View Full Version : Ny på LCHF


angel69
22-02-12, 10:50
Hei!
Da har jeg bestemt meg til å prøve LCHF, vet at kroppen min liker seg på lavkarbo etter å ha prøvd Ketolyse for mange år siden.

Har greid å legge på meg 15 kg siden jeg giftet meg og fikk barn for 10 år siden. Jeg er 158 cm og veier 89 kg:eek: Det verste er at jeg ikke føler meg så tung, men irriterer meg mest at jeg ikke kan få på meg tøy som jeg liker:(

Satser på å spise max.50 gr.karbs.pr.dag. Eller burde jeg starte med mindre karbs.?

Er litt "rusten" og har litt spørsmål:
1. Er det noe begrensning med nøtter og ost?
2. Kan jeg ta meg et par glass vin i uken?
3. Hvilken vitaminer tar dere i tillegg til maten?
4. Har dere noen gode Smoothies som kan brukes som frokost, er det da best å bruke tyrkisk eller gresk yougurt?

Takker for svar og jeg leser nå masse på Lavkarbo sidene og prøver å skaffe meg mest mulig info.:p Er super motivert og håper at det fortsetter til jeg har nådd målet mitt med ned 30 kg......

index
22-02-12, 11:42
Rundt 50gram burde være helt OK det. Jeg for min del har gått ned 16 kg siden august på 50-70g. Så det er fullt mulig.

Et glass vin nå og da går greit, men unngå de søte variantene.

Nøtter og ost er OK, men enkelte kan oppleve at melkeprodukter generelt er en showstopper. Jeg for min del har ikke merket stort til dette.

Det eneste jeg inntar nå som jeg ikke gjorde før er magnesium mot kramper. Ellers tar jeg B-vitamin, nattlysolje og Omega 3, og iblant C-vitamin. Men disse tok jeg før jeg begynte på lavkarbo også.

Smoothie aner jeg ingenting om, har aldri smakt det engang...

angel69
22-02-12, 13:49
Takk for svar index!:) Da skal jeg prøve å holde meg på rundt 50 karbs.

Hadde innkjøp av:
* Fiberhusk
* Sesamfrø
* Solsikkekjerner
* Mandelmel
Skulle også ha kjøpt JB......men for noen priser!!!:eek: Hvor kjøper dere disse varene til en grei pris?

index
22-02-12, 14:17
JBKM er ikke noe å trakte etter synes jeg! Har brukt det et par ganger, men kuttet det helt ut nå. Det har den egenskapen at det gjør ellers gode retter og sauser fullstendig slimete og uspiselige. Så jeg ville prøvd andre alternativer for å gjøre rettene tykkere.

Marella77
22-02-12, 14:30
Vil bare si hei og lykke til! Dette klarer du!!! :heia: :heia: :heia: :)

Jeg tar vitaminene som jeg får kjøpt på www.ketolyse.no.
Jeg spiser valnøtter hver dag, men kanskje lurt å begrense seg litt ;)

VSB
22-02-12, 15:54
Smoothie kan du søke etter på oppskriftsforumet. Ellers har jeg proteinpulver fra iherb stående som jeg blander med vann, fløte, h-melk, kokosolje eller litt linfrøolje, alt etter behag. Kjøper det og mye mer på iherb.

Tips til iherb handling: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=36018&page=86

Oppskrifter: http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=125

Ellers tar jeg gjerne litt på slump, egg / eggehvite eller plomme (rester fra baking eller matlaging), litt bær, fløte osv som over. Sjelden jeg følger oppskrift...

angel69
22-02-12, 18:30
Tusen takk for linker til smoothie!:)

Gleder meg til å ta disse stegene sammen med dere til en litt mindre utgave av meg selv:p

Flere spørsmål kommer sikkert, det blir spennende å se resultatet på mandag etter første uke på LCHF.:)
Har vært på kjøkkenet i flere timer i dag og laget, nøttemuffins, sesamkjeks og lavkarbo brød med rømme/mandler og sesamfrø. Alt ble faktiskt helt nydelig - er nå forberedt til å dra på hytta;):p

:p

Yrla
22-02-12, 19:31
Takk for svar index!:) Da skal jeg prøve å holde meg på rundt 50 karbs.

Hadde innkjøp av:
* Fiberhusk
* Sesamfrø
* Solsikkekjerner
* Mandelmel
Skulle også ha kjøpt JB......men for noen priser!!!:eek: Hvor kjøper dere disse varene til en grei pris?på iherb.com

angel69
22-02-12, 19:36
Supert! Tusen takk Yrla:D

doLL
26-02-12, 22:58
Gratulerer med omlegging!Er temmelig ny i gamet selv,men har fått masse nyttig informasjon via Dr Hexebergs bok "Frisk med Lavkarbo" og "Bedre uten Brød" som er skrevet av Christian B.Allan og Wolfgang Lutz.OG her på forumet er det sååå mange hyggelige mennesker som deler god info og erfaringer.Er bare å spørre:D

Lykke til :D

toneeli
18-04-12, 20:57
Hei.
Har for 4 uker side avslutta et kurs i HFLC,kurset gikk over 8 uker, og jeg mistet ca 4 kg,og 7 cm rundt midjen ,men etter 6 uker på kurset var det stopp. Det er 4 uker siden kurset var slutt,og vekta står stille. Hva gjør jeg feil?? Synes jeg spiser riktig .

index
18-04-12, 21:52
Ikke lett å si hva du gjør feil når du ikke sier hva du gjør, egentlig...:rolleyes:

senka
19-04-12, 01:51
Hei!
Da har jeg bestemt meg til å prøve LCHF, vet at kroppen min liker seg på lavkarbo etter å ha prøvd Ketolyse for mange år siden.

Har greid å legge på meg 15 kg siden jeg giftet meg og fikk barn for 10 år siden. Jeg er 158 cm og veier 89 kg:eek: Det verste er at jeg ikke føler meg så tung, men irriterer meg mest at jeg ikke kan få på meg tøy som jeg liker:(

Satser på å spise max.50 gr.karbs.pr.dag. Eller burde jeg starte med mindre karbs.?

Er litt "rusten" og har litt spørsmål:
1. Er det noe begrensning med nøtter og ost?
2. Kan jeg ta meg et par glass vin i uken?
3. Hvilken vitaminer tar dere i tillegg til maten?
4. Har dere noen gode Smoothies som kan brukes som frokost, er det da best å bruke tyrkisk eller gresk yougurt?

Takker for svar og jeg leser nå masse på Lavkarbo sidene og prøver å skaffe meg mest mulig info.:p Er super motivert og håper at det fortsetter til jeg har nådd målet mitt med ned 30 kg......

Hei og velkommen tilbake:)
Håper du finner masse svar på forumet og mange oppskriter.Masse lykke til:)

vimsen85
23-04-12, 10:54
Velkommen og lykke til! :heia:

Det er veldig stor forskjell på nøtter. Cashewnøtter har f.eks en del karbs. Ellers er nøtter i begrensede mengder en veldig god kilde til næringsstoffer. Spesielt mineraler.

Signis82
28-05-12, 00:41
Så spennende! Startet opp for første gang i starten av mai i år og har mistet 8 cm rundt livet til nå, er supermotivert og leser og lærer så godt jeg kan :-)

senka
28-05-12, 00:58
Supert på så kort tid,gratulerer masse:heia::heia:

Larkollen
07-12-13, 21:10
Velkommen:)
Jeg er også ganske ny og synes dette er spennende. Har prøvd mye og kan mye om kosthold men aldri turt å prøve lchf! Etter tre uker har det begynt å skje noe så det er moro:)