christinal
04-03-11, 11:20
Jeg får visst for lite fett i meg, hva er gode fettkilder? Trenger litt tips om hvordan jeg kan få i meg mere fett
LenaBeatrice
04-03-11, 11:25
Smør, rømme, fløte (hvis du kan spise det), kokosfett (Cocosa), kokosmelk, oliven, avocado, fet fisk, fetere kjøtt, kaldpressede oljer (raps og oliven) egg...
Egg inneholder faktisk 66 energiprosent fett
Feit ost? Creme Fraiche? Viss du liker og tåler meieriprodukt då:) Eg slit også med det same,
men jobbar med saka:) ostekneks med pålegg på er nam, då kan du hive på smør, majones og godt pålegg:)
arnakristin
04-03-11, 11:54
Hei,
Litt klipp & lim fra: Til alle nybegynnere på lavkarbo... (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970)
En av grunnene til at mange går i nybegynnerfella – for lite fett – er at vi har blitt indoktrinert om hva som er sunt og helt ubevist velger magre kjøttalternativer. Det aller beste er om man greier å få i seg det man trenger av fett igjennom våre matvalg.
Kjøtt: bacon, ”grillskiver”- sideflesk, ribbe, entrecôte, kjøttdeig, medisterdeig, nakkekoteletter…
Fisk: laks, ørret, makrell, sild, brisling…
Grønnsaker: de som vokser over jorda bortsett fra mais (minimais er OK) i tillegg så kan man spise noe løk. Husk at bl.a. bladsalat og agurk ikke inneholder mye næring, så variasjon er veldig viktig.
Grønnsaker kan: wokkes, stekes, kokes, bakes, grilles, smørdampes… Finn fram den vegetarkokeboka du har gjemt helt bakerst i bokhylla eller lån en på biblioteket for inspirasjon.
Husk gode olje- eller rømmedressinger på salaten.
Mange med fettforbi tar gjerne: et par shot olivenolje; udos choice; cocosa, MTC olje, etc for å øke fettinntaket, men som sagt det beste er om man får i seg nok fett via maten.