View Full Version : Fotballfruen gir ut kokebok med andres lavkarbooppskrifter

Peppa Gris
17-02-12, 09:43
Først skulle jo Fruen gi ut en LCHF kokebok, men nå er den omgjort til en livstilsdagbok med oppskrifter i.

Det som jeg synes er rart er at de fleste oppskriftene inne på bloggen hennes er oppskrifter som har vært å finne på det store internettet lenge før hun trykket dem til sitt bryst. Hun endrer kanskje på en liten ting og kaller oppskriften sin egen.

Jeg personlig har også endret litt på Nannas knekkebrød, men jeg ville aldri gitt ut en kokebok der jeg påsto at oppskriften var min egen.

Nå er det ikke lenge siden hun skrev et innlegg der hun fortalte leserne om sin eksperimentering på kjøkkenet der hun fant opp en helt egen oppskrift, for så å få kritikk for dette, og så endre innlegget til å si at hun surfet på nett og fant inspirasjon på en gitt blogg. Noe kritikk tar hun tydeligvis til seg.

Likevel stusser jeg på troverdigheten og lovligheten av å gi ut en bok med sine egne oppskrifter man rett og slett har knabbet fra andre? Er dette i det hele tatt lov?

Kula
17-02-12, 09:51
Ja, det er lov. Oppskrifter har ikke "verkshøyde" i opphavsrettslig betydning.

-

LaLa77
17-02-12, 09:54
Jeg er enig med deg, dette er jo ikke akkurat bra, og lite imponerende.
Men hun har desverre lov til å gøre det, spesielt så lenge hun har endret litt på oppskriftene
Google er min venn, og dette dukket opp:

"I henhold til norsk lov er det slik at det generelt sett ikke er opphavsrett på oppskrifter. Bakgrunnen for dette er at de ikke anses å ha tilstrekkelig verkshøyde til at det kan bli gjeldende. Verkshøyden er en begrensning innenfor opphavsrettslovgivingen som begrenser hva det er mulig å opphavsrettsbeskytte basert på prinsippet om at utelukkende orginale arbeider kan kvalifisere som åndsverk.

Jon Gisle med flere definerer i boka Jusleksikon, 2. utg.2002 – Kunnskapsforlaget, begrepet verkshøyde som ”den grad av individuell, skapende åndsinnsats som et verk (et arbeid, en frembringelse) må bære preg av for at den skal kunne karakteriseres som åndsverk og dermed nyte opphavsrettslig vern etteråndsverksloven. ”

Det er derfor et skjønnsmessig spørsmål hvor grensen for verkshøyde går, og kravene vil variere alt etter hva slags verk det dreier seg om.

Når det gjelder oppskrifter, vurderes denne grensen for ikke å være høy nok til at opphavsretten og åndsverksloven er gjeldende.

Moral og etikk er jo en helt annen diskusjon oppe i dette.
Men ærlig talt da, hvor oppegående virker den dama egentlig.....? :rolleyes:
Og ja, jeg blåser i om det er ufint å si ;)

Peppa Gris
17-02-12, 09:57
Så da kan jeg i praksis gi ut bok med alle Nannas oppskrifter? Ja, da vet jeg hva jeg skal tjene meg rik på :D

Marella77
17-02-12, 09:58
Hvem er denne dama da?

EDIT: Jeg googlet, og fant en blogg som jeg tipper er henne... FOR en ego-blogg...

Kula
17-02-12, 10:00
Moral og etikk er jo en helt annen diskusjon oppe i dette.
Men ærlig talt da, hvor oppegående virker den dama egentlig.....? :rolleyes:
Og ja, jeg blåser i om det er ufint å si ;)

Hennes mentale kapasitet ligger nok et godt stykke over gjennomsnittet. Hvorfor tror du noe annet?

-

LaLa77
17-02-12, 10:00
Her:

http://fotballfrue.no/

Liker egentlig ikke å legge ut denne lenken :D

Marella77
17-02-12, 10:02
Takk, fant den jeg også, har skrevet det samtidlig som deg... Da sletter jeg den linken på mitt innlegg...

nellie
17-02-12, 10:03
Synes hun virker ganske oppegående, jeg!:) Nå er vi jo fra samme by og hun har rykte på seg for å være temmelig smart, faktisk.. Smartere enn de fleste. Dette var lenge før hun begynte å blogge. Men hun lever jo et litt annet liv enn de fleste av oss og da får man kanskje prioriteringer "normale" folk ikke helt kan forholde seg til eller kjenne seg igjen i.

Jeg reagerer også på at hun bare endrer litt på andres oppskrifter og legger det frem som noe helt fantastisk, nytt hun har skapt. Men virker ikke som at folk bryr seg så veldig om det.

Nå er vel denne boka rettet mot leserne av bloggen hennes, først og fremst. Og serveren til Lille måne brøt ned bare minutter etter at hun hadde lagt ut link til forhåndsbestilling, så den selger nok som varmt hvetebrød. Hovedleserskaren er vel rundt 15-16-17 år og de kjøper den vel ikke for oppskrifter, men fordi at den er skrevet av henne. Jeg leser bloggen, men synes den virker litt vel glossy til at jeg gidder bruke penger på den. Det at oppskriftene som regel ikke er hennes engang er en avgjørende faktor.

LaLa77
17-02-12, 10:07
Hennes mentale kapasitet ligger nok et godt stykke over gjennomsnittet. Hvorfor tror du noe annet?

-

Det kan hende at hun er supersmart, men det kommer ihvertfall ikke til uttrykk gjennom de tingene hun gjør.

Jeg kan bare starte med navnet på bloggen, "fotballfrue" Selvfølgelig, mannen min er fotballspiller, la meg definere hverdagen min, og meg selv ut i fra det....

Eller det å ta andre sine oppskrifter, og utgi de i utgangspunktet for å være sine egne. Det blir oppdaget selv ved å endre litt på de.

Skal jeg fortsette? :D

Som sagt, jeg kjenner ikke damen, og det kan godt være at hun er over snittet smart, jeg skal rette meg selv, for meg så fremstår hun ikke som spesielt oppegående ut i fra en del av de valgene hun tydeligvis gjør....:rolleyes:

nellie
17-02-12, 10:11
For et år siden håvet hun inn 70-100.000 kroner på den bloggen i MÅNEDEN! Tenk hva hun tjener nå!? Jeg hadde glatt kalt meg for "Fotballfrue" for å tjene den slags penger.:p Uheldigvis selger ikke "Møbelselgerfrue" like bra.

LaLa77
17-02-12, 10:14
For et år siden håvet hun inn 70-100.000 kroner på den bloggen i MÅNEDEN! Tenk hva hun tjener nå!? Jeg hadde glatt kalt meg for "Fotballfrue" for å tjene den slags penger.:p Uheldigvis selger ikke "Møbelselgerfrue" like bra.

Godt poeng :D
Men jeg blir ikke noe mer imponert av den grunn.... :p

Chamomilla
17-02-12, 10:15
I det minste så er det fint om hun kan påvirke den yngre garde til en sunn livsstil. Nå har jeg ikke sett boka, men har vært innom bloggen. Enig i at det hadde vært ryddigere å oppgi hvor en finner inspirasjon til oppskriftene man hevder å utarbeide.

For alt jeg vet så sitter fotballfruen og leser denne tråden nå og tenker vel sitt. Å harsellere over hvorvidt andre er oppegående i toppetasjen eller ikke synes jeg folk kan holde seg for gode for.

VSB
17-02-12, 10:19
Synes Nannahs knekkebrød i modifisert form går igjen i flere kokebøker jeg, eller er det bare meg? Har en følelse at dette er utbreett på nettet, men ofte linkes det jo. Husker et sted hvor det ble ramset opp alle videreutviklinger av en oppskrift og det var MANGE. Å tjene penger og gi ut kokebok synes jeg derimot er drøyt...

Kula
17-02-12, 10:20
Det kan hende at hun er supersmart, men det kommer ihvertfall ikke til uttrykk gjennom de tingene hun gjør.

Jeg kan bare starte med navnet på bloggen, "fotballfrue" Selvfølgelig, mannen min er fotballspiller, la meg definere hverdagen min, og meg selv ut i fra det....

Eller det å ta andre sine oppskrifter, og utgi de i utgangspunktet for å være sine egne. Det blir oppdaget selv ved å endre litt på de.

Skal jeg fortsette? :D

Som sagt, jeg kjenner ikke damen, og det kan godt være at hun er over snittet smart, jeg skal rette meg selv, for meg så fremstår hun ikke som spesielt oppegående ut i fra en del av de valgene hun tydeligvis gjør....:rolleyes:

Når hun er "ferdigblogget" om noen få år sitter hun antakelig igjen med nok midler til å klare seg godt resten av livet. Økonomisk uavhengig av sin fotballspillende ektefelle. Ikke så dumt det vel?

-

Kula
17-02-12, 10:22

Du kan jo prøve... ;)

-

nellie
17-02-12, 10:25
Du kan jo prøve... ;)

-

Må vel dessverre ha litt talent også.:p

LaLa77
17-02-12, 10:37
For alt jeg vet så sitter fotballfruen og leser denne tråden nå og tenker vel sitt. Å harsellere over hvorvidt andre er oppegående i toppetasjen eller ikke synes jeg folk kan holde seg for gode for.

Dette syns jeg jo er en litt annen diskusjon.
Når du velger å invitere "hele verden" inn i livet ditt, og legge ut de fleste detaljer så må du jo regne med at andre får en mening om deg. Spesielt når man jobber hardt for å få norges største blogg....
Da er det desverre også slik at ikke alle får et positivt innrtykk av personen, og jeg syns det er en stor forskjell her på å være en offentlig person, enn om jeg skulle ha sagt det om en "vanlig" person.
Spesielt hvis du har fått "statusen din" gjennom å kun fronte deg selv som person, uten å ha utrettet noe spesielt annet i tillegg.

Mulig det er jeg som er sær her :rolleyes:

Supera
17-02-12, 10:40
Jeg har lest litt på bloggen jeg også, men det er ikke helt min stil. Litt for mye rosablogging der. Hun har prøvd noen ganger å skrive seriøse innlegg, men leserne vil ha mer fjas. Og da gjør hun det. Det betyr ikke at hun har lite i toppetasjen og kun bryr seg om klær og mote og sånt. Hun skriver om det leserne vil ha mer av.

Å kalle en oppskrift sin egen når det er tydelig at man har modifisert noen andre sin oppskrift blir feil. Man bør heller si at det er sin variant, ikke at man har komponert en ny oppskrift. Credit where credit is due. Men når det er sagt, så er vel de aller, aller fleste oppskrifter modifikasjoner av andre oppskrifter? :geip:

Chamomilla
17-02-12, 10:46
Dette syns jeg jo er en litt annen diskusjon.
Når du velger å invitere "hele verden" inn i livet ditt, og legge ut de fleste detaljer så må du jo regne med at andre får en mening om deg. Spesielt når man jobber hardt for å få norges største blogg....
Da er det desverre også slik at ikke alle får et positivt innrtykk av personen, og jeg syns det er en stor forskjell her på å være en offentlig person, enn om jeg skulle ha sagt det om en "vanlig" person.
Spesielt hvis du har fått "statusen din" gjennom å kun fronte deg selv som person, uten å ha utrettet noe spesielt annet i tillegg.

Mulig det er jeg som er sær her :rolleyes:

Eller kanskje jeg som er sær ;)

Kan til en hvis grad være enig i at stiller man seg til hogg må man tåle det. Men den som hogger inngir mer respekt om de gjør det saklig og uten latterliggjøring synes jeg. Men jeg er kanskje i overkant prippen på det området. Vi er alle forskjellige.

Rin
17-02-12, 10:50
Veldig enig med Supera. At noen har en stil og fremtreden - og livsførsel - som er fremmed fra min egen, betyr slett ikke at vedkommende er lite oppegående. De gangene jeg har blitt lenket til å lese noe av denne dama har det tvert i mot vært svært intelligent og stødig lesning, spesielt når man tar med i betraktning hvilken bloggkategori vi beveger oss i og hvilken demografi som utgjør den store, begeistrede prosentandelen av hennes publikum.

Det er fint om man oppgir gode kilder eller hva man har tatt utgangspunkt i for oppskrifter, selvfølgelig, men jeg forventer egentlig ingenting utover at man forholder seg til eksisterende lovverk - og det gjør hun jo.

Kommer til å se etter boka i butikken, jeg - det kan godt hende den er akkurat like inspirerende å bla i som de andre oppskriftbøkene jeg vanligvis oppsøker. :)

Yrla
17-02-12, 11:02
De fleste som lager noe, være seg kunst, musikk, skriver bøker osv finner inspirasjon fra andres verk. De færreste er orginale. Jeg synes hun er smart, men at de som kjøper boka er litt dummere siden de betaler for noe som er gratis på nettet. Men kanskje de vil ha det i en bok, og det er jo greit og forståelig. Jeg synes all info skulle være gratis, ikke noe noen eier selv. Nå gir hun ut bra oppskrifter til folk utenfor vår lille lavkarboverden her inne, det er bra sånn at det blir mer allmenngyldig. Ære eller ikke, penger eller ikke, det betyr lite for meg. Jeg ville ikke fått folk til å kjøpe så mange bøker med det samme innholdet som i hennes bok, men nå blir disse oppskrifter spredt fordi hun er mer kjent. DEt er bra.

Peppa Gris
17-02-12, 11:05
Jeg googlet Fruen og fant en 75 siders debatt på et annet forum om temaet. Ganske interessant på en litt sleezy måte. Dog er det ikke bare stjeling av andres oppskrifter som får gjennomgå i den tråden.

Jeg synes det er passe frekt å påstå at man har funnet opp en oppskrift når det man egentlig er god på er google. Jeg endret konsekvent alltid på alle oppskrifter, men jeg kaller de ikke mine egne. Hadde jeg skulle begynt å tjene penger på andres kreativitet hadde jeg fått en flau smak i munnen. Ikke alt handler om å være rik og berømt.

Man skal ikke se bort i fra at årsaken til at hun gikk bort fra ren kokebok var nettopp dette, men det blir ren spekulasjon.

Photobscura
17-02-12, 11:14
Det skulle vel antas å være god folkeskikk å kreditere opphavskilde, men det er ikke noe krav. Å lage covere av andres låter er heller ikke noe man må innhente tillatelse for, sampling av andres musikk derimot, er en annen historie.

Yrla
17-02-12, 11:16
Om hun har gjort noen forandringer og gjort de til sine egne er de jo nettop hennes egne for henne. Jeg har gjort det samme for meg selv, brukt eget navn for å skille orginalen fra egen komposisjon for ordens skyld og for å bekrefte at denne er god. Og det er det hun gjør, står bak og sier at dette smaker godt, liksom. DEt er jo mange oppskrifter som finnes som ikke er verdt å trekke frem.

nellie
17-02-12, 11:27
Om hun har gjort noen forandringer og gjort de til sine egne er de jo nettop hennes egne for henne. Jeg har gjort det samme for meg selv, brukt eget navn for å skille orginalen fra egen komposisjon for ordens skyld og for å bekrefte at denne er god. Og det er det hun gjør, står bak og sier at dette smaker godt, liksom. DEt er jo mange oppskrifter som finnes som ikke er verdt å trekke frem.

Poenget er vel at hun kommer til å tjene fett på det!:)

Jabba
17-02-12, 11:29
Jeg er mest imponert over skosamlingen hennes.... *ler*

nellie
17-02-12, 11:30
Hun fikk mye kjeft for den skosamlingen, gett..

Jabba
17-02-12, 11:31
Hun fikk mye kjeft for den skosamlingen, gett..

Åh - det ante jeg ingenting om.....leser ikke bloggen hennes.....
Vi samler vel alle på noe vel....? Sko, frimerker, radiostyrte biler osv osv....:D

nellie
17-02-12, 11:41
Det er vel litt der skoen trykker.:p Hun samler ikke bare på sko, men kjoler, klær generelt, sminke, ferier osv osv. Hun fikk kjeft for at hun bruker for mye penger på "ting". Dårlig forbilde osv.

Jabba
17-02-12, 11:48
Det er vel litt der skoen trykker.:p Hun samler ikke bare på sko, men kjoler, klær generelt, sminke, ferier osv osv. Hun fikk kjeft for at hun bruker for mye penger på "ting". Dårlig forbilde osv.

Ser den.....

Supera
17-02-12, 11:51
Som om ikke utrolig mange av de som kritiserer henne for det hadde gjort det selv hvis de hadde hatt råd til det. :rulleøyne

nellie
17-02-12, 11:55
Nei, de hadde sikkert gitt alt til veldedighet.

Men.. At alle rikinger har huset fullt av ting de ikke trenger, betyr ikke at det er moralsk riktig da.:)

Peppa Gris
17-02-12, 12:06
Hun er ufattelig frekk. Både i kommentarfeltet og når hun stjeler andres oppskrifter og kaller de sine egne. Ganske usmakelig faktisk. Jeg skjønner rett og slett ikke at dette skal være greit, bare fordi hun evner å tjene penger på det.

nellie
17-02-12, 12:10
Er det noen som har sagt det er greit, bare fordi at hun tjener penger på det? Synes det er forståelig, men det er ingen som har sagt noe om at det er all good.

manne
17-02-12, 12:11
Hun er ufattelig frekk. Både i kommentarfeltet og når hun stjeler andres oppskrifter og kaller de sine egne. Ganske usmakelig faktisk. Jeg skjønner rett og slett ikke at dette skal være greit, bare fordi hun evner å tjene penger på det.

Jeg skulle gjerne sett en matoppskriftsforfatter som har kokebøker med EGNE oppskrifter jeg. Du må gjerne komme med forslag! :rolleyes:

Peppa Gris
17-02-12, 12:13
Er det noen som har sagt det er greit, bare fordi at hun tjener penger på det? Synes det er forståelig, men det er ingen som har sagt noe om at det er all good.

Det er det jo så absolutt. Og det synes jeg er snodig. Ikke synes jeg det er greit i hvertfall, men jeg innser jo at enkelte synes alt fjusk og fanteri er fint så lenge det er innenfor lovverket.

Nerthus
17-02-12, 13:05
Er helt enig i at det er ufint og gjøre små justeringer og så kalle det "sitt eget". Samtidig åpner lovverket for dette foreløpig, slik at jeg velger og ikke bruke så veldig mye tid på å irritere meg. Irriterte meg MER over at Inger som i Ingers rugbrød har laget både brød, oppskrift og ferdigmix fra Karins "mitt aller beste brød" - men sånn er det.

Skal man se positivt på dette - og det bør man jo ;) - vil det være at fotballfrue faktisk nå etterhvert har satt seg inn i hva lavkarbo innebærer. Det er tydelig og se at hun har vært her inne og lært litt, og har lest seg grundig opp. Hun har i større grad fokusert på HELSE og lavkarbo som kosthold, enn slankekur, og klarer fotballfruen og engasjere og motivere SITT publikum, nemlig litt yngre og lettere påvirkelige ungjenter til å gå over til et kosthold vi alle her inne er helt klare på har helsemessige fordeler på mange måter, vel da skal ihvertfall jeg klare og svelge unna at det skorter litt på etikk og folkeskikk i forhold til manglende kreditering for oppskriftene... Heller at disse kjøper fotballfruens lavkarbobok, enn at de sulter seg ned i vekt slik så veldig mange gjør og vil gjøre...

Traxior
17-02-12, 14:14
Så da kan jeg i praksis gi ut bok med alle Nannas oppskrifter? Ja, da vet jeg hva jeg skal tjene meg rik på :D

Ja, det kan du gjøre. Men du kan ikke bruke bildene hennes, og ordlyden bør endres. Tar egne bilder, kaller oppskriftene noe annet og med egen ordlyd, så kan du gi ut så mange bøker du vil!

Yrla
17-02-12, 15:39
Har noen en link der det står at hun tar æren for en oppskrift? Jeg tenker videre at det kanskje ikke er helt riktig å gjøre det, ta æren altså, men at man kan jo ikke vite om det faktisk er leserne hennes som har bedt henne gi ut en bok med tips heller, og at de vil ha hennes navn på oppskriftene for å godta de. At hun ikke gjør det for sin egen del først og fremst.

manne
17-02-12, 15:51
Hvordan vet dere hvilke oppskrifter som kommer i boken? Hun har jo sagt at det blir oppskrifter som ikke har vært i bloggen hennes tidligere...

Jeg regner med at dere har sett de et eller annet sted siden dere snakker om det i denne tråden. :)

Peppa Gris
17-02-12, 16:07
Har noen en link der det står at hun tar æren for en oppskrift? Jeg tenker videre at det kanskje ikke er helt riktig å gjøre det, ta æren altså, men at man kan jo ikke vite om det faktisk er leserne hennes som har bedt henne gi ut en bok med tips heller, og at de vil ha hennes navn på oppskriftene for å godta de. At hun ikke gjør det for sin egen del først og fremst.

Det er i grunn bare å lese i bloggen :) De aller fleste oppskriftene ligger andre plasser, men da med små endringer.

Noen av variantene hennes er faktisk å foretrekke, men jeg synes likefullt det er hennes variant ikke hennes oppskrift.

manne
17-02-12, 16:19
(Nå er det nesten så jeg mistenker at Peppa Gris har meg på ignore siden hun velger å ikke svare mine innlegg... :rolleyes: )

Hvordan vet dere hvilke oppskrifter som kommer i boken? Hun har jo sagt at det blir oppskrifter som ikke har vært i bloggen hennes tidligere...

Alynna
17-02-12, 16:21
Fruen er god på mange ting, både klær og matlaging, sminke og styling, men kritikk er hun elendig til å håndtere.

Jeg hadde vurdert boken om det var en ren kokebok, men jeg har ikke tenkt å kjøpe det starletmagasinet hun tydeligvis planlegger å selge. Jeg bryr meg mindre om henne, bilder av henne, bilder av livet hennes ++++, og mer om generelle tips og oppskrifter.

Kjenner jeg får lyst til å trykke en pute foran ansiktet og rødme, av det coveret. Leste kommenterene til det blogginnlegget, og kjente det røre seg i mageregionen. Pinlig! Ikke minst fnisesmiskingen tilbake til de jentene som har lagt inn komplimenter! Men det selger nok bra til de faste leserne, mer enn om det var en ren kokebok, slik hun først tenkte.

Kanutten
17-02-12, 16:22
Det er i grunn bare å lese i bloggen :) De aller fleste oppskriftene ligger andre plasser, men da med små endringer.

Noen av variantene hennes er faktisk å foretrekke, men jeg synes likefullt det er hennes variant ikke hennes oppskrift.

Klarer man noensinne finne ut hvem som lagde DEN kaka for første gang eller DEN gode gryteretten? Jeg tror ikke det. Derfor blir det i følge deg ikke mulig å kalle noe for sin oppskrift siden det "alltid" vil være en variant av det noen har laget tidligere.

Jeg kan jo mikse sammen noe jeg ALDRI har sett noen har laget tidligere, men hva slags garanti har jeg for at ikke nabokona har laget noe lignende eller bestemora hennes? Ingen av oss vil kunne si at det er vår oppskrift med mindre man tar patent på den.

Alynna
17-02-12, 16:29
Enig i at det ikke burde finnes (og ikke finnes) rettigheter til oppskrifter. Fint at alt er åpent, så kan vi kommentere, forbedre, foreslå alternative ingredienser, og slik går nu verden fremover :P

De som ikke vil betale for oppskrifter som allerede finnes på nettet, kan jo bare boltre seg her inne ;) Enig at man kan reagere på at noen tar seg betalt for å trykke noe en annen fant på, men pytt... det er verdt det. Tenk om alle ga ut oppskriftene sine i bok, istedet for å dele de her, da hadde vi ikke hatt dette fantastiske forumet!

Kula
17-02-12, 16:39

Sånn sett er vel absolutt alle eksisterende oppskrifter varianter?

-

Kula
17-02-12, 16:41
...og så så jeg at Kanutten hadde trukket akkurat den samme konklusjonen.

-

Kula
17-02-12, 16:45
(Nå er det nesten så jeg mistenker at Peppa Gris har meg på ignore siden hun velger å ikke svare mine innlegg... :rolleyes: )

Ja, bare tenk så artige diskusjonene hadde blitt hvis alle medlemmene hadde en hel haug på ignore-listen...

-

Yrla
17-02-12, 17:08

Noen av variantene hennes er faktisk å foretrekke, men jeg synes likefullt det er hennes variant ikke hennes oppskrift.Enig i at hun kunne ordlagt seg annerledes. Hun tar kanskje litt lett på det? Jeg mener at om man deler sine geniale oppskrifter åpent på nettet må man vite og tåle at noen kan ta de i en bok en gang. Jeg tror de som legger det ut er glad i å dele uselvisk, andre vil dele men ha noe igjen for det:) Vi kan være glad vi ikke er som henne istedenfor å irritere oss over hennes annerledeshet?

rut311
17-02-12, 17:19
Tenk å være så perfekt på alle måter! Mon tro hun er lykkelig?

Ignite
17-02-12, 17:54
Vel. Jeg kjøper ikke en bok til fra "Lille Måne". Jeg har ikke tenkt å begrunne det heller.

senorita
17-02-12, 18:04
Ble jo ikke nysgjerrig her nå da Ignite.. Kan jo ikke si sånt :P hehe..

Mariann S
17-02-12, 18:06
Det finnes uendelig med oppskrifter, som finnes i litt ulike varianter her og der i ulike oppskriftsbøker.
Kjøttkaker og fårikål finnes både hos Ingrid Espelid Hovig og Lars Barmen... og ingen av dei har vel funnet opp originalen :rolleyes:
Eg har også matblogg, og alle oppskriftene eg bloggar, har eg prøvd ut sjøl
og mange likar bloggen min.... og ville kanskje kjøpe ei bok av meg om eg skulle finne på å gi ut ei bok :)
Nokre oppskrifter har eg funne på sjøl, og fått kommentar på at akkurat det laga eg også i forrige veke.....
javel, kven eig den oppskrifta, som berre var litt forskjellig.
Eg linkar alltid på bloggen min om eg brukar andre sine oppskrifter, der eg veit kven som har originalen.
Men av og til blir det berre en link til en annen som har lagt ut en link osv.....

Ignite
17-02-12, 18:09
Veldig mange folk tar bilder av trær, solfylte åkre og rare folk. Men publiserer du det uten tillatelse og kreditering, så er du på tynn is...

nellie
17-02-12, 18:12
Det finnes uendelig med oppskrifter, som finnes i litt ulike varianter her og der i ulike oppskriftsbøker.
Kjøttkaker og fårikål finnes både hos Ingrid Espelid Hovig og Lars Barmen... og ingen av dei har vel funnet opp originalen :rolleyes:
Eg har også matblogg, og alle oppskriftene eg bloggar, har eg prøvd ut sjøl
og mange likar bloggen min.... og ville kanskje kjøpe ei bok av meg om eg skulle finne på å gi ut ei bok :)
Nokre oppskrifter har eg funne på sjøl, og fått kommentar på at akkurat det laga eg også i forrige veke.....
javel, kven eig den oppskrifta, som berre var litt forskjellig.
Eg linkar alltid på bloggen min om eg brukar andre sine oppskrifter, der eg veit kven som har originalen.
Men av og til blir det berre en link til en annen som har lagt ut en link osv.....

Hvis jeg tar en av dine oppskrifter, bruker 1.5 dl vann, isteden for de 1.7 du brukte.. legger den ut på bloggen min "se hva jeg har fått til", nevner ikke deg med et ord og får 150 kommentarer på hvor utrooooolig fantastisk jeg er som har funnet opp noe så genialt.Helt okei det?

Det er vel det Peppa reagerer på her.

Yrla
17-02-12, 18:14
Tenk å være så perfekt på alle måter! Mon tro hun er lykkelig?Ser glad ut, synes jeg. HÅper hun er lykkelig, det er nok av deprimerte i vårt land.

Mariann S
17-02-12, 18:18
Hvis jeg tar en av dine oppskrifter, bruker 1.5 dl vann, isteden for de 1.7 du brukte.. legger den ut på bloggen min "se hva jeg har fått til", nevner ikke deg med et ord og får 150 kommentarer på hvor utrooooolig fantastisk jeg er som har funnet opp noe så genialt.Helt okei det?
No skreiv eg at eg linkar der eg veit kven som har originaloppskrifta :)
Og det ville eg nok også gjort i ei eventuell bok.
Men det er ikkje alltid du veit kven som har originalopskrifta.
Eg eksprimenterar masse på kjøkkenet, men det kan godt vere at en eller annen vil meine at eg har tatt oppskrifta frå dei.
Kanskje det viktigaste er at folk finn gode oppskrifter og brukar dei,
som med fårikål og kjøttkaker (som finnes i 'alle' kokebøker) -
då bryr eg meg ikkje om kven som har laga oppskriftene, men er glad for at noken formidlar dei til meg :)

Qlio
17-02-12, 18:19
Jeg kommer helt sikkert til å kjøpe denne boken. Faktisk ønsker jeg meg denne boken. Ikke fordi jeg ikke kan lage mat eller trene. Ikke fordi jeg vil at mannen min skal kaste ut alle datamaskinene i huset og erstatte disse med en fotball heller. Men jeg leser Hexeberg, Fristende Lavkarbo og jeg veit ikke hva, litt for å støtte dem i deres "arbeid" og for å bli inspirert.

Jeg liker følelsen av papir mellom fingrene, se bilder, krølle meg opp i sofaen under teppet med en bok. Og om denne utskjelte fruen kan inspirere min stedatter på 14 til å trene og spise sunt istedet for å gjøre som flere av de andre i sin klasse (dvs drikke alkohol og ha sex med gutta på trinnet over) så kan jeg ikke gjøre annet enn å si: Jeg ville kjøpt to bøker!

Det er jaggu ikke rart det er krig her i verden, når man ikke kan skryte av hverandre eller unne andre suksess. Og hadde jeg hatt like mange penger som frua skulle jeg hatt to rom med klær og sko! Men i likheten med Møbelfrue her inne, kan jeg konkludere med at det ikke er fett å være Nerdefrue heller.

Peppa Gris
17-02-12, 18:21

Det er vel det Peppa reagerer på her.

Nemlig.

Jeg finner da på varianter av oppskrifter jeg og, men jeg skryter aldri på meg at jeg fant opp kruttet. For min del er det en stor forskjell. Det er stor forskjell på: jeg eksperimenterte og fant opp noe helt nytt og jeg eksperimenterte, ble inspirert og min versjon ble slik som dette.

Det beste med henne er jo at når enkelte reagerer på at hun faktisk ikke har funnet opp noe som helst blir hun ilsk som en kråke.

Siden hun faktisk redigerte det ene innlegget sitt så tror jeg kanskje hun faktisk har tenkt igjennom dette. Det er ihvertfall lov å håpe.

Peppa Gris
17-02-12, 18:22
Enig i at hun kunne ordlagt seg annerledes. Hun tar kanskje litt lett på det? Jeg mener at om man deler sine geniale oppskrifter åpent på nettet må man vite og tåle at noen kan ta de i en bok en gang. Jeg tror de som legger det ut er glad i å dele uselvisk, andre vil dele men ha noe igjen for det:) Vi kan være glad vi ikke er som henne istedenfor å irritere oss over hennes annerledeshet?

Tenk for en trist verden om vi ikke skulle kunne diskutere offentlige personer? Hva skal vi da gjøre neste gang vgs vektklubb kommer med sine eksperter? Bare prise oss lykkelig for at vi ikke er som dem i stedet for å irritere seg over deres annerledeshet?

Yrla
17-02-12, 18:34
Tenk for en trist verden om vi ikke skulle kunne diskutere offentlige personer? Hva skal vi da gjøre neste gang vgs vektklubb kommer med sine eksperter? Bare prise oss lykkelig for at vi ikke er som dem i stedet for å irritere seg over deres annerledeshet?Ja, hvorfor ikke? Det forandrer ikke noe å synse her inne sammen bak fruas rygg. Det er skittkasting mye av det som kommer frem her, og det gjør ingen lykkelige. Å skrive direkte, med fakta på bordet, til den det gjelder er noe annet.

nellie
17-02-12, 18:36
No skreiv eg at eg linkar der eg veit kven som har originaloppskrifta :)
Og det ville eg nok også gjort i ei eventuell bok.
Men det er ikkje alltid du veit kven som har originalopskrifta.
Eg eksprimenterar masse på kjøkkenet, men det kan godt vere at en eller annen vil meine at eg har tatt oppskrifta frå dei.
Kanskje det viktigaste er at folk finn gode oppskrifter og brukar dei,
som med fårikål og kjøttkaker (som finnes i 'alle' kokebøker) -
då bryr eg meg ikkje om kven som har laga oppskriftene, men er glad for at noken formidlar dei til meg :)

Jaja, du er en mye større person enn jeg er. Jeg hadde blitt flyforbanna om noen stjal fra meg, på den måten.

Fårikål er en ting, lager du en sitronpai med physaliskrem og wiskeycoulis den ene dagen og en annen brått har funnet på sitronpai med physalisvisp og wiskeycouli dagen etter, er en annen.

Mariann S
17-02-12, 18:48
Jaja, du er en mye større person enn jeg er. Jeg hadde blitt flyforbanna om noen stjal fra meg, på den måten.

Fårikål er en ting, lager du en sitronpai med physaliskrem og wiskeycoulis den ene dagen og en annen brått har funnet på sitronpai med physalisvisp og wiskeycouli dagen etter, er en annen.
Eg hadde linka til kjent opphavsmann :) om det var ei spesiell opskrift eg hadde 'funne' opp ville eg nok blitt skuffa ... og kanskje kommentert det og.
Og kanskje stolt om den kom i ei opskriftsbok, so kunne eg fortelle at det er MI oppskrift :)
Om eg 'finner' opp marsipan på mitt kjøkken, og du vil meine at oppskrifta er 'di', so kanskje du har rett....
men eg leitar ikkje rundt på nett for å finne ut om du eller andre har funnet opp det samme før meg.

Og ta no den fantastiske pastaen som verserer rundt, den ville eg glatt trykt i 'mi' bok.
Ingen veit opphavsmannen, og den er ikkje mi, men det er ei fantastisk oppskrift som bør deles :)

Kanutten
17-02-12, 19:53
Jeg har funnet ut en megabra måte å vaske steikovnen på. Jeg tar aske ut av peisen på en fuktig klut. Med dette tørker jeg steikovnen skinnende vakker! Min oppskrift! Nåde den som kommer med forbedringer. :rolleyes:

manne
17-02-12, 20:05
Er det noen som har en link til forhåndsvisning av boken eller mer info om den? :)

Ignite
17-02-12, 20:08
Jeg har funnet ut en megabra måte å vaske steikovnen på. Jeg tar aske ut av peisen på en fuktig klut. Med dette tørker jeg steikovnen skinnende vakker! Min oppskrift! Nåde den som kommer med forbedringer. :rolleyes:

Jeg snakker ikke om forbedringer, jeg snakker om opphavsrett. Noe som tydeligvis ikke finnes når det gjelder matoppskrifter.

MEN da dreier jeg det til MORAL! . Tenk det gitt - å stjele er dritt...

Marella77
17-02-12, 20:09
Nå har jeg fått sett litt mer på bloggen hennes. Jeg syns hun er flink jeg! Dette har tatt mye tid!! Flotte bilder som inspirerer meg til å prøve ut noe nytt... Virker som en flink pike, som jobber og står på!

I listen hennes over hvem hun var, så kjente jeg meg igjen i mye... Iallefall dette med at fjernkontrollene og bladene måtte ligge på linje! Slitsomt å være perfeksjonist, så håper hun ikke sliter seg helt ut! Ønsker henne lykke til. Men enig i andre her at hun burde nevne hvem hun har blitt inspirert av i sine oppskrifter. Men kanskje hun gjør det i boken, hvem vet?

Ellers så tenker jeg... stakkars den som må ta alle bildene av henne... Ja, om det ikke er en profesjonell da ;)

Kanutten
17-02-12, 20:20
HVOR stor endring skal det da til før at EN oppskrift blir en ny?

Kanutten
17-02-12, 20:21
Jeg snakker ikke om forbedringer, jeg snakker om opphavsrett. Noe som tydeligvis ikke finnes når det gjelder matoppskrifter.

MEN da dreier jeg det til MORAL! . Tenk det gitt - å stjele er dritt...

Hvordan stjele noe fra den forrige som også bare har moderert en oppskrift?

Carisma
17-02-12, 20:22
Dama har basert imaget sitt på å være fotballfrue, mao en som lever på andres innsats. Ikke overraskende at hun også velger å gi ut bok hvor andre har gjort jobben....

j88
17-02-12, 20:24
Nå har hun jo sagt at hun ikke har lagt ut oppskriftene som skal i boka på bloggen, så er vel ingen som egentlig vet hva som kommer i boka?

Gracella
17-02-12, 20:26
Jeg synes hun er flink å lage mat og jeg har prøvd mange av oppskriftene hun har lagt ut på bloggen sin.
De har alle vært kjempegode!!!
Jeg har ikke lest resten av bloggen hennes, for det interesserer meg ikke.

Men jeg har lest i kommentarfeltet under oppskriftene, og hun KAN lavkarbo og argumenterer saklig til alle de fettskremte som kommenterer at hun er gaaaal som bruker rømme osv.
Jeg tror jeg kommer til å kjøpe boka hennes, på samme måte som jeg nok kommer til å kjøpe Dreamys/Lena Beatrices bok når den kommer.
Kommer hun også til å få "pes" hvis hun ikke har skrevet inn en link under hver oppskrift om hvem som har vært inspirasjonskilden til retten tro??

Mariann S
17-02-12, 20:28
Hvordan stjele noe fra den forrige som også bare har moderert en oppskrift?
Nettopp, å vite kven som er opphavsmann til oppskrifter er nesten umulig...

Spreeze
17-02-12, 21:21
Kjente jeg ble ganske skuffet når jeg leste denne tråden. Her var det mye surmaga kritikk og tildels stygge kommentarer. Litt misunnelse ute og går kanskje?

Jeg er neppe i fotballfruens målgruppe, er nok litt i eldste laget ;), men jeg synes hun er både flink og tøff. Og vanvittig målbevisst.
Det er mange av innleggene på bloggen hennes som interesserer meg midt bak :p, men når det gjelder lavkarbo så har hun og mannen hennes god peiling, og er gode ambassadører.
Hun har mange gode oppskrifter. Og ja, hun har sikkert fått inspirasjon fra andre på mange av de. Og de hun har fått inspirasjon fra har sikkert i mange tilfeller fått inspirasjon fra noen andre igjen. Hvem har ikke det.

Kanutten
17-02-12, 21:23
Kjente jeg ble ganske skuffet når jeg leste denne tråden. Her var det mye surmaga kritikk og tildels stygge kommentarer. Litt misunnelse ute og går kanskje?

Jeg er neppe i fotballfruens målgruppe, er nok litt i eldste laget ;), men jeg synes hun er både flink og tøff. Og vanvittig målbevisst.
Det er mange av innleggene på bloggen hennes som interesserer meg midt bak :p, men når det gjelder lavkarbo så har hun og mannen hennes god peiling, og er gode ambassadører.
Hun har mange gode oppskrifter. Og ja, hun har sikkert fått inspirasjon fra andre på mange av de. Og de hun har fått inspirasjon fra har sikkert i mange tilfeller fått inspirasjon fra noen andre igjen. Hvem har ikke det.

:ja: Enig!

Mariann S
17-02-12, 21:42

:ja: enig. En av grunnene til at vi klarer å 'lage egne oppskrifter', er lærdom og inspirasjon frå dette flotte forumet :)

krokodillen
17-02-12, 21:43
Ble nysgjerrig og kikka litt på bloggen, og virkelig: Det der var IKKE interessant. Jeg orket ikke lese. Men det var vel så at målgruppen var fjortenåringer.

Egentlig litt artig at tenåringene heller hører på fotballfrue enn professorene Drevon og Norum.

Kula
17-02-12, 21:45
Nemlig.

Jeg finner da på varianter av oppskrifter jeg og, men jeg skryter aldri på meg at jeg fant opp kruttet. For min del er det en stor forskjell. Det er stor forskjell på: jeg eksperimenterte og fant opp noe helt nytt og jeg eksperimenterte, ble inspirert og min versjon ble slik som dette.

Det beste med henne er jo at når enkelte reagerer på at hun faktisk ikke har funnet opp noe som helst blir hun ilsk som en kråke.

Siden hun faktisk redigerte det ene innlegget sitt så tror jeg kanskje hun faktisk har tenkt igjennom dette. Det er ihvertfall lov å håpe.

Her setter du fingeren på noe veldig, veldig, veldig, veldig viktig! ;)

-

Photobscura
17-02-12, 21:48
Egentlig litt artig at tenåringene heller hører på fotballfrue enn professorene Drevon og Norum.
Tenåringene er vel som tenåringer flest, de. De ønsker ikke autoriteter og læremestere, men idoler. Og det er vel også sånn det skal være i den alderen. :) Jeg i min tid hørte heller på hva Kurt Cobain hadde å si om livet, enn samfunnsfaglæreren. ;)
Men jeg må si meg enig i at når man først skal se opp til en litt lettliva rosablogger, så er det i det minste positivt at det er snakk om en person som fronter en sunn og god livsstil enn en som kaller seg Barbie og anbefaler to glass barnemat om dagen ...

Kula
17-02-12, 21:50
Tenåringene er vel som tenåringer flest, de. De ønsker ikke autoriteter og læremestere, men idoler. Og det er vel også sånn det skal være i den alderen. :) Jeg i min tid hørte heller på hva Kurt Cobain hadde å si om livet, enn samfunnsfaglæreren. ;)
Men jeg må si meg enig i at når man først skal se opp til en litt lettliva rosablogger, så er det i det minste positivt at det er snakk om en person som fronter en sunn og god livsstil enn en som kaller seg Barbie og anbefaler to glass barnemat om dagen ...

Word! :)

-

Alynna
17-02-12, 21:59
Enig i at hun er gjennomtenkt, vet hva hun snakker om når det gjelder lchf, og heller ikke er ekstremt fanatisk. Hun prøver faktisk å formidle matglede kombinert med sunn bevissthet når det gjelder hva man stapper i munnen, og selv om hun er mer perfeksjonistisk, og trener mer enn de fleste gidder, så liker jeg innfallsvinkelen hennes.

Synes bloggen handler mye om livsglede, å gjøre mye ut av små ting i hverdagen og skape glede. Jeg synes derimot at hun er litt narsissistisk (det blir man sikkert med så mye fokus på seg) og er defensiv når hun blir kritisert, på grensen til det frekke.

Men nok om det - jeg skal bla i boken når den kommer ut, jeg kommer IKKE til å ha den fremme i bokhyllen for enhver pris, men det kan tenkes at dersom den duger som et oppslagsverk for en del bra oppskrifter, så kan den havne i en skuff.

Men det finnes mange lavkarbobøker i disse dager, så det blir et spørsmål om pris og kvalitet. Synes det er mye ræl der ute ala "ta en kotelett og surr den i fløte, og server med kokt broccoli". Jeg kan da tenke selv?

Flere av oppskriftene hennes hittil har vært gode på det som er litt vanskeligere, som går på hvordan man måler opp erstatningsprodukter i rett mengde - det er ikke superlett å vite nøyaktig hvilke forhold man trenger når man baker noe nytt. Fint å ha noe som er testet ut av en perfeksjonist :)

Yrla
17-02-12, 22:12

MEN da dreier jeg det til MORAL! . Tenk det gitt - å stjele er dritt...Å kalle det stjele synes jeg er overdrevet. Infoen på nett er ofte for alle og den som vil putte det i en bok og prøve å få det utgitt kan det. Jeg ville ikke gjort som henne selv, men å kalle det stjele blir litt for drøyt. Kunnskap er for alle, og noen tar penger for det, men det er mest riktig å ikke ta penger for det.

Mariann S
17-02-12, 22:21
Ej 'lagar' en del oppskrifter sjøl, og omgjere en del og brukar nokre som dei er :)
Men en ting eg gjere med alle oppskrifter er å perfeksjonere dei,
omgjere alle mål (der det er mulig) til gram, som for meg er meir nøyaktig og likt frå gong til gong.
Og det kan vere en grunn til at folk feks ville kjøpe 'mi bok' :)

Hm, eg lurer på om det sitter en bok'forfatter'spire i magen min :D

janmesi
17-02-12, 23:20
Hei folkens,
jeg registrerer kommentarene deres. Men jeg må få ta min forfatter i forsvar her. Caroline kan bli en ny fremtredende talsperson for LCHF i Norge, noe vi trenger, i boken står hun ærlig frem og forteller om hvordan hun har fått det bedre med LCHF og appellerer til yngre lesere, ja.

Ja, det er ikke en ren LCHF kokebok - men en livsstilsbok av en litt lettere karakter.

Som forlegger i Lille Måne har jeg vært med på å gi ut tyngre bøker som Bedre uten brød, Matrevolusjonen, Kolesterolbedraget og annet. Nå ønsker vi å stimulere en annen målgruppe.

Hvordan kan dere vite at oppskriftene i boken er kopiert? Det er ingen av dere som har lest manuset! Hvorfor spre slike tullete kommentarer? Cecilie vil bli en ny og viktig alliert for oss alle i lavkarbo/LCHF bevegelsen.

Manuset er fremdeles i arbeid, og dere får se oppskriftene når boken er klar i slutten av mars.

Caroline "fotballfrue" har en helt annen "approach" enn de fleste av våre andre utgivelser, og jeg tror ikke målgruppen vil bli skuffet.

Caroline har måttet tåle mye kritikk og mye jantelov fordi hun som ung, slank og vakker jente med suksess har gjort ting på en annen måte enn tidligere i Norge. Tro meg - hun har mer på hjertet enn hva som kommer frem i bloggen, og vi ser frem til å løfte opp debatten ovenfor en ny målgruppe denne gangen om riktig kosthold og trening - jeg er veldig glad for å ha fått henne i forfatterstallen. Selv om det hun forteller vil være kjent stoff for mange av dere, så vil det for målgruppen vår og hennes være "nytt".

Og det er det vi ønsker med denne utgivelsen - nå en ny målgruppe og få med flere på LCHF-laget. Jeg hadde håpet på støtte fra leserne på lavkarbo.no.

God helg!
Jan

janmesi
17-02-12, 23:23
Først skulle jo Fruen gi ut en LCHF kokebok, men nå er den omgjort til en livstilsdagbok med oppskrifter i.

Det som jeg synes er rart er at de fleste oppskriftene inne på bloggen hennes er oppskrifter som har vært å finne på det store internettet lenge før hun trykket dem til sitt bryst. Hun endrer kanskje på en liten ting og kaller oppskriften sin egen.

Jeg personlig har også endret litt på Nannas knekkebrød, men jeg ville aldri gitt ut en kokebok der jeg påsto at oppskriften var min egen.

Nå er det ikke lenge siden hun skrev et innlegg der hun fortalte leserne om sin eksperimentering på kjøkkenet der hun fant opp en helt egen oppskrift, for så å få kritikk for dette, og så endre innlegget til å si at hun surfet på nett og fant inspirasjon på en gitt blogg. Noe kritikk tar hun tydeligvis til seg.

Likevel stusser jeg på troverdigheten og lovligheten av å gi ut en bok med sine egne oppskrifter man rett og slett har knabbet fra andre? Er dette i det hele tatt lov?

Pappa gris: du aner jo ikke hvilke oppskrifter som er i boken, den er ikke kommet ut!

Jesper23
17-02-12, 23:23

Tuller du med meg?

Hvor mange oppskriftsbøker inneholder ikke en pizza oppskrift, eller en oppskrift på lasagne, eller en oppskrift på moussaka, eller en oppskrift på fiskegrateng? Dette er jo alle oppskrifter som er "så og si like", alle har bare gjort tvister som gjør at de kan kalles sine egne.. Er jo ingen som har opphavsrett på en oppskrift :D beklager altså, men nå ler jeg høyt

Jesper23
17-02-12, 23:24
Jeg skulle gjerne sett en matoppskriftsforfatter som har kokebøker med EGNE oppskrifter jeg. Du må gjerne komme med forslag! :rolleyes:

Kunne ikke vært mer enig :)

Jesper23
17-02-12, 23:26

Men hvem er det hun har kopiert da? Og mener du virkelig at det stedet du mener hun har kopiert den fra, var det første stedet som postet den oppskriften?

Jesper23
17-02-12, 23:28
Fruen er god på mange ting, både klær og matlaging, sminke og styling, men kritikk er hun elendig til å håndtere.

Jeg hadde vurdert boken om det var en ren kokebok, men jeg har ikke tenkt å kjøpe det starletmagasinet hun tydeligvis planlegger å selge. Jeg bryr meg mindre om henne, bilder av henne, bilder av livet hennes ++++, og mer om generelle tips og oppskrifter.

Kjenner jeg får lyst til å trykke en pute foran ansiktet og rødme, av det coveret. Leste kommenterene til det blogginnlegget, og kjente det røre seg i mageregionen. Pinlig! Ikke minst fnisesmiskingen tilbake til de jentene som har lagt inn komplimenter! Men det selger nok bra til de faste leserne, mer enn om det var en ren kokebok, slik hun først tenkte.

Leste gjennom kommentarfeltet, synes hun svarte et høflig "tusen takk" tilbake til de som like hva de så, hva er galt med det? Der hvor jeg kommer fra, er det høflig å takke...

Georgine
17-02-12, 23:31
Men hvem er det hun har kopiert da? Og mener du virkelig at det stedet du mener hun har kopiert den fra, var det første stedet som postet den oppskriften?

Det er faktisk vanlig høflighet å lenke til hvor man har funnet den oppskriften man bruker eller har som utgangspunkt.

I 2007 lagde jeg en brødoppskrift som jeg delte blant annet med en dame på den lokale helsekosten. I ettertid har jeg blitt anbefalt mitt eget brød både her og der og det har blitt representert som vedkommenes ide, noe som er utrolig frekt i og med at dette brødet har nøyaktig samme innhold og mengde av de samme ingrediensene som mitt brød.

Jesper23
17-02-12, 23:32
Dama har basert imaget sitt på å være fotballfrue, mao en som lever på andres innsats. Ikke overraskende at hun også velger å gi ut bok hvor andre har gjort jobben....

Leser du bloggen, i stedet for å forhåndsdømme, så ser du at hun har skapt sin egen karriere.. fotballfrue er bare et bloggnavn :)

janmesi
17-02-12, 23:33
Vel. Jeg kjøper ikke en bok til fra "Lille Måne". Jeg har ikke tenkt å begrunne det heller.

Jeg synes overskriften på denne tråden er veldig gal. Det er ingen av dere som vet hvilke oppskrifter som er med i denne boken. Når jeg lager en oppskrift, aner jeg ikke om noen har laget eller publisert en tilsvarende eller liknende oppskrift tidligere. Caroline har laget en bok med oppskrifter tilpasset hver måned for året, sammen med hennes tips for trening og litt om hennes betraktninger om livet osv.

Ja, det er den "letteste" kostholdsboken vi har gitt ut. Men vi har aldri lagt skjul på det heller - vi ønsker med denne utgivelsen å nå en ny målgruppe, og er veldig glad for at Caroline ville være med oss på dette.

Om du på bakgrunn av dette velger å ikke lese fremtidige bøker fra Lille Måne, må jeg si du gjør det valget på et særdeles tynt grunnlag. Vi kommer med Gary Taubes og Mark Sisson i år - for å nevne noen nye prosjekter med en helt annen tyngde og for en helt annen målgruppe enn Caroline sin bok.

Jeg synes det er drøyt at det spres rykter på nettet om at oppskriftene er kopiert når ingen av dere vet hvilke oppskrifter det er som kommer i boken.

(Men ja, trolig er ikke du i målgruppen for denne boken - dette er nok en bok beregnet på et yngre og fortrinnsvis kvinnelig publikum ...)

Georgine
17-02-12, 23:34
Leser du bloggen, i stedet for å forhåndsdømme, så ser du at hun har skapt sin egen karriere.. fotballfrue er bare et bloggnavn :)

Jeg kjenner godt til bloggen hennes. Det som forundrer meg er at dersom det blir en diskusjon om fotballfruen, uavhengig av forum, så dukker det opp alltid nye nick som ene og alene skal forsvare henne.

Jeg personlig synes det er underlig at det noen registerer seg rundt om kring på forum kun for å forsvare damen, hun er vel vitterlig oppegående nok til å svar for seg selv?

janmesi
17-02-12, 23:34
Veldig mange folk tar bilder av trær, solfylte åkre og rare folk. Men publiserer du det uten tillatelse og kreditering, så er du på tynn is...

du må gjerne sende meg en PM for å forklare hva du insinuerer med dette innlegget. mvh Jan

Alynna
18-02-12, 01:19
Leste gjennom kommentarfeltet, synes hun svarte et høflig "tusen takk" tilbake til de som like hva de så, hva er galt med det? Der hvor jeg kommer fra, er det høflig å takke...

Hei, Caroline :) (eller Lars-Kristian)

Yrla
18-02-12, 10:24
Hvordan kan dere vite at oppskriftene i boken er kopiert?
Og det er det vi ønsker med denne utgivelsen - nå en ny målgruppe og få med flere på LCHF-laget. Jeg hadde håpet på støtte fra leserne på lavkarbo.no.

God helg!
JanJeg støtter deg,jeg, fordi jeg synes det er fint at lavkarbo blir akseptert av alle typer mennesker. Noen tror boka kommer til å inneholde de oppskriftene hun har i bloggen som hun har funnet andre steder, men som du sier, boka er ikke utgitt ennå så vi får vente og se. Jeg blåser i om hun kopierer men da er det mest ryddig å si at det er oppskrifter hun har funnet, men hvorfor skulle vi tro hun ikke kommer til å gjøre det?

amritam
18-02-12, 12:18

Nettopp. Hvis oppskrifter skulle hatt verkshøyde, hadde ingen turt å gi ut kokebøker. Sannsynligheten for at noen en eller annen gang har skrevet ei oppskrift som er for lik ville vært for stor. Og det ville vært veldig vanskelig å sette noen grenser for når ei oppskrift har store nok endringer fra en annen til at den blir lovlig.

Men det er jo kanskje en grunn til at det er så populært å gi ut kokebøker - det er enkelt å lage.

Vibeke-67
18-02-12, 14:11
Jeg synes denne diskusjonen her er ganske så viktig. Vi er på et lavkarboforum hvor mange av medlemmene eksperimenterer og lager og med glede deler av sin kunnskap til glede og berikelse for oss andre. Men ved å dele oppskriftene her, så gir man samtidig fra seg rettighetene. Og dermed oppleve at andre bruker oppskriften uten å kreditere opphavsmannen/kvinnen. Så da har man et dillemma. Mange her inne har fått til å leve på lavkarbo takket være de som deler av sin kunnskap. Men om man til stadighet opplever at oppskriftene blir "lånt" uten å bli kreditert så vil man kanskje slutte å dele oppskriftene med andre medlemmer? Altså står en viktig del av forumet i fare for å bli svekket.

Man kan holde seg for god til å komme med personlige karakteristika av fotballfruen, den er jeg helt med på, men at man diskuterer temaet på bakgrunn av det som står i bloggen hennes er naturlig og sundt. Og fotballfruen er jo ikke den eneste, Hexeberg sin kokebok er et godt eksempel.

Og til slutt ett tips til redaktøren i Lille Måne: Hvorfor ikke lage en kokebok med noen av de dyktige matskribentene som har lagt ut så mange glimrende oppskrifter her inne? jeg tenker spesielt på Nannah. Hun har jo sin egen matblogg med mange gode oppskrifter, samtidig som hun er en dyktig skribent. Jeg ønsker meg en Nannah bok med oppskrifter og dikt.

Yrla
18-02-12, 15:12
og jeg ønsker meg en av Kristine:http://www.kriweb.no/2011/08/06/en-oppskrift-flere-muligheter/

komatøs
18-02-12, 15:16
Jeg synes denne diskusjonen her er ganske så viktig. Vi er på et lavkarboforum hvor mange av medlemmene eksperimenterer og lager og med glede deler av sin kunnskap til glede og berikelse for oss andre. Men ved å dele oppskriftene her, så gir man samtidig fra seg rettighetene. Og dermed oppleve at andre bruker oppskriften uten å kreditere opphavsmannen/kvinnen. Så da har man et dillemma. Mange her inne har fått til å leve på lavkarbo takket være de som deler av sin kunnskap. Men om man til stadighet opplever at oppskriftene blir "lånt" uten å bli kreditert så vil man kanskje slutte å dele oppskriftene med andre medlemmer? Altså står en viktig del av forumet i fare for å bli svekket.

Man kan holde seg for god til å komme med personlige karakteristika av fotballfruen, den er jeg helt med på, men at man diskuterer temaet på bakgrunn av det som står i bloggen hennes er naturlig og sundt. Og fotballfruen er jo ikke den eneste, Hexeberg sin kokebok er et godt eksempel.

Og til slutt ett tips til redaktøren i Lille Måne: Hvorfor ikke lage en kokebok med noen av de dyktige matskribentene som har lagt ut så mange glimrende oppskrifter her inne? jeg tenker spesielt på Nannah. Hun har jo sin egen matblogg med mange gode oppskrifter, samtidig som hun er en dyktig skribent. Jeg ønsker meg en Nannah bok med oppskrifter og dikt.

Du skriver godt her, så dette må siteres:) Å gi referanse eller kreditere hvor en får inspirasjon fra, kunnskap fra, informasjon fra, tips fra -ser jeg på som en selvfølge, uavhengig lovbestemmelser vdr copyright eller ikke. Dette har for meg mye med troverdighet, integritet, respekt og tyngde å gjøre. En ting er å dele oppskrifter med venner, familie etc, men å ikke referere når dette legges ut på blogg -med den hensikt å tjene penger, er noe annet. Fotballdamen tjener godt på bloggen og alle oppskrifter hun legger ut (annonseinntekter, hver gang det trykkes på linken til en klesleverandør ol fra bloggen, er prosenter inn på konto m.m.).
Det er fantastisk og kjempeflott at "kokkene" her inne og ellers på nettet vil dele sin kunnskap "out there", trampeklapp for det og da er også viktig å vise respekt for det.

At bloggen blir diskutert i ulike fora på den måten den gjør, har nok også mye med bloggens tema å gjøre. Type blogg kan nok uten tvil kategoriseres som "rosablogg", der fokus er "overfladiske" ting. Det hadde vært malplassert om man kritiserte kjøpevanene eller neglene til Cecilie (fristende lavkarbo) eller noe i den samme gaten til Espen Rostrup. Tema og type blogg fordrer og "lager" eller konstruerer også respons fra lesere, kritikere, media, fora, kunder osv.

amritam
18-02-12, 18:43

Strengt tatt gir man ikke fra seg rettighetene i og med at det ikke finnes noen rettigheter å gi fra seg, men jeg forstår at man kan havne i et dillemma. Hvis man har planer om å tjene penger på oppskriftene sine og er redde for at andre skal komme en i forkjøpet, er nok det smarteste å holde dem hemmelig til man har publisert dem i den form man ønsker for å tjene penger.

Engelen
18-02-12, 20:32
Burde vi ikke heller være glade for at noen sprer det "glade budskap"? Syns dette lukter av misunnelse og smålighet å skrive sånn som enkelte gjør.

Ikke legg ut oppskrifter dersom dere er så redde for de. Vi burde heller være glade for at tenåringsjenter har Caroline som et forbilde med sunn kost og trening, og ingen har enda sette hvilke oppskrifter som kommer i boka. La oss heller være glad på hennes vegne. Fordi hun er vakker og slank så trenger vi ikke være så kritiske. Janteloven er sterk i Norge.

Er det noen som har diskutert Lena Beatrice sin kokebok, og om hun kommer til å utgi noen oppskrifter som kan ligne på noe som er publisert før?

Jeg gleder meg til både Caroline og Lena Beatrice sin bok kommer.

LenaBeatrice
18-02-12, 21:02
Jeg har selv funnet et par av "mine" oppskrifter i andres kokebøker. Men det er fint lite å gjøre med den saken, og jeg kan heller ikke si om jeg 100% sikkert fant opp akkurat de oppskriftene først av alle. Så skal det jo også sies at jeg i nesten tre år har lagt ut oppskrifter i bloggen for at folk skal bruke dem, så da er det kanskje ikke annet å vente :-)

Jeg tror, etter å ha jobbet med boka, at det er omtrent umulig å lage en kokebok uten å la seg inspirere av den ene eller den andres oppskrifter, og den personen igjen ble kanskje inspirert av noen andre. Skal alle referanser tas med så blir den en referansebok, ikke en kokebok.

Nerthus
18-02-12, 22:32
Jan, jeg synes mange er positive til fotballfruens engasjement innen lavkarbo her inne jeg, at noen er litt uenige er bare sunt i lengden ;)

Som jeg også sa tidligere, om hun kan nå en målgruppe som er lettpåvirkelig med saklig og god informasjon om et kosthold vi her på forumet er enige om er helsemessig forsvarlig - så synes jeg det er kjempeflott!

Selv om jeg og fotballfruen har forskjellige interesser, betyr det ikke at hun ikke kan gjøre en god jobb på et tema hun i starten var en del usikker på, men jammen meg lærte hun raskt og leste seg opp etterhvert som det kom inn kommentarer på blogginnleggene hennes.

Kudos til fotballfruen for dette! Kan man tjene penger på noe man er svært engasjert i OG samtidig kan påvirke "rotløs ungdom" på en positiv måte så er jo det egentlig en win-win situasjon ;)

rut311
18-02-12, 22:35
Burde vi ikke heller være glade for at noen sprer det "glade budskap"? Syns dette lukter av misunnelse og smålighet å skrive sånn som enkelte gjør.

Ikke legg ut oppskrifter dersom dere er så redde for de. Vi burde heller være glade for at tenåringsjenter har Caroline som et forbilde med sunn kost og trening, og ingen har enda sette hvilke oppskrifter som kommer i boka. La oss heller være glad på hennes vegne. Fordi hun er vakker og slank så trenger vi ikke være så kritiske. Janteloven er sterk i Norge.

Er det noen som har diskutert Lena Beatrice sin kokebok, og om hun kommer til å utgi noen oppskrifter som kan ligne på noe som er publisert før?

Jeg gleder meg til både Caroline og Lena Beatrice sin bok kommer.

Jeg er kjempemisunnelig! Skulle gjerne vært populær blogger, med store inntekter på å skrive om meg selv, vanene mine og utseendet mitt, hatt drømmebryllupet og en sporty mann, reist på mange utenlandsturer, OG skrevet livsstilbok! Selvsagt!

Men når jeg ikke kan få det, så er det godt at noen andre kan:)

Unge jenter trenger gode forbilder. Uten å ha lest denne omtalte bloggen noe særlig, så håper jeg at bloggeren får frem at man har all grunn til å være FORNØYD med seg selv, uten å nødvendigvis å få til alt det hun har fått til, med blogg og kokebok, + være like slank og rik som henne.

Yrla
18-02-12, 22:59
\ Uten å ha lest denne omtalte bloggen noe særlig, så håper jeg at bloggeren får frem at man har all grunn til å være FORNØYD med seg selv, uten å nødvendigvis å få til alt det hun har fått til, med blogg og kokebok, + være like slank og rik som henne.??? Hva skulle hun ha sagt da uten å virke veldig innbildsk?

Jabba
18-02-12, 23:20
Guri så tynn hun er....skikkelig sånn skranglete Victoria Beckham tynn....uff...håper at ungjentene som leser bloggen hennes skjønner at det ikke er om å gjøre å bli såååå tynne heller......

langaard
18-02-12, 23:26
Guri så tynn hun er....skikkelig sånn skranglete Victoria Beckham tynn....uff...håper at ungjentene som leser bloggen hennes skjønner at det ikke er om å gjøre å bli såååå tynne heller......
Desverre, så tror jeg det:_oppgitt:

sylwester
18-02-12, 23:35
Vi skal nok være ganske fornøyde med at en oppskrift ikke regnes som åndsverk. Hvis noen lager en bok så kan vi kopiere innholdet å dele det ut her helt fritt. Og skulle noen finne på å blande noe som er blandet før så blir vi ikke saksøkt. Helt herlig :)

Ang. Fotballfrue så har jeg googlet og havnet på hennes blogg og prøvd en av oppskriftene hennes. Jeg bryr meg lite om fashion, sminke og mye annet hun måtte skrive om, men oppskriftene hennes er jo ikke så ille. Jeg er jo sånn at jeg ikke følger noen oppskrifter slavisk. Jeg kommer f.eks. aldri til å bruke Kesam.

Kanutten
18-02-12, 23:42
Jeg kjøper kokebøker utifra hva slags oppskrifter som er med i den.
Sammensetningen av oppskrifter betyr mest.

Jeg kan derfor ikke si nå om jeg kommer til å kjøpe boken eller ikke. Dalqvist (eller hvordan hun skriver det) sin bok tiltalte meg ikke så derfor kjøpte jeg den ikke. Men hvis Fetter Anton bestemmer seg for å lage en kokebok med halvparten av oppskriftene fra noe som er ganske så likt Dalqvists og resten fra Fedon og det hadde blitt en bok med oppskrifter som tiltalte meg da hadde jeg kjøpt den tvert! For meg er det ikke oppskriftene som gjør kokebøker personlige, men måten de er skrevet på og sammensetningen av oppskriftene.

Kanutten
18-02-12, 23:49

Vet du, dette synes jeg var ille å lese!
Hadde du skrevet det samme hvis dama var en av oss?
Overvektig og små/storlubben?

Adele syngedame fikk pepper fordi hun er fyldig. Fotballfruen er for tynn. Når et man passe?

Jabba
19-02-12, 00:48

Adele syngedame fikk pepper fordi hun er fyldig. Fotballfruen er for tynn. Når et man passe?

Personlig synes jeg hun er fryktelig tynn ja....det ser litt sånn skummelt ut synes jeg. Og det er ikke for å være frekk eller noe - synes bare det er trist hvis idealet virkelig er å være så tynn som hun er.

Lava
19-02-12, 00:54
Denne diskusjonen får i hvert fall meg til å bli interressert i boken, elsker kokebøker av diverse utførelser og har plass til flere i min hylle.

Tror gjennomsnittet i tråden er positive til den lille fruen, og det er vel bra?

Har ikke innleggene hennes endret seg til "det bedre" med årene? Og da sett i lys av hva man mener her inne, vår måte og spise mat på?
Hva med alle dem som ikke er her inne, og som fortsatt spiser brød og potet?..

La dama holde på, alle ønsker vel å tjene penger og ha til salt i maten. Kunne jeg skrevet en blogg og fått penger for det, skulle jeg ha gjort det glatt.

Lava
19-02-12, 00:55
Personlig synes jeg hun er fryktelig tynn ja....det ser litt sånn skummelt ut synes jeg. Og det er ikke for å være frekk eller noe - synes bare det er trist hvis idealet virkelig er å være så tynn som hun er.

Ikke så verst tynn du heller da.. :)

nellie
19-02-12, 03:54

Ååååh, så lei jeg er av å lese om at det liksom skal ha blitt UGREIT å kalle noen for overvektig/feit. Neeeeei. Skjer aldri at noen får pepper for å være stor! Skjer aldri at vi f.eks blir kalt late, dumme, feite, ja til og med ekle og vemmelige! Alle er bare utrolig aksepterende ovenfor tjukkasene blitt. Sier IKKE at det er greit å kalle noen for skranglete osv, men utrolig som folk er blitt overbevist om at det liksom plutselig skal ha blitt helt uaktuelt å snakke nedsettende om overvektige.

Gaaaaaaah. (Måtte bare få det ut!:))

nellie
19-02-12, 04:02
Hun er tynn, men både spiser og trener godt og fornuftig. Fremmer hvertfall det på bloggen. De aller fleste som vil bli like tynn som henne vil nok ikke bli det om de spiser og trener likt.. Hun har blitt tynnere med årene. Søk opp gamle bilder.. De taler for seg selv, selvom hun nekter hardnakket.. Men noen har anlegg for å bli så tynn, NÅR de spiser strengt, men fornuftig, de fleste ikke. Begynner man å sulte seg og overtrene kan man vel få det til, men det fremmer hun da heldigvis på ingen måte nå lenger.

Jabba
19-02-12, 12:32
Leser ikke bloggen hennes men har forstått det slik at hun er en del på reisefot?. Håper det kommer litt om dette i boka - hvordan hun kombinerer reising med lavkarbo. Hva spiser hun når hun sitter å venter på en flyplass ? Pakker hun noe lurti i veska? Det er jo mange som lurer på dette - hvordan spise lavkarbo når man ikke er hjemme....

Og jeg beklager at jeg kalte henne "skranglete" - det var ikke pent sagt! (skrevet)....
Jeg ble bare litt satt ut av noen av bildene jeg så når jeg kikka innom bloggen hennes i går.....også tenkte jeg meg vel ikke helt om før jeg skrev......

rut311
19-02-12, 13:47
??? Hva skulle hun ha sagt da uten å virke veldig innbildsk?

Skjønte ikke spørsmålet ditt..
Jeg er ikke ute etter å ta Fotballfruen på noen måte altså:)

Zuma
19-02-12, 14:10
Jeg kommer til å kjøpe "Fotballfrues dagbok", om ikke annet for at den passer fint inn i tallerkenhylla på kjøkkenet mitt. Der får den plass ved siden av Cecilie Theiste-Bratli sin "Fristende lavkarbo". Delikate, duse og lekre forsider som passer godt inn med resten av mitt kjøkkeninteriør. *knis*

Det jeg derimot reagerer på er tittelen: "Fotballfrues dagbok". I mine ører lyder "Fotballfruens dagbok" mer korrekt! *dobbelt-knis*

KarMa40
19-02-12, 17:11
Jeg vil gjerne få kommentere fotballfrue-tilværelsen som fenomen.

Personlig bryr jeg meg ikke om fotball, annet enn de gangene jeg kan spille selv. Fotball på tv er utrolig kjedelig, norsk ligafotball -- jeg har ikke ord, faktisk, og bryr meg for lite til å finne noen. Min interesse for rosa-blogging er på omtrent samme nivå.

Men en kollega var en periode fotballspiller-kjæreste og det var ganske fascinerende å se samspillet mellom henne og de fotball-besatte kollegaene våre. Underlig folk fra fjerne deler av firmaet fant veien til avdelingen for å slå av en aldeles ikke kunstig og oppstyltet samtale om statistikk, banedekke og utstyr og dette før alle kamper.
En periode var fyren skadet, og vi snakker lyskestrekk eller overtråkk, ikke skuddskade i Afganistan, og jeg har aldri sett menn uttrykke så mye ømme følelser, omtanke og medfølelse, for noen de aldri har møtt eller vil møte. "Hvordan går det?" ble et spørsmål som ikke angår de to som snakker sammen, men handler om noen som får daglig massasje og fysioterapi og ellers slapper av mest mulig...

janmesi
19-02-12, 17:31
Du skriver godt her, så dette må siteres:) Å gi referanse eller kreditere hvor en får inspirasjon fra, kunnskap fra, informasjon fra, tips fra -ser jeg på som en selvfølge, uavhengig lovbestemmelser vdr copyright eller ikke. Dette har for meg mye med troverdighet, integritet, respekt og tyngde å gjøre. En ting er å dele oppskrifter med venner, familie etc, men å ikke referere når dette legges ut på blogg -med den hensikt å tjene penger, er noe annet. Fotballdamen tjener godt på bloggen og alle oppskrifter hun legger ut (annonseinntekter, hver gang det trykkes på linken til en klesleverandør ol fra bloggen, er prosenter inn på konto m.m.).
Det er fantastisk og kjempeflott at "kokkene" her inne og ellers på nettet vil dele sin kunnskap "out there", trampeklapp for det og da er også viktig å vise respekt for det.

At bloggen blir diskutert i ulike fora på den måten den gjør, har nok også mye med bloggens tema å gjøre. Type blogg kan nok uten tvil kategoriseres som "rosablogg", der fokus er "overfladiske" ting. Det hadde vært malplassert om man kritiserte kjøpevanene eller neglene til Cecilie (fristende lavkarbo) eller noe i den samme gaten til Espen Rostrup. Tema og type blogg fordrer og "lager" eller konstruerer også respons fra lesere, kritikere, media, fora, kunder osv.

Hei, jo vi har diskutert - eller drøftet det - løst tidligere å lage en LAVKARBO.NOs beste oppskrifter. Så send meg en PM om det, og kopier gjerne HP. mvh Jan

Yrla
19-02-12, 17:41
Hei, jo vi har diskutert - eller drøftet det - løst tidligere å lage en LAVKARBO.NOs beste oppskrifter. Så send meg en PM om det, og kopier gjerne HP. mvh Janvi kunne lage en tråd der alle kan skrive inn hva de synes er de beste?kan du gjøre det? flere vil da trolig si noen av de samme.

Serenio
19-02-12, 20:36
Men... men... Lille Måne forlag?? Que? Jeg trodde de var et seriøst forlag. :/

Kanutten
19-02-12, 20:38

Er det ikke fremdeles det da?

Serenio
19-02-12, 20:50
Kanutten - når de gir ut en sånn bok, så tenker jeg ... jajaa.... og himler med øynene og lurer på når de skal gi ut noe med engler eller noe sånt. Men det er bare meg da, og jeg bruker jo mine penger som jeg syns passer meg.

Egwene
19-02-12, 20:59
Kanutten - når de gir ut en sånn bok, så tenker jeg ... jajaa.... og himler med øynene og lurer på når de skal gi ut noe med engler eller noe sånt. Men det er bare meg da, og jeg bruker jo mine penger som jeg syns passer meg.

Det blir jo litt som å si at Gyldendal eller Aschehoug ikke er seriøse forlag fordi de har gitt ut bøker som en ikke vil lese.

Budeiea995
19-02-12, 21:10
Arg, skrev ett LANGT inlegg (utenskriveleifer) å så kom en feilmelding..

Vel igjen...
Jeg aner misunnelse.
Hvem har æren for hvit og brun saus? Er det Espelig som har monopol på kjøttkaker?

jeg er kokk og vår grunnbok var skrevet av læreren på Kristiansand kokkeskole. Helt standard enkle oppskrifter på sauder, kaker, brød, mm. Ikke han som fant opp kruttet, men han som samlet det.
Asbjørnsen&Mo, hva gjorde de? Fant de på eventyrene? Nei, de bare samlet dem i en bok!!!!!
Hun er pen, slank, smart og på rett plass til rett til.
Hadde jeg hatt sjansen hadde jeg hoppet rett inn i ringen med henne.
30.000 i uka for å blogge???? OMG!!!

Har forresten laget Tiramisu i dag. Som fingre brukte jeg den kakebunnen jeg fant her inne. (Egg, JBKM og nateen) tilsatte 2 ss glutenmel.
Da den var avkjølt laget jeg Tiramisu etter standard oppskrift.
Håper noen lager denne og om den kommer i en oppskriftsbok skal jeg være stolt!!!

Jeg er misunnelig, men tør å inrømme det!

Budeiea995
19-02-12, 21:16
Nå skal jeg skrive med STORE BOKSTAVER slik at du skjønner dette Mariann.

DU MÅ GI UT KOKEBOK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Rett før jeg slikker skjermen min til tider!!!

Mariann S
19-02-12, 21:22

Er det meg ;)?

Yrla
19-02-12, 21:36
Kanutten - når de gir ut en sånn bok, så tenker jeg ... jajaa.... og himler med øynene og lurer på når de skal gi ut noe med engler eller noe sånt. Men det er bare meg da, og jeg bruker jo mine penger som jeg syns passer meg.Du skal ikke se bort fra at noen himler med øya over denne usaklige kommentaren heller.

Budeiea995
19-02-12, 21:45
Er det meg ;)?

JA!!!!!!
Kjære Jan i Lille Måne. Denne damen her er en fabelaktig kokk og en super motivatør.
Jeg kopierer og stjeler støtt og stadig fra hennes side.

Jeg er lei av Dr. Ditt og helseguru datt. Hjelper lite med en forballfrue da jeg ikke er 16, men det er flott at det kommer ut bøker for dem og.

Jeg vil ha er type "Ingrid Espelig" bok og det er det jeg mener Mariann har!

Med vennlig hilsen
Ruth Elin bergum Sveinall

Peppa Gris
20-02-12, 00:08
Arg, skrev ett LANGT inlegg (utenskriveleifer) å så kom en feilmelding..

Vel igjen...
Jeg aner misunnelse.
Hvem har æren for hvit og brun saus? Er det Espelig som har monopol på kjøttkaker?

jeg er kokk og vår grunnbok var skrevet av læreren på Kristiansand kokkeskole. Helt standard enkle oppskrifter på sauder, kaker, brød, mm. Ikke han som fant opp kruttet, men han som samlet det.
Asbjørnsen&Mo, hva gjorde de? Fant de på eventyrene? Nei, de bare samlet dem i en bok!!!!!
Hun er pen, slank, smart og på rett plass til rett til.
Hadde jeg hatt sjansen hadde jeg hoppet rett inn i ringen med henne.
30.000 i uka for å blogge???? OMG!!!

Har forresten laget Tiramisu i dag. Som fingre brukte jeg den kakebunnen jeg fant her inne. (Egg, JBKM og nateen) tilsatte 2 ss glutenmel.
Da den var avkjølt laget jeg Tiramisu etter standard oppskrift.
Håper noen lager denne og om den kommer i en oppskriftsbok skal jeg være stolt!!!

Er det virkelig slik at vi ikke kan se med kritiske øyne på de som er unge, slanke og pene uten at vi skal bli kaldt misunnelige? Jeg synes en debatt når et grundig lavmål når kritikerne til kritikken drar misunnelseskortet. Det er faktisk ikke slik at de pene og berømte er forskånet for kritikk, og det er heller ikke slik at all den kritikken med en gang blir usaklig misunnelse bare pga av utseende og vekt, og vellykkethet, på den kritiserte.

Jeg tror ikke vi skal legge oss på en linje som beskytter de pene og tynne menneskene fra saklige (og usaklige) tilbakemeldinger og kritikk. For min del blir jeg litt overrasket når jeg ser slike kommentarer som dette, da det nesten kan oppfattes som det finnes et usynlig filter som skiller mellom de vellykkete og de kanskje ikke er fylt så vellykkete, hvor de ene er frie til å bli kritisert, men ikke den andre.

Personlig tar jeg aldri utseende og veldig sjeldent vellykketheten med i betraktningen når jeg velger å se kritisk på det som jeg oppfatter som uærlig. Også i denne debatten.

Gracella
20-02-12, 08:27
De oppskriftene jeg har lagt ut her inne på forumet, har jeg bare sagt hvor jeg har funnet de hvis det er direkte avskrift.
Der jeg har funnet en oppskrift i et utenlandsk magasin har jeg nok ikke linket/oppgitt noe.

Hva hvis jeg har latt meg inspirere av flere på en oppskrift? Er jeg uærlig og falsk hvis jeg ikke oppgir alle inspiratorene da? Skal jeg la være å legge ut en oppskrift fordi jeg ikke selv har bokmerket alle stedene oppskriften har dukket opp på nettet?

Jeg kan jo heller ikke vite om vedkommende jeg leser oppskrifter av, har latt seg inspirere eller rett og slett har kopiert en oppskrift fra andre uten å gi kreditt til rette vedkommende (hvem nå det kan være)

Heldigvis er det ikke copyrights på oppskrifter!

Basics
20-02-12, 08:39

Måten hun definerer seg gjennom sin mann må jo være for å henvende seg til målgruppen (svært unge jenter) for å gi inntrykk av at hun lever et glamorøst liv. Men det er ikke Victoria Beckham vi snakker om her, denne fotballspilleren hun er fruen til er det vel de færreste som noen gang har hørt om? Da blir det jo ganske patetisk!

Supera
20-02-12, 09:50
Jeg aner misunnelse.

Når det ikke er snakk om helt standard og enkle oppskrifter, men noen spesielle oppskrifter så er det ufint ikke å oppgi hvilken oppskrift man har forandret på hvis man vet hvilken. Jeg har noen oppskrifter jeg skrev ned for flere år siden som jeg ikke husker hvor jeg fant. Men det er snakk om de gangene man vet hvor og det er tydelig at oppskriften er en variant av en annen. Hvis jeg lager oopsie-rull og bruker 105g kremost i stedet for 100g og så sier at jeg har funnet opp kruttet når det er helt innlysende at jeg har brukt oopsie-oppskrifta, da reagerer folk. Asbjørnsen & Mo påstod ikke at de hadde funnet opp eventyrene, de sa at de bare samlet eventyrene.

Credit where credit's due.
Hva hvis jeg har latt meg inspirere av flere på en oppskrift? Er jeg uærlig og falsk hvis jeg ikke oppgir alle inspiratorene da? Skal jeg la være å legge ut en oppskrift fordi jeg ikke selv har bokmerket alle stedene oppskriften har dukket opp på nettet?

Jeg kan jo heller ikke vite om vedkommende jeg leser oppskrifter av, har latt seg inspirere eller rett og slett har kopiert en oppskrift fra andre uten å gi kreditt til rette vedkommende (hvem nå det kan være)

Heldigvis er det ikke copyrights på oppskrifter!
Selvfølgelig kan du legge den ut likevel! Men når du vet at du har kopiert den og latt deg inspirere av andre oppskrifter, så kan du vel si det og ikke si at du har oppfunnet kruttet? Hvis noen har laget en variant av din oppskrift, så er det jo hyggelig at de skriver det i stedet for å påstå at de har kreert oppskriften. Men ingenting stopper dem fra å gjøre det, men du tenker vel ditt når du ser en ikke-enkel oppskrift som er så og si lik din med små forandringer? Om andre ikke har gitt kreditt til rette vedkommende får gå på deres kappe.

Dietta
20-02-12, 10:14

Signerer denne jeg :D

krokodillen
20-02-12, 13:06
Jeg tror ikke det har noe med misunnelse å gjøre at enkelte her er kritiske til fotballfruens oppskriftsbok. Det kan jeg rett og slett ikke tenke meg.

Jeg finner hele rosablogguniverset totalt meningsløst. Selvsagt kan andre holde på med det uten at jeg bryr meg, men altså: Hvis jeg ikke liker det, har jeg lov til det, og neimen om det skyldes misunnelse. Absurd tanke, faktisk, for det er tvers igjennom kjedelig, og det er ikke noe der jeg beundrer overhodet! Jeg vil ha innhold. Ikke glansbilder. Greit nok at en rosablogger kan være intelligent og ha andre interesser i tillegg, og sikkert tjene mye på det, men fremdeles: Drittkjedelig. For meg. Jeg hadde dessuten ikke gjort det, uansett mulighet, nipse seg opp og legge ut masse bilder? No way. For min del hadde det vært en total sellout å gjøre noe sånt.

Såeh, jeg tror ikke at de andre i tråden er misunnelige. Typisk "på seg selv kjenner man andre", javisst, men det går som kjent den andre veien også.

Men kokeboken er sikkert grei nok den, for tenåringene skal vel også ha sitt (og vil betale for det, ikke sant). Jeg er helt enig med Photo lenger oppe i tråden om at det langt, langt bedre enn andre som blogger om babymat for å slanke seg.

Georgine
20-02-12, 14:59
Vel igjen...
Jeg aner misunnelse.

Vel, deg om det.

Det er lavmål å dra frem misunnelseskortet pga kritikk i en diskusjon. Det er ikke slik at dersom noen er skeptisk eller kritisk til en rosablogger eller annen kjendis så er det automatikk i at det er misunnelse. Jeg kunne sagt mye om hva jeg mener om de flestes rosabloggeres bruke av penger på totalt unødvendige mengder klær, sko og sminke i en verden hvor man bør spare på ressurser, men jeg skal la vær i denne tråden for det gjelder flere enn fotballfruen.

Anitave
20-02-12, 16:21

Jammen, jammen, det rådet der fikk jeg av min mormor da jeg var yngre.. Både stekeovner og selve glasset på vedovnen ;)

Kanutten
20-02-12, 17:40
Jammen, jammen, det rådet der fikk jeg av min mormor da jeg var yngre.. Både stekeovner og selve glasset på vedovnen ;)

:eek: Fillern!!! ;) :D

Dietta
20-02-12, 20:13
:eek: Fillern!!! ;) :D
Huff Kanutten - der røyk den muigheten til å bli millionær :p

Kanutten
20-02-12, 20:17
Huff Kanutten - der røyk den muigheten til å bli millionær :p

:lol:

Budeiea995
21-02-12, 12:18
Gidder ikke likne masse her nå men, jeg er ikke misunnelig på livsstilen eller utseende, men muligheten for å gi ut kokebok og tjene penger på det.

Når jeg sier at hun er pen, slank og på rett sted til rett tid så er jo det sant!

Jeg drar "misunnelseskortet" fordi enkelte her inne er fryktelig hatske. Mener noe om noe dere ikke kan vite noe om da boken ikke er ute enda.

Jeg har ikke lest bloggen og er heller ikke i målgruppen, men gi nå dama en sjans!

Er jo flott om enda flere begynner med lavkarbo og da kan jo dette være en fin måte å introdusere dette til de unge på.

Joda ser at om damen påstår at det er hun som har laget oppskriften er ikke det spesielt smart, men mange av de oppskriftene jeg finner er ikke krutt. Mange legger ut på bloggene sine oppskrifter de har funnet en annen plass som igjen er funnet en annen plass og hvor kommer de originalt fra.

Selv lager jeg Ostekake ved å bytte ut sukker med stevia, men ærlig talt er det jo bare ei Ostekake der jeg har byttet ut sukkeret med stevia og det er jo dette jeg pleier å gjøre....

Slutt å syt og vær glad for at noen får det til!!!!

krokodillen
21-02-12, 12:53
Slutt å syt og vær glad for at noen får det til!!!!

Det er da stor forskjell på syt og kritikk? Jeg ser ikke at "noen her inne er fryktelig hatske" heller.

Altså, er de ikke bare kritiske til det å ta æren for noe andre har gjort? Siden kokeboken ikke er ute engang, så stemmer det kanskje ikke, jeg vet ikke. Selv om det ikke er copyright på oppskrifter, er det fremdeles ikke riktig å hevde at man fant opp noe selv som andre egentlig har laget. Selv om andre gjør det samme. Desto flere som går i feil retning, desto mer tullball blir det.

maynard
21-02-12, 23:42
Nå har jeg ikke orket å lese mere enn den første siden i denne debatten.
Jeg må kommentere "stjeling" av oppskrifter.
Jeg lager ofte mine egne oppskritfer eller endrer på høykarbooppskrifter, og kaller de "mine". Går jeg på nett så ser jeg lignende varianter hele tiden. Om jeg går igjennom alle kokebøkene mine så er jo utall av oppskritfter som er like. Det blir for dumt å påstå at hun stjeler noen ting.
Jeg har forøvrig sett mange "nye" lchf oppskrifter på hennes side som ingen her innpå har "funnet opp". Hun har vel også flere oppskrifter hun ikke har publisert på bloggen men som kommer i boka.

Det å begynne å si at dama er dum og har lav hjerneaktivitet synes jeg er vanvittig patetisk og idiotisk av dere. Sier mer om dere som kommer med slik ytringer enn om fotballfrue.

Jeg skriver ikke ofte innlegg her, men leser mye hele tiden.
Kjenner jeg har mistet respekten for flere innpå her etter dette.

PrøveKanin
22-02-12, 17:31
La oss vente til boka kommer før vi feller en dom :)

Yrla
22-02-12, 19:15
Synes det er kuult at blogger kommer ut i bokform, jeg.

Peppa Gris
22-02-12, 21:29
Disse er ikke like, hun har blant annet brukt mandler, ikke mel? Jeg tok ikke oppskriften fra henne, men fra en kokebok, så har jeg gjort min egen tvist. Når det er sagt, har jeg sett flere oppskrifter av disse mandelkjeksene :) Blant annet hos lchf-bloggen.blogspot.com :) Oppskrifter er til for å deles, og det finnes ingen copyright på noen av dem, så lenge en har gjort sin egen tvist. Jeg har snakket med forlaget om dette :)
- C

http://fotballfrue.no/?p=10572

Det fine er jo at hun ser det selv. Det mindre fine er jo at hun gjør det uten skrupler, men når forlaget er enige så er det vel lett å lukke øynene.

Alynna
22-02-12, 21:44
Det skulle vel antas å være god folkeskikk å kreditere opphavskilde, men det er ikke noe krav. Å lage covere av andres låter er heller ikke noe man må innhente tillatelse for, sampling av andres musikk derimot, er en annen historie.

Når noen lager covere av andres låter, så får låtskriver penger per sang spilt/solgt uansett, dette kan ikke akkurat overføres til "oppskriftsverdenen" :)

maynard
23-02-12, 00:15
http://fotballfrue.no/?p=10572

Det fine er jo at hun ser det selv. Det mindre fine er jo at hun gjør det uten skrupler, men når forlaget er enige så er det vel lett å lukke øynene.

Utrolig hva du får ut av dette.
Vel, de fleste oppskrifter jeg har sett er en eller annen moderering.
Det er slik alle gjør det.
Hvis du absolutt skal klage på hennes kokebok, hvorfor i all verden ikke klage på omtrent alle andre kokebøker i hele verden?
Det blir for dumt!

Carisma
23-02-12, 23:35
Det er slik alle gjør det

det er jo et slående argument.... :cool: og siden alle kjører over fartsgrensen er det greit liksom? :rolleyes:

maynard
24-02-12, 00:20
det er jo et slående argument.... :cool: og siden alle kjører over fartsgrensen er det greit liksom? :rolleyes:

Tja, nå er det å kjøre over fartsgrensa ulovlig og farlig i motsetning, så det blir en totalt irrelevant sammenligning.

Og å klage på EN forfatters oppskriftslikhet fordi man ikke liker bloggen og/eller klesstilen til dama blir etter min mening for dumt!
Samtidig som jeg mener det at hun ikke har kopiert og rappet andre sine oppskrifter bare fordi det ligner litt.

maynard
24-02-12, 00:28
Også må jeg bare spørre:

Ingen kritikk eller noe slikt til nannah altså, men hvorfor er det tatt for gitt at hun ikke er blitt innspirert av andre sine oppskrifter? Hvorfor kunne hun gitt ut ei "lovlig" lavkarbobok?

Jeg har et par ganger laget lignende oppskrifter som henne, med den opprinnelige høykarbovarianten i bakhodet.

Supera
24-02-12, 07:41
Og å klage på EN forfatters oppskriftslikhet fordi man ikke liker bloggen og/eller klesstilen til dama blir etter min mening for dumt!
Samtidig som jeg mener det at hun ikke har kopiert og rappet andre sine oppskrifter bare fordi det ligner litt.
La oss si at jeg synes at du har kul stil og jeg kopierer din hårfrisyre og kjøper like klær. Blir det ikke da rart hvis jeg påstår at jeg har funnet på stilen selv fordi jeg brukte et annet smykke? Det er ikke ulovlig å kopiere deg, men man får da innrømme det. Det er snakk om oppskrifter som er så åpenlyst basert på en annen oppskrift og hun påstår at hun har eksperimentert på kjøkkenet og nærmeste funnet opp hjulet når hun bare har forandret bittelitt på oppskriften.

Jeg synes ikke bloggen hennes er noe ille, det er bare ikke min smak. Jeg kan godt lese rosablogging hvis det kommer fra noen jeg kjenner, men å lese rosablogging fra en person jeg ikke kjenner interesserer meg ikke. Men jeg har brukt flere av oppskriftene hennes fordi lillesøstera mi leser bloggen og vil prøve ut oppskriftene. Og de er som regel gode. :snill:

Vibeke-67
24-02-12, 12:54
Også må jeg bare spørre:

Ingen kritikk eller noe slikt til nannah altså, men hvorfor er det tatt for gitt at hun ikke er blitt innspirert av andre sine oppskrifter? Hvorfor kunne hun gitt ut ei "lovlig" lavkarbobok?

Jeg har et par ganger laget lignende oppskrifter som henne, med den opprinnelige høykarbovarianten i bakhodet.
I det innelgget som Peppa Gris lenket til lengre oppe her, skriver hun om boken og at hun kokkelerer på kjøkkenet. Og det er jo bra, og om hun da i boken skriver at hun har hentet inspirasjon eller tatt utgangspunkt i en oppskrift hvis hun har gjort det, da er det jo helt greit.
Nannah har en egen blogg hvor hun skriver hvor hun har hentet sine ideer fra hvis hun har det. Da er det mer redelig.
Det handler ikke om at man alltid skal henvise til i alle oppskrifter. Å koke fisk er å koke fisk. Men i de mer spesielle er det ok, og lavakrbo-oppskrifter har ikke vært så lenge i omløp, derfor har man som regel en opphavsmann/kvinne til knekkebrødene, kakene etc.
Jeg ville oppleve det som surt og blitt forbanna om jeg hadde brukt mye tid på å utarbeide gode og gjennomtenket oppskrifter og delt de med andre lavkarbere, også hadde en annen tatt oppskriftene mine, kopiert dem nesten 100%, og gitt dem ut i sin egen bok uten å gi noe kredit til meg.

Jeg hadde en sur opplevelse med en strikkebok her forleden. Den kom i posten og var annonsert som noe helt annet på klubbsidene da jeg bestilte den. Hele boken består av gratisoppskrifter man finner på nettet, på drops-sidene, til og med bildene de bruker på nettet er de samme! Og selv om henvisningene er korrekte er det utrolig kjedelig å betale 300 kroner for oppskrifter som ligger gratis ute.

Poenget er at det bør være noe nytt og orginalt i en ny bok. Nå tar fotballfrue bilder selv, og det er bra. Så håper jeg at hun er orginal på oppskriftene også. Den blir nok bra.

nellie
24-02-12, 13:17
Om folk står på kjøkkenet og lager en rett og ikke forteller familien sin om at "det var ikke jeg som fant det på altså", det er liksom litt annerledes enn at noen gir ut bok og tjener fett med penger på andres arbeid? Ser at dette er litt vanskelig å skille på..

Nå handler jo boken om så mye annet enn oppskrifter og det tar kanskje bort noe av "urettferdigheten" ved dette. Det er jo et konsept, på en måte, ikke "bare" en kokebok.:) Men uansett.. Credit where credit is due, er min mening. Andre får så klart mene som de vil om det.

janmesi
24-02-12, 14:46

Hva er det dere snakker om? Hvordan kan dere vite hvilke oppskrifter som er i boken? Boken er jo faktisk ikke kommet ut! Den kommer i 20. mars. Jeg synes vi burde se på dette som en meget spennende mulighet for å få LCHF debatten i sving igjen, og at vi har fått en ny talsperson som kjemper for samme sak som oss. Caroline har på bloggen sin skrevet om LCHF kostholdet flere ganger og hun har over 100 000 lesere hver dag.
beste hilsen Jan/forlagssjef

janmesi
24-02-12, 14:54
Er det ikke fremdeles det da?

Jeg håper da det - vi gjør vårt beste, men har valgt å utgi denne boken for å nå en ny og annen målgruppe. Vi må ha en miks mellom teoribøker og lettere livsstils- og kokebøker. Senere i år kommer blant annet Gary Taubes, Mark Sisson (gled dere til den!) og en bok om vitaminer- og mineraler i bruk som medisin mot sykdom.

Jeg gjentar at jeg synes overskriften på denne tråden faller på sin egen urimelighet. INGEN her har lest noe som helst av det som står i boken, og det er en oppskrift som er hentet fra en annen blogg, og det har vi skrevet i boken.

mvh Jan

Photobscura
24-02-12, 15:04
Lilla Måne har gitt ut Simon's Cat. Det holder som kvalitetssikring hva lettbent litteratur angår for min del. ;) Jeg kommer nok ikke til å kjøpe denne boka, men det har mest med at jeg ikke er helt på samme vibb som Fotballfrue.
Og at ingen vet hva som vil stå i boken er faktisk et poeng. Så kan man heller diskutere hvordan hun har gått fram i bloggen sin i forhold til oppskrifter og manglende kreditering.

maynard
24-02-12, 15:15
La oss si at jeg synes at du har kul stil og jeg kopierer din hårfrisyre og kjøper like klær. Blir det ikke da rart hvis jeg påstår at jeg har funnet på stilen selv fordi jeg brukte et annet smykke? Det er ikke ulovlig å kopiere deg, men man får da innrømme det. Det er snakk om oppskrifter som er så åpenlyst basert på en annen oppskrift og hun påstår at hun har eksperimentert på kjøkkenet og nærmeste funnet opp hjulet når hun bare har forandret bittelitt på oppskriften.

Jeg synes ikke bloggen hennes er noe ille, det er bare ikke min smak. Jeg kan godt lese rosablogging hvis det kommer fra noen jeg kjenner, men å lese rosablogging fra en person jeg ikke kjenner interesserer meg ikke. Men jeg har brukt flere av oppskriftene hennes fordi lillesøstera mi leser bloggen og vil prøve ut oppskriftene. Og de er som regel gode. :snill:

Nei, for jeg synes ikke det i noe særlig grad er åpenbart basert på andre sine oppsrkifter. Jeg kan å lage mat, eksperimentere med mat. Som skrevet før er det ikke rent få ganger jeg opplever å lage noe som er laget før, uten at jeg har lest oppskriften på forhånd. Kjemien i mat er der uansett.

Når det er sagt, basere seg på andre sine oppskrifter eller ei, så er det jeg reagerer på "heksejakten" til enkelte her. Jeg synes det rett og slett er skammelig at voksne mennesker sitter å slenger ut påstander de ikke har fasit på (slik forlagsmannen sier; hva slags oppskrifter boka har, og hva slags kred hun gir til diverse i boka vet vi ikke), og gjør narr av både blogg, klestil og mentale evner til dama.

Denne hetsekulturen på nett synes jeg er totalt forferdelig.

TrillTrall
24-02-12, 15:32
Det handler ikke om at man alltid skal henvise til i alle oppskrifter. Å koke fisk er å koke fisk. Men i de mer spesielle er det ok, og lavakrbo-oppskrifter har ikke vært så lenge i omløp, derfor har man som regel en opphavsmann/kvinne til knekkebrødene, kakene etc.

Tja... Jeg vet ikke hvor mange oppskrifter jeg har sett på lavkarbo knekkebrød, også her inne, alle er mer eller mindre identiske, men omtrent alle hevder å ha funnet på dem selv.

Chamomilla
24-02-12, 15:53
Når det er sagt, basere seg på andre sine oppskrifter eller ei, så er det jeg reagerer på "heksejakten" til enkelte her. Jeg synes det rett og slett er skammelig at voksne mennesker sitter å slenger ut påstander de ikke har fasit på (slik forlagsmannen sier; hva slags oppskrifter boka har, og hva slags kred hun gir til diverse i boka vet vi ikke), og gjør narr av både blogg, klestil og mentale evner til dama.

Jeg er fullstendig enig med deg!!

krokodillen
24-02-12, 15:55
Alt i alt kan vel denne tråden regnes som reklame: Jeg hadde hverken hørt om kokeboka eller klikket meg inn på fotballfruebloggen, nå har jeg gjort begge deler.

Målgruppen blir neppe affisert overhodet av en slik tråd som denne.

Kula
28-02-12, 20:14
Maken til surmaget og usaklig tråd, gjennomsyret av mindreverdighetskomplekser skal man jaggu lete lenge etter.

-

Beatrixie
28-02-12, 21:41

Jeg kunne ikke være mer enig!
Denne tråden er vel det drøyeste jeg har lest her inne iløpet av de 2 årene jeg har vært på lavkarbo.no
Å baksnakke Fotballfrue på det groveste uten at hun har mulighet til å forsvare seg er lavmål! Hva er dette for et fjortissopplegg?
Om man har sansen for Fotballfrue og hennes blogg eller ikke, så kan man iallefall oppføre seg sånn noenlunde sivilisert!
Jeg har hatt stor glede av å titte innom på lavkarbo.no enten jeg har trengt tips eller oppskrifter, men nå fikk jeg en dårlig smak i munnen.
Denne tråden burde vært stengt eller aller helst slettet.

Til slutt vil jeg sitere Kardemommeloven:
Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og forøvrig kan man gjøre som man vil:)
-B.

index
29-02-12, 08:34
Jeg synes det rett og slett er skammelig at voksne mennesker sitter å slenger ut påstander de ikke har fasit på (slik forlagsmannen sier; hva slags oppskrifter boka har, og hva slags kred hun gir til diverse i boka vet vi ikke), og gjør narr av både blogg, klestil og mentale evner til dama.

Kunne ikke vært mer enig. Må innrømme at denne tråden gir meg en litt flau smak i munnen...

Makat
29-02-12, 10:00
ENIG med de to siste!! Bloggen er morsom og fin for de med samme smak og interesser som henne, og kokeboka blir helt sikkert flott! Jeg for min del skal sjekke den ut akkurat som jeg gjør med de andre lchf-kokebøkene jeg kommer over! Dersom jeg liker den, kjøper jeg den:D

Her foreslår jeg stopp!!! for denne tråden.:)

Licota
29-02-12, 21:37
Jeg er helt matt jeg. Utrolig hva folk klarer å lire av seg.

Jeg for min del syns det er flott at Fotballfrue (Caroline) kommer ut med en lettlest, inspirerende bok for ungdomsgruppen, slik at de kan få fakta på bordet og få lyst til å undersøke mer om kostholdet. For en 15åring kan det nok virke særdeles lite interessant å lese Bedre uten Brød for å sette seg inn i hva LCHF handler om. Caroline bidrar med et nytt perspektiv, og hun er fresh, moderne, smart, kreativ og populær.

Jeg vil bla i boka når den kommer, men kjøper den neppe selv, men det er fordi jeg ikke så mye fagbøker.

Når det er sagt leser jeg faktisk bloggen til Caroline/Fotballfrue jevnlig, og syns det er gøy å se hvor blid og fornøyd hun er med livet sitt, og jeg har fått et inntrykk av at hun jobber hardere enn det flere av oss her inne kan si om oss selv.

krokodillen
02-03-12, 12:04
Jeg skjems også over lengden på denne tråden og enkelte deler av innholdet, men må bare spørre:

Jeg vil bla i boka når den kommer, men kjøper den neppe selv, men det er fordi jeg ikke så mye fagbøker.

Er "Fotballfruens dagbok" ment å være en fagbok???

Kanutten
02-03-12, 16:42
Jeg skjems også over lengden på denne tråden og enkelte deler av innholdet, men må bare spørre:

Er "Fotballfruens dagbok" ment å være en fagbok???
Er den ikke det?? Oppskriftsbok?? Ikke skjønnelitterær tror jeg... :o

janmesi
05-03-12, 00:09
Jeg er begeistret og sjokkert samtidig over det enorme engasjementet på denne tråden. Men er enig i at det er på tide å avslutte "debatten", fordi overskriften på tråden er fullstendig gal.

Som hennes forlegger vil jeg imidlertid gjerne invitere alle på lavkarbo.no til vårt bokbad med fotballfruen, lørdag 24. mars, i Oslo.

Dere kan lese mer om det her
http://www.lillemaane.no/event/106

Vi kommer også snart til å legge ut smakebiter fra boken på nettsidene våre.

Ønsker alle lesere på lavkarbo.no en riktig god uke!

Hilsen Jan

janmesi
05-03-12, 01:12
JA!!!!!!
Kjære Jan i Lille Måne. Denne damen her er en fabelaktig kokk og en super motivatør.
Jeg kopierer og stjeler støtt og stadig fra hennes side.

Jeg er lei av Dr. Ditt og helseguru datt. Hjelper lite med en forballfrue da jeg ikke er 16, men det er flott at det kommer ut bøker for dem og.

Jeg vil ha er type "Ingrid Espelig" bok og det er det jeg mener Mariann har!

Med vennlig hilsen
Ruth Elin bergum Sveinall

Send meg melding på jan@lillemaane.no
Vi er alltid på jakt etter nye forfattere og prosjekter. Jeg er aktiv på denne tråden fordi jeg er sjokkert over enkelte av kommentarene her, og tar vårt bokprosjekt og min forfatter i forsvar. Jeg hadde faktisk aldri trodd at jeg hadde måttet gjøre det, HER. I alle våre bøker har vi lagt inn anbefalinger til lavkarbo.no, jeg husker de første heftige debattrundene vi fikk til med Skaldeman, Dahlqvist og andre og var alltid glad over å ha lesere/brukere fra lavkarbo.no "på laget".

Selv har jeg en rekke oppskrifter og om jeg skulle lage en kokebok, skulle jeg da ha sjekket rundt om det fantes andre varianter med samme ide?

En kokebok er jo en kokebok - sjansen er jo svært stor for at noen har en liknende variant publisert ute, et eller annet sted, om det så er på web, ukeblad eller i en bok. Jeg blir også trist når jeg leser at noen sier de ikke vil kjøpe flere bøker fra Lille Måne fordi vi gir ut fotballfruens bok. Vi har jobbet hardt og systematisk i mange år for å få LCHF/lavkarbo opp på dagsorden, og det har til tider vært svært hardt arbeid med mye motstand å håndtere.

*Men ingen får ta min fårikåloppskrift*

krokodillen
05-03-12, 10:56
Vi er alltid på jakt etter nye forfattere og prosjekter. Jeg er aktiv på denne tråden fordi jeg er sjokkert over enkelte av kommentarene her, og tar vårt bokprosjekt og min forfatter i forsvar. Jeg hadde faktisk aldri trodd at jeg hadde måttet gjøre det, HER.

Jeg vet ikke, men kan tenke meg at enkelte ikke liker konseptet rosablogger generelt. Det er ikke min greie, iallfall, jeg finner det ekstremt materialistisk. MEN jeg har ikke noe problem med at andre liker det, og jeg tror ikke noe på at fotballfruen ikke er smart, som noen har hevdet her i tråden. Jeg tror tvertimot at hun har et meget bra forretningstalent, noe bloggen vitner sterkt om. Jeg tror også at boka vil selge bra i målgruppen, selv om den ikke inkluderer meg.

Hvis du vil ha flere tips om bøker, så kunne jeg tenke meg lavkarbobok for småbarnsforeldre. "Barn i balanse" finnes jo, men det er bare den såvidt jeg vet. Gjerne mange praktiske tips og enkle løsninger for sunn mat til hele familien, som barn spiser i praksis og ikke bare i ønskedrømmen, og som ikke tar allverden med tid på hverdagene.

Vi har funnet en del løsninger, men tar gjerne flere tips. For eksempel tar jeg ofte tyrkisk yoghurt i et beger med skrukork kvelden før minstejenta skal i barnehagen, og legger litt frosne bær på toppen. Setter det i kjøleskapet til neste dag, hele greia tar få sekunder, og så får hun noe annet enn fruktyoghurt som inneholder nesten like mye sukker som sjokoladepudding. Så ja, istedet for at vi må finne opp mange slike hjul hele tida, tar jeg gjerne en samling av dem i en bok.

Chamomilla
05-03-12, 11:43
Send meg melding på jan@lillemaane.no
Vi er alltid på jakt etter nye forfattere og prosjekter. Jeg er aktiv på denne tråden fordi jeg er sjokkert over enkelte av kommentarene her, og tar vårt bokprosjekt og min forfatter i forsvar. Jeg hadde faktisk aldri trodd at jeg hadde måttet gjøre det, HER. I alle våre bøker har vi lagt inn anbefalinger til lavkarbo.no, jeg husker de første heftige debattrundene vi fikk til med Skaldeman, Dahlqvist og andre og var alltid glad over å ha lesere/brukere fra lavkarbo.no "på laget".

Selv har jeg en rekke oppskrifter og om jeg skulle lage en kokebok, skulle jeg da ha sjekket rundt om det fantes andre varianter med samme ide?

En kokebok er jo en kokebok - sjansen er jo svært stor for at noen har en liknende variant publisert ute, et eller annet sted, om det så er på web, ukeblad eller i en bok. Jeg blir også trist når jeg leser at noen sier de ikke vil kjøpe flere bøker fra Lille Måne fordi vi gir ut fotballfruens bok. Vi har jobbet hardt og systematisk i mange år for å få LCHF/lavkarbo opp på dagsorden, og det har til tider vært svært hardt arbeid med mye motstand å håndtere.

*Men ingen får ta min fårikåloppskrift*

Stå på videre! Det er flott at et forlag er så profilert på lavkarbofronten!

janmesi
05-03-12, 12:40
Stå på videre! Det er flott at et forlag er så profilert på lavkarbofronten!

Takk! Skal vi da gravlegge denne tråden her?

Supera
05-03-12, 14:44
Hvis du vil ha flere tips om bøker, så kunne jeg tenke meg lavkarbobok for småbarnsforeldre. "Barn i balanse" finnes jo, men det er bare den såvidt jeg vet. Gjerne mange praktiske tips og enkle løsninger for sunn mat til hele familien, som barn spiser i praksis og ikke bare i ønskedrømmen, og som ikke tar allverden med tid på hverdagene.

Vi har funnet en del løsninger, men tar gjerne flere tips. For eksempel tar jeg ofte tyrkisk yoghurt i et beger med skrukork kvelden før minstejenta skal i barnehagen, og legger litt frosne bær på toppen. Setter det i kjøleskapet til neste dag, hele greia tar få sekunder, og så får hun noe annet enn fruktyoghurt som inneholder nesten like mye sukker som sjokoladepudding. Så ja, istedet for at vi må finne opp mange slike hjul hele tida, tar jeg gjerne en samling av dem i en bok.
Er ikke Kjernesunn Familie (http://www.cappelendamm.no/main/Katalog.aspx?contributoritemlist=7194) det? Jeg har ikke lest boka (som jeg ser nå er bøkene), men jeg tror det er moderat lavkarbokost.

krokodillen
05-03-12, 14:49
Er ikke Kjernesunn Familie (http://www.cappelendamm.no/main/Katalog.aspx?contributoritemlist=7194) det? Jeg har ikke lest boka (som jeg ser nå er bøkene), men jeg tror det er moderat lavkarbokost.

Jeg har den, det er glutenfritt, melkefritt og moderat lavkarbo (tror jeg). Men jeg bruker den ikke, i praksis, selv om den forsåvidt var interessant å lese. Siden alt er både gluten- og melkefritt, ble det mye spesielle ingredienser, så jeg har ikke prød noe særlig av oppskriftene. Lenge siden jeg har hatt den framme.

Carisma
05-03-12, 15:45
Og som viser at lavkarbo barnemat er sunn, natulig mat og ikke barnemishandling! ;)

Vibeke-67
05-03-12, 17:54
Og som viser at lavkarbo barnemat er sunn, natulig mat og ikke barnemishandling! ;)

DET hadde vært tingen, den hadde jeg garantert kjøpt :ja:
Så kunne man f eks vist til denne boken på helsestasjonen, når HS snakker varmt om grøt og får nervøse rykninger når du forteller at poden ikke får grøt men grønnsaksmos med SMØR i.....

smgj
05-03-12, 18:42
DET hadde vært tingen, den hadde jeg garantert kjøpt :ja:
Så kunne man f eks vist til denne boken på helsestasjonen, når HS snakker varmt om grøt og får nervøse rykninger når du forteller at poden ikke får grøt men grønnsaksmos med SMØR i.....
Høh - der hadde jeg glatt innført en hvit løgn og ordet "litt" i samme setning og da ville jeg gjerne hørt de "vektige" argumentene mot grønnsaksmosen... :eek:

Chamomilla
05-03-12, 18:56
Høh - der hadde jeg glatt innført en hvit løgn og ordet "litt" i samme setning og da ville jeg gjerne hørt de "vektige" argumentene mot grønnsaksmosen... :eek:

Jeg ble frarådet å gi helmelk til barna siden det gjør de mettere enn lettmelk - dermed mindre plass til annen mat. :rolleyes: Sagt av en god og rund helesøster. Men dette ble vel litt mye utenfor tema..

krokodillen
05-03-12, 21:48

Ja. Det reker jo noen der ute i tabloidene som påstår at det er barnemishandling å begrense pasta og sukker, og gi næringsrik mat istedet.

Jeg ble frarådet å gi helmelk til barna siden det gjør de mettere enn lettmelk - dermed mindre plass til annen mat. :rolleyes: Sagt av en god og rund helesøster. Men dette ble vel litt mye utenfor tema..

Utenfor tema, kanskje ny tråd hadde vært tingen. Men jeg tror det er marked for flere bøker om mat til barn, og for info om sunne og kjappe løsninger (det tar ikke lang tid å lage mat fra bunnen når man er vant til det, men noen er overbeviste om at det er umulig).

Dessuten bør snodig og gal informasjon som gis til småbarnsforeldre påpekes. Noen følger jo de feilaktige rådene.

janmesi
05-03-12, 23:27
Ja. Det reker jo noen der ute i tabloidene som påstår at det er barnemishandling å begrense pasta og sukker, og gi næringsrik mat istedet.

Utenfor tema, kanskje ny tråd hadde vært tingen. Men jeg tror det er marked for flere bøker om mat til barn, og for info om sunne og kjappe løsninger (det tar ikke lang tid å lage mat fra bunnen når man er vant til det, men noen er overbeviste om at det er umulig).

Dessuten bør snodig og gal informasjon som gis til småbarnsforeldre påpekes. Noen følger jo de feilaktige rådene.

Vi har tenkt på det og har et par alternativer på bordet! :)

krokodillen
05-03-12, 23:51
Vi har tenkt på det og har et par alternativer på bordet! :)

Bra!

Photobscura
06-03-12, 00:37
Så rådet er indirekte å drikke mer melk, antar jeg? :o

krokodillen
09-03-12, 11:03
Er ambivalent til å drøye tråden enda mer ut, men kom tilfeldigvis over denne i dag:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10069940

Fotballfruen har, i likhet med et par andre rosabloggere, fått påpakning for å drive med ulovlig markedsføring på bloggen, for andre gang.

Det har forsåvidt ingenting med boken å gjøre.

j88
09-03-12, 11:38
Er ambivalent til å drøye tråden enda mer ut, men kom tilfeldigvis over denne i dag:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10069940

Fotballfruen har, i likhet med et par andre rosabloggere, fått påpakning for å drive med ulovlig markedsføring på bloggen, for andre gang.

Det har forsåvidt ingenting med boken å gjøre.

Hun skriver selv på bloggen sin at det ikke var påpakning hun fikk, men kun veiledning. Jeg leser bloggen hennes daglig, og jeg syns at hun er veldig flink til å merke reklameinnlegg

krokodillen
09-03-12, 12:01
Hun skriver selv på bloggen sin at det ikke var påpakning hun fikk, men kun veiledning. Jeg leser bloggen hennes daglig, og jeg syns at hun er veldig flink til å merke reklameinnlegg

Det sto påpakning i artikkelen jeg lenket til. Jeg la merke til dette da jeg klikket meg inn i bloggen pga denne tråden, og har en viss opplæring i kildekritikk, kan du si :D - stoler mao hverken på blogg eller vg, men stoler på det jeg ser selv.