View Full Version : Hva inneholder banan.


Kristian
22-08-05, 21:37
Jeg har gradvis tilført mer og mer karbohydrater i kostholde. Nå på lørdag syklet jeg birkebeinerrittet og da tok jeg imot en liten halv liten banan for jeg tenkte at er det bra for de andre så bør det vel være bra for meg også, men ti minutter etter ble jeg så slapp og jeg fikk sting/hold i siden. prøvde med en banan til litt senere og det samme skjedde. Jeg skulle jo liksom bli litt kvikkere av bananen og ikke motsatt. Etter en stund til så tok jeg meg en halv snickers og da fikk jeg overskudd.
Er det noen av dere som har en teori om hvorfor banan ikke passet for meg.

Nille
22-08-05, 21:52
100 gram banan inneholder det som står under "intake". Ikke bry deg om det andre, det er anbefalt daglig inntak pr dag av visse næringsstoffer.

Kristian
22-08-05, 22:12
Takk nille, men jeg tenkte mer på hvilke sukkertyper det fins i banan, fruktose skal vel ikke påvirke blodsukkeret i særlig grad:confused:

mofe
22-08-05, 22:15
Takk nille, men jeg tenkte mer på hvilke sukkertyper det fins i banan, fruktose skal vel ikke påvirke blodsukkeret i særlig grad:confused:

Jeg trodde det var poenget med at mange spiser banan under trening - for rask energi...? Eller er jeg kanskje helt på jordet? :)

mofe
22-08-05, 22:18
Skal vi se - i følge min Lindberg-bok har banan en GI på 52, og en glykemisk belastning på 10. :)

Kristian
22-08-05, 22:19
Du er ikke på jordet, men for rask energi fører til insulin og fettlagring og fall i blodsukkeret.

mofe
22-08-05, 22:21
Du er ikke på jordet, men for rask energi fører til insulin og fettlagring og fall i blodsukkeret.

Ja.. det var nok det som skjedde med deg, tror du ikke - at du fikk blodsukkerfall og ble slapp? Men snodig at du ikke ble det etter snickersen? Kanskje kroppen hadde blitt vant med litt karber da.. og var mere klar? Jeg aner ikke jeg.. :rodme:

Kristian
22-08-05, 22:26
Snickers har lavere GI, altså at den ikke påvirker blodsukkeret like brått som banan. Det var derfor jeg hadde med det i sekken.

Men hvorfor tåler de fleste banan og ikke jeg. kan det være fordi jeg er feitere enn de fleste som sykler i ritt.

Summer
22-08-05, 23:00
...i tillegg har snicers nøtter og fett. Nesten et balansert måltid..:p

Grunnen til at du ikke tåler banan på samme måte som de andre, er nok at kroppen din er vant til å forbrenne på en annen måte enn deres, og du er mer i kontakt med hormonbalansen din enn de er.

hegaa1
22-08-05, 23:04
Snickers har lavere GI, altså at den ikke påvirker blodsukkeret like brått som banan. Det var derfor jeg hadde med det i sekken.

Men hvorfor tåler de fleste banan og ikke jeg. kan det være fordi jeg er feitere enn de fleste som sykler i ritt.

Vet ikke om det har noe med vekta. Men vet at bananen senker blodtrykket. og det kan man lett bli svimmel og uvell av. Jeg har lavt blodtrykk og har fått ganske klar beskjed av lege at jeg skal helst holde meg unna banan. Det går greit når jeg ikke gjør noe spes men bare sitter. men beveger meg eller trener skal jeg ikke spise banan. Kan godt hende at du også har lavt blod trykk.

Lykke til

Kristian
23-08-05, 17:47
Lavt blodtrykk ja, det er ikke umulig. jeg har aldri hatt lavt blodtrykk men jeg kan jo ha fått det nå for det, for det er lenge siden jeg har målt blodtrykket. jeg skal høre om jeg kan få en time hos bedriftslegen.
jeg har av og til tatt en jerntablett for jeg syns det hjelper på dagsformen, men å være blodfattig er sikkert ikke det samme å ha lavt blodtrykk:confused: .

Kristian
25-08-05, 16:29
Er potassium det samme som Kalium:confused: I så fall så skjønner jeg at det er blodtrykksenkende. Jeg har ikke tatt tilskudd av kalium på lenge så jeg syns det er rart at jeg skulle ha lavt blodtrykk, men nå har jeg kjøpt jodsalt som jeg skal bruke istedenfor seltin.
Skal ikke til bedriftslegen før til våren. Gidder ikke å oppsøke fastlegen på grunn av en mistanke når jeg vet at legene her har alt for mye å gjøre.

Nå drikker jeg kaffe for å holde blodtrykket oppe:cool:

Nille
25-08-05, 20:11
Er potassium det samme som Kalium:confused:

:ja:

Kristian
25-08-05, 20:27
:ja:

Betyr det ja? ikke ofte Nille er så lavmælt:D

Nille
25-08-05, 20:54
Betyr det ja?

:ja: :p

Kristian
26-08-05, 17:11
:ja: :p

Ah! nå forsto jeg, jeg stakk bare musa borti smilet så kom det frem ett ja :cool: . Nille er så gåtefull for tiden...

Gunnar
26-08-05, 22:49
Når dere sier det, så har jeg alltid blitt kvalm og slapp av banan.
Og eplenektar.
Den har jeg reagert voldsomt på av og til, og den setter meg ut i et par timer.
Det er de to tingene jeg ikke kan borti uten å bli uggen.

Kristian
27-08-05, 01:22
Det var interisankt Gunnar, vi må rope på Nille for å be henne finne frem en sånn innholdsfortegnelse på eple eller eplenektar også slik at vi kan se om det er mye potassium i det. Nille er så snill så det gjør hun sikkert.:)

Karin
27-08-05, 05:53
Det gjør hun nok vettu! Og det gleder jeg meg til - for jeg spiser jo ikke banan, da - for mange karber for en innbarka ikke-trimmer - men kjempeinteressant å få vite litt om hvorfor ting funker som de gjør!
(Dessuten har jo Lise rett i at en Snickers nesten er et balansert måltid - i alle fall når man holder på å gjenomføre birkebeinerrittet! Ikke ellers, da..)

Summer
27-08-05, 08:01
Nå er jo eplenektar eplejuice tilsatt sukker, så at noen blir dårlig av å drikke det har jeg ingen problemner med å forstå. :snill:

Ikke bare er det naturlig fruktsukker i drikken i utgangspunktet, men man tilsetter i tillegg enda mer og raffinert... :rolleyes:

Gunnar
27-08-05, 10:24
Kristian, unnskyld at jeg kupper tråden et lite øyeblikk :D

Lise, ja jeg har vært inne på tanken om at det var sukkeret som kunne til det.
(tenkte kanskje jeg hadde diabetes?)
Men skulle jeg ikke da bli dårlig av andre ting med store mengder sukker?
For eksempel var det ikke uvanlig for meg å stappe i meg store poser med smågodt,
akkompagnert av 1 1/2 liter (sukkerholdig) brus.
Det hendte seg at jeg spiste en halvkilo godteri i løpet av en dag, og det hadde ikke noen spesielt negativ effekt på meg, bortsett fra det åpenbare.
Men drakk jeg et glass eplenektar, var jeg ødelagt.

Merkelige greier, men nå drikker jeg jo sjølsagt ikke eplenektar lengre.

Gunnar

mofe
27-08-05, 12:35
Gunnar - kanskje du er allergisk mot noen av ingrediensene? :)

Forresten, så kjekt å se deg her inne igjen :ja:

Nille
28-08-05, 11:17
Heeei, her er jeg, det var noen som ropte ??


Det var interisankt Gunnar, vi må rope på Nille for å be henne finne frem en sånn innholdsfortegnelse på eple eller eplenektar også slik at vi kan se om det er mye potassium i det. Nille er så snill så det gjør hun sikkert.:)


Beklager at det tok litt tid, men jeg hørte ikke før nå :p (gammel dame vet dere)

Her er vitamininnhold i eple (m/skall) 100 gram - ikke no kalium der nei :

Kristian
29-08-05, 05:00
Takk Nille, men står da tydelig at det er 104mg Kalium. Kalsium og fosfor er det bare 6mg og magnesium 4mg. Det vil jo si at det meste av mineralene er Kalium:confused: . virker som jeg bør være forsiktig med frukt fremover, og nå som plommesesongen står for døren:( .

Gunnar
29-08-05, 08:16
Takk skal du ha Nille!
Det er visst litt kalium der ja...

Kristian, sånn som det regner i dag så ser det ut til at plommene (hos oss i alle fall) kommer til å bli ødelagt.
Det gjentar seg hvert år, plommene ser ut til å bli gode, så høljregner det og plommene sprenges...

Nille
29-08-05, 13:01
Sorry, leste fra feil rubrikk..... :rodme:

...dere har selvfølgelig helt rett gutter !! :o

Kristian
30-08-05, 03:47
Takk skal du ha Nille!
Det er visst litt kalium der ja...

Kristian, sånn som det regner i dag så ser det ut til at plommene (hos oss i alle fall) kommer til å bli ødelagt.
Det gjentar seg hvert år, plommene ser ut til å bli gode, så høljregner det og plommene sprenges...

Sprenges plommene har du nok plantet plommetreet på for næringsrik jord. Plommetre liker seg best i steinrøys og skrinn jord. Plommetre skal heller ikke klippes slik som andre frukttrær.