Jeg har fått en pose gluten mel av en venninde og nå lurer jeg på om det er ok å bruke...hun spiser selv lavkarb. og sa det er ok...Stemmer?
Inneholder det karbo? Står det ikke på pakken?
Inneholder det karbo? Står det ikke på pakken?
Nei. Det er glutenmel fra helsekosten av merket Validus.
Nei. Det er glutenmel fra helsekosten av merket Validus.
Googlet Glutenmel...Skal visst være : av 100 gr glutenmel, er det 20 g karber...I oppskriften på rundstykker skal det egentlig være mandelmel, men det må da kunne gå an å bruke gluten mel.?? Jeg vil prøve i hvertfall..Så må jeg male solsikkekjerner og linfrø til mel...Hvordan gjør man det...har ikke mortel eller morter ...hva det nå heter..hehe
Jeg skal visst gjøre ting på kjøkkenet jeg ikke kan:)
Blender er genialt å male nøtter og frø med :D
Tingen med glutenmel er at man som oftest ikke bruker så mye av det i gangen. Jeg tilsetter litt når jeg bruker mandel- eller kokosmel, bare fordi gluten er det som holder deigen sammen.
Glutenmel bruker jeg stort sett i pizzabunn for å få hvete-smaken. Blir oppblåst av gluten (tror ikke jeg tåler det så godt - det er jo mange som er intolerante overfor hveteprotein/-gluten), så jeg forsøker å begrense det. Dersom jeg skal lage lavkarbolapper til hele familien har jeg også en skje eller så i røra, dette gjør lappene spiselige for barna. Er ikke så begeistret for å bruke for mye gluten, det er tøft for fordøyelsen, og passer ikke helt inn i min forestilling om et mest mulig "korn-fritt" kosthold. Men det er ikke til å stikke under en stol at baksten smaker litt mer tradisjonelt, noe som faller i god jord hos resten av familien :)