View Full Version : Hva kan man bytte brunt sukker med?

Modern
05-05-13, 09:19
I D2 på fredag fikk jeg endelig se oppskrift på Kafé Bacchus' fantastiske Kahluakake. Kaken er nå testet ut i vanlig høykarboformat, men det må da gå an å få den over i en lavkarbovariant, eller?

Problemet er hva i alle dager jeg skal bytte ut brunt sukker med. Det er brunt sukker i bunnen (som er en marengsbunn med ca 30 g brunt sukker per eggehvite). I tillegg er det brunt sukker i kremfyllet (like mengder brunt sukker, smør og kremost, samt nesten dobbel mengde kremfløte).

Noen forslag?

nellie
05-05-13, 09:25
Sukrin gold:)

Modern
05-05-13, 09:30
Det har jeg aldri hørt om. Hvor får man tak i det? Helsekost? Eller må man bestille? Og bruker man lik mengde søtning?

Dietta
05-05-13, 10:25
Helsekost, eller på nettet (http://butikk.funksjonellmat.no/products/sukrin-gold-500-g) :)

Jammo
05-05-13, 22:03
Sukrin gold :) Anbefales :D Kjempegod! Jeg fikk tak i det på Sunnkost :)

Lich
06-05-13, 05:48
Jeg har prøvd Sukrin gold og synes ikke det smaker noen ting.Ser pent ut og lukter godt,men ingen smak,så rart.

Supera
06-05-13, 06:52
Kahlua har masse, masse sukker i seg... Skal det mye Kahlua i kaka? Eventuelt kan du lage egen sukkerfri kaffelikør.

nellie
06-05-13, 12:36
Synes sukrin gold er innmari godt, jeg.:) Spesielt når den smelter.

Jammo
07-05-13, 18:30
Synes sukrin gold er innmari godt, jeg.:) Spesielt når den smelter.
Mmm. :) Men har ikke smakt den smeltet enda :) Smaker vel som karamell?

Modern
08-05-13, 13:30
Kahlua har masse, masse sukker i seg... Skal det mye Kahlua i kaka? Eventuelt kan du lage egen sukkerfri kaffelikør.

Det er snakk om 4cl - ca 40 g Kahlua. I underkant av halvparten er karbohydrater, så da tilsvarer det i underkant av 20 karbohydrater. Kremfløten tilfører også rundt 20 karbohydrater. Det betyr at kaken dessverre ikke går i null hva angår karbohydrater, men jeg tenker at det uansett er akseptabelt.

Eventuelt kan man jo, som du påpeker, lage sukkerfri kaffelikør. I oppskriften er alternativet å bruke sterk espresso, så det går visst det også.

Moogie
08-05-13, 15:32
Finnes det noe brunn sukker alternativ på iHerb? Har akkurat tentk å sende inn en bestilling i nærmeste dagene.