dingpot
25-05-05, 16:34
Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på å lage en lavcarbo "Pie-crust" - paibunn. Og gjett om det funka! :D Bunnen har totalt kanskje 1g karbo (vegefuel soyaprotein 0 g kh per 100g)
Bunn:
3 dl soyaprotein
100 gram smør
1 eggehvite
1/2 ts salt
Bland mel og salt i en bolle. Tilsett kaldt smør i biter og eggehviten, og kna deigen jevn. La den stå kaldt en liten stund (15 min). Trykk deigen ut i paiformen, og dekk med aluminiumsfolie. Stekes ved 200 grader i ca 15 minutter. Ta bort folien og stek videre i 10-15 minutter til.
Fyll:
200 gram kjøttdeig (eller annet kjøtt)
evt 1/2 løk (om karbo-budsjettet tillater det)
tacokrydder uten sukker
evt hvitløk
1 tomat
en neve oliven (helst grønne)
en neve jalapenos
en neve ruccola eller spinat
3 egg
1 dl fløte (evt creme fraiche)
1ss fersk persille
300 g ost
Server med frisk salat og rømme! (og evt tacosaus)
Stek kjøttdeigen (og løk) og bland inn krydder. Legg fyllet på paibunnen. Legg biter av ruccola/spinat, jalapenos, oliven og tomat oppå. Bland eggene med fløten og persillen, og hell over fyllet i paibunnen. Strø over med ost. Stek videre i ovnen i 20-30 minutter. Bunnen blir skikkelig crispy og god! Bon Appetit!
:cool:
Man kan selvfølgelig variere fyllet som man vil! En løk, litt tomatpure, en tomat, krydder, ost og kanskje noen oliven, og du har en kjempegod ostepai!
Næringsinnholder er ca slik: 3200 kalorier, 17g karbo (med ketolyse soyaprotein, ikke medregnet krydder. Deler paien i 8, har du 400kcal og 2,2 g karbo per stykke. Husk å telle evt rømme, salsa eller salat du har ved siden av.
Bunn:
3 dl soyaprotein
100 gram smør
1 eggehvite
1/2 ts salt
Bland mel og salt i en bolle. Tilsett kaldt smør i biter og eggehviten, og kna deigen jevn. La den stå kaldt en liten stund (15 min). Trykk deigen ut i paiformen, og dekk med aluminiumsfolie. Stekes ved 200 grader i ca 15 minutter. Ta bort folien og stek videre i 10-15 minutter til.
Fyll:
200 gram kjøttdeig (eller annet kjøtt)
evt 1/2 løk (om karbo-budsjettet tillater det)
tacokrydder uten sukker
evt hvitløk
1 tomat
en neve oliven (helst grønne)
en neve jalapenos
en neve ruccola eller spinat
3 egg
1 dl fløte (evt creme fraiche)
1ss fersk persille
300 g ost
Server med frisk salat og rømme! (og evt tacosaus)
Stek kjøttdeigen (og løk) og bland inn krydder. Legg fyllet på paibunnen. Legg biter av ruccola/spinat, jalapenos, oliven og tomat oppå. Bland eggene med fløten og persillen, og hell over fyllet i paibunnen. Strø over med ost. Stek videre i ovnen i 20-30 minutter. Bunnen blir skikkelig crispy og god! Bon Appetit!
:cool:
Man kan selvfølgelig variere fyllet som man vil! En løk, litt tomatpure, en tomat, krydder, ost og kanskje noen oliven, og du har en kjempegod ostepai!
Næringsinnholder er ca slik: 3200 kalorier, 17g karbo (med ketolyse soyaprotein, ikke medregnet krydder. Deler paien i 8, har du 400kcal og 2,2 g karbo per stykke. Husk å telle evt rømme, salsa eller salat du har ved siden av.