View Full Version : Lavt blodtrykk av lavkarbo?


tantess
12-11-10, 16:54
Jeg lurer på om noen har opplevd blodtrykksfall som en følge av lavkarbo-diett?
Jeg hadde et svært ubehagelig anfall i går, og det første som slo meg var lavt blodsukker, men det viste seg å være fint. Blodtrykket var også fint rett etter anfallet.
Fikk legetime noen timer etterpå (når jeg følte meg fin) og da var blodtrykket 85/60. P.g.a det lave blodtrykket konkluderte hun med at jeg hadde hatt et blodtrykksfall tidligere på dagen.
Det ble tatt en masse blodprøver som jeg vil få svar på neste uke. I dag så en kollega av meg som er utdannet lege at min skjoldbruskkjertel er forstørret og asymetrisk. Dette kan jo tyde på for lavt stoffskifte, men symptomene for lavt stoffskifte er jo så diffuse at hver og en kan tro at man har det.
Kan lavkarbo føre til lavt stoffskifte? Eller at symptomer man kanskje har hatt i mange år utvikler seg, slik at man får mer merkbare symptomer?

LenaBeatrice
12-11-10, 17:59
Min bror var tidligere plaget av lavt blodtrykk, og flere ubehagelige episoder som en følge av det (kunne besvime).Senere ble det konstatert at han hadde lavt stoffskifte, og han tar nå medisiner for det.
Jeg kan jo ikke si om de to tingene hadde sammenheng, men jeg har ikke hørt noe mere nå om at han har hatt ubehag med lavt blodtrykk.

Thea1980
12-12-10, 12:29
Jeg har ikke målt blodtrykket, men har hatt flere tilfeller av ekstrem svimmelhet når jeg reiser meg etter at jeg begynte å kutte karbo. Har lurt på om det kan være enten lavt S-jern i blodet (har målt det lavt før og har slurvet litt med jerntilskuddet i det siste) eller lavt blodtrykk.

Andre med erfaring?