View Full Version : VektØKNING (!) etter 4 uker på lavkarbo


insale0309
13-02-12, 17:46
Det er helt sikkert skrevet om dette før, men jeg tar det her og håper på en strøm av gode tilbakemeldinger :)
Jeg har gått på lavkarbo i 4 uker og har gått opp 2 kilo. Ikke så mye egentlig, men etter 4 uker bør jeg da ha gått ned og ikke fortsette å øke??! Jeg har godt å ta av; veier 75 kilo på mine 1.62 så det er en grunn til at jeg har startet....
Nå begynner jeg å bli desperat etter resultater! Og resultatene på stixene varierer veldig, men mest ikke utslag...Jeg har heller ikke gått inn en eneste cm heller...
En vanlig dag menymessig kan se slik ut:

- Frokost: Salat (isberg) med litt agurk, rødløk, ost (masse) og bacon/kjøttdeig.
Eller omelett med bacon, fløte og ost
Kaffe med en skvett fløte
- Lunsj: salat alternativt spearribs
Broccoli (et par-tre kvaster)
- Middag: i kotelett med soppsaus, broccoli og blomkål

Av fete saker går det mest i kjøttdeig og bacon stekt i masse smør.

Ellers: 2-3 kp te uten søtning og 2 kp kaffe med fløte. Ingen brus, saft eller juice, kun vann.

Jeg trener 3-4 ganger i uken. Varierer mellom gruppetimer (Actic), styrketrening eller intervall. Trener så svetten siler!

Noen som har en forklaring til at jeg ikke går ned? Hva skal til for å sette alt i gang?

Så, kom med oppskriften til meg er dere snill!

Gerd
13-02-12, 17:55
Det første som slår meg er for lite grønnsaker.
Isberg er mest vann, lite næring. Samme med agurk.

Teller du karber?

Prøv å veie grønnsaker litt og regn ut hvor mange karber du får i løpet av dagen på det :ja:
Det er en del vitaminer, mineraler og enzymer kroppen trenger fra grønnsaker for å fungere og forbrenne optimalt.
Og tar du noen form for vitaminer?

rut311
13-02-12, 18:08
Lite grønnsaker var det som slo meg også!

Vil anbefale at du bruker www.diett.no til å legge inn dagsmenyer, og se på hvor mye du får i deg av næringsstoffer.

insale0309
13-02-12, 18:23
Det kan være at jeg får i meg for lite grønnsaker. Har vært litt redd for karber....Teller ikke dem, men det kan ikke være mange grammene karbs jeg putter i meg. Kanskje er det feilen? Har hørt at for mye ost heller ikke er bra. Hva spiser dere da? For eksempel av
grønnsaker? Tusen takk for raske og vettuge svar når jeg trengte det. Kan prøve diett.no, så takk for den :)

insale0309
13-02-12, 18:24
Jeg tar ingen vitaminer.....

Carisma
13-02-12, 18:33
Forsøk en roligere treningsform en stund, å trene så svetten siler kan oppfattes som stress av kroppen, og stress legger man på seg av... :o

Gerd
13-02-12, 18:36
Det ser ut på menyen din som at du prøver å holde en ketogen diett.
Da bør du ta noen vitaminer.
Jeg, personlig, anbefaler de fra ketolyse ( www.ketolyse.no (http://www.ketolyse.no) ) De er satt sammen for en ketogen diett :ja:

Nå vet jeg ikke om du har lest noe litteratur og satt deg inn i hva du driver med.
Men en av de største nybegynnerfeilene er gjerne å være redd for karbene, og være redd for fett :ja:

Her er en fin og kjapp innføring å begynne med:
lavkarbo på 3 minutter (http://lillemaane.com/lchf/lavkarbo3minutter.pdf)

Og så anbefaler jeg å lese nybegynnertråden:
”Til alle nybegynnere på lavkarbo” (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970)

Kunnskap er makt, og gir trygghet :)

insale0309
13-02-12, 19:04
Takk for tips og engasjement :)
Jeg har også spist bare kjøttdeig, masse ost, spearribs etc med masse fett, men har nok ikke helt funnet ut av koden med alt dette. Har lest boken, og føler jeg følger oppskriften til lavkarbo. Men noe gjør jeg galt, åpenbart!
Kan noen av dere med knallresultat gi meg et eksempel på en dagsmeny? Tuuuuusen takk :P

Gerd
13-02-12, 19:06
Hvilken bok har du lest?

Åssi
13-02-12, 20:02
Jeg har også lest at man ikke skal trene så hardt i starten av ketolyse :)

insale0309
13-02-12, 20:04
Husker ikke hva boken heter, leste den for et år siden (hadde lånt den).
Har noen en suksessmeny som virker NÅ (helst for 4 uker siden)?

Carisma
13-02-12, 20:05
Har noen en suksessmeny som virker NÅ (helst for 4 uker siden)?

ja, å velge en retning og sette seg godt inn i den. ;)

Gerd
13-02-12, 20:11
Husker ikke hva boken heter, leste den for et år siden (hadde lånt den).
Har noen en suksessmeny som virker NÅ (helst for 4 uker siden)?

Da anbefaler jeg å lese linkene du fikk av meg tidligere her.

Og ev. låne den boka på nytt... Lese den godt.

insale0309
13-02-12, 23:01
Jeg synes å ha hørt at gode treningsøkter setter igang forbrenningen? Jeg skal prøve meg frem med mer grønnsaker og mer variert kost, kutte ut meieriprodukter og tilføre mer fett i kosten. Så gjenstår det å se. Er det flere som har opplevd å øke i vekt etter 4 uker?
Skal lese litt her inne på forumet og følge deres tips ellers, så krysser jeg det jeg har. Om det ikke fungerer de neste 2 ukene er min lavkabro-tid over....dessverre...Dette koster både tid, penger og mentale krefter :-(

langaard
13-02-12, 23:08
Jeg synes å ha hørt at gode treningsøkter setter igang forbrenningen? Jeg skal prøve meg frem med mer grønnsaker og mer variert kost, kutte ut meieriprodukter og tilføre mer fett i kosten. Så gjenstår det å se. Er det flere som har opplevd å øke i vekt etter 4 uker?
Skal lese litt her inne på forumet og følge deres tips ellers, så krysser jeg det jeg har. Om det ikke fungerer de neste 2 ukene er min lavkabro-tid over....dessverre...Dette koster både tid, penger og mentale krefter :-(
Syns du skal ta det litt med ro, og la kroppen få venne seg til det nye kostholdet. Min sambo økte i vekt den første tiden på lavkarbo, for så og gå ned 26kg i løpet av ca. 4mnd:)
Fortsett med treningen, og ha litt tålmodighet:ja:

Åssi
13-02-12, 23:08
Jeg gikk også opp i vekt den første tiden. Nå tror jeg derimot jeg er tilbake til normalen.. (Jeg er normalvektig) Jeg ville gitt det litt lenger tid, kanskje så mye som 3 mnd tilsammen. La kroppen din få tid til å omstille seg til den nye måten for forbrenning. Drikker du mye vann?

insale0309
14-02-12, 18:39
Langaard og Åssi: dere hjalp meg videre med motivasjonen, da er det kanskje håp...
Jeg smører meg med tålmodighet!

insale0309
14-02-12, 18:42
Forresten: jeg drikker ganske mye vann, ca 2-3 liter hver dag. I dag har jeg spist mye broccoli samt spist avocado og grønn paprika. Har også kuttet ut ost og fløte for en periode.

Yrla
14-02-12, 19:06
Du har trolig samlet vann hvis du samtidig begynte å trene? Smaksetter du spareribsen lavkarbovennlig, og altså ikke med honning?

insale0309
14-02-12, 19:28
Spearribsen er smaksatt etter en marinade laget av olje, litt krydder, tacosaus og tomatpurè. Så jeg kan ikke se noe "karbo" ved den. Ja, kan hende det er vannansamling....har ikke ofret det mange tanker nei. Jeg håper alt går seg til.
Er det noen som har erfaring med at en slik vektoppgang kan skyldes noe medisinsk?

Yrla
14-02-12, 19:44
Ja har du begynt med medisiner?

insale0309
14-02-12, 20:18
Nix, tar ingen medisiner (ikke engang Paracet)...

Yrla
14-02-12, 21:58
He he, trodde du mente medisiner da du skrev medisinsk:) men ja, du vet jo at om man har diabetes 2 ,insulinresistens eller lavt stoffskifte kan ha større vanskeligheter med vekttap. Om du har mistanke om noe av det kan du sjekke deg hos legen.

insale0309
14-02-12, 22:12
He he, trodde du mente medisiner da du skrev medisinsk:) men ja, du vet jo at om man har diabetes 2 ,insulinresistens eller lavt stoffskifte kan ha større vanskeligheter med vekttap. Om du har mistanke om noe av det kan du sjekke deg hos legen.

Thihi, *leeeeer* :D Men medisiner og medisinsk er jo nært beslektet :)

Carisma
14-02-12, 22:15
Som tidligere nevnt kan stress føre til vektøkning. Dårlig søvn f.eks.