View Full Version : Egg


Summer
14-03-04, 22:49
Ja, nå er det sikkert folkens: Egg er ikke bare egg...

Etter å ha spist solegg i noen måneder, så kan jeg etter å ha vært en tur i Bergen og spist God morgen egg med stor sikkerhet si: Solegg er best! Den har også en delikat knallgul plomme! (Ser tydelig forskjell! )
Nesten som diskusjonen om hvilke nonstop som er best de røde eller grønne :p Men altså: For de som ikke er så glade i egg; så er solegg virkelig verdt et forsøk!

MHM
14-03-04, 23:00
Skal jeg mene noe om dette også eller? Skal jeg? Ja, jeg mener vel noe om alt mulig, gjør jeg ikke....?? Klarer ikke dy meg:

Min mormors høner hadde så gule eggeplommer som soleggene har, og det var fordi de spiste grønt. De soleggene som er i butikken har fått kritikk, fordi gulfargen på en eller annen måte er "kunstig". Men ikke vet jeg. Jeg har vel likevel sagt nok til å ta fra deg lysten på solegg, Lise, har jeg ikke....(jeg høres jo bare ond ut... :mad: ).

Før kjøpte jeg egg fra frittgående høner, fordi det hørtes flott ut. Helt til jeg hørte at de kun går fritt på meget lite areal, innendørs. Nå kjøper jeg økologiske egg, fordi de MÅ tilfredsstille ganske strenge krav til produksjon mht uteareal og fôr. Og høner som får gå ute og spise fra bakken, har adskillig høyere innhold av omega-3 fettsyren DHA i eggeplommen. :)

Summer
14-03-04, 23:17
Ja, vi spiser økologiske også... og de også er gulere i plommen... ;)

Hm...da får jeg vel kutte ut soleggene da... Men alle høns skal jo gå fritt i dag... (hvor stort areal trenger en høne til å utfolde seg på? Med tanke på de små bena i forhold til skrittlengdem osv... :p)

Fedonisten
14-03-04, 23:20
Men alle høns skal jo gå fritt i dag... (hvor stort areal trenger en høne til å utfolde seg på? Med tanke på de små bena i forhold til skrittlengdem osv... :p)
:D :D Nå fløy det en tegneseriestripe gjennom hodet her!!:D :D Dette syns jeg vi skal forske på!

Masse!;)

MHM
14-03-04, 23:36
Jeg har hatt høner selv, og de har SJEL, så ikke tull! ;)
De må få lov til å bruse litt med vingene i hvertfall.....

Fedonisten
15-03-04, 08:36
Jeg har hatt høner selv, og de har SJEL, så ikke tull! ;)
De må få lov til å bruse litt med vingene i hvertfall.....
Kjære MHM! Jeg tuller ikke - det vet du da!? By-jente som jeg er (i hvertfall var...) så syns jeg det er idyllisk med høner som tripper rundt på tunet og om natten sitter og sover i hønsehus.... og huset må være rødt! :)

MHM
15-03-04, 08:41
Hva har høner med egg å gjøre....????