View Full Version : Vaniljefudge (myke karameller)

Sider : 1 [2]

kattungen
21-05-11, 11:34
Jeg har prøvd meg på disse i dag, og må si at jeg er litt smått bummed out foreløpig. Røra/massen ble mørkmørkbrun, selv om jeg småkokte på lav varme, men den skilte seg heldigvis ikke da. Nå står de til kjøling i kjøleskap (og tre stk i fryseren :D ) og jeg håper de faktisk stivner... :p

kattungen
21-05-11, 12:07
De fikk finere farge når de stivnet :D Jeg er litt enig i at det føles som å spise smør, men det har jeg igrunnen ingen problemer med :lol: Dessuten er det deilig å kunne spise to karameller og så ikke orke mer :lol:

Desperat Frue
22-05-11, 19:57
Tusen tusen takk for en super oppskrift!

Var litt nervøs når jeg prøvde den, ettersom flere hadde opplevd problemer emd at røren ikke stivnet, pluss at jeg var litt skeptisk til denne "kalde" smaken som mange ikke likte fra sukrin. (Aldri brukt eller smakt sukrin i noe før)

Men selv om røren skilte seg litt i begynnelsen, var det bare å røre forsiktig og mot slutten samlet den seg fint, skiftet farge til nydelig karamellfarge og smakte himmelsk.

Jeg brukte ekte vaniljestang (liker ikke sånn vanniljepulver greie, ekte er alltid best), vanlig meierismør og synes ikke de ble for salte.

Men de er temmelig mektige (kanskje like greit) så et par tre stykker om dagen er mer enn nok. Og det passer meg utmerket, da varer de lengre.

Så nok en gang - Tusen tusen takk!!

kattungen
22-05-11, 21:17
Tror nok jeg må redigere utsagnet fra i går litt: det GÅR ann å spise mer enn to! :p Alle er borte :p

LIBBA
22-05-11, 22:43
Tror nok jeg må redigere utsagnet fra i går litt: det GÅR ann å spise mer enn to! :p Alle er borte :p

:lol:
Ja dem er gode :D

Supera
22-05-11, 23:18
Jeg brukte ekte vaniljestang (liker ikke sånn vanniljepulver greie, ekte er alltid best)
Vaniljepulver er like ekte som vaniljestang da. :geip: Samme om stangen er hel eller malt til pulver vel?

Mellon
25-05-11, 09:37
Denne står til kjøpling nå, smakte på røra, den var god, håper nå det stivner. Har hatt peanøtter i, og tenkte jeg skulle ha over mørk sjokolade

kattungen
25-05-11, 10:04
Jeg skal lage ny runde av disse i dag :)

Supera
25-05-11, 22:49
Jeg lagde en porsjon i går. De fikk skikkelig seig konsistens! Karameller! :snill: Trikset var å bruke FOS (fruktoligosakkarider) (http://www.okosjokolade.no/nettbutikk/sotningsmidler.html?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=42&category_id=4) og så brukte jeg litt vaniljestevia. :snill: Bakdelen er at FOS er fiberlignende og gjør magen min til gasskraftverk hvis jeg spiser for mange av karamellene... Eller var det kanskje positivt så jeg holder meg i bedre i skinnet? :geip:

blingbling
27-05-11, 12:42
Disse skal jeg prøve meg på i dag... Gleder meg veldig!!! Håper det er like godt som dere gir uttrykk for:):):):):):):)

madam_mim
28-05-11, 12:44
Disse er knalle gode. Massen skilte seg under koking men det gikk nokonlunde greit å piska det saman att til ein masse etter kokinga før eg heiv det i kjølen. Brukte lang tid på å stivna, trur kanskje eg skal bruka litt mindre smør neste gong (som mest sannsynlig blir I DAG!).

ThereseA
28-05-11, 16:01
Jeg har laga disse flere ganger og noe som jeg synes er veldig godt er:
Når de har stått i kjøleskapet ei lita stund så trykk nedi lite peanøtter el no så blir det sykt godt :) mmmmm
Kan og dekke de med sjokkis, det gjorde jeg til påske

Bæret
28-05-11, 17:37
Jeg lagde en porsjon i går. De fikk skikkelig seig konsistens! Karameller! :snill: Trikset var å bruke FOS (fruktoligosakkarider) (http://www.okosjokolade.no/nettbutikk/sotningsmidler.html?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=42&category_id=4) og så brukte jeg litt vaniljestevia. :snill: Bakdelen er at FOS er fiberlignende og gjør magen min til gasskraftverk hvis jeg spiser for mange av karamellene... Eller var det kanskje positivt så jeg holder meg i bedre i skinnet? :geip:

Takk for tips! Hva er karboinnholdet i det?

Supera
28-05-11, 17:41
Jeg har laga disse flere ganger og noe som jeg synes er veldig godt er:
Når de har stått i kjøleskapet ei lita stund så trykk nedi lite peanøtter el no så blir det sykt godt :) mmmmm
Kan og dekke de med sjokkis, det gjorde jeg til påske
Finhakk nøtter og bland med deigen før man putter dem i form. ;) Det ble godt det! Jeg hadde sånn spesialblanding med macadamia, mandler, peanøtter og cashew. Mmm, det ble herrrrlig!

Supera
28-05-11, 17:42
Takk for tips! Hva er karboinnholdet i det?
De påstår at det er GI 0, bare fiber. Jeg kjøpte en boks (det var boks og ikke eske da jeg kjøpte for lenge siden) og da jeg sjekket den etter at den hadde stått ubrukt i skapet leeenge så var pulveret blitt til én steinhard klosse. Jeg måtte sage opp boksen og bruke hammer på klossen for å få brukt den. Men funket det også. Så siden den ble så hard, så vil jeg tro at det går an å lage vanlige drops av det også. :snill:

Men advarsel: man blir gasskraftverk hvis man spiser mer enn bittelitt FOS.

EDIT: fant denne (http://www.fedon.no/no/Sporsmal_og_svar/Sukker_og_sotningsstoffer/).

Hva er FOS?

Jeg hadde vært kjempetakknemlig om dere kunne svare meg på om FOS. (FruktoOligoSakkarider) fra Biocare er det samme som fruktose. Jeg var på en helsekostforretning der de påstod det....

Svar:
Oligofruktose (FOS) er et stoff som består av mange fruktosemolekyler koblet i en lang kjede. Oligofruktose er ikke et søtningsmiddel, men et fiber som bare gir 1-2 kalorier pr. gram. Det brukes som et såkalt prebiotisk middel i matvarer, f.eks. i yoghurt eller til hjemmebruk i juice eller annen mat. Oligofruktose bidrar til bedre tarmflora. Oligofruktosens molekyler er så lange at bare en liten brøkdel kan brytes ned til fruktose i tynntarmen. Ren fruktose består av bare ett molekyl og er det søteste naturlige middel som finnes. Helsekostforretninger og de fleste dagligvareforretninger selger fruktose.
Mvh Dr. Lindberg.

detgladehjerte
03-06-11, 13:37
Hvor får dere tak i sukrinmelis? Finner det ikke noe steder jeg....:(

Pøsh
03-06-11, 13:47
Helsekost :smile:

Jeg laget disse igjen i forgårs og de er så gode.

aurorawilma
11-06-11, 14:32
Nå er jeg i gang med mitt andre forsøk på å lage disse, dummet meg fullstendig ut første gang med alt for høy varme! Nå krysser jeg fingre og tær for at jeg får det til. Vaniljefudge i smågodthyllen er noe av det beste jeg vet :rolleyes:

catrin
21-06-11, 16:29
Disse er virkelig gode! Skal lage en ny porsjon i dag og ha med i bursdag i morgen:)

TrineG
25-06-11, 13:17
Prøver meg på disse igjen, men denne gangen har jeg kakao pulver i,også skal jeg ha litt hakkede salte mandler i tilslutt:) gleder meg :D

jegviljegskaljegmå
18-09-11, 18:23
ååååååååååååååååå takk og lov for deg og denne oppskriften. smakte sååååååååååååååå digg. lagde likså godt dobbel oppskrift jeg. og tok i litt mindre sukrin... venter på de skal bli helt stive nå ... dårlig tid... hihihi

Supera
18-09-11, 19:02
ååååååååååååååååå takk og lov for deg og denne oppskriften. smakte sååååååååååååååå digg. lagde likså godt dobbel oppskrift jeg. og tok i litt mindre sukrin... venter på de skal bli helt stive nå ... dårlig tid... hihihi
:ja: Jeg klarer som regel ikke å vente og spiser en halv porsjon mens jeg rører i gryte... Det smaker så utrolig godt!

LibraGirl
18-09-11, 19:14
Har prøvd denne to ganger nå, å den skilte seg begge gangene....
Men skal sies at jeg tømte av smørret å hadde resten i former å
satte de kaldt. De ble veldig gode men jeg følte mange karameller
gikk i vasken siden det skilte seg :)

heidia79
19-09-11, 19:58
NÆMENN KRISTIN DA!!!:nei: hvorfor gjør du slikt...

Kristin_B
19-09-11, 22:12
:lol:
Man skal dele gode oppskrifter! :lol:

lille_trille
19-09-11, 22:41
mmmmmmmmm ... denne må prøves :sikle:

Foksy
26-09-11, 22:34
Prøvde denne i kveld, men den skilte seg etter ca 30 min. Etter å ha finlest hele tråden ser jeg at man ikke skal røre mye...jeg sto jo og rørte sakte, omtrent hele tiden...så ikke trikset med 1 ss vann før langt uti heller...kanskje en idé å skrive det i oppskriften på første side siden denne tråden har blitt veeeeldig populær og lang? :p

Skal prøve på nytt i morgen, må bare kjøpe inn mer kremfløte :D

LibraGirl
29-09-11, 03:57
Da mine to første fordøk skilte seg men dog ble gode selvom det ble mindre!
Så bestemte jeg meg for å lage oppskriften x3 slik at jeg fikk mer en bare 6biter....
Men denne gangen skilte ikke røra seg :D Ble ekstremt mye a fudgen, å det skal
sies at jeg tror jeg er litt avhengi av dem!
Har aldrig tålt sukker så er fantastisk å kunne spise godter som ikke gjør meg
dårlig! Elsker denne oppskriften <3

Kvamsen
05-10-11, 07:11
Hvor får dere tak i sukrinmelis? Finner det ikke noe steder jeg....:(

Her har de det på Meny og helsekosten, men Meny ligger 10 kr under i pris.

Alvepia
10-10-11, 16:30
Nam nam! Nå vet jeg hva jeg skal lage til jul ja! <3 ( eller kanskje før)

MarenM
21-10-11, 14:38
Bruker dere smør med eller uten salt?

Alvepia
21-10-11, 14:41
Jeg brukte uten, for jeg prøvde og lage sjokolade fudge med smør som var saltet, og det ble salt! :P

Dietta
21-10-11, 15:02
Jammen godt det snart er jul ;)

lizliz
29-10-11, 20:19
'ingen her som synes dette smakte litt for mye sukrin?? ble en veldig rar smak..

noen som har noen tips? eller en annen oppskrift på vanlige myke karameller kanskje?? som ikke er fudge.. ( fudge betyr vel at man har smør og fløte i ?? ) vet ikke helt hvordan man kan lage karameller uten sukker heller jeg da?? men har lyst på smørbukk!!

Bik
30-10-11, 00:09
http://sunnfamilie.net/2010/12/14/myke-karameller/

heihei123
04-11-11, 00:46
Hei hei :) Jeg går også på ketolyse, lurte derfor på om det går ann å bruke freia premium 87% sjokolade. Inneholder kunn 19 gr karbohydrater. Har lyst å lage bounty bar, men er usikker på om det er lov å bruke denne type sjokolade når man går på ketolyse. Håper på svar :)

shailene
04-11-11, 08:45
Går det an å bruke Natreen eller stevia istede for sukrinmelis?

avokado
06-11-11, 14:25

Hvor mye fos brukte du i røra? Jeg prøvde meg forsiktig med 2 store ts'er, men det ga ikke noen særlig effekt. Og når tilsatte du det? Helt i starten eller mot slutten? :-)

Supera
06-11-11, 22:11
Hvor mye fos brukte du i røra? Jeg prøvde meg forsiktig med 2 store ts'er, men det ga ikke noen særlig effekt. Og når tilsatte du det? Helt i starten eller mot slutten? :-)
Oi, jeg husker ikke. Jeg hadde en boks FOS som jeg ikke hadde brukt på noen måneder som hadde blitt litt fuktig og blitt til én stor og hard klosse. Jeg måtte sage opp boksen og putte den store klossen i noen poser og så banket jeg med hammeren for å få litt mindre biter. Jeg tror det ble mer enn 2 ss jeg hadde oppi. Kanskje 5? Jeg tror jeg hadde det i på slutten, men jeg skal ikke si det sikkert.

Alynna
06-11-11, 22:16

Nei, du trenger sukkeralkoholer eller sukkerarter om det skal karamelliseres og få den karakteristiske karamellsmaken.

Supera
06-11-11, 22:20
Nei, du trenger sukkeralkoholer eller sukkerarter om det skal karamelliseres og få den karakteristiske karamellsmaken.
Eh, det er melkesukkeret i fløten som karamelliseres, ikke sukrinmelisen. Man kan bruke andre søtninger enn sukrinmelis.

Det vil jeg tro. Jeg har brukt en kombinasjon av FOS og stevia (altså ingen sukrinmelis) og det gikk helt fint. Bare pass på at søtningen du bruker tåler den temperaturen som vaniljefudgen er. Aspartam f.eks. tåler ikke koking.

shailene
06-11-11, 22:25
Det vil jeg tro. Jeg har brukt en kombinasjon av FOS og stevia (altså ingen sukrinmelis) og det gikk helt fint. Bare pass på at søtningen du bruker tåler den temperaturen som vaniljefudgen er. Aspartam f.eks. tåler ikke koking.
Prøver meg på karameller til uka da, funker det ikke får jeg heller vente på iherb pakken min. Sukrin er nemlig umulig å oppdrive her.. :(

Alynna
07-11-11, 02:00
Eh, det er melkesukkeret i fløten som karamelliseres, ikke sukrinmelisen. Man kan bruke andre søtninger enn sukrinmelis.

Doh, det høres rett ut når du sier det. Ble lurt av en annen webside om sukrin og karamellisering. Der sto det at sukrin blir "brunt" og lukter/smaker karamell, men blir ikke "seigt/trådete som sukker. Når jeg tenker meg om så har jeg vært på Freia-fabrikken og der snakket de om temperaturen de trengte for å brune melkesukkeret -den smaken man finner i brunost bl.a. Men for karameller må man må nok ha i noe som gir litt "masse/substans", slik som du hadde FOS oppi. Bare tykk fløte og litt sterk kunstig søtning blir nok litt rart mtp konsistens?

Supera
07-11-11, 11:22
Doh, det høres rett ut når du sier det. Ble lurt av en annen webside om sukrin og karamellisering. Der sto det at sukrin blir "brunt" og lukter/smaker karamell, men blir ikke "seigt/trådete som sukker. Når jeg tenker meg om så har jeg vært på Freia-fabrikken og der snakket de om temperaturen de trengte for å brune melkesukkeret -den smaken man finner i brunost bl.a. Men for karameller må man må nok ha i noe som gir litt "masse/substans", slik som du hadde FOS oppi. Bare tykk fløte og litt sterk kunstig søtning blir nok litt rart mtp konsistens?
Det mettede fettet i smør og fløte gjør at det blir harde karameller når de er i kjøleskapet. Men ikke helt harde. De bør ikke oppbevares i romtemperatur lenge før man skal spise dem.

Jeg har også puttet diverse andre ting i karamellene for smak, men har funnet ut at det kan ikke være flytende. Om det så er konsentrat (fun light eller usøtet shave ice-sirupkonsentrat) så er det likevel for bløtt. Neste gang har jeg tenkt å lage av smaksatt steviapulver (http://www.iherb.com/Search?kw=flavored+dissolve&cid=2719). Gèlepulver er en hit. :snill:

Sadsam
08-11-11, 10:03
Hvordan skal konsistensen på disse egentlig være?
Mine ble litt som smør :confused:

vibsen
21-12-11, 09:34
[quote=Supera;1246630
Jeg har også puttet diverse andre ting i karamellene for smak, men har funnet ut at det kan ikke være flytende. Om det så er konsentrat (fun light eller usøtet shave ice-sirupkonsentrat) så er det likevel for bløtt. Neste gang har jeg tenkt å lage av smaksatt steviapulver (http://www.iherb.com/Search?kw=flavored+dissolve&cid=2719). Gèlepulver er en hit. :snill:[/quote]

Hvor mye gelepulver har du i?

Supera
21-12-11, 09:46
Hvor mye gelepulver har du i?
Bare drysser i litt. Ikke mye. 1 ts i en porsjon ca.

Chrisie
22-12-11, 23:42
Hei
Har laget 'vanlige' sjokoladekarameller som blir kjempe godt. Prøvde meg i dag på en lavkarbo variant og byttet ut sukker med sukrin ( som faktisk kan kjøpes i noen matbutikker) og sirup med agavesirup. Ble aldrig seigt nok til å kunne ta 'vanntesten', men har nå øst det over i form så får vi se i morgen hvordan det blir. Noen som har andre forslag ?

surfeline
22-12-11, 23:53
Jeg har laget disse nå - med mørk sjokolade med havsalt og pekannøtter. Det smakte fortreffelig før det var kaldt. Spennende! Veldig lett og lage også. Akkurat som sukrinsmaken (isingen) forsvinner med melkeblandinger. Kjenner ikke isingen i krem heller - bare kaker. Merkelig!

Supera
23-12-11, 11:00
Jeg har laget disse nå - med mørk sjokolade med havsalt og pekannøtter. Det smakte fortreffelig før det var kaldt. Spennende! Veldig lett og lage også. Akkurat som sukrinsmaken (isingen) forsvinner med melkeblandinger. Kjenner ikke isingen i krem heller - bare kaker. Merkelig!
Sukrin skal røres ut i vått for å få mindre kald smak. Den kalde smaken kommer fordi sukrin tar vannmolekyler fra spyttet ditt, eller noe sånt.

smgj
23-12-11, 11:13
Sukrin skal røres ut i vått for å få mindre kald smak. Den kalde smaken kommer fordi sukrin tar vannmolekyler fra spyttet ditt, eller noe sånt.
DET er viktig informasjon det... ! :eek: (Iler på kjøkkenet for å prøve.)

Yrla
23-12-11, 11:32
http://lavkarbotips.blogg.no/1323627719_lavkarbo_fltekaramell.html

nonta
23-01-12, 17:16
Jeg synes fudgen får en lettere konsistens og søtere ved å bruke kokosfløte i stedet for kremfløte. Da bruker jeg bare den stive fløten på toppen av boksen. De ble veeldig gode...Ikke så fete som med fløte, og fantastiske med ristede, salte pinjekjerner i, nam nam!! - Og bare et lite hint av kokos.. (Er ikke vill etter kokos selv..)

Jeg har smaksprøver på disse og "peanyt" på Sunkost i Markens i Kristiansand og Sunkost på Tangvall i Søgne, så gå å smak hvis noen er i nærheten :)

http://nytlavkarbo.blogspot.com/ http://nytlavkarbo.blogspot.com/

Jean1986
22-09-13, 19:34
Prøver meg på denne oppskriften i kveld:)

hufsemamma
30-09-13, 17:22
Sukrinmelis får du kjøpt på Helsekosten.
Sukrin er et 100% naturlig produkt, basert på sukkeralkoholet Erythritol. Erythritol finnes naturlig i bl.a. pærer, meloner og sopp.
Det er 0 karbo i det :) (står 100g karbo, men alle disse er sukkeralkoholer)

EMH...hva mener du...Sukkeralkoholer...ukjent for meg :S kan du forklare??

Forresten dette må jo prøves...jeg er bittelit søtsugen om dagen :D

Imse
30-09-13, 17:53

De tas ikke opp av kroppen. Sukrin er et søtstoff som g¨år rett gjennom tarmene uten at noe næring tas opp eller at blodsukkeret går opp.

hufsemamma
30-09-13, 18:12
De tas ikke opp av kroppen. Sukrin er et søtstoff som g¨år rett gjennom tarmene uten at noe næring tas opp eller at blodsukkeret går opp.
men...men...står de som karbohydrater på pakken??? :S er det flere ting som har sånn???

Imse
30-09-13, 18:16
men...men...står de som karbohydrater på pakken??? :S er det flere ting som har sånn???
Det står vel 100g karbo hvorav 100g sukkeralkoholer. Sukrin er et sukkeralkohol som kan trekkes i fra i sin helhet.

hufsemamma
30-09-13, 20:36
Det står vel 100g karbo hvorav 100g sukkeralkoholer. Sukrin er et sukkeralkohol som kan trekkes i fra i sin helhet.
okay...jeg finner vel ut av sånnt jeg å etter hvert :D men da er det bare sånn spesielle" lett"produkter som sukrin som har sånne betegnelser da..?!!
blir jo skikkelig sulten av å lese her inne nå jeg...hehe...er det greit å knaske litt mandler når man blir sugen på snop?? eller er baconcrisp bedre...eller..hva er best..uten å ikke spise noe eller selleri el. :cool:

Supera
30-09-13, 21:37

Les denne: Unngå å bli lurt av søtstoffer (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27464). Ikke alle sukkeralkoholene som er snille mot blodsukkeret. ;)

hufsemamma
01-10-13, 12:11
Nå måtte jeg bare prøve litt av det jeg har lest her ikke rørt noe som kan ligne sjokkis i tre uker.. og endte opp med karamellen her,men jeg brukte matfløte sukkrin smør og vanilje essens!
Hadde jeg ikke smakt så mye underveis hadde jeg nokk fått en stor posjon :D
jeg lagde også sjokoladekaka..men hadde nok for lite sukrin i den :S MEEN da smurte jeg bare litt varm fudge oppå...vinsk..det sier vel sitt :D var redd jeg kom til å spise mye..men det er ganske så mektig så etter to skiver stoppet det seg :D det fikk bli lunch i dag gitt;)

Larkollen
01-12-13, 20:59
Dette ble knallgodt! Jeg hadde i tillegg 8 dråper karamellstevia oppi og det ble skikkelig karameller. Spørs om det blir noe igjen til jul

r.o
15-04-14, 20:36
Mine blir aldri vellykket. Laget en blanding av sukrinmelis, tagatose og litt steviadråper. Disse ble ikke stive, skilte seg litt men tok det inn med kald fløte og det gikk ok. Tok peanøtter oppå og det skulle jo også hjelpe litt. Men de ble ikke stive og har lagt de i fryseren. Meningen er å ta sjokoladetrekk oppå.
Hva gjør jeg galt. De putret 30-40 min før se begynte å skille seg og berget det inn. BUrde jeg ha kokt de lenger. Synes ikke de "ble fort stive"...

Dette ble knallgodt! Jeg hadde i tillegg 8 dråper karamellstevia oppi og det ble skikkelig karameller. Spørs om det blir noe igjen til jul

nellie
18-04-14, 17:32
Mye enklere å lage i mikroen!:)