View Full Version : Hvor mye karbo burde jeg få i meg?

BAN
11-03-14, 16:58
Det er en uke siden jeg la om kostholdet, og har begynt å merke virkningen allerede.

Fra å være en som gjerne byttet ut middagen til fordel for en toliter med is til å ligge på mellom 50 og 100 gram karbohydrater pr dag så har det gått overraskende lett.

Så til spørsmålet, hvor mange gram karbo burde jeg få i meg? Jeg vil unngå ketose samtidig som jeg vil være sikker på at blodsukkeret holder seg lavt.

Jeg er en godt voksen mann på 185 cm og tung nok til å stå støtt i storm....

Carisma
11-03-14, 21:36
Hvorfor vil du unngå ketose?

BAN
11-03-14, 22:45
Hvorfor vil du unngå ketose?

Vil først komme over på lavkarbo før jeg tar neste steg. :)

Det er også mye lettere å håndtere en karbosprekk hvis jeg ikke har en streng diet å forholde meg til.

index
11-03-14, 23:11
På lavkarbo er du ut og inn av ketose hele tiden uansett. Ligger du lavt nok på karbo så er du i ketose hele tiden. Ketose er ikke noe å frykte.

Min anbefaling er å holde deg under 70 gram, det har funket for meg uten at jeg har følt at jeg har måttet gjøre veldig store forsakelser. Ligger stort sett på 40-60 og trives helt greit med det. Har gått ned 28 kg på dette.

BAN
11-03-14, 23:40
På lavkarbo er du ut og inn av ketose hele tiden uansett. Ligger du lavt nok på karbo så er du i ketose hele tiden. Ketose er ikke noe å frykte.

Min anbefaling er å holde deg under 70 gram, det har funket for meg uten at jeg har følt at jeg har måttet gjøre veldig store forsakelser. Ligger stort sett på 40-60 og trives helt greit med det. Har gått ned 28 kg på dette.

Ok, så helt nede på ketosegrensa er greit. Da er jeg på rett kurs da.

Har ca 30 en dag og resten fra 50 til 70.

index
11-03-14, 23:52
Rett kurs eller ei er ikke godt å si. Men det har fungert veldig fin for meg i over 2,5 år, så veldig feil kan det neppe være...

Yrla
15-03-14, 15:34
Ok, så helt nede på ketosegrensa er greit. Da er jeg på rett kurs da.

Har ca 30 en dag og resten fra 50 til 70.høres ikke dumt ut. Håper du finner ut en måte å spise på så du ikke behøver sprekker. At du lager deg yndlingstinga dine på lavkarbo-vis, kjøper det som lavkarbo eller noe sånn. Det er mange is-oppskrifter, sjokoladeoppskrifter osv osv om du bare googler på norsk eller engelsk. De fleste vil ha smaken søtt. Det er ikke noe poeng å unngå den smaken. Men det er sunne måter å få den på. Jeg bruker bringebær søtet med flytende sukralose, og jeg bruker mørk sjokolade søtet med stevia eller tagatose, eller jeg spiser quest-bar fra iherb. Jeg skal lage iskrem med whey proteinpulver og lager boller med mandelmel. Savner ikke noe jeg da.