View Full Version : Feil på matvaretabellen.no?

smoothieboy
19-11-13, 18:50
Jeg veier maten for å få oversikt over hvor mye kalorier, fett, protein og karbo jeg får i meg.

Bruker et regneark til dette, og la merke til en uoverensstemmelse i en av oppskriftene mine. Det kan se ut som kaloriinnhold i grønnsaker og kjøtt beregnes på forskjellige måter.

Tar utgangspunkt i tallene for fett, protein og karbo på http://www.matvaretabellen.no/.

Først "Paprika, grønn, rå":

0,3 g fett * 9 kkal + 2,8g karbo * 4 kkal + 0,8 protein * 4 kkal = 17,1 kkal

I matvaretabellen står det derimot at 100 g grønn paprika inneholder 21 kkal. Er ikke det litt rart?

Regner så ut for "Kylling, bryst, filet, uten skinn, rå":

1 g fett * 9 kkal + 0 g karbo * 4 kkal + 23,8 g protein * 4 kkal = 104,2 kkal

I matvaretabellen står det at 100 g kylling inneholder 104 kkal hvilket stemmer bra med utregningene.

Hvordan henger dette sammen? Det har ikke noe med fiberinnholdet i grønnsakene å gjøre siden dette er utelatt fra det totale karboinnholdet, og fiber er ikke energigivende.

Kanutten
19-11-13, 19:02
Jeg veier maten for å få oversikt over hvor mye kalorier, fett, protein og karbo jeg får i meg.

Bruker et regneark til dette, og la merke til en uoverensstemmelse i en av oppskriftene mine. Det kan se ut som kaloriinnhold i grønnsaker og kjøtt beregnes på forskjellige måter.

Tar utgangspunkt i tallene for fett, protein og karbo på http://www.matvaretabellen.no/.

Først "Paprika, grønn, rå":

0,3 g fett * 9 kkal + 2,8g karbo * 4 kkal + 0,8 protein * 4 kkal = 17,1 kkal

I matvaretabellen står det derimot at 100 g grønn paprika inneholder 21 kkal. Er ikke det litt rart?

Regner så ut for "Kylling, bryst, filet, uten skinn, rå":

1 g fett * 9 kkal + 0 g karbo * 4 kkal + 23,8 g protein * 4 kkal = 104,2 kkal

I matvaretabellen står det at 100 g kylling inneholder 104 kkal hvilket stemmer bra med utregningene.

Hvordan henger dette sammen? Det har ikke noe med fiberinnholdet i grønnsakene å gjøre siden dette er utelatt fra det totale karboinnholdet, og fiber er ikke energigivende.

For det første utgjør 3 kcal pr 100 gram så mye. For det andre er det nok helt sikker snakk om hvor mange desimaler og avrunding.

index
21-11-13, 12:59
Sikkert en desimalfeil. Men du legge neppe på deg av den....

Jeg for min del nøyer meg med å telle karbohydrater, og da kun sånn omtrentlig i form av lett hoderegning. Føler du at du har nytte av all denne tellingen?

sylwester
22-11-13, 03:39
Hvis det bare var avrundingsfeil så skulle energien være i område 16,2 - 18,0 kcal. Faktumet er jo at 4kcal/g protein/karbo og 9kcal/g fett sikkert ikke er så "runde" i virkeligheten. Litt usikker på hvordan de kommer frem til komposisjonene, men jeg vet endelig kcal kommer fra en forbrenning.

I tillegg er jo dette en tabell med tall og det kan være at en av verdiene er feil.. Det blir f.eks. helt riktig hvis det er 3,8g kbh/100g :-p

Yrla
23-11-13, 21:27
Det er kanskje to forskjellige paprikaer som har blitt målt da? Noen paprikaer smaker litt søtere enn andre, gjør de ikke det da? fargeforskjeller spiller nok en rolle.

Photobscura
25-11-13, 20:10
Mener at rød paprika har litt mer karbohydrater enn grønn og gul, men til gjengjeld skal den inneholde mer c-vitaminer.

sylwester
25-11-13, 22:59
Når man måler slikt så er det som ender opp på en tabell et gjennomsnitt av mange eksemplarer. Dvs. en paprika kan variere fra det som står i tabellen. I tillegg til dette kan et produkt endre næringsstoffer som følge av ny produksjonsmetode el.l. Et godt eksempler på begge situasjonene er FBI's test av Omega-3 i laks (http://www.nrk.no/livsstil/lite-omega-3-i-oppdrettslaks-1.7487978). Det oppsiktsvekkende der var ikke at Lerøy hadde minst andel Omega-3, men at Tines salmalaks var nest sist. Omega-3-verdiene har i tillegg blitt halvert de siste 10 årene fordi leverandørene har begynt å fore fisken med grønnsaksbasert fôr, mens de benyttet mer fiskemel før.

Pearl
26-11-13, 10:04
Mener at rød paprika har litt mer karbohydrater enn grønn og gul, men til gjengjeld skal den inneholde mer c-vitaminer.
Vi som er på eurodiett kan spise ubegrenset av grønn paprika, men må begrense rød og gul. Regner med at det er fordi den grønne har mindre karbohydrater enn de andre.