View Full Version : Kylling- og brokkoliform


Fedonisten
22-03-04, 14:06
Fedon har ikke satt navnet sitt på denne oppskriften - men det har derimot en venninne av meg. Det er en vandre-oppskrift, og nå havner den altså her! VELDIG god - og lett å tilpasse til hva man har i kjøleskapet.

1 grillet kylling - eller kyllingfileter skåret i biter
2 broccolistilker
sjampinjong
1 beger creme fraiche
1 beger baconost (eller annen ost)
kajennepepper, hvitløk +++ det du liker
revet ost på toppen

Broccolien forvelles slik at den er såvidt litt myk. Kyllingen renses - eller bitene stekes - og kylling, broccoli og sjampinjong fordeles i en ildfast form. Creme Fraiche og baconost blandes og hvitløk og krydder has i blandingen. Rør inn noen spiseskjeer olivenolje. Det hele helles over kylling/brokkoli og revet ost legges på toppen.

Stekes i ovn ved 180 grader i ca. 30 minutter.

Blir en veldig god middag - eller lørdagskos. Jeg pleier å servere den sammen med en grønn salat og frisk asparges som jeg har stekt forsiktig i smør.

Egne tilpasninger: Jeg bruker gjerne å ha i squash også. Personlig syns jeg bacon-osten tar litt vel mye av oppmerksomheten, så jeg bruker ofte krydderosten til Philadelphia. Men her er det rom for å prøve seg frem. Blir nemlig så veldig forskjellige resultater etter hva slags ost og mengde grønnsaker. Ofte lager jeg 2 stk. når jeg likevel er i gang, og så fryser jeg ned den ene til senere - eller har den til lunsj dagen etterpå.

Håper det smaker!

Skorpia
22-03-04, 18:12
Hørtes veldig godt ut,men jeg tror jeg gjør som deg,bruker noe annet enn baconost,har brukt det for ofte på klipappen:-)

Kristian
28-01-05, 23:09
Takk for mat, det falt i smak for hele familien selv om jeg ikke fant kajennepepper. Brukte sort pepper, litt salt og kvernet hvitløk som krydder.

Tingeling
02-09-05, 17:44
Denne lagde jeg til mine foreldre her om dagen.

Gjett om den falt i smak! De syns den var helt fantastisk, og det syntes jeg også :)

Denne retten kommer til å lages igjen! :)



ANBEFALES!

snuppa53
17-09-05, 15:41
hvor mange personer er denne oppskriften til? en to? er den lavkarbo?

Kan man spise den når man skal ned i vekt?

Iset
17-09-05, 16:04
hvor mange personer er denne oppskriften til? en to? er den lavkarbo?

Kan man spise den når man skal ned i vekt?

Ja den kan man spise når man skal ned i vekt. Jeg laget den for noen måneder siden, tror det ble 3-4 porsjoner. :)

Trampe
21-09-05, 10:01
Tusen takk, Fedonisten!!

Dette var utrolig godt!! Det eneste som manglet var rødvinen til, men jeg skulle på foreldremøte i barnehagen så jeg lot det være...Syns jeg hører ryktene hvis denne dama møtte opp med rødvin innabords:)

Skal lage den igjen i helga, for da blir det rødvin til!!

Hedda:)
04-08-06, 21:16
Denne skal jeg prøve en variant av! :D

Quippini
24-08-06, 16:18
Blir garantert ikke siste gang jeg lager den!!!

Resten av familien spiste den med ris til - og alle var vi enige:
kjempegodt!!!

Isalien
06-05-07, 19:27
Jeg lagde denne i dag, var kjempegodt!

Trolljenta
06-05-07, 19:59
Denne har jeg laget i dag og jeg kan bare konstantere at jeg har spist alt for mye :o

Sméagol
15-04-09, 10:27
Se her ja.. en oppskrift fra 2004, som jeg ikke kan si har gått ut på dato. Vi prøvde denne hjemme i går (etter at jeg søkte litt rundt på nettet etter forslag til god middag), og den var utrolig god. Ble igjen litt rester som jeg skal kose meg med til lunsj på jobb i dag til og med.

Sophie
20-08-09, 18:14
Lurer på noe her. Vil gjerne lage denne for første gang.

Vi er 3 voksne og 2 barn på 3 og 5 år som skal spise denne. Jeg ønsker å lage av kyllingfilleer. Hvor mange trenger jeg? Normalt beregner jeg en fillet pr prs, så her ville jeg brukt 5 stk. Stemmer dette?

Hvor mye skal jeg da ha av det andre? Har bare en cf i kjøleskapet + en krydder phildelphia ost. Bør jeg ha mer oppi?

Kan denne lages kvelden før og bare varmes opp neste dag?

Imse
20-08-09, 21:18
Lurer på noe her. Vil gjerne lage denne for første gang.

Vi er 3 voksne og 2 barn på 3 og 5 år som skal spise denne. Jeg ønsker å lage av kyllingfilleer. Hvor mange trenger jeg? Normalt beregner jeg en fillet pr prs, så her ville jeg brukt 5 stk. Stemmer dette?

Hvor mye skal jeg da ha av det andre? Har bare en cf i kjøleskapet + en krydder phildelphia ost. Bør jeg ha mer oppi?

Kan denne lages kvelden før og bare varmes opp neste dag?
Tenker dette er nok til dere om de andre spiser potet eller pasta til;)

Imse
20-08-09, 21:19
Og oppvarmet brokkoli s*nes ikke jeg er godt, så jeg ville lagd den til middagstid;)

Sophie
20-08-09, 21:28
Og oppvarmet brokkoli s*nes ikke jeg er godt, så jeg ville lagd den til middagstid;)

Da venter jeg til i morgen :)

Men holder det med 1 cf og 1 philidelipha krydderost og 2 broccoli itl 3voksne og to små barn?

Gracella
20-08-09, 22:55
Da venter jeg til i morgen :)

Men holder det med 1 cf og 1 philidelipha krydderost og 2 broccoli itl 3voksne og to små barn?
Tja det vil jeg tro. Hvis dere er vant til å spise en filet pr person så skulle vel det gå bra. Personlig synes jeg at det kanskje var litt lite/ensformig tilbehør.
Hva med salat i tillegg?

Du kan jo evt spe "sausen" med vann, fløte eller smør hvis du ser at det blir lite. Det er jo en ganske mektig saus...:)

Sophie
21-08-09, 08:07
Tja det vil jeg tro. Hvis dere er vant til å spise en filet pr person så skulle vel det gå bra. Personlig synes jeg at det kanskje var litt lite/ensformig tilbehør.
Hva med salat i tillegg?

Du kan jo evt spe "sausen" med vann, fløte eller smør hvis du ser at det blir lite. Det er jo en ganske mektig saus...:)

Takk. Skal jo, som oppskriften sier, også ha broccoli og sjampinjong i gryta + olje i sausen. Salat skal jeg ha ved siden av + ris til de som spiser det. :)

Sophie
21-08-09, 13:33
Skal soppen stekes før jeg har den i formen eller skal den legges rå inn?

Er det ok å tine kyllingen i micro?

Sophie
21-08-09, 19:23
Da er retten ferdig og spist. Den var litt for mektig for meg, jeg hadde nok likt bedre en litt lettere saus og litt mindre av sausen. Barna var ikke begeistret og ville ikke spise, mannen syntes den var god :)

Jeg lager nok en variant av denne igjen en annen gang, men må finne litt justeringer i såfall. Noen som har tips?

Jabba
22-08-09, 18:43
Sophie - stekte du soppen før du la den i formen?

Sophie
22-08-09, 20:09
Sophie - stekte du soppen før du la den i formen?

ja, raskt noen få minutter

cocos
01-10-09, 23:19
Kan man bruke kesam istedet for c.f?

Lil@
27-11-09, 14:34
Jeg laget denne i går, hadde i hvitløk, og sjarlottløk, brokkoli, og helt uten krydder.. jeg har mumset og spist siden middag og nå er formen TOM.
Tror jammen jeg må lage meg en form til i dag og fryse ned porsjonstykker jeg..
Samboeren syntes og den var god, men nok ikke så god som jeg syntes.

Synd ikke barna like verken brokkoli eller sopp, for jeg tror det ville blitt en slææger om de har ville prøvd.

:nam:

BlirFjong
27-11-09, 14:37
Formen er dritgod.. Vi har hatt den flere ganger allerede!

EmilyB
08-12-09, 19:20
Denne var nydelig :) Jeg brukte 1 spiseskje kremfløte i sausen for å få vekk litt av den syrlige CF - smaken. Tror man kan variere den på mange ulike vis. Skal prøve å lage med skinke og skinkeost og/eller bruke oppskriften over og ha i purre og baconbiter.

STEK
20-02-10, 19:13
Heisann

Tusen hjertelig takk for en fantastisk god oppskrift!!! :) Denne har blitt en superhit hjemme hos oss, og også blant våre venner :)

Jeg har selvkomponert en egen marinade som jeg legger kyllingfilene i før jeg kutter de opp og steker de. Jeg bruker da olje, paprikakrydder, ingefær, kanel, pepper, salt og litt karri. Denne gir virkelig prikken over i`en :)

God helg :)

Shamu
04-05-11, 12:07
Denne skal jeg teste i dag, med en liten vri.
Blir den god skal jeg dele min oppskrift. :)
Takk for inspirasjon!