View Full Version : Karbohydrater i seterrømme og Creme Fraiche?

Kajaen
30-06-11, 16:16
Hei!

Jeg er høvelig ny her i forumet, og nå lurer jeg på en ting:
I matvaretabellen her på lavkarbo.no står det at karbohydratinnholdet i seterrømme og creme fraiche er 1,6 g pr 100g. Men på boksene til de respektive produktene står det at det er 2,9 g karbohydrat pr 100g. Da jeg anser dette for å være en ganske stor forskjell lurer jeg på om det kanskje står feil i matvaretabellen? Har noen en annen god forklaring på dette?

Kitt
30-06-11, 16:32
Feil i tabellen, riktig på boksene, desverre!;)

Det forekommer feil tall i tabellene(nesten alle). Kan være lurt å dobbeltsjekke om man syns noe er for god til å være sant!:p

Kajaen
30-06-11, 16:41
Tusen takk for oppklaringen :) Da må jeg nok bremse litt på rømmekosen. Men Cottage Cheese har bare 1,5 g karbohydrater, heldigvis! :D

Kanutten
30-06-11, 16:43
Matvaretabellen har ofte feil.. Jeg stoler overhodet ikke på den.. Lurer på hvem det er som oppdaterer den????

slankepia
11-07-11, 14:36
Hvor mange kh er det egentlig i 2 SS seter rømme? Syntes det er vanskelig å regne ut i fra hundre gram på sånne ting. Er så vanskelig å få "veid" det :-p

langaard
11-07-11, 15:30
Hvor mange kh er det egentlig i 2 SS seter rømme? Syntes det er vanskelig å regne ut i fra hundre gram på sånne ting. Er så vanskelig å få "veid" det :-p
2 Toppa ss rømme veier ca 40g, iallefall på kjøkkenvekta mi:D

Kitt
11-07-11, 16:24

2 Toppa ss rømme veier ca 40g, iallefall på kjøkkenvekta mi:D
Det kan være lurt å veie enkelte ting og så skrive opp hva en ss rømme veier + antall karber feks. Så slipper du å gjøre det hver gang, men har din egen liste over de tingene du bruker mest!:)

Nå vet du at en ss rømme veier 20g og dermed inneholder ca 0.6karber!;)