View Full Version : Du blir glemsk av lavkarbo
står det på fremsiden av dagens dagbladet... Og her står bla at man vinner ikke vm med lavkarbokosthold.. Dem har jo helt misforstått. Skriver om å kutte alle karbohydrater. Man spiser jo litt. Huff. Dumme forskere.
For meg stemmer det nok at man blir glemsk... jeg sliter alvorlig med korttidshusken, og det er til tider pinlig... jobber med å planlegge økning av karbohydratinntak for jeg spiser ekstremt lite karbo for tida, rundt 10 gram er litt for lite for meg ser det ut til. Skal ikke så veldig mye opp da, tenkte å prøve 40-50 gram pr dag for å se om det hjelper, men det er jaggu meg VANSKELIG å spise litt mer karbo! Er jo så vant med tankegangen minst mulig *ler*!
Man vinner kanskje ikke VM med lavkarbokosthold, men man vinner OL!
Svensk Björn Ferry vant olympisk gullmedalje på lavkarbokosthold (http://lenabeatrice.net/annet/kjentfolk-pa-lavkarbo/gullvinneren-bjorn-ferry-spiser-lchf/), for tenk!:p
Jeg har da ingen planer om å vinne VM i noe slag, og glemsk ... det var jeg fra før av, så ingen merker forskjell.
Men kiloene raser av og det er herlig!
Jeg har vel opplevd det motsatte, egentlig? I likhet med andre ME-syke har jeg vært plaget med "tåke" i hodet, kognitiv svikt i form av både dårlig hukommelse og konsentrasjonsevne og i det hele tatt. I et par år klarte jeg ikke å lese mer enn ca 5 minutter før jeg var så utslitt at jeg sovnet. Men så la jeg om til ketogent kosthold, og det hjalp enormt. Det siste halvåret har jeg i tillegg fullstendig boikottet gluten, og det mener jeg også å ha merket litt forbedring av. Det har ikke gjort meg frisk, men hodet mitt fungerer i alle fall bedre enn det gjør med masse karbohydrater i kosten. :)
Og nå ligger jeg som regel på 0-10 karber om dagen og synes det er aldeles strålende.
Papirversjonen eller? Jeg finner ingenting om det på nettet. Men faren min ga meg denne linken som kan virke som samme artikkel (http://www.hegnar.no/reise_livsstil/article516783.ece).
Og den er jo så tåpelig at de "ekspertene" skulle jo mistet titlene sine. De får søren meg holde seg oppdatert på stoff de uttaler seg om som "eksperter".
Jeg lever også på vLCHF og har det helt strålende! Jeg har aldri problemer med hodet, og jeg må vri nøtta ganske bra på jobb av og til.
Jeg syns de kan skrive noe fornuftig snart. "Derfor blir du stein dum av religion" f.eks.
<insert sarcastic smiley here>
Kari Marita
02-12-10, 13:50
Jeg leste dette i dagbladet i dag ja.tror nok det hun skriver stemmer ganske bra.Petter Northug ville ikke ytet sitt beste i ett renn med 50 karb.Driver du idrett og skal yte tror jeg man må ha et hvis antall karber,sånn er kroppen laget.Kanskje noen greier å vinne et ol gull uten karber,men di er i mindretall ja.Jeg merker selv jeg yter bedre med flere karb,og jeg er en vanlig mosjonist som er med i en del løpekonkuranser.Når det gjelder glemskheten var vel dette i overgangen fra karborikt til karbofattig hun snakket om og svimmelhet.Disse bivirkningene stemmer jo at det fleste får.Hun sier jo også at det er mulig å leve på et lavkarbokosthold,men at det er sunnere med over 50 karb enn under det.Da kaller hun det ekstremlavkarbo.Jeg tror hun vet hva hun snakker om ,hun jobber jo ved universitetet i Oslo.Det var to som uttalte seg også en svensk proffesor og en mann som er proffesor.Jeg tror også det er sunnest å ligge på ca rundt 100 gram karb pr dag.
Joda, det er nok vanskelig å være like eksplosiv på veldig lite karbohydrat, men det finst jo mange andre typar idrett der dét ikkje er like viktig. Men du, dette her var litt morsomt da ;)
Jeg tror hun vet hva hun snakker om ,hun jobber jo ved universitetet i Oslo. LOL? :p
Kari Marita
02-12-10, 13:58
Joda, det er nok vanskelig å være like eksplosiv på veldig lite karbohydrat, men det finst jo mange andre typar idrett der dét ikkje er like viktig. Men du, dette her var litt morsomt da ;)
LOL? :p
Hva var så morsomt med det?Er di som jobber der dumme da?Stoler jo på at di vet hva di forsker på/arbeider med,og ihvertfall før di uttaler seg i media.
Tenk så god huske jeg kan få hvis jeg hiver meg på høykarb!! :eek: Jeg får hele tiden høre at jeg har for god husk allerede... :rolleyes:
Belseblubb
02-12-10, 14:08
Papirversjonen eller? Jeg finner ingenting om det på nettet. Men faren min ga meg denne linken som kan virke som samme artikkel (http://www.hegnar.no/reise_livsstil/article516783.ece).
Kan se ut som et utdrag fra den samme artikkelen som stod i papirutgaven, ja. Men denne kortversjonen var faktisk værre enn det som stod i avisen. Der stod det at hukommelsen kan lide i en overgangsperiode, til kroppen/hjernen venner seg til å få energi fra nye kilder. Men forsideoppslaget var vel voldsomt..
Hva er greia med at "alle" skal angripe dette kostholdet som hjelper så mange, ikke bare mot overvekt, men mange andre kroppslige plager også??
Hva var så morsomt med det?Er di som jobber der dumme da?Stoler jo på at di vet hva di forsker på/arbeider med,og ihvertfall før di uttaler seg i media.
Sånn som lege og ernæringsprofessor Christian Drevon, mener du? :)
(Det er ikke meningen å være spydig mot deg, forresten - men om du har hørt den mannen snakke om diabetes og/eller lavkarbo, så....)
Belseblubb
02-12-10, 14:11
Tja, skal man stole på hva DE som forsker på ting sier hele tiden, er det jo bare å sette seg ned å bli gal. Såkalte eksperter uttaler seg jo om alt mulig hele tiden, det ene slår det andre ihjel.
Jeg leste dette i dagbladet i dag ja.tror nok det hun skriver stemmer ganske bra.Petter Northug ville ikke ytet sitt beste i ett renn med 50 karb.Driver du idrett og skal yte tror jeg man må ha et hvis antall karber,sånn er kroppen laget.Kanskje noen greier å vinne et ol gull uten karber,men di er i mindretall ja.Jeg merker selv jeg yter bedre med flere karb,og jeg er en vanlig mosjonist som er med i en del løpekonkuranser.Når det gjelder glemskheten var vel dette i overgangen fra karborikt til karbofattig hun snakket om og svimmelhet.Disse bivirkningene stemmer jo at det fleste får.Hun sier jo også at det er mulig å leve på et lavkarbokosthold,men at det er sunnere med over 50 karb enn under det.Da kaller hun det ekstremlavkarbo.Jeg tror hun vet hva hun snakker om ,hun jobber jo ved universitetet i Oslo.Det var to som uttalte seg også en svensk proffesor og en mann som er proffesor.Jeg tror også det er sunnest å ligge på ca rundt 100 gram karb pr dag.
Petter Northug hadde sikkert gjort det bra med 50g kh og mindre, men da måtte han først lært kroppen å jobbe på fett og ketoner i stedet for sukker. Du kan jo f.eks. spørre BitTorres her som har løpt halvmaraton på vLCHF og løper jevnlig lange turer. Grunnen til at man "vet" at man må ha karbohydrater når man trener er at Olympiatoppen gjorde en studie på én uke hvor en gruppe fortsatt med høykarbo og en gruppe gikk over til lavkarbo for en uke mens de fortsatt trente. Høykarbo gjorde det best, og derfor står "lovene" om at man MÅ ha karbohydrater for å trene. Det er jo bare BS. Én uke er jo altfor lite til å trekke slike konklusjoner!
Som 157cm sier, Drevon er også professor. Det betyr ikke at de har rett heldigvis. Det var nok av lærde som var sikre på at jorda var flat for ikke så lenge siden og det var uhørt å mene noe annet. ;)
Driver du idrett og skal yte tror jeg man må ha et hvis antall karber,sånn er kroppen lagetSånn ER faktisk ikke kroppen laget - det er jo det som er så flott med lavkarbo - og ekspertene på dette kostholdet - de VET at kroppen fungerer også med lavkarbo. Det er ikke bare Bjørn Ferry som har hatt god erfaring med lavkarbo - det finnes også sånne som du og jeg som løper maraton uten karbo...
http://www.spisdegslank.no/index.php?module=Pagesetter&func=viewpub&tid=1&pid=191
Thomas Hansvoll bokseren spiser også lavkarbo:
http://www.spisdegslank.no/index.php?module=Pagesetter&func=viewpub&tid=1&pid=81
Foreløpig tror jeg årsaken til at flere ikke bruker dette kostholdet som aktive idrettsutøvere er at de VET ikke godt nok om de effektene man kan oppnå.
Jeg feks merker godt at jeg ikke er så kjapp som jeg var - men jeg er etter 15 mnd blitt ekstremt utholdende, og løfter tyngre vekter enn noensinne i dag. Nå lever jeg pt ekstremt, men skal prøve å gå opp litt fra 10-15 gram pr dag til 40-50 for å se om jeg kan få litt mer eksplosivitet inn i treningen.
Jeg stoler ikke lengre helt blindt i dag på forskere verken fra den ene eller andre leiren. Tenk om flere kunne si at det er verdt å prøve lavkarbo for alle de overvektige? Neida, istedet blir de foret med lavkcalori er tingen... de sulter seg, trener seg halvt ihjel og går ikke ned i vekt (samme skjedde med meg). Universitetet som arbeidsplass sier bare at du er kvalifisert for stillingen utifra utlysningen (utdanning, erfaring) - ikke nødvendigvis om du har god nok peiling på det som ikke er allment godkjent viten :) - det sier heller ikke noe om hvor åpen du er for at du tar feil.... (ref jorda er flat).
I seg selv var jo ikke artikkeln så veldig gal syns nå jeg. Jeg reagerte på enkelte momenter i den, men som helhet var den jo grei. Bare avisen som greide å slå det opp med at "ånei, ikke spis lavkarbo, du mister hjernen i dass"overskrift ;)
Ja og så hun som testet det i to måneder spiste omtrent ingenting karbohydrater...?! Har hun i det hele tatt fulgt en retning eller bare kuttet hun karbo uten å gjøre noe mer?
Det er jo ingen som anbefaler 0 karbo.. det heter jo ikke nullkarbo, men LAVkarbo, og de fleste ligger jo vel på 20-50 i anbefalt karbohydrater..
Og de studerte elever på lavkarbo og høykarbo.. Alle bli jo litt sånn uggen første ukene, en bør jo gå på det hele tiden for å kunne sammenlignes syns jeg..
Blir så oppgitt av slike skremselsartikler...
En blir også norgesmester på lavkarbo. Strømsgodset har en lavkarbo kostholdsveileder så! Odd også :)
PrøveKanin
02-12-10, 19:01
Tror det dessverre dette stemmer litt... de første 1-2 ukene...
Tror det dessverre dette stemmer litt... de første 1-2 ukene...
Ja man føler ikke seg tipp topp de to første ukene.. men skal de liksom telle da? Lavkarbo skal jo man stort sett spise i mer enn 2 uker :P
Uansett.. om jeg får valget mellom å ha masse plager og være sykelig feit og ekkel, enn å være litt glemsk.. ja gjett hva jeg velger :D
PrøveKanin
02-12-10, 19:13
Ja man føler ikke seg tipp topp de to første ukene.. men skal de liksom telle da? Lavkarbo skal jo man stort sett spise i mer enn 2 uker :P
Uansett.. om jeg får valget mellom å ha masse plager og være sykelig feit og ekkel, enn å være litt glemsk.. ja gjett hva jeg velger :D
Nei jeg syns ikke det skal telle :) De 2 første ukene på Grethe Roede var jeg ett humørsykt vrak som kjeftet på alt og alle for den minste lille sak, tror det var pga sult... Syns ikke det er så mye bedre..
Kari Marita
02-12-10, 20:38
Jeg siterte det artikkelen handlet om.Jeg tror fint man kan leve med et lavkarbo kosthold jeg.Men tror det er individuelt hvor mange karber hver enkelt trenger for å fungere bra,og yte best mulig ved trening.Jeg føler at jeg trenger rundt 50 til 100 karber for å yte best på trening.Fungerer bedre alt med kroppen da.Men nå går jeg på psmf kuren på 4 uka, så har et karb inntak på ca 20 og ca 800-900 kacl pr dag.Fungerer bra det å for en periode.Men det er lite energi da.Jeg tror moderat lavkarbo er bra for kroppen jeg ala lindberg(litt mindre fett.Tror egentlig ikke 10-20 karber med høy fett er så bra over lang tid.Med fedon har en diett en kan leve hele livet på mener jeg,pga mindre fett og høyere karbo inntak.:)
Tror egentlig ikke 10-20 karber med høy fett er så bra over lang tid.
Hva er grunnen til at du tror det?
-
-
Det lurer jeg også på... siden jeg har spist akkurat det ofte mindre i 15 mnd nå... :)
For meg stemmer det nok at man blir glemsk... jeg sliter alvorlig med korttidshusken, og det er til tider pinlig... jobber med å planlegge økning av karbohydratinntak for jeg spiser ekstremt lite karbo for tida, rundt 10 gram er litt for lite for meg ser det ut til. Skal ikke så veldig mye opp da, tenkte å prøve 40-50 gram pr dag for å se om det hjelper, men det er jaggu meg VANSKELIG å spise litt mer karbo! Er jo så vant med tankegangen minst mulig *ler*!
Uffameg,syns faktisk jeg er blitt veldig glemsom de siste årene! Kan det altså være kostholdet som gjør det? Skremmende syns jeg, lurer på om det blir verre og verre?:eek:
Kari Marita
02-12-10, 21:23
-
Grunnen er at jeg tror kroppen trenger flere karbo enn 10-20 karb for å fungere opptimalt på alle plan.Det er slik jeg har erfart det på min kropp.Tror rett å slett at kroppen trenger flere karber for at alt skal fungere riktig..Det er jo fortsatt lavkarbo på 50-100 karber.Noen har sikkert erfart annderledes,men det er min mening.På meg virker det som mange er livredd karbohydrater,men vi trenger litt av det også,men det er sunt å begrense karbohydratene.
...men hvorfor er du skeptisk til høyt fettinntak?
-
Fra100til70
02-12-10, 21:29
Har lest litt av svarene deres. Og på lavkarbo , som jeg nå bruker og har gått på i 2 mnd , har jeg ikke hatt noen problemer, men husker at jeg for ca 22 år siden prøvde en null karbo diett, det gikk i kylling stekt i vann uten skinn, fårepølser ( ikke stort annet ) etter 5 dager mistet jeg korttidsminne.... og opplever noen det, så er alle lure nok til å komme seg på karbohydrater igjen. For det var en utrolig skremmende situasjon. :eek:
Har lest litt av svarene deres. Og på lavkarbo , som jeg nå bruker og har gått på i 2 mnd , har jeg ikke hatt noen problemer, men husker at jeg for ca 22 år siden prøvde en null karbo diett, det gikk i kylling stekt i vann uten skinn, fårepølser ( ikke stort annet ) etter 5 dager mistet jeg korttidsminne.... og opplever noen det, så er alle lure nok til å komme seg på karbohydrater igjen. For det var en utrolig skremmende situasjon. :eek:
Når man har levd hele livet på et høykarbokosthold, trenger kroppen tid til å tilpasse seg når man legger om til lavkarbo. Det er en rekke enzymer og prosesser som har ligget brakk, og som må "sparkes" i gang. Dette er individuelt, og kan ta alt fra noen dager til mange uker.
Det du gjorde var å frata hjernen drivstoffet den var vant til å få (glukose) før kroppen var i stand til å produsere nok nytt drivstoff (ketoner). Tilstanden er ikke farlig, og gir seg etter noen få dager. Når du i tillegg bare spiste magert kyllingkjøtt og fårepølse fratok du nok kroppen en del andre næringsstoffer den gjerne skulle hatt også.
-
Dette høres ikke ut som noe en anbefaler i dette forumet. F.eks. skal man i Atkins spise samme andel kcal fra proteiner som myndighetene anbefaler, dvs. ca 30-35%. Siden et gram protein har 4kcal og et gram fett har 9kcal så skal man derfor spise ca 50% gramvekt av hver . Tviler du klarer det ved å spise kylling og fårepølse. Uten hverken fett eller karbohydrater så sliter kroppen med å få energi i det hele tatt vil jeg tro.
(faktisk, fårepølse er faktisk 50/50 så den er jo genial, men kylling spiser jeg kun til salat og da har jeg i 4ss olivenolje til)
Kari Marita
02-12-10, 21:59
...men hvorfor er du skeptisk til høyt fettinntak?
-
Pga kolesterol og hjerte,tror ikke det er bra med så mye fett i kroppen.Når jeg spiser så mye fett føler jeg meg ikke sunn i det hele tatt,selv om vekten går ned.Litt av alt tror jeg vi trenger for å være sunn.Rent sukker føler jeg en kan kutte helt ut,det er jo ikke sunt iheletatt.
PrøveKanin
02-12-10, 22:04
Pga kolesterol og hjerte,tror ikke det er bra med så mye fett i kroppen.Når jeg spiser så mye fett føler jeg meg ikke sunn i det hele tatt,selv om vekten går ned.Litt av alt tror jeg vi trenger for å være sunn.Rent sukker føler jeg en kan kutte helt ut,det er jo ikke sunt iheletatt.
Fett sammen med sukker/mye karbohydrater er ikke bra. Det er jeg enig i.
Fett sammen med en ordentlig og seriøs lavkarbo-diett ser jeg ingenting i veien med, det er vell mer en pådriver for dietten kanskje. Fett er sunt uten sukker ! Det finnes ingen studier i verden som påviser hjerteproblemer med mye fett i kosten hvis du tar vekk sukker og store mengder karbohydrat :)
Da forstår jeg hvorfor du tror det du tror. Mye av det du tror er feil. Jeg vil anbefale deg å lese deg opp på sammenhengen mellom fett, kolesterol og HKS. Ellere riktigere sagt mangelen på sammenheng.
-
Pga kolesterol og hjerte,tror ikke det er bra med så mye fett i kroppen.
Høres ut som du har gått glipp av denne tråden: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23656
Jeg tenkte litt på dette i dag, om jeg har blitt mer glemsk. Innimellom følger jeg at hodet er "tommere". Da gikk det opp for meg at det rett og slett var ryddigere! Jeg har ikke den summinga av tusen tanker som jeg har på karbokost, nesten som hyperaktivitet. Jeg lå alltid 2-3 steg foran de andre, og hadde trang til å "styre" samtaler. Det har jeg ikke lenger, for jeg klarer å slappe av og fokusere på tanker/prat på en helt annen måte.
Dette tror jeg skyldes at du er feilinformert vedrørende fett, kolesterol og hjertesykdom. Jo mer kolesterol man inntar gjennom maten, jo mindre produserer kroppen selv. Dette er en ganske fininnstilt mekanisme.
En del forsøk gjort på kaniner i forhold til fett, kolesterol og årefortetning viste at jo mer fett man ga de stakkars kaninene, jo høyere kolesterolnivå fikk de og jo tettere årer fikk de. Nå er det slik at dette resultatet også ble en "sannhet" for mennesker selv om det er en vesentlig forskjell her: Kaniner har ikke den mekanismen som reduserer produksjon av eget kolesterol om inntaket øker, slik mennesker har...
Forkalkning i blodårene skyldes ikke at fettet du spiser legger seg i årene og tetter de!
Jeg anbefaler at du googler homocystein-teorien. Det er i dag denne som mer og mer blir anerkjent som forklaring på tette årer og høyt kolesterol. Hvordan får man høyt homocystein-nivå i kroppen, som kan vises på blodprøver, også da med lave verdier av B6, B12 og folat? Jo, stort inntak av karbohydrater med liten næringsverdi....
Jeg forstår at du har meninger vedrørende kosthold basert på egen erfaring, men det er litt drøyt å kaste ut påstander du ikke har bevis for, slik som at fett er farlig pga kolesterol og hjerte og sånt... Hvis du er ukomfortabel med mye fett så er jo det helt greit - det betyr ikke at fett er farlig for verken deg eller andre som spiser lavkarbo :)
For mer om forskning på lavkcalori-kosthold og lavkarbo-kosthold anbefaler igjen boka "Bedre uten brød" av Lutz. Denne inneholder svært mye informasjon om de største forskningsprosjektene myndighetene har basert sine anbefalinger på, og boka avslører i tillegg at resultatene er tynne og slett ikke så bastante som utdannede næringsfysiologer og andre vil ha oss til å tro. Faktisk viser det seg at resultatene fra disse forsøkene i stor grad BEKREFTER at reduksjon av karbo og økning av fett er en fin vei å gå.
Prøvekanin sier også at fett sammen med sukker ikke er bra og kan gi hjerteproblemer - det er FREMDELES ikke fettet som er problemet, men karbohydratene ;)
Kari Marita
02-12-10, 22:19
Fett sammen med sukker/mye karbohydrater er ikke bra. Det er jeg enig i.
Fett sammen med en ordentlig og seriøs lavkarbo-diett ser jeg ingenting i veien med, det er vell mer en pådriver for dietten kanskje. Fett er sunt uten sukker ! Det finnes ingen studier i verden som påviser hjerteproblemer med mye fett i kosten hvis du tar vekk sukker og store mengder karbohydrat :)
Litt fett ved lavkarbodiett er greit ala Lindberg,der det er flere karber å.Lindberg er jo seriøs han.Det er mulig du har rett i at ingen studier beviser det er usundt,men jeg føler det er alt for stort fettinntak og alt for lite karber.Det fins jo"eksperter"som mener det også.Rent sukker er jo ikke bra i noen diett da.
Kari Marita
02-12-10, 22:21
Da forstår jeg hvorfor du tror det du tror. Mye av det du tror er feil. Jeg vil anbefale deg å lese deg opp på sammenhengen mellom fett, kolesterol og HKS. Ellere riktigere sagt mangelen på sammenheng.
-
Du kan ikke si at det jeg tror er feil,det er jo ikke bevist at det du sier er riktig heller.
Kari Marita
02-12-10, 22:26
Dette tror jeg skyldes at du er feilinformert vedrørende fett, kolesterol og hjertesykdom. Jo mer kolesterol man inntar gjennom maten, jo mindre produserer kroppen selv. Dette er en ganske fininnstilt mekanisme.
En del forsøk gjort på kaniner i forhold til fett, kolesterol og årefortetning viste at jo mer fett man ga de stakkars kaninene, jo høyere kolesterolnivå fikk de og jo tettere årer fikk de. Nå er det slik at dette resultatet også ble en "sannhet" for mennesker selv om det er en vesentlig forskjell her: Kaniner har ikke den mekanismen som reduserer produksjon av eget kolesterol om inntaket øker, slik mennesker har...
Forkalkning i blodårene skyldes ikke at fettet du spiser legger seg i årene og tetter de!
Jeg anbefaler at du googler homocystein-teorien. Det er i dag denne som mer og mer blir anerkjent som forklaring på tette årer og høyt kolesterol. Hvordan får man høyt homocystein-nivå i kroppen, som kan vises på blodprøver, også da med lave verdier av B6, B12 og folat? Jo, stort inntak av karbohydrater med liten næringsverdi....
Jeg forstår at du har meninger vedrørende kosthold basert på egen erfaring, men det er litt drøyt å kaste ut påstander du ikke har bevis for, slik som at fett er farlig pga kolesterol og hjerte og sånt... Hvis du er ukomfortabel med mye fett så er jo det helt greit - det betyr ikke at fett er farlig for verken deg eller andre som spiser lavkarbo :)
For mer om forskning på lavkcalori-kosthold og lavkarbo-kosthold anbefaler igjen boka "Bedre uten brød" av Lutz. Denne inneholder svært mye informasjon om de største forskningsprosjektene myndighetene har basert sine anbefalinger på, og boka avslører i tillegg at resultatene er tynne og slett ikke så bastante som utdannede næringsfysiologer og andre vil ha oss til å tro. Faktisk viser det seg at resultatene fra disse forsøkene i stor grad BEKREFTER at reduksjon av karbo og økning av fett er en fin vei å gå.
Prøvekanin sier også at fett sammen med sukker ikke er bra og kan gi hjerteproblemer - det er FREMDELES ikke fettet som er problemet, men karbohydratene ;)
Det er jo di som mener fett er farlig pga hjerte og kolesterol å da men,jeg personlig tror det,selv om man kutter drastisk ned på karbene.Jeg sier ikke at det er riktig ,men jeg tror det er slik.Det er jo mange meninger om dette og ingen ting er jo egentlig bevist.
Høres ut som du har gått glipp av denne tråden: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23656
Jeg tenkte litt på dette i dag, om jeg har blitt mer glemsk. Innimellom følger jeg at hodet er "tommere". Da gikk det opp for meg at det rett og slett var ryddigere! Jeg har ikke den summinga av tusen tanker som jeg har på karbokost, nesten som hyperaktivitet. Jeg lå alltid 2-3 steg foran de andre, og hadde trang til å "styre" samtaler. Det har jeg ikke lenger, for jeg klarer å slappe av og fokusere på tanker/prat på en helt annen måte.
Nåh! Så kanskje burde jeg bare slappe av og ikke stresse med tomt hode? Har hatt det akkurat slik du beskriver... nå føler jeg bare at jeg har falt helt av... et eksempel: Snakket med sambo mens han var på jobb, spurte om han hadde spist lunsj (han pleier å ikke rekke det...) - og han fortalte en kompis kom innom og tok han med ut. Åh så fint sier jeg, hyggelig å bli invitert ut. Så spurte jeg om han ble sen hjem fra jobb - og så spurte jeg IGJEN - har du spist lunsj i dag da??... Det ble stille veeeeldig lenge... og så sier han ehm, jeg var ute og spiste med NN som jeg sa? Pinlig! Kjempepinlig! Det var HELT borte for meg! (Han er lite fornøyd da, jeg hører jo aldri etter lengre sier han... :flau:
Nå kom jeg på en ting - jeg har brukt diett.no og fått litt oversikt over hvor mye jeg har i meg pr dag. Det ser ut fint ut med lite karbo og mye fett - men nå ser jeg at jeg har i meg maks 2/3 gram protein av kroppsvekten hver dag, ofte mindre... dette kan vel ikke være helt bra? Noen som vet om lite protein kan gi slike bivirkninger? Vekta har stoppet opp også - etter at jeg spiste ganske så spisdegslank liknende lenge... men nå er tydeligvis maten blitt mer ensformig og med lite proteiner...
*googler litt på forumet vedr protein-inntak* ;)
Fra100til70
02-12-10, 22:26
Som jeg skrev, så var dette en diett som ble anbefalt for 22 år siden, nå har man vel kommet til at den ikke var så bra.
Nå spiser jeg enten masse bacon, 280 g til 420 g pr dag, ( fett som kommer fra stekingen fjernes) sammen med isbergsalat et hode deles på 4 dager, 2 ts ekte majones, og tilsvarende med seterrømme. baconet blir byttet ut med enten karbonadedeig eller kylling.
Jeg er mett , glad , lett i kroppen, estimater og regneskapet går i raskt tempo. Men jeg trimmer ikke, d har jeg ikke energi til etter 12 t arb dag inkl 3 timer i bilkø. D er vel d eneste negative. Jeg drikker en del pepsimax vedsiden av. :rolleyes:
Sikkert en ekstrem diett but i like it :D
Du kan ikke si at det jeg tror er feil,det er jo ikke bevist at det du sier er riktig heller.
Selvsagt kan jeg si det. Les og lær!
-
Kari Marita
02-12-10, 22:31
Nei har lest den.Men det er fortsatt mange forskjellige meninger om dette,blant eksperter og leger.
Nei har lest den,Men det er fortsatt mange forskjellige meninger blandt eksperter og leger.
Nei har lest den,Men det er fortsatt mange forskjellige meninger blandt eksperter og leger.
Man kan mene hva man vil, det behøver jo ikke være riktig for det. Forskning underbygger det Pål sier, og han henviser til gode kilder. Send han en PM så får du flere.
Det er jo di som mener fett er farlig pga hjerte og kolesterol å da men,jeg personlig tror det,selv om man kutter drastisk ned på karbene.Jeg sier ikke at det er riktig ,men jeg tror det er slik.Det er jo mange meninger om dette og ingen ting er jo egentlig bevist.
Ingenting er egentlig bevist?? Da er du nok litt mangelfullt informert :)
Kari Marita
02-12-10, 22:34
Selvsagt kan jeg si det. Les og lær!
-
Det kan du ikke,det er ikke alt dere mener som er riktig heller skjønner du!Lest å lært har jeg gjort,men ikke alt jeg har lest trenger å være riktig.
Kari Marita
02-12-10, 22:35
Ingenting er egentlig bevist?? Da er du nok litt mangelfullt informert :)
Hva er egentlig bevist da?
(hva er forresten psmf-dietten?)
Kari Marita
02-12-10, 22:38
Man kan mene hva man vil, det behøver jo ikke være riktig for det. Forskning underbygger det Pål sier, og han henviser til gode kilder. Send han en PM så får du flere.
Ja at forskning underbygger det er sikkert riktig,men det er andre som har motsatt forskning om dette med høyfett og ekstremt lite karber.Så en må vel tro hva man vil.
http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=1043 psmf ... lite fett, lite karber.. lite kalorier... lite bra for kroppen.. men man går ned i vekt.. bør ikke gjøres i lengre perioder av gangen.. 4 uker syns jeg er litt mye, spesielt når man ikke er så veldig overvektig..
Kari Marita
02-12-10, 22:40
(hva er forresten psmf-dietten?)
Det er lite karber ,lite fett og høyt proteinntak.Virker bra på vektnedgang,men ikke særlig sunt i lengden nei.
Kari Marita
02-12-10, 22:41
http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=1043 psmf ... lite fett, lite karber.. lite kalorier... lite bra for kroppen.. men man går ned i vekt.. bør ikke gjøres i lengre perioder av gangen.. 4 uker syns jeg er litt mye, spesielt når man ikke er så veldig overvektig..
Ja det er lenge,men har gått ned 5 kilo på 4 uker å da:)Skal over på ala Lindberg snart nå.
Ja at forskning underbygger det er sikkert riktig,men det er andre som har motsatt forskning om dette med høyfett og ekstremt lite karber.Så en må vel tro hva man vil.
Jeg utfordrer deg til å vise meg henvisninger til forsking som sier at høyfett og lite karber gir hjerteproblemer! Gjør det, så skal jeg gjøre det motsatte med forskning som sier at lavkarbohøyfett ikke er årsaken til HKS!
Hvis du på død og liv ikke ønsker å få ny kunnskap, er det ingen her på forumet som kan tvinge deg. Lykke til!
-
Kari Marita
02-12-10, 22:47
Hvis du på død og liv ikke ønsker å få ny kunnskap, er det ingen her på forumet som kan tvinge deg. Lykke til!
-
Jeg har min mening om dette,det betyr ikke at jeg ikke ønsker kunnskap.Syns man bør tåle at det er forskjellige meninger,men nei da blir det fresing med en gang ja,he he.Jeg syns Fedon Lindberg har et fornuftig forhold til lavkarbo:)
Ja det er lenge,men har gått ned 5 kilo på 4 uker å da:)Skal over på ala Lindberg snart nå.
jeg har gått ned 6 kg på 4 uker :p uten psmf.. jeg gikk 1 uke på psmf og gikk ikke ned mer enn på vanlig lavkarbo som jeg går på nå..
Det er lite karber ,lite fett og høyt proteinntak.Virker bra på vektnedgang,men ikke særlig sunt i lengden nei.
Høres ut som en perfekt måte å sette kroppen sparemodus på?
Kari Marita
02-12-10, 22:50
Jeg utfordrer deg til å vise meg henvisninger til forsking som sier at høyfett og lite karber gir hjerteproblemer! Gjør det, så skal jeg gjøre det motsatte med forskning som sier at lavkarbohøyfett ikke er årsaken til HKS!
Jeg har ingen henvisninger om det ,men har jo fått med meg at det er forskjellige meninger om dette da.Jeg har min oppfatning av dette og du kan ha din.Enkelt og greit.Foresten har jeg ikke påstatt at hverken jeg eller du har riktig.Men jeg føler det jeg har sagt er best for meg ihvertfall.
Kari Marita
02-12-10, 22:53
Høres ut som en perfekt måte å sette kroppen sparemodus på?
Det er noen på forumet her som har prøvd dette.Du kan jo lese om det da.Jeg har ikke gått i sparemodus for jeg har gått ned 5 kilo.Men direkte sunt er det jo ikke,enig i det.Men så er det en ekstremdiett å da.
Kari Marita
02-12-10, 22:55
jeg har gått ned 6 kg på 4 uker :p uten psmf.. jeg gikk 1 uke på psmf og gikk ikke ned mer enn på vanlig lavkarbo som jeg går på nå..
Bra det,men jeg gikk ikke ned med så stort fettinntak,heller opp faktisk.Har det virket på meg har jeg foretrukket det jeg også,men er ikke så heldig,må rekne kalorier også.
Jeg har ikke gått i sparemodus for jeg har gått ned 5 kilo.
Man går alltid ned i starten på slike ekstremdietter. Men desverre, så fort man forsøker seg på mer normal mat vil kroppen karre til seg alt den får, og tvilholde på det. Som igjen gjør det enda vasneligere å gå ned neste gang. Jeg kan selv linke minst 20 av kiloene direkte til ettervikningene av slike dietter, i mange forskjellige varianter.
Kari Marita
02-12-10, 23:19
Man går alltid ned i starten på slike ekstremdietter. Men desverre, så fort man forsøker seg på mer normal mat vil kroppen karre til seg alt den får, og tvilholde på det. Som igjen gjør det enda vasneligere å gå ned neste gang. Jeg kan selv linke minst 20 av kiloene direkte til ettervikningene av slike dietter, i mange forskjellige varianter.
Nå har det seg sånn at jeg skal ikke ned mere,og er glad jeg har klart å gått ned 5 kg.Jeg har erfaring med ekstremdietter fra før og har holdt vekta jeg.Så slanka jeg meg på Ingers rugbrød for 6 år siden og gikk ned 40 kg,det er en sunn kur.Så at det er vannskeligere å gå ned en senere gang er det ikke,ihvertfall ikke på meg.
Kari Marita
02-12-10, 23:21
Nå har det seg sånn at jeg skal ikke ned mere,og er glad jeg har klart å gått ned 5 kg.Jeg har erfaring med ekstremdietter fra før og har holdt vekta jeg.Så slanka jeg meg på Ingers rugbrød for 6 år siden og gikk ned 40 kg,det er en sunn kur.Så at det er vannskeligere å gå ned en senere gang er det ikke,ihvertfall ikke på meg.
Men har man mange kilo å ned er hurtigkurer ikke å annbefale,da lønner det seg å gå ned sakte.
Hmmm. Interessant. Det siste om å styre samtaler minner om noen jeg kjenner. Bør jeg vurdere å anbefale vedkommende å senke karboinntaket, tro? ;)
Jeg for min del har en økende tendens til å dette ut når jeg lytter til andre, og må ofte spørre "hva var det du sa nettopp", når hjernen kobler inn igjen. Om jeg trodde det har med dietten å gjøre skulle jeg være glad, for da kan jeg bare legge om kostholdet og få tilbake hjernen. Men dessverre - tror nok ikke det, nei. :(
eg har min oppfatning av dette og du kan ha din.Enkelt og greit.Foresten har jeg ikke påstatt at hverken jeg eller du har riktig.Men jeg føler det jeg har sagt er best for meg ihvertfall.
Du påstår ikke noe, sier du?
Så slanka jeg meg på Ingers rugbrød for 6 år siden og gikk ned 40 kg,det er en sunn kur.
Oh boy... Ingers rugbrød er en sunn kur? Lena Beatrice gikk gjennom oppskriften (http://lenabeatrice.net/mat-og-helse/sukker-og-andre-karbohydrater/ingers-rugbrod/). Ingers rugbrød er ikke noe sunt brød, du... Joda, bedre enn loff, men ikke stort bedre enn kneip.
Og du virker ikke så interessert i å lære mer om lavkarbo... Du har allerede bestemt deg for at fett er usunt og sukker er usunt mens andre karbohydrater er sunne. Synd for deg, men som andre sier, ingen kan tvinge deg til å tro noe annet. Er jorda flat, så er jorda flat. :geip: Eller er det livsløgnen du tviholder på?
Men hvis man MÅ ha 50-100g karbohydrater, så kan du jo gjerne nevne ett essensielt karbohydrat for meg. (Essensielle stoffer er stoffer som ikke kroppen lager selv og som vi MÅ få i oss for å overleve)
Essensielle fettsyrer: 2 stk. Omega-3 og omega-6
Essensielle aminosyrer (proteiner): 8 stk. Valin, leucin, isoleucin, phenylalanin, methionin, tryptophan, threonin, lysin, arginin
Essensielle karbohydrater?
Aeryth: Arginin er ikke en essensiell aminosyre...
Kari Marita
03-12-10, 00:38
Oh boy... Ingers rugbrød er en sunn kur? Lena Beatrice gikk gjennom oppskriften (http://lenabeatrice.net/mat-og-helse/sukker-og-andre-karbohydrater/ingers-rugbrod/). Ingers rugbrød er ikke noe sunt brød, du... Joda, bedre enn loff, men ikke stort bedre enn kneip.
Og du virker ikke så interessert i å lære mer om lavkarbo... Du har allerede bestemt deg for at fett er usunt og sukker er usunt mens andre karbohydrater er sunne. Synd for deg, men som andre sier, ingen kan tvinge deg til å tro noe annet. Er jorda flat, så er jorda flat. :geip: Eller er det livsløgnen du tviholder på
Men hvis man MÅ ha 50-100g karbohydrater, så kan du jo gjerne nevne ett essensielt karbohydrat for meg. (Essensielle stoffer er stoffer som ikke kroppen lager selv og som vi MÅ få i oss for å overleve)
Essensielle aminosyrer (proteiner): 8 stk. Valin, leucin, isoleucin, phenylalanin, methionin, tryptophan, threonin, lysin, arginin
Ingers Rugbrød er et sundt brød ja!!Snakk ikke stygt om det brødet til meg NEI!!!!Jeg spiste det brødet i 2 år og gikk ned 40 kg.Trena og var i kjempe form under hele vekttapet.Var mett hele tida også!!Det er ikke bare lavkarbo som funker!!:mad:Når det gjelder min mening om lavkarbo,så sier jeg at jeg går for Fedon Lindberg.Hva er galt med det!!!!!!??
Er det i denne tråden prisen for mest hovne tone skal deles ut?:spisesnak
Kari Marita
03-12-10, 00:50
Og du virker ikke så interessert i å lære mer om lavkarbo... Du har allerede bestemt deg for at fett er usunt og sukker er usunt mens andre karbohydrater er sunne. Synd for deg, men som andre sier, ingen kan tvinge deg til å tro noe annet. Er jorda flat, så er jorda flat. :geip: Eller er det livsløgnen du tviholder på?
Å foresten hva er galt med at jeg vil spise 50-100 karber,det er jo vanlig lavkarbo det.Ikke alle føler seg vel med 10-20 karber og mye fett,fordi om du gjør det!!:mad:Jorda flat og livsløgn?Patetisk!
Skulle skrive et lurt svar, men har glemt det. Der ser dere hva 3 år med lavkarbo gjør med en stakkar :p
Høykarberen meg, som lever i livsløgnen om at 50-100 karber om dagen er bra for meg, mister bare fler og fler hjerneceller, så tipper det er individuelt:)
Men jeg har det hvertfall topp da! Yter maks på trening.. Føler meg bra.. Går ned i vekt og greier og greier.
Ignorance ER tydeligvis bliss:)
- tiltredes! :D
Hva tiltrer du?
Hun har sikkert glemt det :p
Hun har sikkert glemt det :p
Antakeligvis. Ellers så kan det jo hende h*n ved et uhell har fått i seg 21 karber i dag = blitt høykarber og da er jo hjernekapasiteten fullt tilbake!
PrøveKanin
03-12-10, 01:17
Høykarberen meg, som lever i livsløgnen om at 50-100 karber om dagen er bra for meg, mister bare fler og fler hjerneceller, så tipper det er individuelt:)
Men jeg har det hvertfall topp da! Yter maks på trening.. Føler meg bra.. Går ned i vekt og greier og greier.
Ignorance ER tydeligvis bliss:)
Er litt usikker på om innlegget er ment som en spøk, men om du trener og spiser 50-100 g karbohydrat per dag (vanlig norsk kosthold gir 300g) så vil jeg tro du likevell greier å forbrenne såpass iløpet av en dag ? Man forbrenner jo ganske mye karbo på en del treningsmetoder ?
Wolfgang lutz anbefaler færre enn 70g per dag.
Hva tiltrer du?
Ditt synspunkt!
For hver dag som går blir jeg bare mer og mer irritert over en salig blanding av Kari Jaquesson, Statens Kostholdsråd, Regjeringen og Grete Roede.
Det er så mange myter jeg har avlivet i løpet av snart 8 uker at jeg selv er sjokkert.
Avliving av myter som gjør meg så "dum" at jeg tror det finnes en idealvekt for denne kroppen.
Fysisk og psykisk!
Er litt usikker på om innlegget er ment som en spøk, men om du trener og spiser 50-100 g karbohydrat per dag (vanlig norsk kosthold gir 300g) så vil jeg tro du likevell greier å forbrenne såpass iløpet av en dag ? Man forbrenner jo ganske mye karbo på en del treningsmetoder ?
Ja, man forbrenner endel karbohydrater på trening med over middels intensitet:) Var nok ment som en spøk ja:) Enkelte her mener tydeligvis at man lever i en stor livsløgn om man tror at 50-100 karber inn om dagen er fornuftig på noe slags vis. Da har man liksom ikke helt enda oppdaget av jorda er rund.
Ja, man forbrenner endel karbohydrater på trening med over middels intensitet:) Var nok ment som en spøk ja:) Enkelte her mener tydeligvis at man lever i en stor livsløgn om man tror at 50-100 karber inn om dagen er fornuftig på noe slags vis. Da har man liksom ikke helt enda oppdaget av jorda er rund.
Sprørsmål fra en uvitende:
Hva brenner jeg som i kveld har gått nesten 3 timer i skogen?
For karbo har jeg jo ikke....:)
PrøveKanin
03-12-10, 01:24
I kostholdsverdenen har jorda vært flat i en 30-40 år. Er vell en 30-40 år siden man har funnet ut av kostholdsmysteriet, det er jo bare å kutte ned på kalorier og trene mer... 40 år og en eksplosjon av fedme senere sier man jammen akkurat det samme... Det fikk meg til å tenke på definisjonen av galskap. Definisjonen av galskap er noe slikt som "å gjenta en handling man vet ikke fører frem"...
Jeg personlig liker 20 karber per dag, men så trener jeg heller ikke :)
Ditt synspunkt!
For hver dag som går blir jeg bare mer og mer irritert over en salig blanding av Kari Jaquesson, Statens Kostholdsråd, Regjeringen og Grete Roede.
Det er så mange myter jeg har avlivet i løpet av snart 8 uker at jeg selv er sjokkert.
Avliving av myter som gjør meg så "dum" at jeg tror det finnes en idealvekt for denne kroppen.
Fysisk og psykisk!
Du tiltrer nok ikke helt min mening, for jeg blir litt småoppgitt over folk som sitter her og mener at KUN 15-20 karber om dagen er lavkarbo, at man lever livsløgn og det som verre er om man "tror man" trives med 50-100 karber om dagen. Hvordan man må trykke andre ned for å hevde seg selv, for å fremme SIN egen personlige sannhet om hvordan ALLE sine kropper fungerer. Også sies det at det er ANDRE som enda ikke har skjønt at jorda er rund?? Vil heller si at de som mener at den ene tingen er det rette for ALLE de 6.8 miliardene kroppene jorda rommer, mangler en hel del på å klare å se the big picture her i verden!
Sprørsmål fra en uvitende:
Hva brenner jeg som i kveld har gått nesten 3 timer i skogen?
For karbo har jeg jo ikke....:)
Da går du rett på fettet, ja:) Men det betyr IKKE at man ikke brenner fett om man spiser karbohydrater. Jeg ser det sånn, for min egen del: Styrke trener jeg IKKE for å forbrenne fett. Og det er til styrken jeg TRENGER karbohydrater. Kardio trenger jeg ingen til, men uten karbohydrater under styrketrening har jeg spysmaken i halsen hele veien. DERFOR spiser jeg karbohydrater før trening.. Fordi at det funker for MEG og min kropp. Hva som er rett for alle andre skal vel for søren ikke jeg komme her og innbille meg at jeg tror jeg har peiling på og HVERTFALL ikke at jeg vet ALT om.
Kari Marita
03-12-10, 01:33
Du tiltrer nok ikke helt min mening, for jeg blir litt småoppgitt over folk som sitter her og mener at KUN 15-20 karber om dagen er lavkarbo, at man lever livsløgn og det som verre er om man "tror man" trives med 50-100 karber om dagen. Hvordan man må trykke andre ned for å hevde seg selv, for å fremme SIN egen personlige sannhet om hvordan ALLE sine kropper fungerer. Også sies det at det er ANDRE som enda ikke har skjønt at jorda er rund?? Vil heller si at de som mener at den ene tingen er det rette for ALLE de 6.8 miliardene kroppene jorda rommer, mangler en hel del på å klare å se the big picture her i verden!
Bra sagt:)
Bra sagt:)
Jeg ekke helt enig med deg heller:p
Ingers Rugbrød er sunt, men kuren med en haug med brød hver dag er jeg IKKE noe særlig positivt innstilt til. Brød er ikke til for å spises flere ganger om dagen.
Og PSMF? Har du ikke slutta med det enda?? Det er jo TOPPEN av DRITT du kan gjøre mot kroppen din! Sulte den ned i vekt? Også i fire uker?
Kari Marita
03-12-10, 01:52
Jeg ekke helt enig med deg heller:p
Ingers Rugbrød er sunt, men kuren med en haug med brød hver dag er jeg IKKE noe særlig positivt innstilt til. Brød er ikke til for å spises flere ganger om dagen.
Og PSMF? Har du ikke slutta med det enda?? Det er jo TOPPEN av DRITT du kan gjøre mot kroppen din! Sulte den ned i vekt? Også i fire uker?
Jeg skjønner at dere som er på lavkarbo,og mener det er det opptimale kostholdet, ikke foretrekker ingers rugbrød.Men på et karborikt kosthold er det brødet veldig sundt.men lavkarbobrød er det jo ikke.Jeg er enig i at psmf ikke er sunt,men det er så mye proteiner at sulten er jeg ikke.Skal nå over på mere lindberg aktig kosthold.Jeg må si at jeg godt kan spise ingers rugbrød en gang iblandt fordi om jeg skal fortsette med lavkarbo.Selvsagt ikke så ofte ,men litt.
Sunt? Å spise brød hele dagen? Du vet at det er ett protein i ruget som har ett enzym i seg som er årsak til sykdommer? Jeg leste nå nettopp noen som bedyrdet variasjon i kostholdet *plystre*
Kari Marita
03-12-10, 02:02
Rugbrød? Som inneholder rug? Som inneholder ett protein med ett enzym som er årsak til sykdommer og betennelser? Sunt? Å spise brød hele dagen?
Rugbrødet er bra for fordøyelsen,det metter veldig og det er sunne kornprodukter.Bra for di med diabetes og høyt blodtrykk også.Folk med diabetes 2 sluttet med medesin når di spiste brødet,det samme med blodtrykket.Spiser 4-5 skiver pr dag + 2 frukter grønnsaker,middag.ca 1500 kcal.Så det er ikke bare brød heller.Det er jo rugmel,sammalt hvete,kruskakli,solsikkekjerner linfrø.bla i brødet.Jeg annbefaler det ihvertfall.:)Så brødet motvirker betennelser og sykdommer det.
Kari Marita
03-12-10, 02:03
Rugbrødet er bra for fordøyelsen,det metter veldig og det er sunne kornprodukter.Bra for di med diabetes og høyt blodtrykk også.Folk med diabetes 2 sluttet med medesin når di spiste brødet,det samme med blodtrykket.Spiser 4-5 skiver pr dag + 2 frukter grønnsaker,middag.ca 1500 kcal.Så det er ikke bare brød heller.Det er jo rugmel,sammalt hvete,kruskakli,solsikkekjerner linfrø.bla i brødet.Jeg annbefaler det ihvertfall.:)Så brødet motvirker betennelser og sykdommer det.
Yogurt og melk,2 porsj daglig også.
Jeg lurer litt på hva slags briller du bruker når du leser innleggene i denne tråden? Kan du vise oss hvor det blir hevdet:
1. "at KUN 15-20 karber om dagen er lavkarbo"
2. "at man lever livsløgn og det som verre er om man "tror man" trives med 50-100 karber om dagen"
Jeg reagerte på én uttalelse fra Kari Marita: "Tror egentlig ikke 10-20 karber med høy fett er så bra over lang tid."
Når det viser seg at hun tror dette fordi "kroppen trenger karbohydrater" og at "fett fører til økt kolesterol og hjertesykdom" syns jeg det er på sin plass å komme med innsigelser. Gluconeogenese gjør kroppen i stand til å lage den mengden glukose som trengs uten å tilføre karbohydrater gjennom kosten. Koblingen mellom mettet fett (huff!) og HKS har man aldri klart å bevise, selv om man har forsøkt helt siden Ancel Keys tid.
At noen "føler" at mye fett ikke er bra, er helt greit. Det samme med følelsen av hvilken mengde karbohydrater egen kropp trenger. Ingen kan argumentere mot påstanden om hva man "føler". Når det derimot blir hevdet at et LCHF-kosthold ikke er bra over lang tid syns jeg det er på sin plass å be om begrunnelse. Når begrunnelsen da blir at man "føler" det ikke er bra for egen kropp er man ferdig med diskusjonen - det blir umulig å komme videre.
Jeg holder ikke pusten mens jeg venter på at du skal vise oss hvor disse rare påståtte utsagnene finnes...
-
Aeryth: Arginin er ikke en essensiell aminosyre...
Oi, det skulle være en parantes rundt den. Den er bare essensiell for barn. De andre åtte er essensielle hele livet. (Listet opp ni stk)
Ingers Rugbrød er et sundt brød ja!!Snakk ikke stygt om det brødet til meg NEI!!!!Jeg spiste det brødet i 2 år og gikk ned 40 kg.Trena og var i kjempe form under hele vekttapet.Var mett hele tida også!!Det er ikke bare lavkarbo som funker!!:mad:Når det gjelder min mening om lavkarbo,så sier jeg at jeg går for Fedon Lindberg.Hva er galt med det!!!!!!??
Jeg har aldri sagt at det bare er lavkarbo som funker for å gå ned i vekt. Men la oss nå ikke blande å gå ned i vekt og spise sunt. Bare fordi man går ned i vekt betyr ikke at noe er sunt. Auschwitz-"dietten" funket som bare det for vektnedgang. Det var ikke mange som gikk opp i vekt på den. :geip:
Og når det gjelder din mening om lavkarbo så skal du få spise etter den retningen du vil selvsagt. Men ikke kom her med falske påstander og begrunn det med "fordi jeg tror det er slik" og nekte å gi slipp på meningene dine når du blir konfrontert med fakta. 50-100g kh er fint det, så lenge det er ett valg at man vil være mer moderat og ikke fordi man tror at kroppen trenger 50-100g kh. For det gjør den IKKE.
Mettet fett har aldri blitt bevist at det er skadelig for oss, ei heller har kolesterol. Det begynte som en hypotese som etterhvert ble godtatt som fakta til tross for mangel på bevis. Mangel på bevis er ikke nødvendigvis bevis for det motsatte, men når man prøver igjen og igjen og igjen gjennom 50 år og ikke klarer å bevise det så bør man stoppe og tenke. Og mange studier har faktisk bevist det motsatte, men de blir ofte ikke publisert eller så trekker de rare konklusjoner. Hvis de ikke får resultatet de forventer, så blir den ofte nedlagt fordi "det måtte være en faktor som de ikke fant som spilte inn".
Enkelte her mener tydeligvis at man lever i en stor livsløgn om man tror at 50-100 karber inn om dagen er fornuftig på noe slags vis. Da har man liksom ikke helt enda oppdaget av jorda er rund.
jeg blir litt småoppgitt over folk som sitter her og mener at KUN 15-20 karber om dagen er lavkarbo, at man lever livsløgn og det som verre er om man "tror man" trives med 50-100 karber om dagen. Hvordan man må trykke andre ned for å hevde seg selv, for å fremme SIN egen personlige sannhet om hvordan ALLE sine kropper fungerer. Også sies det at det er ANDRE som enda ikke har skjønt at jorda er rund?? Vil heller si at de som mener at den ene tingen er det rette for ALLE de 6.8 miliardene kroppene jorda rommer, mangler en hel del på å klare å se the big picture her i verden!
Å herrejemini. Jeg har aldri sagt at for å spise lavkarbo må man spise under 20g kh. Og jeg sa da aldri sagt at man er ufornuftig hvis man spiser 50-100g. Det er ett personlig valg. Jeg følte jeg måtte gi svar på tiltale da Kari Marita synset uten å backe opp med fakta.
JEG blir småoppgitt over folk her som aldri klarer å forstå at man ikke angriper folk bare fordi man opplyser i en tråd at kroppen fungerer fint ned til 0g kh. Og folk som stadig føler at de må forsvare Lindberg-kosthold selv om ingen angriper personen eller kostholdet. Lær å lese hva jeg skriver i stedet for å lese mellom linjene ting jeg ikke mener en gang. Ro deg gjerne ned, slutt å være så negativt innstilt til alle mine innlegg, les innlegget mitt én gang til og se om du fortsatt leser det du trodde. Jeg skrev at man ikke måtte ha 50-100g kh, men at man klarer seg fint på tilnærmet null kh. Hvordan vinkler du det til at jeg synes alle som spiser moderat lavkarbo er dumme? :confused: Håper jeg får møte deg en gang, så får vi snakket ut og får bort den spente tonen mellom oss. Det er som regel DU som hopper opp i forsvarsposisjon, ikke andre som angriper deg.
Jeg gikk tydeligvis til sengs litt for tidlig :p
Hei!
vil bare skrive om min erfaring på lavkarbo. Jeg har prøvd både 15, 30, 60 karbo pr dag og vanlig høykarbo -kost(lavfett). Jeg har aldri vært overvektig, men testet ut for helsen sin skyld.
Noen trives bra i ketose, mens andre fungerer ikke på det. Det betyr ikke at den er verken bra eller dårlig, men kan passe for noen. Noen er "fett" -typer, andre er protein eller karbo-typer(les stoffskifte).
Dette kan også forandre seg underveis.
JEG trenger karbohydrater i min kost. jeg blir sliten, trøtt, uvel og GIKK OPP i vekt på 20-30 karbo. jeg lå på ca 70-80 % kcal fra fett. jeg fikk cellulitt hud og en bilring rundt magen. altså ikke særlig sunt! jeg påstår IKKE at MYE fett(spesielt mettet) er skadelig, men mulig dårlig kombinasjon m lavt blodsukker, kronisk utmattelse og lavt stoffskifte. derfor blir tester og forskning på dette aldri riktig. hva om 100 som meg ble testet da?? da ville ketose og mettet fett fått dårlig rykte!
da jeg økte til ca 50-60 karboer fikk jeg mer energi(og tilsvarende ned i fett) og det ble lettere for meg.
jeg kjenner meg igjen at ekstrem lavkarbo ikke er så bra, men tror det kan være bra for noen :)
VI ER FORSKJELLIGE! .. og heldigvis for det :))
Jeg gikk tydeligvis til sengs litt for tidlig :p
Hehehe det gjorde tydeligvis jeg også :D
Er litt morsomt å lese denne tråden for alle har sine meninger om hva som er rett og hva som virker. Virker også som om enkelte skriver kun for å provosere, mens andre desverre ikke helt klarer å få frem hva de mener og dermed blir mistolket. Er vel en stor andel hunkjønn her på forumet og vi er jo skikkelig flinke til å overtolke den minste lille ting :o
Vi har alle forskjellige meninger og erfaringer og det skal respekteres, men jeg synes at man kan tåle og bli spurt om å forsvare sine meninger og tro, gjerne med gyldige referanser og forskningsresultat. Og ikke bare slenge ut at "jeg tror" og "jeg syns", sånn er det bare "end of discussion" - basta bom (og du er teit som ikke kan forstå at jeg bare tror/mener at sånn er det bare) :p. Forklar saklig hva du mener så kanskje blir motargumentasjonen også rimelig (forskeren i meg nå som snakker ;))
Når det er sagt merker jeg at for meg og min kropp nytter det ikke med kh-inntak under 25 g daglig. Da blir jeg tung i både hodet og kroppen. ingenting fungerer og jeg surrer både på jobb og hjemme, kortidsminne er helt på trynet og jeg husker ikke noen ting. Klarer heller ikke trene noe særlig, verken kardio eller vekter. Dessuten kan jeg bare glemme vektnedgang. Min kropp trives best med en kh mengde på rundt 30-40 g (og ikke for mye fett) da fungerer alt optimalt, er fortsatt i ketose på de kh-mengdene og har alle helsefordelene. Men det er jo slik jeg har det, vi er jo alle forskjellige.
Når det er sagt merker jeg at for meg og min kropp nytter det ikke med kh-inntak under 25 g daglig. Da blir jeg tung i både hodet og kroppen. ingenting fungerer og jeg surrer både på jobb og hjemme, kortidsminne er helt på trynet og jeg husker ikke noen ting. Klarer heller ikke trene noe særlig, verken kardio eller vekter. Dessuten kan jeg bare glemme vektnedgang.
Tviler ikke på dine erfaringer, men hvor lang tid ga du kroppen på å omstille seg før du økte karbohydratmengden?
-
Hei!
men mulig dårlig kombinasjon m lavt blodsukker, kronisk utmattelse og lavt stoffskifte.
Ikke nødvendigvis noen sammenheng med disse faktorene heller. Jeg har samme utgangspunkt, med ME-diagnose på toppen, og jeg har det altså aller best med 0-10 kh om dagen. :)
Jeg synes det er flott at folk deler sine individuelle erfaringer, så det blir tydelig at det er forskjell på oss, våre ideelle kosthold, og våre preferanser.
:)Rugbrødet er bra for fordøyelsen,det metter veldig og det er sunne kornprodukter.Bra for di med diabetes og høyt blodtrykk også.Folk med diabetes 2 sluttet med medesin når di spiste brødet,det samme med blodtrykket.Spiser 4-5 skiver pr dag + 2 frukter grønnsaker,middag.ca 1500 kcal.Så det er ikke bare brød heller.Det er jo rugmel,sammalt hvete,kruskakli,solsikkekjerner linfrø.bla i brødet.Jeg annbefaler det ihvertfall.:)Så brødet motvirker betennelser og sykdommer det.
Jo men da må du jo ikke si at du slanket deg med å spise rugbrød. For det er jo ikke hele sannheten. Du slanket deg jo med å spise mindre på Grete Roede vis, som nok stemmer mer når jeg leser dette :). Du får det til å høres ut som du bare spiste brød, brød og brød og enda mer brød.
Folk med diabetes får som regel forbedring av sykdommen så lenge de går ned i vekt. Det gjør også folk med høyt blodtrykk, så slike ting kan ikke tilskrives brødet, det kan heller ikke ett høyt fettinntak bare for å ha det sagt, så lenge at det medfører vektreduksjon. Da er det gjerne en kombinasjon av flere faktorer og vektreduksjonen er nok den en primære faktoren til dette.
Det er forskning som viser at både rug og hvete (jeg ser begge i ingrediensene) har protein som har ett enzym som forårsaker sykdommer og betennelser. Det skjer riktignok ikke hos ALLE, så jeg skal ikke påstå at det er usunt eller farlig pga det, men du kan heller ikke påstå at det motvirker sykdommer og betennelser av samme grunn:). Enzymet er livsfarlig for cølikare, som kan i ekstreme tilfeller dø av det.
Jeg tror nok at du har rett i at det både er bra for fordøyelsen og metter veldig. Det har jo linfrø i seg :). Og linfrø er bra for treig mage og er en god fettkilde, men man skal ikke spise for mye av det pga at det blir ubalanse i de essensielle fettsyrene og da oppstår helseproblemer :)
Med fare for at jeg allerede har sagt dette tidligere i tråden :D - jeg spiser under 20 gram pr dag, som oftest kun 10 gram de siste par mnd fordi jeg er matlei og da går det mye i skaldemans med lite grønnsaker.
Jeg fungerer godt faktisk på trening - jeg kan gå/jogge lenge, og jeg er blitt sinnsykt sterk! Fått ny pt og hun har kjørt tester - og det ligger LAAAANGT over der jeg "sluttet" da jeg tok pause i påska med styrke.
Som tråden sier da - så sliter jeg litt med dårlig husk, dette er utfordrende i hverdagslivet og på jobb. I tillegg er jeg veldig treeeeg på trening - pt'n min synes det er kult at jeg aldri går tom - jeg må bare ha litt lengre tid på å få løftet vektene... så for meg ønsker jeg å øke på til kanskje 40-50 om dagen for å se om dette kan gjøre noe med tregheten min :)
Og jeg har holdt på i 15 mnd nå...
Som en liten snedig sak: Jeg har "glemt" (;))å spise vitamintilskuddene anbefalt på ketolyse et par mnd nå - omtrent like lenge som jeg har stått stille. Uten å foregripe noe særlig enda - jeg har spist disse fra mandag som var og vekta har begynt å røre på seg nedover... det KAN ha sammenheng med at jeg har spist mindre når jeg bare har vært hjemme med bihulebetennelse denne siste uka også - men når jeg er på jobb og trener og spiser mer så burde vel ikke det ha noe særlig å si?
Tiden vil vise ;)
Tviler ikke på dine erfaringer, men hvor lang tid ga du kroppen på å omstille seg før du økte karbohydratmengden?
-
Tja ca et år?? Er kanskje ikke nok det?? :D
Eller nå løy jeg faktisk litt. Jeg begynte på SDS i november i fjor og holdt på til februar. Gikk da konsekvent på 25-30 g kh hele perioden (og gikk rett fra veldgi høykarbo og rett over tildet) og raste ned i vekt. Var bare de to første ukene som var vanskelige med tung kropp og tungt hode, etter det trena jeg og var i mitt livs form.
Ble ganske matlei etterhvert så jeg begynte derfor på ketolyse i mars med ca 15 g kh til dagen. Da ble det bomstille i vektnedgang og jeg ble så tung og trøtt i kroppen at jeg nesten ikke klarte å trene. I juli klarte jeg å presse vekta ytterligere ned 3 kg, og det var i en periode der jeg lå høyt i kh-inntak (pga av masse jordbær) igjen (40g) og jeg trente en god del og jeg telte kalorier (JADDA jeg gjorde det, fy meg). I august begynte jeg på skaldeman fakirmetoden med nesten 0 g kh, det holdt jeg ut i 6 uker da var jeg så gåen i kropp og hodet at jeg gikk opp til ca 10-15 g kh igjen. Holdt på med det frem til for to uker siden uten at kroppen min ble noe bedre. I tillegg la jeg på meg 2-3 kg. For to uker siden begynte jeg nok en gang på SDS og ligger nå konsekvent på 30-40 g kh til dagen. Jeg er i storform, løper lange turer, løfter tunge vekter og fungerer atskillig bedre på jobb. Sjefen lurte faktisk på hva som hadde skjedd med meg og om jeg hadde fått B12-sprøyte eller noe.
Jeg ser ingen grunn til at jeg skal gå på mindre karber og bruke en lang tilvenningsperiode, det er bare tull når jeg faktisk har superresultater (både i vekt og generell helse) med et høyere inntak av karber.
Tja ca et år?? Er kanskje ikke nok det?? :D
Eller nå løy jeg faktisk litt. Jeg begynte på SDS i november i fjor og holdt på til februar. Gikk da konsekvent på 25-30 g kh hele perioden (og gikk rett fra veldgi høykarbo og rett over tildet) og raste ned i vekt. Var bare de to første ukene som var vanskelige med tung kropp og tungt hode, etter det trena jeg og var i mitt livs form.
Ble ganske matlei etterhvert så jeg begynte derfor på ketolyse i mars med ca 15 g kh til dagen. Da ble det bomstille i vektnedgang og jeg ble så tung og trøtt i kroppen at jeg nesten ikke klarte å trene. I juli klarte jeg å presse vekta ytterligere ned 3 kg, og det var i en periode der jeg lå høyt i kh-inntak (pga av masse jordbær) igjen (40g) og jeg trente en god del og jeg telte kalorier (JADDA jeg gjorde det, fy meg). I august begynte jeg på skaldeman fakirmetoden med nesten 0 g kh, det holdt jeg ut i 6 uker da var jeg så gåen i kropp og hodet at jeg gikk opp til ca 10-15 g kh igjen. Holdt på med det frem til for to uker siden uten at kroppen min ble noe bedre. I tillegg la jeg på meg 2-3 kg. For to uker siden begynte jeg nok en gang på SDS og ligger nå konsekvent på 30-40 g kh til dagen. Jeg er i storform, løper lange turer, løfter tunge vekter og fungerer atskillig bedre på jobb. Sjefen lurte faktisk på hva som hadde skjedd med meg og om jeg hadde fått B12-sprøyte eller noe.
Jeg ser ingen grunn til at jeg skal gå på mindre karber og bruke en lang tilvenningsperiode, det er bare tull når jeg faktisk har superresultater (både i vekt og generell helse) med et høyere inntak av karber.
Hmm... du har vært mye mer tålmodig enn det jeg ville ha vært. Under normale omstendigheter trenger kroppen din 100-120 gram glukose daglig når du er i ketose. Leveren skulle vanligvis ikke ha noen problemer med å produsere det du trenger. Om du spiser 15 eller 40 gram karbohydrater daglig, er forskjellen såpass liten at leveren skulle kompensere for dette "på strak arm" ved å produsere tisvarende mindre eller mere glukose.
Jeg vet ikke, men muligens kan en forklaring være at du gikk glipp av en del næringsstoffer da du lå som lavest i karbohydratinntaket? At det kanskje ikke har med selve karbohydratene å gjøre, men i resten av innholdet i matvarene du har økt inntaket av?
-
Hmm... du har vært mye mer tålmodig enn det jeg ville ha vært. Under normale omstendigheter trenger kroppen din 100-120 gram glukose daglig når du er i ketose. Leveren skulle vanligvis ikke ha noen problemer med å produsere det du trenger. Om du spiser 15 eller 40 gram karbohydrater daglig, er forskjellen såpass liten at leveren skulle kompensere for dette "på strak arm" ved å produsere tisvarende mindre eller mere glukose.
Jeg vet ikke, men muligens kan en forklaring være at du gikk glipp av en del næringsstoffer da du lå som lavest i karbohydratinntaket? At det kanskje ikke har med selve karbohydratene å gjøre, men i resten av innholdet i matvarene du har økt inntaket av?
-
Tja for å være helt ærlig så bryr jeg meg ikke hva det er som gjør det, men bare sånn det er sagt spiste jeg alle anbefalte vitaminer, lever/innmat, anbefalte grønnsaker osv - jeg fulgte boka. Uansett, det fungerer sånn som jeg har det nå og da endrer jeg ikke på det. Ser ingen god grunn til å ligge veldig lavt i kh-inntak når det ikke fungerer og jeg blir surrete i hodet. Har en krevende jobb og trenger et vel fungerende hode.
Tror rett og slett at vi bare må innse at kroppen ikke er en maskin som virker likt hos alle og som kan "justeres" sånn som vi vil. Selv om det finnes forklaringer på at "sånn er det/sånn virker det", så er det, for å bruke en klisje, ingen regel uten unntak. Vi må rett og slett bare prøve og feile til vi finner ut hva som fungerer, men det er jo greit å dele erfaringer underveis slik at man vet hva man kan prøve/ikke prøve.
ada-emilie
03-12-10, 16:16
hva var begrunnelsen da?for at man ble glemsk?
hva var begrunnelsen da?for at man ble glemsk?
husker ikke helt, men tror det var noe med at hjernen fikk for lite karbohydrater, dvs glukose..
Kari Marita
03-12-10, 16:32
Sunt? Å spise brød hele dagen? Du vet at det er ett protein i ruget som har ett enzym i seg som er årsak til sykdommer? Jeg leste nå nettopp noen som bedyrdet variasjon i kostholdet *plystre*
Spiser da variert da.
Kari Marita
03-12-10, 16:39
Oi, det skulle være en parantes rundt den. Den er bare essensiell for barn. De andre åtte er essensielle hele livet. (Listet opp ni stk)
Jeg har aldri sagt at det bare er lavkarbo som funker for å gå ned i vekt. Men la oss nå ikke blande å gå ned i vekt og spise sunt. Bare fordi man går ned i vekt betyr ikke at noe er sunt. Auschwitz-"dietten" funket som bare det for vektnedgang. Det var ikke mange som gikk opp i vekt på den. :geip:
Og når det gjelder din mening om lavkarbo så skal du få spise etter den retningen du vil selvsagt. Men ikke kom her med falske påstander og begrunn det med "fordi jeg tror det er slik" og nekte å gi slipp på meningene dine når du blir konfrontert med fakta. 50-100g kh er fint det, så lenge det er ett valg at man vil være mer moderat og ikke fordi man tror at kroppen trenger 50-100g kh. For det gjør den IKKE.
Mettet fett har aldri blitt bevist at det er skadelig for oss, ei heller har kolesterol. Det begynte som en hypotese som etterhvert ble godtatt som fakta til tross for mangel på bevis. Mangel på bevis er ikke nødvendigvis bevis for det motsatte, men når man prøver igjen og igjen og igjen gjennom 50 år og ikke klarer å bevise det så bør man stoppe og tenke. Og mange studier har faktisk bevist det motsatte, men de blir ofte ikke publisert eller så trekker de rare konklusjoner. Hvis de ikke får resultatet de forventer, så blir den ofte nedlagt fordi "det måtte være en faktor som de ikke fant som spilte inn".
Å herrejemini. Jeg har aldri sagt at for å spise lavkarbo må man spise under 20g kh. Og jeg sa da aldri sagt at man er ufornuftig hvis man spiser 50-100g. Det er ett personlig valg. Jeg følte jeg måtte gi svar på tiltale da Kari Marita synset uten å backe opp med fakta.
JEG blir småoppgitt over folk her som aldri klarer å forstå at man ikke angriper folk bare fordi man opplyser i en tråd at kroppen fungerer fint ned til 0g kh. Og folk som stadig føler at de må forsvare Lindberg-kosthold selv om ingen angriper personen eller kostholdet. Lær å lese hva jeg skriver i stedet for å lese mellom linjene ting jeg ikke mener en gang. Ro deg gjerne ned, slutt å være så negativt innstilt til alle mine innlegg, les innlegget mitt én gang til og se om du fortsatt leser det du trodde. Jeg skrev at man ikke måtte ha 50-100g kh, men at man klarer seg fint på tilnærmet null kh. Hvordan vinkler du det til at jeg synes alle som spiser moderat lavkarbo er dumme? :confused: Håper jeg får møte deg en gang, så får vi snakket ut og får bort den spente tonen mellom oss. Det er som regel DU som hopper opp i forsvarsposisjon, ikke andre som angriper deg.
Nei jeg gir ikke slipp på meningene min e nei.Alt trenger ikke være basert på fakta,og selv om ting er forsket på trenger det ikke bety at det er riktig heller.Det er slik at mange av dere sier en ikke skal stole blindt på eksperter ,det vil jeg tro gjelder forskning både på lavkarbo og karborikt kosthold.Så tvile på ting å ha sine meninger må man få ha .Blir fort fesing på forumet her hvis noen mener noe annet enn standaren og det som er "fakta" her!:cool:
Kari Marita
03-12-10, 16:41
Nei jeg gir ikke slipp på meningene min e nei.Alt trenger ikke være basert på fakta,og selv om ting er forsket på trenger det ikke bety at det er riktig heller.Det er slik at mange av dere sier en ikke skal stole blindt på eksperter ,det vil jeg tro gjelder forskning både på lavkarbo og karborikt kosthold.Så tvile på ting å ha sine meninger må man få ha .Blir fort fesing på forumet her hvis noen mener noe annet enn standaren og det som er "fakta" her!:cool:
Foresten er det du som har forsvarsposisjon her og angrep mine meninger!
Kari Marita
03-12-10, 16:43
Hei!
vil bare skrive om min erfaring på lavkarbo. Jeg har prøvd både 15, 30, 60 karbo pr dag og vanlig høykarbo -kost(lavfett). Jeg har aldri vært overvektig, men testet ut for helsen sin skyld.
Noen trives bra i ketose, mens andre fungerer ikke på det. Det betyr ikke at den er verken bra eller dårlig, men kan passe for noen. Noen er "fett" -typer, andre er protein eller karbo-typer(les stoffskifte).
Dette kan også forandre seg underveis.
JEG trenger karbohydrater i min kost. jeg blir sliten, trøtt, uvel og GIKK OPP i vekt på 20-30 karbo. jeg lå på ca 70-80 % kcal fra fett. jeg fikk cellulitt hud og en bilring rundt magen. altså ikke særlig sunt! jeg påstår IKKE at MYE fett(spesielt mettet) er skadelig, men mulig dårlig kombinasjon m lavt blodsukker, kronisk utmattelse og lavt stoffskifte. derfor blir tester og forskning på dette aldri riktig. hva om 100 som meg ble testet da?? da ville ketose og mettet fett fått dårlig rykte!
da jeg økte til ca 50-60 karboer fikk jeg mer energi(og tilsvarende ned i fett) og det ble lettere for meg.
jeg kjenner meg igjen at ekstrem lavkarbo ikke er så bra, men tror det kan være bra for noen :)
VI ER FORSKJELLIGE! .. og heldigvis for det :))
Enig med deg:)
Kari Marita
03-12-10, 16:48
Hehehe det gjorde tydeligvis jeg også :D
Er litt morsomt å lese denne tråden for alle har sine meninger om hva som er rett og hva som virker. Virker også som om enkelte skriver kun for å provosere, mens andre desverre ikke helt klarer å få frem hva de mener og dermed blir mistolket. Er vel en stor andel hunkjønn her på forumet og vi er jo skikkelig flinke til å overtolke den minste lille ting :o
Vi har alle forskjellige meninger og erfaringer og det skal respekteres, men jeg synes at man kan tåle og bli spurt om å forsvare sine meninger og tro, gjerne med gyldige referanser og forskningsresultat. Og ikke bare slenge ut at "jeg tror" og "jeg syns", sånn er det bare "end of discussion" - basta bom (og du er teit som ikke kan forstå at jeg bare tror/mener at sånn er det bare) :p. Forklar saklig hva du mener så kanskje blir motargumentasjonen også rimelig (forskeren i meg nå som snakker ;))
Når det er sagt merker jeg at for meg og min kropp nytter det ikke med kh-inntak under 25 g daglig. Da blir jeg tung i både hodet og kroppen. ingenting fungerer og jeg surrer både på jobb og hjemme, kortidsminne er helt på trynet og jeg husker ikke noen ting. Klarer heller ikke trene noe særlig, verken kardio eller vekter. Dessuten kan jeg bare glemme vektnedgang. Min kropp trives best med en kh mengde på rundt 30-40 g (og ikke for mye fett) da fungerer alt optimalt, er fortsatt i ketose på de kh-mengdene og har alle helsefordelene. Men det er jo slik jeg har det, vi er jo alle forskjellige.
Må jo få tro og syns,for kan jo for all del ikke vite for da blir det rabalder da:DSkjønner ikke hva som er galt med å tro og syns forskjellig om ting, alle må jo få ha egne meninger på dette forumet uten å bli angrepet vel!
ada-emilie
03-12-10, 16:48
husker ikke helt, men tror det var noe med at hjernen fikk for lite karbohydrater, dvs glukose..
Ok. Takk.Merkelig at det bare er hukommelsen som blir trukket frem. Hjernen styrer jo alt.
Kari Marita
03-12-10, 16:52
:)
Jo men da må du jo ikke si at du slanket deg med å spise rugbrød. For det er jo ikke hele sannheten. Du slanket deg jo med å spise mindre på Grete Roede vis, som nok stemmer mer når jeg leser dette :). Du får det til å høres ut som du bare spiste brød, brød og brød og enda mer brød.
Folk med diabetes får som regel forbedring av sykdommen så lenge de går ned i vekt. Det gjør også folk med høyt blodtrykk, så slike ting kan ikke tilskrives brødet, det kan heller ikke ett høyt fettinntak bare for å ha det sagt, så lenge at det medfører vektreduksjon. Da er det gjerne en kombinasjon av flere faktorer og vektreduksjonen er nok den en primære faktoren til dette.
Det er forskning som viser at både rug og hvete (jeg ser begge i ingrediensene) har protein som har ett enzym som forårsaker sykdommer og betennelser. Det skjer riktignok ikke hos ALLE, så jeg skal ikke påstå at det er usunt eller farlig pga det, men du kan heller ikke påstå at det motvirker sykdommer og betennelser av samme grunn:). Enzymet er livsfarlig for cølikare, som kan i ekstreme tilfeller dø av det.
Jeg tror nok at du har rett i at det både er bra for fordøyelsen og metter veldig. Det har jo linfrø i seg :). Og linfrø er bra for treig mage og er en god fettkilde, men man skal ikke spise for mye av det pga at det blir ubalanse i de essensielle fettsyrene og da oppstår helseproblemer :)
Alle som vet hva ingers rugbrød er vet at en spiser mere enn bare brød.Det trodde jeg folk forsto å da.Å det ligner ikke Grete roede i det hele tatt.Du er mett på ingers rugbrød.Det er en ikke på Grete Roede.For brødet metter godt.Les om det da vel.
Kari Marita
03-12-10, 16:55
:)
Jeg tror nok at du har rett i at det både er bra for fordøyelsen og metter veldig. Det har jo linfrø i seg :). Og linfrø er bra for treig mage og er en god fettkilde, men man skal ikke spise for mye av det pga at det blir ubalanse i de essensielle fettsyrene og da oppstår helseproblemer :)Det har vist seg at brødet har positiv innvirkning på visse sykdommer ja.
Det har vist seg at brødet har positiv innvirkning på visse sykdommer ja.
Kilde takk.
Kari Marita
03-12-10, 16:59
Kilde takk.
Jeg lærte det når jeg gikk på 4 ingers rugbrød kurs av kurslederen.
Foresten er det du som har forsvarsposisjon her og angrep mine meninger!
*kremt* Det var ikke du som var "folk" her altså. Ikke det at du ikke er folk, men det var ikke deg jeg siktet til. Jeg er fullt klar over at jeg angrep dine meninger.
Kari Marita
03-12-10, 17:03
Nå orker jeg ikke skrive mere,ingen vits for det nytter jo ikke å diskutere noe annet enn det som har med lavkarbo "fakta"på dette forumet.For da blir en jo angrepet,og alt en sier er feil uansett så.
Det har vist seg at brødet har positiv innvirkning på visse sykdommer ja.
Jeg synes det er merkelig at brødet kalles for Ingers rugbrød når det det er mest av i brødet er hvetemel?? Det er jo over 6 ganger mer hvetemel enn rug. :confused:
Nå orker jeg ikke skrive mere,ingen vits for det nytter jo ikke å diskutere noe annet enn det som har med lavkarbo "fakta"på dette forumet.For da blir en jo angrepet,og alt en sier er feil uansett så.
Ja, det kan være en vanskelig øvelse å måtte tenke gjennom og begrunne standpunktene sine...
-
Jeg tror (der kom det igjen - "tror") det er lavere blodsukker og dermed lavere insulin som bedrer verdiene, ikke vektnedgangen i seg selv. Grunnen til at jeg "tror" er at jeg har lest det i en troverdig kilde, men husker altså ikke hvor (det var dette med glemsomhet) og jeg gidder ikke lete i alle bøkene jeg har lest (man blir vel energiløs av dette kostholdet:D). Insulin er betennelsesfremmende, øker blodtrykket og fremmer fettlagring. Når insulintoppene uteblir på grunn av lite karbo eller lav GI, reverseres utviklingen av høyt blodtrykk, tendensen til betennelser og vektøkning. Veldig grovt brød har lavere GI (enn f.eks. baguette o.l.) og skulle altså ha samme positive effekt. Det er altså ikke selve vektreduksjonen som er årsaken, men den er virkningen på lik linje med blodtrykk mm. Sånn tror jeg det er.
Linfrø inneholder omega 3 (http://no.wikipedia.org/wiki/Omega-3-fettsyre) (litt) og bidrar til en BEDRET balanse mellom omega 3 og omega 6. I følge Wikipedia. (riktig nok ikke marine omega 3 - det er kanskje det du mener?).
Jeg tror (der kom det igjen - "tror") det er lavere blodsukker og dermed lavere insulin som bedrer verdiene, ikke vektnedgangen i seg selv. Grunnen til at jeg "tror" er at jeg har lest det i en troverdig kilde, men husker altså ikke hvor (det var dette med glemsomhet) og jeg gidder ikke lete i alle bøkene jeg har lest (man blir vel energiløs av dette kostholdet:D). Insulin er betennelsesfremmende, øker blodtrykket og fremmer fettlagring. Når insulintoppene uteblir på grunn av lite karbo eller lav GI, reverseres utviklingen av høyt blodtrykk, tendensen til betennelser og vektøkning. Veldig grovt brød har lavere GI (enn f.eks. baguette o.l.) og skulle altså ha samme positive effekt. Det er altså ikke selve vektreduksjonen som er årsaken, men den er virkningen på lik linje med blodtrykk mm. Sånn tror jeg det er.
Linfrø inneholder omega 3 (http://no.wikipedia.org/wiki/Omega-3-fettsyre) (litt) og bidrar til en BEDRET balanse mellom omega 3 og omega 6. I følge Wikipedia. (riktig nok ikke marine omega 3 - det er kanskje det du mener?).
Virkelig? Men forbedring i diabetes ved vektnedgang skyldes vel ikke bare lavere blodsukker, men også mindre "press" på kroppen kanskje? Veldig grovt brød er bedre enn loff er vel alle enige i :). Men det som er cluet er at ett brød som inneholder 35 + karber pr hundre gram og man spiser kanskje to brødskiver i ett måltid, så vil det gi litt blodsukkerstigning og dermed utskille insulin, vil det ikke? Eller det kanskje sånn at kroppen må jobbe hardere med å omsette veldig grovt brød slik at det på en måte utligner seg? Jeg vet ikke :D. Jeg vil tro at for diabetikere er det i alle tilfeller gunstig både med vektnedgang og mat med lavere gi. Hva som gir hva skal jeg ikke spekulere mer i:p
Jeg tittet forresten på innholdsfortegnelsen på brødet i butikken i stad, og der var det listet sammalt hvete først. Det vil si at brødet ikke er rugbrød siden det er mest sammalt hvete i det. Men jeg skal jo i alle tilfeller gi kred for at det er grovere enn kneip og dermed sunnere;)
Men jeg holder fortsatt fast på at rug og hvete kan forårsake sykdommer og betennelser, jeg skal bare være såpass storsinnet at jeg sier at dette ikke er en bastant regel for alle mennesker i hele verden ;)
Jeg leste en eller annen plass i en forskningsartikkel at overdrevet inntak av linfrø gir ubalanse i de essensielle fettsyrene, fordi den inneholder for mye av det ene og for lite av det andre. Jeg har ikke sagt at linfrø i seg selv er farlig, bare ikke spis/drikk for mye av det, og det skal nok litt til :). Det har jeg sagt.
Jeg lærte det når jeg gikk på 4 ingers rugbrød kurs av kurslederen.
Åja, men da så. Mamma har sagt at alle gutter må drikke melk for å bli sterk. Så alle gutter som vil bli sterk må drikke melk. Det tror jeg de gjør. De må ha proteinene.
Syns denne tråden spora litt av jeg, det var egentlig et fint emne som det starta med, men det ble helt borte.
Syns denne tråden spora litt av jeg, det var egentlig et fint emne som det starta med, men det ble helt borte.
Enig - mulig utgangspunktet ble litt avglemt på veien? ;)
Alle som vet hva ingers rugbrød er vet at en spiser mere enn bare brød.Det trodde jeg folk forsto å da.Å det ligner ikke Grete roede i det hele tatt.Du er mett på ingers rugbrød.Det er en ikke på Grete Roede.For brødet metter godt.Les om det da vel.
Helt sikkert riktig det du sier, men her på lavkarbo.no driver vi med lavkarbo, så da er ikke Ingers rugbrød noe alternativ.
Virkelig? Men forbedring i diabetes ved vektnedgang skyldes vel ikke bare lavere blodsukker, men også mindre "press" på kroppen kanskje? Veldig grovt brød er bedre enn loff er vel alle enige i :). Men det som er cluet er at ett brød som inneholder 35 + karber pr hundre gram og man spiser kanskje to brødskiver i ett måltid, så vil det gi litt blodsukkerstigning og dermed utskille insulin, vil det ikke? Eller det kanskje sånn at kroppen må jobbe hardere med å omsette veldig grovt brød slik at det på en måte utligner seg? Jeg vet ikke :D. Jeg vil tro at for diabetikere er det i alle tilfeller gunstig både med vektnedgang og mat med lavere gi. Hva som gir hva skal jeg ikke spekulere mer i:p.
Jo, svært grovt brød gir blodsukkerøkning, men det er langsommere økning og lavere toppnivå (det siste er visst omdiskutert). Jeg fant ut hvor jeg har sett/hørt at vektnedgang ikke er åsaken til bedre helse, men at både vektnedgang og bedre helse er en effekt av mindre insulin. Det var et internettforedrag med Gary Taubes. Han sier: alt som gjør oss feite gjør oss også syke. Når vi fjerner årsaken til overvekt fjerner vi også årsaken til sykdommen. Han sier forøvrig også at vi spiser fordi vi er feite (i motsetning til at vi blir feite fordi vi spiser, som er det som er vanlig oppfatning).
Har du god tid så se på Gary Taubes på video (http://video.google.com/videoplay?docid=4362041487661765149#) (tror det var denne).
Er ellers enig i at tråden har sporet litt av. Hadde helt glemt hva som var utgangspunktet;)
Skjønner ikke hva som er galt med å tro og syns forskjellig om ting,
Jeg kan tro at raskeste vei til Trondheim er via Kristiansand. Jeg kan til og med syns at det er det. Men det gjør det ikke til en sannhet gjør det vel? Jeg kan argumentere alt jeg vil for at det er det beste, men fakta vil jo uansett vise at det kjappeste er å kjøre direkte opp gudbrandsdalen. Hvorfor jeg drar fram dette? Vil bare sette lys på hvorfor det innimellom kan være greit å innse at fakta kanskje stemmer bedre enn ens egen tro og mening...
Knutekål er godt!!! Dyppet i rømme...
Hva var det snakk om her forresten?
http://cdn.content.sweetim.com/sim/cpie/emoticons/0002016C.gif (http://www.sweetim.com/s.asp?im=gen&lpver=3&ref=10&p={8FBEF7BE-61EA-4736-A661-EB6C0DB819C3})
PrøveKanin
03-12-10, 23:40
Jeg diskuterer gjerne, men jeg ville satt pris på om du dokumenterte påstandene dine i større grad enn du har gjort til nå. Alle mine påstander rundt lavkarbo, mettet fett osv er bygget på forskning, fagbøker om emnet, studier osv. Da synes jeg det blir litt feil at løse påstander fra motsatt hold skal stå som "sannheter".
Dette gjelder på ingen måte bare deg, faktisk har jeg aldri blitt vist en eneste studie / forskningsrapport / bevis / dokument fra en lavkalorier noengang som støtter hans syn, enda jeg er rimelig sikker på at det faktisk er blitt gjort studier på dette som har konkludert med at lavkalori har noe for seg. Derfor klarer jeg per dags dato ikke å respektere såkalte "Lavkaloriere". Men om det finnes hederlige unntak så hører jeg gjerne på dette og leser gjerne dokumentene bak også det synet.
Knutekål er godt!!! Dyppet i rømme...
Hva var det snakk om her forresten?
Hukommelsessvikt pga lavkarbo:D:Dhehe. , Ja jeg lider nok av det, men får det meg til å kutte ut lavkarbo??? Å neida,langtifra!!!
Kari Marita
03-12-10, 23:55
Jeg synes det er merkelig at brødet kalles for Ingers rugbrød når det det er mest av i brødet er hvetemel?? Det er jo over 6 ganger mer hvetemel enn rug. :confused:
fint sammalt hvete ja ,ikke hvetemel.
Ærlig talt... Jeg har ikke tidligere spist noe særlig lavkarbo og har hukommelse som en elefant... Jeg husker mye... Og jeg har alltid hatt god hukommelse. Veldig god. Så lenge jeg fant ut at det jeg burde huske var verd å huske.
Fremdeles husker jeg mye og jeg gå på lavkarbo. Jeg husker mer enn det jeg burde huske. Skulle heller ønske jeg ikke husket SÅ mye! Jeg har et sært forhold til tall og klarer alltid relatere ting til tall som er viktige for meg. Derfor husker jeg mye, husker så mye at det plager meg. Jeg kan fremdeles fødselnummeret til eksen for 15 år siden. Samt kontonummeret hans, samt koden på minibankkortet. Jeg husker fremdeles kontonummeret på den siste innbetalte regningen på nettbank! ALT bare fordi at alle hendelser får en kode...
Kari Marita
03-12-10, 23:58
Ja, det kan være en vanskelig øvelse å måtte tenke gjennom og begrunne standpunktene sine...
-
Anngrepet igjen ja,jeg syns ikke det er vannskelig å tenke gjennom å begrunne svarene mine nei,men det syns du tydeligvis!
Kari Marita
04-12-10, 00:02
Åja, men da så. Mamma har sagt at alle gutter må drikke melk for å bli sterk. Så alle gutter som vil bli sterk må drikke melk. Det tror jeg de gjør. De må ha proteinene.
Det er vel ikke værre å lære av kurslederen sin,som faktisk vet mye om brødet,enn de som er eksperter på lavkarbo!Er moren din ekspert på melk?
Kari Marita
04-12-10, 00:06
Jeg kan tro at raskeste vei til Trondheim er via Kristiansand. Jeg kan til og med syns at det er det. Men det gjør det ikke til en sannhet gjør det vel? Jeg kan argumentere alt jeg vil for at det er det beste, men fakta vil jo uansett vise at det kjappeste er å kjøre direkte opp gudbrandsdalen. Hvorfor jeg drar fram dette? Vil bare sette lys på hvorfor det innimellom kan være greit å innse at fakta kanskje stemmer bedre enn ens egen tro og mening...
Men,det er jo ikke alt som er bevist,å da må en da få tro å syns hva en vil!Å om noen sier det er fakta trenger det ikke være det heller.
Må nok dessverre skuffe deg igjen, arginin er nok ikke essensiell for barn. Histidin derimot, er essensiell for barn og burde vært den aminosyren du hadde i parentes :)
Du?? Poenget her er at vi har tiltro til lavkarbo.... Og kanskje sverger til det. Da blir Ingers Rugbrød gærnt uansett hvor mye man enn liker brødet...
fint sammalt hvete ja ,ikke hvetemel.
Eh, sammalt hvete er da hvetemel?
Kari Marita
04-12-10, 00:09
Helt sikkert riktig det du sier, men her på lavkarbo.no driver vi med lavkarbo, så da er ikke Ingers rugbrød noe alternativ.
Har aldri sagt at det er et alernativ heller,selv om det går fint ann å spise litt selv om en er på lavkarbo.Det hele avhenger jo av hvor streng lavkarbo en er på.Så om det ikke er et alternativ for deg kan det være det for andre.Men nå spiser ikke jeg brødet heller, men når jeg begynner ala Lindberg kan en spise litt brød en gang iblandt.
Det er jo bra vi har en slik hyggelig tone her inne ialle fall :p
*angre på at hun startet tråden*
Eh, sammalt hvete er da hvetemel?
Sammalt hvete har litt mer fiber... LITT!
Kari Marita
04-12-10, 00:14
Jeg diskuterer gjerne, men jeg ville satt pris på om du dokumenterte påstandene dine i større grad enn du har gjort til nå. Alle mine påstander rundt lavkarbo, mettet fett osv er bygget på forskning, fagbøker om emnet, studier osv. Da synes jeg det blir litt feil at løse påstander fra motsatt hold skal stå som "sannheter".
Dette gjelder på ingen måte bare deg, faktisk har jeg aldri blitt vist en eneste studie / forskningsrapport / bevis / dokument fra en lavkalorier noengang som støtter hans syn, enda jeg er rimelig sikker på at det faktisk er blitt gjort studier på dette som har konkludert med at lavkalori har noe for seg. Derfor klarer jeg per dags dato ikke å respektere såkalte "Lavkaloriere". Men om det finnes hederlige unntak så hører jeg gjerne på dette og leser gjerne dokumentene bak også det synet.
Det er dokumentert at Ingers Rugbrød er bra for kroppen,finner sikkert om det på nettet også.Men å dokumentere alt en tror på er jo vannskelig.Selv om det er dokumentasjon på en ting, kan en faktisk mene det motsatte.Det er bevist at inntar du mindre energi enn kroppen forbrenner ,går du ned i vekt.Det er vel det lavkalori egentlig er da.Så jeg skjønner heller ikke hvilken dokumentasjon på det du vil ha.
Det er dokumentert at Ingers Rugbrød er bra for kroppen,finner sikkert om det på nettet også.Men å dokumentere alt en tror på er jo vannskelig.Selv om det er dokumentasjon på en ting, kan en faktisk mene det motsatte.Det er bevist at inntar du mindre energi enn kroppen forbrenner ,går du ned i vekt.Det er vel det lavkalori egentlig er da.Så jeg skjønner heller ikke hvilken dokumentasjon på det du vil ha.
Det er også dokumentert at sukker er bra for hjernen... ALT kan dokumenteres...Men akkurat HER på dette stedet er vi tilhengere av lavkarbo... Ingers rugbrød er lant unna lavkarbo...
Kari Marita
04-12-10, 00:17
Sammalt hvete har litt mer fiber... LITT!
Hvete er jo ikke gift heller da:pså litt tåles.Kanskje ikke til di som er på streng lavkarbo.
Det er bevist at inntar du mindre energi enn kroppen forbrenner ,går du ned i vekt.
Nja, så enkelt er det faktisk ikke: http://ramblingsofacarnivore.blogspot.com/2010_08_01_archive.html
Men hvis det er dokumentert som du hevder (av andre enn de som markedsfører, selger og tjener penger på det) så bør du jo kunne vise oss dokumentasjon?
Kari Marita
04-12-10, 00:18
Det er også dokumentert at sukker er bra for hjernen... ALT kan dokumenteres...Men akkurat HER på dette stedet er vi tilhengere av lavkarbo... Ingers rugbrød er lant unna lavkarbo...
Det kan jo diskuteres ,men jeg er tilhenger av lavkarbo jeg å,men utelukker ikke at andre ting kan være sunt for det.
Kari Marita
04-12-10, 00:24
Nja, så enkelt er det faktisk ikke: http://ramblingsofacarnivore.blogspot.com/2010_08_01_archive.html
Men hvis det er dokumentert som du hevder (av andre enn de som markedsfører, selger og tjener penger på det) så bør du jo kunne vise oss dokumentasjon?
Det har jeg selv erfart gikk ned 40 kilo på å innta mindre energi enn kroppen forbrenner ,nok bevis for meg det.Så er jo det bevist mange steder,det er vel du selv istand til å finne på nett og andre steder.Leger og andre eksperter innen kosthold har jo dokumentert dette for mange år siden.Trenger vel ikke å være rakett forsker for å skjønne det.En blir jo fet av å innta mere energi enn kroppen forbrenner å.Utenom på lavkarbo da hvor karbo er redusert.
Det kan jo diskuteres ,men jeg er tilhenger av lavkarbo jeg å,men utelukker ikke at andre ting kan være sunt for det.
Går du på lavkarbo kan ikke ingers rugbrød være med.... Det er enten eller
Kari Marita
04-12-10, 00:50
Går du på lavkarbo kan ikke ingers rugbrød være med.... Det er enten eller
Det er det ikke,på fedon kan du spise litt brød,det er ikke så mange karber i en brødskive.
Det er det ikke,på fedon kan du spise litt brød,det er ikke så mange karber i en brødskive.
Det er i allefall 15-20 karber i ei ingers skive.. Det er vel mye...
http://cdn.content.sweetim.com/sim/cpie/emoticons/0002016C.gif (http://www.sweetim.com/s.asp?im=gen&lpver=3&ref=10&p={8FBEF7BE-61EA-4736-A661-EB6C0DB819C3})
Hvordan får du inn den der? Den var morsom! :D
Ingers Rugbrød er ikke godtatt på ett fedonkosthold :nei:
Kari Marita
04-12-10, 01:05
Det er i allefall 15-20 karber i ei ingers skive.. Det er vel mye...
Ikke hvis du kan spise opp til 100 karber hver dag:)
Kari Marita
04-12-10, 01:07
Ingers Rugbrød er ikke godtatt på ett fedonkosthold :nei:
Det er vel fordi han vil selge sitt eget brød tenker jeg.:)Det er karber i brødet til fedon også.
Det er karber i brødet til fedon også.
Men ca halvparten av i Ingerbrødet. Dessuten inneholder det brødet som nevnt hvete, og det hører ikke hjemme på noe lavkarbokosthold. Pga den raske blodsukkerstiningen all stivelsen i det gir.
Kari Marita
04-12-10, 01:58
Men ca halvparten av i Ingerbrødet. Dessuten inneholder det brødet som nevnt hvete, og det hører ikke hjemme på noe lavkarbokosthold. Pga den raske blodsukkerstiningen all stivelsen i det gir.
Kommer vel ann på hvor nøye man er det da.Kan jo spise litt poteter og frukt på fedon også ,og det gir jo også litt rask blodsukkerstigning.
Kommer vel ann på hvor nøye man er det da.Kan jo spise litt poteter og frukt på fedon også ,og det gir jo også litt rask blodsukkerstigning.
Frukt ja, poteter nei. Og frukten skal ha lav GI, som f.eks pærer eller surt eple. Og det s dkal alltid spises sammen med fett, f.eks fra nøtter for å dempe svingningene.
Kari Marita
04-12-10, 02:37
Frukt ja, poteter nei. Og frukten skal ha lav GI, som f.eks pærer eller surt eple. Og det s dkal alltid spises sammen med fett, f.eks fra nøtter for å dempe svingningene.
Det er mulig det ja,men om man spiser en potet eller frukt ,1skive rugbrød en gang iblandt så tror jeg ikke det gjør så mye da.Det spørs vel om man går slavisk etter fedon kostholdet eller om det er litt lavkarbo etter som man ønsker selv.Hovedsaken er vel å kutte ned på di verste karbohydratene daglig.Rugbrød har jo ikke så høyt GI heller da,loff er jo mye værre.Men dette er jo opp til hver enkelt hva en ønsker.
Det er mulig det ja,men om man spiser en potet eller frukt ,1skive rugbrød en gang iblandt så tror jeg ikke det gjør så mye da.Det spørs vel om man går slavisk etter fedon kostholdet eller om det er litt lavkarbo etter som man ønsker selv.Hovedsaken er vel å kutte ned på di verste karbohydratene daglig.Rugbrød har jo ikke så høyt GI heller da,loff er jo mye værre.Men dette er jo opp til hver enkelt hva en ønsker.
Ja, jeg spesifiserte det fordi du sa det var tillett på Fedon. Det er det ikke. Føleger man en filosofi så følger man den, ellers spiser man genrell lavkarbo etter det opplegget man ønsker selv :ja:
Må nok dessverre skuffe deg igjen, arginin er nok ikke essensiell for barn. Histidin derimot, er essensiell for barn og burde vært den aminosyren du hadde i parentes :)
Jeg tok listen fra wikipedia (http://no.wikipedia.org/wiki/Aminosyre).
Arginin - Arg - R
Fenylalanin - Phe - F
Histidin - His - H
Isoleucin - Ile - I
Leucin - Leu - L
Lysin - Lys - K
Metionin - Met - M
Treonin - Thr - T
Tryptofan - Trp - W
Valin - Val - V
Arginin og histidin regnes ofte som halvveis/betinget essenielle (de er essensielle for barn).
Der påstås det at både arginin og histidin er essensielle for barn... Men ett kjapt søk til, og så står det mest om at premature barn trenger å få tilført Arginin.
Det er jo ti stk der. Tror jeg var litt for kjapp da jeg lagde den første lista og tok bort den ene som bare var for barn og glemte den andre.
Fedonbrødet har en tredel av karbohydratene faktisk, i følge Dreamy (http://lenabeatrice.net/mat-og-helse/sukker-og-andre-karbohydrater/ingers-rugbrod/). 1,7 kg hvete i brødet, og 200g fint sammalt rug. Det er snakk om at 10 % av melet er rug, og så kalles det ett rugbrød? :confused: 90% av melet er hvete, så jeg vil kalle det ett hvetebrød, jeg.
Fedonbrødet har en tredel av karbohydratene faktisk, i følge Dreamy (http://lenabeatrice.net/mat-og-helse/sukker-og-andre-karbohydrater/ingers-rugbrod/). 1,7 kg hvete i brødet, og 200g fint sammalt rug. Det er snakk om at 10 % av melet er rug, og så kalles det ett rugbrød? :confused: 90% av melet er hvete, så jeg vil kalle det ett hvetebrød, jeg.
Ah, så kursholderen hos Fedon var faktisk for SNILL mot brødet da hun snakket om det :D
Gikk og la meg for tidlig - IGJEN!! :sove:
Jeg vil si en ting: Man kan TRO og MENE hva man vil - så lenge man ikke påstår at dette er sannheter. Påstår man at noe er en sannhet - følger det en plikt med å legge ved bevis eller dokumentasjon som bekrefter dette - spesielt når dette blir etterspurt. Forumet ønsker nemlig å lære mer - og det gjør de om du kan legge fram bevis :)
Kari Marita: Du står fritt til å følge det kostholdet du selv ønsker og som du ser fungerer for deg. Som jeg har forstått det er du ny på lavkarbo-kosthold, og har dermed en del ting å sette deg inn i.
Det er her all kunnskapen blant forummedlemmene kommer inn - og er til nytte for deg og alle andre som er ferske på lavkarbo.
Du må gjerne spise Ingers rugbrød i et ELLERS lavkarbokosthold. Problemet ditt blir da at om du spiser dine 100 gram karbo pr dag i Ingers rugbrød, blir det så lite karbo igjen å spise at resten av maten din risikerer å bli veldig ensformig. Blant annet går du da glipp av grønnsaker.
Spiser du 4-5 skiver Ingers rugbrød hver dag - er du allerede med disse skivene så høyt oppe i karbo - at du MÅ redusere fettinntaket - hvis ikke risikerer du å legge på deg. Ca grensen for karboinntak uten at du må tenke på fettmengden ligger på rundt 72 gram karbo pr dag (jfr Lutz).
Hvis du må være obs på hvor mye fett du har i deg hver dag - spiser du ikke lengre lavkarbo - du har et kosthold med redusert karbohydratinntak.
Hvordan du spiser er ditt eget valg - lavkarbo-begrepet går fra 0 til ca 150 gram karbo hver dag, og du velger selv det som er best for deg.
Påstander derimot om at Ingers rugbrød er SUNT - kan du godt komme med - så lenge det følges av en "sunt for MEG". Ingen kan påstå at noe er sunt for noen andre, jeg feks kan ikke spise rugbrød eller andre slike brød fordi jeg blir TJUKK av det og jeg blir dårlig i magen (pga Chrons).
Hvordan ting fungerer i kroppen er det gjort mye forskning på - hvis du har påstander som du mener er sanne - synes jeg det er vanlig høflighet å fortelle hvor du har hentet informasjonen. Medlemmene på forumet har i mange år diskutert alt fra kolesterol til partystoppere, en del har utdanning og kunnskap innen forskjellige tema og har kunnet bidratt med kilder til forskningsresultater feks. På denne måten har den bekreftede felles kunnskapen på forumet vokst seg stor og sterk :) Legg merke til at medlemmene på forumet er ganske flinke til å si ".. for MIN del" - eller "MIN erfaring er" når de kommer med tips og råd som ikke nødvendigvis er basert på dokumentert vitenskap.
Du må også huske på at det du skriver leses av mange. Forumet som enhet er opptatt av å ikke desinformere, og dermed blir dine påstander satt på prøve slik at andre ikke skal gå rundt å tro at feks Ingers rugbrød er sunt - for ALLE! Det kommer stadig vekk nye inn her - og det viktigste er å veilede - ikke å villede. Det betyr fremdeles at du kan tro og mene hva du vil - om DIN erfaring og DIN kropp i forhold til kosthold - men generaliseringer basert på dine egne erfaringer kan være farlig informasjon for noen nybegynnere.
Tenk om noen begynner på lavkarbo - ønsker å spise generelt, spiser så mye fett de vil - og 4 ingers rugbrødskiver pr dag - fordi du har sagt det er sunt. Vi har flere historier som hvor vanskelig det av og til kan være å orientere seg på forumet, når informasjonen i tillegg er feil - for de fleste andre enn den som KOM med den... Vel, så går de opp i vekt da - sakte men sikkert - og lurer på hva i helv... er det som skjer?
Dette er ikke en personlig greie Kari Marita, dette skjer med alle som kommer til forumet med påstander de ikke kan begrunne, eller som reagerer med sinne og irritasjon når de blir bedt om det. Svarer du på samme måte om de som har svart deg i denne tråden hadde vært i samme rom som deg?
Dette er ikke et ekspertforum, dermed har vi alle som er her et ansvar for at informasjonen som ligger her er så korrekt som mulig - og jeg for min del synes det er godt å se hvor mange som engasjerer seg i slike situasjoner.
Mitt råd til deg etter 15 mnd på lavkarbo? Ta det med ro, lytt til erfarne lavkarboister, prøv deg fram selv, post i journalen din dine erfaringer feks med Ingers rugbrød og redusert karbokosthold.
Ønsker deg fortsatt lykke til med vektnedgang - minus 40 kg står det enormt stor respekt av!
LenaBeatrice
04-12-10, 13:20
Det er forskjell på Ingers Rugbrød og Ingers Superrug.
For sist nevnte blir ikke oppskrift publisert (hemmelig), men man kan se av næringsinnhold for brødet at det inneholder 10,4 gram karbo/skive (Ingers Superrug altså).
Ellers kan man se på ingrediensene til Ingers Superrug at det inneholder, i rekkefølge:
* Vann
* Sammalt hvete 23 %
* Solsikkekjerner 5,3 %
* Rugmel 5,1 %
* Linfrø
* Rugkli 4,1 %
* Rug helkorn 3,9 %
* Hvete- og speltgluten
* Havregryn 2,1 %
* Sammalt spelt 1,8 %
* Hvetekli 1,6 %
* Sammalt rug 1,6 %
* gjær
* Eplefiber
* Sammalt surdeigspulver
* Salt
* Sammalt byggmaltmel
* Maltekstrakt
* Tørket gjærekstrakt
Sitat Fibermat.no:
Ingers SuperRug inneholder 3 ganger så mye rug, en vesentlig større andel både kostfiber og ufordøyelige karbohydrater og færre kalorier sammenlignet med Ingers rugbrød
PrøveKanin
04-12-10, 13:32
Bra for kroppen iforhold til andre kosthold ? Iforhold til loff og normal norsk kost? Ja det tror jeg så gjerne på.
Iforhold til det kostholdet jeg går på nå? Nei det har jeg ingen tro på at finnes. :)
Siden normal norsk kost er såpass usunn som den er (300 g karbo per dag) er det ganske mye som blir relativt sunt. Det er derfor frukt, bær, grove kornsorter osv har blitt sterkt overvurdert - man kan alltids sammenligne dette med andre matvarer som er verre.
Man skulle heller selvsagt satt disse produktene opp mot matvarer man vet er sunne, som kjøtt, fisk, kylling, egg - da tror jeg man hadde fått ett mer korrekt bilde av det :)
Iforhold til loff og normal norsk kost?
Er loff normal norsk kost?
PrøveKanin
04-12-10, 13:52
Er loff normal norsk kost?
"- Den siste tilgjengelige statistikken viser at vi nordmenn årlig spiser 164 000 tonn ferskt, grovt brød. Til sammenligning spiser vi bare 28 000 tonn fersk loff, sier Sissel Flesland i Sissel Flesland Markedsinformasjoner AS. Hun utarbeider statistikk for norsk bakervarehandel."
http://www.dinside.no/351515/norge-paa-brodtoppen (riktignok gammel, men eneste jeg fant)
Du har faktisk rett, vi spiser ikke så mye loff som jeg trodde :) Da trekker jeg den tilbake..
Leser vi litt videre:
"- Omtrent hvert tredje grovbrød som selges er kneipp. Den er en klassiker som selger godt, til tross for at det de siste årene er kommet veldig mange nye brødtyper på markedet."
Kneipp er jo en brødsort som inneholder mye hvetemel ? Vil tro at Ingers brød kommer meget godt ut av det i sammenligning med f.eks kneipp.
Synes forøvrig denne er litt interessant:
Ti på topp
FEDIMAs liste over de ti mest brødhungrige europeiske landene ser slik ut:
- Norge
- Danmark
- Polen
- Østerrike
- Tyskland
- Portugal
- Hellas
- Nederland
- Italia
- Frankrike
Du har faktisk rett, vi spiser ikke så mye loff som jeg trodde :) Da trekker jeg den tilbake..
Det var ikke kritikk, jeg bare skvatt litt! :) Huskler at loff var noe man smakte 3-4 ganger i året da jeg vokste opp. På den andre sida har jeg jobber i bakeriutsalg, og folk var helt gærne på lørdagene og handlet 7-8 loff liksom... :rolleyes:
Jeg vil si en ting: Man kan TRO og MENE hva man vil - så lenge man ikke påstår at dette er sannheter. Påstår man at noe er en sannhet - følger det en plikt med å legge ved bevis eller dokumentasjon som bekrefter dette - spesielt når dette blir etterspurt. Forumet ønsker nemlig å lære mer - og det gjør de om du kan legge fram bevis :)
Kari Marita: Du står fritt til å følge det kostholdet du selv ønsker og som du ser fungerer for deg. Som jeg har forstått det er du ny på lavkarbo-kosthold, og har dermed en del ting å sette deg inn i.
Det er her all kunnskapen blant forummedlemmene kommer inn - og er til nytte for deg og alle andre som er ferske på lavkarbo.
Du må gjerne spise Ingers rugbrød i et ELLERS lavkarbokosthold. Problemet ditt blir da at om du spiser dine 100 gram karbo pr dag i Ingers rugbrød, blir det så lite karbo igjen å spise at resten av maten din risikerer å bli veldig ensformig. Blant annet går du da glipp av grønnsaker.
Spiser du 4-5 skiver Ingers rugbrød hver dag - er du allerede med disse skivene så høyt oppe i karbo - at du MÅ redusere fettinntaket - hvis ikke risikerer du å legge på deg. Ca grensen for karboinntak uten at du må tenke på fettmengden ligger på rundt 72 gram karbo pr dag (jfr Lutz).
Hvis du må være obs på hvor mye fett du har i deg hver dag - spiser du ikke lengre lavkarbo - du har et kosthold med redusert karbohydratinntak.
Hvordan du spiser er ditt eget valg - lavkarbo-begrepet går fra 0 til ca 150 gram karbo hver dag, og du velger selv det som er best for deg.
Påstander derimot om at Ingers rugbrød er SUNT - kan du godt komme med - så lenge det følges av en "sunt for MEG". Ingen kan påstå at noe er sunt for noen andre, jeg feks kan ikke spise rugbrød eller andre slike brød fordi jeg blir TJUKK av det og jeg blir dårlig i magen (pga Chrons).
Hvordan ting fungerer i kroppen er det gjort mye forskning på - hvis du har påstander som du mener er sanne - synes jeg det er vanlig høflighet å fortelle hvor du har hentet informasjonen. Medlemmene på forumet har i mange år diskutert alt fra kolesterol til partystoppere, en del har utdanning og kunnskap innen forskjellige tema og har kunnet bidratt med kilder til forskningsresultater feks. På denne måten har den bekreftede felles kunnskapen på forumet vokst seg stor og sterk :) Legg merke til at medlemmene på forumet er ganske flinke til å si ".. for MIN del" - eller "MIN erfaring er" når de kommer med tips og råd som ikke nødvendigvis er basert på dokumentert vitenskap.
Du må også huske på at det du skriver leses av mange. Forumet som enhet er opptatt av å ikke desinformere, og dermed blir dine påstander satt på prøve slik at andre ikke skal gå rundt å tro at feks Ingers rugbrød er sunt - for ALLE! Det kommer stadig vekk nye inn her - og det viktigste er å veilede - ikke å villede. Det betyr fremdeles at du kan tro og mene hva du vil - om DIN erfaring og DIN kropp i forhold til kosthold - men generaliseringer basert på dine egne erfaringer kan være farlig informasjon for noen nybegynnere.
Tenk om noen begynner på lavkarbo - ønsker å spise generelt, spiser så mye fett de vil - og 4 ingers rugbrødskiver pr dag - fordi du har sagt det er sunt. Vi har flere historier som hvor vanskelig det av og til kan være å orientere seg på forumet, når informasjonen i tillegg er feil - for de fleste andre enn den som KOM med den... Vel, så går de opp i vekt da - sakte men sikkert - og lurer på hva i helv... er det som skjer?
Dette er ikke en personlig greie Kari Marita, dette skjer med alle som kommer til forumet med påstander de ikke kan begrunne, eller som reagerer med sinne og irritasjon når de blir bedt om det. Svarer du på samme måte om de som har svart deg i denne tråden hadde vært i samme rom som deg?
Dette er ikke et ekspertforum, dermed har vi alle som er her et ansvar for at informasjonen som ligger her er så korrekt som mulig - og jeg for min del synes det er godt å se hvor mange som engasjerer seg i slike situasjoner.
Mitt råd til deg etter 15 mnd på lavkarbo? Ta det med ro, lytt til erfarne lavkarboister, prøv deg fram selv, post i journalen din dine erfaringer feks med Ingers rugbrød og redusert karbokosthold.
Ønsker deg fortsatt lykke til med vektnedgang - minus 40 kg står det enormt stor respekt av!
Veldig godt skrevet!!!:):)
Klistre denne?
Fader gikk tydeligvis å la meg for tidlig igår igjen :D
Ja det er faktisk bevist at røyking ikke er skadelig også, av en LEGE (Ragnar Rylander) - riktignok svensk da (... og rikelig betalt av Philips Morris, hehehe):D
Signerer på denne kommentaren Kanutten, dette er et lavkarboforum og de fleste avstår fra brød. Dersom man ikke liker å diskuterer sine meninger får man heller holde seg vekke fra forumet da. Det er tross alt helt vanlig å måtte argumentere for sine meninger, spesielt når man ikke vil dokumentere påstandene sine.
Jeg tror denne tråden har sporet helt av, men jeg husker ikke helt :lol:
Nå skal jeg snart på julebord og fråtse i feit mat.... Komme de med brød kan jeg jo ta det med til småfuglene - trenger mat de også i denne kulden. :p
Hvete er jo ikke gift heller da:pså litt tåles.Kanskje ikke til di som er på streng lavkarbo.
Jeg tåler overhodet ikke hvete og blir sjuk av det og jeg er ikke den eneste her i verden. Hvete er ikke klassifisert som gift, men burde kanskje vært det. Er utrolig mange som ikke kan spise det, dessverre er ikke alle klar over det og fortsetter og ødelegge kroppen sin med det.
Synes forøvrig denne er litt interessant:
Ti på topp
FEDIMAs liste over de ti mest brødhungrige europeiske landene ser slik ut:
- Norge
- Danmark
- Polen
- Østerrike
- Tyskland
- Portugal
- Hellas
- Nederland
- Italia
- Frankrike
Den var artig! Sliter meg sakte gjennom Malcolm Kendrick "Det store kolesterolmysteriet" for tida. Der står det vist at Frankrike er landet i Europa med desidert høyest inntak av mettet fett og færrest dødsfall grunnet hjertesykdom. Etter konvensjonell kostholdsfilosofi et dette et paradoks. I følge Kendrick er det absolutt ingen sammenheng mellom inntak av mettet fett og forekomst av hjertesykdom. Lenger ut i boka kan det hende han konkluderer med at brød derimot er synderen? Altså at franskmenn har så liten forekomst av hjertesykdom fordi de spiser lite brød.
Hvordan får du inn den der? Den var morsom! :D
Jeg søkte på smileys tror jeg (husker ikke helt:lol:). Jeg måtte installere et program SweetIM. Jeg vil ikke anbefale det. Har avinstallert det i dag fordi maskina ble så usannsynlig treg. Jeg tror den ble bedre etter at jeg ble kvitt programmet (ble ikke helt kvitt det, henger igjen noe som jeg ikke får slettet). Kanskje det har fylt maskina med virus, for alt jeg vet. Men ikonene er fine og fins i utallige varianter, noe for enhver anledning. Ser ut som du kan kopiere selve ikonet (høyreklikk). Jeg har lagt ut en annen i samme stil i et annet innlegg som du kan kopiere.
Den var artig! Sliter meg sakte gjennom Malcolm Kendrick "Det store kolesterolmysteriet" for tida. Der står det vist at Frankrike er landet i Europa med desidert høyest inntak av mettet fett og færrest dødsfall grunnet hjertesykdom. Etter konvensjonell kostholdsfilosofi et dette et paradoks. I følge Kendrick er det absolutt ingen sammenheng mellom inntak av mettet fett og forekomst av hjertesykdom. Lenger ut i boka kan det hende han konkluderer med at brød derimot er synderen? Altså at franskmenn har så liten forekomst av hjertesykdom fordi de spiser lite brød.
spiser de lite bakverk i frankrike da? hva med baguetter og croissants? :D
Ja det er faktisk bevist at røyking ikke er skadelig også, av en LEGE (Ragnar Rylander) - riktignok svensk da (... og rikelig betalt av Philips Morris, hehehe):D
Vel..eeeh..nei! Rylander jobbet for å så tvil om hvorvidt passiv røyking var farlig. Han er forøvrig et tragisk eksempel på en "forsker" som er kjøpt og betalt av industrien. Vi får bare håpe at juksemakere innen forskning generelt løper en reell risiko for å bli avslørt.
Selv om noen hevder at "man kan få de resultatene man vil" gjennom forskning, så er ikke dette riktig. Hvis man følger god forskningspraksis er det faktisk ikke mulig å bevise noe som ikke stemmer.
-
Nå skal ikke jeg avløre Kendricks poeng for deg før du har lest boken ferdig, men det er ikke brød han mener er synderen.
De spiser ikke lite brød i Frankrike! De ligger på 10 på topp-listen!
-
Selv om noen hevder at "man kan få de resultatene man vil" gjennom forskning, så er ikke dette riktig. Hvis man følger god forskningspraksis er det faktisk ikke mulig å bevise noe som ikke stemmer.
-
Jeg tok for mange år siden statistikk og metode på høgskolen. Det vi lærte der var blant annet at statistikk i en viss grad kan styres. Det som er med på å avgjøre hvordan resultatet skal bli er blant annet tiden på døgnet, tiden på året, hvor geografisk, kjønn, alder, etc etc. Vi sjekket selv ut flere områder og fikk forskjellige svar avhengig av HVOR vi gjorde undersøkelsene. Slik er det nok med endel forskning også; HVOR skal tyngden legges??
Det ER jo blant annet bevist at røyking er sunt!! I allefall for dem som ligger på sykehus hvor det IKKE er røykerom. Røykere kommer seg fortere opp av sykesenga enn ikkerøykende! :rolleyes: Ergo, røyking gjør at rekonvalesenstiden blir kortere..:o Det blir flere ledige senger og flere får hjelp. :rolleyes:
Jeg søkte på smileys tror jeg (husker ikke helt:lol:). Jeg måtte installere et program SweetIM. Jeg vil ikke anbefale det. Har avinstallert det i dag fordi maskina ble så usannsynlig treg. Jeg tror den ble bedre etter at jeg ble kvitt programmet (ble ikke helt kvitt det, henger igjen noe som jeg ikke får slettet). Kanskje det har fylt maskina med virus, for alt jeg vet. Men ikonene er fine og fins i utallige varianter, noe for enhver anledning. Ser ut som du kan kopiere selve ikonet (høyreklikk). Jeg har lagt ut en annen i samme stil i et annet innlegg som du kan kopiere.
Enig med du - ikke installer SweetIM du får så mye dritt med på "kjøpet" !
Det finnes et lite program som er ekspert på å fjerne rester av andre program som du har avinstallert - har brukt det selv :) Heter Revo uninstaller pro. Betalte ikke for det - mulig det er prøvetid? Husker ikke - veldig greit å bruke ihvertfall :)
I tillegg kan du prøve å kjøre Adaware og Spybot - disse rensker godt opp - jeg kjører de ihvertfall en gang i mnd. Søk etter free og så navnet på programmet. Si fra om du ikke finner nedlastningene - de pleier å "gjemme" de blant betalversjonene... ;)
Kari Marita
04-12-10, 18:41
Spiser jo selvsagt ikke 4-5 brødskiver ingers rugbrød sammen med lavkarbokosthold da,jeg sa en gang iblandt.Jeg har heller ikke annbefalt noen til å spise Ingers Rugbrød,men ønsker di å spise det er det jo ingen skade skjedd en gang iblandt.Normale voksne nybegynnere på lavkarbo skjønner jo at di ikke skal spise mye brød!Jeg sa at på generell lavkarbo kan man unne seg en skive iblandt,ikke 4-5 skiver om dag.Det skjønner vel alle!Ingers Rugbrød er ikke et hvetebrød,det er blandt det groveste brødet i Norge,det kjennes på vekten på brødet også.Den innformasjonen jeg har gitt om Ingers Rugbrød er fakta .Ingers superrug høres jo helt supert ut,lite karber også!Men å diskutere brød med lavkarbo entusiaster er jo umulig uansett hva man sier.Jeg vet jo at jeg ikke har gitt noen feil innformasjon om brødet.Så må vel folk ha vett nok til å skjønne at jeg mente at på et lavkarbokosthold må en spise lite/brød med måte!Det var jo det jeg sa å.Men slanker du deg på Ingers Rugbrød kurs spiser man 4-5 skiver pr dag for da er det ikke et lavkarbokosthold.Dermed Basta Bom!! (Men tar vel ikke lang tid før dette jeg skrev nå også blir missforstått!!)
Ah, så kursholderen hos Fedon var faktisk for SNILL mot brødet da hun snakket om det :D
Tror nok alle som promoterere noe er litt "snille" med produktet ;)
Hadde sikkert jeg også vært hadde jeg laget ett brød på 90% sukker og var hellig overbevisst om at det var det beste og sunneste i hele verden:p
LenaBeatrice
04-12-10, 19:22
Brød eller ikke brød, jeg er veldig tilhenger av det Skaldeman sier:
Det finnes ingen forbud i min kostmodell, men resultatet påvirkes av valgene man tar
La oss da si at noen ikke klarer å beholde vekt og helse, selv med Ingers Rugbrød, ja da blir det brødet feil for den personen, selv om noen sier at brødet er sunt.
På den annen side er det ganske sikkert flere som fint kan inkludere Ingers Rugbrød eller Ingers Superug i kosten, uten å få problemer av noe slag....for den personen er sikkert brødet sunt.
Alt er relativt, og det spiller også en rolle om man er syk/overvektig i utgangspunktet.
Kari Marita
04-12-10, 19:36
Brød eller ikke brød, jeg er veldig tilhenger av det Skaldeman sier:
La oss da si at noen ikke klarer å beholde vekt og helse, selv med Ingers Rugbrød, ja da blir det brødet feil for den personen, selv om noen sier at brødet er sunt.
På den annen side er det ganske sikkert flere som fint kan inkludere Ingers Rugbrød eller Ingers Superug i kosten, uten å få problemer av noe slag....for den personen er sikkert brødet sunt
Alt er relativt, og det spiller også en rolle om man er syk/overvektig i utgangspunktet.
Ja det har du rett i.
Kari Marita
04-12-10, 19:54
Når du sier at lavkarbo er fra0-150 gr karb pr dag,og sammtidlig sier at du må følge med på fett inntaket på over 72 karb.Må jo lavkarbo være fra 0 til 72 da.Men det er jo 0 til 150 det vet jeg.Jeg har heller ikke påstått at ingers rugbrød er sunt for alle,men for mange er det det..For meg har det vært det ,og det sa jeg også.Har også sagt at jeg hentet innformasjonen min fra kursene jeg gikk på,av kurslederen,så uhøflig har jeg ikke vært.Jeg har heller ikke svart med sinne,men di som svarer meg,svarer som regel spydig fordi jeg har en annen mening en dem.Akkurat nå går jeg på psmf og etter det generell lavkarbo,da spiser jeg kanskje en skive rugbrød en skjelden gang,så kan ikke skrive i journalen min om hvordan det går,for skal jo ikke spise brødet hver dag.Jeg baker sikkert lavkarbobrød jeg å.Redusere på fettet skal jeg og også følge med kaloriene.Dette er min måte å gjøre det på.Vil vel ligge på 50-100 karb pr dag tenker jeg.Dessuten skal jeg ikke ned mere i vekt heller.
Kari Marita
04-12-10, 20:00
Foresten når du skriver et innlegg på hva jeg skriver, bør du lese skikkelig så det du skriver blir riktig sitert å da!
Tror nok alle som promoterere noe er litt "snille" med produktet ;)
Det var rugbrødet hun snakket om, som de absolutt ikke promoterer! Hun sankket om hvorfor det ikke var bra. Det viser seg at hun likevel var for snill mot det, hun kunne tatt i enda mer.
Det var rugbrødet hun snakket om, som de absolutt ikke promoterer! Hun sankket om hvorfor det ikke var bra. Det viser seg at hun likevel var for snill mot det, hun kunne tatt i enda mer.
Åja. Trodde det var fedonbrødet. Trenger nye briller, og ny hjerne:p
Det finnes et lite program som er ekspert på å fjerne rester av andre program som du har avinstallert - har brukt det selv :) Heter Revo uninstaller pro. Betalte ikke for det - mulig det er prøvetid? Husker ikke - veldig greit å bruke ihvertfall :)
I tillegg kan du prøve å kjøre Adaware og Spybot - disse rensker godt opp - jeg kjører de ihvertfall en gang i mnd. Søk etter free og så navnet på programmet. Si fra om du ikke finner nedlastningene - de pleier å "gjemme" de blant betalversjonene... ;)
Har nå installert Revo uninstaller pro (30 dager gratis prøve), men det hjalp ikke. Revo ser nyttig ut - gir god oversikt over alt unødvendig dill som kan fjernes. Men den finner ikke disse irriterende reklamegreiene som svirrer på skjermen når jeg åpner explorer og ikonet for SweetIM (apefjeset). Men det får være, jeg tar med maskina på jobben og får hjelp av IT-folka. Det må jeg gjøre med jevne mellomrom når Vista har gått full.
Hva var det denne tråden handlet om nå igjen...
Har nå installert Revo uninstaller pro (30 dager gratis prøve), men det hjalp ikke. Revo ser nyttig ut - gir god oversikt over alt unødvendig dill som kan fjernes. Men den finner ikke disse irriterende reklamegreiene som svirrer på skjermen når jeg åpner explorer og ikonet for SweetIM (apefjeset). Men det får være, jeg tar med maskina på jobben og får hjelp av IT-folka. Det må jeg gjøre med jevne mellomrom når Vista har gått full.
Glemsomhet hehe...det ble helt borte. synd:(
Høres smart ut SweetIM er ikke bra - jeg tror faktisk jeg reinstallerte windows en gang for lenge siden etter at jeg hadde lastet det ned og forsøkt å bli kvitt det etterpå... :) Bra du får hjelp på jobb da!
Her blir det ubuntu når jeg får tid - er så lei vista... (som en liten avsporing - IGJEN! Tråden her begynner snart å bekrefte tittelen sin ) ;)
Photobscura
05-12-10, 13:19
Det lurer jeg også på... siden jeg har spist akkurat det ofte mindre i 15 mnd nå... :)
Og jeg har spist stort sett på den måten i over fire år, helt suberbt!
Og jeg er langt mindre glemsom. Hypothyerid hjerne tenderer også til tåkeleggelse, noe som er LANGT bedre nå! Jeg klarer til og med vanlig matte, jeg som alt på barneskolen ble satt i dyskalkuli-båsen :D.
Sånne artikler har jeg slutta å bry meg om for lengst. Jeg ser at det går den riktige veien på sikt, så at Dagbladet skriker i krigstyper over dette, fordi de har blitt en tannløs tabloidblekke uten en utfordrende tanke i hodet, gjør til at jeg bare skummer overskriften, himler med øynene og går videre. JEG vet hva som funker på meg!
EDIT! Litt tåkete er jeg riktignok, for jeg postet dette etter å ha lest første siden. Haha! Nå har jeg lest alle åtte sidene, og synes det har vært både interessant og underholdende på en ellers døll søndag ;).
Skriver under på den, Photo - underholdningsverdien i opphetede diskusjoner er sørgelig undervurdert :D
Sånne artikler har jeg slutta å bry meg om for lengst. Jeg ser at det går den riktige veien på sikt, så at Dagbladet skriker i krigstyper over dette, fordi de har blitt en tannløs tabloidblekke uten en utfordrende tanke i hodet, gjør til at jeg bare skummer overskriften, himler med øynene og går videre. JEG vet hva som funker på meg!
HAHA, "tannløs tabloidblekke", jeg kunne ikke vært mer enig! :D Husker en gang i tida da jeg syntes Dagbladet var en mye mer seriøs avis enn VG...Den epoken er over, gitt!
Er det flere enn meg som synes at debattene her inne på lavkarbo.no blir stadig mer aggressive? En frisk meningsutveksling er vel og bra, men jeg synes det er i overkant ampert her for tiden.
Photobscura
06-12-10, 14:27
HAHA, "tannløs tabloidblekke", jeg kunne ikke vært mer enig! :D Husker en gang i tida da jeg syntes Dagbladet var en mye mer seriøs avis enn VG...Den epoken er over, gitt!
Er det flere enn meg som synes at debattene her inne på lavkarbo.no blir stadig mer aggressive? En frisk meningsutveksling er vel og bra, men jeg synes det er i overkant ampert her for tiden.
Jeg kjøper aldri aviser mer, hender jeg kjekser med meg et Dagsavisen eller Aftenposten om noen deler ut gratis. Men, ja, jeg foretreakk også Dagbladet, men alle er jo så redde, kanskje fordi salget hele tiden går ned? Jaja. Alltid evig agurksommer :rolleyes:
Jeg er vel egentlig ikke enig i at debattene har blitt mer aggressive, men nå har jeg jo vært medlem i noen år, og sånne perioder kommer og går. Det har også veldig mye å si hvem som til en hver tid er medlem på forumet, og det har veldig lett for å bli litt hett dersom noen får utfordret sine etablerte sannheter. Ikke alltid like lett å skillle mellom hva man tror og mener, og hva som faktisk er ren fysiologi/vitenskap etc, og da kan en debatt fort utvikle seg fra faglig til følelsesmessig nivå, hvilket gjerne gjør at det blir personlig, hvilket jo ikke er nødvendig, men fullt menneskelig så klart. Jeg har i grunn slutta å slenge meg inn i den slags, da jeg ser at det er andre som gjør en god nok jobb med å holde debatten varm (og interessant). Men sånn skjer til og med her på kosemoseforumet nummer en med jevne mellomrom ;).
men alle er jo så redde, kanskje fordi salget hele tiden går ned? Jaja. Alltid evig agurksommer :rolleyes:
Jeg er litt imponert over at ingen klarer å se linken der jeg. Dårlige nyheter - dårlig salg - enda flere dårlige nyheter.... :rolleyes:
Jeg er litt imponert over at ingen klarer å se linken der jeg. Dårlige nyheter - dårlig salg - enda flere dårlige nyheter.... :rolleyes:
Hva slags link??? Jeg har ikke kjøpt aviser på mange år jeg....Hvis det var snakk om en avislink..
Hva slags link??? Jeg har ikke kjøpt aviser på mange år jeg....Hvis det var snakk om en avislink..
Eller var det linken i form av connection det var snakk om?? :o
Eller var det linken i form av connection det var snakk om?? :o
:ja:
Jeg har vel inntrykk av at det er to kategorier. Den ene er de som er litt nye og ikke har satt seg ordentlig inn i det, men møter her med noen etablerte sannheter fra konvensjonell kostfilosofi. De blir etterhvert slepet til diamanter, med mindre de forlater forumet umiddelbart. Den andre kategorien er noen få "veteraner" som flyr i strupen på hverandre uansett hvilket tema som diskuteres.
Det er den første kategorien som er underholdende.
Men sånn skjer til og med her på kosemoseforumet nummer en med jevne mellomrom ;).
Takke meg til en frisk (saklig) debatt fremfor kyss, klapp og klemz-trådene any time! :D
JDen andre kategorien er noen få "veteraner" som flyr i strupen på hverandre uansett hvilket tema som diskuteres.
Det er den første kategorien som er underholdende.
Næææææhh!
Det er jo gode diskusjoner som er underholdende! :lol:
Uffameg,syns faktisk jeg er blitt veldig glemsom de siste årene! Kan det altså være kostholdet som gjør det? Skremmende syns jeg, lurer på om det blir verre og verre?:eek:
Creepy. - Jeg har faktisk opplevd flere perioder at jeg har opplevd meg selv som ekstremt distre og glemsk når jeg har kjørt hardere lavkarbo enn ellers (men gjerne også i tilknytning til stress). Har googlet lavkarbo og hukommelsesproblemer fordi jeg har hatt en ekkel anelse uten å ha funnet de kritiske artiklene. - Liker ikke påstandene jeg nå hører, men frykter litt at det er noe i det
Det er mulig det du. Jeg var på en misson om å ikke henge meg opp i diskusjoner, men det går jæ***g dårlig når jeg syns folk er snørrhovne og virker til å være innehaver av den eneste sannhet. Da går det en faen i meg og jeg går inn for å motargumentere. Men det skal jeg slutte med. Tror jeg. Vi får se. Jeg lover det...må se det an, i morgen skal jeg slutte- Tror jeg:D
Det er mulig det du. Jeg var på en misson om å ikke henge meg opp i diskusjoner, men det går jæ***g dårlig når jeg syns folk er snørrhovne og virker til å være innehaver av den eneste sannhet. Da går det en faen i meg og jeg går inn for å motargumentere. Men det skal jeg slutte med. Tror jeg. Vi får se. Jeg lover det...må se det an, i morgen skal jeg slutte- Tror jeg:D
Tror jeg skal fortsette og kverulere til jeg ikke husker hvorfor lengre, så det så - basta bom sånn er det bare, tror jeg :geip:
Kari Marita
07-12-10, 14:39
Det er en del amperhet her på forumet ja,men det er ikke så rart at det blir det heller da.Fordi har man en mening litt utenom det vanlige,får man fort vite at dette er feil.Da blir det jo fort litt amper diskusjoner av det .Det er lett at noen angriper hvis di mener noe er feil i deres øyne.Det er dumt at det er sånn,for det skal jo være åpent for alles meninger og synspunkter.Virker også at alt må være dokumentert med fakta,og er det ikke det går det ikke ann å ha en mening om det .:(
Kari Marita
07-12-10, 14:58
Det er en del amperhet her på forumet ja,men det er ikke så rart at det blir det heller da.Fordi har man en mening litt utenom det vanlige,får man fort vite at dette er feil.Da blir det jo fort litt amper diskusjoner av det .Det er lett at noen angriper hvis di mener noe er feil i deres øyne.Det er dumt at det er sånn,for det skal jo være åpent for alles meninger og synspunkter.Virker også at alt må være dokumentert med fakta,og er det ikke det går det ikke ann å ha en mening om det .:(
Å er det dokumentert at en ting er fakta/bevist,kan man for all del ikke ha en motsatt mening om det,for da er det sånn.Men det vil jo alltid være noen som har to forskjellige meninger om ting ,selv om det er forsket på det og den ene parten mener den har faktaopplysninger/bevis for det.Kan jo den andre part mene han har andre fakta /bevis om saken.:)
for det skal jo være åpent for alles meninger og synspunkter.
Skal det egentlig være åpent for absolutt alles meninger og synspunkter?
-
Photobscura
07-12-10, 15:10
Takke meg til en frisk (saklig) debatt fremfor kyss, klapp og klemz-trådene any time! :D
Nå, jeg tåler nå både littegrann kosemose og en og annen debatt. Men jeg velger både klemzene og debattene med omhu ;).
Photobscura
07-12-10, 15:20
-
I prinsippet og utgangspunktet, ja. Å alltid ytre dem, eller for ikke å snakke om påstå dem er en annen sak.
Jeg synes nå uansett at når man melder seg inn på et forum som forfekter et visst type kosthold, og hvor empirien og vitenskapen stiller ganske likt, hvor folk både er så rause at de deler av seg selv og sine personlige erfaringer,og/eller legger arbeid i å lete fram gode linker til artikler og forskning og bruker kunnskapen sin til forklare ting ved fysiologien som ikke alltid er så lett å forstå, så synes jeg man bør vise en viss ydmykhet ved å møte med et åpent sinn, dersom man fortsatt er på et novisestadie hva angår lavkarbo. Vedtatte sannheter får nok de fleste av oss prakket på oss via folk rundt oss, media etc. Jeg husker selv da jeg meldte meg inn her, jeg leste øyet stort og vått, og turte ikke å si eller påstå så mye annet enn hva som skjedde med meg selv da jeg var ny, for jeg visste at jeg ikke visste et kvekk om kostholdet.
Med det sagt, så er det også helt essensielt at vi ønsker nye velkomne, det å snuble i starten er så godt som en selvfølge. Men de fleste nye må nok bare finne seg i at ting de har trodd hele livet kanskje ikke nødvendigvis har så mye for seg. Og alt er ikke svart/hvitt heller. Heldigvis!
Kari Marita
07-12-10, 15:23
-
Ja det mener jeg da,er det ikke det et forum er til for da?Hvem mener du ikke skal få si meningene sine eller å ha synspunkter da?Et forum er vel til for å diskutere, spørre om ting, lære bort og lære ting.:confused:
I utgangspunktet er jeg prinsipielt helt enig med deg, Photo! :-)
-
Photobscura
07-12-10, 15:25
I utgangspunktet er jeg prinsipielt helt enig med deg, Photo! :-)
-
Hahaha, takk! Du snapper opp diplomatlingoen min fort! :D
Ja det mener jeg da,er det ikke det et forum er til for da?Hvem mener du ikke skal få si meningene sine eller å ha synspunkter da?Et forum er vel til for å diskutere, spørre om ting, lære bort og lære ting.:confused:
Nettopp! Kan du tenke deg, noen ser på det som et "angrep" når meningene deres blir kritisert, i stedet for å undersøke litt nærmere og kanskje lære av det...
-
Kari Marita
07-12-10, 15:37
Nettopp! Kan du tenke deg, noen ser på det som et "angrep" når meningene deres blir kritisert, i stedet for å undersøke litt nærmere og kanskje lære av det...
-
Det var jo et angrep du nettopp gjorde nå da,så der fikk jeg fram det jeg mente fort.Det er måten det blir sagt på,ikke at en er uenig i meningene mine.Når det er sagt tror jeg du selv også kan se på dine meninger å undersøke å lære litt av det når du får kritikk av dine meninger av andre.Det er ikke alltid du har rett heller vet du,det kan være at jeg har rett også.Den holdningen du har nå er nettopp den ampre holdningen,som gjør at en blir provosert.Akkurat som det er det du er ute etter.Jeg sier heller ikke at alle meningene mine er riktige alltid,men di som svarer og er uenig kan da vise respekt for andres meninger,selv om de er uenige.Svare på en fin måte.
Det var jo et angrep du nettopp gjorde nå da,så der fikk jeg fram det jeg mente fort.Det er måten det blir sagt på,ikke at en er uenig i meningene mine.Når det er sagt tror jeg du selv også kan se på dine meninger å undersøke å lære litt av det når du får kritikk av dine meninger av andre.Det er ikke alltid du har rett heller vet du,det kan være at jeg har rett også.Den holdningen du har nå er nettopp den ampre holdningen,som gjør at en blir provosert.Akkurat som det er det du er ute etter.Jeg sier heller ikke at alle meningene mine er riktige alltid,men di som svarer og er uenig kan da vise respekt for andres meninger,selv om de er uenige.Svare på en fin måte.
Vi har nok litt forskjellig oppfatning av hva som er ampert. For å være helt alvorlig for en gangs skyld, syns jeg at de aller fleste svarer på en fin måte innledningsvis. Mange her inne har mye faktisk kunnskap om lavkarbo, samtidig som mange også har lang erfaring med egen kropp på lavkarbokosthold. Når man blir møtt med holdningen "jeg-tror-fett-er-usunt-uansett-hva-du-sier" i en diskusjon vises svært lite ydmykhet når man kommer som ny inn på et forum.
-
Kari Marita
07-12-10, 16:29
Vi har nok litt forskjellig oppfatning av hva som er ampert. For å være helt alvorlig for en gangs skyld, syns jeg at de aller fleste svarer på en fin måte innledningsvis. Mange her inne har mye faktisk kunnskap om lavkarbo, samtidig som mange også har lang erfaring med egen kropp på lavkarbokosthold. Når man blir møtt med holdningen "jeg-tror-fett-er-usunt-uansett-hva-du-sier" i en diskusjon vises svært lite ydmykhet når man kommer som ny inn på et forum.
-
Hvis det er meg du siterer til,så har jeg aldri sagt at fett er usunt uansett hva du tror.Det jeg sa var at jeg føler meg ikke vel med for mye fett i kosten ,for da føler JEG meg usunn.Fett er ikke usunt i normale mengder,men vi trenger proteiner å litt karbohydrater også.Nå understreker jeg at dette mener jeg er best for meg,ikke alle andre.Jeg er for lavkarbo jeg å,men føler meg best med over 20 karb pr dag,og jeg spiser mindre fett og teller kalorier,men dette er min måte .Trenger ikke være best for alle andre.Jeg trener mye,og det blir også lettere med noen karber.Lindberg høres bra ut for meg,og går nok over mere retning det snart.Nå er jeg på 5 uka psmf.
Å er det dokumentert at en ting er fakta/bevist,kan man for all del ikke ha en motsatt mening om det,for da er det sånn.Men det vil jo alltid være noen som har to forskjellige meninger om ting ,selv om det er forsket på det og den ene parten mener den har faktaopplysninger/bevis for det.Kan jo den andre part mene han har andre fakta /bevis om saken.:)
Jeg tror du blander å vite noe på grunnlag av fakta og å mene noe. Man kan mene at rosa er en fin farge, men med fakta er det noe annet. Det er bevist at jorda er rund. Hvordan kan jeg da mene at jorda er flat?
Fett er ikke usunt i normale mengder,men vi trenger proteiner å litt karbohydrater også.Nå understreker jeg at dette mener jeg er best for meg,ikke alle andre.
Jeg tror flere "ampre" stemninger kunne vært unngått hvis folk (inkludert meg) hadde tenkt litt mer over ordleggingen sin. Grunnen til at ampre er i anførselstegn er at jeg synes det er bra med opphetet diskusjon så lenge den er i siviliserte former. :snill:
Kari Marita
07-12-10, 18:01
Jeg tror du blander å vite noe på grunnlag av fakta og å mene noe. Man kan mene at rosa er en fin farge, men med fakta er det noe annet. Det er bevist at jorda er rund. Hvordan kan jeg da mene at jorda er flat?
Nå mente jeg mere at hvis en ekspert mener noe innen lavkarbo,så kan en annen som er imot lavkarbo mene noe annet.Så mener begge to at di har fakta på hver sitt område.At jorda er rund er det vel ingen som tviler på da.Nei å jeg blander ikke,mener om at noen har fakta på noe ,kan også motparten ha annen fakta,og da er det hva den enkelte mener blir rett for seg.
Kari Marita
07-12-10, 18:03
Jeg tror flere "ampre" stemninger kunne vært unngått hvis folk (inkludert meg) hadde tenkt litt mer over ordleggingen sin. Grunnen til at ampre er i anførselstegn er at jeg synes det er bra med opphetet diskusjon så lenge den er i siviliserte former. :snill:
Jeg mener da mine diskusjoner er i siviliserte former,hva du mener om dine diskusjoner er jo opp til deg.
Kari Marita
07-12-10, 18:06
Og VI var da en skrive måte,kan gått skrive JEG,så slipper dere pirke på det.Men jeg vil da mene at flere enn meg er enig i at vi til en viss grad ,trenger proteiner og noen få karbohydrater ihvertfall.
Nå mente jeg mere at hvis en ekspert mener noe innen lavkarbo,så kan en annen som er imot lavkarbo mene noe annet.Så mener begge to at di har fakta på hver sitt område.At jorda er rund er det vel ingen som tviler på da.Nei å jeg blander ikke,mener om at noen har fakta på noe ,kan også motparten ha annen fakta,og da er det hva den enkelte mener blir rett for seg.
Definisjonen av fakta er jo at det nettopp det - fakta. Ikke mening, synsing, tro - men bevist at det er slik. Hva den enkelte mener er rett for seg må ikke forveksles med fakta.
Jeg mener da mine diskusjoner er i siviliserte former,hva du mener om dine diskusjoner er jo opp til deg.
Ja, denne diskusjonen har vært sivilisert. Så da er den jo bare god. :snill:
Men jeg vil da mene at flere enn meg er enig i at vi til en viss grad ,trenger proteiner og noen få karbohydrater ihvertfall.
Flere vil være enig i at de som person trenger litt karbohydrater. Men det er da snakk om synsing og ikke fakta. Ingen essensielle karbohydrater er så langt funnet, lurer på hvorfor? :geip: Men som jeg har sagt tidligere, mangel på bevis er ikke nødvendigvis bevis for det motsatte. Men når de har lett så grundig og forsket på dette i så mange år, så kan man si det ganske sikkert.
Men proteiner trenger vi og fett trenger vi. :ja:
Og en ting til... Hvis du trenger å legge til noe i innlegget ditt, så går det an å redigere innlegget ditt. Klikk på "endre" på det. Du har noen minutter på deg fra du postet innlegget til å endre hva du vil uten at du får opp melding om at det er blitt endret på. I stedet for å ha tre innlegg etter hverandre som lett kunne vært ett innlegg.
Jeg er enig i at fakta ER fakta. Men selv fakta kan være relative.. ALT etter hva de blir relaterte til. Og det er vel slik at det kan dannes SÅ mange ulike meninger..
50 karber ER 50 karber. For noen er det optimalt, for andre er det ALT for mye! Mye av fakta baserer seg på statistikk, men for å få et snitt MÅ noen være over snittet og noen under..
Jeg er en av dem som ikke kan leve på 15-20 karber; jeg blir megadårlig av det. Men på ca 50 karber er alt ok og jeg er da fremdeles i ketose. Andre igjen kan med 50 karber være laaaangt over ketosen..
Vet ikke om jeg er i nærheten av det det diskuteres, men jeg ville også bare ha et ord med i laget.. :p
Den holdningen du har nå er nettopp den ampre holdningen,som gjør at en blir provosert.
Hvis du leser innleggene til kula en gang til håper jeg du ser at han er ironisk i de fleste av dem.
Kari Marita
07-12-10, 20:42
Definisjonen av fakta er jo at det nettopp det - fakta. Ikke mening, synsing, tro - men bevist at det er slik. Hva den enkelte mener er rett for seg må ikke forveksles med fakta.
Ja, denne diskusjonen har vært sivilisert. Så da er den jo bare god. :snill:
Flere vil være enig i at de som person trenger litt karbohydrater. Men det er da snakk om synsing og ikke fakta. Ingen essensielle karbohydrater er så langt funnet, lurer på hvorfor? :geip: Men som jeg har sagt tidligere, mangel på bevis er ikke nødvendigvis bevis for det motsatte. Men når de har lett så grundig og forsket på dette i så mange år, så kan man si det ganske sikkert.
Men proteiner trenger vi og fett trenger vi. :ja:
Og en ting til... Hvis du trenger å legge til noe i innlegget ditt, så går det an å redigere innlegget ditt. Klikk på "endre" på det. Du har noen minutter på deg fra du postet innlegget til å endre hva du vil uten at du får opp melding om at det er blitt endret på. I stedet for å ha tre innlegg etter hverandre som lett kunne vært ett innlegg.
Jo man kan mene å synse noe om fakta ja.Å di lærde strides vel om det er nødvendig med karbohydrater da.Jeg skal ikke si det er nødvendig,men jeg vil ha litt karber i kroppen min ihvertfall.Hva er så mye mer sivilisert med denne diskusjonen da?Vi blir jo aldri helt enig alikevell.Greit å vite om at jeg kan redigere innlegget,men om det er 40 innlegg etter hverandre er vel det opp til meg.Det virker som alt skal pirkes borti.
Kari Marita
07-12-10, 20:43
Hvis du leser innleggene til kula en gang til håper jeg du ser at han er ironisk i de fleste av dem.
Mulig det er ironi,men det kan misforstås da.
Kari Marita
07-12-10, 20:45
Jeg er enig i at fakta ER fakta. Men selv fakta kan være relative.. ALT etter hva de blir relaterte til. Og det er vel slik at det kan dannes SÅ mange ulike meninger..
50 karber ER 50 karber. For noen er det optimalt, for andre er det ALT for mye! Mye av fakta baserer seg på statistikk, men for å få et snitt MÅ noen være over snittet og noen under..
Jeg er en av dem som ikke kan leve på 15-20 karber; jeg blir megadårlig av det. Men på ca 50 karber er alt ok og jeg er da fremdeles i ketose. Andre igjen kan med 50 karber være laaaangt over ketosen..
Vet ikke om jeg er i nærheten av det det diskuteres, men jeg ville også bare ha et ord med i laget.. :p
Fakta kan være relativt ja,helt enig:)
Hvis alle bare, og spesielt enkelte *titter på over brilleglassene*, kunne slutte å være så spesielt nærtakende med alt som skrives så hadde alt gått mye bedre. Det hadde det ja.
Men selv fakta kan være relative..
FAKTA er aldri relativt. Tolkningen av fakta kan være relativ.
Mulig det er ironi,men det kan misforstås da.
Ja, gudskjelov kan alt misforstås!
-
FAKTA er aldri relativt. Tolkningen av fakta kan være relativ.
ALT er relativt! Banka i bordet og bekreftet av godeste Einstein. :D
ALT er relativt! Banka i bordet og bekreftet av godeste Einstein. :D
Men enig med deg. Det er tolkningen i forhold til de fakta som er relative. Men av og til FINNES ikke fakta. Det finnes bare statistikker med stort nok grunnlag som skaper fakta...
Kari Marita
07-12-10, 20:57
Hvis alle bare, og spesielt enkelte *titter på over brilleglassene*, kunne slutte å være så spesielt nærtakende med alt som skrives så hadde alt gått mye bedre. Det hadde det ja.
Jeg er ikke nærtakende,men føler jeg spesielt noen ganger blir på en måte hakket på.Syns alle må få si noe uten at det blir kverulert frem og tilbake hundre ganger,ofte i en spydig tone.
Kari Marita
07-12-10, 20:59
Men enig med deg. Det er tolkningen i forhold til de fakta som er relative. Men av og til FINNES ikke fakta. Det finnes bare statistikker med stort nok grunnlag som skaper fakta...
Enig igjen.
Kari Marita
07-12-10, 21:00
Ja, gudskjelov kan alt misforstås!
-
Ironisk igjen eller?
Det er lov å være blid. Du kan si det du vil si, men det er lov å være blid. *synger for meg selv her på mårraskvisten*
Det er lov å være blid. Du kan si det du vil si, men det er lov å være blid. *synger for meg selv her på mårraskvisten*
Hvilken verden lever du i? Her er det jo tidlig på ettermiddagen!! :p:D
Hvilken verden lever du i? Her er det jo tidlig på ettermiddagen!! :p:D
Klokka er bare litt over 9 på onsdagsmårran her down under (New Zealand) :D
Klokka er bare litt over 9 på onsdagsmårran her down under (New Zealand) :D
Herlig! Snart midtsommer!
-
oh.. she is from the future! :D
Cue Twilight Zone music :p
oh.. she is from the future! :D
Eller henger litt etter? :D
Nå har jeg glemt hva denne tråden egentlig handlet om...
-
Ikke bare blir man glemsk av lavkarbo, man blir treg også :p
Ikke bare blir man glemsk av lavkarbo, man blir treg også :p
:lol: For en herrrrlig alderdom man går i møte som glemsk og treg! Jeg skal være 60 år i allefall i 40 år!! :heia:
hvis hun er på onsdagen så er hun i fremtiden jo!! :D
Så.. fortell meg nå hva onsdagen bringer? :P
hvis hun er på onsdagen så er hun i fremtiden jo!! :D
Så.. fortell meg nå hva onsdagen bringer? :P
Regn og 24 varmegrader. Og 4 kopper kaffe før klokka 9 :D
Ikke mer enn 40-50 grader varmere enn her da...
-
Bradypus Variegatus
07-12-10, 21:54
Denne tråden virker fetende, da den får meg til å gripe etter popcorn og øl.
Heldigvis er ribbesvor og cola zero den nye popcorn og øl.
Men ja, jeg føler også at lavkarbo kan virke litt inn på hukommelsen. Men det er jo uhyre vanskelig å svare ordentlig, da jeg ikke helt klarer å huske hvor godt jeg burde huske?
passelig temp det ja.. Hva gjør du der borte? :P
Kari Marita
07-12-10, 22:01
Høres så godt ut med 24 varmegrader:)
Nå har jeg glemt hva denne tråden egentlig handlet om...
-
Hahaha, glemt det nå igjen??:):)
Jaja du er visst ikke den eneste, Kula!:D:D
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.