View Full Version : Lavkarbodebatt på NRK 1 i morgen torsdag 13. oktober kl 2130

JensLM
12-10-11, 20:12
På debatten i morgen, kommer Christian Drevon, Fedon Lindberg, Sofie Hexeberg, Kenn Hallstensen og andre.

Sweetie73
12-10-11, 21:16
Så fint! Takk for at du sa fra!

Inkkan
12-10-11, 21:22
Supert! regner med det blir en bra debatt!!

Kanutten
12-10-11, 21:24
Næpskrellet fra vg og aftenposten i går på nettet og i papirvg i dag skal visstnok være med...

Dietta
12-10-11, 21:34
Gleder meg allerede ! Lurer på om noen tar med seg boksehansker :p

FrkMarge
12-10-11, 21:39
Næpskrellet fra vg og aftenposten i går på nettet og i papirvg i dag skal visstnok være med...Nepeskrell???:p
Hun som var "hekta på lavkarbo"?

Kanutten
12-10-11, 21:42
Nepeskrell???:p
Hun som var "hekta på lavkarbo"?

:ja:

Dietta
13-10-11, 20:16
Dytter litt på denne jeg - det er I KVELD - det er I KVELD :D:):D:):D

Rioja
13-10-11, 20:18
Både mannen og jeg skal benke oss foran tv'n med no' fett og godt! :p

Nerthus
13-10-11, 20:18
Næpskrellet fra vg og aftenposten i går på nettet og i papirvg i dag skal visstnok være med...

Pernille Dysthe - eller er det noen jeg ikke har fått med meg? Talk to me! Skal se på tv'en ikveld ihvertfall :)

rut311
13-10-11, 20:26
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10039901

Kanutten
13-10-11, 20:27
Pernille Dysthe - eller er det noen jeg ikke har fått med meg? Talk to me! Skal se på tv'en ikveld ihvertfall :)

Vet ikke hvor jeg har det ifra at næpskrellet skal være med, men jeg mener jeg leste det et sted?

FrkMarge
13-10-11, 20:39
Både mannen og jeg skal benke oss foran tv'n med no' fett og godt! :p
Her og. Vi har nedtelling:p

langaard
13-10-11, 20:46
Vet ikke hvor jeg har det ifra at næpskrellet skal være med, men jeg mener jeg leste det et sted?
Å, jeg trodde hu var i lavkarbohelvetet jeg!:p

aktivjente
13-10-11, 21:32
Huff- må se det, men gruer meg. Synes denne fram- og tilbake- holdninga til lavkarbo er slitsom..

Bik
13-10-11, 21:48
Sørn og! Så det ikke før no. Kan man se det på nett-tv?

Blester
13-10-11, 22:00
Blir litt redd/skremt jeg. Er dette farlig?

smgj
13-10-11, 22:02
Heia Fedon - argumentene hans om at reduksjon i transfett/tobakk og tidlig medisinering nok hadde mer å si for endringen i hjerte-/karsykdom enn mettet/umettet fett (påstanden til Devon) var veldig bra.

Aline
13-10-11, 22:06
Fedon og Kenn Ruuuuuuuler :heia: De andre har jo ikke noe å si! (har ikke fått med meg hele..)

Dietta
13-10-11, 22:07
Drevon dummer seg ut :p HEIA GODSET !!!!!!!!!

Nerthus
13-10-11, 22:07
Heia Fedon - argumentene hans om at reduksjon i transfett/tobakk og tidlig medisinering nok hadde mer å si for endringen i hjerte-/karsykdom enn mettet/umettet fett (påstanden til Devon) var veldig bra.

Koser meg jeg, Drevon virker sur og gjentar seg selv - selv om de andre har så mange eksempler på at dette fungerer, det er viktig med balanse, man må kjenne kroppen og utnytte slik den fungerer osv... har ikke så mye å si at Hexeberg ikke sier så mye. Fedon og Hallstensen gjør en glimrende jobb :)

Og NÅ blir det litt hett! Tøft ;)

Aline
13-10-11, 22:08
Jaaa! Kenn!! :D :heia: (det er med to n'er?)

Nerthus
13-10-11, 22:08
Blir litt redd/skremt jeg. Er dette farlig?

Hva er farlig?

Aline
13-10-11, 22:09
De fortsetter å påstå "all forskning viser at" Hallo! Det er drøye påstander!

aslaug
13-10-11, 22:11
Hva er farlig?
Dama med det lyse håret i panelet,hvem representerer hun?

Blester
13-10-11, 22:12
Er ikke akkurat gode kommentarer ang f.eks hjerte/kar men jeg håper han tar feil og fortsetter.

Furine
Drevon verkar så sint... :lol: Utruleg kva folk greier å lire av seg... Men han karen på enden, var det Kenn (?), han snakkar godt for seg.

Nerthus
Dama med det lyse håret i panelet,hvem representerer hun?

Hun til venstre? Nofima...Matforskningsfirma...

Nerthus
13-10-11, 22:13

Drevon er jo f.. meg sylfrekk... bra Kenn "tok han" ;)

Aline
13-10-11, 22:14
Nå begynner Drevon igjen.... *sukk*

aslaug
13-10-11, 22:16
Nå begynner Drevon igjen.... *sukk*

Uff ja, han virker så arrogant, orker ikke mer av han!

Aline
13-10-11, 22:17
Fedon er fantastisk!

Nordmørsloppa
Noen som har link fra nrk nett- tv ??

Furine

Veldig!

:rolleyes:

Nerthus
haha, Fedon begynner og bli ganske forbannet på Drevon hihihi....

Nerthus
13-10-11, 22:19
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/793761/

Fant den med døvetolk ihvertfall *ler* - må følge med på tv'en også sjø :)

Kuredu
13-10-11, 22:19
Fedon Lindberg, 12 points!

Marina
13-10-11, 22:21
Sørn og! Så det ikke før no. Kan man se det på nett-tv?

Jeg ser det på nett nå iallefall :)

aktivjente
13-10-11, 22:22
Fedon er kjempeflink, konkret og nyansert.

Drevon har vel en gang for alle bevist sin dumme arroganse, og i dag ble han endelig "arrestert" på det; "Hvis all forskning sier, sier du at du har lest alt?" (Fedon).

Synes Hexenberg også snakker godt for seg når hun nyanserer bildet på hvorfor noen bør ha ekstreme dietter..

Endelig en fin TV debatt!

Furine
Herleg, han med kofta i publikum!

Aline
Herleg, han med kofta i publikum!

Ja :love:

Dietta
13-10-11, 22:23
Hun til venstre? Nofima...Matforskningsfirma...
Hun virker mindre intelligent.......

Nerthus
13-10-11, 22:24
Jøss Drevon: "hvis det virker for en person - så bruk det"...

smgj
JØSS!!! Devon modererer seg noe!

Han må ha skjønt at han er altfor bastant og gjør en dårlig figur...

Nerthus
Hun virker mindre intelligent.......

Sjekk ut sidene til nofima så ser du litt hva slags bakgrunn de har også... :)

Antoinette6
13-10-11, 22:25
Fedon er tøff !!!

smgj
13-10-11, 22:25
Jøss Drevon: "hvis det virker for en person - så bruk det"...
:DTo like overraskede sjeler der...

Dietta
13-10-11, 22:26
Det er så godt å se Fedon få applaus :):) Husker hvordan det var den gangen han startet og bare fikk kjeft.............

Marina
13-10-11, 22:26
Digger Fedons utsagn "Mener du at de 50% av den voksne befolkningen som er overvektig er friske?"

Imp
13-10-11, 22:27
Noen som vet om dette går i reprise?

Dietta
13-10-11, 22:27
Sjekk ut sidene til nofima så ser du litt hva slags bakgrunn de har også... :)
Yepp, etter debatten............. :D

smgj
13-10-11, 22:29
Bra oppsummering... :D

"vi har blitt enige om at man må spise mer grønnsaker..." :D

Aline
13-10-11, 22:29
Dette var en flott debatt! Husker også godt hvordan Fedon slet i starten. Blir glad av dette! :heia:

Antoinette6
13-10-11, 22:30
NÅ må vel noen forstå at Statens Ernæringsråd må tas med en klype salt ?

Nerthus
13-10-11, 22:31
Jeg husker debatten i fjor eller var det i forrifjor jeg... den var ekstremt mye mer aggressiv, Dag Viljen og Hexeberg ble angrepet om og om igjen... denne gangen var det MYE mer balansert fra lavkarbosiden, vi snakker ikke om det ekstreme lengre, men at hver en må finne SIN diett - (og vi må alle spise mer grønnsaker...) ;)

Synes dette var en god debatt som lavkarbo jeg. Synes nesten synd på Drevon som nå var alene om å være arrogant og nedlatende...

Fornøyd! Nå natta straks for gamle damer (som meg selv) ;)

Lullen
13-10-11, 22:33
Beste debatt ever!
Devon fikk så hatten passet og dama fra Nofima gjorde en utrolig dårlig debatt.

Synd Fedon sa veldig mye bra ikveld :)

marjusen
13-10-11, 22:34
Denne debatten må jeg ærlig innrømme at jeg grua meg litt for. Men dette er jo en hæææærlig debatt. Beste jeg har sett.

Glad nå ja

Dietta
Nå er jeg helt utslitt :eek: Dette var mer spennende enn den beste krim. Har tapet hele greia - og gleder meg allerede til å se det igjen. Som mange sier: En god debatt for en gangs skyld :D

Aline
Synes dette var en god debatt som lavkarbo jeg. Synes nesten synd på Drevon som nå var alene om å være arrogant og nedlatende...

:lol: :lol: :lol: :lol:

Vibeke-67
13-10-11, 22:37
Enig med dere andre her, Fedon var virkelig dyktig i denne debatten, og endelig fikk man en mer nyansert vinkling av det hele :heia:
Brødfjøla til venstre...ehhh....spise bacon med rømme på...bla bla. Eller nesten påstå at koftemannen bløffer....:nei:
Hexeberg var også dyktigere enn jeg har hørt henne før, men jeg synes fortsatt eksempelet hennes med at hvis mettet fett var farlig ville det jo vært farlig å slanke seg er like underlig. Vet man hvor fettet blir av da? Forsvinner det inn i de indre organer før det forbrennes?

marjusen
13-10-11, 22:37
Har ikke drevon sagt at lavkarbo er direkte livsfarlig? Og idag sa han at om det funker for deg så kjør på... Hmmm

marjusen
13-10-11, 22:38
Er jo pga slike som hu brødhue på hjørnet som gjør at folk spiser feil på lavkarbo. Merkelig at hun selv ikke innser at det skaper mer forvirring enn oppklaring

Bjella
13-10-11, 22:38
Det lurer jeg veldig på også.

aatinka
13-10-11, 22:39
Bra debatt! Fedon vant sammen med Halstensen og Drevon og hun dama helt til venstre (fra Nofima?) tapte i mine øyne. Syns også Hexeberg var flink, jeg skjønte hva hun sa, men det gjorde ikke programlederen på alt.

Ble litt overrasket over at Drevon modererte seg der på slutten! Kanskje det er håp :-)

Antoinette6
. . .men han sa også at det ville senke levealderen på lang sikt . . . :nedfor:

Sludder og pølsevev, tror jeg.

Veggpryd
Dette var en skikkelig god debatt! Endelig! :) Jeg var litt redd for at Fedon skulle lange ut mot det han har begynt å kalle for ekstrem lavkarbo, men han var superdyktig! Sofie var superdyktig, og Kenn var helt rå. :heia: Jeg satt med haka på fjerde knappehull da han satte Drevon på plass. :lol:

lizliz
13-10-11, 22:40
Ser jo helt klart at disse ekspertene som skulle rakke ned på lavkarbo er stresset og desperate. De ser at dette glipper ut av hendene på dem og at forkjemperene for lavkarbo faktisk har gyldige og gode argumenter.

Spise bacon med rømme på!! desperat forsøk..

Her synes jeg helt klart at Fedon og Hexeberg var veldig flinke til å være saklige og ydmyke.. med trykk på ydmyk.. hvert menneske er forskjellig!

Et stålende slag for lavkarbo det her, det tror jeg 90% av seerene kan si og, man skal være tydelig arrogant for å ikke se budskapet etter denne debatten!! Flott flott:D

rut311
13-10-11, 22:40
Hahaha, jeg kommer meg ikke inn på nettsida til nofima. Mange som er inne å sjekker hvem som representerte de?? Hun klarte iallefall å irritere meg noe grådig. Blikket til Hexeberg talte også for seg når "Nofima" serverte påstanden om "rømme på bacon"

Elinf
13-10-11, 22:42
Herlig! Go Fedon!

Er for øvrig mange i NRKs nyhetsredaksjon som går på lavkarbo, forteller venninner som jobber der :-)

For synes også at programlederen var vennlig innstilt..

Veggpryd
13-10-11, 22:43
Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke savnet Kari Jaquessons hyling og skriking om at man "trenger jo bare å spise mindre og trene mer". :lol:

marjusen
13-10-11, 22:44
Burde jo sende mail til nofima og høre hva dem sender ut. Rart det ikke leses litt på det man skal diskutere før man kommer. Hehe

langaard
Uff ja, han virker så arrogant, orker ikke mer av han!
Enig!! Det er veldig skjelden jeg får lyst til å slå! Men akkkurat i kveld klødde det i fingra gitt:mad:

Zincite

Kan i alle fall se det på nett-tv (http://www.nrk.no/nett-tv/prosjekt/1387/) etterhvert. Jeg vet ikke om det blir lagt ut i kveld, men det kommer :)

Bæret
13-10-11, 22:48
Dette var jo kjempebra!!

For en merkelig type han Drevon er, det er første gangen jeg ser en debatt med ham. Han var jo så utrolig arrogant at jeg nesten ikke har hørt maken...

Fedon, Hexenberg og Kenn var virkelig saklig og fikk virkelig frem hva lavkarbo er!

:happy:

elien
13-10-11, 22:49
Kommer i reprise på NRK2 i morgen kl 1400

langaard
13-10-11, 22:49
Det lurer jeg veldig på også.
Nrk2 i morra kl.14:)

babydoll
13-10-11, 22:56
Drevon var akkurat like blærete og arrogant i denne debatten som den oppfatningen jeg har fått av ham i alle nettmøtene på VG. At noen så bakstreverske og forskningsfientlige er professorer ved UiO er skremmende.

langaard
13-10-11, 22:59
Drevon var akkurat like blærete og arrogant i denne debatten som den oppfatningen jeg har fått av ham i alle nettmøtene på VG. At noen så bakstreverske og forskningsfientlige er professorer ved UiO er skremmende.
Tipper Drevon spiser lavkarbo i smug jeg:D

Bæret
13-10-11, 23:02
Det tror ikke jeg, mine poser under øynene forsvant ved høykarbokutt.

:unnskyldminfrekkhet:

Ennah79
13-10-11, 23:05
Nofima AS er eid av

Staten v/Fiskeri- og kystdepartementet : 56,8 %
Stiftelsen for landbrukets næringsmiddelforskning: 33,2 %
Akvainvest Møre og Romsdal: 10,0 %

Vibeke-67
13-10-11, 23:05
Jeg synes Drevon var fantastisk jeg, hadde det ikke vært for han hadde ikke Fedon og de andres argumenter og synspunkter kommet så tydelig og godt fram :ja:
Men han var da ikke så nedlatende og ille som jeg har sett han før? Han fremstiller sine argumenter basert på den forskningen han velger å se på, og som ligger til grunn for de offisielle kostholdsrådene her i landet. Synes nå denne håndballdama var mye værre - ALL forskning viser at....

Mithila
13-10-11, 23:11
Dette var ein bra debatt! Eg har vore utan motivasjon for lavkarbo sidan sommaren, men nå fekk eg faktisk ny giv! Hurra for Fedon, han argumenterte godt i dag! Og ho dama frå "Nofima" var jo heilt på feil planet. Synest også at ho håndballspelaren bomma kraftig ein del gonger, og å stole på ei venninna som hadde prøvd lavkarbo nokre dagar, vel....

Nordmørsloppa
13-10-11, 23:14
Nrk2 i morra kl.14:)

eller du kan se det på nett-tv med tegnspråk :D http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/793761/

Ennah79
13-10-11, 23:18
googler og leter på nofima sine sider, men finner ikke ut hva hun dama het - skulle likt å vite stilling/utdannelsen hennes - noen som har funnet det ut?

Mariann S
13-10-11, 23:19
googler og leter på nofima sine sider, men finner ikke ut hva hun dama het - skulle likt å vite stilling/utdannelsen hennes - noen som har funnet det ut?
Dama heiter Ida Synnøve Grini.

Ennah79
13-10-11, 23:19
Tusen takk:)

Nordmørsloppa
13-10-11, 23:21
eller du kan se det på nett-tv med tegnspråk :D http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/793761/

uten tegnspråk..;) http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/793928/

Chop
13-10-11, 23:22
Fedon var råbra. Eneste problemet er at han snakker så fort at jeg virkelig må konsentrere meg for å få med meg alt han sier.
Men, selv konsentrasjonsevnen blir jo bedre med lavkarbo, og der har ikke jeg vært flink i det siste, så ergo, jeg kan skylde på meg selv! ;)

arnakristin

Nofima: Ida Synnøve Grini (http://www.nofima.no/person/ida.synnove.grini)

Nordmørsloppa

hun har Bachelor i ernæring, helse og miljøfag

Photobscura
13-10-11, 23:23
Oi, hva man går glipp av uten televisjon! Men jeg gleder meg til å se dette i morgen. :)
Vet man hvor fettet blir av da? Forsvinner det inn i de indre organer før det forbrennes?
Som med fettet i maten man spiser, så blir også kroppsfettet, når det kan frigis fra fettcellene, brutt ned til fettsyrer (lipolyse) og brukt som energi. Fettet blir ikke av noen sted sånn sett, det transporteres til leveren der det b.la blir gjort om til ketoner. Det er helt gangbart det Hexeberg sier, for det har noe å si hvor langkjedet fettet er. Mettet fett er den korteste forbindelsen.

marjusen
13-10-11, 23:41
Kunne ikke noen sendt hu dama fra nofima en mail? Har selv lyst, men frykteøig dårlig til å formulere meg. Spess når jeg er ivrig. Er så mange fantastisk gode skribenter her.

Hør hva poenget hennes med å skyte ut at vi spiser bacon med rømme på til frokost. Hva gagner det debatten? Opplyser du folk ved å lire av deg dette? Er jo slike som henne som gjør debatten ekstra uoversiktelig. Var mye mer hun sa som er helt bak mål.

langaard
13-10-11, 23:46
Kunne ikke noen sendt hu dama fra nofima en mail? Har selv lyst, men frykteøig dårlig til å formulere meg. Spess når jeg er ivrig. Er så mange fantastisk gode skribenter her.

Hør hva poenget hennes med å skyte ut at vi spiser bacon med rømme på til frokost. Hva gagner det debatten? Opplyser du folk ved å lire av deg dette? Er jo slike som henne som gjør debatten ekstra uoversiktelig. Var mye mer hun sa som er helt bak mål.
Ja, dama var helt bak mål!! Håper og tror at hun sitter igjen med flau smak i munnen etter denne debatten!!

streber
13-10-11, 23:52
Skjønner at jeg har gått glipp av en spennende debatt, får tro jeg får tid til å se det på nettet snart!:rolleyes::)

Supah
14-10-11, 00:05
Dette var en fantastisk debatt! Har akkurat sett denne ferdig på nettet. :stortsmil

Enig med de andre her som sier at Hexeberg, Kenn, og Fedon gjorde veldige gode inntrykk. Må spesielt si at Fedon fikk meg til å smile fornøyd mange ganger. Han er fantastisk. Synes også det var fint med pensjonisten som så ydmyk fortalte at han ikke var noen ekspert, men at han kunne stå inne for at dette var supert for han!

Hun damen på kanten virket bare helt idiotisk. Hun ødelagte alt for seg selv med hennes kommentar om at vi ikke laget ordentlig mat, men bare spiste bacon med rømme på!!

Og hun idrettsutøveren som mente at lavkarbo var dumt fordi noen av hennes venner hadde vært sliten etter 3 dager? Da har du ikke satt deg mye inn i lavkarbo før du kaster deg ut i det. Heldigvis ble hun godt irettesatt.

Alt i alt en fantastisk time som jeg håper mange nordmenn fikk med seg!

senorita
14-10-11, 00:06
er det bare her det varer 29 min og stoppet midt i intervjuet av Kenn? :(

Supah
14-10-11, 00:08
er det bare her det varer 29 min og stoppet midt i intervjuet av Kenn? :(

Jeg så hele debatten her: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/793928/

59:45 min :smile:

marjusen
14-10-11, 00:08
Alt i alt en fantastisk time som jeg håper mange nordmenn fikk med seg!

Sååå enig. Og såååå missunnelig på tickern din. Bah. Flinking har du vært

Supah
14-10-11, 00:09
Sååå enig. Og såååå missunnelig på tickern din. Bah. Flinking har du vært

:stortsmil Tusen takk for det!

Kari Marita
14-10-11, 00:12
Bra debatt, og Fedon Lindberg har rett i det han sier. :)

Conjurier
14-10-11, 00:32
"Bra debatt" ? Var vel ikke veldig bra debatt. Synst synd på høykarbo delen av befolkning som har fått slike folk til å stille opp i debatt. Drevon er hvertfall oppegående, selv om han var blærete arrogant og utdatert så var han hvertfall ikke helt bak mål slik som hu svartkledde gråmusa til venstre, og ikke minst hun håndball dama, har man NULL PEILING på hvordan lavkarbo fungerer stiller man ikke opp i en debatt der lavkarbo er temaet for kvelden.

Likte ikke helt at både hexeberg og fedon var der hadde holdt med en av de da de begge har egeninteresse av å få folk til å følge deres råd(penger) kunne tenkt meg rostrup der f.eks :)

Hvertfall ingen tvil om at høykarbo tapte den debatten og at fedon får en ny oppsving ;)

Supera
14-10-11, 01:40
. . .men han sa også at det ville senke levealderen på lang sikt . . . :nedfor:

Sludder og pølsevev, tror jeg.
Han trodde, det sa han jo til og med selv (dette var faktisk ikke noe han påstod at ALL FORSKNING viste). Og så rett etterpå prøver han å arrestere andre fordi de kommer med noe han mener er bare påstander... Snakk om å kaste stein i glasshus...

Det var mange patetiske utsagn fra brødhuene (høykarbofolk) i dag. Som at fett bare gir nok energi til en times trening eller at det at Odd og Strømsgodset kan spise LCHF og gjøre det bra sier mer om norsk fotball enn om lavkarbo. :rulleøyne Haha, ja og at ett eller annet lag jeg ikke fikk med meg slo ett av lavkarbo-lagene. Som om man ikke kan tape bare fordi laget spiser lavkarbo?
Er for øvrig mange i NRKs nyhetsredaksjon som går på lavkarbo, forteller venninner som jobber der :-)

For synes også at programlederen var vennlig innstilt..
Hehe, det var lett å høre hvilken side programlederen holdt mest med. :snill: Kanskje litt for lett med tanke på at de sannsynligvis var ute etter en litt jevnere debatt? Men for oss i lavkarboleiren så var denne debatten en seier. :snill: Lavkarbo-siden vant definitivt! Hexeberg, Fedon og Hallstensen gjorde gode profiler! Jeg ble særlig imponert over Fedon som fikk summert opp lavkarbo mye bedre enn jeg trodde at han ville kunne.

PrøveKanin
14-10-11, 02:58
Fedon !!! <3

Elinf
14-10-11, 07:57
"Brødhue"!!

Takk Supah - nå vet jeg hva jeg skal hvese stille for meg selv neste gang tullinger kommer med alle forutinntagelsene sine :-D

Zincite
14-10-11, 08:14
Greit med en debatt der deltagerne får prate ut og forklare hva de mener, noen blir "avslørt" i forhold til hva de faktisk kan :)

Og så satte jeg på nyhetene på NRK1 nå, der stod det "Lavkarbodiettene - Uetisk og usunnt å droppe karbohydratene". Anne Spunkland, professor i anatomi ved Universitetet i Oslo var gjest i studio.
Det mest positive jeg fikk med meg var at friske ikke trenger spise lavkarbo, men at om man spiser for mange karbohydrater så vil det lagres som fett. Og at kroppen klarer å lage de karbohydratene den trenger.
Men årsaken til at man gikk ned på lavkarbodiett var at man "ble litt kvalm og uvel og mistet litt matlysten". Som de passer på å lære medisinstudentene er det hvor mye du spiser som gjør om du går opp eller ned i vekt. Sukk. Hun fikk også reklamert litt for kakeboka som hun akkurat har gitt ut, for at alle skal få kaker. (Dvs kaker for allergikere bl.a. Det har jeg sansen for da, til sitt bruk. Selv om jeg nesten får vondt av tanken på smørkrem laget av melkefri margarin :p)
Ja, ja - jeg matte bare furte litt. Ble så glad over debatten i går, og så ble jeg litt lei meg over at hun fikk stå uimotsagt i dag.

Rin
14-10-11, 09:06
Sitter og ser på debatten nå (her (http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/793928/)) - veldig fornøyelig, og sier meg enig i at spesielt Fedon er i siget. :) Likte at han oppsummerte det så kort med "ekstremt kosthold for ekstreme problemer".

Hun der blondina til venstre høres jo bare ut som alle som bare har hørt overfladisk om kostalternativ og ikke vet mer om hvordan kropper fungerer enn at det fortsatt virker tillatelig å si at "jeg er sikker på at du hadde gått ned like mye på Grete Roede". :rolleyes:

taraquin
14-10-11, 09:19
Jeg likte også Fedon veldig godt. Dette med å tilpasse livsstilen til hver enkelt er nok løsningen på sikt for mye av fedme- og sykdomsproblematikken relatert til kosthold. Jeg synes det er tåpelig når noen stiller jeg til dommer over alle og sier at alle bør spise sånn. I min familie og vennekrets spiser 3 lavkarbo\lchf, 4 fedonish inkl meg selv, en karboredusert, men med endel brødmat og en lavfett (sistnevnte trener mye). Fellesnevneren er at det fungerer for hver enkelt av dem og at de har god helse og bra velvære.

Qlio
14-10-11, 09:26
"Brødhue"!!

Takk Supah - nå vet jeg hva jeg skal hvese stille for meg selv neste gang tullinger kommer med alle forutinntagelsene sine :-D
Signere denne, har alltid manglet ett ord og nå har jeg det. :D

Lemen
14-10-11, 11:12
Jeg synes også at det var bra hun bloggeren som hadde det innlegget i Aftenposten/ vg her om dagen var med, for å vise at noen tar det for langt. At det er viktig å sette seg inn i det man skal gjøre når man spiser lavkarbo og lese seg opp på på dietten, og at det ikke bare er å trykke inn så mye fett man bare orker uten å tenke på å ha et blansert/ sammensatt kosthold.

Hun fikk jo frem at hun fortsatt spiste lavkarbo, men nå på en mer rett måte.

Ellers enig i at Fedon, Hallstensen og Hexeberg hadde gode innlegg i debatten og snakket godt for seg.

Lemen
14-10-11, 11:13
Forresten noen som har link til bloggen til han i publikum som var med helt i begynnelsen av sendingen?

Nerthus
14-10-11, 11:19
Forresten noen som har link til bloggen til han i publikum som var med helt i begynnelsen av sendingen?

http://lavkarboliv.blogg.no/

Vegard L
14-10-11, 11:46
Syns hun Pernille Dysthe virket langt mindre tulling enn hun framstod i avisen jeg. Hun var jo fullt klar over hvorfor ting gikk som det gjorde.

VSB
14-10-11, 11:50
"Bra debatt" ? Var vel ikke veldig bra debatt. Synst synd på høykarbo delen av befolkning som har fått slike folk til å stille opp i debatt. Drevon er hvertfall oppegående, selv om han var blærete arrogant og utdatert så var han hvertfall ikke helt bak mål slik som hu svartkledde gråmusa til venstre, og ikke minst hun håndball dama, har man NULL PEILING på hvordan lavkarbo fungerer stiller man ikke opp i en debatt der lavkarbo er temaet for kvelden.

Likte ikke helt at både hexeberg og fedon var der hadde holdt med en av de da de begge har egeninteresse av å få folk til å følge deres råd(penger) kunne tenkt meg rostrup der f.eks :)

Hvertfall ingen tvil om at høykarbo tapte den debatten og at fedon får en ny oppsving ;)

De fleste debatter jeg har sett tidligere er ihvertfall fullstendig motsatt, høykarbo har flere tilhengere og de får tid til å snakke ut, mens lavkarbo blir avbrutt. Her var det 3 representanter fra hver side, om enn ikke alle kom like mye til orde og formulerte seg like godt.

Synes forøvrig det er flott å se Fedon kunne endre tidligere standpunkter. Han har jo fokusert veldig på det sunne fettet, mens han i dag sier rett ut at mettet fett ikke er farlig, men at transfett er farlig.! Ikke så mange som tør endre sine meninger med forskningen nå.

smgj
14-10-11, 12:14
Fedon var glimrende - spesielt med sin oppsummering om hvorfor utviklingen i hjerte-/karsykdommer har vært som den der. Det punkterte jo Devon helt. Man KAN ikke bare fokusere på en faktor og framheve den som "sann" når det er en haug andre faktorer som har blitt endret parallellt...

Imse
14-10-11, 12:31
Sitter og ser på programmet, tok det opp i går kveld.

Hun håndballdama oser av å ikke vite noe som helst om å ta energi fra egen kropp og hun Grini burde være superflau over sin opptreden..

Hurra for Fedon, Hexeberg og han fotballmannen:blomster:

fjordtroll
14-10-11, 12:45
Alle husker vel veivingen og bortforklaringene til komiske Ali fra Irak:)

Jeg synes Drevon fremstår mer og mer på samme måte:p

KOMISKE DREVON:D

Imse
14-10-11, 12:54
Tar litt tid for meg å se dette progrmmet, jeg har 3 høyst aktive unger i hus:lol:

Fedon har et poeng folk glemmer oppi denne statlige debatten: Vi er ikke like noen av oss! Det er supervitkig! Så hvorfor skal Drevon sin kost virke på alle da?

Også ble jeg nesten litt sippete av han pensjonisten, Karlsen, tenk for et nytt liv han har fått med lavkarbo.

Jem
14-10-11, 12:59
En strålende debatt, satt og heiet i sofaen!

Det jeg imidlertid savnet litt, er et kritisk blikk på medias rolle opp i alt dette. At det er tabloidavisene som har vært med på å polarisere hele debatten med unyanserte førstesideoppslag med krigsskrift. Ikke rart "folk flest" blir forvirret og får feil inntrykk av lavkarbokosthold. Skjønner det er sensasjonsoverskrifter som selger, men argh, jeg blir så irritert over at de slipper unna med det. Gjelder forsåvidt ikke bare lavkarbodebatten dette, men det blir så ekstra tydelig når man faktisk sitter med en del kunnskap om temaet selv og gang på gang ser artikler og innlegg som er unyansert og sensasjonspreget.

smgj
14-10-11, 13:56
En strålende debatt, satt og heiet i sofaen!

Det jeg imidlertid savnet litt, er et kritisk blikk på medias rolle opp i alt dette. At det er tabloidavisene som har vært med på å polarisere hele debatten med unyanserte førstesideoppslag med krigsskrift. Ikke rart "folk flest" blir forvirret og får feil inntrykk av lavkarbokosthold. Skjønner det er sensasjonsoverskrifter som selger, men argh, jeg blir så irritert over at de slipper unna med det. Gjelder forsåvidt ikke bare lavkarbodebatten dette, men det blir så ekstra tydelig når man faktisk sitter med en del kunnskap om temaet selv og gang på gang ser artikler og innlegg som er unyansert og sensasjonspreget.

Nynner Øystein Sundes "Smi mens liket er varmt" Jeg jobber i avisa her som ny journalist.
Her kommer løssalget først og sannheten sist.

Huldr
14-10-11, 15:11
Herlig, underholdende debatt! :heia: Godt å se rolige, trygge og ydmyke Fedon :love: mot den arrogante gneldrebikkja Drevon :D

PrøveKanin
14-10-11, 16:51
Jeg synes høydepunktet var da Hexeberg flørtet med programleder og da Drevon ble satt på plass, både av Fedon og Hallbergsen.

Jeg smilte også godt da programleder, etter ett innlegg fra Hexeberg, henvender seg til Drevon og sier "høres ikke dette fornuftig ut da Drevon?" "Nei" "Nei vell..."

:D

senorita
14-10-11, 19:16
Gud som jeg irriteres over hun der håndballdama :P Usja meg.. Heia KENN :)

Bombus
15-10-11, 00:20
"Vi gir noen generelle kostholdsråd, lener oss tilbake og ser hvor galt det går. Så pøser vi på med mer av det samme". Fedon får sagt det:)

smgj
15-10-11, 10:23
"Vi gir noen generelle kostholdsråd, lener oss tilbake og ser hvor galt det går. Så pøser vi på med mer av det samme". Fedon får sagt det:)
Så sant!

streber
15-10-11, 11:08
Ble ikke mindre begeistret for Fedon etter dette!Synes Hexeberg gjorde en god figur også:) Jeg er fornøyd med at "vår" side ble hørt for en gangs skyld kjenner jeg! Folk fikk snakket ferdig:)

Mariann S
15-10-11, 11:14
Syns hun Pernille Dysthe virket langt mindre tulling enn hun framstod i avisen jeg. Hun var jo fullt klar over hvorfor ting gikk som det gjorde.
Og det viser jo berre for ei MAKT journalistane har :mad:

janmesi
15-10-11, 11:22
Og det viser jo berre for ei MAKT journalistane har :mad:

Dagbladets overskrift på onsdag var jo helt drøy "Lavkarbohelvete" - dama spiste jo en høyproteindiett!

les mitt brev til dagbladet her:
http://lillemaane.no/nyhet/70/Dagbladet+surrer+om+lavkarbo

mvh Jan

streber
15-10-11, 11:35
Flott Jan!:)

marjusen
15-10-11, 11:58
Dagbladets overskrift på onsdag var jo helt drøy "Lavkarbohelvete" - dama spiste jo en høyproteindiett!

les mitt brev til dagbladet her:
http://lillemaane.no/nyhet/70/Dagbladet+surrer+om+lavkarbo

mvh Jan

Fått noe svar fra db på dette?

teleslynga
21-10-11, 14:50
Fikk endelig sett denne debatten, og er helt forelsket i Fedon.