View Full Version : Rabarbra

linnita
05-07-11, 17:35
Jeg er kjempeglad i rabarbra, og nå er det jo tiden for det. Syltetøy har jeg laget, byttet bare ut sukker med sukrin og splenda. Det samme med grøten. Men er det noen som har ei god oppskrift på rabarbrapai eller kake?

Brillefia
06-07-11, 13:14
Jeg har masse rabarbra i hagen. Hadde vært fint å kunne brukt det til noe for en gangs skyld :) Ungene mine synes ikke det var noe godt.

Oppskrft på syltetøy?

Lil@
06-07-11, 13:23
ååh, rabarbra.. også så lite karbohydrater.. o,7 g, sikkert pr 100g??

Jeg har lyst på rabarbrapai jeg.. mmmh

Carisma
06-07-11, 13:27
Jeg laget smuldrepai med ketolyse bakemiksen, ble veldig god! Smør og bakemiks blandet til passe deig bare.

linnita
06-07-11, 14:47
Har funnet masse forskjellige rabarbraoppskrifter på nett nå. Og bytter bare ut sukker med sukrin og splenda, potetmel med jhk osv. Så nå står rabarbrasyltetøy med jordbær, rabarbrasyltetøy med svisker og vanlig rabarbrasyltetøy å putrer på kjøkkenet :) Skal legge ut oppskriftene her :)

linnita
06-07-11, 14:50
Rabarbrasyltetøy med jordbær
1 beger jordbær
500 gr rabarbra
24 ss splenda
En god dæsj sukrin (ca 10 ss)

Rens og vask rabarbraen, skjær i ca 2 cm tykke biter. Del jordbærne i to. Legg rabarbra, jordbær og søtstoffer lagvis i en kasserolle. La stå på kjøkkenbenken ca 2 timer, slik at sukre får trukket ut litt væske.
Kok til det blir passe tykt. Rør underveis slik at det ikke brenner seg.

linnita
06-07-11, 14:52
Rabarbrasyltetøy

Ca 1,6 kg rabarbra skåret i biter (1cm).
Vaskes godt og trengs ikke å skrelles.
32 ss splenda
15 ss sukrin

Ha rabarbra i en kasserolle. Strø sukrin og splenda over. Sette den i kjøleskapet over natta. Neste dag er søtstoffet blitt til væske, og den er klar for å kokes. La den småkoke i 1,5 time til den har fått rødbrun farge. Rør om jevnlig. Ikke tilsett noe. Kjøl av.

linnita
06-07-11, 14:54
Rabarbrasyltetøy med svisker

500 g rabarbra
100 g svisker
10 ss sukrin
16 ss splenda
Rens rabarbraen.
Del opp rabarbra og svisker. Kok rabarbraen med litt vann (ca 1 dl) med sukrin og splenda i omtrent 30 minutter.
Ha i sviskene.
Du kan la det koke enda lenger om du vil ha tykkere konsistens.

linnita
06-07-11, 14:55
Kommer flere oppskrifter senere, må bare berge syltetøyet mitt nå. Jeg blander Sukrin og Splenda fordi jeg synes Sukrin iser slik :)