View Full Version : Koffein -> stress -> stresshormoner -> fettlagring

mofe
12-09-05, 16:56
Sitter og leser ett nettmøte nå, på nettavisen, og paster derfra:

Hei, jeg er en liten søtsnute som elsker å ta en kopp kakao fra kaffeautomaten på jobben når det begynner å bli noen timer siden lunsj og blodsukkeret faller. Hvor mange kalorier er det i en sånn kopp (cirka) og er det veldig fy-fy?
----

Hm... kaloriinnholdet i kaffe er vel ikke akkurat det som bør bekymre mest. Når det gjelder kaffedrikking generelt så kan dette påføre kroppen unødvendig "stress" ved stort inntak, som følge av koffeineffekten - som igjen fører til utskillelse av stresshormoner - som igjen fremmer lagring av fett... Det ser derimot til å være store individuelle variasjoner i forhold til hvor mye hver enkelt av oss kan tåle før denne effekten trer i kraft (ikke mer enn 3 kopper daglig kan være en generell regel). Det som likevel gjelder alle er at man bør være seg bevisst hva man ellers putter i kaffeen (av melk og sukker gjerne) og hva man spiser til...

Dette har jeg aldri tenkt på! Kanskje en ekstra grunn til å kutte ut de 1,5 literne med pepsi max jeg drikker om dagen... :o

Aline
12-09-05, 18:05
det var nyttig å vite :ja:

men det morsomste var jo at jenta lurte på kakao :lol: :p :D

Anne
12-09-05, 18:21
men det morsomste var jo at jenta lurte på kakao :lol: :p :D:D :p

nøtta
12-09-05, 21:06
det var nyttig å vite :ja:

men det morsomste var jo at jenta lurte på kakao :lol: :p :D

:p

men jeg har hørt at koffein er bra for fett forbrenninga jeg da men ... leste sånn greie i ett blad om minus kalorier. Sånn som at man forbrenner like mange kalorier på å tygge en seleri rot som det er i den ( tror det var det). og cola light kom på minus siden fordi den innholder 0 kcal men kroppen øker forbrenninga ...