View Full Version : Forvirra ang kalorier


milja
10-06-12, 21:14
Noen her sier man ikke skal tenke på kalorier og bare telle karbo. Andre sier man må det for å klare å gå ned i vekt. Jeg skal ned 10 kg, er 163 cm og veier 72 kg. Kan noen hjelpe?

Nerthus
10-06-12, 21:53
Du stiller en del basic spørsmål over de siste dagene - jeg anbefaler deg å lese grundig gjennom nybegynnertråden jeg linker til i min signatur, som jeg har anbefalt før :)

Det første og eneste du skal bekymre deg for de første 3-4 ukene er å spise riktig mat, variert, drikke nok vann, nok grønnsaker, og velge gode og rene råvarer.
Når det så har gått en måneds tid, kan du ta en liten sjekk på vekt OG målebåndet! for å se om det har skjedd noe spennende i kroppen din :)

De første par ukene anbefaler jeg uansett at du ikke tenker på noe annet enn å spise deg mett på ordentlig mat, da du kan få abstinenser som gir sug etter karbohydrater.

Bakgrunnen for at noen må fokusere på kalorier, er at disse - som gjerne har spist lavkarbo i månedsvis uten vektnedgang - ikke har den naturlige stoppen i mengdeinntak på et lavkarbokosthold. Dette vet du ikke om du har før du har holdt på en stund, så spis god og variert mat, bli komfortabel med kostholdet, og ikke bekymre deg så mye, DET kan nemlig like gjerne stanse en vektnedgang... :)

index
11-06-12, 09:08
Enig med Nerthus her. Venn deg til maten først, og spis deg god og mett. Om du så etter en måned eller to ikke har gått ned noe, eller om vektapet stopper helt opp, da kan du vurdere å begynne å telle. Jeg for min del har gått ned over 19 kg sidan august uten å telle en eneste kalori, og håper å slippe å tenke kalorier i fremtiden også. I praksis så metter lavkarbokostholdet såpass mye bedre at antallet kalorier blir lavere helt automatisk...

VSB
11-06-12, 22:31
Jeg gikk ned 14 kg uten å telle, det er først de siste 4 jeg har fulgt med på kcal og bare ca. Jeg har imidlertid mange forhold som påvirker metthetsfølelse og spising.