Her har det vært så mange ulike grønnsaksmoser, og jeg har prøvd de fleste... Men min nevø kom i dag med en som helt klart er den ultimate mosen for meg.
Den inneholder:
Blomkål
Brokkoli
Rotselleri
Litt hvitløk
Smør
Salt og pepper.
Kok det, mos det... Dette kommer jeg til å måke i meg i store mengder i lang tid framover! Har jo lagd mos av blomkål og brokkoli før, men masse rotselleri og en anelse hvitløk gjorde susen, da!!!
Her har det vært så mange ulike grønnsaksmoser, og jeg har prøvd de fleste... Men min nevø kom i dag med en som helt klart er den ultimate mosen for meg.
Den inneholder:
Blomkål
Brokkoli
Rotselleri
Litt hvitløk
Smør
Salt og pepper.
Kok det, mos det... Dette kommer jeg til å måke i meg i store mengder i lang tid framover! Har jo lagd mos av blomkål og brokkoli før, men masse rotselleri og en anelse hvitløk gjorde susen, da!!!
Denne skal prøves, jeg er fersk i mosegamet ennå! Ser for meg at det blir purè av det når jeg kjører det i hurtigmixeren - kanskje jeg er en purèist?:p
.. men hva er rotselleri..?
Sellerirot kaller jeg det. :p
Er ikke det roten til selleri-stengene da? Smaker omtrent som kålrot eller noe?
Har ikke sjekket karb-innholdet i den, det må jeg gjøre for dette hørtes jo digg ut!
Jeg lager mosen min med blomkål, smør, fløte, hvit pepper og FETAOST (1/3 grønn Arla-pakke). Det er helt nydelig. :sikle:
Nam-nam, her skal det moses til middag ja!
Jeg lager mosen min med blomkål, smør, fløte, hvit pepper og FETAOST (1/3 grønn Arla-pakke). Det er helt nydelig. :sikle:
Dette må prøves! Fetaost er bare Kongen innen matverdenen da. Elsker gresk salat!:sikle:
Hilsen En Temperert Chablis
Her lager vi blomkålmos etter oppskrift i KK:
2 blomkålhoder
2 ss sæterrømme (evt. Snøfrisk el Philadefiaost)
1 dl revet parmesanost
1/2 ts konsentrert kyllingbuljong
1-2 fedd hvitløk
1/2 ts nykvernet pepper
Digg!
selleri og sellerirot er to ulike planter. Man får ikke begge deler på samme planten, ikke de som selges i butikken vaffal. Man må som gartner velge om man vil ha typen som gir stor og fin rot ELLER typen som gir tynne og fine stilker :rolleyes:
Er vel samme familie, men ikke samme planten om du skjønner??
Hørtes deilig ut ja! Så denne må jeg prøve.
Min mos består gjerne av følgende (pr porsjon):
* kokte bønner, enten hvite (soya er best) eller røde (f. eks kidney) ca 2 dl
* brokkoli ca 100 gram
kokes sammen, kjøres sammen med stavmikser. Tilsetter
* sesamfrø med skall som jeg knuser selv (jeg knuser de i en elektrisk kaffekvern)
* en dæsj rømme
* en liten dæsj currypasta
* pepper og salt etter smak
* evt. finkuttet løk/hvitløk
* evt olje/smør
Yummi yummi!
Nå har jeg laget Iset's stappe 2 dager på rad..:) Synes den var nydelig. En dag stekt pølse og stappe, nesten som før... Og en dag som ovnsrett med kjøttdeig og ost over. Dette falt helt i smak hos familien.
Takk Iset ;)