View Full Version : Starter 1. juni - Blir du med?

Sider : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

KarboMamma
30-05-11, 11:42
Jeg har bestemt meg, jeg skal prøve ketolysekuren. Jeg vet av tidligere erfaring at det er enklere å holde seg til kurer dersom man er fler sammen, og lurer derfor på om det er fler som har lyst til å henge seg på? Vi kan dele tanker, frustrasjoner, oppturer og nedturer osv.

Vil du være med så heng på! :D

En liten presentasjon av oss junistarterne:

Karbomamma: Trebarnsmamma som etter de to siste (tette) graviditetene fant meg selv 40 kg tyngre enn før. 20 kg tok jeg av med normalt sunt kosthold, de neste 10 med South Beach Fase 1, og nå skal de siste 10 til pers. Følger Ketolysekuren med Periodisk Faste.

Elanessë: Jeg er 26 år og har to barn. Har vært jojoslanker i 7 år, har prøvd det meste - der lavkarbo har gitt mest suksess. Men sliter med å holde på det og finne riktig vei til min livsstil.

Målet mitt er å gå ned ca.23 kg. Jeg teller ikke karb, enda iallefall. Men jeg har vært borti ketolyse før, så jeg er ikke helt fremmed i gamet. Jeg tenker LCHF, men med fare for at det sniker seg inn litt Fedonmetode også. Må finne ut hva min kropp liker best, men skal prøve å ikke innvirke noe av dèt her på dere.

Pruttilutt: Er på runde 2 med streng ketogen kost (strengere enn ketolyse) - egenkomponert. Vektnedgang 20 kg med lavkarbo - blogger. :)

Rikkem0r: Er på runde 2 med Ketolyse og gikk ned litt forrige runde, men det kom fort på igjen da jeg gikk tilbake til HØYkarbotilværelsen.. Det orker jeg ikke igjen, så er igang med godt mot og vil uansett hva som skjer med vektnedgang etterhvert fortsette med LCHF

Orlando: Jeg har begynt på Ketolyse for å få kontroll over mitt enorme sukkersug.Jeg er mere oppatt av helsegevinsten ved lavkarbo enn vektnedgang. Noen kg ned vil være en bonus.

Foksy: Student på 34 år og alenemor for en datter på 9 år. Går på ketolysekuren, blandet med fettfaste for å øke fettforbrenningen ytterligere. Målet er å gå ned mellom 15-20 kg.

Eve: Startet i slutten av mai, har gått ned 4 kg. til nå. Målet mitt er - 36 kg. Synes det er greit med delmål. Første er 6 kg til st.hans. Neste mål er -3 kg til ut juli. Jeg har slanket meg hele livet og går alltid opp mere enn jeg har gått ned etter endt slankeperiode. Nå er det omlegging av kostholdet som gjelder.

Batillip
30-05-11, 11:44
Jeg startet 24. mai. Da er jeg kanskje en mai-starter. Det var nesten litt dumt. Lykke til! Det er så moro! :D

KarboMamma
30-05-11, 12:07
Du får lov å bli med her hvis du har lyst! :D

TGJ
30-05-11, 12:11
Jeg er med!! Gikk på ketolysekuren i en to månders tid for 1,5 år siden, og det virket som bare det! Når jeg begynte på kuren veide jeg rundt en 77 kg ( er 165 cm høy) . Gikk ned rundt 10 kg, og har klart å holde meg der siden. Nå er jeg klar for de siste fem kiloene, har hatt en del halv hjertete forsøk på kuren siden, uten noe spesiell effekt. Nå er jeg klar for å gi 110 %, så kansje jeg klarer de siste 5 kg før månden er slutt??? :):)

KarboMamma
30-05-11, 12:35
Så bra at du vil være med TGJ! Alt er enklere når man er fler :) Siden du har gått på kuren før har du kanskje noen supertips å komme med også? :)

TGJ
30-05-11, 12:54
Så bra at du vil være med TGJ! Alt er enklere når man er fler :) Siden du har gått på kuren før har du kanskje noen supertips å komme med også? :)

- Mitt beste tips er å få i seg nok FETT!! Det hjelper ikke bare å kutte ut karbohydratene. Merket på meg selv at jo mer fett jeg fikk i meg, jo raskere gikk jeg ned i vekt, og jo mer energi fikk eg.

Denne første uken skal jeg vie til å komme ordentlig inn i fettforbrenningsfasen, med det mener jeg at jeg skal holde meg helt unna både lavkarbo brød og grønnsaker.

KarboMamma
30-05-11, 13:16
- Mitt beste tips er å få i seg nok FETT!! Det hjelper ikke bare å kutte ut karbohydratene. Merket på meg selv at jo mer fett jeg fikk i meg, jo raskere gikk jeg ned i vekt, og jo mer energi fikk eg.

Denne første uken skal jeg vie til å komme ordentlig inn i fettforbrenningsfasen, med det mener jeg at jeg skal holde meg helt unna både lavkarbo brød og grønnsaker.

Dette med fettet blir en omstilling for meg, men skal nok ikke bli noe problem. Har du boken forresten? Tenkte jeg skulle ut å jakte opp en i morgen. Regner med det er vanskelig å gjennomføre dette uten en "bibel"...?

(Stakkars deg, du kommer til å bli min Guru igjennom dette ;))

Fjasnissen
30-05-11, 13:50
Velkommen dere som starter i Juni.

Jeg vil absolutt anbefale at dere gjør dere kjent med ArnaKristins fantastiske nybegynnertråd (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970)

TGJ
30-05-11, 15:04
Ja, jeg har boken"Slank med ketolysekuren". En kan lese seg opp mye på internett, så en må ikke ha boken, men anbefaler deg absolutt å kjøpe den! Da er du helt sikker på at du følger "de rette reglene" for kuren. Er også mange gode matoppskrifter i boken.

takk for linken!

jia
30-05-11, 15:19
Hei! Jeg vil gjerne være med, men må ærlig innrømme at jeg ikke helt vet hva kuren går ut på. Det jeg vet er at inntaket av karbohydrater skal være tilnærmet null, mens inntaket av fett skal være mye. Håper dere kan hjelpe med på min vei med dette. :)

MariaB
30-05-11, 15:38
Hei!

Jeg har lusket rundt i forumet noen uker allerede, men først denne uken har jeg bestemt meg for å begynne på ketolyse. Boka er innkjøpt, og motivasjonen er på topp! :D

ingelin82
30-05-11, 15:49
Startet i dag så nesten i juni, har allerede gjort en stor blunder. Spiste nutrilett bar til lunsj, den inneholder jo MYE karbo. Så nå har jeg lært å lese pakkningsvedlegg:mad:

Karbear86
30-05-11, 16:21
Hei :)

Jeg vil gjerne være med her. Jeg må sakte men sikkert bli vant med dette her. Tenker Grete Roede i ALT jeg gjør og det å kutte brød og spise fetere mat kommer til å bli rart. jeg har begynt så vidt i dag, og føler meg nesten syk. Nesten litt abstinenser pga at jeg ikke får spist brød.. sagt jeg skal ha disiplin nok til å gi det en mnd og se hvordan det går :)
Jeg har også misstanke om allergi (vet jeg har hveteallergi, men kanskje cøliaki også) Sånn at jeg vil teste ut dette.

Er som sagt helt fersk, og lurer på hvordan dette fungerer litt. Lest en del, men er det sånn at ALT av brød, pasta og ris etc må kuttes? er det ikke mulig med feks par ryvita til frokost?
sliter en del med å finne alternativer til å ha med på jobb jeg. vanskelig. Dessuten er jeg redd for å legge på meg om maten blir for fet.
Da har jeg skrevet en del. hehe

Euphita
30-05-11, 21:09
Hei på dere!
Flott at det kommer en junitråd også :)
Forholdsvis fersk jeg og, startet 1.mai så jeg skal ikke ødelegge juni tråden ;)
Måtte bare kommentere til Karbear86. Ikke rom forbrød, pasta, ris og poteter på ketolysekuren nei. Du kan bake ditt eget lavkarbobrød, oppskrifter finnes i fleng her inne på forumet.
Når det gjelder knekkebrød, så anbefaler jeg fiberrik med enten solsikke eller linfrø. Der er det 2,7 g karber pr knekkis og fullt akseptabelt å spise. Lesse på med masse deilig pålegg :)

Lykke til alle sammen!
Dette er en digg kur ;)

Euphita
30-05-11, 21:09
og fiberrik selges i vanlig dagligvarebutikk, står sammen med knekkebrød :)

KarboMamma
30-05-11, 21:14
Så gøy at så mange er med! Gleder meg til å komme i gang, og ønsker alle sammen lykke til :)

MariaB
31-05-11, 10:22
Ja, da smugstarter jeg i dag jeg! ;) Stixen er negativ enn så lenge, så får vi se hvor lang tid det tar før ketosen er på plass. Kjenner en ulmende hodepine, så kanskje den kommer snikende i løpet av dagen? :lol:

Elanessë
31-05-11, 10:29
er det ikke mulig med feks par ryvita til frokost?Egentlig ikke. Vil nok anbefale deg å holde deg helt unna slikt. Forstår GODT at du er redd for å legge på deg dersom du spiser fett, men såsant du holder deg unna karbohydratene så skal du gå ned altså :) I tillegg til å få ekstra energi og være mett hele tiden. Ketolyse er fantastisk sånn.

Vil anbefale deg å lese myyye rundt her på forumet, f.eks oppskriftstrådene. Egne underforum for frokost o.l. En av de største innstillingene på lavkarbo er at man må slutte å tenke 'brød' til frokost? Hvem som sier at man ikke kan spise kotelett til frokost f.eks?? :D Jeg har tidligere lagd meg wok jeg. Det er bare å gjøre det til en vane... ellers finnes det så utrolig mye godt med egg. Eggesalat, røre, omelett, kokt osv. Har man i fløte, skinke osv så blir det absolutt mettende, og du vil ikke savne brødet under! Selv er jeg glad i frokostpannekake. Har røre i kjøleskapet og steker på morgenen i jern. Oppskrift funnet her inne såklart. På jobb har jeg med meg en boks salat. Man kan absolutt gjøre det spennende. Jeg liker isbergsalat, agurk, paprika, blokkål, kylling, skinke, nøtter, egg osv... og hvitløksmajoneeees :sikle: Så kan bare kollegaene mine sitte der med sine tørre brødskiver.
Som mellommåltid her på jobb så elsker jeg Grilstads "avskjær" som man bl.a får kjøpt på Rema. Det er skalker og skiver av salami. Veldig billig og kjempegodt.

trude.lutt
31-05-11, 10:32
Vel, starter og starter.... har prøved et par ganger før, men ikke kommet ordentlig i gang. Denne helgen skal vi til italia, men skal trappe ned under turen. Så for meg blir det oppstart over helgen. Denne gangen skal jeg få det til! Skal til Balder klinikken i begynnelsen av Juli, og da håper jeg at 4 uker på lavkarb gir resultater!

KarboMamma
31-05-11, 10:54
Jeg har spist lavkarbo en stund, men da uten å øke fettmengden. Kan vel kanskje si at jeg tyvstartet med ketolyse i går, for det er første gang jeg har helt olje fra fetaost over salaten og tenkt så hodet har knaket på hvor jeg kan lure inn litt smør. Uvant! Ser at flere sier de har hodepine i starten, og det hadde også jeg i går. Kommer det av ketose og kan man gå i ketose på en dag? En annen ting... vekten viste 1.5kg MER i dag enn i går... IKKE artig!

MariaB
31-05-11, 11:08
De fleste går vel ikke i ketose på en dag, men jeg vil tro at dersom man allerede har levd lavkarbo en stund så tar det kortere tid! Da har man jo ikke så mye karber å forbrenne før man går over til fett :)

Anitra
31-05-11, 11:31
Jeg har nå vært lavkarbo siden januar, noen helger har jeg skeiet ut ja, men det har gått veldig bra. Jeg er veldig glad for fokuset dette har fått i media, men for meg er ikke dette en kur, men en livstilsendring. Lykke til :)

Elanessë
31-05-11, 11:36
Jeg er veldig glad for fokuset dette har fått i media,Ja det hjelper veeeeldig på. Jeg føler meg ikke alltid like dum foran kollegaer, familiemedlemmer osv når jeg må "kjempe" for mitt valg - og de aldri har hørt om lavkarbo overhodet. For nå blir dem også mer og mer innsiktsfull, selv om de ikke kjører den stilen selv.

Anitra
31-05-11, 11:39
Ja det hjelper veeeeldig på. Jeg føler meg ikke alltid like dum foran kollegaer, familiemedlemmer osv når jeg må "kjempe" for mitt valg - og de aldri har hørt om lavkarbo overhodet. For nå blir dem også mer og mer innsiktsfull, selv om de ikke kjører den stilen selv.

helt sant!

Sanquala
31-05-11, 12:49
Startet vel strengt tatt i går, men henger meg på her :) Første gang jeg prøver ketolysekuren og ha lest som en gal på alt jeg kommer over og boka. Føler alikevel at jeg falmer litt i mørket, men dette skal går bra :) !!

Elanessë
31-05-11, 13:08
Jeg sniker forøvrig litt ellers her... :o Jeg startet vel opp for ca. 1 uke siden.
Skulle gjeeerne hatt noen "likesinnede" å følge. Vet hvor lettere det er, og mer morro å følge hverandre mot lignende mål.

Er ikke helt sikker på om jeg følger ketolyse da, teller ikke karber, enda iallefall. Men jeg har vært "inne på" lavkarbo før, og da også ketolyse. Så jeg er ikke helt fremmed i gamet. På uken som har gått så har jeg konsentert meg om å få inn rutiner, og planlegging av kostholdet. Tenker LCHF.

KarboMamma
31-05-11, 13:14
Jeg sniker forøvrig litt ellers her... :o Jeg startet vel opp for ca. 1 uke siden.
Skulle gjeeerne hatt noen "likesinnede" å følge. Vet hvor lettere det er, og mer morro å følge hverandre mot lignende mål.

Er ikke helt sikker på om jeg følger ketolyse da, teller ikke karber, enda iallefall. Men jeg har vært "inne på" lavkarbo før, og da også ketolyse. Så jeg er ikke helt fremmed i gamet. På uken som har gått så har jeg konsentert meg om å få inn rutiner, og planlegging av kostholdet. Tenker LCHF.

Snik i vei! Alt er lettere når man er fler om de samme utfordringene :) Skulle egentlig ut å handle Ketolyseboken i dag, men det har virkelig plasket ned utenfor så jeg har rett og slett ikke hatt lyst til å ta med barnevogn og baby ut på svømmetur... Jeg har tenkt LCLF hele veien (etter south beach dietten), og skjønner virkelig ikke helt hvor jeg skal presse inn fettet. Er vant til å bruke lightprodukter så ved å bytte til seterrømme og fløte vil jeg nok få i meg merkbart mer fett, men alikevel...

KarboMamma
31-05-11, 13:16
Startet vel strengt tatt i går, men henger meg på her :) Første gang jeg prøver ketolysekuren og ha lest som en gal på alt jeg kommer over og boka. Føler alikevel at jeg falmer litt i mørket, men dette skal går bra :) !!

Velkommen i gjengen, lykke til og JA! Dette skal gå bra :)

SFA
31-05-11, 13:22
Jeg er med. Startet i går da og er kommet i ketose i dag. Stålånden er tilbake ;)

Elanessë
31-05-11, 13:58
Skulle egentlig ut å handle Ketolyseboken i dagLurt :ja: Jeg har Torkils bok, den er fin. Skjønner godt at du ikke dro ut egentlig, deeemotiverende med regnvær gitt. Hvor gammel er babyen din?

Jeg er glad i kjøttdeig, så får vel en del kjøtt der. Og bacon og ost :sikle: Ellers spiser jeg alltid hvitløksmajones o.l til salaten min.

Sanna 1
31-05-11, 14:03
Jeg henger meg gjerne på.
Har så smått lest meg opp på dette og håper å få det til.
Mest for helsa sin skyld, for jeg har egentlig ikke mange kg å gå ned.
Mitt største problem blir vel å unnvære frukt, som er min store lidenskap !

Elanessë
31-05-11, 14:10
Mitt største problem blir vel å unnvære frukt, som er min store lidenskap !Forstår det veldig godt... Hva med å erstatte det med bær? og/eller smoothies? Kanskje det kan hjelpe på lasten :ja:

Sanna 1
31-05-11, 14:11
Hvordan finner man foressten igjen tråden etter å ha vært avlogget ?

Elanessë
31-05-11, 14:13
Hvordan finner man foressten igjen tråden etter å ha vært avlogget ?Hvis du går på kontrollpanelet ditt så skal det være en oversikt over alle tråder som du deltar i som har fått nye kommentarer siden sist du var pålogget. Iallefall hvis man har valgt den innstillingen... jeg er heeelt avhengig av den. For å få opp listen, så må du gå inn på panelet og velge at du ønsker abbonent uten e-postvarsling. Da skjer det automatisk for hver nye tråd du skriver i.

maymat
31-05-11, 15:02
Jeg blir med, eller begynte i går:)

maymat
31-05-11, 15:17
http://tickers.TickerFactory.com/ezt/t/wpVZQDx/weight.png[/img]
[/url]

maymat
31-05-11, 15:18
dettehttp://tickers.TickerFactory.com/ezt/t/wpVZQDx/weight.png[/img]
[/url]
tror ikke jeg fikk til denne tickeren

SFA
31-05-11, 15:19
Husker ikke helt fra sist, men blir man usigelig tørst den første tiden? Jeg er overhodet ingen vann drikker, pleide å drikke 1,5 pepsi max om dagen, men i dag har jeg drukket det + 2 liter vann også...Føler jeg bare må kutte vekk på lett brusen, for den stiller ikke tørsten. Helt unormalt for meg

Elanessë
31-05-11, 15:34
tror ikke jeg fikk til denne tickerenDu må kopiere IMG-koden inn på endre signatur, inne på kontrollpanelet ditt.

Basics
31-05-11, 15:43
Jeg er med! Spennende dette da jeg har vært på evig slankekur uten at noe har hjulpet (på sikt). Er fersking både på forumet og på lavkarbo, men har lyst til å prøve dette ut. Har holdt på en ukes tid på egen hånd, men det gir jo masse motivasjon å gjøre dette sammen med andre! :rolleyes:

Elanessë
31-05-11, 15:53
Sånn ca hvor mange kilo ønsker dere å gå ned?
Akkurat nå er jeg på det stadiet at jeg er drittlei vekta mi, så for hvert kilo ned er jeg evig takknemlig. Idealvekten min er -20-25 kg da.

Basics
31-05-11, 16:10
Husker ikke helt fra sist, men blir man usigelig tørst den første tiden? Jeg er overhodet ingen vann drikker, pleide å drikke 1,5 pepsi max om dagen, men i dag har jeg drukket det + 2 liter vann også...Føler jeg bare må kutte vekk på lett brusen, for den stiller ikke tørsten. Helt unormalt for meg

Har gått på ganske ekstrem lavkarbo i en drøy uke, og i dag er jeg så ubehagelig tørst at det er veldig påfallende, og svimmel og ukonsentrert. Antar at dette er vanlig, og at det er den første "kneika" å komme før krøppen har vent seg til det nye kostholdet. Vi får holde ut, drikke mye og løpe på do i ett kjør...

Pruttilutt
31-05-11, 16:23
Hello ladies! :D
Er det greit at en gammel traver henger seg med her?
Startet i juli i fjor og gikk på streng og disiplinert ketolyse fram til cirka 15. desember, og siden da har jeg bare svevd gjennom pasta og godteri om hverandre. I know - it's stupid!
I den perioden juli-desember gikk jeg totalt ned 20 kg. Før det har jeg gått ned 14 ved hjelp av Reductil.
Jeg tenkte "melde" meg inn her sammen med dere, slik at jeg kan hjelpe og veilede dere litt hvis det trengs, og dere kan hjelpe meg holde på motivasjonen :rolleyes:
Jeg veier per dags dato 93 kg, og skal ned 10-13 kg til. Er 180 cm høy. Da tror jeg vi har avdekket de fleste vesentlige spørsmål? ;)

SFA
31-05-11, 17:26
Koselig med gamle travere. Du har jo masse erfaring og råd å komme med.
Helt enig at det hjelper på at vi er flere og på noenlunde samme tidslimit(start altså)

Selv veier jeg 88 nå og ideal vekt er vel 68. Men kommer jeg meg iallefall ned til 75, så skal jeg være strålende glad :)
Vekten har sakte med sikkert seget på de siste 6-7 årene inkludert et barn.
Veide 58 før jeg fikk mitt første barn, men dit ned er bare uaktuelt og egentlig for tynt :)

Rikkem0r
31-05-11, 18:46
Jeg vil være med!=)
Kjøleskapet har blitt fyllt opp og nannas knekkebrød står i ovnen nå=)
Jeg har vært innom ketolyse-kuren tidligere, men har sliti litt med å få det til å fungere på jobb og derfor gitt litt opp.. Selv om jeg til vanlig ikke spiser mye karbo hender det det blir altfor enkelt og steke halvferdige rundstykker eller lage pasta, men det skal jeg slutte med idag :) Jeg veier nå ca 78?kg, har ikke batterier i vekten min men skal få fikset det, er 170cm og vil ned til 60-65kg.. Jeg bryr meg i utgangspunktet lite om hva vekten sier hvis jeg kan være fornøyd med det som er i speilet, så tiden vil vise:rolleyes:
Så fint at vi kan være fler som gjør dette sammen:)

Sanna 1
31-05-11, 19:12
Jeg har ikke så mange kg. jeg vil gå ned. Kanskje 4-5 sånn for sommerklærnes skyld.
Men jeg har revmatisme og har blitt anbefalt dette kostholdet. Kanskje jeg får bedre søvn og bedre dager. Ikke har jeg holdt på mange dagene heller, men er forskrekket over hvor mange matvarer det er karbohydrater i. Før har jeg slitt med å finne mat med lite fett,- jaktet villt på mager kost. Nå må jeg nesten glise litt, :rolleyes: for nå er det å jakte på mat med lite karbohydrater.
Det er søren ikke lett å bli klok på dette. Jeg ser at det vanskeligste, vil bli "matpakka". Så her er jeg åpen for gode råd. :)

KarboMamma
31-05-11, 19:12
Kjempekoselig at gamle travere vil henge seg på her, så lenge du/dere er forberedt på å måtte svare på en haug med spørsmål fra oss ferskinger *ler* ;)

Ser det er fler enn meg som tørster... Har drukket uendelig mye mer de to siste dagene enn jeg har gjort på evigheter. Skjønner ikke helt hvorfor jeg er så tørst, for jeg har ikke gjort alt for store endringer i kosten siden jeg allerede har levd lavkarbo. Er det fettet som gjør oss så tørste? Og er det kanskje all væsken som har gitt meg 1,5 kg ekstra siden mandag morgen?

KarboMamma
31-05-11, 19:15
Sånn ca hvor mange kilo ønsker dere å gå ned?
Akkurat nå er jeg på det stadiet at jeg er drittlei vekta mi, så for hvert kilo ned er jeg evig takknemlig. Idealvekten min er -20-25 kg da.

Jeg har allerede gått ned 30 kg, og håper på å få av de siste 10 babykiloene med ketolyse...

Elanessë
31-05-11, 22:07
Dere som har snikstartet, hva hadde dere til middag i dag?
Her ble det lite tid mellom jobb og foreldremøte, så da er det sååå kjekt med ting som kan stå i ovnen. Det er jo veldig mye lavkarbomat som kan det (mye kan gratineres ja :p ) og i en hektisk hverdag passer det bra da man kan gjøre andre ting mens maten lager seg selv. I dag surret jeg baconstrimler rundt kyllingfilet (litt pesto imellom) og hadde i ovnen. Serverte med smørkokt brokkoli med store saltflak på, samt hvitløksdressing. Gooodt!

KarboMamma
31-05-11, 22:15
Dere som har snikstartet, hva hadde dere til middag i dag?
Her ble det lite tid mellom jobb og foreldremøte, så da er det sååå kjekt med ting som kan stå i ovnen. Det er jo veldig mye lavkarbomat som kan det (mye kan gratineres ja :p ) og i en hektisk hverdag passer det bra da man kan gjøre andre ting mens maten lager seg selv. I dag surret jeg baconstrimler rundt kyllingfilet (litt pesto imellom) og hadde i ovnen. Serverte med smørkokt brokkoli med store saltflak på, samt hvitløksdressing. Gooodt!

Åh gurimalla, nå ble jeg sulten! Hørtes veldig godt ut :) Her ble det hjemmelaget tacogryte med ostechips, og i det jeg hadde helt bønnene i og sjekket karbene fikk jeg lettere angst. Bønner er nemlig lov på South Beach, men er jo proppfull av karber! I morgen ER det avsted å kjøpe boken for å unngå total forvirring...:o

Elanessë
31-05-11, 22:18
Veldig kjekt å ha bok!
Kan også være greit å sjekke innom denne hvis man har matvarer man vil vite litt mer om... http://www.matoppskrift.no/sider/karbo.asp

MayaBitta
31-05-11, 22:30
Hei
Er helt fersk her inne. Starta ketolysekuren i går. Er ikke vandt til å spise mye fettrik mat, så jeg er fakstisk ganske kvalm nå, og ikke særlig motivert for fortsettelsen. Men jeg har bestemt meg for å holde ut til de verste første dagene er over. Sliter veldig med å finne mat jeg vil spise...
Men jeg er med!! :)

KarboMamma
31-05-11, 22:30
Veldig kjekt å ha bok!
Kan også være greit å sjekke innom denne hvis man har matvarer man vil vite litt mer om... http://www.matoppskrift.no/sider/karbo.asp

Takk, den linken var jammen nyttig! Herved lagret :)

Foksy
31-05-11, 23:37
Hei alle sammen.
Jeg begynte egentlig for 8 uker siden, ble ikke med i noe nystartertråd da, men det er sikkert kjempelurt! Håper det er greit at jeg blir med her, så jeg får blitt kjent med folk fra oppstarten :)

Jeg gikk ned 2,5 kg første uka, så sto det stille lenge...så gikk jeg opp igjen en halv kg, for så endelig å gå den ned igjen forrige uke...
2.6 kg på 8 uker er ikke all verden...men jeg skal jobbe hardere med å få i meg nok fett, for jeg har virkelig vært flink til å holde meg unna carbs...litt irriterende at det ikke raser av slik andre jubler over egentlig...men jeg liker kostholdet, og føler jeg har fått meg en livsstil, mer enn en slankekur :D

Er ganske lik i vekten som Pruttilutt, 181 cm og veier 92.6 kg. Vil i første omgang ned til 80, på lang sikt ned til 75 kg :)

Lagde forresten lavkarbo-gulrotkake i dag. Den smakte nydelig!! Også så uvant å spise kake uten dårlig samvittighet :D

Ellers har jeg blitt veldig glad i lavkarbo-brød, når jeg ikke orker å lage meg omelett, salat eller andre ting som tar litt mer tid. Anbefales!

SFA
01-06-11, 01:41
I dag(i går), dag 2, lagde jeg hvitløk/paprika kjøttboller til middag. Stekte dem i masse smør og kokte ut i litt fløte. Tok et par broccoli kvaster og graterte i ovnen med litt ost over. Oppskrift fra fantastisk blogg her (http://lenabeatrice.net/lavkarbomat/andre-kjottretter/kj%C3%B8ttboller-med-paprika-og-hvitl%C3%B8k/) Ble stappmett og sovnet på sofaen halv 9, og våknet der nå, 1,30 :eek:

Helt totalt ulikt meg, så merker virkelig at de 2 første dagene av kostholdet påvirker kroppen. Men jeg liker det, da viser det at det skjer noe, selv om det er ekkel smak i munn, tørste og akutt trøtt

TGJ
01-06-11, 07:16
Er det fettet som gjør oss så tørste? Og er det kanskje all væsken som har gitt meg 1,5 kg ekstra siden mandag morgen?

Før kroppen går inn i ketose går en gjerne litt opp, før den for fult begynner å brenne fettet. Jeg spiser i tillegg selv mer salt mat en vanlig på denne dietten. Eller kansje du skal ha mensen? Den uken viser vekten alltid en kilo eller to ekstra :)

MariaB
01-06-11, 08:22
Morn morn! Da var juni her!!

Dag to på ketolyse for min del, og jeg er allerede i ketose! :D

Ang spørsmål om vekt, jeg skal ned 8-10 kg. Ikke av de som skal ned mest, men en del allikevel. MEN da jeg leser i boken til Torkil, anbefaler han kun kuren til de som har BMI over 30, altså ca 15 kg overvekt eller mer....Får jeg liksom ikke "lov" å gå på ketolyse jeg da? :confused:
:p

Batillip
01-06-11, 08:36

Ang spørsmål om vekt, jeg skal ned 8-10 kg. Ikke av de som skal ned mest, men en del allikevel. MEN da jeg leser i boken til Torkil, anbefaler han kun kuren til de som har BMI over 30, altså ca 15 kg overvekt eller mer....Får jeg liksom ikke "lov" å gå på ketolyse jeg da? :confused:

Huh!? Dustebok! Kast den! BMI er noe ordentlig tull uansett. :høh:

Fjasnissen
01-06-11, 08:44

Torkil anbefaler nok at man har mer enn 10 kilo fordi denne kuren helt klart er mest effektiv for de som har mye å ta av, men det går helt fint å gå på ketolyse selv om du har 8-10 kilo å gå ned.

Når det gjelder spørsmålet om hvorfor vi blir så tørste. En av de tingene som skjer når du går over fra å forbrenne karbohydrater til å forbrenne fett er at du setter i gang en rekke prosesser i kroppen. En av grunnene til at vi forbrenner fett mer effektivt på lavkarbodietter er at kroppstemperaturen øker litt (0.5 grader ofte). Kostholdet er også vanndrivende, noe som gjør at man blir tørst og trenger mer vann. Så.... tørst... fin ting ;)

KarboMamma
01-06-11, 08:55
1.juni og i full gang allerede. Ned 600g av den vekten jeg plutselig hadde gått opp, så jeg satser på at det forsvinner raskt alt sammen :) I dag er det avsted å handle bok og skikkelige fettholdige produkter...

Kjenner at jeg blir litt bekymret over at dietten ikke anbefales til oss som "bare" skal ned 10 kg:confused:. Mener også å ha lest at ketolyse er vektregulerende... Betyr det da at man kanskje ikke får effekt dersom man er normalvektig (BMI)? :eek:

Fjasnissen
01-06-11, 09:50
1.juni og i full gang allerede. Ned 600g av den vekten jeg plutselig hadde gått opp, så jeg satser på at det forsvinner raskt alt sammen :) I dag er det avsted å handle bok og skikkelige fettholdige produkter...

Kjenner at jeg blir litt bekymret over at dietten ikke anbefales til oss som "bare" skal ned 10 kg:confused:. Mener også å ha lest at ketolyse er vektregulerende... Betyr det da at man kanskje ikke får effekt dersom man er normalvektig (BMI)? :eek:

Tingen med ketolyse (og alle LCHF kosthold) er at de er vektregulerende. Det er ikke sikkert at du og kroppen din er enige om hva idealvekta di er. Hvis du har planer om å tvinge kroppen din til "unormal slankhet" (dvs 18-19 i BMI), så tror jeg ikke dette kostholdet vil være riktig for deg. Men nå vil jeg jo heller ikke anbefale noen å ha så lav BMI. Det er veldig sjeldent (eller aldri) pent eller sunt. Du vil nok helt sikkert gå ned litt (alt ettersom hva kroppen din mener er riktig), men du vil kanskje ikke rase ned i vekt (som ENKELTE veldig overvektige gjør).

Ingenting å være bekymra over. Kroppen din tar godt vare på seg selv om du spiser riktig. Mange som har blitt normalvektige men som fortsetter å spise ketogent, rett og slett fordi de føler seg bedre da :)

Elanessë
01-06-11, 10:01
Er helt fersk her inne. Starta ketolysekuren i går. Er ikke vandt til å spise mye fettrik mat, så jeg er fakstisk ganske kvalm nå, og ikke særlig motivert for fortsettelsen. Trikset er nok å finne noe du liker godt fra før av. Noe som ikke er "lov" på lavfettdiett f.eks og som man kan nyte godt nå. Jeg er f.eks glad i bacon. Men også et triks å ikke 'bare' spise fet mat samtidig. Jeg surrer gjerne bacon rundt en kyllingfilèt, og selvfølgelig grønnsaker til. Så da blir sammensetningen ikke så ille. Å spise en skje med smør f.eks er jo ikke noe godt, og det er nok ikke meningen av vi skal heller :D Hvis du søker rundt på oppskriftene, så finnes det mange gode sammensetninger. Spis fett, men sammen med f.eks knasende grønnsaker og friske salater.

KarboMamma
01-06-11, 10:22
Hvis du har planer om å tvinge kroppen din til "unormal slankhet" (dvs 18-19 i BMI), så tror jeg ikke dette kostholdet vil være riktig for deg. Men nå vil jeg jo heller ikke anbefale noen å ha så lav BMI. Det er veldig sjeldent (eller aldri) pent eller sunt. Du vil nok helt sikkert gå ned litt (alt ettersom hva kroppen din mener er riktig), men du vil kanskje ikke rase ned i vekt (som ENKELTE veldig overvektige gjør).

Ingenting å være bekymra over. Kroppen din tar godt vare på seg selv om du spiser riktig. Mange som har blitt normalvektige men som fortsetter å spise ketogent, rett og slett fordi de føler seg bedre da :)

Før graviditet holdt vekten seg på 60 som for meg er en BMI på 20,3. Dette da med vanlig høykarbokost. Selv om det høres lavt ut, ser jeg langt i fra ut som noe beinrangel av den grunn ;) Uansett ser jeg mange positive sider ved lavkarbokost, og kommer til å fortsette med dette uansett hva vekten viser. :)

MariaB
01-06-11, 10:30
Ang fett så går dette seg veldig til, er min erfaring :ja:
Og som flere sier, man trenger ikke å spise rent smør og fløte, men rett og slett unne seg litt mer av slikt man liker godt og snike inn litt ekstra her og der!

Min nye favoritt er kaffe med fløte! Yummy ;)

Fjasnissen
01-06-11, 10:36
Før graviditet holdt vekten seg på 60 som for meg er en BMI på 20,3. Dette da med vanlig høykarbokost. Selv om det høres lavt ut, ser jeg langt i fra ut som noe beinrangel av den grunn ;) Uansett ser jeg mange positive sider ved lavkarbokost, og kommer til å fortsette med dette uansett hva vekten viser. :)

Jeg så først i etterkant tickeren din (den kommer jo ikke opp når man er i ferd med å skrive et svar og scroller ned for å lese meldingen man svarer på). 20 i BMI er for noen helt fint, mens andre igjen blir for tynne. Det er jo også derfor referanseramma er ganske vid.

Noen klarer å komme ned i en vekt de hadde for maaaange år siden, mens andre igjen finner ut at de må godta at det er en kilo eller to som ikke vil av. Trening for å stramme opp kroppen er uansett en viktig ting (hvis man faktisk kan trene - er jo ikke alle som kan det).

Charlott
01-06-11, 10:40
Vil gjerne minne dere "nye" på dette med salter :) Særlig i starten mister kroppen mye væske og også salter. Drikk gjerne noen glass med Farris, event halvbland med vann.

Nok salter innabords kan være med på å gi dere mindre oppstartsubehag :D

Ellers ønsker jeg dere lykke til, hele gjengen! :D :heia:

j0achim
01-06-11, 11:22
Er ikke helt Juni starter, men startet for 9 dager siden eller 10 alt ettersom, så er ikke helt en mai starter heller ;)

Planen her er og ende på rundt 80~ innen utgang av denne måneden, et meget ambisiøst mål, men jeg har prøvd meg en stund hvor jeg setter strenger krav og heller da pusher meg selv litt hardere for å nå målet. Samt med 4-5 turer i uken hvor jeg jogger minst 3 av disse.

maymat
01-06-11, 11:27
Er det forbudt å spise tyggis?

Elanessë
01-06-11, 11:28
Er det forbudt å spise tyggis?Ja er egentlig det. Har kilder og årsak et eller annet sted, bare ikke akkurat for hånden.

Men store IFA i poser kan man spise :ja:

Charlott
01-06-11, 11:29
Er det forbudt å spise tyggis?
Store IFA, de i pose, er lov :D Det samme med Fribol-pastillene du finner på apoteket :)

KarboMamma
01-06-11, 11:33
Store IFA, de i pose, er lov :D Det samme med Fribol-pastillene du finner på apoteket :)

Bare ikke gå IFA-Bananas, jeg får ihvertfall veldig vondt i magen av all type sukkerfri nammis:o

Charlott
01-06-11, 11:41
Bare ikke gå IFA-Bananas, jeg får ihvertfall veldig vondt i magen av all type sukkerfri nammis:o
Mhmm.... en del som ikke tåler det veldig godt ja ;)

IFA tåler jeg veldig greit, men gi meg en Cavalier-sjokkis .... Hjehelp! :o

MariaB
01-06-11, 11:48

Så greit! Ser for meg at de kan bli greie å ha til å skjule en evt ketose-ånde:p

*skal bake knekkebrød*

KarboMamma
01-06-11, 11:51
Så greit! Ser for meg at de kan bli greie å ha til å skjule en evt ketose-ånde:p

*skal bake knekkebrød*

Den ånden... er det slik at den nesten får en boost når man spiser/drikker? Har hatt en slik ånde tidligere og trodde jeg skulle bli gal! Hver gang noe fant veien inn i munnen ble ånden om mulig enda mer motbydelig - tilogmed vann smakte direkte vondt... Ketoseånde? :eek:

Elanessë
01-06-11, 12:01
Ja egentlig bør man holde seg unna både sukkerfri Ifa, sjokolade og det som er i starten. Rett og slett bare få det bort fra kosten, litt "avrusing" og så innføre litt av det som kos i helgene etterhvert.
Må nok innrømme at jeg ikke følger dette akkurat selv da :o Jeg syns det er tøft nok å omvende meg til lavkarbo, om jeg ikke kan få spise det lille sukkerfri godiset som finnes, og bacongull. Selv om det kan være en partystopper... prøver å holde meg kun til fredag/lørdag da!

Sina Mari
01-06-11, 12:11
Jeg henger meg også på her..:) ikke helt ny i gamet, men det har vært flere utskeielser enn ønskelig den siste tiden. Har heller aldri vært med i noen nybegynner tråd, og tenker at det kan være smart for å holde fokus og motivasjon ved like..:) Hadde i utgangspunktet 10 kilo som skulle bort, og er halvveis ved målet - kanskje jeg klarer det til ferien..:rolleyes: vi får se hva de neste ukene bringer. Uansett så har min kropp det MYE bedre på et lavkarbo kosthold enn på høykarbo - så, egentlig stresser jeg ikke allverden med vekten - det tror jeg vil komme hvis jeg bare er konsekvent med maten og trener regelmessig (som jo nettopp er den store utfordringen..:))!

Ashley
01-06-11, 12:29
Jeg er med:D bra motivasjonstråd. har holdt på en uke etter jeg ga meg for noen måneder siden. merker ingen bivirkninger så langt siden jeg har gjort dette over lengre tid før.

nå spiser jeg mer kalorier, ferre måltider og mer fett. litt mer ala skalderman. spiser ikke så mye salat siden kaninfor gikk meg på nervene en stund. min hjerne tenker diet og går i sparebluss med en gang med for mye grønnsaker. skalderman anbefaler ikke yoghurt og sier at nøtter kan spises av de som er heldige å tåler dem. det gjør jeg :) jeg spiser skyr naturell med hjemmelaga musli av nøtter, kjerner og frø når jeg går litt smålei kyllinglår og egg. man trenger variasjon! dette klarer vi;)
å lage sin egen greie av ketolyse er best, da mister du ikke motivasjonen. å som sagt, ikke spis deg ihjel på grønnsaker. spis måltider som metter. og det mest logiske er å velge mest naturlig mat. ikke tirr søtsuget med for mye sukrin og div sukkerfri mat. det er mine beste tips. midjefettet forsvinner på et blunk om man orker litt styrketrening også.

NB: å spise for lite er en stor feil jeg gjorde. å starte de første ukene med et overskudd på kalorier kickstarter "bålet" av fettforbrenningen. kjenner jeg blir stappmett, men det er bedre enn å sende kroppen signaler om sult og la den gå i sparebluss.

Sanquala
01-06-11, 14:39
I går kveld var jeg kommet i ketose :) yay!
og måtte snike meg en tur på vekta idag selv om jeg har bestemt at jeg kun skal veie meg en gang i uka...nesten 1,5 kg siden mandag...hihi

Batillip
01-06-11, 17:56
I går kveld var jeg kommet i ketose :) yay!
og måtte snike meg en tur på vekta idag selv om jeg har bestemt at jeg kun skal veie meg en gang i uka...nesten 1,5 kg siden mandag...hihi

Det er så MORO! :D

Elanessë
01-06-11, 18:51
Når har dere veiedag, egentlig? :p
Jeg har mandag, og det har jeg nesten alltid hatt. Liker den dagen jeg, for det er ny uke med ny start føler jeg. Samtidig så hjelper det meg til å holde meg liiiitt i skinnet på søndagene. Jeg har en tendens til å føle at søndag er helg i den forstand at man kan kose seg ekstra :o Men egentlig er det jo nok med fredag og lørdag. Så veiedag på mandag hjelper meg å være veldig flink på søndagene.

Batillip
01-06-11, 19:17
Mandag er veiedag.

Hva gjør du når du har kosedag, Elanessë? Spiser du mer karbohydrater, eller hva?

MariaB
01-06-11, 20:00
Mandag er veiedag for meg også, selv om jeg ofte er lettere midt i uka. Som Elanesse hjelper det meg å holde fokus også i helga ;)

Nå har jeg vært å trent. Første gang i ketose, og det gikk veldig bra. Trente spinning/styrke, og eneste forskjell var at jeg ble litt svimmel og småkvalm etter spinningen. Kan ha med at jeg drakk mye vann ;)

KarboMamma
01-06-11, 20:08
Veier meg faktisk hver morgen... Vet at det ikke anbefales å gjøre det, men jeg klarer bare ikke la være :o

Pruttilutt
01-06-11, 20:18
Veier meg faktisk hver morgen... Vet at det ikke anbefales å gjøre det, men jeg klarer bare ikke la være :o

Det er en smell, en skikkelig brøler du gjør der.
Selv var jeg fanatisk opptatt av den forb*** vekta, og det viste seg (gjennom utførlig dagbokskriveri) at hver kan jeg nærmet meg et rundt tall eller et mål jeg hadde satt, så brukte jeg laaaaang tid for å nå målet. Kiloene f.eks fra 105 til 100 gikk lett, på 2,5-3 uker. Så brukte jeg 4 uker på å gå fra 100,9 til 99,9. Stress og adrenalin i kroppen er ikke bra. Hver dag var en ny stressfaktor :p

Vanskelig å la være. Beste tipset jeg har på lager er å veie seg etter avføring på morgenen. Har du dobesøk på kvelden kan du med glede veie deg morgenen etter. :rolleyes:

Sina Mari
01-06-11, 20:23
Jeg veier meg også altfor ofte..stort sett hver eneste dag..:o skal prøve å slutte med det! Mandag hørtes ut som en helt grei dag å veie seg på - så jeg henger meg på den..:) jeg har også vært å trent - step og mage/rygg, deilig!

Pruttilutt
01-06-11, 20:31
Ikke tilfeldigvis noen fra tromsø her? Trenger sårt en treningsvenn :D

Elanessë
01-06-11, 20:50
Hva gjør du når du har kosedag, Elanessë? Spiser du mer karbohydrater, eller hva?På fredag spiser jeg litt mer karber ja. Ellers er det sukkerfri sjokolade og bacongull, og det kan for meg innimellom være litt partystopper, spesielt alt det salte.

Å veie seg hver dag bør man viirkelig slutte med ja! Ikke bra. Vi har kanskje alle lyst å gå ned i vekt, men det bør ikke være SÅ mye i fokus. Da mister det sin hensikt lett, om man skal stille seg på vekta hver dag. Egentlig syns jeg en gang i uken nesten er for ofte, men det er en grei intervall for å ha kontroll da, og holde seg i skinnet. Så velg en veiedag og skyv vekten laangt bort de andre dagene.

BlackPearl
01-06-11, 20:54
Jeg er med fra i morgen, 2.juni!

Helt ny i gamet - har 30kg som skal av! Er usle 162cm høy og veier nå 102,5kg.

Må lese meg opp på oppskrifter og menyforslag jeg!

maiken32
01-06-11, 21:09
heisann !

Jeg blir veldig gjerne med ! Dette er HELT nytt for meg, men jeg er klar for nye utfordringer:)

Skjønner at jeg ikke skal spise poteter, brød, ris, pasta osv.
Dere som er litt rutinerte: hva spiser dere i løpet av en dag ?

Ser også at mange av dere har sånne "vekt visere", hvor finner dere dem ?

Elanessë
01-06-11, 21:14

Ser også at mange av dere har sånne "vekt visere", hvor finner dere dem ?Jeg spiser f.eks på en dag:
Frokost: frokostpannekake m/syltetøy
Lunch: salat (masse grønnsaker, skinke/kylling og hvitløksmajones)
MM: grønnsaksstenger, kjøttpålegg, kokt egg m/reker i majones o.l
Middag: kjøtt og grønnsaker i forskjellige varianter (finnes maaasse oppskrifter på nett)
Kvelds: ostechips eller kanskje bær med krem

Du kan finne og lage deg ticker på tickerfactory.com

Charlott
01-06-11, 21:18
heisann !

Jeg blir veldig gjerne med ! Dette er HELT nytt for meg, men jeg er klar for nye utfordringer:)

Skjønner at jeg ikke skal spise poteter, brød, ris, pasta osv.

Ser også at mange av dere har sånne "vekt visere", hvor finner dere dem ?
Du finner det meste av det du trenger i denne fantastiske linken (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=809034&highlight=alkohol#post809034) :D

Lykke til! :heia:

MariaB
01-06-11, 21:26
Kanskje vi skulle lagt inn det vi spiser i løpet av dagen?

Greit med litt inspirasjon og tips! :ja:

Frokost: 1 kokt egg med litt bremyk. 1 Finncrisp med brie og spekeskinke. Kaffe med fløte.
Lunsj: 2 Osteknekkis (ost smeltet i micro til den blir stiv) med brie og spekeskinke. Kaffe med fløte.
Middag: 2 laksefilet, bittelitt raspet gulrot, agurk, rømme og smeltet smør.
Kvelds: To stk nannahs knekkebrød med kremost krydder

21.6 karber.

Sina Mari
01-06-11, 21:34
I dag har maten vært som følger:

sen frokost: 2 fiberrik m/makrell i tomat + te m/cocosa
lunsj: 2 egg m/majones + skivet laks
middag: taco salat m/ostechips + guacemole. Snadder!!
kvelds: litt bringebær m/fløte + te m/cocosa

Karbear86
01-06-11, 21:44
JEg er skikkelig karbo-abstinenser etter tre dager jeg.. klarer ikke å tenke på noe annet enn pitabrød (noe jeg har kost meg med alltid, når jeg skal ha noe godt) .. hehe :) skikkelig vanskelig.. tung i hodet og slapp. Trening er vanskelig. vant med 4 ganger i uka.. tipper det max blir 3 dager denne første uka pga kroppen er litt slapp.
Gikk på vekten i dag, og hadde gått ned 1,2 kg. ikke veid meg på kanskje ei uke men hvis det er pga dette uten brød osv er det verdt det altså :)
Er det flere som har det sånn?

labaline
01-06-11, 21:46
Er det plass til meg også?
Jeg holdt på i fjor sommer og gikk ned i 15kg. Begynte å trene flere ganger i uken og gikk vekk fra ketolyse og over til lavkarbo. Det sklei litt ut og jeg begynte å legge på meg litt. Etter jul har det ikke fungert med lavkarbo og noen kilo har lagt seg på igjen. Jeg kan nok aldri leve et vanlig høykarbo liv mer, så denne gangen er det en livsstilsendring uten rom for lange utskeielser :)

Jeg veier 104 kg nå, skal ned til 70, men jeg har god tid, så om dette går seint, så gjør ikke det noe. Har et håp om å være under 80 kg til neste sommer.

Jeg begynte skikkelig i går, men har absolutt ingen følelse av å være i ketose enda, men det kommer vel :)

Elanessë
01-06-11, 21:54
Høres ut som et veldig realistisk mål labaline :ja: Flott!

Her har maten i dag vært som følger:
Frokost: en frokostpannekake m/sukkerfritt syltetøy
Lunch: salat (isrberg, agurk, papika, løk, minimais, egg, ost, skinke, valnøtter, pinjekjerner og hvitløksmajones)
MM: salami
Middag: brokkolisuppe med egg og bacon
Kvelds: et par ostechips

Drukket vann og en boks pepsi max (sistnevnte burde ventet til helga :o )

labaline
01-06-11, 22:00
Måltidene mine i dag har vært slik:

Frokost - Cottage Cheese med et lite hint av funlight saft
Lunsj - eggerøre med sopp og chili, smør, fløte og en bit brie.
Mellommåltid - avocado
Mellommåltid2 - noen blåbær
Middag (sent) - hakkebøff med soppstuing og tzatziki laget på seterrømme.

Et glass pepsi max til dessert :o

Charlott
01-06-11, 22:07
JEg er skikkelig karbo-abstinenser etter tre dager jeg.. klarer ikke å tenke på noe annet enn pitabrød (noe jeg har kost meg med alltid, når jeg skal ha noe godt) .. hehe :) skikkelig vanskelig.. tung i hodet og slapp. Trening er vanskelig. vant med 4 ganger i uka.. tipper det max blir 3 dager denne første uka pga kroppen er litt slapp.
Gikk på vekten i dag, og hadde gått ned 1,2 kg. ikke veid meg på kanskje ei uke men hvis det er pga dette uten brød osv er det verdt det altså :)
Er det flere som har det sånn?
Om du søker i oppskritsdelen av forumet, ligger det faktisk en pitabrød oppskrift der :)

Er forøvrig helt normalt å ha det slik du har det nå, som du sier; det er karboabstinenser.
Sørg for å få i deg nok vann, gjerne Farris også, vi mister en del salter, særlig i begynnelsen. Dropp, eller trapp ned på treninga, det kan ofte være nok "stress" for kroppen denne omlegginga, trening kan vente til overskuddet kommer, ellerta en halvtimes gåtur :)

Lykke til videre! :heia:

maiken32
01-06-11, 22:09
Takk for svar ! Spennende !

Skjønner at jeg må bruke litt tid på å lese meg opp på dette her !
Innså nettopp at sjokoladen (som jeg ELSKER) ryker :(

Jeg er forøvrig 32 år, er 165 cm og 71 kg.
Drømmevekta er 62 kg :D
Hvor lang tid bør jeg ha på det ?

Mange som snakker om at de er i ketose, hvor finner dere disse stix'ene som måler dette ?
I morgen blir det omelett til frokost !:)

Karbear86
01-06-11, 22:13
Om du søker i oppskritsdelen av forumet, ligger det faktisk en pitabrød oppskrift der :)

Er forøvrig helt normalt å ha det slik du har det nå, som du sier; det er karboabstinenser.
Sørg for å få i deg nok vann, gjerne Farris også, vi mister en del salter, særlig i begynnelsen. Dropp, eller trapp ned på treninga, det kan ofte være nok "stress" for kroppen denne omlegginga, trening kan vente til overskuddet kommer, ellerta en halvtimes gåtur

Lykke til videre!

Takk for svar :) godt å høre det er normalt.. jeg sykler litt da :) så utenom fotballtreninga får det holde :) se hva jeg orker.. :) Pitabrød er btw bare godt nok sånn jeg får av hatting, i den fine typen :) sånn mykt og godt.. haha :D nei skal slutte å tenke på det.. lagd meg smoothie nå, så døyver det nok :)

KarboMamma
01-06-11, 22:16
Er gjerne med på å dele dagsmenyer, kjempelurt!

Frokost: 4 skiver bacon, 2 speilegg
Lunsj: 1 FiberRik med ost
MM: 1 FiberRik med ost
Middag: 3 skiver grillet ytrefilet av svin med blomkål/brokolli-grateng
Kvelds: 100 g nystekt lavkarbobrød med smør og ost :o

Har ikke regnet ut karbene på dette, men tror det skal være ganske greit:confused:

Elanessë
01-06-11, 22:17
Mange som snakker om at de er i ketose, hvor finner dere disse stix'ene som måler dette ?Her i byen selges det hos Meny iallefall. Ellers er det vel nettbutikker. Usikker på om apoteket har, kanskje noen andre vet. Er faktisk 3 år siden jeg brukte stix sist... Tenkte egentlig ikke å bruke det denne gangen. Får se hvor nøye jeg blir og ønske om å være i ketose.

Batillip
01-06-11, 22:19
Kjøpte på apoteket.

Pruttilutt
01-06-11, 22:20

Mange som snakker om at de er i ketose, hvor finner dere disse stix'ene som måler dette ?
I morgen blir det omelett til frokost !:)

Stix kjøper du på apoteket. Anbefaler å stixe hver 3. dag, ikke bli fanatisk. UTSLAG ER UTSLAG! Det fins ingen grader av ketose, kun grader av dehydrering.

Jeg vil også spørre deg om hvordan du ser for deg tiden etter vekttapet. Mange tror at ketolyse er en rask billett til drømmevekta, men spiser du høykarbo etterkant med frie tøyler, så er vekta tilbake før du aner det. Lavkarbo er en livsstil, og det du står over nå er en livsstilsendring. Ikke gå i fella :)

Pruttilutt
01-06-11, 22:21

Frokost: 4 skiver bacon, 2 spailegg
Lunsj: 1 Fibrex med ost
MM: 1 Fibrex med ost

Har ikke regnet ut karbene på dette, men tror det skal være ganske greit:confused:

Savner litt fett hos deg. Vil du ha tips?

Charlott
01-06-11, 22:25

I morgen blir det omelett til frokost !

Hvor lang tid er umulig å si, det er så mange faktorer som spiller inn... Hadde vært deilig om det hadde vært en fast fasit, men næggu om det er :p

De stixa kjøpes på apoteket, Diabur 5000 eller noe slikt, bare si du skal ha stix som måler ketoner i urinen du.
Stix er ikke veldig nødvendig, de fleste merker det når de kommer i ketose, man får gjerne en ånde som kjapt knerter enhver potteplante innen 30 m radius bla :p Så lenge du vet du spiser riktig spiller ikke stixa noen rolle, men det kan være litt gøy å sjekke litt i begynnelsen.

Omelett er bra mat vettø :D

Takk for svar :) godt å høre det er normalt.. jeg sykler litt da. så utenom fotballtreninga får det holde. se hva jeg orker.. Pitabrød er btw bare godt nok sånn jeg får av hatting, i den fine typen. sånn mykt og godt.. haha :D nei skal slutte å tenke på det.. lagd meg smoothie nå, så døyver det nok
Hehe, skjønner den Hatting-greia, var definitivt min favoritt "før i tia!"

Men nå frister det overhode ikke med den slags, har smakt det ett par ganger og blir like overrasket over den intense melsmaken.... grøss....

Deilig å slippe slike "lyster"! :p

maiken32
01-06-11, 22:29
Jeg vil også spørre deg om hvordan du ser for deg tiden etter vekttapet. Mange tror at ketolyse er en rask billett til drømmevekta, men spiser du høykarbo etterkant med frie tøyler, så er vekta tilbake før du aner det. Lavkarbo er en livsstil, og det du står over nå er en livsstilsendring. Ikke gå i fella :)[/quote]

Det er jo et godt spørsmål:)
Lavkarbo er noe jeg tror kan passe meg. Har i perioder spist lite karbo og sett en sammenheng mellom magesmerte/oppblåsthet og karbohydrater.
Ønsker på sikt å ha et lavkarbo kosthold, der det er rom for noen utskeielser (som sjokoladen:D)
For min del er det sukkeret som blir det verste, spiser dere frukt ?

Charlott
01-06-11, 22:33
For min del er det sukkeret som blir det verste, spiser dere frukt ?

Frukt er ikke Ketolysemat nei.... masse fruktsukker!

Har du boka? Hvis ikke vil jeg på det varmeste anbefale deg å skaffe den, event låne på biblioteket :)

Elanessë
01-06-11, 22:33
spiser dere frukt ?Nei, frukt har så høy GI. Men innimellom kan det jo hende jeg tar meg en frukt, f.eks eple. Men holder meg for det meste til bær da.

Pruttilutt
01-06-11, 22:34
Frukt er igrunn en sukkerbombe. På matvareguiden kan du legge inn den frukten du tenker på og se hvor mye karb det er i den per 100 gram. Begynner du å unne deg frukt i liten grad, hjelper det ikke på sukkersuget, for å si det slik :D
Derimot bær og smoothies med frosne jordbær går greit. Se på deklarasjonen, det varierer fra leverandør og merke.
Behov for søtt innimellom? Pisk litt krem og ha søtstoff i. Spis til du ser mannen med ljåen, så går det lengre tid til neste "behov" :P
Sukkerfri saft, tyggis og pastiller er søtsugfelle, og for mange en partystopper. Jeg har en flott oppskrift på konfekt med masse, masse, masse fett i, som smaker godt og demper suget. Lovlig sjokolade. Si i fra hvis du vil ha link.

Har du i løpet av dagen tilsatt nok fett i kosten vil du ikke ha søtsuget i så stor grad som du vanligvis vil ha. Fett, vann, fett vann :P

Charlott
01-06-11, 22:35
Nei, frukt har så høy GI. Men innimellom kan det jo hende jeg tar meg en frukt, f.eks eple. Men holder meg for det meste til bær da.
På Ketolyse tenker vi ikke GI, det er Fedons greie ;)
Så eple er heller ikke noe som hører hjemme på Ketolyse :)

maiken32
01-06-11, 22:36
Ingen frukt nei, det er dette sukkeret som jeg kommer til å slite med, men som jeg har SÅ godt av å kutte ned på !:rolleyes:

Har ikke boka nei ! Er det en super bok du/dere kan anbefale ?

Elanessë
01-06-11, 22:37
På Ketolyse tenker vi ikke GI, det er Fedons greie ;)Ja skjønner. Men øker ikke karb-innholdet dersom GI'en er høy? Jeg tenker egentlig ikke GI til vanlig, men når jeg hører 'frukt' så tenker jeg bare glukose glukose og suuukker. Så prøver virkelig å holde meg unna.

Pruttilutt
01-06-11, 22:39
I overgangsfasen vil jeg råde samtlige (inkl med selv) til å unngå alle brød- og knekkebrøderstatninger. Prøv å spise så rent som mulig. Frokostpannekaker, omeletter, egg og bacon (stekt bacon blir mager kjøtt, det er fettet som trekkes ut av det som er viktig. Stek egg og omelett i det fettet), kjøttrester fra middagen dagen før og fete salater. Jeg steker Kavli's Jalapenos ost på 200 grader i 15 minutter - det blir en herlig kjeks - tilnærmet 0 karbo. Dæsj på med egg, majones, kjøttpålegg osv. Også godt til taco :)

Charlott
Ingen frukt nei, det er dette sukkeret som jeg kommer til å slite med, men som jeg har SÅ godt av å kutte ned på !:rolleyes:

Har ikke boka nei ! Er det en super bok du/dere kan anbefale ?

Sukkerbehovet gir seg, masse fett og vann gjør susen :D Eller så finner du oppskrifter på lovlig "søtt" i oppskriftsdelen av forumet :)

Skal du spise etter Ketolyseprinsippene må/bør du ha "bibelen" Slank med ketolysekuren, av Dr. Torkil Andersen. Finner den bla på ketolyse.no

maiken32
Jeg har en flott oppskrift på konfekt med masse, masse, masse fett i, som smaker godt og demper suget. Lovlig sjokolade. Si i fra hvis du vil ha link.

Vil GJERNE ha en link ja :)

Charlott
01-06-11, 22:41
Ja skjønner. Men øker ikke karb-innholdet dersom GI'en er høy? Jeg tenker egentlig ikke GI til vanlig, men når jeg hører 'frukt' så tenker jeg bare glukose glukose og suuukker. Så prøver virkelig å holde meg unna.
Fedons GI går vel først og fremst på raske og trege karbohydrater :)

Frukt er sukker sukker sukker, fælt lite nyttig...

Nok fett og masse vann gjør underverker for søtbehovet, eller bær med krem feks :D Nøtter er det også masse bra fett i ... :)

Pruttilutt
01-06-11, 22:44
Henviser til bloggen (http://hobbysandra.wordpress.com/)min, der står det litt generelt om lavkarbo, litt tips og råd til mat og handling, noen før- og etterbilder til motivasjon(?) og oppskrifter på frokost, middag og noe søtt (http://hobbysandra.wordpress.com/2010/12/11/lavkarbo-julekonfekt/):)

Karbear86
01-06-11, 23:28
Jeg har noen spørsmål til jeg.. Jeg er jo sånn at jeg ikke har tenkt til å kutte ut absolutt alt av brød i fremtiden! Jeg driver med dette med brød, ris og potet for å sjekke magen fremst av alt.. allergier! se hvordan reagerer.
Men etter noen uker kommer jeg nok til å prøve meg igjen litt og litt med grovt brød.. regner med jeg kommer til å gå ned litt på dette prosjektet, men er det sånn at jeg kommer til å gå opp igjen hvis jeg begynner gradvis å spise brød igjen? og hvordan kan jeg evt. unngå det? erfaringer?

Pruttilutt
01-06-11, 23:59
Jeg startet med ketolysekuren etter oppfordring fra fastlegen i fjor sommer. Det var to grunner til det: 1) Sterk overvektig med BMI på 36 (da) og 2) etter to runder med matforgiftning på fire uker, så var tarmen min hardt rammet. Hver gang jeg spiste brød, fikk jeg diare.
Nå i høykarbo-tiden min fra desember til nå, har jeg merket meg samme tendens. Brød- og brødmat gir meg kraftige luftsmerter, høylytt romstering og diare. Med en gang jeg kutter, så regulerer det seg igjen. Skal til sommeren ta prøver for å se om tarmen min fikk seg en støyt i fjor, noe fastlegen min mistenker.

Når det kommer til tilsetning av karbohydrater "underveis" vil jeg råde deg å vente til etter eventuelt vekttap er oppnådd og du "sier deg fornøyd med det". Lavkarbo er betegnelse for å være under en viss grense karbohydrater (kommer ikke på det i farten), men det fins de av oss som er i ketose til godt over 50 karb/dagen.
Fedon har et brød som selges i alle fall på Rema 1000. Jeg har benyttet meg av det ved omgangssjuke, og har faktisk ikke reagert ille på det (med tanke på matforgiftnings-greia). 1 brødskive blir da rundt 4 karb, og hvis man absolutt krever det, så er det vel greit? Pålegget bør i alle fall være fett- og næringsrikt. Hvis du velger å legge deg på en karbo-grense f.eks. 50, 75 og/eller 100, så tenk godt gjennom om det er verdt det. Kanskje det vil være best å gå over på GR-stilen med å telle kcal? For sammensetningen generelt ved lavkarbo endrer seg jo mer karbo du legger deg på. Generell lavkarbo handler om en balanse mellom (lavt) inntak av karbohydrater, fortsatt høyt inntak av fett (for å få energi til alle prosesser i kroppen som før har vært karbo-drevet) og et passelig inntak av proteiner. Man kan tro proteiner er uskyldige og man kan pøse, pøse, pøse på, men proteiner lagres i kroppen som overskuddsfett.
Jeg har oppskrift på en temmelig heftig brøderstatning, 2 karb per brødskive og sikkert 80 gram fett per brødskive :P Hvis det kan være en løsning for deg, så si i fra og jeg sender deg oppskriften.

Karbear86
02-06-11, 00:04
Jeg startet med ketolysekuren etter oppfordring fra fastlegen i fjor sommer. Det var to grunner til det: 1) Sterk overvektig med BMI på 36 (da) og 2) etter to runder med matforgiftning på fire uker, så var tarmen min hardt rammet. Hver gang jeg spiste brød, fikk jeg diare.
Nå i høykarbo-tiden min fra desember til nå, har jeg merket meg samme tendens. Brød- og brødmat gir meg kraftige luftsmerter, høylytt romstering og diare. Med en gang jeg kutter, så regulerer det seg igjen. Skal til sommeren ta prøver for å se om tarmen min fikk seg en støyt i fjor, noe fastlegen min mistenker.

Når det kommer til tilsetning av karbohydrater "underveis" vil jeg råde deg å vente til etter eventuelt vekttap er oppnådd og du "sier deg fornøyd med det". Lavkarbo er betegnelse for å være under en viss grense karbohydrater (kommer ikke på det i farten), men det fins de av oss som er i ketose til godt over 50 karb/dagen.
Fedon har et brød som selges i alle fall på Rema 1000. Jeg har benyttet meg av det ved omgangssjuke, og har faktisk ikke reagert ille på det (med tanke på matforgiftnings-greia). 1 brødskive blir da rundt 4 karb, og hvis man absolutt krever det, så er det vel greit? Pålegget bør i alle fall være fett- og næringsrikt. Hvis du velger å legge deg på en karbo-grense f.eks. 50, 75 og/eller 100, så tenk godt gjennom om det er verdt det. Kanskje det vil være best å gå over på GR-stilen med å telle kcal? For sammensetningen generelt ved lavkarbo endrer seg jo mer karbo du legger deg på. Generell lavkarbo handler om en balanse mellom (lavt) inntak av karbohydrater, fortsatt høyt inntak av fett (for å få energi til alle prosesser i kroppen som før har vært karbo-drevet) og et passelig inntak av proteiner. Man kan tro proteiner er uskyldige og man kan pøse, pøse, pøse på, men proteiner lagres i kroppen som overskuddsfett.
Jeg har oppskrift på en temmelig heftig brøderstatning, 2 karb per brødskive og sikkert 80 gram fett per brødskive :P Hvis det kan være en løsning for deg, så si i fra og jeg sender deg oppskriften.

Takk for svar :)

Jeg skal se an i noen uker nå hvordan det går.. føler meg faktisk bedre i magen allerede :) er bare den slappheten etc som tærer her nå.. men det går over. :)
Sliter skikkelig med den tankegangen om at alt skal være fett også jeg. sånn at det får komme etterhvert :)
Jeg kan gjerne få oppskriften senere :) når jeg har kommet til den vekten ejg vil da.. er jo noen kg der. 7 kg til skal jeg ned :)

Pruttilutt
02-06-11, 00:09
Det står du følger GR i kostholdsfilosofien din - er det reelt enda? Kan være greit å oppdatere den slik at de som eventuelt kommer med råd og veiledning kan ta utgangspunkt i filosofien du følger. :)

Karbear86
02-06-11, 00:14
Det står du følger GR i kostholdsfilosofien din - er det reelt enda? Kan være greit å oppdatere den slik at de som eventuelt kommer med råd og veiledning kan ta utgangspunkt i filosofien du følger. :)
Hehe, er sånn tankegangen min er. GR altså.. men prøver å endre litt :D min personlige kostholdsfilosofi blir det da :P enn så lenge :)

Nysgjerrig nok
02-06-11, 01:31
Slenger meg med - sent, men godt.
Startet egentlig på mandag - og var så heldig at jeg fant dere mens jeg satt her å surfet på lavkarbo tips.
Er fersk i gamet, - dvs har prøvd tidligere å kutte ut de værste karbokildene, men gav opp etter 4 uker (fort gjort å gi seg når man føler seg bedre og smalere, samtidig som pizzasuget øker):o
Har ikke kjøpt noen bok - (forstår at det er litt alfa & omega). Er det "Slank med Ketolysekuren" som gjelder - eller har dere andre forslag? Pr nå så sitter jeg med noen oppkopierte sider, som sier bittelitt om hva man kan spise og ikke. Også fant jeg jo den geniale kokeboken her inne som jeg skal skrive ut!
Veldig usikker på om jeg er på rett vei eller ikke, - alle innspill mottas med stor takk!:)
I dag har jeg spist
Frokost: ett kokt egg
Lunsj: Salat (bladsalat, feta, rømmedressing, agurk, laks, oliven)
MM: Skampi (stekt i ovnen med sitron, lime, cayenne, chili, hvitløk)
Middag: Stekt bacon, kyllingbiter stekt i baconfettet, feta, oliven og kremost med tzatsiki.

Høres dette veldig feil ut? Hva kan jeg gjøre for å "følge den smale sti" i større grad?

Etter tre dager har jeg en ganske merkbar hodepine - normalt?

Som sagt - syng ut - jeg er her for å lære (og forhåpentlig bli litt lettere):)

Charlott
02-06-11, 08:16
I dag har jeg spist
Frokost: ett kokt egg
Lunsj: Salat (bladsalat, feta, rømmedressing, agurk, laks, oliven)
MM: Skampi (stekt i ovnen med sitron, lime, cayenne, chili, hvitløk)
Middag: Stekt bacon, kyllingbiter stekt i baconfettet, feta, oliven og kremost med tzatsiki.

Høres dette veldig feil ut? Hva kan jeg gjøre for å "følge den smale sti" i større grad?

Etter tre dager har jeg en ganske merkbar hodepine - normalt?

Som sagt - syng ut - jeg er her for å lære (og forhåpentlig bli litt lettere):)
Ohh... den menyen din høres lekker ut! :D

Usikker på innholdet i kremosten, men ellers ser det ganske lekker ut altså :D

Blir du pass mett på dette? Drikker du nok vann? Få gjerne inn litt Farris også, man mister gjerne en del salter i begynnelsen.

Hodepinen er desverre normalt, i omleggingsperioden. Kroppen får rett og slett litt karbo-abstinenser! Er heller ikke umulig at du er på vei inn i ketose ;)

Har du lest denne fabelaktige samlingen (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970)med linker? Her vil du finne masse masse tips, råd, oppskrifter og annet du ikke engang visse at du lurte på ;)

Stå på! Er gjerne med å heier på deg :heia:

Elanessë
02-06-11, 08:43
Jeg er jo sånn at jeg ikke har tenkt til å kutte ut absolutt alt av brød i fremtiden!Når man kommer til vedlikeholdsdelen (etter oppnådd vekttap) så kan det nok være mulig å innføre noen brødtyper. Spise veldig fiberrikt og grovt, eller lavkarbobrød da. Men bør altså gjøres etter vektapet er over (må kanskje forvente litt oppgang ved start å spise brød) og i små mengder i starten.

Elanessë
02-06-11, 08:46
Høres dette veldig feil ut? Hva kan jeg gjøre for å "følge den smale sti" i større grad?Ser absolutt bra ut!! Deilig meny. Men ser ut som lite frokost. Hva med å tilføre bacon med egget? Eller reker i majones?

KarboMamma
02-06-11, 12:09
Savner litt fett hos deg. Vil du ha tips?

Ja, veldig gjerne!:):) Det er nettopp det jeg forventet at skulle bli mitt problem.. Nok fett altså. Hadde meierismør på det jeg spiste av lavkarbobrød i går, og stekte speileggene i fettet fra baconet, så noe er det jo... Men gjerne tips til fete sauser eller annet som kan gi meg mer fett! :)

Appelsinpiken
02-06-11, 15:32
Jeg vil også være med!

Jeg begynte på lavkarbo en gang i fjor, men falt av etter at par uker siden jeg ikke klarte å forsvare meg mot høykarbofolket. Og så fikk jeg så lyst på brød. Og en skive ble to, og to skiver ble... alt for mange.
Forrige gang jeg forsøkte ble jeg kjempedårlig på kvelden etter første gjennomførte dag. Jeg antar at det var karbo-abstinenser jeg hadde.
Denne gangen har jeg trappet ned, og fra jeg startet på fredag til i dag har jeg ligget på mellom 30-80 karber om dagen - men ikke noe brød, pasta osv.
Var ganske kvalm på søndag, men det gikk heldigvis over.

Har gått ned 1,9 kilo (vannvekt regner jeg med) siden fredag, og jeg føler meg ikke fult så oppblåst.

I følge BMI er jeg normalvektig. I følge midje-hofte ratio er jeg overvektig. Sånn er det når ALT er samlet på mage/rumpe/lår. Fra midjen og opp ser jeg veldig slank ut, og ingen skulle tro at rumpa var diger...

Jeg er overbesvist om at karbohydrater ikke er riktig for oss. I hvertfall ikke i store mengder. Men det er vanskelig med omstilling når samfunnet (og matbutikken!) sier at jeg skal dytte i meg karbohydrater, men samtidig aldri få lov til å være skikkelig mett!
Jeg sliter med å spise nok fett, så nå sitter jeg på terrassen hos mine foreldre og spiser en pakke vossafår...

Pruttilutt
02-06-11, 17:04
Ja, veldig gjerne!:):) Det er nettopp det jeg forventet at skulle bli mitt problem.. Nok fett altså. Hadde meierismør på det jeg spiste av lavkarbobrød i går, og stekte speileggene i fettet fra baconet, så noe er det jo... Men gjerne tips til fete sauser eller annet som kan gi meg mer fett! :)

Fett til frokost, fett til mellommåltid (om nødvendig), fett til lunsj, fett til middag og fett til kvelds! FETT, FETT, FETT! Fløte, rømme, majones, ost, fetaost, oljer i salater, nøtter, mer ost, mer fløte. Fløte i kaffen, smørgrøt til kvelds, fete fisker til middag. Ikke frykt fettet, er jo fettet som er nøkkelen til bedre helse. Hvis du trenger hjelp til å gjennomgå en eventuelt dagsplan, send meg en melding :)

Elanessë
02-06-11, 17:05
Du er virkelig en inspirasjon Pruttilutt! :D Mange kilo du har gått ned! Fantastisk!

Pruttilutt
02-06-11, 17:15
Hjertelig takk for det! :D Har kommet meg dit jeg er i dag takket være de jeg var i julistarter-gruppe med i fjor, dette forumet og generelt støtten fra familien. Tilsammen har jeg gått ned nærmere 35 kg.

Jeg ønsker å være med dere, følge dere på denne reisen - og jeg startet opp på mandag på rundt nr 2, så jeg kan hjelpe dere med å komme i gang og dere får meg til å holde på videre ;)

MariaB
02-06-11, 19:47
Pruttilutt: utrolig kjekt at du starter på nytt med oss! En kjemperessurs og inspirasjon!:D

Vi er på hytta og har akkurat kost oss med marjusen sin ostelasagne, den er fantastisk! Og utrolig enkel:)

Ha en fin kveld!

Pruttilutt
02-06-11, 20:00
Det er kjempekoselig å høre :D
Kos dere på hytta, her går det i innevær og hjemmekos for en enslig sjel - men akk så koselig med stearinlys, røkelse og nøtter i skåla :rolleyes:

KarboMamma
02-06-11, 20:20
Fett til frokost, fett til mellommåltid (om nødvendig), fett til lunsj, fett til middag og fett til kvelds! FETT, FETT, FETT! Fløte, rømme, majones, ost, fetaost, oljer i salater, nøtter, mer ost, mer fløte. Fløte i kaffen, smørgrøt til kvelds, fete fisker til middag. Ikke frykt fettet, er jo fettet som er nøkkelen til bedre helse. Hvis du trenger hjelp til å gjennomgå en eventuelt dagsplan, send meg en melding :)

Tusen takk til deg for at du er så hjelpsom og grei med oss som er uerfarne. Kan nok være det kommer en melding fra denne kanten :)

Pruttilutt
02-06-11, 20:27
Sammen skal vi klare nå de målene vi har satt oss! Sant, damer? ;)

Her i gården har det gått i en halv omelett til frokost (bacon, fetaost, olje, tomater) og hjemmelagde kjøttkaker til middag (tok et par nå til kvelds).
Kjenner huden min er kjempeirritert for tiden. Det klør og popper opp durter og småkviser overalt! Tisser som en tulling og har gått flere ganger på tyngre dobesøk i dag. Minner alle om å drikke nok vann! Ellers... ågud.
Ketostix helt mørk - indikerer at jeg har vært dårlig med vannflaska i dag. Har en applikasjon til telefonen min som minner meg på å drikke vann, og fører statistikk over inntak. Kjempesmart ;)
Nå er jeg mett i magen, kjenner jeg ser fram til å leve med to måltider igjen. Passer meg yppelig!
Ellers har jeg de vanlige symptomene på at noe er i gjære; hodepine, svimmelhet, litt kvalm innimellom, slapp og EKSTREMT "behov" for smågodt, sjokolade og potetgull. Merkelig:rolleyes:
Vi må bare holde ut og stå sammen.

KarboMamma
02-06-11, 20:27
Ned 600 g i dag også, snart tilbake på start :) (Veietråd var lurt, legger inn veiedager der i morgen)

Dagens meny:
- 5 skiver bacon, 2 speilegg
- omelett med masse ost (fordelt over 2 måltider)
-1 skive lavkarbobrød
- kjøttboller med brokkoli
- Ett stykke Pavlova (har vært i bursdag og ble utrolig stresset over alt maset om min tomme tallerken. Kaken var det beste alternativet) :o

Er SKIKKELIG fysen på ett eller annet, så det blir reker, avocado og majones til kvelds...

Angemi
02-06-11, 20:32
Hei hei:) slenger meg på jeg også. Begynte 1 juni på ketolyse. Har kjøpt bok og lest så føler meg klar til en ny runde (LCHF tidligere, men desverre gått mye opp igjen:mad:) Hvor viktig er det å bruke ketolyse tabelettene?Ødelegger jeg min egen fremgang viss jeg ikke tar disse? Jobber ellers med å komme meg opp på fett, mangen gode tips her:) Jeg bruker Udos choise kapsler i tillegg for å gi kroppen en liten bust, er ikke så veldig flink til å spise fisk.. og synest tran er grusomt (kjenner smaken resten av dagen=kvalm). Noen som vet om dette er lurt?

Pruttilutt
02-06-11, 20:33
Superfin mat du har laget i dag. Og kaken (jada, jeg så det nok ;) ) håper jeg du nøt med god samvittighet. ;)
Ned 800 gram fra gårdagen til i dag, og forigårs til gårdagen ned 1100 gram. Er bare vann. Vet det stopper på 90,5 - kjedelig. Men det er jo bare å fortsette ;)

Elanessë
02-06-11, 20:33
Ja kjempebra med en egen veietråd! :ja: Bra initiativ!

I dag har maten gått greit, bare håper det ikke er for lite, for jeg har vært rimelig travel da jeg har vært hjemme alene med barna (minstemann er 10 måneder, og mannen leser på eksamen). Så når det gjelder aktivitetsnivå så er jeg mer avslappet og har det mye roligere når jeg er på jobb :fnise: Men såklart koselig å tilbringe ekstra tid med barna! Startet på jobb igjen etter permisjonen for bare en måned siden, så alle fridager er kjærkomne.

Det var maten ja. Til frokost ble det den vanlige frokostpannekaken med syltetøy :p Virkelig enkelt og godt syns jeg! Og holder meg mett leeenge (MYE lenger enn to brødskiver tidligere gjorde). Til lunch ble det omelett, og til middag en baconcrispwrap med egg- og baconsalat. Nå tidlig kvelds spiste jeg en av wrap'ene med baconost på. Var egentlig ikke det beste jeg har smakt... syns de ble litt gummi altså.
Er også fysen på noe i kveld, og skal slenge meg velfortjent ned i sofaen. Så planlegger en bringebærsmoothies! :sikle:

Pruttilutt
02-06-11, 20:36
Jeg har klart meg yppelig uten noen tabletter. Jeg tar en støyt Sana-Sol på morgenen, og om jeg husker på det tar jeg 1 ss nøytral olivenolje.
Om man opplever muskelkramper kan det være lurt å starte med magnesium, og for de av oss som sliter med sukkerhunger, kan kromtabletter være et greit alternativ. Fint om man leser seg opp på diverse vitaminer og mineraler, og tilfører matvarer (som er tillatt) som inneholder dette. For dere som er plaget med jernmangel/blodmangel har jeg noen tips i ermet. Er bare å si i fra.
(Jobber som helsesekretær, så har litt basiskunnskap)

MariaB
02-06-11, 20:38
Dagen ble slik:
Frokost: eggerøre, bacon og nannahs knekkebrød
Lunsj: 2 knekkebrød med krydderost
Middag: ostelasagne, rømme og salat
Snack: atkins sjokolade, Pepsi Max og et glass rødvin..

Stixen var lilla før middag, så håper ikke vinen og sjokkisen ødlegger!

Pruttilutt
02-06-11, 20:41
Dagen ble slik:
Frokost: eggerøre, bacon og nannahs knekkebrød
Lunsj: 2 knekkebrød med krydderost
Middag: ostelasagne, rømme og salat
Snack: atkins sjokolade, Pepsi Max og et glass rødvin..

Stixen var lilla før middag, så håper ikke vinen og sjokkisen ødlegger!

Savner fett hos deg. Merker meg litt fett i krydderosten og ostelasagnen. Ellers var det litt lite? :rolleyes: Majones/rømme/hjemmelagd aioli/dressing/guacamole til frokosten og litt attåt til lunch. Bare litt tips :)

MariaB
02-06-11, 20:42
Knekkebrødene til nannah har veldig lite kh, men noen nevnte å droppe brøderstatninger helt i starten...why?

Pruttilutt
02-06-11, 20:45
For å venne seg av med behovet for "brødskiven". Mange som er mentalt avhengige av den brødskiva til frokost og lunsj, og som kvier seg for å starte på lavkarbo siden det i prinsippet er forbuden frukt.
Når tiden er inne og vi alle er godt i gang skal jeg slenge ut den fete brødoppskrifta jeg har lagd selv, 2 karb per skive med bortimot 30 gram fett.

MariaB
02-06-11, 20:45
Jeg skriver fra iPhone, så beklager hvis ting er rotete!

Fett ja... Har vel ikke skrevet opp steikefett og slikt, men det teller kanskje ikke? I tillegg litt fløte i kaffen.

Oi, ja og så mumset jeg bitteltt brie til lunsjen også ;)

Pruttilutt
02-06-11, 20:48
Jeg skriver fra iPhone, så beklager hvis ting er rotete!

Fett ja... Har vel ikke skrevet opp steikefett og slikt, men det teller kanskje ikke? I tillegg litt fløte i kaffen.

Oi, ja og så mumset jeg bitteltt brie til lunsjen også ;)

Ser bra ut selv om du skriver fra iPhone ;)
Steikefett telles hvis det oppsuges i det du lager. Fløte i kaffen er kjempebra!

Elanessë
02-06-11, 21:25
Pruttilutt: jeg måtte inn å titte litt på bloggen din :p Vil bare skryte av bl.a bildene dine! Utrolig morsomt med før og nå-bilder når det er slike resultater!! *all ære til deg*
Og flott at du kom inn i bunaden din! :D Den er jo bare helt nydelig (jeg har samme, tjihi)

Pruttilutt
02-06-11, 21:27
Pruttilutt: jeg måtte inn å titte litt på bloggen din :p Vil bare skryte av bl.a bildene dine! Utrolig morsomt med før og nå-bilder når det er slike resultater!! *all ære til deg*
Og flott at du kom inn i bunaden din! :D Den er jo bare helt nydelig (jeg har samme, tjihi)

Kjempekoselig at du stakk innom! Det setter jeg stor pris på - og også kommentaren din her:love:
Har vurdert mange ganger å legge ned bloggen siden det er litt laber tilbakemeldinger og dermed litt liten motivasjon.
Ja, vet du, at jeg klarte nå det eneste målet jeg hadde satt varmet godt i hjerterota. Tenk at jeg klarte det! :rolleyes:

KarboMamma
02-06-11, 22:20
Kjempekoselig at du stakk innom! Det setter jeg stor pris på - og også kommentaren din her:love:
Har vurdert mange ganger å legge ned bloggen siden det er litt laber tilbakemeldinger og dermed litt liten motivasjon.
Ja, vet du, at jeg klarte nå det eneste målet jeg hadde satt varmet godt i hjerterota. Tenk at jeg klarte det! :rolleyes:

Jeg har også vært innom og må bare si som hun over her: All ære til deg! For noen fantastiske resultater du har!!

Ang. blogging og tilbakemeldinger... Hvis du virkelig liker å blogge ville jeg byttet til feks blogger.com. Dette fordi jeg ser at man må legge igjen mailadresse om man vil kommentere på den du bruker nå... Det kan gjøre at det blir "for mye pes" for leseren... (Blogger selv, men om noe heeeelt annet enn lavkarbo)

Pruttilutt
02-06-11, 22:26
Det skjønner jeg veldig godt at man kan synes er ubehagelig. På de fleste blogger jeg kommenterer, av alle typer script, så må jeg legge igjen epostadresse. Ikke tenkt over det før nå:rolleyes:

Nysgjerrig nok
02-06-11, 22:41
Ohh... den menyen din høres lekker ut! :D

Usikker på innholdet i kremosten, men ellers ser det ganske lekker ut altså :D

Blir du pass mett på dette?
Drikker du nok vann?
Få gjerne inn litt Farris også, man mister gjerne en del salter i begynnelsen.

Hodepinen er desverre normalt, i omleggingsperioden.
Kroppen får rett og slett litt karbo-abstinenser! Er heller ikke umulig at du er på vei inn i ketose ;)

Har du lest denne fabelaktige samlingen (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970)med linker? Her vil du finne masse masse tips, råd, oppskrifter og annet du ikke engang visse at du lurte på ;)

Stå på! Er gjerne med å heier på deg :heia:

Kremosten hadde 3g pr 100g med karbo... Jeg fikk den anbefalt av noen lavkarbodamer på jobben, så da tok jeg sjangsen.. Var det kanskje ulurt?

Blir på en måte mett - men fort sulten igjen etterpå.. Ikke sulten kanskje, men fysen.. Da blir det en tur i kjøleskapet, mumser en osteskive eller noe pålegg. :)

Antakelig ikke nok vann....(men mye mere enn jeg pleier.) Er generellt ikke særlig flink til å drikke, men de siste dagene så har jeg drukket mye. Det oppleves som en god ide, akkurat som om kroppen vil ha vann.

Bra du sier det ang hodepine, kjenner det murrer i dag også. Ikke sånn helt forferdelig, men en liten og håndterlig hodepine.

Kan du gi meg noen flere ketose symptomer? Jeg er ikke kjent med "fenomenet" - dvs har jo lest meg til hva det er, - men vet lite om hvordan det oppleves, hvor lenge man bør være "der" osv..:confused:

Takk for link - trenger all nyttig info og tips jeg kan få tak i. Og takk for svar på spørsmål, kjempefint!! Trenger veiledning, - og godt at der er flere "der ute" - gjør det så innmari mye lettere å følge stien da!! :D

Nysgjerrig nok
02-06-11, 22:48
Ser absolutt bra ut!! Deilig meny. Men ser ut som lite frokost. Hva med å tilføre bacon med egget? Eller reker i majones?

Høres både godt og lurt ut. Jeg er vel litt lite sulten om morningen, samtidig som jeg er så "fersk" i lavkarboverden at jeg tenker mere på de få tingene jeg ikke kan spise, enn alle de deilige tingene jeg faktisk bør spise.

Takk for tipset!!
(Ser fram til frokosten i morgen - planene er klare):D

taane
02-06-11, 22:57
Jeg vil være med...jeg startet strengt tatt for en ukes tid siden. Men det har vel ikke noe å si :)

Pruttilutt
02-06-11, 22:57
Velkommen til oss :)

taane
02-06-11, 23:07
Takk! Det blir spennende å se hva vi klarer å få til :)

Nysgjerrig nok
02-06-11, 23:15
Er det noen som har enkle "matpakke" forslag? :confused:
Opplever at det er noget umulig å få kjøpt seg kjapp mat ute (Ala gatekjøkken / kioskmat), så da blir det vel mere matpakker som er alternativet når man er på farten vil jeg tro.

Ikke for det - jeg var på kafe, sulten som en ulv, og det de hadde var kjøttkaker, poteter og erterstuing. Jeg spurte om jeg kunne få to hardkokte egg, i steden for poteter - og det gikk fint! :)

Pruttilutt
02-06-11, 23:17
Salat med masse godt i :) Jeg bruker å spise salte peanøtter som jeg ruller i osteskiver :) Metter faktisk ganske bra, og mye bra fett gjennom ost og nøtter :) Ellers har jeg ikke behov for mat foruten frokost og middag/kvelds :)

taane
02-06-11, 23:20
Hm. Jeg er egentlig ikke så krativ, jeg bruker å ta med meg salat og rømme på jobb. Hvis ikke så er jo varmdisken på butikken kjekk å ha :)

Nysgjerrig nok
02-06-11, 23:31
:) Jeg bruker å spise salte peanøtter som jeg ruller i osteskiver :)

Den var ny - må testes!
Det tar tid å endre vaner og se nye muligheter.... Men hindringer er til for å bli klokere. :D

Har lagt igjen en hilsen på bloggen din - knallbra!

Nuppelura
02-06-11, 23:37
Jeg er gjerne med! Er kjent med Atkins, men litt usikker på forskjellen mellom atkins og ketolysekuren. Må nok kjøpe boken. Jeg veier 80 kilo og er 168 høy. Jeg vil gå ned 15 kilo, men har delmål med premie for hvert 5. kilo. Har ikke bestemt meg for premiene enda. Jeg har laget en del lavkarbomat i det siste, men spist for mye karbo i tillegg. Nå begynner jeg på ordentlig. Gleder meg :)

Pruttilutt
02-06-11, 23:45
Kjempekoselig med kommentar :love:

Her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=7330)er en tråd som tar for seg forskjellene på Atkins og Ketolysekuren.

Nuppelura
02-06-11, 23:53
Tusen takk, da har jeg full kontroll :)

Elanessë
03-06-11, 07:07
Jeg tar også med meg salat på jobb. Bruker litt til et par kvelder i uka på å stå å kutte opp ingredienser, men det er verdt det, og kjekt å bare slenge det oppi en matboks kvelden før. Ellers veldig greit med ost- og kjøttpåleggruller ja. Gjerne med squash innimellom. Jeg tar også med meg hardkokte egg på jobb, og spiser det med reker i majones.

Pruttilutt
03-06-11, 08:27
I dag dro jeg på butikken før jobb og kjøpte en Skyr med jordbærsmak. 6 karb totalt. Dog lite fett. Så da måtte jeg kjøpe dansk kryddersalami (1 karb og 38 gram fett), en fløte for å ha i kaffen og litt tyggegummi :D

Ned halvt kilo fra i går. Yey me! :rolleyes:

KarboMamma
03-06-11, 08:43
Ned halvt kilo fra i går. Yey me! :rolleyes:

Kjempebra!! :heia::_punk:

Her blir det en litt vrien dag matmessig... Er tom for egg!!:eek: Har alle tre barna hjemme så jeg lar butikkturen vente til i kveld. Trenger derfor tips til noe jeg kan raske sammen i en fei, UTEN at det inneholder egg (som jeg forøvrig er superavhengig av). Prøvde meg på smørgrøt/fløtegrøt til frokost, men det ble tidenes mest slimete mat...:confused: Brukte FiberHusk isteden for JBK, kan kanskje det være grunnen? Smakte godt, men konsistensen gjorde meg kvalm..

Elanessë
03-06-11, 08:47
I dag skal jeg på fest! http://www.foreldreforum.no/forum/images/smilies/daane.gif Er ikke det typisk... når man liksom ganske nylig har startet sitt nye og bedre kosthold. Alle de helgene jeg har sittet hjemme i vår/vinter... (drakk sist i julen). Menmen, man vet jo at det kommer slike ting i løpet av et år, så det er bare å lære seg det.
Skal feste sammen med bestevenninnen min, som jeg ser sjeldent og skal flytte enda lengre unna nå snart. Så vi skal virkelig "ta i" litt i kveld.

Den gode nyheten er at jeg ikke liker vin/øl http://www.gomingle.net/forum/images/smilies/fnise.gif Så jeg drikker aldri alkohol utenom fest (det er ikke noe kos for meg). Så jeg drikker da 1) sjeldent 2) kun brennevin o.l. Sistnevnte er jo veldig greit på lavkarbo da. Så blander jeg med sukkerfri brus, og bruker litt bær og sånt.

http://i391.photobucket.com/albums/oo360/Sukkerrose/Smilyer/margaritasmile1.gif
Ulempen er jo at kroppen bruker tid på å forbrenne alkoholen... men det får bare gå. Den ultimate prøvelsen er faktisk alt det rundt en fest. Snacks og godteri... jeg kan godt sitte her og tenke at jeg skal holde meg unna det meste av sånt. Men er ikke alltid det fungerer i praksis. Jeg er *svak* sånnsett, og kanskje spesielt når jeg ikke har holdt på med riktig kosthold så lenge, og når jeg blir full :o Men skal altså prøve å begrense meg veldig altså. Og skal IKKE spise junkfood på byen! *blæh* Det har tidligere vært standard på natten, men det fører altså ikke noe godt med seg.

Elanessë
03-06-11, 08:50
Er tom for egg!!:eek: Det er litt krise ja. Da jeg sto opp i går så hadde vi bare 2 egg igjen. Rimelig krise her det også, så det ble søndagsåpen butikk i går og kjøpte en 18pk. På slutten av dagen i går var det 6 egg igjen. Så det går litt ja :p
Hva med noe salat? Kan du sette sammen det? Eller kutte opp grønnsaker og steke på pannen med noen kyllingbiter. Både god lunch og middag det.

Charlott
03-06-11, 08:54
Prøvde meg på smørgrøt/fløtegrøt til frokost, men det ble tidenes mest slimete mat...:confused: Brukte FiberHusk isteden for JBK, kan kanskje det være grunnen? Smakte godt, men konsistensen gjorde meg kvalm..
Definitivt grunnen! Hehe, kan bli en ganske festlig konsistens med Fiberhusk..
Bare å finne frem spretterten og lade den med "fiberhusk-grøt"! :p "Boooing"

KarboMamma
03-06-11, 09:08
Definitivt grunnen! Hehe, kan bli en ganske festlig konsistens med Fiberhusk..
Bare å finne frem spretterten og lade den med "fiberhusk-grøt"! :p "Boooing"

Konsistensen ga assosiasjoner til et fargesterkt lekeslim vi brukte som barn... formet som hender og føtter. Kunne klaske det rundt overalt og det hang sammen.. Sikker på jeg har funnet oppskriften :D

Pruttilutt
03-06-11, 09:09
Kjempebra!! :heia::_punk:
Prøvde meg på smørgrøt/fløtegrøt til frokost, men det ble tidenes mest slimete mat...:confused: Brukte FiberHusk isteden for JBK, kan kanskje det være grunnen? Smakte godt, men konsistensen gjorde meg kvalm..

Hihi. Noen bommerter vil man komme på når det gjelder oppskrifter her inne. Aner ikke hvor mange pizzabunner jeg har prøvd meg på... :(

Pruttilutt
03-06-11, 09:10
Konsistensen ga assosiasjoner til et fargesterkt lekeslim vi brukte som barn... formet som hender og føtter. Kunne klaske det rundt overalt og det hang sammen.. Sikker på jeg har funnet oppskriften :D

Da har du kokt den for lenge ;)
Men bruk ikke fiberhusk - det blir heslig.
Nå vet jeg ikke hvilken oppskrift du følger, men ikke ha vann i - da blir den slimete :P

Charlott
03-06-11, 09:13
Bare å klaske oppi litt konditorfarge så har du`n!
Om ikke grøten ble så hyggelig å spise, høres det jo ut som om den ble ganske festlig :D

KarboMamma
03-06-11, 09:31
Da har du kokt den for lenge ;)
Men bruk ikke fiberhusk - det blir heslig.
Nå vet jeg ikke hvilken oppskrift du følger, men ikke ha vann i - da blir den slimete :P

Jeg gjør alltid ting på slump:o Og brukte både fiberhusk og masse vann, gitt... Prøver meg stort sett alltid med fiberhusk fordi helsekosten ALLTID er tom for JBK...

MariaB
03-06-11, 09:58
Morn morn!

Ville bare tipse om gerds lavkarbo lapper som niste! De er geniale å ha som niste, og kan dessuten fryses:)

MariaB
03-06-11, 10:00
Hehe, måtte flire litt av grøt forsøket ditt karbomamma:p hørtes deilig ut;)

Sanna 1
03-06-11, 10:29
Mye grøtprat her...
Er det noen som har funnet en oppskrift som funker?
Jeg må si jeg er rimelig småsvimmel :eek: i dag, selv om jeg har spist "godt" med
eggerøre, salami, ost og dette berømmelige brødet av frø og kli. Og drukket både kaffe med fløte, grønn te og vann.
Har vært oppe siden kl. 05.30, så jeg har spist to ganger.

Pruttilutt
03-06-11, 10:36
Mye grøtprat her...
Er det noen som har funnet en oppskrift som funker?
Jeg må si jeg er rimelig småsvimmel :eek: i dag, selv om jeg har spist "godt" med
eggerøre, salami, ost og dette berømmelige brødet av frø og kli. Og drukket både kaffe med fløte, grønn te og vann.
Har vært oppe siden kl. 05.30, så jeg har spist to ganger.

a) Min oppskrift funker. Se i signaturen min link til blogg.
b) Du er svimmel og har det slik du har det fordi kroppen din (fysisk) gjør endringer i alt fra behov (den er vant med å få det den vil), hormonbalanse, væskebalanse og biokjemisk. Dette kaller vi "abstinenser" og er den verste delen av omgjøringen. Se for deg at du har en bensindrevet bil du omgjør til dieseldreven bil. Det må renskes litt opp i systemet.

taane
03-06-11, 10:46
Fikk litt lyst på grøt nå altså, men litt redd for å ende opp med lekeslim :)

Spiser dere mye vitamintilskudd?

maiken32
03-06-11, 11:31
heisann !

Da er dag en over og dag to påbegynt..... Som ventet er det søtsuget som er verst i tillegg til at jeg føler meg småsulten hele tiden.

Gårsdagens meny var som så:
frokost: omelett av med bacon terninger, paprika, avokado, litt salat
middag: kyllingfilet i fløtesaus med salat og avoado
kvelds: 1 speilegg, litt ost, grønnsaker, kesam med litt blåbær

Mellom måltider synes jeg det er vanskelig å finne på, jeg savner frukten min:( I tillegg må jeg finne en lettvint kveldskos som døyver litt av sukkerbehovet. Noen tips ??

vekten står foreløpig stille, når kan jeg forvente vekttap ?

Pruttilutt
03-06-11, 11:51
heisann !

Da er dag en over og dag to påbegynt..... Som ventet er det søtsuget som er verst i tillegg til at jeg føler meg småsulten hele tiden.

Gårsdagens meny var som så:
frokost: omelett av med bacon terninger, paprika, avokado, litt salat
middag: kyllingfilet i fløtesaus med salat og avoado
kvelds: 1 speilegg, litt ost, grønnsaker, kesam med litt blåbær

Mellom måltider synes jeg det er vanskelig å finne på, jeg savner frukten min:( I tillegg må jeg finne en lettvint kveldskos som døyver litt av sukkerbehovet. Noen tips ??

vekten står foreløpig stille, når kan jeg forvente vekttap ?

Synes matplanen din for gårdagen så fantastisk ut - ble jaggu sulten også. Nå er kylling et relativt magert kjøtt, så vær obs på det.
Kveldskos: Ost, peanøtter, skinkebiter, Jalapenos-ost smeltet til kjeks med ev. krydderost på. Eller en god tannpuss :rolleyes:

Ikke stress med vekttapet, da kommer det sent. Og det er ingen fasit eller grunnregel at alle skal gå ned 10 kg den første uken. Noen går ned 5, andre 1.

Appelsinpiken
03-06-11, 11:54
God morgen!

I dag er første veiedag for meg. Blir spennende når jeg står opp (jada, er student med sommerfri og ingen sommerjobb før juli), og se hva vekta stopper på. Har jo forsåvidt snikveid meg allerede, for hadde alltid veiedag på torsdager før. Men nå er det på fredager. Regner forsåvidt ikke at vekta har bevegd seg så veldig mye fra i går.

I går endte jeg med å spise bunnløs pizza til middag. Himmelrike! Og med creme fraiche som pizzadressing, så hjalp det litt på fettmangelen også.
Må finne en løsning på det, så jeg ikke ender opp med å dytte i meg fett... Lite som frister mindre enn en spiseskje med smør rett i munn :_oy:.

jenta26
03-06-11, 11:57
hadde gått opp 100 gram jeg fra mandag til i går, men så veide jeg meg i dag og hadde gått ned 0,5 gram fra i går. skal ikke veie meg før tirsdag nå.

i går var jeg i sverige og på vei hjem så ble jeg helt skjelven og skalv skikkelig, var med en fyr jeg liker godt og da vi kom hjem til han så sovnet jeg i fanget hans, tror jeg var veldig sliten. var helt rar i hele kroppen i går

KarboMamma
03-06-11, 12:21
Fikk litt lyst på grøt nå altså, men litt redd for å ende opp med lekeslim :)

Hvis barna mine noen gang kommer og spør om de kan få lekeslim skal jeg jaggu la de lage det selv *ler*:D

KarboMamma
03-06-11, 12:22
hadde gått opp 100 gram jeg fra mandag til i går, men så veide jeg meg i dag og hadde gått ned 0,5 gram fra i går. skal ikke veie meg før tirsdag nå.

i går var jeg i sverige og på vei hjem så ble jeg helt skjelven og skalv skikkelig, var med en fyr jeg liker godt og da vi kom hjem til han så sovnet jeg i fanget hans, tror jeg var veldig sliten. var helt rar i hele kroppen i går

Hvis du har spist vanlig høykarbomat før du satte i gang med ketolyse så antar jeg at det er karboabstinenser du opplever ;)

KarboMamma
03-06-11, 12:24
I går endte jeg med å spise bunnløs pizza til middag. Himmelrike! Og med creme fraiche som pizzadressing, så hjalp det litt på fettmangelen også.
Må finne en løsning på det, så jeg ikke ender opp med å dytte i meg fett... Lite som frister mindre enn en spiseskje med smør rett i munn :_oy:.

Pizza...:hylgrine:Jeg er en pizzaelsker og savner virkelig en god lavkarbo-pizzabunn! Si ifra hvis du skulle komme over en;)

Pruttilutt
03-06-11, 12:50
Pizza...:hylgrine:Jeg er en pizzaelsker og savner virkelig en god lavkarbo-pizzabunn! Si ifra hvis du skulle komme over en;)

Jeg har et alternativ. Skriver mer når jeg er ferdig på jobb. :)

Bytausa
03-06-11, 13:16
Jeg vil gjerne hive meg med her på denne tråden.
Jeg har riktignok endret til lavkarbo for 4 uker siden, men siden vektnåla ikke har flyttet seg så mye som en millimeter regner jeg meg som på 'scratch' ennå :confused:

Elanessë
03-06-11, 13:29
Hei Bytausa. Så kjedelig at vekta ikke går nedover :( Trener du mye? Hva sånn ca spiser du om dagene?
Jeg bor forresten også i Trondheim :D

Appelsinpiken
03-06-11, 13:30

Jeg har rett og slett bare droppa bunnen...
Smører en ildfast form, har oppi alt pizzafyllet og gratinerer i ovnen. Nam!

Bytausa
03-06-11, 13:48
Hei Bytausa. Så kjedelig at vekta ikke går nedover :( Trener du mye? Hva sånn ca spiser du om dagene?
Jeg bor forresten også i Trondheim :D

Når sant skal sies så trener jeg minimalt for tiden, grunnet svært dårlig fysisk form (venter på utredning; arthrose). Når det gjelder maten, så begynner det å ane meg at jeg ikke spiser nok fett. Jeg har vært i ketose helt siden første uka, og nå har jeg kuttet suketter i teen for å se om det er der det stopper.
Jeg 'må' ha brød, så jeg måtte bare bake lavkarbovarianten, det gjelder knekkebrød også. Totalt går det minst 3 skiver pr. dag, men nå har jeg hentet endel tips i denne tråden for mer fettrike variasjoner :)
Sant å si føler jeg meg som en sperreballong om dagene...

Jeg logger alt jeg spiser på diett.no slik at jeg har en oversikt (men jeg er litt usikker på fordelingen fett/proteiner, karboene er greie- ca. 20)

...og ja, det holdt jeg på å glemme; jeg må drikke mer :wacko:

PS: Bær over med meg hvis dette ser rart ut, har vært registrert ca. 2 timer :p

Appelsinpiken
03-06-11, 14:06
...og ja, det holdt jeg på å glemme; jeg må drikke mer :wacko:

Jeg har lagt merke til at når jeg kutter ut karbohydrater så er jeg mer tørst. Det er først nå jeg klarer å få i meg de to literne om dagen som alle anbefaler. Kan det være fettet som gjør det?
Her jeg bor så syns jeg ikke vannet er noe godt. Så ender med at jeg blander inn litt funlight, så jeg ikke tørster i hjel. Selv om jeg er tørst, så går rett og slett ikke vannet fra springen ned uten hjelp :s.
Heldigvis er det bedre når jeg er hos kjæresten min. Vannet hos han smaker godt, så heller nedpå i store mengder.

Så fort lønn og feriepenger kommer så skal jeg ned på rema og kjøpe 10-liters dunk med vann.

Elanessë
03-06-11, 14:19
Da har du jo ganske god oversikt Bytausa :ja: Alltid greit å vite selv hvor man kan "skjerpe inn". Du får bare prøve å drikke masse fremover. Og vil viiirkelig anbefale deg å kutte ned på brødet, selv om det er lavkarbo. For mange kan det absolutt være en partystopper. Prøv å halver inntaket ditt der i det minste. Hvis du bruker en del tid og surfer her inne på forumet så vil du kunne maaasse oppskrifter og erstatninger på mat du kan spise istedenfor. Hva med frokostpannekake eller smoothies til frokost/kvelds?
Jeg forstår deg så godt, for jeg har vært (egentlig er enda) en brød-o-holiker. Men man må bare prøve å avvenne seg. Etter litt tid så går det forbausende bra altså. Går ned i vekt, og mer mett altså.

Bytausa
03-06-11, 14:30
Ja, jeg har vært her inne nesten hver dag siden jeg startet og lest til øyet ble stort og vått! Har hentet utrolig mange tips og oppskrifter.
Og brød, ja det er vel mest vanen tror jeg...skjerpings.

Jeg har også målt meg siden starten, ikke noe har skjedd der heller.

Men jeg skal i allefall bli flinkere til å gumle ost, osteterninger med olivenolje og litt salt er noe jeg har nektet meg selv i mange år, helt til nå: hurra!

Charlott
03-06-11, 14:47
Har en litt annerledes pizzabunnvariant (forusetter at man har micro tilgjengelig); klipp til et bakepapir som passer plata i micro`n, dekk bakepapiret med feks Kavli Jalapenôs ost (ferdig skjært), kjør den i 4-5 min (eller så lenge som trengs for å få osten sprø), legg på ønsket fyll og smekk den inn i stekeovnen til osten på toppen er smeltet.

Særlig mer karbofri bunn skal man lete lenge etter! Så smaker det godt :D

KarboMamma
03-06-11, 15:15
Har en litt annerledes pizzabunnvariant (forusetter at man har micro tilgjengelig); klipp til et bakepapir som passer plata i micro`n, dekk bakepapiret med feks Kavli Jalapenôs ost (ferdig skjært), kjør den i 4-5 min (eller så lenge som trengs for å få osten sprø), legg på ønsket fyll og smekk den inn i stekeovnen til osten på toppen er smeltet.

Særlig mer karbofri bunn skal man lete lenge etter! Så smaker det godt :D

Mmm! Hørtes ut som et godt alternativ til italiens pizzabunn. Midt i blinken! Dette skal jeg faktisk prøve i svært nær fremtid kjenner jeg. Har en haug med fet pepperoni som trenger å bli spist opp :D

Charlott
03-06-11, 15:41
Mmm! Hørtes ut som et godt alternativ til italiens pizzabunn. Midt i blinken! Dette skal jeg faktisk prøve i svært nær fremtid kjenner jeg. Har en haug med fet pepperoni som trenger å bli spist opp :D

Lavkarbopizza blir uansett ikke som høykarbovarianten, så hvorfor ikke finne på noe heeelt annet? :p

Denne synes jeg også fungerer overraskende bra, også en bunn med svært lite karber og enda mindre spesialingredienser... ;

3ss knust linfrø (0 karbs)
2ss revet parmesan (0,4 karbs)
1/4 ts hvitløkspulver (0.5 karbs)
1/4 ts løk pulver (0.5 karbs)
1/4 ts bakepulver (0.5 karbs)
1ts italiensk krydder (? karbs)
1 egg (0,4 karb)
2 ts vann
1-2 ts olje (0 karbs)

Kjør alt det tørre, inkl parmesan i biter, i blenderen, rør inn det våte og krydre som det passer deg. Jeg bruker gjerne mer parmesan enn hva som står og oregano som krydder :)

Klapp den ut på stekebrett (dette er en porsonspizza, tror jeg ganger den med 3 for full langpannestr), forstek bunnen i 2-4 min, ha på ønsket fyll og la den steke til osten er smeltet :)

Pruttilutt
03-06-11, 16:27
Jeg lager posjonspizza av Kavli Jalapenos som bunn, kjøttdeig med det tilbehøret jeg vil ha, toppes med ost og gratineres i ovnen. Går helt fint å steke kjeks av osten ute mikro også :)

Pruttilutt
03-06-11, 16:29
Middag: Kyllingboller (aldri sett før i butikken, 2 karb og 38 fett per 100) stekt i olje på panna som dyppes i aioli (4 karb og 48 karb per 100)

Sanquala
03-06-11, 17:58
Tips til lunsj...om man har tilgang til kjøleskap funket skinkesalaten fra lenabeatrice.net veldig bra :) spiste lunsj halv to, en 300g posjon og er fortsatt ikke sulten og den er kjempe god :D den ligger på 1,8g karbo pr 100g.

taane
03-06-11, 18:04
Har vært å handla på Obs! idag. Masse billig kjøtt og nå er fryeren full :)))

Blir kyllingsuppe til middag idag, med stekesky fra igår og litt grønnsaker. Tror det blir godt!

Ashley
03-06-11, 18:54

Frokost: 4 skiver bacon, 2 speilegg
Lunsj: 1 FiberRik med ost
MM: 1 FiberRik med ost

kanskje du spsier for lite fett? få i deg svinekoteletter, biff, ribbe, laks og ha til avocado og creme fraice. fløte i kaffen/te og ostebiter før mddag er en bra måte å få i seg mer fett. du kan få platå av å få i deg for lite mat og særlig for lite fett. ikke spise for mye fiberrik. er dette toppen for deg så ok. kroppen vet egentlig ikke hvordan den skal ta opp cellulose som finnes i fiberrik mat. ikke mye karber, men allikevel. spis mer kjøtt og egg? masse oppskrifter!

Ashley
03-06-11, 18:57
neeeei! jeg spiste to pizzastykker fra dolly igår:o har aldri hatt så dårlig samvittighet før. hvor mye kan dette ødelegge? er fortsatt i ketose ifølge stixen..

Bytausa
03-06-11, 19:28
Konsekvensen av pizzastykkene trenger ikke vises på stixen før i morgen, etter det jeg har forstått :goodluck: (hvordan gikk det med magen?)

labaline
03-06-11, 19:42
Yay!
I dag er jeg endelig i ketose!
Håper vektnedgangen vises på mandag, viste ikke noe på "snikveiinga" i dag, dessverre ;)

lille-mor
03-06-11, 20:38
Heihei
Jeg startet på tirsdag,dvs 31.mai..
Jeg har gått på ketose kuren før,i en periode på 8 uker og gikk ned ca 8 kg.
Dette var en gang i juli/august i fjor.
Aldri har jeg vært så fin og ikke minst fornøyd me meg selv som jeg ble da:)

Nå er jeg tilbake på de 71 kg som jeg HATER.
Jeg føler meg ikke vel i noe klær,orker ikke pynte meg,for jeg føler meg uansett ikke noe fin.
Jeg HATER dette og trenger sårt motivasjon til å gå ned de 10kg.

Jeg har en gutt på 16 mnd.under svangerskapet me han la jeg på meg 12 kg ca,men ikke noe gikk av underfødsel..(føler jeg da)
Jeg sliter enda med vekten og har alltid lagt på 66kg.

Ett håp om å gå ned de 10 kg på 8 uker er målet mitt.
Om jeg klarer det er belønningen nye klær,ny frisyre og kunstige negler..:)
Gleder meg allerede.FOR DETTE SKAL JEG KLARE!!!!!!

Ha en flott helg alle sammen:)

KarboMamma
03-06-11, 20:47
kanskje du spsier for lite fett? få i deg svinekoteletter, biff, ribbe, laks og ha til avocado og creme fraice. fløte i kaffen/te og ostebiter før mddag er en bra måte å få i seg mer fett. du kan få platå av å få i deg for lite mat og særlig for lite fett. ikke spise for mye fiberrik. er dette toppen for deg så ok. kroppen vet egentlig ikke hvordan den skal ta opp cellulose som finnes i fiberrik mat. ikke mye karber, men allikevel. spis mer kjøtt og egg? masse oppskrifter!

Ja, det er fettet jeg sliter med. Er tidligere vegetarianer og klarer bare ikke å sette tennene i biff og den type kjøtt. Kjøttdeig går derimot bra... Har også tenkt tanken om at brøderstatningene kanskje er partystopper for meg. Men hva med feks lavkarbo pai? Vil GJERNE ha tips om alt mulig fett jeg kan få i meg...

Dagens meny:
- et par ss gruuuusom slimegrøt :eek:
- 2 Fiberrik med masse ost og meierismør
- Blomkålstappe med masse smør og fetaost :D
- ytrefilet av svin med blomkålstappe
- 1 atkins bar

Kanskje reker og majones til kvelds... Har vært småkvalm hele dagen, håper det er tegn på at ketosen er på vei. Om ikke den blir ødelagt av vinglasset jeg sitter med ved siden av meg nå :o

KarboMamma
03-06-11, 20:56
Heihei
Jeg startet på tirsdag,dvs 31.mai..
Jeg har gått på ketose kuren før,i en periode på 8 uker og gikk ned ca 8 kg.
Dette var en gang i juli/august i fjor.
Aldri har jeg vært så fin og ikke minst fornøyd me meg selv som jeg ble da:)

Nå er jeg tilbake på de 71 kg som jeg HATER.
Jeg føler meg ikke vel i noe klær,orker ikke pynte meg,for jeg føler meg uansett ikke noe fin.
Jeg HATER dette og trenger sårt motivasjon til å gå ned de 10kg.

Jeg har en gutt på 16 mnd.under svangerskapet me han la jeg på meg 12 kg ca,men ikke noe gikk av underfødsel..(føler jeg da)
Jeg sliter enda med vekten og har alltid lagt på 66kg.

Ett håp om å gå ned de 10 kg på 8 uker er målet mitt.
Om jeg klarer det er belønningen nye klær,ny frisyre og kunstige negler..:)
Gleder meg allerede.FOR DETTE SKAL JEG KLARE!!!!!!

Ha en flott helg alle sammen:)

12 kg er ingenting, la på meg 40 kg under siste svangerskap, jeg:eek: Uansett kjenner jeg meg godt igjen i det du sier... orker ikke pynte meg, for føler meg uansett ikke fin... Stå på, dette klarer du, jeg, og alle sammen!! :D

KarboMamma
03-06-11, 20:57
Yay!
I dag er jeg endelig i ketose!
Håper vektnedgangen vises på mandag, viste ikke noe på "snikveiinga" i dag, dessverre ;)

:heia::heia::heia::heia:

Dollsine
03-06-11, 21:28
Hei til dere junistartere! Dere er aktive; kjempebra. Jeg var innom tråden deres tidligere i dag etter å h søkt på pizza. Det er mitt store savn. Takk til Pruttilutt som delte tipset med ostebunn. Jeg har spist den deiligste pizzabunnen ever i dag. Yummi!

KarboMamma
03-06-11, 21:46
Jeg lager posjonspizza av Kavli Jalapenos som bunn, kjøttdeig med det tilbehøret jeg vil ha, toppes med ost og gratineres i ovnen. Går helt fint å steke kjeks av osten ute mikro også :)

:sikle:Skal prøves ut i morgen!!:hungry:

maiken32
03-06-11, 22:46
heisann:)

Dag to over, har gått mye bedre idag, mindre sulten:o
Men herreminhatt hvor tørst jeg er !!! Er det vanlig ? Går det over ?
Om jeg er i ketose enda vet jeg ikke, glemte jo å kjøpte stix:confused:

Hvordan er det å spise mandler ? Så at nøtter generelt inneholder en del karbs.. Virker som folk er litt ulike med tanke på nøtter ?

taane
03-06-11, 23:28
Karbomamma: Tidligere vegetarianer, og nå på KJØTTKUR. :D Respekt!!

taane
03-06-11, 23:31

Hvordan er det å spise mandler ? Så at nøtter generelt inneholder en del karbs.. Virker som folk er litt ulike med tanke på nøtter ?

Bare flott at du er tørst. Drikk masse vann :)

Pruttilutt
04-06-11, 02:02

1) Tørste: Ja, det er bra å være tørst. Kroppen trenger vann i og med at vannet og glukosen (som har vært lagret som glykogen i lever og muskler) nå har blitt skylt ut av kroppen. Kroppen trenger vann og fett for at signalstoffet i kroppen skal kunne fraktes fra A til Å.
2) Nøttefabrikkens spesialpose (den er blå) inneholder 10 gram karbo per 100 gram nøtter. Det er OK med en knyttneve innimellom. Jeg ruller et par nøtter i en osteskive. Masse fett. Er vel 60 gram fett per 100 gram nøtter om jeg ikke husker helt feil.

Pruttilutt
04-06-11, 02:03
Maten har gått OK. Vinen derimot fikk føtter å gå på. Ikke drukket på mange måneder. Regner med jeg får tidenes hangover i morgen. Får det alltid når jeg er i ketose. Så er det på'an igjen i morgen - med friskt mot og nye, flotte forumvenner :)

KarboMamma
04-06-11, 08:15
Maten har gått OK. Vinen derimot fikk føtter å gå på. Ikke drukket på mange måneder. Regner med jeg får tidenes hangover i morgen. Får det alltid når jeg er i ketose. Så er det på'an igjen i morgen - med friskt mot og nye, flotte forumvenner :)

Fordelen er jo at du kan kurere hangover med egg og bacon, og det med gooood samvittighet! :D

Pruttilutt
04-06-11, 11:24
:D gruer til vekta...

MariaB
04-06-11, 11:54
Pruttilutt: sånt skjer, og vin er jo aldri helt feil;) hvordan er formen?

På vei hjem fra hytta, og har vært i ketose hele tiden. Tror den vinen min var litt for søt, for på tross av kun 1 glass var stixen lysere igår. Utslag er allikevel utslag, eller hur?;)

I kveld er det min tur ut på livet, men jeg tror jeg skal begrense meg til 3 lavkarb øl. Har barna hjemme, og orker ikke å bli fullesyk!:p

Pruttilutt
04-06-11, 11:58
Formen er fin den, ble i underkant av 2 flasker vin. Kanskje i meste laget. Av tidligere erfaring har jeg aldri blitt så fort full og innmari fyllesyk som når jeg er i ketose. Holy moly, sier jeg bare.

Utslag er utslag ;) Jeg hadde 0 i morges. Litt bittert, og vekta sa 500 gram opp fra i går. Det er vann og vin :P

MariaB
04-06-11, 12:01
Så deilig at formen er fin da! Jeg har også litt dårlig erfaring med lavkarbo og alkohol, så tar det med ro ikveld;)
Drikk masse vann idag, så skal du se du får skylt ut både vann og vin!:p

Sina Mari
04-06-11, 12:04
Det blir nok litt alkohol på meg og i kveld....:rolleyes: må nok passe meg litt, tåler mye mindre i ketose..:eek: så jeg har kjøpt meg noen cider med smak av jordbær og skogsbær - og satser på å holde meg borte fra sterkere saker! Ellers har det stort sett gått bra i matveien denne uka - bortsett fra igår da studenten jeg har hatt i praksis serverte den beste eplekaka ever..:sikle: måtte bare ha et stykke - ikke lett å takke nei synes jeg, hva gjør dere andre i slike situasjoner??

Sanna 1
04-06-11, 12:10
Jeg er ikke hjemme disse dagene, så jeg får heller ikke veid meg på mandag.
Men jeg tror jeg kan kjenne på klærne at jeg ikke kan ha gått ned noe særlig. :confused: Så jeg lurer på om jeg rett og slett spiser for mye fett. Jeg får kun i meg karbohydrater gjennom spinatsalat, kål og gresk yoghurt. Og det er ikke det jeg spiser mest av, for å si det sånn.....

Hvordan vite at en er i ketose, - uten å bruke sticks ?
Og vet noen hvilken bok om lavkarbo, som er den beste å lese ?
Jeg har ikke hodepine eller tørste. Men i går følte jeg meg utrolig svimmel og uvel......
Gjør jeg noe feil ?

Pruttilutt
04-06-11, 12:11
Det blir nok litt alkohol på meg og i kveld....:rolleyes: må nok passe meg litt, tåler mye mindre i ketose..:eek: så jeg har kjøpt meg noen cider med smak av jordbær og skogsbær - og satser på å holde meg borte fra sterkere saker! Ellers har det stort sett gått bra i matveien denne uka - bortsett fra igår da studenten jeg har hatt i praksis serverte den beste eplekaka ever..:sikle: måtte bare ha et stykke - ikke lett å takke nei synes jeg, hva gjør dere andre i slike situasjoner??

Lar være. Easy as that. Ville du spist om du ikke tålte eple? Eller mel? Nå tåler du hverken eller. :p

Pruttilutt
04-06-11, 12:13
Jeg er ikke hjemme disse dagene, så jeg får heller ikke veid meg på mandag.
Men jeg tror jeg kan kjenne på klærne at jeg ikke kan ha gått ned noe særlig. :confused: Så jeg lurer på om jeg rett og slett spiser for mye fett. Jeg får kun i meg karbohydrater gjennom spinatsalat, kål og gresk yoghurt. Og det er ikke det jeg spiser mest av, for å si det sånn.....

Hvordan vite at en er i ketose, - uten å bruke sticks ?
Og vet noen hvilken bok om lavkarbo, som er den beste å lese ?
Jeg har ikke hodepine eller tørste. Men i går følte jeg meg utrolig svimmel og uvel......
Gjør jeg noe feil ?
Kan du slenge inn en dagsplan for hva du spiser? Jeg mistenker lite karbohydrater. Kroppen kan tro du er i faste dersom du ikke spiser nok mengde, eller den kan tro du er slem og sette i gang stressreaksjoner for å få tilgang på søtsaker osv.

Sanna 1
04-06-11, 12:14

Jeg er vel av den mening at en ikke skal være verken fanatisk eller uhøflig.
Man må bare forsyne seg med litt !

Pruttilutt
04-06-11, 12:21
Der står vi virkelig langt fra hverandre :P
Men det har mye med respekt å gjøre. Ingen i familien min frister meg eller byr meg på kaker o.l. lengre. De spør heller om det er noe jeg kunne tenkt meg å ta med så DEM fikk smake på noe av det jeg spiser.
Når det kommer til utenforstående og daglige utfordringer i form av nettopp den eplekaka der: Ville du spist det stykket igjen om det viste seg du falt ut av ketose? Gikk opp 300 gram på vekta? Fikk luft- og magesmerter? Måtte streve deg inn i ketose igjen og gjenoppleve hodepne, svimmelhet osv?

For en cøliaker er det åpenbart at vedkommende må si nei til matvarer han ikke tåler. Vel, min oppfatning er at VI ikke tåler det heller. Jeg tålte det ikke! Jeg spiste "normalt, norsk kosthold med litt sjokkis på si'" og jeg endte opp som 20 åring med å veie 124 forbanna kilo. Jeg tåler det ikke.
Tåler du det? Bare en tankevekker.

Sanna 1
04-06-11, 13:24
Der står vi virkelig langt fra hverandre :P
Men det har mye med respekt å gjøre. Ingen i familien min frister meg eller byr meg på kaker o.l. lengre. De spør heller om det er noe jeg kunne tenkt meg å ta med så DEM fikk smake på noe av det jeg spiser.
Når det kommer til utenforstående og daglige utfordringer i form av nettopp den eplekaka der: Ville du spist det stykket igjen om det viste seg du falt ut av ketose? Gikk opp 300 gram på vekta? Fikk luft- og magesmerter? Måtte streve deg inn i ketose igjen og gjenoppleve hodepne, svimmelhet osv?

For en cøliaker er det åpenbart at vedkommende må si nei til matvarer han ikke tåler. Vel, min oppfatning er at VI ikke tåler det heller. Jeg tålte det ikke! Jeg spiste "normalt, norsk kosthold med litt sjokkis på si'" og jeg endte opp som 20 åring med å veie 124 forbanna kilo. Jeg tåler det ikke.
Tåler du det? Bare en tankevekker.

Det er nok enklere å si neitakk og bli respektert, dersom man har en allergi, en intoleranse eller er sterkt overvektig. Jeg mente ikke at en skal ødelegge helsa på å spise kake.....
"Sliter" en med bare 4-5 kg, kan det virke litt provoserende på de som har det ti ganger værre.
Jeg for min del gjør dette mest for helsa og ønsker samtidig de 4-5 dustete kg. vekk. Bare som en bonus, helsa er viktigst.
Men så savner jeg rett og slett en pekepinn på hvor mye fett jeg burde ha i meg....... Har jo ingen planer å gå opp i vekt da, særlig pga. revmatisme.
Leste noe på nettet om en regel 80/80/20. Men hvordan iall verden finner man ut hvor mange gram fett det er i frokosten feks. Samme hva jeg prøver på, så blir det prosenter an det....

Pruttilutt
04-06-11, 13:42
Det er nok enklere å si neitakk og bli respektert, dersom man har en allergi, en intoleranse eller er sterkt overvektig. Jeg mente ikke at en skal ødelegge helsa på å spise kake.....
"Sliter" en med bare 4-5 kg, kan det virke litt provoserende på de som har det ti ganger værre.
Jeg for min del gjør dette mest for helsa og ønsker samtidig de 4-5 dustete kg. vekk. Bare som en bonus, helsa er viktigst.
Men så savner jeg rett og slett en pekepinn på hvor mye fett jeg burde ha i meg....... Har jo ingen planer å gå opp i vekt da, særlig pga. revmatisme.
Leste noe på nettet om en regel 80/80/20. Men hvordan iall verden finner man ut hvor mange gram fett det er i frokosten feks. Samme hva jeg prøver på, så blir det prosenter an det....

Jeg skjønner hva du mener og mente, men ja, det er kanskje provoserende. For de av oss som har hatt en lang reise med overvekt, slanking og problemer med helse. Det handler om disiplin - og skal man klare nå målene sine - hva enn de er - så må man være streng. I ketolyse, der ketose er sentralt, er det ikke rom for utskeielser "her og der". Det vil og kommer alltid til å ville vises på vekta og alle symptomer/følger det vil medføre. Spørsmålet er bare om det er verdt det - for dem som har en lang vei foran seg med tildels større fare for tilbakeslag dersom de spiser "under bordet".

Mamma begynte samtidig som meg. Ikke for vekta sin del, men på grunn av revmatisme og kroniske smerter. Hun gikk vel og merke ned 8-12 kilo (husker ikke helt), halverte smertene og medisiner, ble mer utholden og mer energisk. Kanskje til og med mer positiv? :rolleyes:
Væsken som forsvinner og de ekstra kiloene kroppen ville kvitte seg med letta veldig på funksjonaliteten og smertene. Men hun hadde ikke klart det hadde ikke jeg vært hjemme på ferie i oppstarten vår - for jeg er lille-Hitler når det kommer til dette. Når jeg reiste hjem, og hun fortsatte med de retningslinjene vi sammen hadde lagt føring til, så gikk det et par uker. Jeg, Strenge-Sandra, og mamma-vil-ha, endte i to forskjellige retninger. Jeg med en 20 kilos vekttap og hun med godis i veska og vektøkning, forverrelse i fysisk helse og tildels deprimert over at hun ikke klarte holde på det.

Hvis du er i tvil om hva du får i deg, skriv det på et ark med kolonner for "mengde", "karbohydrater", "proteiner", "fett" og "kcal". Før inn ALT du får i deg. Det gir deg en pekepinn. Nå vet jeg ikke om de 80-80-20-tallene dine er prosenter eller gram. I så fall er det misvisende either way.
Jeg følger 15-18 gram karbo. Vil gjerne ha i meg 150-200 gram fett. Ja, det er mye, men så har jeg knekt nøkkelen da.
80-90 gram protiner. Mer proteiner - mer fett. Større andel proteiner for oss som "bare" skal gå 30 minutter tur hver dag, lagres som fett i kroppen.

Pruttilutt
04-06-11, 13:46

For å si det ganske enkelt:
Karbohydrater er min allergi. Det er alle som sliter med overvekt sin allergi. Vi må unngå problemet for å få resultatet.
For ditt vedkommende, som sliter med revmatisme, vil du kanskje snart oppdage at nettopp karbohydrater er din gift.
:)

Pruttilutt
04-06-11, 13:48
Jeg må bare beklage til alle som føler jeg overkjører dere. Jeg bare brenner så forferdelig for dette - livsstilsendring - sykdomslettelse - forbedring av livskvalitet - vektnedgang - kosthold generelt - og jeg er så heldig som har funnet nøkkelen til alt dette. Jeg har sett det selv - opplever det selv i praksis - ser det på mamma som sliter med sitt. Jeg vil bare hjelpe dere alle, om dere skal ned 2 kilo eller 20.
Jeg påtar meg kanskje derfor rollen som den som preker - gi meg signal hvis det er upassende.

jenta26
04-06-11, 13:50
hei jeg begynte med ketolyse fredag 20 mai og har siden den dagen gått ned 3,3 kg, håper på 3 kg til til 21 juni.

karbohydrater er gift for meg pga pcos. men sliter veldig med vanninntaket, nesten ikke vann om dagen

Pruttilutt
04-06-11, 13:57
hei jeg begynte med ketolyse fredag 20 mai og har siden den dagen gått ned 3,3 kg, håper på 3 kg til til 21 juni.

karbohydrater er gift for meg pga pcos. men sliter veldig med vanninntaket, nesten ikke vann om dagen

Kan jeg spørre hvilken telefon du har? Jeg har en Xperia 8 (android) og lastet ned et program som heter "Drinking water". Jeg har innstilling om 10 glass vann per dag - 1 glass tilsvarer 2,5 dl. Jevnlig dukker det opp et pip og varsel om "Drink water!", så trykker jeg at jeg har drukket vann, og når 10 glass er drukket, så får jeg applaus. :D

Ashley
04-06-11, 13:59
Konsekvensen av pizzastykkene trenger ikke vises på stixen før i morgen, etter det jeg har forstått :goodluck: (hvordan gikk det med magen?)

merka det ikke før dagen etter for å si det sånn. skikkelig rar mage og diare :o er ikke utav ketose da. er godt igang igjen. en god styrkeøkt igår og joggetur idag er ikke feil:)

aldri mer, hehe.

jenta26
04-06-11, 14:00
jeg har iphone jeg:)

Ashley
04-06-11, 14:03
Ja, det er fettet jeg sliter med. Er tidligere vegetarianer og klarer bare ikke å sette tennene i biff og den type kjøtt. Kjøttdeig går derimot bra... Har også tenkt tanken om at brøderstatningene kanskje er partystopper for meg. Men hva med feks lavkarbo pai? Vil GJERNE ha tips om alt mulig fett jeg kan få i meg...

Dagens meny:
- et par ss gruuuusom slimegrøt :eek:
- 2 Fiberrik med masse ost og meierismør
- Blomkålstappe med masse smør og fetaost :D
- ytrefilet av svin med blomkålstappe
- 1 atkins bar

Kanskje reker og majones til kvelds... Har vært småkvalm hele dagen, håper det er tegn på at ketosen er på vei. Om ikke den blir ødelagt av vinglasset jeg sitter med ved siden av meg nå :o

ekte majones med reker er jo supert:) forstår at overgangen fra veggis til lavkarbo kan være drastisk. men bit det i deg at fettet er BRA. og setter igang fettforbrenningen din i motsetning til det du har gjort før. mennesket er ikke skapt for å spise planter. prøv å ha litt fløte i eggerøren, kaffen. seterrømme til middag og smelt ost over grønnsakene/kjøttet. lett å bare gjøre de små tingene for å få mer fett. cocosa er bra å steke maten i;) og du kan også lage musli av ovnsbakte nøtter, frø og kjerner med olje og salt. men fettet skal helst komme fra kjøtt. regner med du er vandt med en del nøtter?

ja du kan miste matlysten å kjenne kvalm. men ikke gå 8-9 timer uten mat for magen ikke er sulten. kjenn litt etter på energien å få deg nok næring:) jeg kjenner ikke sult lenger, må kjenne etter på energien.

Pruttilutt
04-06-11, 14:05
jeg har iphone jeg:)

Finner garantert samme applikasjon for iPhone - det hjelper meg med å drikke det hersens glasset. Du kan stille inn at du skal starte med 5 glass for dag, så øker du :)

Ashley
04-06-11, 15:08
lurer på en ting ang ketolysekuren/skaldeman. ketose generelt:) jeg hadde en sprekk etter rundt 2 uker for 2 dager siden. er fortsatt i ketose! men ifølge skaldeman er det i uke 3 selve fettforbrenningen starter. kan jeg forvente at jeg er i uke 3 nå etter en sprekk?

jeg må bare ha masse tålmodighet å aldri sprekke mer. fikk verdens dårligste mage:o tror jeg må gi kroppen tid å holde på mange uker til jeg. kroppen tviholder på kiloene pga jeg er opptatt av pyntekilo og ikke bmi. dette er jo en livsstil. går man ikke ufattelig mye opp hvis man spiser normalt igjen?

Pruttilutt
04-06-11, 15:22
lurer på en ting ang ketolysekuren/skaldeman. ketose generelt:) jeg hadde en sprekk etter rundt 2 uker for 2 dager siden. er fortsatt i ketose! men ifølge skaldeman er det i uke 3 selve fettforbrenningen starter. kan jeg forvente at jeg er i uke 3 nå etter en sprekk?

jeg må bare ha masse tålmodighet å aldri sprekke mer. fikk verdens dårligste mage:o tror jeg må gi kroppen tid å holde på mange uker til jeg. kroppen tviholder på kiloene pga jeg er opptatt av pyntekilo og ikke bmi. dette er jo en livsstil. går man ikke ufattelig mye opp hvis man spiser normalt igjen?

Du kan få utslag på stix hvis du er dehydrert. Jeg fikk ikke utslag på stix i morges etter min uherlige vinutskeielse i går, men jeg er fortsatt i ketose. Jeg kjenner det på formen og kroppen. Gi det noen dager - bare ta skylappene på og fortsett i samme stil du har gjort til nå.

Ang. ketose og endring av fettforbrenning tar det rundt 6 uker før det er optimalt og kroppen kjører avgårde.

Hvis du bestemmer deg for å avslutte lavkarbo og går tilbake til det gamle spisemønstret ditt, så har du ikke gjort den berømte livsstilsendringen. Du får vurdere da om du vil ha et generelt lavkarbo-kosthold eller om du skal ta den berømte kcal-veien. Veie det opp mot hverandre. :)

Pruttilutt
04-06-11, 15:50
Dagens deilige middag (http://hobbysandra.wordpress.com/2010/12/11/lavkarbo-tacosuppe/):)

Sanna 1
04-06-11, 15:54
Något att prova för de som trots att de tänker på allt ovanstående ej lyckas gå ner i vikt. Dr Dahlqvist brukar i sådana fall rekommendera kost med 80 gram fett, 80 gram protein och (max) 20 gram kolhydrater dagligen. Detta blir 1120 kalorier varför det på detta sätt liknar svältkoster. Skillnaden är att man får i sig relativt mycket av alla essentiella fettsyror och aminosyror, samt lite av aptitstimulerande kolhydrater. Därmed lär man tåla det bättre i längden än fettsnåla svältkoster. Enligt Dr Dahlqvist ger detta ofta bra resultat för personer som tidigare haft svårt gå ner i vikt.
Själv tror jag dock detta låga dagliga intag fungerar bäst på kvinnor, för män skulle jag nog rekommendera lite ökade mängder. 90g protein, 105g fett, max 20g kolhydrater kanske? (1400 kalorier). Alla får prova lite för att se vad man klarar, utan att gå alltför hungrig. Här finns en intressant diskussionstråd på KiF om 80/80/20 (http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=b5fedb40-6a11-4af4-9089-991d51d28d55).
http://s4.kostdoktorn.se/wp-content/2008/06/xlight_grey_bar6.jpg
Dette er fra kostdoktorn.se
For å følge med på antall gram fett, protein og karbohydrater, - må en vel veie maten da. Og det har jeg helt allergi mot, etter å ha vært på Vektklubben for en tid tilbake....

Sanna 1
04-06-11, 15:56
Dagens deilige middag (http://hobbysandra.wordpress.com/2010/12/11/lavkarbo-tacosuppe/):)

Bruker du ikke grønsaker i det hele tatt ?

Elanessë
04-06-11, 16:05
Middag: KyllingbollerAh, takk for påminnelsen! De spiste jeg jo myye av før, men hadde litt glemt av dem. Er ikke så mange butikker som fører dem så, men det er noen :ja: De er også gode kalde som snacks.

- et par ss gruuuusom slimegrøt :eek:Hihi, sorry for at jeg ler... Skjønner at du spiser det når du først har lagd det. Men litt komisk at dèt er frokosten din når det finnes så mye annet godt :p

lastet ned et program som heter "Drinking water"Haha fantastisk! Jeg har andriod, og denne må bare lastes ned! Jeg har ingen problem med å drikke vann (liker det), men denne app'en var jo så kul at jeg bare må ha.

Jeg var da altså ute på byen i går... kan trygt si at det ble konsumert enorme mengder alkohol :rolleyes: Men hadde det knallbra da, og ble ikke dårlig. Heller redusert i dag ja... skikkelig skjelven. Men går greit. Spiste rekordlite snacks på vorspiel, og på byen ble det en Fedonburger. Tar 'spist er spist' og fortsetter lavkarbo her med godt mot. Men med dèt, og alkoholen da OG det faktum at jeg fikk MENSEN i morrest (første gang på 2 år) så har jeg særdeles lite håp om vektnedgang på mandag. Men, håpet er der da.

Elanessë
04-06-11, 16:07
Men jenter - har dere sett månedens deal hos Prix nå??? http://i391.photobucket.com/albums/oo360/Sukkerrose/Smilyer/panicsmiley2.gif
NAM! (http://coop.no/Butikkene/Coop-Prix/Coop-Prix-Deal/) det ble lunch i dag gitt, og skal jammen hamstres fremover.

Pruttilutt
04-06-11, 16:15
Bruker du ikke grønsaker i det hele tatt ?

Bruker variere med tomater, paprika, og av og til(sjeldent) har jeg i fersk brokkoli-topper. Ikke frosne. Jeg har brokkoli og blomkål helt i vranghalsen etter forrige periode, blir kvalm av det. Ellers bruker jeg løk og sjampinjong.

Pruttilutt
04-06-11, 16:18
For å følge med på antall gram fett, protein og karbohydrater, - må en vel veie maten da. Og det har jeg helt allergi mot, etter å ha vært på Vektklubben for en tid tilbake....

Ja, man må vel veie hvis man skal følge fanatisk med. Det har jeg aldri brydd meg noe særlig med. Da tror jeg at det bikker raskt mot lite motivasjon og særdeles lite lyst til å lage mat. Lag mat du liker med lite karb og mest mulig fett. For min del er jeg ikke så nøye på om jeg i det hele tatt får i meg karb, har flere uker på rad lagt på under 10, f.eks.
Spis når du er sulten og spis til du er mett :love:

Sanna 1
04-06-11, 16:36
Ja, man må vel veie hvis man skal følge fanatisk med. Det har jeg aldri brydd meg noe særlig med. Da tror jeg at det bikker raskt mot lite motivasjon og særdeles lite lyst til å lage mat. Lag mat du liker med lite karb og mest mulig fett. For min del er jeg ikke så nøye på om jeg i det hele tatt får i meg karb, har flere uker på rad lagt på under 10, f.eks.
Spis når du er sulten og spis til du er mett :love:

Mulig jeg har veldig tungt for det. :p Men hvordan VET du at du ligger på under 10 ?

Pruttilutt
04-06-11, 16:46
Mulig jeg har veldig tungt for det. :p Men hvordan VET du at du ligger på under 10 ?

Jeg vet jo hvor mye det er av karbohydrater i de matvarene jeg har fast i kjøleskapet, og når jeg legger matvare 1 sammen med matvare 2, tar en viss mengde av det, så tenker jeg raskt ut hvor mye det er tilsammen i produktet jeg ender opp med å pakke i kroppen.
Får det etterhvert i fingertuppene :)

F.eks. middagen i dag ble en variant av suppen jeg linka til istad.
Kjøttdeig: 1 karb per hundre: 4 karb totalt.
Tacosausen: 3 karb totalt (bruker alltid Landlord sin saus)
Rømme: 2 ss: vekt cirka 40 gram - 1,60 karb
Sjampinjong: 1 boks, totalt 3,1 karb

Middag totalt: 4 + 3 + 1,6 + 3,1= 11,7 karb.
Til kvelds skal jeg spise ostesskriver rullet med kokt skinke og majones. Kanskje 2 karb.

MariaB
04-06-11, 18:15
Pruttilutt: Helt greit at du "preker" for min del ;) Så lenge vi har respekt for de som gjør det litt anderledes! Ketolyse er for mange en ganske heavy omlegging av kosten, og iallefall jeg trengte noen uker på å bli vant til tankegangen. Kankskje venner jeg meg litt til det ennå ;)

Jeg prøver å legge inn det meste av kosten på diett.no enn så lenge, greit med litt kontroll til å begynne med! Det som overrasker meg mest er hvor "lett" det er å komme over 20 karb, og hvor vanskelig det er å få i seg fett :p

Pruttilutt
04-06-11, 18:30
Pruttilutt: Helt greit at du "preker" for min del ;) Så lenge vi har respekt for de som gjør det litt anderledes! Ketolyse er for mange en ganske heavy omlegging av kosten, og iallefall jeg trengte noen uker på å bli vant til tankegangen. Kankskje venner jeg meg litt til det ennå ;)

Jeg prøver å legge inn det meste av kosten på diett.no enn så lenge, greit med litt kontroll til å begynne med! Det som overrasker meg mest er hvor "lett" det er å komme over 20 karb, og hvor vanskelig det er å få i seg fett :p

Håper i alle fall det skal være til hjelp for noen. Erfarte i fjor når vi startet opp julistarternes tråd at det var mange som stod helt alene om dette, manglende støtte i hjemmet og i vennekretsen/jobb, så da var det beinhard fokus for å opprettholde ønsket om å prøve.
Tok meg noen uker også, for jeg er bolloman og elsker alt som har med gjærbakst å gjøre. Gomlegomle. Savnet og abstinensene var helt forjæ... Ja, du skjønner.
Viktig at alle finner sin vei gjennom dette - vi får alle vår egen måte å gjøre det på; telling, matoppskrifter, foretrukne ingredienser og preferanser :)