View Full Version : Jukseloff
Kopierte rett fra nettsiden, så det ble vist bare sånn...
Er desverre ofte sånn! Annet format på siden! Kan være lurt å velge Forhåndsvis innlegg når man kopierer eller linker!;)
Min datt helt sammen og ble paddeflat og ikke så god heller. Stivpisket eggehviter (meget srive) brukte kjøkkenmaskin som gikk for fullt når jeg hadde i alle ingrediensene. Så lot jeg den gå en hel stund. Stekte på varmluft.
Hva gjorde jeg feil? slik som noen skriver her inne så skulle dette være noe annet.
Jeg lar ikke min maskin gå særlig lenge etter at alle ingridiensene er oppi. Mest for ø røre litt sammen. Går den for lenge, så "forsvinner" røren på en måte.
Nettopp spist 3 stk med røkelaks på. Nam
Jeg bruker miksmaster på laveste visping og lar den bare gå til alt er blandet,ca 1 minutt :) Den faller litt sammen når man tar den ut av ovnen.
Smaken kan jeg ikke si så mye om,men det lønner seg å prøve ut forskjellige krydder og litt søtning, ta det man liker ;)
marionilona
10-04-11, 23:30
Ehm...
Prøvde meg på denne på fredag, UTEN hell... Jeg MÅ ha gjort noe alvorlig galt.
Den ble flat som en pannekake, og var skikkelig svampete.*grøss*
Jeg brukte brødform med bakepapir i, ikke kakeform, og stekte den i 10 minutter. Den så ganske høy og fin ut i oven, men når jeg tok den ut falt den helt sammen og så ut som en innskrumpa...et eller annet...
Bakte uten søtstoff, men det skal vel ikke ha noe å si? eller...
Har alle her brukt den i kakeform? Må den stekes lenger i brødform?
WHAT TO DO?
Brødform blir nok helt feil! Dette skal ikke bli som et brød, sånn sett, mer som en litt flat bløtekakebunn!:p
Bruk en liten langpanne eller rett og slett en kakeform om du prøver igjen!:)
marionilona
11-04-11, 21:21
Ja, jeg MÅ jo bare prøve på nytt. Takk :)
Jeg har laget denne ganske mange ganger, og jeg syns den er kjempe god!! :) Lagde det i helgen og hadde til reker, nam :)
Tuuusen takk for en super oppskrift! :)
Jeg har laget denne ganske mange ganger, og jeg syns den er kjempe god!! :) Lagde det i helgen og hadde til reker, nam :)
Tuuusen takk for en super oppskrift! :)
:love: bare hyggelig
Ehm...
Prøvde meg på denne på fredag, UTEN hell... Jeg MÅ ha gjort noe alvorlig galt.
Den ble flat som en pannekake, og var skikkelig svampete.*grøss*
Jeg brukte brødform med bakepapir i, ikke kakeform, og stekte den i 10 minutter. Den så ganske høy og fin ut i oven, men når jeg tok den ut falt den helt sammen og så ut som en innskrumpa...et eller annet...
Bakte uten søtstoff, men det skal vel ikke ha noe å si? eller...
Har alle her brukt den i kakeform? Må den stekes lenger i brødform?
WHAT TO DO?
Jeg mixer eggehvitter og salt på full pinne på miksmasteren til eggehviten er stiv og luftig, så har jeg i eggeplummer og evt. JBKM eller fiberhusk og bare visper det inn kjapt. Her har jer erfart at det ikke bør vispes noe særlig.
Jeg bruker en langpanne med bakepapir, og legger røra i mitta og smører litt utover til en firkantlignende sak så tykk / tynn jeg vil ha den. Uansett innhold, så renner ikke denne utover, så jeg ser ikke poenget med å styre med en kakeform. Bruker ofte bakepapirer noen ganger også, evt. snur det.
marionilona
12-04-11, 18:36
Da prøver jeg på nytt :) takk
KarboMamma
04-05-11, 12:33
Prøvde denne nettopp, og må si at den er helt grei. Rimelig likt oopsie, men et lite hakk bedre. Er det noen som har forsøkt å lage denne med litt sukkerfri kakao? Vil tro man kan få ei skikkelig festkake om man baker to og slenger smørkrem el.l. med kakao i midten?
prøvde denne igjen i dag, men denne gangen med fiberhusk i stedet for jbkm. det ble ikke like vellykket som sist dessverre. fikk all right konsistens i dag også, men smakte egg i dag. sist var den jo helt nydelig, som ordentlig loff!
[QUOTE=otika;1027821]De ble litt våte inni og falt mye sammen,ble tynne syns jeg,men smaken var god :D Lagde ny porsjon av full oppskrift men brukte 4 ts fiberhusk,funka fett det,men kaka ble litt tynnere enn med JBKM :D
synes du de ble bra med fiberhusk altså? jeg har prøvd to ganger nå i dag med fiberhusk, men da får jeg den ikke til. "brødet" ser for så vidt likt ut som når jeg bruker jbkm, men det smaker egg! :( Jeg var ute i går og har sååååå lyst på loff med cottage cheese og syltetøy på i dag :( I tillegg tenkte jeg denne loffen var fin til 17 mai frokosten. Ble jo såååå fantastisk de gangene jeg lagde den med jbkm :D
:p ikke flat hos meg ihvertfall.
:p ikke flat hos meg ihvertfall.
Hvordan ble denne inni?
Jeg bruker alltid fiberhusk og tar bare ut på bakepapir på en stekeplate.
Hvordan ble denne inni?
Jeg bruker alltid fiberhusk og tar bare ut på bakepapir på en stekeplate.
Sorry. det var feil tråd, og IKKE jukseloffen det er bilde av. Beklager det.
Sorry. det var feil tråd, og IKKE jukseloffen det er bilde av. Beklager det.
Det var da enda godt! :p
Jeg lurte veldig på hvor elendig baker jeg hadde blitt!:eek:
Min så jo langt fra sånn ut!;)
Men hva ER det blide av, da?
Det er knuteloffen som den het først, skal finne oppskriften. Gi meg 2 min. ;)
Det var da enda godt! :p
Jeg lurte veldig på hvor elendig baker jeg hadde blitt!:eek:
Min så jo langt fra sånn ut!;)
Men hva ER det blide av, da?
La den i journalen din for ikke å tulle med denna lenka ;)
Fredrikke07
20-05-11, 21:50
Jeg mener å ha lest at sukrin funker dårlig i marengs :confused: kan du ikke søke det opp før du baker a ? og kom gjerne tilbake med resultatet på kaka,for den har jeg lyst til å prøve :D
Jeg synes sukrin egner seg dårlig i mareng, smaker virkelig ikke godt!
Hva er forresten den cream of tartar som dere snakker om:)?
Hva er forresten den cream of tartar som dere snakker om:)?
Det står i hovedoppskriften til oopsiene og er noe ala bakepulver. Jeg fikk litt kjeft for å si det var det samme, men det er ikke langt i fra, da!;)
Jeg bruker i hvert fall bakepulver i oopsier med hell!
La den i journalen din for ikke å tulle med denna lenka ;)
Takk!:suss:
Denne var så enkel at jeg bare måtte prøve. Hadde bare fiberhusk - og brukte sukrin. Stekte røra i ei lita form med smurt bakepapir. Nå står den og kjøler. Er veldig spent på resultatet! :)
Hm, den falt litt sammen da den sto og kjølte, lurer på om jeg tok den ut for tidlig (høy form). Ble litt svampeaktig, men veldig god med smør og sukkerfritt syltetøy! Kommer helt sikkert til å lage dette igjen.
KarboMamma
17-06-11, 07:58
[quote=otika;1027821]De ble litt våte inni og falt mye sammen,ble tynne syns jeg,men smaken var god :D Lagde ny porsjon av full oppskrift men brukte 4 ts fiberhusk,funka fett det,men kaka ble litt tynnere enn med JBKM :D
synes du de ble bra med fiberhusk altså? jeg har prøvd to ganger nå i dag med fiberhusk, men da får jeg den ikke til. "brødet" ser for så vidt likt ut som når jeg bruker jbkm, men det smaker egg! :( Jeg var ute i går og har sååååå lyst på loff med cottage cheese og syltetøy på i dag :( I tillegg tenkte jeg denne loffen var fin til 17 mai frokosten. Ble jo såååå fantastisk de gangene jeg lagde den med jbkm :D
Aha, det er fordi jeg har brukt FiberHusk at jeg synes denne var likt oppsie, kanskje... Min smakte også nemlig bare egg/svamp.
Hm, den falt litt sammen da den sto og kjølte, lurer på om jeg tok den ut for tidlig (høy form). Ble litt svampeaktig, men veldig god med smør og sukkerfritt syltetøy! Kommer helt sikkert til å lage dette igjen.
Det er bedre å smøre den utover bakepapir på en stekeplate enn å bruke form. Den skal være flat :smile:
Herremin, jeg hadde helt glemt denne nydelige oppskriften :love:
Løper å lager nå :heia:
Denne mååå eg bere prøve.
Syns nemleg det høyres for godt ut til å være sant :D
Prøvde denne oppskriften nå, og må si den var HEILT FANTASTISK :):):)!
Jeg har savnet noe som jeg kunne ha hjemmelaget jordbærsyltetøy på, og dennne klarte jeg ikke å la være å spise opp...:o
Jeg laget den i browniesform med bakepapir og da ble den ganske høy:)
Den er sikkert perfekt til bløtkake!:)
Jeg er ikke trådstarter, men det var jo faktisk nettopp som bløtkakebunn jeg fant opp denne oppskriften ;)
(Jeg kalte den for Pc-snuppas kakebunn )
Det var sommeren 2007 jeg laget den. Jeg ville dele den med alle her inne så vi kunne ha noe godt som minnet om bløtkakebunn UTEN nøtter, mange er jo allergiske eller lei nøtter.
Siden trådstarter glemte og fortelle hvor oppskriften opprinnelig kom fra så legger jeg ved linken til kakebunnen min her, mange kom med gode innspill som kan være nyttig og få med seg:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=13315
Mulighetene er uendelige: Sjokoladekake, marsipankake, rullekake, muffins... You name it :D
Men som loff har jeg aldri testet den ut som, god ide.
Mmmm... nå kan det bli skikkelig saker under rekene :sikle:
Dytter opp denne jeg. Jeg har både brukt orginalen( til PC-snuppa, all ære til henne!!! ) til både bløtkake og smörgåstårta. Serverte som smörgåstårta i et selskap, og sa ikke at den var uten mel, og ingen hadde smakt så god smörgåstårta før. Og det er perfekt festmat for lavkarberen:D Fantastisk sommermat om man skal invitere på noe som kan stå i kjøleskapet en stundt, og samtidig både metter og ser godt ut.
Dytter opp denne jeg. Jeg har både brukt orginalen( til PC-snuppa, all ære til henne!!! ) til både bløtkake og smörgåstårta. Serverte som smörgåstårta i et selskap, og sa ikke at den var uten mel, og ingen hadde smakt så god smörgåstårta før. Og det er perfekt festmat for lavkarberen:D Fantastisk sommermat om man skal invitere på noe som kan stå i kjøleskapet en stundt, og samtidig både metter og ser godt ut.
Har du noe oppskrift på smørbrødkaka? For jeg må innrømme at dette som loff ble helt feil for meg. Det ble som kakebunn med spekeskinke; merkelig. Men vil gjerne like! Så hvis du har tips tar jeg imot med stor takk. :ja:
Har du noe oppskrift på smørbrødkaka? For jeg må innrømme at dette som loff ble helt feil for meg. Det ble som kakebunn med spekeskinke; merkelig. Men vil gjerne like! Så hvis du har tips tar jeg imot med stor takk. :ja:
Lag 3 bunner uten søtt( jeg bruker ikke noe søtt).
Fyll 1: 125g kremost m/urter og 1 1/2dl vispet fløte røres sammen. Vend inn ca 300g skinke ( jeg pleier å hakke den i hakkebollen til stavmikseren), 1/2-1 hakket paprika og litt revet hvit ost( prøv deg frem, jeg husker ikke helt mengden).
Fyll 2: 1 1/2dl rømme el. creme fraiche og 1pk majones røres sammen. Ha i 3 hardkokte egg i biter, 1 avrent boks tunfisk og krydre med salt og pepper og gjerne litt sitron.
Toppen: 125g kremost med krydder og 1 1/2dl vispet fløte.
Legg på fyllene på hver sin bunn, legg på toppen og ha på toppingen. Pynt så med ønsket pynt, feks hakket isbergsalat( svenskene bruker ofte det på kanten rundt, dytt det på), påleggsskinke-ruller, paprika ringer, tomat, agurk, eggeskiver. Det er lurt å vente med å ha på pynt som kan bli slapp/vassen til like før servering. Toppen kan gjerne bugne av grønnsaker, egg osv.
Jeg laget denne loffen i går, på fiberhusk for første gang. Og det synes jeg faktisk var mye bedre. Og jeg har brukt johannesbrødkjernemel i flere år.. Heretter blir det fiberhusk.
Men bruker dere virkelig søtt i dere som lager denne? Det høres en smule rart ut, hva er vitsen? Jeg pleier aldri å ha søtt i vanlig loff.
Jeg laget denne loffen i går, på fiberhusk for første gang. Og det synes jeg faktisk var mye bedre. Og jeg har brukt johannesbrødkjernemel i flere år.. Heretter blir det fiberhusk.
Men bruker dere virkelig søtt i dere som lager denne? Det høres en smule rart ut, hva er vitsen? Jeg pleier aldri å ha søtt i vanlig loff.
Denne har jeg spist mye som loff, aldri søtning og med fiberhusk. Billigere, blir litt grovere og høyere etter min mening.
Jeg har laget jukseloff for første gang nå i kveld. 3 egg, litt salt og 2 ts fiberhusk. Det var alt. Det ble et hyggelig bekjentskap som garantert vil inntreffe fra tid til annen i tiden fremover!
Jeg ønsket meg reker og majones og savnet loffen. Dette ble en veldig god erstatning! Jeg er lykkelig! :love:
Legger denne opp igjen , er vel endel nye her nå :) dette blir lunsjen min i dag :D
Genialt til snitter og smörgåstårta. Og folk som ikke spiser lavkarbo har satt pris på disse også!
Spinnerette
07-03-13, 18:51
Mulig jeg har gjort noe feil, men syns ikke dette ble særlig loffete :o
Men! Godt var det, og dette blir nå min nye måte å få i meg egg på! Innmari lei hardkokte egg og omelett.
Forresten, jeg hadde skikkelig trøbbel med å stivpiske hvittene, før jeg hadde oppi omtrent tre ganger så mye salt (røra ble ikke spesielt salt uansett). Men er det meninga at det skal ha en litt sånn kremaktig utseende, eller skal det bli ennå stivere, typ ikke falle ut når man snur bollen på hodet?
Mulig jeg har gjort noe feil, men syns ikke dette ble særlig loffete :o
Men! Godt var det, og dette blir nå min nye måte å få i meg egg på! Innmari lei hardkokte egg og omelett.
Forresten, jeg hadde skikkelig trøbbel med å stivpiske hvittene, før jeg hadde oppi omtrent tre ganger så mye salt (røra ble ikke spesielt salt uansett). Men er det meninga at det skal ha en litt sånn kremaktig utseende, eller skal det bli ennå stivere, typ ikke falle ut når man snur bollen på hodet?
Stivpisket betyr stive ja, altså snu bollen uten at det renner. Pass på at bollen du pisker i er helt ren, fettrester kan gjøre at hvitene ikke blir stive. Samme med eggeplommerester(=fett). Skulle det gå skeis, så går det som regel uansett, hell i form og stek.
Spinnerette
07-03-13, 19:02
Stivpisket betyr stive ja, altså snu bollen uten at det renner. Pass på at bollen du pisker i er helt ren, fettrester kan gjøre at hvitene ikke blir stive. Samme med eggeplommerester(=fett). Skulle det gå skeis, så går det som regel uansett, hell i form og stek.
Piske litt lenger neste gang, da! Og ble jo godt allikevel :) Takk for svar!
Interessant :) kan denne fryses?
Interessant :) kan denne fryses?
Ja, null problem. Problemet er heller å få den i fryseren FØR du spiser den opp.
I dag blir det disse, lenge siden sist.
Ja, null problem. Problemet er heller å få den i fryseren FØR du spiser den opp.
Du hadde nok helt rett, Imse! Problemet var virkelig der, hehe. Jeg spiste jo den opp lenge før det blei behov for å få den i fryser
Jeg har nettopp failet litt! Jeg er litt syk og litt sulten så ville prøve å lage dette siden det er raskt og enkelt. Det fantes bare fibrex i butikken, og etter litt søking da jeg kom hjem fant jeg jo ut at det ikke er det samme sak. Men jeg fant ut at jeg måtte prøve for det!
"Loffen" jeg sitter igjen med her nå smaker rett og slett tørrfisk! ^^
Absolutt verd å prøve. Nå har jeg spist loffskiver og i kveld skal det bli pizza, det er lenge siden sist jeg prøvde det ;)
Fungerte helt greit som pizzabunn. Jeg hadde oppi litt revet ost og halvstekte den før jeg hadde på fyll og stekte ferdig. Min kjære sa at det smakte deilig. :p
Photobscura
03-06-14, 12:05
Da har jeg testa denne! Helt ok! :) Ikke akkurat så veldig loff-aktig, men det gjør ikke noe, jeg er ikke så glad i loff. Men blir den ikke litt vel soggy for pizza?
Jeg brukte forresten xanthan gum. Kanskje jeg heller burde teste fiberhusk? Den har jo helt andre egenskaper, men denne er så billig å lage, at det er verdt å prøve. (Mulig noen har skrevet om det, men det er over elleve sider å gå gjennom. :p)
Photobscura
03-06-14, 12:07
Ah, ja, nå så jeg en side bakover, så da tester jeg med fiberhusk. Hvor mye i forhold til originaloppskrifta? Lar du den svelle? Jeg hadde heller ikke søtt i, ser ikke helt hva søtt har i brødmat å gjøre?! :)
Ah, ja, nå så jeg en side bakover, så da tester jeg med fiberhusk. Hvor mye i forhold til originaloppskrifta? Lar du den svelle? Jeg hadde heller ikke søtt i, ser ikke helt hva søtt har i brødmat å gjøre?! :)
Hm, jeg tror kanskje jeg brukte 1ss jeg. Nå er det noen uker siden jeg laget den, så jeg ble litt usikker, men mere enn 2ts i allefall. Stryker ut til nesten 1 plate. Jeg lar den ikke svelle, ellers blir den vanskelig å stryke ut. Den sveller på null komma niks etter å blir strøket utover. Mine blir i allefall ikke mere soggy enn lavkarbopizzaer flest. Kan spises med fingrene uten problemer.
Photobscura
03-06-14, 13:10
Hm, jeg tror kanskje jeg brukte 1ss jeg. Nå er det noen uker siden jeg laget den, så jeg ble litt usikker, men mere enn 2ts i allefall. Stryker ut til nesten 1 plate. Jeg lar den ikke svelle, ellers blir den vanskelig å stryke ut. Den sveller på null komma niks etter å blir strøket utover. Mine blir i allefall ikke mere soggy enn lavkarbopizzaer flest. Kan spises med fingrene uten problemer.
Har aldri prøvd noen lavkarbopizzaer, så jeg har lite å sammenligne med. Men skal teste i alle fall. Takk for svar!
Har aldri prøvd noen lavkarbopizzaer, så jeg har lite å sammenligne med. Men skal teste i alle fall. Takk for svar!
Da har du ikke gått glipp av så mye. Jeg la avkarbopizza og bakverk generelt på hylla i flere år. Først i det siste har jeg begynt å like det, også er det litt praktisk bake to pizzaer, en me og en uten mel, begge passe små= ikke masse rester. Mannen spiser gjerne lavkarbopizza.
Jeg tror det meste av lavkarbo brøderstatninger er godt etter lengre tids avholdenhet fra brød... :D DVS at det tar lang tid å venne seg av den tilvente smaken og i det hele tatt vurdere nye ting med åpent sinn.
Photobscura
04-06-14, 12:42
Nå har jeg aldri likt brød noe særlig, synes f.eks. steinaldertype brød er mye bedre enn vanlig brød, men italiensk pizza med tynn tynn sprø bunn var jeg litt svak for. Lagde heller ikke denne primært for å vurdere det som pizzabunn, men av nysgjerrighet. Minner litt om polarlappene som var populære en stund. Har spist dem med pålegg, som nettopp lapper/brød.
Og definitivt bedre med fiberhusk! Strødde også over sesamfrø, det var ålreit! :)
Photobscura
04-06-14, 12:47
Jeg har forresten bare stekt dem i en 24 cm silikonkakeform, med greit resultat. Men funker det å steke dem på brett, med bakepapir, liksom som lapper? Kan liksom tenke meg at de blir enda litt tørrere da også, ettersom silikonet holder på fukt. (Sorry om det har blitt spurt om før, men igjen ... elleve sider ... :cool:)
Jeg bare smører hele røra utover bakepapir og deler opp i ruter etter steking. Steker kun i rund form om jeg skal lage smørgåsgårta.
Photobscura
04-06-14, 13:58
Aha. Takker! :)
Smörgåstårta er det lenge siden jeg har spist! Stor klassiker i alle familieselskaper i hin tid. Brødet er jo strengt tatt bare en "formalitet", så det burde jeg jo teste en gang. :)
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.