View Full Version : Bmi


Fedonisten
15-04-05, 18:19
Jeg har en stund lagt merke til at mange er forholdsvis opptatt av BMI (Body Mass Index) og bruker det som mål for vektnedgang og nærmest som en "definisjon på sunnhet". Har også lenge tenkt "Kan du ikke la det ligge da, Fedonisten" - men nå har jeg tenkt lenge nok, og jeg kan faktisk ikke la det ligge. Det er viktig å sette fingeren på en del ting syns jeg.

For å regne ut din BMI tar du vekt i kg og deler på høyde x høyde (i meter). Forskjellige kilder opererer med forskjellige verdier eller mål for undervekt/overvekt/fedme, men de fleste bruker verdier omtrent som:

BMI under 18,5 er undervektig
BMI mellom 18,5 og 25 er normalvektig
BMI mellom 25 og 30 er overvektig
BMI over 30 kalles fedme

Det jeg syns er så synd er at mange bruker dette som en FASIT og gjør tilsynelatende hva som helst for å komme seg innenfor noen av rammene - uansett om det er gunstig for helsa eller ikke. Og så viser det seg at BMI er et for dårlig mål på sunn kropp......

Eksempel (bruker meg selv - for da trenger jeg ikke henge ut noen eller spørre om lov :geip: )

2. september i 2003 hadde jeg en BMI på rett under 25 - og kunne da plassere meg trygt i kategorien "Normalvektig". Hadde det bare ikke vært for at jeg begynte hos ernæringsfysiolog som presenterte meg for den berømmelige Tanita-vekta....

Når ernæringsfysiologen så nærmere på hvordan mine kilo var fordelt mellom fett, muskler og vann - så var dommen ganske klar: minst 10 kilo for mye fett (vi snakker om rent fett her folkens :eek: ) og veldig lite muskler... Jommen sa jeg sunn kropp... :rolleyes:

I dag har jeg en BMI på 22 men har fortsatt 4-6 kilo for mye fett på kroppen - og har ikke klart å skrape sammen (les: bygge) noe mer muskler heller. Men jeg har mistet mye vann da :ja: Og helsemessig så er jo kroppen litt sunnere - men ikke så sunn man skulle tro hvis man kun ser på BMI. Da tipper jeg jo snart over i kategorien "undervektig".... og det er jeg ikke.

Ganske langt unna undervektig faktisk.

Aline
15-04-05, 18:30
godt å lese :)

jeg var veldig opphengt i BMI en periode... !
nå vet jeg ikke hvor jeg ligger :D

mofe
15-04-05, 19:35
Kjempebra at du tok opp! :ja:

Nille
15-04-05, 20:18
Jeg syns jo BMI er ganske misvisende da. Jeg har alt fra 33 til 24 jeg, alt etter hvor jeg plotter det inn !! :D Har gitt opp den der for lenge siden ! :p