mini Mania Scarf...
Ikke noe hekling i sikte nei... :p
Det var ett nydelig baby teppe, aatinka. Jeg hadde planlagt å lage ett baby teppe til min niese når hun ble født, men det skjedde aldri. Vi får heller begynne i det små vi som fremdeles er litt nybegynner på dette med strikking og slikt.
Taker for tips.
Nå har jeg bevegd meg fra føtter til hender:
http://img.photobucket.com/albums/v499/hypergoth/2012-12-04205408.jpg
...litt kjedelig at jeg må lage en til da. (Beklager helt elendig belysning. Det er egentlig en brun ugle på ganske knall turkis bakgrunn)
Photobscura
04-12-12, 22:34
Hihi! Kjempesøt vott!
Rett pg slett drittøff vott altså :heia:
Å, den var fin, Ziltoidia!
Takker og bukker. :D
Da har man begynt på vott nummer 2. Håper jeg blir ferdig med disse og et par andre saker til jul. Jaja... hva ellers har man forelesninger til?
Fant du på noe lurt med tøflene da, Ziltoidia?
Jeg har begynt på Skappelgenser i mørk grønt til lillesøsteren min. Det var en utfordring når den ikke skulle være i naturfarger, men utrolig nok fant jeg garn fra to forskjellige steder som passet sammen i fargene, Ice Mohair fra Yarn Paradise (i Tyrkia!) og Hverdags fra Du Store Alpakka. Jeg har bare bambuspinne i den tykkelsen, og den er litt treg, så det er tungt for skuldrene kjenner jeg ... Får kanskje spandere en glatt metallpinne i stedet. For jeg har ennå ikke bestemt meg for å kjøpe noe sånt sett ...
Men jeg tror den blir fin! Ser bort fra at det er Skappel og motebølge og alt det der, rillestrikket genser er fint på de som kler det :)
Fant du på noe lurt med tøflene da, Ziltoidia?
Jeg har begynt på Skappelgenser i mørk grønt til lillesøsteren min. Det var en utfordring når den ikke skulle være i naturfarger, men utrolig nok fant jeg garn fra to forskjellige steder som passet sammen i fargene, Ice Mohair fra Yarn Paradise (i Tyrkia!) og Hverdags fra Du Store Alpakka. Jeg har bare bambuspinne i den tykkelsen, og den er litt treg, så det er tungt for skuldrene kjenner jeg ... Får kanskje spandere en glatt metallpinne i stedet. For jeg har ennå ikke bestemt meg for å kjøpe noe sånt sett ...
Men jeg tror den blir fin! Ser bort fra at det er Skappel og motebølge og alt det der, rillestrikket genser er fint på de som kler det :)
Jeg tenker jeg bare pakker inn tøflene som de er, så får vi oss en god latter over hvor lange de er. I tillegg kan jeg da faktisk måle på vedkommendes føtter hvor mye de må "reduseres", og så søke råd hos de andre strikkerne i familien.
...når det gjelder Skappelgenseren, så skal man ikke se bort i fra at jeg hamstrer noen alpacanøster til jul, nå som Drops har de på tilbud og greier. Også har jeg ille lyst til å lage denne: http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=133&d_id=4 Det garnet er helt fantastisk.
Men først bør jeg vel bli ferdig med Mariuskjolen og den andre uglevotten. :p
Jeg tenker jeg bare pakker inn tøflene som de er, så får vi oss en god latter over hvor lange de er. I tillegg kan jeg da faktisk måle på vedkommendes føtter hvor mye de må "reduseres", og så søke råd hos de andre strikkerne i familien.
...når det gjelder Skappelgenseren, så skal man ikke se bort i fra at jeg hamstrer noen alpacanøster til jul, nå som Drops har de på tilbud og greier. Også har jeg ille lyst til å lage denne: http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=133&d_id=4 Det garnet er helt fantastisk.
Men først bør jeg vel bli ferdig med Mariuskjolen og den andre uglevotten. :pDet var lurt :ja:
Stilig, den ponchoen! Begynner å få lyst til å prøve det garnet, siden du skriver så pent om det!
Jeg har også noen prosjekter som må ferdigstilles, Bellavotter som jeg må finne min egen avslutning på siden oppskriften er i minste laget ... og en "Burberry"-hals, som skal bli et sett til sammen, til min andre lillesøster. Og så brodere maskesting på min andre Goomba-lue, som går til bror nr 2.
Åh, har du oppskrift på Goombalue? Som i Super Mario?
Edit: Måtte ut og google litt, ser det er ein del å finne! Hadde vore noko å lage til mannen, kanskje han då ville bruke lue! Har noko grusomt akrylgarn i brunt som kunne fungere. Likar ikkje akryl sjølv, men han vil nok synest det er greit, fordi det ikkje er så varmt.
Åh, har du oppskrift på Goombalue? Som i Super Mario?
Edit: Måtte ut og google litt, ser det er ein del å finne! Hadde vore noko å lage til mannen, kanskje han då ville bruke lue! Har noko grusomt akrylgarn i brunt som kunne fungere. Likar ikkje akryl sjølv, men han vil nok synest det er greit, fordi det ikkje er så varmt.Super Mario, ja! :D Ja, det ligger ute, men jeg har modifisert litt da den i oppskriften jeg har brukt er veldig liten. Skal se om jeg har skrevet det ned. Og så har jeg laget et eget diagram som er litt større, kan skanne det om du vil :)
Super Mario, ja! :D Ja, det ligger ute, men jeg har modifisert litt da den i oppskriften jeg har brukt er veldig liten. Skal se om jeg har skrevet det ned. Og så har jeg laget et eget diagram som er litt større, kan skanne det om du vil :)
Yes please! :D
Ble riktig så fornøyd med disse heklede gardinbåndene
http://i676.photobucket.com/albums/vv122/4dogs2009/004-12.jpg
Det ble veldig pent BenteR :)
Heklede gardinbånd er veldig koselig :ja:
Kjempefine, Bente :ja: Og fine gardiner! Veldig tiltalende inntrykk :)
Skanning skal bli, Furine! :D
Kjempefine til gardinene. :)
TrillTrall
07-12-12, 12:44
Edit: Måtte ut og google litt, ser det er ein del å finne! Hadde vore noko å lage til mannen, kanskje han då ville bruke lue! Har noko grusomt akrylgarn i brunt som kunne fungere. Likar ikkje akryl sjølv, men han vil nok synest det er greit, fordi det ikkje er så varmt.
Akryl-lue? :eek: Hvis han har hår (min har ikke!) vil det vel bli fryktelig statisk slik at håret står rett til værs når han tar lua av + at det kanskje vil bli veldig klamt? Jeg hadde heller strikket noe i tynn ull.
Akryl-lue? :eek: Hvis han har hår (min har ikke!) vil det vel bli fryktelig statisk slik at håret står rett til værs når han tar lua av + at det kanskje vil bli veldig klamt? Jeg hadde heller strikket noe i tynn ull.
Han har omtrent null hår :p Eg skrinla akrylen, den var så tynn. Eg brukar fleecetråd i staden, ser ut til å fungere.
TrillTrall
07-12-12, 14:59
Han har omtrent null hår :p Eg skrinla akrylen, den var så tynn. Eg brukar fleecetråd i staden, ser ut til å fungere.
Jeg synes fleece også blir så klamt og ekkelt. Har et par kosedresser og en morgenkåpe i fleece og blir søkkvåt av svette når jeg har sittet i godstolen en stund.
Jeg synes fleece også blir så klamt og ekkelt. Har et par kosedresser og en morgenkåpe i fleece og blir søkkvåt av svette når jeg har sittet i godstolen en stund.
Hihi, den skal nok helst brukast ute og ikkje inne ;) Han vil ikkje ha ull, så då må eg nesten la han bestemme.
Photobscura
07-12-12, 20:52
Bare sånn til senere tips, så mener jeg å ha sett en ull/bomullsblandingsgarn, mulig det er drops? (På Bentes Boutique på Sagene). Det skulle visst være sånn perfekt til høst/vår-plagg, altså ikke på langt nær så varmt som ren ull. :)
TrillTrall
07-12-12, 21:42
Hihi, den skal nok helst brukast ute og ikkje inne ;) Han vil ikkje ha ull, så då må eg nesten la han bestemme.
Ufattelig for meg at noen ikke vil ha ull. ;)
Bruker ofte en tynn fleecejakke under løpejakken når jeg er ute og trener (*haha*) og da er det kondens på innsiden av løpejakken etterpå (den er nok litt for tett) og fleecen er våt. Nei, jeg er ikke så begeistret for fleece. Blir fort alt for klamt som mellomlag ute også, synes jeg. Gi meg ull! :hearts: :D
En annen blanding å vurdere til en annen gang er jo merino/alpakka + silke... Har ikke prøvd det selv, men nøstene kjentes veldig myke ut.
Ufattelig for meg at noen ikke vil ha ull. ;)
Ingen grunn til å prøve å "omvende" meg, eg elskar ull, sjølv! ;) Men når han helst ikkje vil ha varm "klølue", så respekterer eg det. Han har ullkle han brukar om vinteren, og han har luer i ull også, men det blir ikkje brukt noko særleg, litt småallergisk mot å ha det for varmt.
Måtte til å rekke oppatt, merka at nøste nr 2 absolutt IKKJE var same farge som det første, sjøl om det er same fargebatchen og alt...
Bare sånn til senere tips, så mener jeg å ha sett en ull/bomullsblandingsgarn, mulig det er drops? (På Bentes Boutique på Sagene). Det skulle visst være sånn perfekt til høst/vår-plagg, altså ikke på langt nær så varmt som ren ull. :)
Lerke (http://www.dalegarn.com/yarn_detail.php?hId=79)! Kjennes ut som bomull, men er 52% fin merino og 48% egyptisk bomull. tror ikke det er mange som klør av den :)
En annen blanding å vurdere til en annen gang er jo merino/alpakka + silke... Har ikke prøvd det selv, men nøstene kjentes veldig myke ut.
Ja, baby-alpakka og silke (http://www.garnstudio.com/lang/no/visgarn.php?garn=BabyAlpacaSilk) f.eks. er nydelig mykt og perfekt til sjal og skjerf. Skal man strikke lue kan det være lurt å være klar over at garnet ikke er like elastisk som vanlig ull.
Photobscura
08-12-12, 04:41
Lerke (http://www.dalegarn.com/yarn_detail.php?hId=79)! Kjennes ut som bomull, men er 52% fin merino og 48% egyptisk bomull. tror ikke det er mange som klør av den :)
Jajamen, der var det, gitt! Takker!
Jubel og glede; jeg får garn av gubben til jul, og jeg kan velge det ut selv.
Gjett om jeg skal kose meg i jakten på spennende og lekre garnsorter :heia::heia:
De har faktisk noe sånt i billigavdeligen på remaen også. Kjennes veldig mykt og bomulls-aktig ut, men må være noe varmere på grunn av ullinnholdet. Bare så synd at de bare har blek syrin og grått her...
Jeg har lyst til og strikke eller hekle sengeteppe og lurer på om noen har noen kjekke linker til oppskrifter?
Jeg har lyst til og strikke eller hekle sengeteppe og lurer på om noen har noen kjekke linker til oppskrifter?
Jeg vet ikke om du tenker gratis eller betal, men jeg liker Umaro (http://www.ravelry.com/patterns/library/umaro) :)
Og DER ble de ferdige! :D
http://img.photobucket.com/albums/v499/hypergoth/2012-12-12092625.jpg
Her (http://www.twistcollective.com/collection/component/content/article/100-fall-2012-patterns/1232-horatio-and-oren-by-barbara-gregory) er mønsteret jeg forsøkte å kopiere. :p
De ble kule - selv om jeg nok synes blåforssen tommel virker noe skummelt. ;)
Det mystiske er at den bakerste ble ca 2 cm lengre enn den over. :p
Fantastisk kule uglevotter, Ziltoida! Føler meg nesten inspirert til å herme. :)
Det mystiske er at den bakerste ble ca 2 cm lengre enn den over. :p
Votten eller tommelen? Jeg strikket et par cancans (håndleddsvarmere, etter oppskriften Cancan på ravelry) og der ble den ene et halvt nr større enn den andre... Er nok en av årsakene til at jeg ikke liker å strikke ting som lages "i par" som sokker, votter, ermer og sånt...
Skikkelig fine votter!! Søt ugle :)
Merkelig det der at det er vanskelig å strikke to ting likt - men strikkefastheten varierer litt fra dag til dag hos meg, så det kan få sånne utslag når man strikker mønster og ikke bare kan måle seg frem til lengden.
Hele votten ble større, ja... tommelen inkludert :p
Herm i vei, Rin :D Jeg bare plottet in vottene i excel og hentet tommel og felle-metoder herfra (http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=0&d_id=746).
http://www.twistcollective.com/collection/blog/38-twist-collective-blog/1327-designer-process-horatio-and-oren
Kuleste uglevottene :love:
Jeg har strikket veske i julen:
http://i631.photobucket.com/albums/uu36/Caroline_Pippen/bilde-39.jpg
http://i631.photobucket.com/albums/uu36/Caroline_Pippen/bilde-40.jpg
Strikket i Hooked Stoffgarn på pinne nr. 8 (tror 12 er anbefalt for "garnet") - forferdelig tungt. Men veska ble enda finere irl, så da var det verdt det :) Tenker meg innom Stoff og Stil i dag for å shoppe glidelås til lukningen.
Og så holder jeg på med pulsvanter med tommel:
http://i631.photobucket.com/albums/uu36/Caroline_Pippen/bilde-41.jpg
Tenker jeg skal begi meg på ordentlige pulsvanter med halve fingre også etterhvert, må bare finne en fin oppskrift - noen forslag?
Veldig søte uglevotter Ziltoidia :ja:
Camomilla, veldig flott veske og pulsvanter :ja:
Det ligger mange oppskirfter på vanter på Drops. Kan sikkert bruke en av de og bare ikke strikke fingene ferdig :)
Takk, Dietta - skal sjekke ut Drops :)
Da har jeg satt i glidelås! Ingen enkel oppgave på slikt underlag, men det gikk med mye banning og såre fingertupper :p
http://i631.photobucket.com/albums/uu36/Caroline_Pippen/bilde-42.jpg
http://i631.photobucket.com/albums/uu36/Caroline_Pippen/bilde-43.jpg
http://i631.photobucket.com/albums/uu36/Caroline_Pippen/bilde-44.jpg
Det gikk jo kjempefint med glidlåsen da :) Det er en skikkelig møkkajobb spør du meg, kan ikke fordra det jeg..... :o
Det gikk jo kjempefint med glidlåsen da :) Det er en skikkelig møkkajobb spør du meg, kan ikke fordra det jeg..... :o
Uff, jeg ser i ettertid at jeg ikke har fått det helt likt på begge sider, men jeg tror ikke jeg orker å sprette opp :o Jeg har vanligvis ikke noe i mot litt pirkearbeid, men dette var i overkant klønete :rolleyes:
Tenker jeg skal begi meg på ordentlige pulsvanter med halve fingre også etterhvert, må bare finne en fin oppskrift - noen forslag?
Herlig veske, og skjønner veldig godt at det er drittarbeid å sy inn glidelås - men kjekt å ha :)
Fine pulsvarmere også, synes de uten halve fingre er gode til mye. Ellers så har jeg lurt på disse (http://www.ravelry.com/patterns/library/hands-of-blue) selv - med halve fingre:
http://images4.ravelrycache.com/uploads/franticthumb/24078512/DSC00439_medium2.JPG
Engelsk mønster - og gratis, men du må nok melde deg inn på Ravelry (om du ikke er der alt) for å eventuelt laste ned. Mange fine oppskrifter ellers også :)
Herlig veske, og skjønner veldig godt at det er drittarbeid å sy inn glidelås - men kjekt å ha :)
Fine pulsvarmere også, synes de uten halve fingre er gode til mye. Ellers så har jeg lurt på disse (http://www.ravelry.com/patterns/library/hands-of-blue) selv - med halve fingre:
http://images4.ravelrycache.com/uploads/franticthumb/24078512/DSC00439_medium2.JPG
Engelsk mønster - og gratis, men du må nok melde deg inn på Ravelry (om du ikke er der alt) for å eventuelt laste ned. Mange fine oppskrifter ellers også :)
Oh, lekre! Joda, er på ravelry - pulsvantene jeg holder på med er derfra :) Er så mye fint der at det er vondt å velge! Har lyst til å strikke skjerf også, fant noe fint flerfarget garn når jeg var innom og kjøpte glidelåsen - det baller på seg, dette her :rolleyes:
Oh, lekre! Joda, er på ravelry - pulsvantene jeg holder på med er derfra :) Er så mye fint der at det er vondt å velge! Har lyst til å strikke skjerf også, fant noe fint flerfarget garn når jeg var innom og kjøpte glidelåsen - det baller på seg, dette her :rolleyes:
Ja, lett å bli sittende å sikle der inne... og i garnbutikker :lol:
Skryteskryteskryte - første babyteppe er ferdig og nr 2 er på pinnene. På nr 2 har jeg endret mønsteret og laget en ramme rundt.
http://images4-b.ravelrycache.com/uploads/smgj/137590493/20121229_094701_small2.jpg http://images4.ravelrycache.com/uploads/smgj/137589933/20121229_094620_small2.jpg
Flere bilder og beskrivelse av prosjektet:
http://www.ravelry.com/projects/smgj/elven-pixie-baby-blanket
Så herlig babyteppe, smgj!
Jeg hentet ut oppskriften på de pulsvantene, Zinzite, med tanke på og lage dem selv, men foreløpig lager jeg bare strømper av restene etter "patchwork-teppet" jeg heklet.
Har lovet ene guttungen og strikke genser eller kofte når han bestemmer seg for hvilken modell han vil ha, så jeg tenker jeg holder meg til strømpestrikking frem til han har bestemt seg slik at jeg er klar til og begynne da.
Photobscura
30-12-12, 12:17
Wow, Smgj! Nydelig!
Nå fikk jeg lyst til å være baby :3
Åja, nydelig babyteppe :hearts:
Tusen takk 'a dere. :)
Zilto: det er bare å fortsette å strikke og strikke og strikke det, så blir det større. ;) (Og/eller velge et grovere garn... :p)
Dette har eg sysla med siste dagane, ett baktussjal til min lille røde kjole :D
http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/553925_486409471398230_380652657_n.jpg
Kjolen sydde eg om fra fotsid til lårkort no til jul :)
http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s480x480/400051_486410414731469_336362653_n.jpg
Woha! Fine arbeider, Mariann S
Skryteskryteskryte - første babyteppe er ferdig og nr 2 er på pinnene. På nr 2 har jeg endret mønsteret og laget en ramme rundt.
http://images4-b.ravelrycache.com/uploads/smgj/137590493/20121229_094701_small2.jpg http://images4.ravelrycache.com/uploads/smgj/137589933/20121229_094620_small2.jpg
Flere bilder og beskrivelse av prosjektet:
http://www.ravelry.com/projects/smgj/elven-pixie-baby-blanket
Så vakre :love: Er det baby i vente hos deg?
Dette har eg sysla med siste dagane, ett baktussjal til min lille røde kjole :D
http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/553925_486409471398230_380652657_n.jpg
Kjolen sydde eg om fra fotsid til lårkort no til jul :)
http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s480x480/400051_486410414731469_336362653_n.jpg
Kjolen ble kjempesnasen kort, og sjalet var lekkert! :)
Kjolen ble kjempesnasen kort, og sjalet var lekkert! :)
Signerer bare denne jeg :D
Lekkert sjal, og så flink du er til å sy :ja:
Så vakre :love: Er det baby i vente hos deg?
Takk og nope, men både slekt og venner jobber hardt med reproduksjonen... ;)
Photobscura
02-01-13, 13:30
Noen som har erfaring med Karisma-garnet til Drops? Er det ok?
Masse fint her. Hvordan legger man inn bilder her? :confused:
Fikk det visst til selv. Heklet julekjole og tilbehør til dukken min til jul :)
Noen som har erfaring med hekling med Kidsilk? Bra/dårlig?
Dette garnet:
http://www.garnstudio.com/lang/no/visgarn.php?garn=Kid-Silk
Wow, imponerende dukkeklær - det må ha vært mye arbeid! :)
Wow, imponerende dukkeklær - det må ha vært mye arbeid! :)
Neida, jeg hekler et dukkesett på 2-3 dager. Jobber i barnehage og hekler masse dukkeklær til småsnuppene i barnehagen. Kjempepopulært når vi tar fram dukkeklærne og kler på dukkene våre :)
Stilige dukkeklær. Skjønner godt at de blir populære, ja.
Jeg har gjort ferdig babyteppe nr 2 nå. Litt forskjellig fra det første og bittelitt mindre (84x84cm). Denne gangen strikket jeg en kant rundt i perlestrikk og blokket på spillernye stenger i stedet for bare nåler. Enklere, ja! http://images4-b.ravelrycache.com/uploads/smgj/139614255/20130106_184238_medium2.jpg
Tok 10 dager. Da er det bare ett igjen før mai. Det bør da gå greit. Men gikk tom for garn i samme innfarging, så nå må det bli noe annet i mellom for å bruke opp det halvannet nøstet jeg har igjen. Tenker på et par babyluer og babysokker.
Ravelryprosjekt:
http://www.ravelry.com/projects/smgj/elven-pixie-baby-blanket-2
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.