View Full Version : Januar-starterne

Sider : [1] 2

engeljenta30
04-01-14, 20:55
hei alle:) jeg har et mål om 10 kg ned til 28 mars da min mor skal feire 50-årsdag den helga og da skal jeg synge og da vil jeg føle meg fresh.

noen som blir med? jeg skal veie meg i morgen, men tenker å ha veiedag hver mandag:)

nellie
04-01-14, 20:58
Jeg er med.:) Har planer om litt mer atkinsopplegg, men.. Går nesten for det samma.:)

Målet mitt er ned ca 18 kg til sommeren.

engeljenta30
04-01-14, 21:10
supert:) jeg skal veie meg i morgen, for skal starte igjen da, men skal og veie meg mandag så da kan vi ha felles veiedag hver mandag:)

Skautrollet
04-01-14, 22:53
Hei! Jeg blir gjerne med. Jeg vil også starte med de 10 første kiloene, og ser fordelen av å være fler som støtter hverandre. Har tatt frem målebåndet og badevekten og føler meg klar til å snu om kostholdet…igjen...

engeljenta30
05-01-14, 10:44
så fint skautrollet at du vil være med:) veide meg i dag og vekta viste 75,5 for 3 uker siden veide jeg 74,6 så det går greit, men i morgen er den offisielle veiedagen min, skal veie meg hver mandag:)

JojoJulie
05-01-14, 12:42
Hei! Kan jeg også være med? Startet torsdag på 80kg, og håper på 18kg ned... Gjerne veiedag på mandager. Aldri prøvd lavkarbokost før, så har lest og lest, håper jeg klarer det!

nellie
05-01-14, 12:44
Jeg kommer ikke til å ha noe fast veiedag. Men veide 91 i dag. Veide 93 på det "verste" etter jul, men har ikke hatt noe godt kosthold i mellomtiden heller, så.. Fornøyd med 91.

Håper på å bli kvitt et par vannkilo nå da, så kan vi begynne å snakke reell vektnedgang etter at denne uka er over.

Spiste en skikkelig kraftfrokost i dag, så jeg unngår å bli fristet av saker og ting. Siklet litt på de nesten ferske grovskivene som lå på benken, men. Nå er jeg mett.:o

Ejan
05-01-14, 14:51
Nytt år nye muligheter. i 2013 gikk jeg ned fra 86 til 78kilo og nå håper jeg og ta av de siste 10 innen sommeren! Lykke til alle sammen.

kulan
05-01-14, 15:07
Jeg er med! Skal også ned rundt 10 kg. 89 kg i dag. Har tyvstartet litt, har hatt 3 dager med lavkarbo til nå.
Kommer nok til å gå alt for hard ut, med alt for lite karbohyrdrater, men, men :)

engeljenta30
05-01-14, 15:22
vært ute og gått 3 km i dag, det er ikke så mye kanskje, men det er en start ihvertfall:)

Eria
05-01-14, 15:31
Jeg er med! Har først og fremst begynt på lavkarbo for å legge om kostholdet, men om det går av et par kilo også, protesterer jeg ikke på det. Har som mål å gå tilsammen 30 km kommende uke.

engeljenta30
05-01-14, 17:48
velkommen til dere andre:) selvfølgelig kan du være med jojo julie, veiedag i morgen:)

izze
05-01-14, 18:00
Hei. :) Jeg vil gjerne være med òg! :)
Har satt meg et delmål på -10kg i første omgang. Har aldri prøvd Ketolysekuren/lavkarbo før, så dette kan bli veldig spennende! :cool:

Pisces89
05-01-14, 19:23
Jeg er også med! Har allerede holdt på siden 2. Januar og gått ned 2,3 kg :D

engeljenta30
06-01-14, 00:47
oj pisces, hva har du gjort? hehe

Stindius
06-01-14, 02:32
Har lyst å prøve å henge med jeg og. Har vært av og på lavkarbo i ca 4 år nå.. Resultat; minus 18 kilo. Så det funker på meg, minuset er at det er så himla lett å legge på seg igjen, om man ikke holder seg til dette kostholdet, og det er ikke alltid like lett i høytider som feks julen. Så da er jeg klar for nye utfordringer med dere :)

Pisces89
06-01-14, 06:50
oj pisces, hva har du gjort? hehe

Det meste er nok vann :) Hehe.
Har bare fulgt kuren, men ikke helt slavisk heller faktisk. Fortsetter nok ikke i dette tempoet :P

Pisces89
06-01-14, 06:51
Hva spiser dere ila en dag? :D
Jeg sliter litt med lunsj på jobb og skole…. Dårlig fantasi kanskje..

kilovis
06-01-14, 07:53
Slenger meg med jeg også. Jeg kommer direkte fra Librakurs og fortsetter over i ketolyse.

Gikk ned 10 kr på Libra, men så begynte det å stagnere, og ketolyse vet jeg virker.
Vekt 2 januar var 83,2 kg, og idag var den nede på 81,7, så det går nå veien.

Vil ned til under 70 kg en plass.

annex
06-01-14, 08:48
Jeg blir med, setter meg som mål 5 kg, og med hovedfokus på sunt kosthold og å få inn gode matvaner. Jeg er for slapp med matlagning for tiden, så da blir det for dårlig kosthold her i huset.
I tillegg er mine personlige utfordringer å kutte røyken helt og kutte alkohol til nærmest null.

kulan
06-01-14, 08:53
Første veiedag: 88,7. Blæh!
Har fulgt reglene for Atkins induksjon i en uke nå, 4 egg til frokost, middag har stort sett vært rent kjøtt med litt salat til og 2-3 egg med kakao/splenda til kvelds.
Jeg har vært igjennom 'hodepinefasen' og har nådd 'obstruksjonsfasen', hehe. Derfor prøvde jeg meg på rundstykker til frokost, hele linfrø,fiberhusk, malte mandler og egg. Var helt greit med smakfullt pålegg.
Vel, da er jeg i gang!

MajaKr
06-01-14, 09:08
Hei alle sammen :) Eg hiver meg på her!

Eg begynte på lavkarbo i april 2013, og gikk ned nesten 10 kg fram til oktober. Trente masse og spiste riktig :) Så ramla eg rett av lasset i november...og har ikkje klart å hente meg inn igjen. Har ikkje veid meg etter det, men i dag starter eg på igjen :) Kommer til å veie meg på fredag! Har nok gått opp 3 kg eller meir...

Men i dag er det ein ny start igjen ;)
Målet er ned 8-10 kg til mai/juni/juli :)

I dag er første fotballtrening for sesongen, og i morgen skal eg trene styrke etter gammelt! Og eg gleder meg (litt i allefall) ;)

Lykke til folkens! :)

MajaKr
06-01-14, 10:28
Vil anbefale somebody.no

wirow_84
06-01-14, 11:32
Jeg kommer ikke til å ha noe fast veiedag. Men veide 91 i dag. Veide 93 på det "verste" etter jul, men har ikke hatt noe godt kosthold i mellomtiden heller, så.. Fornøyd med 91.

Håper på å bli kvitt et par vannkilo nå da, så kan vi begynne å snakke reell vektnedgang etter at denne uka er over.

Spiste en skikkelig kraftfrokost i dag, så jeg unngår å bli fristet av saker og ting. Siklet litt på de nesten ferske grovskivene som lå på benken, men. Nå er jeg mett.:o

Og vi som lå nesten likt før jul - inne på 85 før jul tråden! Jeg og gjorde et hopp til nærmere 91 etter jul og nyttårsfeiringa, men idag har tydeligvis mye av vannet dratt, så nede på 88,4 igjen! (dvs. 0,3 kg opp siden julaften), så satser på at det blir sånn for deg og!

Henger meg forresten gjerne med her jeg og :) startet i november, men kommer nok til å følge denne tråden og :)

nellie
06-01-14, 13:11
Og vi som lå nesten likt før jul - inne på 85 før jul tråden! Jeg og gjorde et hopp til nærmere 91 etter jul og nyttårsfeiringa, men idag har tydeligvis mye av vannet dratt, så nede på 88,4 igjen! (dvs. 0,3 kg opp siden julaften), så satser på at det blir sånn for deg og!

Henger meg forresten gjerne med her jeg og :) startet i november, men kommer nok til å følge denne tråden og :)

Kroppen min samler gjerne vann i både uker og måneder etter noe sånt, så det går nok sakte, men sikkert, av.:)

Har hatt så vondt i hodet siden i går. Kjennes uten tvil ut som sukkeravvennings/ketosehodepine. Fysj.

BigInJapan
06-01-14, 14:17
Jeg vil gjerne være med. Jeg gikk ned 8 kg fra april til november og i november gikk jeg opp 2 kg og så 4 kg i desember... Jeg har spist uante mengder med snop i desember...

Jeg vet at om jeg bare kommer i gang vil dette gå bra for jeg trives med et kosthold uten så mye karbohydrater. Jeg klarer ikke stor fettmengde, men øker litt i forhold til normalt. Om det blir for mye fett er jeg konstant kvalm og det er ikke noe jeg klarer å holde p med i alt for lang tid.

Jeg trener hver dag. Noen dager bare 15 min styrke men som oftest har jeg aktiviteter på 30 - 90 min.

engeljenta30
06-01-14, 17:32
jeg spiser som regel 2 egg til frokost og 2 egg til lunsj og løvbiff med bernaise og grønnsaker til middag.

i går viste vekta 75,5, i dag viste den 74,8 så går nedover:)

JojoJulie
06-01-14, 18:29
Så moro at så mange er med! Gratulerer med nedgang Engeljenta30!
Her går det ganske bra. Slitt med skikkelig hodepine i helga, men bedre i dag.

2/1: 80kg
6/1: 78,7kg. Ned 1,3kg

Veldig lurt med litt mattips. I dag har min dag bestått av: frokost 2store osteskiver og skinke. Lunsj: rester fra i går.. Svinefilet med soppstuing og gratinerte blomkål/brokkoli. Middag: 2 hjemmelagde karbonader med fløtesaus, kokt blomkål og tyttebærrømme. Stapp mett!

Jeg følger vel egentlig mest LCHF, men trives her 😊

engeljenta30
06-01-14, 18:36
du jojo julie, spiser du så lite hver dag? tusen takk forresten:)

otis95
06-01-14, 18:45
Jeg er også med! Har allerede gått ned en god del kilo på et år (22 kg) pga kjærlighetssorg (fikk han tilbake da) og adhd medisiner. hehe. Nå har meg og typen en godteavtale. Ingen brus, snop, kaker, ol. utenom når det er store dager/feiringer. Ikke så mange av de altså :P hehe Det å lage godteri og desserter uten sukker, er lov. Ellers hadde jeg dødd :P

Nå har jeg ikke tenkt å ha noe meget strenge greier, men i hovedsak holde meg unna pasta, hvetemel og sukker. Resten får være litt hipp som haps. Kommer ikke til å kutte ut potet og andre grønnsaker, siden jeg ikke reagerer noe særlig på det :)

Pisces89
06-01-14, 19:01
Idag fikk jeg for første gang følelsen jeg har savnet på lavkarbo (Har spist lavkarbo i rykk og napp over en periode på flere år)
og det er at man føler seg så sunn og "lett" :D
Selvom jeg er ca 94kg tung (Startet på 96,6) så er det litt godt å kjenne på den følelsen :)

engeljenta30
06-01-14, 19:13
skal egentlig være med ei jeg kjenner på trening i morgen, har utsatt det og utsatt det pga føler meg svær og hu er slank og pen, huff

Stindius
06-01-14, 19:30
Okey...første veie-dag: 75 kg. Var 77 kg lørdag, å her renner det av i form av vann tenker jeg :D

St. Cecilie
06-01-14, 19:42
Kan jeg være med her? Jeg begynte egentlig hos oktoberstarterene men ehhh...det gikk ikke så bra i nov og des. :-/
Nå har jeg aldri veid så mye som jeg gjør i dag, har aldri hatt så mange "vondter" som i dag. Jeg ønsker å være en aktiv mor som har mye overskudd - ikke hun som overlever på kaffe og sovner til 21 nyhetene. :-/

Kjøpte meg ny vekt rett før nyttår, men begynte først i dag med aktiv veiing og ketolyse.
Surret litt paprika, hvitløk og chili i panne og heiv oppi en blanding av fløte og creme fraiche og doen biter norzola. Oppi ildfast form med kyllingfilet og volia! Nom. :D

JojoJulie
06-01-14, 20:28
du jojo julie, spiser du så lite hver dag? tusen takk forresten:)

Syns du det er så lite da? Frokosten er gjerne litt større, men i dag var det det jeg hadde tid til å raske med meg..
Men ja, spiser bare 3 ganger daglig, men hender det blir litt småspising på kvelden, som skinke, ost, avocado, nøtter o.l.

Cherie86
06-01-14, 22:18
Hei:)
Kan jeg bli med dere?
Jeg har tidligere gått ned fra 103 kg til 91 kg med ketolyse og har ligget på 91 kg i litt over et år.
Nå ønsker jeg å gå ned til 80 kg frem til sommeren og kan helt sikker trenge litt motivasjon på veien:p

sampli
06-01-14, 22:24
:heia:
Heia alle sammen!

Jeg vil gjerne være med som januarstarter! Starter med "ketolyse/atkins-induksjon" nå, og satser på å gå fra lett overvekt til lav normalvekt det neste halve året. Lykke til alle startere!

izze
06-01-14, 22:41
Jeg startet på Fredag 3.Januar, vekten stod da på 106.4. Veide meg idag og da stod den på 104.0. :D
Jeg spiser som regel egg og bacon til frokost/lunsj, eller eggerøre og spekeskinke. Spiser vanlig middag, men da uten poteter/pasta. Lager meg av og til salat til kvelds. Venter fortsatt på å få boken i posten sånn at jeg får litt mer innsikt på hva jeg kan spise og ikke. :)
Masse lykke til alle, dette ska vi klare!! ;)

Pisces89
06-01-14, 22:49
Hei dere.

Tar dere tablettene som følger med på ketolysekuren?
Jeg fikk mine i posten idag, så skal begynne imorgen :)

Eria
06-01-14, 22:53
Har inntrykk av at så mange følger en bestemt kur til punkt og prikke, mens jeg tar det litt på innfallsmetoden, så lege jeg holder meg unna potet, ris, pasta, frukt, sukker og hvetemel.

Lurer litt på fordeler og ulemper med kur versus egenkomponert. Erfaringer?

kulan
06-01-14, 22:54
Nettopp bakt brød til barna. Ikke lett å holde seg unna når jeg smører varme brødskiver med smør og brunost til kvelds. Uff, jeg er veldig glad i brød. Men klarte å la være!
Noen som har prøvd den hvite lavkarbo brødmiksen som er å få kjøpt? Det er litt for tidlig for å innføre det for meg,men greit å ha noe å se fram til om ett par mnd tid.

Cherie86
06-01-14, 23:05
Hehe.. Å der hadde jeg slitet.. Elsker all bakst:-/ jeg har forsøkt meg på flere forskjellige brødmikser slik at jeg ikke skal spise meg lei på en type:-P nå har jeg helt dilla på lavkarbobrødet fra rimi:-P

Jean1986
06-01-14, 23:08
Henge meg på! Etter en usunn desember med høykarbo og alt for masse snop, har e begynt på igjen med lavkarbo. Allerede gått ned 1,7 kg i vannvekt på ei uke. På fredag begynner jeg med pt timer:)

Jean1986
06-01-14, 23:11
Er forresten små susen og slapp etter jeg begynte på igjen, så gleder meg til energien kommer tilbake :)

Pisces89
07-01-14, 08:25
Har inntrykk av at så mange følger en bestemt kur til punkt og prikke, mens jeg tar det litt på innfallsmetoden, så lege jeg holder meg unna potet, ris, pasta, frukt, sukker og hvetemel.

Lurer litt på fordeler og ulemper med kur versus egenkomponert. Erfaringer?

Min er delvis egenkomponert den og, i forhold til at jeg tillatter meg f.eks pepsi max i helger og spiser litt lite grønnsaker kanskje ifht "reglene" i dietten.

Ulemper kan vel være at det er lettere å gjøre "feil" om en ikke har spesifikke regler. i hvertfall er det en utfordring for meg. Faller lett av lavkarbokjøret om jeg bare skal være fornuftig, for da blir det bare mer og mer karbohydrater, før det til slutt blir fullkarbo :P Jeg må ha regler :)

kulan
07-01-14, 09:11
Ulemper kan vel være at det er lettere å gjøre "feil" om en ikke har spesifikke regler. i hvertfall er det en utfordring for meg. Faller lett av lavkarbokjøret om jeg bare skal være fornuftig, for da blir det bare mer og mer karbohydrater, før det til slutt blir fullkarbo :P Jeg må ha regler :)

Haha, kjenner meg godt igjen! Jeg må også ha regler ellers går det gærnt.
Jeg er vel også egentlig på egenkomponert kur. Drikker to kopper kaffe om dagen, lettbrus i helga og kanskje en øl på lørdagen (Brygger øl selv og det vil jo være tragisk om alt det gode ølet i kjelleren blir gammelt ;) )

Forøvrig har jeg begynt med tran, 30ml om dagen i 14 dager, så ned til normal 'dose'. Sliter med ledd og beinhinnebetennelse så jeg får ikke rørt så mye på meg som jeg ønsker. Det teite er at jeg ikke kommer til å få vite om det er tran eller vektreduksjon/lavkarbo som evt bedrer leddene.

Xenia
07-01-14, 09:31
Kan jeg slenge meg med her? ;) Både sønnen og jeg startet med Ketolyse 3 januar, for 2 gang... Denne gangen med litt mer erfaring på baken, og det går så det griner... Sønnen med noe høyere vektnedgang enn meg, men jeg går ned ca 500 gram i døgnet, så jeg må jo gjøre noe riktig! :D Denne gangen spiser vi mye mer grønnsaker enn sist, og det fungerer mye bedre! Så kanskje man ikke skal være så kjemperedd for de karbohydratene man får fra det? Vi har sterkt og fint utslag på stiks uansett... :D
Lykke til dere andre! :D

Torkil
07-01-14, 11:00
Hei
Lykke til alle sammen.
Vennlig Hilsen
Torkil :)

nellie
07-01-14, 12:20
Hei
Lykke til alle sammen.
Vennlig Hilsen

Takk, sjefen!:D:p

Elewyn
07-01-14, 12:36
Jeg er også med!
Jeg var flink en periode i 2011 og gikk ned 14 kg med ketolyse. Klarte å holde meg på 10 kg under startvekten frem til jeg ble gravid med nummer tre høsten 2012. Jeg slet veldig med bekkenløsning og var lite mobil. Da kom mange av kiloene tilbake gitt :(

Nå er minstejenta 6 måneder og jeg er veldig klar for å gjøre noe med vekten en gang for alle. Lillemor får 2 måltider med fast føde og en flaske med erstatning hver dag, men jeg ammer fortsatt en del. Derfor kommer jeg til å legge meg på et litt høyere karbonivå enn ketolysekuren tilsier. Jeg ønsker å delamme en stund til, så jeg vil ikke miste melka, eller gå alt for fort ned.

Startdato 6. Januar viste vekta grufulle 101,8kg, så jeg har laaaaang vei å gå til målstreken. Jeg er 178 cm høy og ser for meg at jeg må ned 25 til 30kg for å være i mål.

Xenia
07-01-14, 12:44
Hei
Lykke til alle sammen.
Vennlig Hilsen

Tusen takk! :o

Nupsida
07-01-14, 16:48
Starter ordentlig igjen på nytt i Januar så vil gjerne slenge meg med her!

Gått på lavkarbo siden oktober men har blitt en del utskeielser, nå vil jeg tilbake i ketose og trenger litt ekstra motivasjon!

Jean1986
07-01-14, 16:58
Off! Dagen i dag har vært tøff! Kropp og sjel er kjempe trøtt og sliten, så knekken kom i dag:/ flere som slite med trøtthet og lite energi? Frista litt å øke karbo mengden for så gradvis kutte ned så man sleppe å gå rundt som levende død.

nellie
07-01-14, 17:04
Jaa, jeg er skikkelig svimmel. Har ikke opplevd det i forbindelse med overgang til ketose før, men tror det har med det fæle kostholdet før innskrenkingen å gjøre. Eller kanskje tung trening, med bare to kopper kaffe, på tom mage, er synderen:p

Jean1986
07-01-14, 17:28
Ja det var høykarbo her heile desember:/ angra bittert no! Men vet det går over heldigvis:)

JojoJulie
07-01-14, 17:50
Jeg sleit med vondt i hodet noen dager, men føler nå at det er bedre. God smak i munnen har jeg også! Energien er sånn passe. Hører så mye om hva som er lurt i forhold til trening, har hørt man ikke skal trene så fælt i starten.. Når er det lurt å begynne med det? Vi har timer (step, sirkeltrening, aerobic) rett etter arbeidstid på jobben, og har lyst å prøve meg på det fra neste uke.. Har man lyst har man lov?

JojoJulie
07-01-14, 17:51
Jeg sleit med vondt i hodet noen dager, men føler nå at det er bedre. God smak i munnen har jeg også! Energien er sånn passe. Hører så mye om hva som er lurt i forhold til trening, har hørt man ikke skal trene så fælt i starten.. Når er det lurt å begynne med det? Vi har timer (step, sirkeltrening, aerobic) rett etter arbeidstid på jobben, og har lyst å prøve meg på det fra neste uke.. Har man lyst har man lov?

Vond smak i munnen skulle det være 😉

Jean1986
07-01-14, 17:53
Ja ditta med trening lurte jeg også på. Har time med pt fredag , men er det lurt å vente neste uke med tanke på lite energi?

nellie
07-01-14, 17:53
Er du vant til det fra før så kjør på.. Bare kjenn etter underveis. Er du helt utrent så start med noe gåturer eller noe sånt. De første ukene i ketose er ikke tiden for å ta seg helt ut med noe nytt.:) Jeg er vant til trening, så kjører på. Men betaler for det resten av dagen.:p

kulan
07-01-14, 18:39
Har slitt litt med energien jeg også. Men det er i ferd med å bedre seg merker jeg.
Og så har jeg heldigvis kommet inn i 'matinntakmønsteret' Jeg hadde noen dager 4-5 dager etter at jeg hadde begynt hvor jeg var ekstremt sulten! Godt å kunne stappe i seg kylling og bacon da. :)
Guttungen ønsket seg banankake, den ble ikke helt som mammaen lagde den en gang i tiden, hehe. Brukte lavkarbo brødblanding fra Møllerens, creme fraiche og vaniljeessens. Funka som bare det!!

St. Cecilie
07-01-14, 18:55
Jeg også kjenner litt på dette med trening, at jeg ønsker å komme i gang med noe. Men jeg har hatt et langt opphold så jeg tror jeg nøyer meg med raske gåturer til å begynne med. ;) Spotify har mange kjekke spillelister inne på "browse" for alle tempoer, også power walk - gøy for oss som har spotify på mobilen. :heia:

Eria
07-01-14, 20:40
Min er delvis egenkomponert den og, i forhold til at jeg tillatter meg f.eks pepsi max i helger og spiser litt lite grønnsaker kanskje ifht "reglene" i dietten.

Så godt å høre. Jeg får hele tiden advarsler mot å bytte ut mat med lavkarbo, fordi det gjør det lettere å falle tilbake, men foreløpig har det gått helt fint. Synes mange erstatningsoppskrifter er bedre enn orginalene.

Har forresten vært på spinning i 45 minutter i dag, og skal tilbake 06.30 i morgen. Stolt! :visemuskl

Xenia
07-01-14, 20:50
Noen som sliter med treig mage? Mulig det kommer av kombo røykeslutt, kostholdsendring og mindre kaffe (den smaker jo skit)... :(

engeljenta30
07-01-14, 20:52
jeg og har slitt med hard mage, kjøpte noe på helsekost som hjalp veldig, husker ikke hva det het nå men var spesielt for de på lavkarbo

jeg ønsker å gå ned 10 kg til 28 mars, er det realistisk tror dere?

Nupsida
07-01-14, 20:53
Jeg varierer mellom veldig løs mage og veldig treg mage når jeg starter på kuren!
Har nok med endringer av kostholdet å gjøre! :)

Idag har vi vært hos en gynekolog som ligger to timer unna med bil, jeg pleier aldri bli bilsyk og spesielt ikke på så korte avstander, men denne gangen ble jeg så dårlig at vi faktisk måtte stoppe opp ved en bensinstasjon i tilfelle jeg måtte spy.

Dette kommer av den krystallsyken (Er under diagnostisering for kronisk krystallsyke som gir kraftige svimmelhetsanfall og kvalme gjennom dagen) som gjør at hodet blir helt på tur, spesielt under kjøring. I den anledning måtte jeg skeie ut med en pakke salte skruer og ja jeg skriver måtte for i slike situasjoner må jeg faktisk prøve alt! Når man er så dårlig og man vet at man blir bedre av å spise noe som strider i mot kostholdet så er det umulig å holde igjen, men hadde veldig dårlig samvittighet spesielt siden jeg skal veie meg imorgen.

Når vi da skulle kjøre hjem igjen ble det samme visa og jeg kjøpte en pakke saltstenger som jeg har småspist på hele veien hjem.
På en måte så angrer jeg, men jeg vet at dette ikke er noe jeg kunne motstått når man er på randen til å spy, vet at man har en time man ikke kan komme forsinket til samt at man vet at man blir bedre av denne chipsen.

Ellers har jeg holdt meg til kostholdet og jeg planlegger å holde meg til det videre fremover idag. Fantaserte om å gomle våruller til kvelds når vi kjørte hjemover men tenker nå at det faktisk ikke er verdt det.

En annen ting er at jeg lurer på om det er lurt å veie meg imorgen? Jeg har spist ganske greit hele jula, men det har jo vært litt utskeielser. Imorgen har jeg satt meg som siste mulighet for veiedag frem til slutten av februar og skal også måle meg imorgen. Men med tanke på hva jeg har spist idag kan det være et dårlig valg? Vil jeg bare bli skuffet enda en gang og synke langt ned igjen?

Mange tanker som har vært i hodet idag og trenger å lufte litt!!

Jean1986
07-01-14, 21:39
Magen min er løs når jeg spiser frøknekkebrød, så det har jeg kutta ut.

Har du fast veiedsg hver uke? Personlig ville jeg ikke veid meg hver uke siden vekta kan variere opp og ned. Folk er veldig nater på å veie seg hele tide og det er så bra i mine øyne hvertfall. Men det er opp til hver enkelt:) om du vet med deg selv at du blir deppa om du ikkje har gått ned eller du har gått opp så dropp det. Prøv heller annenhver eller 1 gang i måneden :)

Pisces89
07-01-14, 22:02
Når har dere veiedag? Jeg har valgt fredager av taktiske grunner :P

1. hvis jeg har skeiet ut i helgen er det en stund igjen til veiedagen for å "gjøre det godt" igjen.
2. Går jeg ned på fredag vil jeg ha mindre lyst til å skeie ut på fredags eller lørdagskvelden! ;)

engeljenta30
07-01-14, 22:19
jeg pleier å ha på mandager, men kanskje jeg skal begynne med fredager i stedet.

håper jeg klarer 10 kg til 28 mars

kulan
07-01-14, 22:25
Noen som sliter med treig mage? Mulig det kommer av kombo røykeslutt, kostholdsendring og mindre kaffe (den smaker jo skit)... :(

Hehe, vanlig problemstilling ved lavkarbo.
Linfrø bløtlagt i vann en stund hjelper. Og å drikke mye, mye vann! Jeg drikker nok to-tre liter om dagen nå, er det er ikke for lite kjenner jeg. Tørst hele tiden.

Veiedag, jeg veier meg hver eneste morgen. Har jeg gått opp f.eks 100g trener jeg i tillegg sånn at jeg bruker rundt 700kcal (gå/jogge/styrketrening). Selvom det etter all sansynlighet er vann som er årsaken har jeg da veldig kontroll på at jeg går ned i vekt hver eneste dag. Men der er jo individuellt for hvilket regime man er komfortabel med.

Xenia
07-01-14, 22:46
Jeg burde få i meg nok vann... Får jo noe fiber av grønnsakene, men lurer på om det er nok? Huska at jeg hadde fiberhusk i huset, så tok litt av det... Spiser ikke så mye meieriprodukter, så det kan komme av det? Blir vanligvis litt løs i magen av det...

Perdita
07-01-14, 23:13
Jeg hiver meg på her jeg. Jeg spiste lchf i et halvt år, men i desember raste alt, så jeg kan trenge en "frisk start" nå, selv om jeg anså desember som en eneste lang sprekk og ikke at jeg sluttet med lchf ;)

Jeg har så mye vann i kroppen enda, så jeg vil la det gå noen dager før jeg tror på badevekta igjen.

nellie
07-01-14, 23:56
"Treg" mage kommer også av at kosten er mer næringsrik, og da blir det ikke så mye avfallsstoffer igjen, som skal ut.

engeljenta30
08-01-14, 08:06
måtte på vekta i dag hehe:)mandag viste vekta 74,8, i dag viste den 73,6, men skal ha fast veiedag fredag fremover tror jeg:)

laget lavkarbo pannekaker i går og dem ble kjempegode, nam nam

3 egg
2 dl fløte
2 ss rømme
2 ss natrena , du kan bruke annet søtstoff og da
også hadde jeg i bacon, dem ble ikke slik at det ble mye eggesmak:) og ble ikke som omelett men skikkelig pannekake

St. Cecilie
08-01-14, 09:04
Mmm, det høres godt ut, engeljenta30! :)

I dag skal jeg ha "is" til frokost! ;) 100g frosne skogsbær (hadde ikke bringebær :p ) litt kremfløte og sukrinmelis i blenderen. Nomnomnom! Må selvfølgelig passe på karbene resten av dagen da, men det er verdt det. ;)

kilovis
08-01-14, 11:16
måtte på vekta i dag hehe:)mandag viste vekta 74,8, i dag viste den 73,6, men skal ha fast veiedag fredag fremover tror jeg:)

laget lavkarbo pannekaker i går og dem ble kjempegode, nam nam

3 egg
2 dl fløte
2 ss rømme
2 ss natrena , du kan bruke annet søtstoff og da
også hadde jeg i bacon, dem ble ikke slik at det ble mye eggesmak:) og ble ikke som omelett men skikkelig pannekake

Denne skal jeg prøve, takk skal du ha.

Hegetverberg
08-01-14, 13:36
Jeg vil også være med!:) Jeg har gått på en mild versjon av lavkarbo litt. Men tenker det er mer effektivt å gå på ketolyse i starten og få en kickstart:)

Gleder meg til -9 kilo til. For da får jeg ny time hos fertilitetsklinikken. Hittil gått ned tre kilo.

såpestykket
08-01-14, 15:23
Litt langt uti januar, men slenger meg med her!

Har stått helt stille på +/- 94kg i nesten en mnd nå, så strammer opp opplegget og begynner å veie/måle igjen så jeg er sikker på at jeg ikke spiser for mye eller lite av noe.

Jeg veide ca 145kg da jeg begynte på lavkarbo uten melk og gluten i juli. Gikk ned 10kg i mnd de første fire månedene, men så bare 10kg til tidlig i desember. Sluttet å måle og beregne ting, så nå strammer jeg opp kostholdet for å komme meg over dette platået. Er på 40-60g karbo om dagen så jeg er sikker på å holde meg i ketose. Har bare spist meg ut av ketose to ganger på et halvt år, begge gangene på litt for mye poteter :) (Og det gikk jo fort inn i normalen igjen)

Skal ned til 85kg tenker jeg siden jeg er 189cm høy, men fettprosenten er jo viktigere enn vekta i bunn og grunn. Fettprosenten nå er ca 17 totalt (ned fra 34), men 20 rundt magen(ned fra 40), så er nok å ta av :) Tanita impedansemålinger er jo ikke SÅ grusomt nøyaktige, uansett, da - men trenden er jo fin!

Ønsker meg selv lukke te!

FruLyng
08-01-14, 17:44
Heisann! Er helt ny her inne! Men håper jeg kan slenge meg på her selv om jeg følger Ducan dietten. Gikk ned 12 kg på den i fjor og har mål om 6 kg til nå. Kommer nok ikke til å være så rigid som jeg var i fjor, men håper det skal hjelpe likevel.

Soldamen
08-01-14, 18:36
Jeg vil også gjerne være med. Har prøvd før med gode resultater.

Håper på en nedgang på 8-10 kg. Tenker 8 er jeg fornøyd med, 10 er en bonus!

Nupsida
08-01-14, 18:40
Wee, målte meg med stix nå nettopp og viste at jeg var i ketose! :D

Blir nok en kortvarig glede siden jeg skeia ut med litt chips igår, men morro allikevel ;)

Pisces89
08-01-14, 19:40
Hva skal dere spise til kveldsmat idag?

Jeg fyser og er sulten, men aner ikke hva! Luksusproblem :p

kulan
08-01-14, 20:38
Hva skal dere spise til kveldsmat idag?

Jeg fyser og er sulten, men aner ikke hva! Luksusproblem :p

Litt smeltet smør, 1/2 skje kakao, 2 skjeer Splenda, en fløteskvett og ett egg. Vispet sammen i en liten bolle og nuket i mikro i 1.5 min.
To stk ;)

nellie
08-01-14, 21:03
Jeg spiste 2 små bokser med tunfisk i olje, med rå løk, salt, pepper, majones og dill.

Pisces89
08-01-14, 21:07
Her ble det to små karbonader, totalt på størrelse med en vanlig karbonade - kanskje bittelitt mer. Et stekt egg og en babybel :P

engeljenta30
08-01-14, 21:25
spiser aldri kveldsmat, trodde de fleste bare spiste frokost lunsj og middag jeg, spiser siste måltid mellom 16 og 18

Pisces89
08-01-14, 21:29
spiser aldri kveldsmat, trodde de fleste bare spiste frokost lunsj og middag jeg, spiser siste måltid mellom 16 og 18

Jeg blir som regel sulten i denne tiden :)
Spiser middag ca 16.30-17.00.

Frokost ca kl 6-7
lunsj mellom 12 og 13.30 en gang
noen ganger må jeg spise en babybel eller noe sånt mellom frokost og lunsj
middag
også kvelds

kommer litt ann på hva jeg spiser også, når og hvor fort jeg blir sulten :) MErker fort om jeg spiser for lite fett til frokost, men ikek alltid det frister, da blir det flere måltider.

nellie
08-01-14, 21:32
Der finns ingen fasit, Englejenta..

Pisces89
08-01-14, 21:38
Drar en follow-up jeg, da.

HVor mange måltider spiser DU ila en dag?
Småspiser du mellom måltidene?

engeljenta30
08-01-14, 21:52
spiser frokost lunsj og middag, aldri noe mellom måltidene, kan gå en del timer mellom hvert måltid

Eria
08-01-14, 22:00
Jeg spiser frokost, lunsj, middag og kvelds. Også hender det jeg spiser en babybel eller en double 0% på jobb i totida, om jeg blir veldig sulten.

Jean1986
08-01-14, 22:03
4 måltid om dagen :)

Stindius
08-01-14, 23:04
Kveldsen min ble en kombo, middagkvelds.. litt sen middag. Deilig grønnsakswok med oljer og balsamicoeddik og kylingfilet nomnom :p

nellie
08-01-14, 23:17
Jeg spiser lunch, middag og kvelds. Og ja, småsnacker i løpet av dagen. :p 86% sjokolade, ost og nøtter.

engeljenta30
08-01-14, 23:18
hvor mange gram protein bør man egentlig ligge på på ketolyse egentlig?

kulan
09-01-14, 08:42
hvor mange gram protein bør man egentlig ligge på på ketolyse egentlig?

Så vidt jeg har skjønt trenger du ikke bekymre deg om du får i deg nok protein på ketolyse, de anbefalte matvarene inneholder mer enn nok. Men den generelle anbefalingen er vel 1g pr kr kroppsvekt, 2g hvis man trener mye.

Jeg har aldri regnet på det for min egen del, men dagen min ser sånn ut:

Frokost: 4 egg =40g protein
Middag: 300g kjøtt ca 100g protein
Kvelds: 2 egg= 20g protein
Totat = 160g.
Hmm, dette så jo ikke så gærnt ut jo!!:):)

nellie
09-01-14, 08:48
1 kg er per fettfri kroppsmasse. For de fleste holder det med 70-120 gram. Sånn ca.:p

MajaKr
09-01-14, 13:58
Sliter med sukkerabstinenser etter jula...

nellie
09-01-14, 14:15
Jeg er sinnsykt sjokoladesugen:o Får ta meg et skikkelig måltid når jeg kommer på jobb.

kulan
09-01-14, 15:16
Jeg er sinnsykt sjokoladesugen:o Får ta meg et skikkelig måltid når jeg kommer på jobb.

Prøv oppskriften min litt oppi her med kakao, splenda, fløte, egg og smør. Med litt småjusteringer blir det nok ganske likt sjokolademousse.

annex
09-01-14, 15:31

Eller en kopp kakao?
Selv har jeg oppdaget at jeg ofte kan overkomme sug ved å spise noe annet som er mer lovlig og sunt, kroppen blir fornøyd med det, og søtsuget forsvinner. Men det er ikke sikkert at det virker for alle.

nellie
09-01-14, 15:32
Jeg har ikke helt troa på å spise noe sjokoladete for å slutte å ha lyst på sjokolade.:p Ellers takk for tips!:)

nellie
09-01-14, 15:38
Det er fordi at jeg sklir ut så lett altså. :p Plutselig sitter jeg der og trykker innpå med Atkins og gudvethva.

St. Cecilie
09-01-14, 17:42
Jeg er ikke sjokoladesugen.....men pastasugen derimot.... BAH!
Jeg har fått tak i sånn juliennejern - så i helga har jeg tenkt å lage squash-spagetti. :)

Jean1986
09-01-14, 17:50
Sliter med sukkerabstinenser etter jula...

Samme her, er skikkelig sur og gretten for tida:/

Nupsida
09-01-14, 19:27
Når jeg er sugen må jeg spise et ordentlig måltid, men når jeg er skikkelig sugen så prøver jeg jo med andre ting først: atkinsbar, cocosasjokolade osv. men suget forsvinner ikke før jeg har fått i meg noe ordentlig mat. Lærer aldri :P

Jeg var skikkelig sugen tidligere idag og spiste en atkinsbar og suget forsvant ikke. Etter jeg hadde spist middag, tikkamasala som er en stor favoritt var jeg skikkelig stappmett og suget forsvant momentant! Er så kjedelig å gå rundt å ha skikkelig lyst på noe men ikke kunne spise det.

Når jeg prøvde meg på lavkalori gikk jeg konstant KJEMPESULTEN! Jeg prøvde å spise ting som er lite kalorier i for å døyve sulten men til slutt ble jeg så sulten at jeg hev innpå en stor middagsporsjon og enda hjalp det ikke.. Dette er helt borte på lavkarbo og nå spiser jeg lite men allikevel blir god og mett! Bare dette er grunn nok for meg til å gå på lavkarbo! :)

såpestykket
09-01-14, 19:34
Er det flere enn meg som kjører på 5:2 faste? Er jo genialt å være i ketose ifbm fasting :-)

Nupsida
09-01-14, 20:02
Føler at det blir litt smør på flesk (haha!) å kjøre begge deler da man på ketolysekuren allerede er i kostindusert faste og får så godt som alle fordelene man får ved vanlig faste. (Er i hvertfall slik jeg har opplevd det) Samtidig så blir det jo for meg feil å telle kalorier da det kroppen fungerer annerledes på ketolyse enn ved feks lavkaloridiett.

Nå er jeg ingen ekspert på dette, men slik jeg har skjønt den kuren så er det slik jeg oppfatter den.

Og hvorfor faste når man kan spise masse deilig mat istedenfor? :P

Pisces89
09-01-14, 21:50
Lagde disse nå ikveld, og det var snadder gitt :D

http://www.funksjonellmat.no/oppskrifter/scones/

Ville ikke kaldt det scones, men :P nam nam :D

engeljenta30
09-01-14, 22:32
beklager at jeg spør så mye, men regnet ut på diett.no nå at jeg hver dag får i meg ca 125 gram fett, , 56 gram protein og ca 10 gram karbo, er det veldig dårlig kombinasjon?

gul magi
09-01-14, 23:11
Jeg hiver meg med i denne tråden! Begynte på mandag, og har aldri prøvd meg på lavkarbo/ ketose før så er helt grønn. (Har altså lest meg opp masse de siste tre månedene) selv om jeg vet hva jeg kan spise og ikke spise føler jeg meg litt usikker på om jeg "gjør det rett" . Jeg har startet med dette for å forbedre livskvaliteten, jeg er ikke per definisjon overvektig, men har absolutt en del kilo ekstra som i mange år har påvirket selvfølelsen min masse.

Jeg har ikke trent siden april 2013 da jeg prøvde meg på lavkalori, som absolutt ikke var noe for meg. Jeg har tenkt å ta opp treningen igjen, men siden jeg begynte på mandag har jeg vært tappet for energi etter skolen, mye hodepine og slapphet. Men dette er som jeg har forstått normalt? :-) eller bør jeg begynne med treningen så raskt som mulig for å få effekt?

Kanskje dere kan komme med noen tilbakemeldinger på det jeg har spist i dag? (Om det er bra, for lite fett osv) ?
Frokost : 2 kokte egg og 2 skiver prior kyllingpålegg naturell
Lunsj : kyllingsalat med 150g kyllingfillet, en halv avocado, noen skiver agurk, en neve isbergsalat og noen klyper norvegia.
Middag : blomkål og brokkoligrateng med fløte, 1 egg, ca 4 "skiver" bacon og ost på toppen.

Har aldri vært flink til å spise frokost og kjenner at det ofte er vanskelig å spise mye med en gang jeg står opp, men det er vel en vanesak :-)
Ellers har jeg blitt flink å drikke masse vann, samt grønn te eller detox te fra yogi.

Målet mitt er å gå ned ca 14 kilo. Håper det funker denne gangen!

nellie
09-01-14, 23:23
Er det flere enn meg som kjører på 5:2 faste? Er jo genialt å være i ketose ifbm fasting :-)

Neeeeh. Holder meg til 16:8.

Perdita
10-01-14, 04:07
Jeg har løse planer om 5:2, men jeg må først komme inn i gode lavkarborutiner igjen tror jeg. Kanskje et fint mål å starte med det i begynnelsen av februar. Jeg har testet noen fastedager innimellom og synes kroppen min takler det ganske greit bare jeg ikke er for trøtt og sliten.

I dag har jeg spist to måltider, begge var middagsrester fra i går. Så det ble salat og kald baconsurret kylling med ostefyll. Veldig veldig godt må jeg legge til. I tillegg spiste jeg et hardkokt egg og litt kaviar på det. Nå har ene sønnen omgangssyke, så vi får se om jeg holder meg frisk...

Pisces89
10-01-14, 06:33
Veiedag!

Start: 96,6
forrige uke: 95,0
Idag: 93,8

Fornøyd!

index
10-01-14, 08:40
beklager at jeg spør så mye, men regnet ut på diett.no nå at jeg hver dag får i meg ca 125 gram fett, , 56 gram protein og ca 10 gram karbo, er det veldig dårlig kombinasjon?

Litt lite karbo og proteiner, men veldig dårlig vil jeg ikke si at det er. Men en liten økning av snittet hadde ikke vært av veien..

engeljenta30
10-01-14, 18:17
dette er utenom grønnsakene index, men da kan jeg ta 2 proteinshaker i tillegg til måltidene:)

JojoJulie
10-01-14, 19:59
Veiedag!

Start: 96,6
forrige uke: 95,0
Idag: 93,8

Fornøyd!

Gratulerer! Bra start 👍

JojoJulie
10-01-14, 20:02
Åååå, jeg er så godtesyk! Døyva det værste med litt grønnsaker med dip, men er jo ikke heeelt det samme...
Egentlig er jeg veldig fornøyd med å ikke sprekke da det er godis rundt meg konstant på jobb, og nå sitter jeg og ser på restene av melkerullen til sønnen min... Men SKAL ikke!

Men hvordan er det med atkinsbarer f.eks? Er det greit?

vildenott
10-01-14, 22:22
Hei! jeg er helt ny her, og helt ny på lavkarbo. I dag har jeg gått på lavkarbo i en uke, og tenkte derfor det var greit å veie meg i dag... Jeg har gått opp to kg og er såå lei meg :( Har vært kjempeflink (syns jeg selv), har ikke spist mer enn 20-50 karbohydrater om dagen, men har spist veldig mye fett. Kan det bli for mye? Går rundt og er konstant kvalm og føler at jeg blir til en fettklump, haha! Har også prøvd å spise masse grønnsaker som er lov, og vil virkelig finne en vei til å forandre livstilen min for godt. Jeg er jo som sagt helt grønn, og all informasjon jeg har får jeg fra internett. Vil jo virkelig ikke gå opp i vekt :( Kan noen være så snill og hjelpe meg? Hva gjør jeg feil? Regnet ut hvor mange kalorier jeg har spist i dag, og det er forskrekkende over 5000, og har fått i meg 25 karbohydrater. Er jeg helt på trynet og har over gjort det? På forhånd tuuusen takk for svar!

nellie
10-01-14, 22:24
Hei! jeg er helt ny her, og helt ny på lavkarbo. I dag har jeg gått på lavkarbo i en uke, og tenkte derfor det var greit å veie meg i dag... Jeg har gått opp to kg og er såå lei meg :( Har vært kjempeflink (syns jeg selv), har ikke spist mer enn 20-50 karbohydrater om dagen, men har spist veldig mye fett. Kan det bli for mye? Går rundt og er konstant kvalm og føler at jeg blir til en fettklump, haha! Har også prøvd å spise masse grønnsaker som er lov, og vil virkelig finne en vei til å forandre livstilen min for godt. Jeg er jo som sagt helt grønn, og all informasjon jeg har får jeg fra internett. Vil jo virkelig ikke gå opp i vekt :( Kan noen være så snill og hjelpe meg? Hva gjør jeg feil? Regnet ut hvor mange kalorier jeg har spist i dag, og det er forskrekkende over 5000, og har fått i meg 25 karbohydrater. Er jeg helt på trynet og har over gjort det? På forhånd tuuusen takk for svar!

5000 kalorier? Ja, nei, det er ikke hensiktsmessig, what so ever.

vildenott
10-01-14, 22:30
Hvor mye skal man ha i seg da? Må jo øke fra 2000? Har bare brukt oppskrifter jeg har funnet i lavkarbo kokebøker/lavkarbo sider på internett, og har kun spist tre måltider uten å spise noe i mellom. Hva spiser dere til vanlig? I dag har jeg spist kylling, asparges med spekeskinke, masse ost, smør og fløte. Jeg trenger tydligvis veldig hjelp :/

nellie
10-01-14, 22:35
Holder da lenge med 2000. Jeg spiser langt under det.

I starten og innimellom er det vanlig å være litt sulten. Men det avtar vanligvis etterhvert også spiser man ganske normale mengder kalorier.

Hvor har du fått det ifra at du skal øke fra 2000?

vildenott
10-01-14, 22:41
Holder da lenge med 2000. Jeg spiser langt under det.

I starten og innimellom er det vanlig å være litt sulten. Men det avtar vanligvis etterhvert også spiser man ganske normale mengder kalorier.

Hvor har du fått det ifra at du skal øke fra 2000?

Hvis du bruker fett som energikilde i steden for karbohydrater, må du jo opp i kalorier? Det har det stått i alle bøker og på alle sider jeg har lest. Skjønner at 5000 kanskje er i overkant, men man kan da ikke få noe energi hvis man spiser lite karbo og lite fett (kalorier)? :)

nellie
10-01-14, 22:45
Hvis du bruker fett som energikilde i steden for karbohydrater, må du jo opp i kalorier? Det har det stått i alle bøker og på alle sider jeg har lest. Skjønner at 5000 kanskje er i overkant, men man kan da ikke få noe energi hvis man spiser lite karbo og lite fett (kalorier)? :)

Nei, det må du ikke. Dropp "masse" ost, fløte og smør. :) Holder med litt.

Clavicula
10-01-14, 22:54
Hei dere! Henger meg gjerne på som januar-starter jeg også, hvis det er lov å snike seg inn litt sent :-) Har klikket rundt på forumet periodevis tidligere også, men aldri helt klart å komme igang - det har liksom blitt med tanken. Denne gangen har jeg ikke tenkt å gi meg så lett, og det er jo også så mye lettere når man har noen å dele tanker og opplevelser med!

Har holdt på siden 1.1. Har ikke talt verken kh eller kcal, men har kuttet alt av kornprodukter, sukker og poteter, og redusert kraftig på fruktinntaket. Kjenner allerede at jeg er mye mer våken og opplagt uten magen (og hodet) fullt av hvetemel, og at januartreningen som er igangsatt var på høy tid! Trener styrke og kondisjon 2-3 ganger i uka, og kan med glede konstatere at jeg omsider er i ferd med å bevege meg fra invalidiserende gangsperr til moderat støl nå etter to uker ;-)

Pr nå er vekta ca 75 kg, foreløpig målet er 13 kg ned til 62. Deretter ny vurdering - men 62 kg var trivselsvekt en gang for et par graviditeter og litt mer trening siden ;-)

Kjekt å lese det dere skriver, alle sammen!

Caffine
10-01-14, 23:07
Nei, det må du ikke. Dropp "masse" også, fløte og smør. :) Holder med litt.

Hvor i all verden har du det fra at man skal droppe masse ost, fløte og smør?? Det er jo fett du skal fokusere på å få i deg. "Kalorier" er et begrep som ikke eksisterer i mitt vokabular lenger. Det virker på meg som at det er vildenott som har skjønt det, og du som er helt ute og kjører.
La kroppen venne seg til å bruke fett som energi. Det har den jo ikke gjort så mye før :-)

vildenott
10-01-14, 23:10
Hvor i all verden har du det fra at man skal droppe masse ost, fløte og smør?? Det er jo fett du skal fokusere på å få i deg. "Kalorier" er et begrep som ikke eksisterer i mitt vokabular lenger. Det virker på meg som at det er vildenott som har skjønt det, og du som er helt ute og kjører.
La kroppen venne seg til å bruke fett som energi. Det har den jo ikke gjort så mye før :-)

Så du tror at jeg kan ha godt opp i vekt fordi kroppen ikke forstår hva jeg driver med og at jeg kommer til å gå ned etter hvert? Det du sier stemmer hvert fall mye mer med alt annet jeg har lest :) :)

Caffine
10-01-14, 23:18
Så du tror at jeg kan ha godt opp i vekt fordi kroppen ikke forstår hva jeg driver med og at jeg kommer til å gå ned etter hvert? Det du sier stemmer hvert fall mye mer med alt annet jeg har lest :) :)

Ja, kroppen er jo vant med å bruke fett på en annen måte :-) stå på, det kommer til å gi seg utslag snart:-D

Nupsida
11-01-14, 00:06
Sånn jeg har forstått det er Nellie en av de få som må telle kalorier. Jeg har aldri telt kalorier og gått greit ned i vekt allikevel. Samtidig er nok 5000 kalorier og ta litt hardt i! Jeg spiser mye fett, lite karbo og en del proteiner, men siden jeg spiser mindre på ketolysw ligger jeg rundt 1900 - 2000 kalorier til daglig!
De fleste på lavkarbo trenger ikke tenke på kalorier så lenge man passer på karbohydratene og på ketolyse mister man mye av sultfølelsen og spiser derfor mindre, dette er noe som sikkert kommer etterhvert og vil gjøre at du naturlig spiser mindre kalorier :)

I ketolyseboken står det om forskjellige ting man kan gjøre om man ikke går ned i vekt, på siste plass finner du å skjerpe kaloriene (altså når du har prøvd alt det andre) så det er ikke helt på jorde, bare ikke så vanlig :)

Anbefaler alle og lese ketolyseboken, mye viktig informasjon der :)

vildenott
11-01-14, 00:22
Sånn jeg har forstått det er Nellie en av de få som må telle kalorier. Jeg har aldri telt kalorier og gått greit ned i vekt allikevel. Samtidig er nok 5000 kalorier og ta litt hardt i! Jeg spiser mye fett, lite karbo og en del proteiner, men siden jeg spiser mindre på ketolysw ligger jeg rundt 1900 - 2000 kalorier til daglig!
De fleste på lavkarbo trenger ikke tenke på kalorier så lenge man passer på karbohydratene og på ketolyse mister man mye av sultfølelsen og spiser derfor mindre, dette er noe som sikkert kommer etterhvert og vil gjøre at du naturlig spiser mindre kalorier :)

I ketolyseboken står det om forskjellige ting man kan gjøre om man ikke går ned i vekt, på siste plass finner du å skjerpe kaloriene (altså når du har prøvd alt det andre) så det er ikke helt på jorde, bare ikke så vanlig :)

Anbefaler alle og lese ketolyseboken, mye viktig informasjon der :)

Tusen takk for godt svar :) Jeg prøver en uke til med minimalt karbo, mye fett, men også mye grønsaker o.l., går jeg ikke ned noe da heller, så må jeg nok gjøre noen justeringer!

Nupsida
11-01-14, 00:27
Det høres ut som en god plan! :)

nellie
11-01-14, 06:00
Ehm. Jeg er langt i fra den eneste som gjør det. Jeg gjør det ikke fordi jeg må.:) Gjør det for raskere resultater. Spiser forøvrig ikke stort mindre enn deg, Nupsida.

Det var da den som lurte som snakket om at man skulle begynne på 2000 kalorier og øke derifra, så da svarte jeg at det ikke stemte og at JEG spiser under 2000.

nellie
11-01-14, 06:08

Jo, du, det har jeg blandt annet fra Torkild, som står bak kuren. "Spis naturlig fet mat" er hovedrådet hans, når det dukker opp "kan jeg spise ubegrenset med fløte og smør" tråder her. Noe det ofte gjør. Når man har spist vanlig mat og kommet opp i 5000 kalorier ved å spise masse fløte, smør og rømme, da har man overdrevet noe voldsomt. En annen ting han sier er at karbohydratene hovedsakelig skal komme fra grønnsaker. Fløte har? 3.2 pr 100 gram? Samme med rømme? Så nei. Man skal ikke pøse på med det.

Og jeg sa vel kanskje at hun skulle fortsette med litt av det, bare droppe "masse" delen?

kulan
11-01-14, 09:37
Troll kommer i mange former...

La nå dette være en positiv tråd for oss januarstartere.

Og jeg vil oppfordre alle til å enten lese ketolyseboka eller i det minste være litt kildekritiske når man leser saker på internett.

Det går sakte nedover, må komme igang med den hersens styrketreningen snart.

Nupsida
11-01-14, 09:42
Jeg skrev ikke at du var den eneste, skrev bare at slik jeg har forstått er du en av de få som må telle kalorier, da misforsto jeg og legger meg flat for den :)

Spiser vi likt? Vet bare at du tidligere har kommentert at jeg spiser så mye, men det er jo bra da :) Som sagt teller jeg ikke kalorier, men havner rundt 2000 av og til 2500 pga. Jeg naturlig spiser mindre på ketolyse:)

TrillTrall
11-01-14, 09:58

Joda, men fett i form av 5000 kcal er det ingen som trenger. 2000 kcal er nok for de fleste friske kvinner som ikke trener som Marit Bjørgen.

nellie
11-01-14, 10:30
Jeg skrev ikke at du var den eneste, skrev bare at slik jeg har forstått er du en av de få som må telle kalorier, da misforsto jeg og legger meg flat for den :)

Spiser vi likt? Vet bare at du tidligere har kommentert at jeg spiser så mye, men det er jo bra da :) Som sagt teller jeg ikke kalorier, men havner rundt 2000 av og til 2500 pga. Jeg naturlig spiser mindre på ketolyse:)

Jeg ligger rundt 1800.:) Litt mindre, men vil ikke akkurat kalle det veldig begrenset. Jeg er av typen som aldri blir mett, så hadde ikke jeg begrenset meg kunne jeg spist både 3000 og 4000 kalorier hver dag.

Uansett ikke meningen å fokusere så ille på kalorier her, men 5000 er liksom ikke godt eller nødvendig for noen. Heller ikke å starte på 2000 og pøse på med fløte ut i fra det.

nellie
11-01-14, 10:32
Tut tut!

nellie
11-01-14, 10:42
Helt ute og kjører han her også. (http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=1472537&postcount=3)

Nupsida
11-01-14, 10:55
Ja, helt tullerusk han der, hihi :P

JojoJulie
11-01-14, 10:56
Jeg teller heller ikke Kcal, men begrenser meg absolutt! Spiser ikke ubegrenset av fløte, rømme, smør etc. Har gått fra "høykarbo" masse godis, brød, pasta etc. til ikke nesten ingen karbo. Bare byttet ut godisen med fett :) tipper jeg ikke har økt Kcal inntaket så veldig mye, men helt sikkert litt..

Gerd
11-01-14, 10:58
Husk å se på filiosofiboksen til den dere gir råd til ;)

Vildeknott har LCHF som filosofi.
LCHF er vel et ganske vidt begrep det også, slik som Lavakarbo er?

Ketolysekuren er en kur, innenfor LCHF, men med sine regler og rettesnorer. Og på Ketolysekuren skal man spise naturlig fet mat, og ikke overdrive. Akkurat slik som Nellie sier. :)
Husk at nybegynnere kan bli ganske forvirra viss det blir gitt uriktige svar som gjelder akkurat den kuren de driver med. Enten det gjelder Ketolyse, fedon, Skaldeman osv osv.
Så det er viktig at dere faktisk vet at rådene dere gir er innenfor den kuren det blir spurt om :ja:

(Denne tråden ligger under Ketolyse-delen av forumet)

Nupsida
11-01-14, 11:26
Husk å se på filiosofiboksen til den dere gir råd til ;)

Vildeknott har LCHF som filosofi.
LCHF er vel et ganske vidt begrep det også, slik som Lavakarbo er?

Ketolysekuren er en kur, innenfor LCHF, men med sine regler og rettesnorer. Og på Ketolysekuren skal man spise naturlig fet mat, og ikke overdrive. Akkurat slik som Nellie sier. :)
Husk at nybegynnere kan bli ganske forvirra viss det blir gitt uriktige svar som gjelder akkurat den kuren de driver med. Enten det gjelder Ketolyse, fedon, Skaldeman osv osv.
Så det er viktig at dere faktisk vet at rådene dere gir er innenfor den kuren det blir spurt om :ja:

(Denne tråden ligger under Ketolyse-delen av forumet)

Jeg må bare spørre da jeg er usikker, synes du jeg gir uriktige råd? :)

Gerd
11-01-14, 11:35
Jeg må bare spørre da jeg er usikker, synes du jeg gir uriktige råd? :)

Jeg skrev innlegget mitt på generelt grunnlag, at man gir råd utfra filosofien til den enkelte. Pga usikkerhet fra nye brukere. :)

Feks.: Denne tråden er startet av ei på Ketolyse, tråden ligger i ketolysdelen av forumet. Nybegynnerer tror ofte da at rådene gjelder Ketolyse.
I en slik tråd blir det ofte blandet etterhvert, av forskjellige dietter. Og rådene blir også blandet, siden det blir diskutert forskjellige dietter. Og da er det mange nye og usikre som rett og slett begynner å slite med hva som er rett og ikke.
Derfor er det også viktig at det står hvilken filosofi man har :)

engeljenta30
11-01-14, 11:38
jeg lager meg pannekaker til frokost og lunsj hver dag og bruker da 1,5 dl fløte, er det mye da?

Nupsida
11-01-14, 11:39
Okei, jeg gikk også utfra at personen gikk på ketolyse så da skal jeg bli flinkere til å sjekke det :( Ja, vet det ble sagt på generelt grunnlag og ble bare usikker om det var myntet på meg også for vil jo ikke gi feil råd! :)

Gerd
11-01-14, 11:53
jeg lager meg pannekaker til frokost og lunsj hver dag og bruker da 1,5 dl fløte, er det mye da?

Nå ble jeg usikker på om du faktisk går på ketolyse :p Jeg mente du hadde ketolyse i filosofiboksen din, men ser jo at det står lavkarbo.

For meg er 1,5 dl fløte på 2 måltid ( slik oppfatter jeg at du spiser utfra spm. ditt) altfor mye. Men det er meg. Jeg vil heller bruke karbohydratene på grønnsaker, og velger heller oljer som fettkilde :)

Gerd
11-01-14, 11:55
Okei, jeg gikk også utfra at personen gikk på ketolyse så da skal jeg bli flinkere til å sjekke det :( Ja, vet det ble sagt på generelt grunnlag og ble bare usikker om det var myntet på meg også for vil jo ikke gi feil råd! :)

Som du ser av svaret mitt til englejenta, så gikk jeg også ut fra at det var ketolyse ...;)

engeljenta30
11-01-14, 11:58
må bruke fløte i de pannekakene, jeg går på ketolyse ja, har bare glemt å skifte fra lavkarbo til ketolyse

engeljenta30
11-01-14, 12:07
hva kan erstatte fløte da, gjerne kom med tips

i pannekakene bruker jeg 4 egg, 1,5 dl fløte, 2 ss seterrømme og 2 ss natrena

fint med tips:)

Gerd
11-01-14, 12:26
I disse, siden det er søte pannekaker så kanskje fet kokosmelk? Det må du nesten prøve.
Soyamelk viss du bruker det. (ikke alle som er for soyaprod. men det er en annen diskusjon)
Uansette, begge de to har mindre karber enn fløte. Og kokosmelk er fet og god.
Soyamelk og fettinnhold husker jeg ikke, brukte det bare for å erstatte fløte da jeg begynte på ketolyse.

Jeg lager eggepannekake , den er nøytral, 2 egg 2ss fløte. Enkelt og greit og jeg syns det er godt.

engeljenta30
11-01-14, 12:28
liker ikke når det blir eggesmak i dem og i de jeg lager så blir det ikke eggesmak

Gerd
11-01-14, 12:30
Ok. Du må bare telle med karbene i disse sammen med resten av dagens karbohydratinnhold :)

Ellers er jo et tips å ikke spise det samme hele tiden, men variere. Ellers blir man fort lei.

engeljenta30
11-01-14, 12:31
elsker de pannekakene hehe så tviler på jeg går lei, men er vel slik at man kan ligge på 15-20 gram karbo på ketolyse?

engeljenta30
11-01-14, 12:34
men kanskje jeg skal kutte ut fløten og bare ha rømmen i, kan vel prøve det

Gerd
11-01-14, 12:35
elsker de pannekakene hehe så tviler på jeg går lei, men er vel slik at man kan ligge på 15-20 gram karbo på ketolyse?

I boka står det at man starter med 15/20 ja, og mesteparten fra grønnsaker. ev. økning etter 4 uker.

Gerd
11-01-14, 12:35
men kanskje jeg skal kutte ut fløten og bare ha rømmen i, kan vel prøve det

Det går sikkert an. ev. bruke vann og ev. olje i stedet for fløte? siden det er så mye fløte i i forhold til rømme. tenkte på hvor mye pannekaker det blir.

engeljenta30
11-01-14, 12:36
oki:) men kan vel prøve kanskje en halv dl da, prøve litt det

engeljenta30
11-01-14, 12:59
huff blir litt frustrert nå, nå har jeg regnet ut på diett.no og nå blir det da 71 gram fett, 19,8 gram karbo og 83 gram protein,men men

Gerd
11-01-14, 13:02
huff blir litt frustrert nå, nå har jeg regnet ut på diett.no og nå blir det da 71 gram fett, 19,8 gram karbo og 83 gram protein,men men

19,8 karber i pannekakene?

Det blir mye. Men høres ikke riktig ut.
hvor mye veier rømmen og natrenaen og fløten?

engeljenta30
11-01-14, 13:05
nei 19,8 gram for hele dagen ja, med grønnsaker og alt

TrillTrall
11-01-14, 13:06

1,5 dl / 150 g fløte gir ca. 4,5 g kh, og du bruker ikke på nær så mye rømme som inneholder like mye kh. Hva veier et par ss rømme da? 50 g? Da er du oppe i 6 g. Egg inneholder så lite kh at det ikke trengs å regnes med engang. Fiberhusk inneholder heller ikke kh såvidt jeg vet.

Men du regner kanskje på hele dagen? Da er vel 20 g kh helt perfekt på ketolyse. :)

engeljenta30
11-01-14, 13:06
pannekakene smakte egg og natrena, ikke godt, huff. bruke rog 2 proteinshaker om dagen, dem blir 3,2 gram karbo tilsammen

Gerd
11-01-14, 13:09
nei 19,8 gram for hele dagen ja, med grønnsaker og alt

Det er jo bra :)

engeljenta30
11-01-14, 13:18
bruker ikke fiberhusk da, men da fortsetter jeg med 1,5 dl fløte alikevel fremover:)

engeljenta30
11-01-14, 13:21
om jeg får rundt 22 gram karbo om dagen er det ille?

TrillTrall
11-01-14, 13:26
om jeg får rundt 22 gram karbo om dagen er det ille?
Nei, det er ikke sånn at verden går under om du spiser 22 g kh fremfor 20. Det stresset du legger på deg selv er mye verre. Slapp av og spis pannekakene dine med god samvittighet. Så lenge du er fornøyd og frisk og vekta rusler riktig vei så fungerer jo alt. :)

engeljenta30
11-01-14, 13:31
tusen takk:) med det jeg spiser så blir det da ca 107 gram fett, 21,17 gram karbo og 71 gram protein.

har et mål om å veie rundt 65 til 24 mars, nå veier jeg 73,6

Skautrollet
12-01-14, 09:30
Da er det på tide med en oppdatering fra min kant!

Etter full utskeielse, virkelig langvarig,- startet jeg et nytt og bedre liv i 2014. Har savnet det gode kostholdet og alle virkningene av det lenge.
Med hånden på hjertet, søtsuget har vært ikkeksisterende. Hodepine i 2 minutter. Ingen svingninger i blodsukkeret. Hatt stabilt og godt humør. Færre smerter i kroppen.
Og ekstra hyggelig var det å observere at 3 kg har forlatt legemet… ;)

Ønsker dere alle en herlig søndag!

pink*
12-01-14, 13:46
Jeg vil også være med 😊 jeg skal ned 10-15 kilo og skal begynne på lavkarbo i morgen 😉

engeljenta30
12-01-14, 16:28
synes det er fryktelig vanskelig å ligge på under 20 gram karbo om dagen

det jeg spiser om dagen er 4 pannekaker som jeg fordeler på frokost og lunsj og som består av 1,5 dl fløte, 4 egg, 2 ss seterrømme, 2 ss strø natreen.

til middag blir det løvbiff med bernaise og blomkål og brokkoli

engeljenta30
12-01-14, 16:32
og jeg bruker og en proteinshake til frokost og lunsj

nellie
12-01-14, 16:39
Spis noe annet da, hvis det er vanskelig å holde seg under 20? Det er ingen lover eller regler som sier at du må ha pannekaker og proteinshake hver dag.

engeljenta30
12-01-14, 16:45
er vel ingen krise om jeg komme rover 20 gram karbo, jeg vet bare at jeg må spise det som funker for meg:)

nellie
12-01-14, 18:00
Ja, men da skjønner jeg heller ikke hva du klager over. Her er det jo du som styrer hva du spiser og ikke spiser. Du har bestemt at du skal spise sånn. Da er det vel ikke heller noe ønske for deg, å komme under 20?

Gerd
12-01-14, 18:03
Ja, men da skjønner jeg heller ikke hva du klager over. Her er det jo du som styrer hva du spiser og ikke spiser. Du har bestemt at du skal spise sånn. Da er det vel ikke heller noe ønske for deg, å komme under 20?

Signerer Nellie :ja:

Dessuten Englejenta; kanskje du skal lese Ketolyseboka? Der står "reglene", tips, hva du kan/bør spise, de vanligste feilene osv osv.....

engeljenta30
12-01-14, 18:19
kanskje best for meg å følge vanlig lavkarbo i stedet

nellie
12-01-14, 18:27
Jeg tror det eneste som er best for deg er at du slutter å lage store problemer ut av ingenting:) Enten så spiser du det du vil --> klarer med det ikke å holde deg under 20. Eller så spiser du noe annet og holder deg under 20.

Jeg holder meg ikke under 20. Ikke hver dag ihvertfall. Går helt fint for meg, kanskje ikke for deg.

Du legger jo enormt mye press på deg selv, ved å lure og endre og styre og stelle så veldig mye, hele tiden.

Keep it simple.

engeljenta30
12-01-14, 18:30
unnskyld, jeg som bare stresser, skal følge opplegget nå en uke med pannekaker, proteinshake og løvbiff og grønnsaker, så får jeg se om vekta går ned.

nellie går du på ketolyse eller lavkarbo egentlig siden du ligger på over 20 gram karbo?

nellie
12-01-14, 18:31
Jeg kjører min egen vri, som kan ligne litt på ketolyse. Ikke helt likt.:)

Gerd
12-01-14, 18:33
Du stresser så veldig, englejenta.
Viss måten du spiser på nå fungerer slik du ønsker, så fortsett med det.
Det er ingen lik fasit for alle.
(Grunnen til at jeg sier du skal lese boka, er fordi du sier at du går på Ketolyse, men du spør om det mest grunnleggende. Og f.eks. proteinshaker er ikke noe som er i ketolysekuren.)

Du trenger ikke å få godkjent her inne allt du spiser, viss det du gjør fungerer for deg :confused: Du må stole litt på deg selv :)

engeljenta30
12-01-14, 18:46
nei jeg vet proteinshaker ikke er noe såkalt tema, men det blir for lite proteiner hvis jeg ikke tar med dem

engeljenta30
12-01-14, 18:49
om jeg kutter ut proteinshakene så blir dte bare 47 gram protein om dagen og det blir altfor lite

Gerd
12-01-14, 18:51
Spise proteiner i form av mat da kanskje?

nellie
12-01-14, 18:57
Spis litt kylling og sånt, så blir du både mett og får i deg proteiner.

engeljenta30
12-01-14, 19:03
nå har jeg funnet ut noe som funket for meg tidligere og det var slik

frokost: 50 gram røkt laks, 2 egg+ majones og paprika og agurk

lunsj: samme som frokost

middag: 2 stk løvbiff med fjordland bernaise og brokkoli og blomkål

men en ting, noen snakket om blomkålmos osv, jeg sliter med å få i meg store biter med blomkål og brokkoli så kan kanskje skvise blomkål og brokkoli i blender?

Gerd
12-01-14, 19:05
blomkålmos/brokkolimos er godt i mange varianter. Ligger oppskrifter i oppskriftsdelen. Søk på blomkålmos :)

Vibeke-67
12-01-14, 19:06
Men sånn, utenfor denne diskusjonen, og når man ikke er på Ketolyse, så er vel ikke proteishake så ille å drikke innimellom? Jeg har ikke gjort det, men en gang i tiden brukte jeg produkter fra eurodietten, og der var noe ala proteinshaker jeg kunne drikke rett etter trening. Mener å huske det kunne være bra for å bygge muskler å spise/drikke noe proteinrikt for musklene. Jeg spiste bare ett egg istedet.

engeljenta30
12-01-14, 19:08
tusen takk gerd:)

nellie
12-01-14, 19:12
Kan jeg bare spørre om hvorfor du må spise det samme hver dag?

engeljenta30
12-01-14, 19:24
jeg må bare følge en kostplan hver dag, det er det som funket for meg før, mulig jeg er rar altså hehe

Gerd
12-01-14, 19:31
Det er jo bare å sette opp en kostplan som er mer variert?
jeg hadde ikke orka å spist det samme hele tiden, ville blitt altfor kjedelig i lengden....

engeljenta30
12-01-14, 19:42
for meg funker det veldig fint, elsker røkt laks og egg og løvbiff.

men er litt bekymra over fett, det ble 111 gram fett

nellie
12-01-14, 19:44
Det er ikke det at du er rar, men det er det at det er veldig lite hensiktsmessig å skulle spise det samme hver dag. Variasjon er fint, og det er det en grunn til. Flere grunner.

engeljenta30
12-01-14, 19:48
men alle må vel spise det som funker for dem?

Gerd
12-01-14, 19:53
men alle må vel spise det som funker for dem?

Ja. Det er sagt til deg ganske mange ganger.
Og du vet jo hva som funker for deg, ikke sant? Da gjør du det som funker. :)

Men du stiller så mange spørsmål angående det du spiser, om det er riktig osv.... Så svarer vi, og da kommer det samme igjen fra deg; at du gjør det som funker for deg.

Da lurer jeg på: hva spør du egentlig etter :confused:

engeljenta30
12-01-14, 19:54
tror jeg skal slutte å spørre hehe og bare gjøre det som funker for meg:)

Gerd
12-01-14, 19:59
ja, det tror jeg også.
Ikke for å være frekk altså, men for jeg skjønner ikke helt hvorfor du spør så mye, når det til slutt ender med at du ikke trenger de rådene vi gir på dine spørsmål. For du har jo faktisk svaret sjøl, du vet jo hva som fungerer for deg :)

Stol på det du gjør, og det som fungerer for deg. Ingen er like, det er ingen lik fasit for alle.

Lykke til videre :)

annex
13-01-14, 03:00
Nå er jeg endelig i gang, skal bruke 1 uke på å redusere karber, repetere ketolyseboka, og få inn gode matlagningsvaner igjen.
Så satser jeg på ketolyse fra neste helg, er planen. Skal veie startvekt da.
Blir en forsakelse å kutte alkohol, for jeg er glad i et glass vin eller to, men med tanke på at det virker negativt på forbrenningen, skal jeg prøve å unngå det i en periode.

Elewyn
13-01-14, 09:09
Ned 2,9kg denne første uken, fra 101,8 til 98,9.
Fortsetter i ketolyse stil, men med litt ekstra karbohydrater fra grønnsaker og litt frukt nå og da PGa. Ammingen.

Kom i gang med trening i går, så nå er planen å kjøre en runde med 30 day shred hver dag :)

St. Cecilie
13-01-14, 15:00
Ned 2,9kg denne første uken, fra 101,8 til 98,9.
Gratulerer med nedgang! Jeg har selv gått ned 2,2 kg min første uke, fra 106,9 til 104,7. Veldig fornøyd ettersom kroppen min er vant med at jeg spiser lavkarbo. :D

Nå har jeg booket tid på barnepassen på Elixia til i morgen, så da planlegger jeg en liten runde på tredemølla/ellipsemaskinen. ;)

Merker hvor mye bedre humøret mitt er nå i forhold til rett før jeg startet. :D

Elewyn
13-01-14, 15:13
Gratulerer med nedgang! Jeg har selv gått ned 2,2 kg min første uke, fra 106,9 til 104,7. Veldig fornøyd ettersom kroppen min er vant med at jeg spiser lavkarbo. :D

Nå har jeg booket tid på barnepassen på Elixia til i morgen, så da planlegger jeg en liten runde på tredemølla/ellipsemaskinen. ;)

Merker hvor mye bedre humøret mitt er nå i forhold til rett før jeg startet. :D

Så bra! Deilig med en kickstart. Det er bra for motivasjonen :)

engeljenta30
13-01-14, 17:56
skal veie meg neste mandag, ikke fått spist noe i dag, var i barnehagen med vond hals og samboern min sa jeg hadde feber da jeg kom hjem, huff, ingen matlyst

JojoJulie
13-01-14, 18:31
Veiedag!

2/1: 80kg
6/1: 78,7kg. Ned 1,3kg
13/1: 77,1kg. Ned 1,6kg

Tilsammen ned 2,9kg 😃

Må si jeg er veldig fornøyd med det. Falt for fristelsen og kjøpte ketostix i dag. Var på juletrefest i går og spiste et kvart kakestykke for syns skyld. Slo moderat ut på stixen, så da gikk det vel bra.
Håper på å sette i gang med trening denne uka. Super motivert for bikinifin til sommeren! Bestilte tur til Mallorca i helga 😃

JojoJulie
13-01-14, 18:34
Gratulere med nedgang dere andre som hadde veiedag i dag!

St. Cecilie
13-01-14, 18:39
Gratulerer til deg også. JojoJulie! :)

Hvor på Mallorca har du tenkt å reise? Jeg sitter og sikler på Ving sine sider etter litt sol og sommer... Har ikke vært på Mallorca siden jeg var 11 (er 30 nå) men har alltid hatt lyst å reise tilbake. :D

nellie
13-01-14, 18:50

Gikk ned til 89.1 i løpet av uka.:)

Der stoppet det og der blir jeg vel en liten stund.

JojoJulie
13-01-14, 19:25
Gratulerer til deg også. JojoJulie! :)

Hvor på Mallorca har du tenkt å reise? Jeg sitter og sikler på Ving sine sider etter litt sol og sommer... Har ikke vært på Mallorca siden jeg var 11 (er 30 nå) men har alltid hatt lyst å reise tilbake. :D

Har aldri vært på Mallorca, og egentlig hatt lyst lenge og nå blir det endelig! Er ikke før 18.august, men da har vi noe å se frem imot! Vi reiser med star tour til Blue Village hotellet i Alcudia.

MajaKr
13-01-14, 19:31
I dag gikk eg på vekta for å sjekke kor stor "skaden" etter at eg stupte av lavkarbo-vogna i november... Sjokket var stort når det viser seg at eg bare har gått opp 2 kg!

Så no er motivasjonen tilbake :D

Eg holder meg forresten på under 50Kh. Så ikkje så ekstrem levkarbo her :)

Soldamen
13-01-14, 22:44
Startvekt 75,3, 5. Jan. I dag 73,0 Jippi!!

Vann eller fett, spiller ingen rolle, det merkes på vekta! CM motiverer meg ikke slik som kg.

Veldig gøy å være i gang!:)

trude.lutt
14-01-14, 07:57
For sent å bli med? Jeg venter mensen i morgen og føler seg som en oppblåst karbo spiser.... Har kjøpt inn det jeg trenger og skal liste meg opp på vekta fredag. Målet i 2014 er 25 minus. Det skal jeg klare!

maeve
14-01-14, 11:11
Kan jeg også få bli med?
Gikk ned fra 111 kilo til 77 kilo fra oktober-12 til august-13. Etter det har det gått litt opp og ned. Begynte ny frisk nå 1.januar! Målet er 68-70 kilo.

01.1: 83,5
13.1: 78,5 (-5,0)

10 kilo igjen!

St. Cecilie
14-01-14, 13:08
Selvfølgelig, vi er jo bare halvveis ut i januar. :)
Maeve - kan jeg spørre hvor høy du er? Ser at vi har ca samme vektmål. Selv er jeg 1.72.

maeve
14-01-14, 13:26
Selvfølgelig, vi er jo bare halvveis ut i januar. :)
Maeve - kan jeg spørre hvor høy du er? Ser at vi har ca samme vektmål. Selv er jeg 1.72.

Er 1,72 :)

St. Cecilie
14-01-14, 13:43
Ok! :) Jeg har aldri hatt en trivselsvekt, så mitt mål på 65 kg har jeg plottet inn fordi det var midt på 'normal'-skalaen på bmi'en min. Så om jeg trives på 70-75 så kommer jeg nok til å stoppe der. Men greit å ha noe å strekke seg etter.. ;)

maeve
14-01-14, 13:50
Ok! :) Jeg har aldri hatt en trivselsvekt, så mitt mål på 65 kg har jeg plottet inn fordi det var midt på 'normal'-skalaen på bmi'en min. Så om jeg trives på 70-75 så kommer jeg nok til å stoppe der. Men greit å ha noe å strekke seg etter.. ;)

Litt det samme som meg. Har egentlig bare valgt et tall, og så stopper jeg før hvis jeg trives med det. Men tenker at rundt 70 kg er en ok vekt, 65 blir for lite for meg :)

Clavicula
14-01-14, 20:15
Gratulerer til dere som har gått ned! Her står det litt stille, men jeg merker på klærne at fasongen har endret seg til det bedre :) Ettersom jeg trener tung styrke 2-3 ganger i uka, er det sikkert greit å ta det slow, må ha energi til trening også. Tror imidlertid jeg må begynne å regne kh i en periode i alle fall, kjenner at jeg ikke har helt oversikt på hva jeg får i meg (selv om jeg spiser typisk lavkarbomat og tenker at jeg nok ligger på 20-40 om dagen).

såpestykket
15-01-14, 11:47
Et par dager ute av ketose nå, merker jeg blir kald og energiløs- men sånn er det jo bare med insulinresistens :-P

Men på 4g paracetamol pm dagen tok jeg ikke sjansen på å belaste leveren med å lage glukose i tillegg til å kverne seg gjennom medisiner.

Gleder meg til å komme gjennom platået på 93 nå - neste kryss-i-kalenderen blir normal bmi på 89kg :-) Siden de første 40 bare rant av så gjør det jo ikke så mye å vente litt, da, meeeeen.... :-)

St. Cecilie
15-01-14, 14:33
Siden de første 40 bare rant av så gjør det jo ikke så mye å vente litt, da, meeeeen.... :-)
Shit, har du tatt av 40kg? :eek: Hvor lang tid brukte du på det?

såpestykket
15-01-14, 19:36
Shit, har du tatt av 40kg? :eek: Hvor lang tid brukte du på det?

Rundt fire måneder, men litt mer i starten. Veldig fornøyd med det :)

St. Cecilie
15-01-14, 20:50
Det har du all grunn til å være! :)

Åååh...i kveld er jeg fysen. Tror jeg må mekke meg noen ostechips. Veldig glad for at jeg fikk microovn i julegave, den har blitt flittig brukt! :D

Jean1986
15-01-14, 21:51
Endelig har søtbehovet begynt å forsvinne her:) energien er tilbake og har min første time med pt fredag :) yay!

kulan
16-01-14, 08:27
Gått litt tregt nedover her i disse første ukene. Men noen få kg har det blitt. Jeg prøver å innbille meg at det er fordi jeg begynte å veie meg litt over en uke etter av jeg begynte på lavkarbo og vannet allerede hadde 'gått'.
Var ute av ketose i går morges, fikk velkjent hodepine i går kveld. Spiste levergryte, med sopp og løk. Vendte leverbitene i hvetemel og det var nok det som gjorde at det tippet over. :(
I tillegg spiser jeg nok litt for mye salat til middag så jeg ligger nok akkurat på grensen. Får vel skjerpe meg der, men må liksom ha noe grønt ved siden av middagen!

Pisces89
16-01-14, 18:52
Her går ting sin vante gang. Jeg hadde en utskeiielse på lørdag pga besøk, men siden da harj eg holdt meg til planen! Men jeg vet av erfaring at kroppen sliter lenge med å hente seg inn etter en sprekk. Så blir spennende å se resultatet på veiedag imorgen. Blir nok ikke allverdens resultat!!

JojoJulie
16-01-14, 20:54
Huff.. Jeg har blitt "hekta" på Atkinsbarer! Må liksom ha den sjokoladesmaken! Men det gjør at jeg bikker over grensen for hvor mye karbo jeg vil ha... Skal sjekke ketostix i kveld, lurer på om jeg har falt ut...
Det positive er at jeg har begynt å trene! Begynner forsiktig, men har en økt step/styrke og en økt aerobic/styrke denne uka. Fornøyd med det 😊

Nupsida
16-01-14, 21:42
Jojojulie, prøv deg på cocosasjokolade! Man bruker kokosolje og mørk sukkerfrisjokolade og det gir kjempe god sjokoladesmak, men nesten ingen karber!

Xenia
16-01-14, 21:49
Måling etter 2 uker viser nedgang på nesten 4 kg på meg og 6,1 kg på sønnen.. :D Litt glad for min, med tanke på at jeg har vært røykfri like lenge... ;) Det pleier å gå andre veien da... :(

JojoJulie
16-01-14, 22:00
Nupsida, takk for tips! Har fått tips av ei venninne på noe gelegodteri også, må prøve i helga. Så elsker jeg jo kokosbolle, og det er enkelt å gjøre uten karbo, bare tar tid.. :)

Sjekka, og ligger fremdeles mellom moderat og høy på stixen, så det er jo bra 😀

Jeg går jo egentlig på litt egenkomponert, og har ikke lest boka. Lest mer LCHF- bøker. Men bruker dere andre de kosttilskuddene som er anbefalt på ketolyse?

JojoJulie
16-01-14, 22:01
Måling etter 2 uker viser nedgang på nesten 4 kg på meg og 6,1 kg på sønnen.. :D Litt glad for min, med tanke på at jeg har vært røykfri like lenge... ;) Det pleier å gå andre veien da... :(

Hurra for deg 👏

Xenia
16-01-14, 22:30
Hurra for deg 👏

Takk! :D

Xenia
16-01-14, 22:32
Nupsida, takk for tips! Har fått tips av ei venninne på noe gelegodteri også, må prøve i helga. Så elsker jeg jo kokosbolle, og det er enkelt å gjøre uten karbo, bare tar tid.. :)

Sjekka, og ligger fremdeles mellom moderat og høy på stixen, så det er jo bra 😀

Jeg går jo egentlig på litt egenkomponert, og har ikke lest boka. Lest mer LCHF- bøker. Men bruker dere andre de kosttilskuddene som er anbefalt på ketolyse?

Må innrømme at jeg ikke gjør det.. Jeg prøver å få det meste fra maten, men det hender jeg hiver innpå multivitamin og litt tran, tar også B- C- og D-vitamin innimellom...

Jean1986
17-01-14, 20:01
Første økt med pt unnagjort:) det var tungt, det svir i låra!! Men godt å komme i gang :)

cimberlane
17-01-14, 20:18
hei :-)
jeg er helt ny her på lavkarbo.no forumet, men vil gjerne slenge meg på denne tråden. jeg har fult dere siden dere startet, å nå tenkte jeg at det kanskje kunne være mulighet for at jeg og slang meg på :p

jeg startet med ketolyse 01.01.2014
startet på 91,8 kg
og sist jeg veide meg, veide jeg 86.9
dette var 15.01.2014

så da har jeg gått ned 4,9 kg på 14 dager :D
veldig fornøyd!

håper jeg kan være med i deres forum, selv om jeg slang meg veldig sent på!

lykke til dere andre

Xenia
17-01-14, 22:29
Velkommen hit! :D Bra nedgang det!

wirow_84
18-01-14, 10:37
velkommen hit cimberlane! Og må jo være super å få sånn pangstart! Ihvertfall motiverende;) bare så du ikke får altfor store forhåpninger videre,- -ikke sikkert du fortsetter med like stor fart altså... med ketolyse svinger det litt ettersom kroppen hele tiden justerer seg til endringen du har gjort, men de fleste går ned jevnt og trutt:) mye vann som sier takk og farvel sånn i starten ;) masse lykke til, og gratulerer med å være i gang!

cimberlane
18-01-14, 11:23
er klar over at det er mye vann, spiste veldig mye karbohydrater i jula, og siden jeg begynte rett etterpå er nok mesteparten av vekttapet vann :-)

men så lenge det fortsetter nedover, så er jeg veldig fornøyd :-)

engeljenta30
18-01-14, 13:09
hurra for deg xenia:) tror ikke jeg veier meg før mandagen om en uke da jeg har ligget med influensa siden mandag, veide meg fredagen da og vekta viste 73,5, nesten ingen matlyst huff

Pisces89
18-01-14, 13:49
Her viste veiedagen +0.1.. Noe som er utrolig skuffende! Utenom pizza på lørdag har jeg spist riktig hele uken! rart om EN dag med litt karbohydrater til middag skal gi så stort utslag??
Er jo bare pizzabunnen som er fy? :(

nellie
18-01-14, 13:54
Her viste veiedagen +0.1.. Noe som er utrolig skuffende! Utenom pizza på lørdag har jeg spist riktig hele uken! rart om EN dag med litt karbohydrater til middag skal gi så stort utslag??

Det er ikke noe rart med at det går opp og ned, med vektnedgang. Sånn er det bare og sånn vil det fortsette å være. Fortsett å gjøre som du skal, så dropper du plutselig litt igjen.

Gerd
18-01-14, 13:57

Beklager, men det er helt vanlig å gå opp/stagnere viss man bryter kuren ( slik er det med de fleste strenge slankekurer)
Pizzabunn laget med hvetemel er fy ja, bare raske karber og stivelse.
Så spørs det hva som var av pizzafyll. Ferdiglaget saus/ fyll er gjerne fullt av sukker og stivelse.

Så om du har fått i deg litt eller mye ekstra karber avhenger av hvor mye du spiste.

Når du spiser raske karber (som feks. sukker og stivelse) så endres forbrenningen. Kroppen vil forbrenne de raske karbene først, for det er lettest. før den igjen , gjerne etter å ha "tenkt" seg om en dag, 2 eller 3, begynner med fettforbrenningen igjen.

engeljenta30
18-01-14, 14:13
en ting , mulig jeg har misforstått her, men kan man komme i ketose om man for eks ligger på mellom 30 og 50 gram karbo og, eller er jeg helt ute på vidda

Pisces89
18-01-14, 14:20
Beklager, men det er helt vanlig å gå opp/stagnere viss man bryter kuren ( slik er det med de fleste strenge slankekurer)
Pizzabunn laget med hvetemel er fy ja, bare raske karber og stivelse.
Så spørs det hva som var av pizzafyll. Ferdiglaget saus/ fyll er gjerne fullt av sukker og stivelse.

Så om du har fått i deg litt eller mye ekstra karber avhenger av hvor mye du spiste.

Når du spiser raske karber (som feks. sukker og stivelse) så endres forbrenningen. Kroppen vil forbrenne de raske karbene først, for det er lettest. før den igjen , gjerne etter å ha "tenkt" seg om en dag, 2 eller 3, begynner med fettforbrenningen igjen.

Fyllet var helt lovlig, et bevisst valg :)
Bernaisesaus, kyllingfilet og ost.
Ikke noe halvfabrikata el.l.. Visste at jeg nok ikke kom til å gå ned så mye denne uken pga det altså. Er ikke helt urealistisk :) Men tenkte kanskje noen hundre gram i minus da i det minste, siden jeg har vært veldig streng hele tiden etter lørdag.. Men men :) Det blir vel.

Gerd
18-01-14, 14:24
Fyllet var helt lovlig, et bevisst valg :)
Bernaisesaus, kyllingfilet og ost.
Ikke noe halvfabrikata el.l.. Visste at jeg nok ikke kom til å gå ned så mye denne uken pga det altså. Er ikke helt urealistisk :) Men tenkte kanskje noen hundre gram i minus da i det minste, siden jeg har vært veldig streng hele tiden etter lørdag.. Men men :) Det blir vel.

Mest sannsynlig vi det være borte til i morra, men noen kropper trenger lengre tid :ja:
Enkelte får ikke oppgang/stagnasjon heller.
Det er veldig individuelt :ja:

Ikke stresse med det, det går seg til :)

nellie
18-01-14, 14:29
en ting , mulig jeg har misforstått her, men kan man komme i ketose om man for eks ligger på mellom 30 og 50 gram karbo og, eller er jeg helt ute på vidda

Det stemmer det ja. Sikkert ikke for alle, men. Ketose er ikke noe magisk man enten er i, eller ikke er i. Det går gradvis. Men å gå ned i vekt og å være i ketose henger ikke nødvendigvis sammen.

engeljenta30
18-01-14, 15:06
oki takk for svar nellie:)

cimberlane
18-01-14, 15:30
savner brød, så nå holder jeg på å bake lavkarbo brød :D
og det lukter så godt i hele huset

såpestykket
18-01-14, 16:30

Det går helt fint å komme og holde seg i ketose på 30-50. Etter noen uker i ketose vil du trenge minst 50g om dagen til hjernen. Like greit å spise dem som å stresse leveren med å lage glukose. Men krever jo litt disiplin å leve på kanten ;-)

engeljenta30
18-01-14, 16:38
ligger ca på 27 gram karbo jeg, men det jeg bekymrer meg for er at det er 1600 kalorier, da jeg lå på 1700 kalorier på en plan fra ernæringsfysiologen så gikk jeg bare opp og ikke ned, men det kan kanskje være pga karboene, vet ikke helt

cimberlane
18-01-14, 17:13
1600 kcal er ikke så mye, og uten så mange karbohydrater, så går du nok greit ned i vekt :)
tenker nok at den kostplanen fra ernæringsfysiologen inneholdt kanskje en del karbohydrater om dagen, og da er det ikke like greit å gå ned i vekt.

jeg har alltid spist veldig lite, rundt 800-1000 kcal om dagen. men da jeg begynte på lavkarbo (ketolyse), så spiser jeg mer opp mot 1600 kcal om dagen, og vekta mi raser ned i rekordfart :D selv om jeg må regne med at det store vekttapet stopper litt opp etterhvert og kanskje bare går ned 100-500 gram i uken. men vektnedgang er vektnedgang!

holder meg forresten til rundt 15 gram om dagen, noen dager mindre, men det er ikke med vilje, blir bare sånn noen ganger :p

engeljenta30
18-01-14, 17:33
å ja da fikk jeg svar på det:) klarer ikke komme under 20 karbo jeg, men får se om jeg havner i ketose

Pisces89
18-01-14, 19:08
http://www.ingridsblogg.no/?p=411617

Disse ble dagens lunsj! Byttet ut kesam/skyr-posten med en kombinasjon og sæterrømme og fløte. Og hadde ikke oppi kruskakli.

De ble sinnsykt gode! :) Og jeg greide bare å spise halvparten, så fikk en happy samboer også ;) Konepoeng til meg. hehe