View Full Version : Skjønner ikke helt merkingen
På Prior sine karbonader av kalkun (og kjøttbollene også tror jeg) står det:
Karbohydrat 1,8 g, hvorav sukkerarter 2,6 g.
Mer sukkerarter enn karbohydrat?
Ja, du, det var litt rart. Stemmer nok ikke.
Sendte mail til Nortura om det jeg. ;P
Supert! Står med pakningen foran meg, og det står faktisk det...
Samme på Prior sine Kjøttboller av kalkun, men der er det
" karbohydrat 1,7 g , hvorav sukkerarter 2,5 g"
Merkelig...
Det står på nettsidene deres også:)
Snodig......håper du får svar! Og at du poster svaret her...... :-)
Kan det mangle et ett-tall? Eller blir det merkelig mye karbo i ei pølse? Det var en feil de har gjort på røkt laks, vet jeg. De hadde skrevet 8 etter eller annet istedenfor 18 ett eller annet.
Hmmm, merkelig!!
Måtte spurte ut og sjekke og joda, sto det samme her:) :)
Det er det samme med merking av karbo-innholdet i nøtter. Det kan varierer mye fra merke til merke. Men nøttene er neppe så forskjellige i seg selv:) Litt frustrerende, synes jeg, når tallene spriker veldig.I fremtiden finnes det trolig små vekter man kan kjøpe og måle slikt med selv.
Se sånn, da hadde jeg fått svar:
Ja, det er feilmerking... det skal være: energi 641 kJ/153 kcal, protein 16 g, karbohydrat 4,1 g hvorav: sukkerarter 3 g, fett 8,1 g hvorav: mettede fettsyrer 2,8 g, enumettede fettsyrer 3,4 g, flerumettede fettsyrer 1,8 g, kostfiber 0,2 g, natrium 1,1 g Vi beklager dette, endring er lagt inn i trykkbasen og vil snart komme på etiketten. Med vennlig hilsen Lisbeth Nortura Forbrukersenter
lille_trille
13-07-11, 10:06
Flott :)
Jøss, det var kjapt svart.
:)
Takk for at du undersøkte det! Og postet svaret! :)
Da var det ikke bare jeg som surret helt. :)
Men det var jo trist at det økte såpass mye med karbohydrater, men fortsatt under den magiske 5 g grensa jeg ser etter...
Sukkerarter, er det alltid farin?
Sukkerarter er vel det sukkeret som er naturlig i varen, mens tilsatt sukker er farin:) Eller noe i den duren. Kanskje ikke farin, men noen i slekta som er tilsatt varen ekstra da:)
Sukkerarter er vel det sukkeret som er naturlig i varen, mens tilsatt sukker er farin:) Eller noe i den duren. Kanskje ikke farin, men noen i slekta som er tilsatt varen ekstra da:) Men det står jo karbohydrater hvorav ..., så da må jo karbohydratene være de som er naturlig i maten, tror jeg.
Regner med at litt av karbohydratinnholdet er stivelse:)
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.