View Full Version : Sukker utvider magesekken

krokodillen
13-12-11, 13:09
Derfor orker du alltid dessert (http://www.vg.no/mat-og-drikke/artikkel.php?artid=10040872):

Sukkeret stimulerer en refleks som utvider magesekken, skriver seniorforsker Arnold Berstad og assistentlege Jørgen Valeur fra Lovisenberg Diakonale Sykehus i siste utgave av Tidsskrift for Den Norske legeforening.

- Hvis man spiser dessert etter at man egentlig føler seg mett, lurer man den normale metthetsfølelsen. Problemet er at man ikke vet når man skal slutte å spise dessert. Bremsen på karbohydratinntaket sitter nemlig fem meter lenger nede, nederst i tynntarmen, sier Berstad til forskning.no.

- Fett, derimot, absorberes høyt oppe og har dermed en høytsittende brems. Det gjør at man blir bråmett. Spiser man en skje for mye av rømmegrøten, spyr man. Dette er sikkert medvirkende til at mange ikke legger på seg av fet mat, sier Berstad.

Interessant. Stemmer med hva jeg ser, iallfall.

Klara
13-12-11, 13:48
Stemmer veldig med meg!
Har tilnærmet ubegrenset plass til dessert :D

FrkMarge
13-12-11, 13:49
Oi... så vi HAR dessertmage altså???:eek:

Klara
13-12-11, 13:54

Har jeg aldri tvilt på :lol:

Dietta
13-12-11, 14:05
Oh yes ;)

Vegard L
14-12-11, 02:42
Dette er også omtalt som næringsstoffspesifikk metthet. På samme måte kunne du nok klart å få i deg noe fett etter å ha spist mye karbohydrater.

Det speskuleres i om dette er kroppen sin måte å sørge for et variert kosthold på. Når du har spist nok av en ting, vil du ikke orke så mye mer av den, men du kan likevel fint få i deg noe annet, f.eks. dessert...

macadamia79
14-12-11, 06:47
Hvis man spiser store mengder sukker så orker man ikke fett etterpå (n=1)

macadamia79
14-12-11, 06:49
Som vanlig har VG forenklet og tablodisert forskningen - ikke akkurat noen bombe...

smgj
14-12-11, 08:43
Dette er også omtalt som næringsstoffspesifikk metthet. På samme måte kunne du nok klart å få i deg noe fett etter å ha spist mye karbohydrater.

Det speskuleres i om dette er kroppen sin måte å sørge for et variert kosthold på. Når du har spist nok av en ting, vil du ikke orke så mye mer av den, men du kan likevel fint få i deg noe annet, f.eks. dessert...
Åja - det er det som skjer når jeg spiser potetgull til ikke å orke mer for så å gå løs på sjokoladen til jeg ikke orker mer ... og spiser da litt mer potetgull... osv osv osv... :mad: