View Full Version : Sten Sture Skaldeman


vibeke84
08-10-14, 09:10
Noen her inne som ikke skal gå ned mer enn rundt 10 kg på LCHF? Jeg er ikke veldig overvektig,men jeg tåler ikke karb da jeg legger på meg fort som bare det! Går jeg ned 10 kg vil jeg være "normal" og trives godt. Noen som har erfaring med en høyde på ca 160 og gå ned fra 65-55kg?

Zalamandra84
28-10-14, 13:57
Hei! Jeg lurer også på dette, har ca 10 kg jeg vil ta av. Har tidligere vært på ketolysekuren, og da gikk jeg ned de kiloene jeg ønsket. I fjor begynte jeg å studere igjen, og kiloene kom snikende på. Gjorde et nytt forsøk på ketolyse, men den gangen funket det ikke. Den gangen hadde jeg muligens et overforbruk av fløte og bringebær (lese-snacks), men vet ikke om dette var årsaken.

Nå har jeg hvertfall bestemt meg for en ny runde med diett. Har lyst til å prøve LCHF denne gangen, selv om den ikke er så ulik ketolyse. Jeg har svært liten tid til trening, men blir en del spaserturer til og fra skole/tog, og bruker alltid trappene på skolen.

Hadde vært supert om noen kunne dele råd og tips med oss!

Kanskje en ny tråd med annen overskrift vil fenge?

nellie
28-10-14, 14:07
Jeg ville ikke gått i gang med veldig strikt lavkarbo ala Skaldeman, for å gå ned 10 kg. Spørs kanskje litt om det er noe man vil holde på med som livsstil også etter nedgangen.

Men å kutte kraftig ned på karbohydratene er det ikke noen bakdeler med.

Kutte med på karbohydrater og opp på trening, siden det ofte går mye i oppstramming når man kommer ned i den vekten.

TrillTrall
28-10-14, 14:50
Noen her inne som ikke skal gå ned mer enn rundt 10 kg på LCHF? Jeg er ikke veldig overvektig,men jeg tåler ikke karb da jeg legger på meg fort som bare det! Går jeg ned 10 kg vil jeg være "normal" og trives godt. Noen som har erfaring med en høyde på ca 160 og gå ned fra 65-55kg?
Du er i høyeste grad normalvektig allerede...

Cyan
28-10-14, 15:11
Hun sier ingenting om kroppsbygning, og er akkurat på grensen til overvektig dersom man utelukkende ser på bmi, så jeg syns det blir feil å avfeie det hele med "du er normalvektig" (underforstått, du trenger ikke gå ned i (fett)vekt). Jeg er dog enig med Nellie. Som tilnærmet normalvektig ville jeg ikke gått for en såpass ekstrem linje innenfor lavkarbo, med mindre det er et kosthold du ønsker å leve på over tid. Jeg ville heller gått for moderat lavkarbo eller LCHF med rene matvarer og mye grønnsaker og naturlig fett, samt styrketrening. Så ville jeg ikke hengt meg så mye opp i vekta, men brukt målbånd i stedet.

Zalamandra84
28-10-14, 17:46
Jeg er ikke trådstarter, men skulle gjerne hatt innspill for liknende situasjon. Jeg er 173cm og veier 71 kg. Det høres ikke ille ut for mange,men er IKKE en vekt jeg trives med. Min idealvekt ligger omkring 60-62 kg, men har da vært med betydelig mer trening.

Jeg har svært liten tid til trening, da jeg studerer på fulltid og er alene med et barn. Min erfaring med ketolyse tidligere, var svært positiv. Tenker ikke da på vektnedgangen, men fordi jeg følte kroppen min trivdes bedre når jeg kuttet drastisk på karbo. Magen, fordøyelse, hud var mye bedre. I tillegg slapp jeg unna min store fiende: sjokolade og søtsaker! Jeg elsker søtt, og faller lett for fristelsen når jeg rusher forbi nystekte boller på vei til toget, eller når jeg er stresset før eksamen, ved tunge perioder i studiene. Når jeg er streng med karbo, så faller jeg ikke i den fella, fordi jeg vet det ødelegger, og i tillegg er søtsuget sååå mye mindre.

Har derfor tenkt variant av LCHF, hvor jeg helst vil finne en gylden middelvei jeg kan ligge på senere, altså som livsstil på grunnlag av det jeg nevnte ovenfor. Evt. om det er andre typer dietter dere vil anbefale er jeg åpen for forslag!

Er det noen som har noen råd ang. dette? Og ingen formaninger om at "jeg er normalvektig" og bare "trene" mer.. :confused:

Zalamandra84
28-10-14, 17:48
Jeg ville ikke gått i gang med veldig strikt lavkarbo ala Skaldeman, for å gå ned 10 kg. Spørs kanskje litt om det er noe man vil holde på med som livsstil også etter nedgangen.

Men å kutte kraftig ned på karbohydratene er det ikke noen bakdeler med.

Kutte med på karbohydrater og opp på trening, siden det ofte går mye i oppstramming når man kommer ned i den vekten.

Spør ikke for å kverrulere med fordi jeg er nysgjerrig: Hvorfor ikke gå for en strikt variant for å kvitte seg med x-antall kilo, hvis man legger seg på et kosthold senere som blir en livsstilendring?

nellie
28-10-14, 18:59
Det er en omstilling for kroppen din å lære seg å være i ketose. Det kan ta lang tid før kroppen din fungerer optimalt på strikt lavkarbo. Det kan også gå greit i overgangen. Men på generell basis anbefales der ikke å gå inn i ketose kun for å få bort en liten overvekt.

Det er også noe i det at ketose er vektregulerende.

Men folk er jo forskjellige, så mulig det fungerer greit for dere. Bare anbefaler det ikke.:)

Carisma
28-10-14, 19:12
Det finnes mange som lever i ketose kun pga helsefordelene det gir også, ikke utelukkende for vektnedgang

nellie
28-10-14, 19:24
Her snakker begge de som spør om å bare være strikt for å gå ned i vekt. Da svares det deretter.

Zalamandra84
28-10-14, 22:35
Det er en omstilling for kroppen din å lære seg å være i ketose. Det kan ta lang tid før kroppen din fungerer optimalt på strikt lavkarbo. Det kan også gå greit i overgangen. Men på generell basis anbefales der ikke å gå inn i ketose kun for å få bort en liten overvekt.

Det er også noe i det at ketose er vektregulerende.

Men folk er jo forskjellige, så mulig det fungerer greit for dere. Bare anbefaler det ikke.:)

Takk for svar. Skal prøve en moderat LCHF variant, se om det fungerer.

BenteR
29-10-14, 01:48
Jeg lever ketogent selv om jeg er alvorlig undervektig, og gjør det av helsemessige grunner. Jeg regner med å måtte leve slik resten av livet-
Jeg TROR at grunnen til at det ikke anbefales ketolyse når man har bare litt overvekt er at vektnedgangen ikke er så effektiv som når man har mye overvekt.
Når det er sagt ser jeg ikke noe galt i å velge å leve ketogent selv om man har bare noen pyntekilo til overs så lenge man passer på å få i seg nok næring og spiser variert. Likevel vil jeg si at det er enormt mye lettere å leve på en mer moderat lavkarbo a la Hexeberg fordi man dermed ikke trenger å "sprekke" men kan velge akseptable alternativ stort sett hvor som helst.
Lever man ketogent, er det veldig vanskelig, om man ikke har stålkontroll, og alltid takke nei når man er på besøk eller ute og alltid unngå alle fristelser.

senka
02-11-14, 20:12
Du er i høyeste grad normalvektig allerede...

Helt enig med deg TrillTrall :) og tror at dr.Torkil ville svare det samme.
Lykke til Vibeke :):)

StineK
08-11-14, 13:54
Likevel vil jeg si at det er enormt mye lettere å leve på en mer moderat lavkarbo a la Hexeberg fordi man dermed ikke trenger å "sprekke" men kan velge akseptable alternativ stort sett hvor som helst.
Lever man ketogent, er det veldig vanskelig, om man ikke har stålkontroll, og alltid takke nei når man er på besøk eller ute og alltid unngå alle fristelser.

For meg er det motsatt. På ketogen kost har jeg det bra og har ikke noe problem med å takke nei når jeg er på besøk. Forklarer at jeg ikke tåler karber pga dia2 og det respekterer folk. Kaffe med fløte holder for meg. Står gjerne over kakestykket.

Øker jeg karbene ala Hexeberg/Fedon så dukker sukkersuget opp og jeg sliter med å holde fingrene unna godsaker og brusflasker.

Borghild
08-11-14, 17:23
For meg er det motsatt. På ketogen kost har jeg det bra og har ikke noe problem med å takke nei når jeg er på besøk. Forklarer at jeg ikke tåler karber pga dia2 og det respekterer folk. Kaffe med fløte holder for meg. Står gjerne over kakestykket.

Øker jeg karbene ala Hexeberg/Fedon så dukker sukkersuget opp og jeg sliter med å holde fingrene unna godsaker og brusflasker.


Dette skriver jeg også under på :-)

BenteR
09-11-14, 02:23
Jeg er nok heldigere enn mange av dere;
har aldri vært glad i søtsaker.
Det er jammen flaks når man må regne med å leve ketogent resten av livet.

langaard
09-11-14, 15:29
Jeg er nok heldigere enn mange av dere;
har aldri vært glad i søtsaker.
Det er jammen flaks når man må regne med å leve ketogent resten av livet.

Samme her, har aldri vært glad i søtt jeg heller:)