View Full Version : For mye hud?


Chriz
25-07-05, 23:04
Heisann, er ny på dette forumet.. Jeg er en av disse som har over 30 kilo overvekt.. Skal jeg gå etter ideal vekten min så er det vel ca 40 gode kilo som må vekk ! Nå har jeg sett et par programmer blant annet på Discovery channel hvor ekstremt overvektige personer får mye hud til overs etter sine ekstreme slanke prosesser.. Disse programmene skremte meg veldig siden selve operasjonen så ytterst smertefull ut samtidig som det ble store arr. Nå er jeg klar over at disse slanket bort opptil 100-150 kilo, men likevel har jeg forstått det slik at ved vektap på rundt 30-50 kilo så kan du bli nødt til å operere bort hud. Er det noen som har erfaring med dette her? Vil huden i noen tilfelle "krympe" selv, kan man ta tiden til hjelp på slik eller vil det alltid bli hengende der vist man ikke foretar en operasjon? Hadde vært veldig fint med noen tilbake meldinger på dette..

Kanskje litt arrogant av meg og spørre om slikt siden jeg har så lang vei å gå før jeg når mine egne mål.. Men dette er bare en bagatell, jeg er bestemt og jeg vet at mine mål vil bli nådd ! Derfor min bekymring :D

Thula
26-07-05, 08:37
Må bare slenge meg på og si at dette lurer jeg også litt på, siden jeg også har ca. 40-45 kg å gå ned. Personlig så tror jeg egentlig at dette kommer veldig an på alder (hvor elastisk huden er), hvor raskt vekttapet går og om man er flink til å trimme i tillegg. Jeg har mest overflødig hud rundt magen etter graviditet, og prøver nå å gjøre et skikkelig forsøk på å trene vekk huden ved å trene Pilates med mageøvelser og ta situps hver dag. Håper noen har noen gode svar å komme med??

Miriel
26-07-05, 09:36
Jeg lurer også på dette, har foreløpig 31 kg og ta av.. men skal vel i grunn litt mer ned for å nå matchvekten min....

Amica
26-07-05, 11:08
Jeg har absolutt ingen svar, skulle bare fortelle om en venninne av meg som slanket bort 40 kilo, og ble fikk en slik kosmetisk operasjon. Selve ingrepet virket nå helt ok, var litt øm en uke etterpå (vanskelig å sitte bl.a.), men det gikk fort over. Når det gjelder arr, så har dem gått inn fra sidene, så det er der jeg har sett arr, ikke på magen. Vet ikke om dem blir lysere med tiden. Nå har hun nå blitt gravid igjen, så jeg er spent på å se åssen magen blir nå.

Godt spørsmål forresten :) Skulle jo tro at det ikke var umulig med masse sit ups, og lavkarbo mat (fjerne undehudsfettet).

MVH Lita

Nille
26-07-05, 11:13
Hvor mye hud man får "til overs" og om man må fjerne den kirurgisk finnes det ikke noe fasit svar på. Er man ung (i 20 årene) er huden normalt ganske så elastisk og de fleste vil ikke ha noe problem med overflødig hud om man har tatt av 30-40 kg. Dess eldre man blir og dess fler kilo en tar av - og dess fortere man tar av - ja, dess vanskeligere er det for huden å trekke seg sammen igjen. Det er høyst individuelt og har i tillegg til alder, kosthold og trening mye med arv/gener å gjøre.

Jeg kjenner veldig mange som har tatt av opptil 50 kilo uten hudproblemer. Felles for disse er at de har tatt av sine kilo over tid og at de er forholdsvis unge mennesker (alle under 40). De jeg vet om som har hatt problemer er stort sett folk med større vekttap + at de har vært noen år eldre ......

Så kjenner jeg noen unge da da, som har fått "fettforkle" som må opereres bort. Har sett noen amerikanske probrammer hvor unge mennesker har fått masse løshud til overs. Disse har alle hatt større vekttap. Vi har hatt to stykker med fettforkle her inne også så vidt jeg husker. De har rapportert sine erfaringer med operasjon og har vært veldig fornøyde. (se HER (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1992&highlight=mageplastikk) og HER (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=3747&highlight=bukplastikk) er linkene til disse trådene.

Selv har jeg tatt av 15 kg og det jeg sliter med nå er løs hud på mage, lår og armer. Uten at det er ikke så mye at det er vits i å operere. Men så er jeg snart 50 og venter ikke at huden min skal være så elastisk som "ung" hud.

Ikke ta sorgene på forskudd. Gjør det du kan for huden din innenfra og utenfra. Spis sunn god mat/masse grønnsaker, riktige oljer og fett, drikk masse vann. Bruk hampvott i dusjen eller tørrbørste etterpå. Smør deg med en god fuktighetskrem. Da blir huden glatt og smidig iallefall. Meningene er delte om det har noen innvirkning på løs hud, men huden blir garentert IKKE løsere av det ! (Jeg merker stor bedring når jeg er flink med kost og stell!)

Sist, men IKKE minst kommer viktigheten av å bevege seg, å være i aktivitet -å trene. Thula nevner pilates og jeg kan skrive under på at det er en fanstasisk flott treningsmetode som strammer og former. Å gå og sykle er også god trim. Man strammer/trimmer musklene som ligger under huden og det vil uansett SE mye bedre ut :) I tillegg øker blodsikulasjonen som medvirker til at huden beholder elastisiteten og trekker seg bedre sammen.

Lykke til videre ! :)

Chriz
26-07-05, 19:51
Tusen takk for kjempe bra svar Nille.. Ble litt lettet nå.. Er selv i midten av 20 årene, veldig godt trent faktisk men desverre alt for mange kilo.. Så jeg tar dine gode råd videre og skal fortsette med å trene hver dag.. Akkurat nå går det mest på kondisjon, men skal etterhvert trene mer styrke.. Pilates har jeg aldri hørt om, skal sjekke opp om dette tipset.. Takk igjen for svar..

Mum 4 2
04-08-05, 09:56
Jeg har også lurt på det samme, og takk for gode svar her inne.
Må tilføye at jeg i går besøkte en skolevenninne som har gått ned 61 kg etter en slankeoperasjon. Jeg var faktisk veldig forbauset, for hun hadde nesten ikke overflødig hud i det hele tatt. Men hun er ikke helt ferdig da. Vil nok gå ned mer tror jeg. Men det ser ut til at hun må ha veldig fin og elastisk hud. Varierer vel veldig fra person til person.

Muskat
04-08-05, 12:34
Jeg gikk ned 14 kilo veldig fort, og huden klarte ikke å holde følge. Men et par år senere har den tatt igjen kroppen, og selv om jeg slett ikke er så lekker og glatt som tenåringsdatteren min er jeg veldig fornøyd! Det handler nok om å ikke tro at alt skal være på plass og stramt og flott med en gang - og så, hvis det ikke blir bedre etter noe tid, så kjenner du jo på deg selv om det er en så stor plage at du vil operere. Ta sorgene på etterskudd ;)

Muskat

Chumpsy
05-08-05, 14:39
hei, jeg skal også ned en del... 30-35 kg for å være nøyaktig...


men det jeg lurer på da er at når man har gått ned disse.. og la oss si at jeg får hengemage.... :mad: :mad:

og tar en operasjon.... kan man da senere bli gravid..?????? vil magen "tåle" det??

er forresten 25 år...

expresso91
06-08-05, 05:24
hei, jeg skal også ned en del... 30-35 kg for å være nøyaktig...


men det jeg lurer på da er at når man har gått ned disse.. og la oss si at jeg får hengemage.... :mad: :mad:

og tar en operasjon.... kan man da senere bli gravid..?????? vil magen "tåle" det??

er forresten 25 år...

Heisann!
Har ei veninne som tok mageplastikk for et år siden.Beskjeden hun fikk er at hun bør vente i ca to år før hun blir gravid,for da har huden rukket å blitt mere elastisk igjen.og er da mindre i faresonen for strekkmerker! (men disse kommer jo ofte likevel ved graviditet:p )

Chumpsy
09-08-05, 01:33
hmmm.. tenkte meg det... det er ikke bare bare disse ekstra kiloene....

mettelykkeligsomslank
21-08-05, 06:58
Heisann, er ny på dette forumet.. Jeg er en av disse som har over 30 kilo overvekt.. Skal jeg gå etter ideal vekten min så er det vel ca 40 gode kilo som må vekk ! Nå har jeg sett et par programmer blant annet på Discovery channel hvor ekstremt overvektige personer får mye hud til overs etter sine ekstreme slanke prosesser.. Disse programmene skremte meg veldig siden selve operasjonen så ytterst smertefull ut samtidig som det ble store arr. Nå er jeg klar over at disse slanket bort opptil 100-150 kilo, men likevel har jeg forstått det slik at ved vektap på rundt 30-50 kilo så kan du bli nødt til å operere bort hud. Er det noen som har erfaring med dette her? Vil huden i noen tilfelle "krympe" selv, kan man ta tiden til hjelp på slik eller vil det alltid bli hengende der vist man ikke foretar en operasjon? Hadde vært veldig fint med noen tilbake meldinger på dette..

Kanskje litt arrogant av meg og spørre om slikt siden jeg har så lang vei å gå før jeg når mine egne mål.. Men dette er bare en bagatell, jeg er bestemt og jeg vet at mine mål vil bli nådd ! Derfor min bekymring :D

Huden var det minste problemet trodde jeg:p
Men etter en vellykket operasjon her i Norge,Førde... i 2002, har jeg fått litt annet syn på plastisk kirurgi.. har idag gått ned 70 kilo, og er laaaaangt fra fornøyd m huden min, vi har vel alle sett hunder m masse ekstra skinn, sånn er jeg også. Men fortvil ikke venner det offentlige, betaler for å fjerne den:) tar tid ja men tid har vi vel nok av. Gått stor lenge? det er så deilig å bli liten... kaller meg tiny etter at en venn sa, m du er blitt kjempe flott ja nesten tiny. så fatt mot venner ta kontakt med meg om dere lurer på noe. ikke nøl men GO FOR IT.....
klem fra mettelykkeligsomslank

tech
04-02-07, 09:25
Nå har jeg gått ned snart 9 kilo på en måned, og jeg planlegger å fortsette på induksjonen gjerne et par måneder til (er utolmodig..), så jeg regner med å ta av ca 20 kilo de neste par månedene, og deretter tenker jeg ca 10 til på de neste fasene..
Så er spørsmålet mitt, jeg har nå som sagt gått ned endel allerede, huden min er fortsatt stram.. Er det et godt tegn? Nå har jeg som sagt planer om å ta av mye relativt fort, vil det være sjangse for at jeg får problemer med ekstra hud? Eller er det usansynlig siden jeg ikke merker noe nå etter 9 kilo?

Jeg har altså ingen aning om dette, har ikke tenkt på dette før nå og det bekymrer meg litt. :confused: :_oppgitt:

Nattkvinnen
12-02-07, 00:20
Ja, jeg har gått gjennom en slik operasjon. Full bukplastikk med flytting av navle, sying av magemuskler, fettsuging.

Vondt og herlig. Man blir som et nytt menneske!

Stå på - det går så fint!

//Nattkvinnen


____________________
www.bukplastikk.com

Kristian
13-02-07, 14:49
Heisann!
Har ei veninne som tok mageplastikk for et år siden.Beskjeden hun fikk er at hun bør vente i ca to år før hun blir gravid,for da har huden rukket å blitt mere elastisk igjen.og er da mindre i faresonen for strekkmerker! (men disse kommer jo ofte likevel ved graviditet:p )

Hm, da må det vel være bedre å bli ferdig med graviditetene før en operer overflødig hud. litt ekstra hud kan komme godt med under en graviditet så slipper en å få strekkmerker;)

halvsoster
29-06-07, 15:19
slanke meg, bli gravid, å så bukplastikk! mitt mål i livet. men håper på å få vere tynn noen år før jeg får barn også... så vi får se hva som skjer videre.

men armene..... går det ann og operere armene??? di disser som noen elefantører, og jeg har i alle fall 20kg til som skal bort... ser akkurat dette litt "ulekt".

Insyga
15-07-11, 00:28
slanke meg, bli gravid, å så bukplastikk! mitt mål i livet. men håper på å få vere tynn noen år før jeg får barn også... så vi får se hva som skjer videre.

men armene..... går det ann og operere armene??? di disser som noen elefantører, og jeg har i alle fall 20kg til som skal bort... ser akkurat dette litt "ulekt".

Jeg er så heldig at jeg har fått de barna jeg vil ha <3
Var enorm under siste svangerskapet, Jordmor sa "ja, så her har vi en tvillingfødsel?", nei det er bare en sa jeg, "er du sikker??" sa hun forbauset, men det var bare en, 56 cm lang og 4.9 kg. Etter det er magen min en dissende merkelig masse (når jeg trekker den inn, noe jeg må for å ikke se helt freak ut, så ser den ut som en eneste stor vaffelsøm), og navelen ser ikke navlete ut lenger. For å ikke snakke om de vrengte bukselommene som henger oppå..

Jeg ble tobarnsmor da jeg var 23 (for to og et halvt år siden). Når jeg fortalte om huden min til mine syltynne modellvenninner, så sa de at man må regne med litt slapp hud, og at strekkmerker er koselige minner osv..

Selv tenker jeg også at jeg er så heldig. Har fått to vidunderlige barn :) men sliter med komplekser for likevel.
Hasr blitt mobbet i 20 år for vekten min, og føler at det snart er "min tur til å skinne". Den gangen jeg veide rundt 70 kg (ungdomskolen) ble jeg veldig plaget for vekten min, spesielt av min far, så i mitt hode var jeg større enn de som må ha stol uten armlener på Ricky Lake, så da gikk jeg bare i store gensere, gjemte meg for vinden for at ingen skulle skimte kroppen min under klærne osv. Nå er målet 75 kg, og hvis jeg når det vil jeg så gjerne stråle, føle meg sexy. Gud, hvor deilig det ville vært.

...Men så er jeg så redd for operasjon, hva om noe skulle skje?? Tenk å risikere livet kun for forfengeligheten?? Hallo!!
Da ville jeg blitt et sånt stakkars åndenes-makt-spøkelse.
Får ikke fred fra tanken på at jeg f.eks ikke tåler narkose, eller får blodpropp eller.. Uaæææ.. Har hatt henvisnig fra legen til plastisk kirurg i over et år, men jeg tør ikke en gang å ringe dem..