View Full Version : Ny seng

ThereseA
29-08-10, 12:19
vi trenger virkelig en ny seng, senga vi har nå er fra ikea, noe samboeren har hatt i mange år før vi flytta sammen og som virkelig begynner å ta på åra nå... den er i tillegg bare 140*200, noe som er litt lite når vi begge to er ganske aktive når vi sover....

i natt toppa det seg når vi begge slo oss på våre nattbord, og jeg har forslått den ene armen min og samboer har fått skrapesår på den ene armen..

tenker at jeg vil bruke rundt 10.000kr på det... MEN jeg aner ikke engang hvor jeg skal begynne...

skal jeg ha ramme? bare madrasser?

NEED HELP!!!!!!

svar mottas med takknemlighet

kennygirl
29-08-10, 12:35
Vi har bare madrasser og jeg er IKKE fornøyd... Jeg lengter tilbake til "vanlig" seng.
Har hørt det er mange som er fornøyd men "memory foam" madrasser...

Carisma
29-08-10, 12:37
Det jeg savner mest med bare madrasser er plass under senga! Neste gang skal jeg ha en jeg får plass til skuffer under :ja:

Har hørt det er mange som er fornøyd men "memory foam" madrasser...
Har hørt begge deler... Ei veninne mente hun ble fanget i madrassen og fikk helt klaus da hun var på besøk hos noen med tempurseng :D
Vi har memoryfoam overmadrass fra jysk, og er fornøyd med det, men tror ikke jeg hadde taklet en helg seng i det....

Kitt
29-08-10, 12:38
Ta dere en tur rundt om til Bohus, Living, Skeidar, Ikea etc og spør og prøv og titt etc!

10 000,- er nok litt i minste laget for å få en fabelaktig seng, men det holder i massevis til en svært god!;) Om dere ikke er så heldige å komme over en som er på tilbud!

Jensen eller Svane er fine merker! Vi har Jensen Ambassadør 180x210! Stor nok til 2 voksne og et barn under 7 år!;)
Pluss en liten hund:p

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRzItVcpqpgNglBeuG314yjDdi6Qnvrp 3fG-xC6XJsfjr64Zbk&t=1&usg=__NPvq6hDuObhMlIU1G9eBRh3FTdA=

ThereseA
29-08-10, 12:41
tusen takk for tips...
ja er litt tvilsom til bare madrass, akkurat pga at det ikke er plass under senga, er greit å ha litt ekstra plass til div ting....
kitt: ja veit det ikke er sånn sykt masse penger til seng, men er alt vi har råd til akkurat nå.. får bar håpe finner en som er skikkelig på tilbud :)

Carisma
29-08-10, 12:45
Jeg betalte 3000 kr for den vi har nå, på A-møbler for 9 år siden, og den hodler enda den. Oppgradert overmadrass for et par år siden og de ble den fin-fin igjen :D
Men har du råd til å bruke litt mer ville jeg nok gjort det, men den må ikke være i 40 000 klassen liksom. Også kan dere jo tenke at dere har bedre råd om...tja, 5-8 år og kan oppgradere? Må ikke vare evig heller.

Kitt
29-08-10, 12:47
tusen takk for tips...
ja er litt tvilsom til bare madrass, akkurat pga at det ikke er plass under senga, er greit å ha litt ekstra plass til div ting....
kitt: ja veit det ikke er sånn sykt masse penger til seng, men er alt vi har råd til akkurat nå.. får bar håpe finner en som er skikkelig på tilbud :)
Har aldri plaget meg at det ikke er plass under seng. Det betyr nemlig også mye mindre hybelkaniner under der!;)

Bruker dere litt tid og ser dere godt om, finner dere helt sikkert en som er på tilbud!
Vi hadde aldri hatt råd til vår seng om ikke gubben hadde jobbet med det. Fikk vår for 8000,- men den kostet egentlig over 20 000,-

Bare ikke kjøp tempur!:eek: Den blir helt stiv om du liker å ha det kaldt på soverommet og den takler ikke fuktighet!

Kanutten
29-08-10, 12:49
Vi har ei slik...

http://www.bohus.no/vare/Diverse/7080950410237.jpg

Madrassene på senga har sånn stoff at vi slipper kappelaken. Vi bruker kun laken på overmadrassen. Og den er haaaard; senger MÅ være harde for at jeg skal kunne sove godt i dem. Senga vår er også 180 bred. Og dyna vi har på er fra IKEA og er 240x210, vi sover godt kan du tro!! :heia:

Vår kostet opprinnelig 20 000 kr, men vi kjøpte den på tilbud for 15 000,-

ThereseA
29-08-10, 12:50
takk for det tipset kitt.... nei har virkelig ikke tenkt til det... egentlig burde vi ha sånn med to madrasser for meg og samboer har helt forskjellig smak når det gjelder hardhet på senga osv... får bare leite rundt og prøveligge litt tror jeg... har jo samtidig lyst på en seng som vi ikke trenger å bytte om noen år igjen lixom...

Areola
29-08-10, 12:51
Ikea-senger er det ihvertfall ingenting galt med!
Vi kjøpte denne (http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S19872903)og madrasser i våres og er kjempefornøyd. Vi har ikke kjøpt overmadrass (ennå) men føler ikke behov for det ennå. Han er lettvekter og har myk madrass, jeg er tungvekter og har hard madrass :)
Inkludert sengegavl (som fungerer som nattbord) kom det på 7500!

Kanutten
29-08-10, 12:52
Vi kjøpte denne (http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S19872903)og madrasser i våres og er kjempefornøyd. Vi har ikke kjøpt overmadrass (ennå) men føler ikke behov for det ennå.
Inkludert sengegavl kom det på 7500!

Den var jo knallfin!! Og den er jo å få kjøpt i 180 også!

Kanutten
29-08-10, 12:53
takk for det tipset kitt.... nei har virkelig ikke tenkt til det... egentlig burde vi ha sånn med to madrasser for meg og samboer har helt forskjellig smak når det gjelder hardhet på senga osv... får bare leite rundt og prøveligge litt tror jeg... har jo samtidig lyst på en seng som vi ikke trenger å bytte om noen år igjen lixom... Du får kjøpt overmadrass med to stk løse madrasser inni trekket. Da velger du selv hva slags hardhet du vil ha..

Areola
29-08-10, 12:54
Den var jo knallfin!! Og den er jo å få kjøpt i 180 også!
Og den har store, gode rom. Vi bruker to skuffer til skittentøy, vi! Genialt!

ThereseA
29-08-10, 12:54
Vi kjøpte denne (http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S19872903)og madrasser i våres og er kjempefornøyd. Vi har ikke kjøpt overmadrass (ennå) men føler ikke behov for det ennå. Han er lettvekter og har myk madrass, jeg er tungvekter og har hard madrass :)
Inkludert sengegavl (som fungerer som nattbord) kom det på 7500!

den så jo kjempefin ut, og det er plass til ting under, noe jeg trenger til sengetøy... er vel ikke ramma som har så mye å si, er vel mest madrassene...

Areola
29-08-10, 13:06
den så jo kjempefin ut, og det er plass til ting under, noe jeg trenger til sengetøy... er vel ikke ramma som har så mye å si, er vel mest madrassene...
Madrassene er viktigst ja, og det kan du finne i mange prisklasser på ikea :)

ThereseA
29-08-10, 13:07
men er litt skeptisk på om sengene fra ikea kommer til å vare i mange år da... den som vi har nå er ikke mer enn 4år og vi har allerede bytta overmadrass en gang..

Cyan
29-08-10, 14:23
Vi kjøpte nettopp denne (http://skeidar.no/skeidar.portal?_nfpb=true&_windowLabel=portlet_Varekatalog_2&portlet_Varekatalog_2_actionOverride=%2Fportlets%2 FvareKatalog%2FupdateMainProduct&portlet_Varekatalog_2page_id=1&portlet_Varekatalog_2product_id=42873&_pageLabel=page_varekatalog) på Skeidar til 9000 kroner og er veldig fornøyde med den. Mener å huske at man kunne få den 180 brei også for en tusenlapp eller to ekstra (desverre har ikke vi plass til så brei seng :()
Vi har hatt Ikeaseng (Malm) i 4 år og den var helt grusom å ligge i på slutten nå. Tror ikke de Ikea-madrassene tåler en kropp i 100-kilos klassen. Dessuten vrei plankene seg hele tiden slik at vi støtt og stadig våknet halvveis på gulvet...

Licota
29-08-10, 14:42
IKEA har i hvertfall 25år garanti på SULTAN-madrassene sine. Men det innebærer vel nok at man er normalvektig. :)

Kitt
29-08-10, 14:45
Vi kjøpte nettopp denne (http://skeidar.no/skeidar.portal?_nfpb=true&_windowLabel=portlet_Varekatalog_2&portlet_Varekatalog_2_actionOverride=%2Fportlets%2 FvareKatalog%2FupdateMainProduct&portlet_Varekatalog_2page_id=1&portlet_Varekatalog_2product_id=42873&_pageLabel=page_varekatalog) på Skeidar til 9000 kroner og er veldig fornøyde med den.

Linken din viser ikke akkurat det du mente, tror jeg!:p;):D

Carisma
29-08-10, 15:02
Linken din viser ikke akkurat det du mente, tror jeg!:p;):D
Du må bare velge sted først (SKeidar har historiens mest irriterende nettsider!!)

Huldr
29-08-10, 15:05
Linken din viser ikke akkurat det du mente, tror jeg!:p;):DJeg fikk nå opp en seng, jeg ...

ThereseA
29-08-10, 15:25
den senga virker fin cyan... men det står bare 150 senger på siden deres da.... er ikke mulig å få opp de som er 180..

Kitt
29-08-10, 15:46
Du må bare velge sted først (SKeidar har historiens mest irriterende nettsider!!)

Jeg fikk nå opp en seng, jeg ...

Ikke helt våken i dag! :o
Takk for veiledning! Skjønte ikke helt, liksom......:rodme:

Festina lente
29-08-10, 16:37
Hvis du klarer/orker å vente på salg/tilbud anbefaler jeg at du venter. For 10.000 kroner får du en svært god Ekornes Svanemadrass for 10.000, og de varer til Sølvbryllupet :D

ThereseA
29-08-10, 16:39
Hvis du klarer/orker å vente på salg/tilbud anbefaler jeg at du venter. For 10.000 kroner får du en svært god Ekornes Svanemadrass for 10.000, og de varer til Sølvbryllupet :D

jeg må nok vente en liten stund om jeg ikke finner et supert tilbud... arver noe penger etter farfar, men de kommer ikke inn før om en mnd eller to så jeg har god tid til å leite....

men er det da bare madrassen?

Nannah
29-08-10, 17:09
Jeg liker også Ekornes svane lr Jensen...men har dårlig erfaring med boxmadrasser(continentalseng) Den ble kasta ut etter to år bare! Nå har vi to helt ulike svane rammemadrasser på ben med en felles overmadrass. Funker veldig bra:)
IKEA er ok, men etter min erfaring holder de bare 3-4 år..

Skal inrømme at jeg savner 80tallets udempa vannseng jeg da :love:

Ignite
29-08-10, 18:01
Jensen eller Svane er fine merker! Vi har Jensen Ambassadør 180x210!
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRzItVcpqpgNglBeuG314yjDdi6Qnvrp 3fG-xC6XJsfjr64Zbk&t=1&usg=__NPvq6hDuObhMlIU1G9eBRh3FTdA=

Kan gå god for denne, hatt den i fire år og den er veldig bra.

Ignite
29-08-10, 18:03
Skal inrømme at jeg savner 80tallets udempa vannseng jeg da :love:

Sikkert grei om man ligger underst...

Kanutten
29-08-10, 18:37
Sikkert grei om man ligger underst...
:lol: Ja, erindrer at det under spesielle aktiviteter kunne være mye jobbing i ei udempa vannseng..

Hamster59
29-08-10, 21:15
Vi kjøpte ei seng for noen år siden (kanskje så mye som 5 år?), en Jensen kontinental tror jeg den kaltes, den kosta endel - ca 13 000 kanskje (med overmadrass). Den er 180 cm bred, fordi vi ofte hadde minstejenta sammen med oss i senga. Nå hadde vi klart oss med 150 cm, men det blir ikke aktuelt å bytte den ut. Er blitt skikkelig avhengig. Plages med endel vondter, så hvis jeg sover andre steder hender det jeg våkner fordi jeg ikke har god nok madrass. Savner et oppbevaringsrom under, synes produsenten kunne tenkt på oss som aldri får nok oppbevaringsplass.

Anbefaler dere å ta dere god tid til å se dere rundt på de forskjellige butikkene. Hvis dere vil ha forskjellig mykhet på madrassene er ikke det noe problem, sånt kan ordnes.

Festina lente
29-08-10, 21:50
Vi fikk en rammemadrass med overmadrass på 180 X 200 for den prisen. (dvs 4 madrasser med et tøystykke som holder de sammen, som ligger på en slags ramme på gulvet).

Ulempen er at du ikke får lagringsplass under sengen, men fordelen er at du ikke får hybelkaniner der heller! :D

ThereseA
29-08-10, 22:01
Vi fikk en rammemadrass med overmadrass på 180 X 200 for den prisen. (dvs 4 madrasser med et tøystykke som holder de sammen, som ligger på en slags ramme på gulvet).

Ulempen er at du ikke får lagringsplass under sengen, men fordelen er at du ikke får hybelkaniner der heller! :D

hvor kjøpte dere den da?

Ikon
29-08-10, 22:14
Jeg vil anbefale Svane Exellent kontinentalseng 180cm!!
Vi hadde en sultanseng 120cm fra IKEA i 3 år, og jeg kan trygt si at nattesøvnen er et helt annet kapittel med denne senga! Også veldig kjekt med duo-system, hvor man kan bestemme selv om man monterer madrassene på medium eller hard fasthet. Vi kjøpte den for kr 12.990 på tilbud, opprinnelig kr 19.990. Lykke til! :D:D

arkine
29-08-10, 23:03
annbefaler Jensen seng på det varmeste ,,er det beste jeg noensinne har sovet i ,og jeg har hatt mange senger i åras løp ,, billige
men kjøpte Jensen seng for 5--6 år siden , betalte ca 11 tusen med overmadrass....
jeg gleder meg vær kveld til og sove godt i min seng,,

Gracella
29-08-10, 23:16
Har hørt begge deler... Ei veninne mente hun ble fanget i madrassen og fikk helt klaus da hun var på besøk hos noen med tempurseng .
Der er jeg også! Sov en måned i tempurseng og jeg har aldri sovet så dårlig noen gang!! Så det der er sikkert individuellt om man klarer memoryfoam eller ikke :(

Har aldri plaget meg at det ikke er plass under seng. Det betyr nemlig også mye mindre hybelkaniner under der!;)

Å vaske/støvsuge under senga var ikke en av mine yndlingsbeskjeftigelser, nei! Det var veldig godt å få en rammemadrass i hus :)

EDIT: Ser at jeg har snart 1600 innlegg... og dette er første gangen jeg har prøvd en multi-quoting, hehe

arkine
29-08-10, 23:22
vel det blir en del hybelkaniner under en rammemadrass også da
får sjokk de få gangene den blir dratt fram

Gracella
29-08-10, 23:26
vel det blir en del hybelkaniner under en rammemadrass også da
får sjokk de få gangene den blir dratt fram
...Men heldigvis så trenger man ikke gjøre det så ofte!

(med mindre man har støv på hjernen eller er allergisk... Synes ikke at det har vært så mye hybelkaniner der, jeg husker ikke hvor mange år det gikk før vi løftet av madrassene helt første gangen. Neste gang gikk det 2 1/2 år, og da var det nesten ingenting)

Nerthus
30-08-10, 22:14
Jeg vil anbefale Svane Exellent kontinentalseng 180cm!!
Vi hadde en sultanseng 120cm fra IKEA i 3 år, og jeg kan trygt si at nattesøvnen er et helt annet kapittel med denne senga! Også veldig kjekt med duo-system, hvor man kan bestemme selv om man monterer madrassene på medium eller hard fasthet. Vi kjøpte den for kr 12.990 på tilbud, opprinnelig kr 19.990. Lykke til! :D:D

støtter denne - har samme senga - hatt siden rundt jul - ganske fornøgd :) Har hard fasthet, og opplever at den støtter svært godt. Seng er vanskelig... vi er så forskjellige... men jeg og sambo sliter med mye låst ryggmuskulatur og denne senga fungerer veldig fint for oss i hvertfall. Og kjempedeilig med stooooor seng igjen!! Ser skeidar har samme tilbudet nå :)

TrillTrall
30-08-10, 22:31
Har hatt Jensen Ambassadør - den sengen er vel stort sett det eneste jeg savner fra ekteskapet mitt... :rolleyes:

Har også hatt en 120-rammemadrss fra Ikea, jeg mener den var hard da jeg kjøpte den, men etter 3 års bruk (av kun meg, var singel!) var den så mjuk at det ikke nyttet å ligge to på den. Den tyngste rullet da ned i midten og den letteste lå på kanten.

Nå har vi to rammemadrasser fra Jysk, husker ikke hva de heter, de er greie nok, men når den tid kommer at det kommer penger så blir det Jensen på nytt! Min søster kjøpte nylig to Jensen rammemadrasser + dobbel overmadrass, 20.000,-... Hun påstår det er verdt hver eneste krone og det tror jeg så gjerne.

ThereseA
30-08-10, 22:43
http://skeidar.no/skeidar.portal?_nfpb=true&_windowLabel=portlet_Varekatalog_2&portlet_Varekatalog_2_actionOverride=%2Fportlets%2 FvareKatalog%2FupdateMainProduct&portlet_Varekatalog_2page_id=1&portlet_Varekatalog_2product_id=42557&_pageLabel=page_varekatalog

er det denne dere som har svane har? for den så fin ut..

tror ikke vi har råd til jensen ambassadør

Nerthus
31-08-10, 18:49
Nei - det er er svane classic - sats på excellent istedet... de har de for rundt 10000 for 150 bredde i disse dager :)

arnakristin
31-08-10, 19:27
Hei,
Noen som har erfaringer med Svane madrassene med IntelliGel…

Nerthus
31-08-10, 19:43

Bruker dere litt tid og ser dere godt om, finner dere helt sikkert en som er på tilbud!
Vi hadde aldri hatt råd til vår seng om ikke gubben hadde jobbet med det. Fikk vår for 8000,- men den kostet egentlig over 20 000,-

Bare ikke kjøp tempur!:eek: Den blir helt stiv om du liker å ha det kaldt på soverommet og den takler ikke fuktighet!

Skriver under på det med tempur - jeg og sambon hadde tempur-overmadrasser og måtte sette på varmelaken i god tid før sengetid - ellers var det som å legge seg på betonggulv!! (Vinduet oppe på vinteren også...)

Festina lente
31-08-10, 21:39
hvor kjøpte dere den da?
Jeg tror vi kjøpte den på Møbelringen, men er ikke helt sikker. Living har også ofte Svanemadrasser på tilbud.

Jeg ser at noen anbefaler Intelligel. Den ville jeg også kjøpt hvis jeg hadde hatt råd, men tror de er ganske mye dyrere enn Classiken :o

ThereseA
31-08-10, 21:46
http://www.jysk.no/4/467/535/3211081/a/catalog

denne da?

Thaleia
31-08-10, 21:52
Hei,
Noen som har erfaringer med Svane madrassene med IntelliGel…
Vi har Svane Zenit med IntelliGel, beste sengen jeg noen gang har sovet i :) Litt uvant de første nettene, men det går seg til. Kostet litt penger, men var definitivt verdt det :)

TrillTrall
31-08-10, 22:13
Skriver under på det med tempur - jeg og sambon hadde tempur-overmadrasser og måtte sette på varmelaken i god tid før sengetid - ellers var det som å legge seg på betonggulv!! (Vinduet oppe på vinteren også...)

*haha* I fjor vinter var det -25 - -30 i ukesvis her og varmeflaska mi ble liggende på golvet på soverommet i 2-3 dager mens jeg var et annet sted. Da jeg skulle fylle den på nytt hadde den frosset til en gedigen isklump! :eek: Forholdsvis kaldt på soverommet kan man si...