View Full Version : Hei! Ny og trenger hjelp!


Iris20
19-10-11, 18:49
Jeg startet på lavkarbo for 3uker siden. Synes det har gått veldig greit, og merker stor bedring på helsa (noe av årsaken til jeg begynte). Pluss at jeg har alltid elsket kjøtt! Så passer meg yppelig.

Siden jeg er uerfaren og ny så lurte jeg på om det er noen gode bøker som jeg kan lese for å få ordentlig forståelse av hvordan jeg bør spise. Jeg har nemlig ikke gått ned i vekt, gikk ned litt med en gang men dette har lagt seg på kroppen min igjen.

Jeg spiser mye kjøttdeig, gjerne med fløte, masse egg med fisk, pluss at jeg spiser en del ribbe og bacon/flesk samt salater. Har kuttet all form for sukker, brød, og drikke og alt det som er absolutt nei-mat. Og sitter egentlig igjen med ganske enformig kosthold.

Hva gjør jeg riktig og hva bør jeg endre på? Har forøvrig bare en 5-6 kilo jeg skal ned. Kan også legge til at jeg tar både cocosa og udos choise i tilegg:)

Takker for svar:)

Happy girl
19-10-11, 19:45
Hei Hei
Sånn som jeg har forstått det så er det ikke så bra og spise kjøttdeig mer enn engang i uken.
Noen reagerer hvis man spiser for masse fløte.
Jeg har to bøker av Dr Dalhquist og en av Dr. Hexeberg jeg syns der er mange gode oppskrifter der.
Har du lagt inn det du spiser på Diett.no for å se hvordan du ligger prosentvis?
Jeg har lagt inn alt jeg spiser og jeg har lagt rett an prosentvis men har likevel ikke gått ned i vekt på 5 uker, så nu skal jeg prøve meg på mer grønnsaker og mindre kcal for å se om det hjelper :)
Veit ikke om jeg var til så megen hjelp men men :)

Nerthus
19-10-11, 20:19
Tildels enig med HappyGirl :)

Når du skal ned så lite i vekt (ikke sikkert kroppen din er helt enig med deg), vil det ofte ta lengre tid. Man må også ofte være mer nøye på hva man spiser.

Sjekk ut diett.no, og se hvordan du ligger an kalorimessig. Det er vanligvis ikke et tema innen lavkarbo, men skal du ned så få kilo må du sannsynligvis passe på mengden også.

Hvis du holder vekta nå, kan det jo være greit for deg og vite at du holder på å lære deg hvordan du skal spise for å HOLDE vekta når du har nådd målet ditt ;)

Jeg klarer ikke forstå hvordan du sitter igjen med et ensformig kosthold, jeg mener jeg spiser ekstremt mye mer variert nå enn noensinne før da jeg valgte fra ALLE hyllene.

Spis MYE mer grønnsaker! Reduser "salt-maten" som bacon og flesk, og spis mer varierte rene proteinkilder istedet.

Sjekk ut arnakristins nybegynnertråd som jeg linker til i signaturen min - der finner du mer informasjon om de forskjellige lavkarboretningene, og du vil finne referanser til bøker.

Før du finner deg bøker, kan du godt besøke bloggene til Espen Rostrup (http://forum.lavkarbo.no/www.espenrostrup.com) og Thomas Geisner (http://tgeisner.com). Begge har god informasjon om lavkarbokosthold. Disse er også lenket til i nybegynnertråden :)

Iris20
20-10-11, 09:24
Takk for svar:) Jeg tar det med meg som nyttig kunnskap, og får kanskje justere litt på deler av kostholdet.

Den første uken så spiste jeg mye "fetere" mat og har ikke spist lite mye fett de siste ukene, det kan kanskje også ha noe med saken å gjøre?

Har spist ganske ensidig pga prøvd å holde det enkelt og greit, men ser jo at jeg har ett hav av muligheter for hva jeg kan spise:)

Jeg skal skjekke ut diett.no, det var nytt for meg!

Nerthus
20-10-11, 13:37
Takk for svar:) Jeg tar det med meg som nyttig kunnskap, og får kanskje justere litt på deler av kostholdet.

Den første uken så spiste jeg mye "fetere" mat og har ikke spist lite mye fett de siste ukene, det kan kanskje også ha noe med saken å gjøre?

Har spist ganske ensidig pga prøvd å holde det enkelt og greit, men ser jo at jeg har ett hav av muligheter for hva jeg kan spise:)

Jeg skal skjekke ut diett.no, det var nytt for meg!

Du kan ikke både redusere på kh og på fettet, da er du litt ute og kjøre og kroppen din vil ihvertfall ikke slippe noe av de dyrebare fettlagrene sine...

Kjøp deg en av de flotte kokebøkene innen lavkarbo som finnes på markedet, ensidig mat trigger vektstagnasjon (for mange) og ikke minst kan det gjøre noe med motivasjonen... :)

Iris20
21-10-11, 13:32
Takk for innspill! Jeg har kjøpt meg ei bok nå og lest en del, og tror nok jeg må øke på fettet og mengden jeg. Funnet ut at jeg får ikke i meg nok så da endrer det seg kanskje på sikt.

Men uansett så er jeg i mye bedre form, så det er jo det viktigste!;)