Hei! Tenkte jeg skulle ha blomkål som tilbehør til middagen i dag, men står plutselig her helt tom for ideer. Jeg er ikke sånn kjempeglad i blomkålen, så noen tips til hva jeg kan gjøre med den? :confused: Jeg har ost :p
Hei! Tenkte jeg skulle ha blomkål som tilbehør til middagen i dag, men står plutselig her helt tom for ideer. Jeg er ikke sånn kjempeglad i blomkålen, så noen tips til hva jeg kan gjøre med den? :confused: Jeg har ost :p
Gratinér den! Del den opp i buketter/biter, ha i en ildfast form, hell i en skvett fløte om du har, eller litt smør, krydre, og ha masse ost over - putt i ovn på 175g i en halvtime omtrent eller til det ser klart ut. :) Bruk gjerne MASSE krydder og ost hvis du ikke er så glad i selve blomkålen. Jeg pleier ikke å finne det nødvendig å forvelle den, men det er muligens en smakssak.
Eller stek blomkålbuketter i smør og krydder i stekepanne!
Vet ikke hva du skal spise til.
Jeg synes det er godt å raspe den opp og koke den godt. Evt litt smør på.
Om du lager noe med saus kan du ha det over. Blir liksom jukseris.
Synes blomkål mos er det beste jeg! Kok det, mos det, tilsett smør, fløte, salt, pepper og muskat. Nyyyyydelig! Det skal jeg ha idag. Med laks til :-D
Tusen takk for svar dere! :) Spørs om det ikke blir litt mos til kalkunen i kveld :)
Uff, er ikke så lett å være fersk på lavkarbo :p
Jeg synes mosen smaker mer blomkål enn f.eks. gratinert.
Kjempegodt med ovnsgratinert blomkål i fløte med masse ost :p
Jeg koker de alltid lett jeg, om jeg skal gratinere dem- ha de i en gryte og gi de et oppkok før du tar det av plata. Eller så bruker jeg tine krydderost når jeg lager mos. Koker blomkålene og har i en passe mengde ost, og så moser jeg
Heisann
Jeg bruker å blande litt blomkål og litt broccoli, varme det i micro med litt smør og leger pure av det med litt fløte og smør, salt og pepper. Andre ganger tar jeg blomkål og litt rosenkål å blander sammen, litt løk/gressøk.
Lykke til!