View Full Version : Gode fettkilder?

christinal
04-03-11, 11:20
Jeg får visst for lite fett i meg, hva er gode fettkilder? Trenger litt tips om hvordan jeg kan få i meg mere fett

LenaBeatrice
04-03-11, 11:25
Smør, rømme, fløte (hvis du kan spise det), kokosfett (Cocosa), kokosmelk, oliven, avocado, fet fisk, fetere kjøtt, kaldpressede oljer (raps og oliven) egg...
Egg inneholder faktisk 66 energiprosent fett

christinal
04-03-11, 11:26
takk for svar.

Mithila
04-03-11, 11:45
Feit ost? Creme Fraiche? Viss du liker og tåler meieriprodukt då:) Eg slit også med det same,
men jobbar med saka:) ostekneks med pålegg på er nam, då kan du hive på smør, majones og godt pålegg:)

arnakristin
04-03-11, 11:54
Hei,
Litt klipp & lim fra: Til alle nybegynnere på lavkarbo... (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970)

En av grunnene til at mange går i nybegynnerfella – for lite fett – er at vi har blitt indoktrinert om hva som er sunt og helt ubevist velger magre kjøttalternativer. Det aller beste er om man greier å få i seg det man trenger av fett igjennom våre matvalg.

Kjøtt: bacon, ”grillskiver”- sideflesk, ribbe, entrecôte, kjøttdeig, medisterdeig, nakkekoteletter…
Fisk: laks, ørret, makrell, sild, brisling…

Grønnsaker: de som vokser over jorda bortsett fra mais (minimais er OK) i tillegg så kan man spise noe løk. Husk at bl.a. bladsalat og agurk ikke inneholder mye næring, så variasjon er veldig viktig.
Grønnsaker kan: wokkes, stekes, kokes, bakes, grilles, smørdampes… Finn fram den vegetarkokeboka du har gjemt helt bakerst i bokhylla eller lån en på biblioteket for inspirasjon.
Husk gode olje- eller rømmedressinger på salaten.

Mange med fettforbi tar gjerne: et par shot olivenolje; udos choice; cocosa, MTC olje, etc for å øke fettinntaket, men som sagt det beste er om man får i seg nok fett via maten.