View Full Version : Erstatning for ris, pasta, potet?
Hei!
Jeg trenger tips til hva jeg kan lage til kjøtt/fisk til middag? Istendenfor ris/potet.
Jeg leste at noen av dere likte "blomkålstappe", har dere noen andre forslag?
Jeg er ikke så veldig glad i blomkål, eventuelt noe jeg kunne tilsatt for å gi det bedre smak?
Alle tips taes i mot med takk! Jeg har akkurat begynt med atkins dietten, trenger litt hjelp på veien :)
Hva med en god saus til og heller ta mer av grønnsaker du liker + mer kjøtt/fisk til middagen ? Det har vert vår løsning så langt :p
tullemor74
06-03-11, 22:54
Brokkolimos er veldig godt :)
Her om dagen laga jeg en brokkoliblomkålmos,
å det digga tom ongene :D
Ellers har jeg salat, eller steker en blanding av gr.saker
som tilbehør. Savner ikke poteten eller risen :)
Jukseris er godt, kan steikes med div krydder/urter for å få en annen smak enn blomkålen aleine.
Gratinerte grønnsaker er en hit her i huset :)
Mener det var noen som lagde "pommes frites" av sellerirot (trur jeg) her med godt hell :)
Stekte, kokte og wokka grønnsaker i alle (lovlige) former er godt til syns jeg da, men er veldig glad i grønt også da :)
ada-emilie
06-03-11, 23:07
Det er en oppskrift på "pasta" her lagd av kokt squash.
Scroller du heeeelt nederst på siden her, finner du mange tråder om samme tema!
Og du, blomkålmos med masse meierismør og litt fetaost smaker ikke blomkål!
Blant sellerirot i blomkålstappa. Samt fløte, muskat, salt, pepar og smør. Ein heilt annan smak.
Eg slår igjen eit slag for rosenkål! Her trengs også godt med smør og muskat i tillegg til vanleg krydring.
<insert_scary_name_here>
07-03-11, 19:46
squash kan brukes som pasta-substitutt. Smaker ikke helt det samme, men egner seg likevel. Bruker det i stedet for lasagneplater i lasagne, det blir kjempegodt. Sellerirot blir veldig godt når det blir stekt omtrent pommes frites - enten i frityrgryte, eller som dette (http://lchf-bloggen.blogspot.com/2011/01/sellerirot-fries.html).
Sellerirotmos er hærlig! Brukte det mest som festmat tidligere, men nå kan jeg ha det midt i uken.
Var heller ikke særlig glad i blomkål tidligere, men som mos eller aller best, fløtegratinert i ovnen med masse ost - smaker ikke som kokt blomkål i det hele tatt, og er VELDIG godt!
Enkel variant, når du har dårlig tid: brokkolibuketter 4 min i mikroen (litt vann i bunnen av skåla), med smeltet smør/rømme eller lignene - voila!
ada-emilie
08-03-11, 11:42
Blant sellerirot i blomkålstappa. Samt fløte, muskat, salt, pepar og smør. Ein heilt annan smak. Høres godt ut. Hvor mye sellerirot bruker du i forhold til blomkål? Er ikke sellerirot høy på karbo? Skal sjekke. Var visst lavt:)
Høres godt ut. Hvor mye sellerirot bruker du i forhold til blomkål? Er ikke sellerirot høy på karbo? Skal sjekke. Var visst lavt:)
Alt etter kva eg har i hus. 50/50 funkar greit. Sellerirot er berre gull! :)
ada-emilie
08-03-11, 16:17
Alt etter kva eg har i hus. 50/50 funkar greit. Sellerirot er berre gull! :)Så supert. Det er en nesten ukjent grønnsak for meg. Kuult. Tusen takk.
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.