View Full Version : Tips til nybegynnere


Sider : [1] 2

Albertine
30-03-04, 22:16
Her er noen greie tips for deg som har tenkt på å begynne eller nettopp har begynt med en lavkarbodiett (og kanskje også for deg som har holdt på en stund?)


les varedeklarasjonen!
står det 0 karbo, så regn 1 bare for sikkerhets skyld
unngå koffein helt de to første ukene
unngå søtstoff helt de to første ukene
drikk MINST to liter vann eller mineralvann daglig
ikke vei deg mer enn en gang i uka
ta mål av deg selv før du starter, noen ganger mister du cm selv om vekta står stille
ikke sammenlign deg med noen andre. Folk går ned så forskjellig
vekta kan stå stille rundt den tredje uka, det er normalt. Ikke få panikk
hvis du følger planen til punkt og prikke og fremdeles ikke går ned, sjekk om du kan ha Candida og unngå eddik, ost, sopp og annen gjæret mat
ta en tur til legen før du starter, og ta blodprøver. Det er greit å ha noe å sammenligne med når du har nådd målet ditt. Kolesterolet kan gå noe opp de første ukene til kroppen har fått tilpasset seg. Pass på at legen vet at du er på en lavkarbodiett og hvor lenge du har gått på den
ikke skyld på dietten hvis du ikke har lest boka
ikke skyld på dietten hvis du ikke leser varedeklarasjonen
ikke skyld på dietten hvis du ikke følger dietten

HP
30-03-04, 22:20
Kjempebra! :D

Iset
30-03-04, 23:43
Kjempebra ja:) men...men....mmmemen.... unngå søtstoffer?? SKRIIIK...
Jeg må jo kunne spise geleen min... jaja men en trøst er jo at jeg går lett i ketose, samt tar lett av om jeg går på induksjon, og allikevel spiser aspartam :D

Nille
31-03-04, 01:17
Denne burde klistres ! Kjempeflott !:D

Albertine
31-03-04, 11:24
men...men....mmmemen.... unngå søtstoffer?? SKRIIIK...
Det med å unngå søtstoffer er nok ment for de som skal til med induksjon eller lignende for første gang. De aner jo ikke hvordan kroppen reagerer på de ulike stoffene og bør derfor ligge unna den aller første tiden. Du har jo gjort dette før og vet at du ikke reagerer, så du kan bare fortsette som du har gjort.

Må ut og lete etter sukkerfri gele!

Anitra
31-03-04, 15:58
Kjempeflott! :) Nyttig for oss nybegynnere :)

Skorpia
08-04-04, 15:08
kjempebra innlegg. Jeg har for ørtene gang lånt bort boka mi og lærer aldri:-)

men jeg vil også at andre som har problemer med vekt og helse skal få innblikk i hva Atkins står for.
Siste jeg lånte den til vet jeg at har den med seg på senga og klarer omtrent ikke legge den fra seg. Hun har candida,høyt blodtrykk og sier at prøven med blodsukker ikke ga noe resultat. Hun har tatt det flere ganger pga.sår som ikke vil gro,mm. Legen var redd sukkersyke,men de fant ingenting,sårene som iukke ville gro var forårsaket av sopp.

Så hver gang det er noe jeg lurer på nå,må jeg bruke hue:-)

Kanel
24-05-04, 06:34
Mye fornuftig her!
Har selv gått på lavkarbokur, men har aldri tatt innledningsfasen.
Fungerte greit det også.

Solstråle
27-05-04, 10:14
http://smileys.smileycentral.com/cat/4/4_17_3.gif (http://www.smileycentral.com/?partner=ZSzeb001) Takk!!
*jeg er veeeldig flink til å skylde på både ditten og datten....*

Anne
27-05-04, 10:40
Her er noen greie tips for deg som har tenkt på å begynne eller nettopp har begynt med en lavkarbodiett (og kanskje også for deg som har holdt på en stund?)


Ikke minst for oss som har holdt på en stund også......fort gjort å skli litt ut:cool:
Fin huskeliste Albertine....:)

soltor
07-06-04, 01:24
Har jeg forstått det riktig at ketostixen er noe man kan måle om man er i induksjon eller ikke?

Hvor kan man i så fall kjøpe dette?

Nille
07-06-04, 09:42
Ketostix måler mengden av ketoner i urinen. Dvs. om du er i ketose eller ikke. Men vær oppmerksom på at stixen kun gir en indikasjon.

Du kan godt være i ketose og IKKE ha utslag på stixen. Du kan også ha stort utslag (mørk farge) på stixen (og være i dyp ketose) uten å ta av et eneste gram. Drikker du ikke nok vann blir stixen mørk, drikker du mye vann kan den være lys. Spiser du spesiell mat kan det gi utslag. Stixen kan være et godt hjelpemiddel i begynnelsen, - men det viktigste er jo om man tar av eller ikke. Det måles best med målebånd og vekt ! Anbefaler å veie/måle når man begynner ogs så vente 14 dager (til etter induksjonen) med å veie/måle igjen...... hvis du klarer å vente så lenge ! ;) ......eller etter en uke da...:o

Lillian
07-09-04, 10:29
Takk

Ulex
06-11-04, 19:16
Et par tips til:
Leggkramper og hodepine kan skyldes mangel på kalium eller magnesium. Kroppen kvitter seg med en del overflødig væske de første dagene etter at man kutter drastisk i karboinntaket, og da er det en del av disse to stoffene som forsvinner rett ut. Du får kjøpt begge deler på apoteket eller helsekostbutikken - spør dem om råd når det gjelder dosering.

Spinat, asparges og avokado er eksempler på fine naturlige kilder til kalium i et lavkarbo-kosthold. Rent kjøtt og fisk har også en god del kalium. Nøtter gir deg en del magnesium, det gjør også bladgrønnsaker.

Lesetips: "Protein Power" av Michael og Mary Ann Eades.

Vennlig hilsen
Ulex

Nille
07-11-04, 11:07
Flott Ulex ! Dette har vi også skrevet om under kosttilskudd og som svar på spørsmål om legg kramper og magesmerter. Det skulle selvfølgelig ha blitt lagt her også !! :D

trultelei
27-12-04, 12:02
Mye fornuftig her!
Har selv gått på lavkarbokur, men har aldri tatt innledningsfasen.
Fungerte greit det også.
Du har jo vert kjempeflink da ,, har du noen hete tips:)

madelene
13-02-05, 19:08
"...ikke skyld på dietten hvis du ikke følger dietten" :D Den syns jeg var dritbra! Hahahaha, hehe, nå måtte jeg le!! :)

mabe
20-03-05, 08:41
Heisann!

jeg kjøpte ketostixen på apoteket i går 50 stix for 57,50...når du tar å tisser på den så ser du om du er i ketose eller ikke...er du det så forbrenner du fett tror jeg..er vel 5-6 farger fra lyserosa til mørk lilla..
legger ved en kopi av et innlegg her som jeg har lest av Nille

http://forum.lavkarbo.no/diskusjon2092.html

håper dette hjalp deg litt :)


Har jeg forstått det riktig at ketostixen er noe man kan måle om man er i induksjon eller ikke?

Hvor kan man i så fall kjøpe dette?

LilNoor
20-03-05, 11:27
ta en tur til legen før du starter, og ta blodprøver. Det er greit å ha noe å sammenligne med når du har nådd målet ditt. Kolesterolet kan gå noe opp de første ukene til kroppen har fått tilpasset seg. Pass på at legen vet at du er på en lavkarbodiett og hvor lenge du har gått på den

Hva om du har en lege som sier du "får" ikke lov å begynne og nekter å støtte deg i det hele tatt når du sier du er på Ketolysekuren? Jeg var innom han når jeg starta, og fikk grei beskjed, dette trengte jeg ikke begynnte på en gang. Han er fortsatt i den gamle boken med mindre fett og sukker, mer mosjon, fordi ALLE som er overvektige spiser for mye og trimmer for lite! Uhuh! (NOT!!!) :rolleyes: Han tok heller ingen blodprøver, selv om jeg sa at det var anbefalt og jeg skulle prøve denne dietten, samme hva han sa.

mofe
20-03-05, 11:34
LilNoor.. skift lege! :)

Nille
20-03-05, 13:39
LilNoor.. skift lege! :)

:ja:

pysa
14-04-05, 13:49
kjempeflott innlegg!

Tingeling
02-05-05, 23:50
Må bare legge inn et LITE spørsmål

Leggkramper; mangel på magnesium og KALIUM eller magnesium og KALSIUM ???
Ser ut som om det har gått litt rundt for meg?
Sliter VELDIG med leggkramper - hver eneste kveld når jeg legger meg.. sånn verking lissom - så man føler man må massere litt ? :)

Albertine
02-05-05, 23:51
Leggkramper; mangel på magnesium og KALIUM eller magnesium og KALSIUM ??? Det er KALIUM det er snakk om ja. Fås på apotek, hvis du spør pent.

Nille
02-05-05, 23:57
Må bare legge inn et LITE spørsmål

Leggkramper; mangel på magnesium og KALIUM eller magnesium og KALSIUM ???
Ser ut som om det har gått litt rundt for meg?
Sliter VELDIG med leggkramper - hver eneste kveld når jeg legger meg.. sånn verking lissom - så man føler man må massere litt ? :)

Også er der innmari viktig å DRIKKE MASSE VANN !!!

elise
05-06-05, 20:54
Kjempebra ja:) men...men....mmmemen.... unngå søtstoffer?? SKRIIIK...
Jeg må jo kunne spise geleen min... jaja men en trøst er jo at jeg går lett i ketose, samt tar lett av om jeg går på induksjon, og allikevel spiser aspartam :D


Hva betyr det å gå i ketose? er det når man får salmiakk ånde og blir tørr i munn(lærte om d på skolen)

mofe
05-06-05, 20:56
Her kan du lese om ketose:

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2092

:)

emin
03-08-05, 21:43
Takk for tips! :)

Albertine
16-10-05, 16:12
Tar fram denne til eget bruk...

Ablazed
27-02-06, 18:20
Takktakk for tips :)

snupperella
24-04-06, 20:41
Hei.
Kunne du vært så snill og tatt deg en tur å kikka på min side. Hadde endel spørsmål men tror liksom ikke det kom på rett plass kanskje hi hi. Ikke så lett i begynnelsen.

Fjonken
24-04-06, 21:24
Ser det står at man skal drikke mye vann eller mineralvann.. Må bare presisere at mineralvann IKKE er det samme som brus eller lettbrus. Bare så det er klart! :)

Christine123
03-10-06, 19:10
Heisann, takk for gode råd. Jeg er på dag nr. 2 i dag, og merker allerede at jeg begynner å bli lei lavkarbo mat, det har kun gått i omeletter og salater, fisk og kylling, noen tips til noe annet jeg kan lage?

Jeg får vel bare prøve å ta meg selv i nakken...:)

Iset
03-10-06, 19:46
Heisann, takk for gode råd. Jeg er på dag nr. 2 i dag, og merker allerede at jeg begynner å bli lei lavkarbo mat, det har kun gått i omeletter og salater, fisk og kylling, noen tips til noe annet jeg kan lage?

Jeg får vel bare prøve å ta meg selv i nakken...:)

Det er jo bare å ta en titt på kokeboka her inne, eller denne tråden:

http://d74636.u27.netbox.no/forum/showthread.php?t=6813&highlight=neper

Photobscura
12-10-06, 13:34
æææ! hvorfor ikke kaffe? jeg får hodepine uten minst én kopp kaffe om dagen! det er en slags abstinens man får dersom man er vant å innta det hver dag, og det er kjipern..
men jeg drikker den svart... hva med koffeinholdig te? som chai-te, eller andre svarte varianter?

Iset
12-10-06, 16:18
Photobscura: Fatal Frame-fan? :hyper:

Photobscura
13-10-06, 09:15
fatal frame har dødsfin grafikk, men jeg har ikke noen konsoll (annet enn nintendo åttebits fra -84 hahaaa) og pc'en min er litt vel middelalderisk.
derimot liker jeg å spille risk mot pc'en, det er vel det tøffeste den klarer. og age of empire.
men snart får jeg ny pc, woi!

Photobscura
01-11-06, 13:28
hei! jeg begynte på lavkarbo for ca tre uker siden, og plukker fortsatt tips. jeg følger ingen spesiell kur, eller innledningsfase, men har oppnådd resultater. jeg er ikke fryktelig overvektihg heller, men nok til at jeg vil gjøre noe.
jeg elsker jo kaffe! leste et sted at det øker insulinproduksjonen selv om det i prinsippet ikke er karbo i det. jeg er hekta på kaffe, og trenger minst en kopp for å "få kroppen i gang" om morra. jeg har fått tips om å drikke te i stedet, men jeg synes usukra te smaker... mig.... hva med honning? hvordan ligger det an? og er det virkelig så veldig ødeleggende med en kopp eller to kaffe når jeg ellers holder meg under 60 gram karbo om dagen?
huff, jeg skriver så lange spørsmål..!

znop
01-11-06, 15:33
hei! jeg begynte på lavkarbo for ca tre uker siden, og plukker fortsatt tips. jeg følger ingen spesiell kur, eller innledningsfase, men har oppnådd resultater. jeg er ikke fryktelig overvektihg heller, men nok til at jeg vil gjøre noe.
jeg elsker jo kaffe! leste et sted at det øker insulinproduksjonen selv om det i prinsippet ikke er karbo i det. jeg er hekta på kaffe, og trenger minst en kopp for å "få kroppen i gang" om morra. jeg har fått tips om å drikke te i stedet, men jeg synes usukra te smaker... mig.... hva med honning? hvordan ligger det an? og er det virkelig så veldig ødeleggende med en kopp eller to kaffe når jeg ellers holder meg under 60 gram karbo om dagen?
huff, jeg skriver så lange spørsmål..!


hehe for min del har kaffi ingenting å si
jeg drikker minst 5 store kopper kaffi til dagen (å alle om formiddagen)
på 3 uker tok jeg av 6 kilo å ifølge dem her inne på forumet er ikke jeg heller så overvektig
:p

Photobscura
01-11-06, 15:38
phui! jeg håper du har rett, i følge boka jeg driver å kikker i (charles clark: slank uten å sulte) og nybegynnertipset på denne tråden skal man unngå det. men det er kanskje i litt mer drøye overvektstilfeller?!?

znop
01-11-06, 15:41
phui! jeg håper du har rett, i følge boka jeg driver å kikker i (charles clark: slank uten å sulte) og nybegynnertipset på denne tråden skal man unngå det. men det er kanskje i litt mer drøye overvektstilfeller?!?

vet egentlig ikke hvorfor man ikke skal drikke kaffi
men i atkins boka så står det også att man ikke skal drikke kaffi
meeeeen :D jeg klarer meg ikke uten hehe

chili
01-11-06, 16:22
Hei!
Det med kaffe... du kan jo prøve og se... om det hindrer vekttap, så kanskje revurdere, eller bytte til koffeinfri...

må ha kaffe sjøl om morran...

Men honning i teen blir nok det samme som å ha sukker i...

Photobscura
01-11-06, 19:24
KOFFEINFRI??? å gud hjelpe meg.. hehe! er ikke noe te-menneske egentlig, og kaffen er en god venn. jeg har ikke merket noe på det med kaffe, men så har jeg heller ikke forsøkt uten. som mange sikkert vet, så får gjerne de som er vant til å drikke det hodepine uten, som en slags abstinens.. rare greier.

Nille
01-11-06, 23:54
jeg elsker jo kaffe! leste et sted at det øker insulinproduksjonen selv om det i prinsippet ikke er karbo i det. jeg er hekta på kaffe, og trenger minst en kopp for å "få kroppen i gang" om morra. jeg har fått tips om å drikke te i stedet, men jeg synes usukra te smaker... mig.... hva med honning? hvordan ligger det an? og er det virkelig så veldig ødeleggende med en kopp eller to kaffe når jeg ellers holder meg under 60 gram karbo om dagen?
huff, jeg skriver så lange spørsmål..!

Det finnes noen studier som indikerer at koffein hos noen kan forårsake blodsukkerstigning. Det har effekt på insulinet. Studiene går ut på at man spiser 50 gram glucose, fulgt av en dose koffein. Dette er ikke en lavkarbo situasjon, som under induksjonen på Atkins eller Ketolysekuren inntar kun 15-20 gram karbohydrater, - mest i form av grønnsaker, spredd utover hele dagen.

Mange lavkarbo tilhengere inntar koffeinholdig drikke uten noe problem eller stans i vekttap. Dessverre er det også mange som er ømfintlige. Personer med sterk insulinresistens bør kutte ned, eller kanskje kutte koffein helt ut. Hvis du har hatt en jevnt vekttap som så stopper helt opp, OG du følger planen etter boka, kan det være en god ide å kutte ut koffein for en periode for å se om det hjelper.

Honning inneholder masse karber og lager iallefall ubalanse i blodsukkeret. Ligg unna ! Om du MÅ ha noe søtt, bruk Stevia eller Splenda eller Natreen.

Photobscura
02-11-06, 08:19
åh, jeg må ikke ha sukker eller søtt. egentlig er den eneste bevisste formen for sukker som jeg setter virkelig pris på i sjokolade. som sagt så er ikke jeg noen voldsom tilhenger av te. men jeg er veldig glad i chai-te, som er litt søt pga urtene i den. jeg tror ikke jeg er i noen overhengende fare for å skli ut der. det du skrev var omtrent det samme som jeg leste i boka mi. ser ikke ut til at noen her inne kjenner til charles clark?! men han har en kostholdsfilosofi som er temmelig lik de fleste andre lavkarbokurer, og han anbefaler ikke kaffe i starten. at jeg har hatt en liten stans kan heller skyldes en litt spesiell helg med søsterbesøk (gravid og søthunger med stor s) og treårsjubileum med schmancy restaurantbesøk. så dette tilhører vel heldigvis unntakene. jeg er i alle fall ved godt mot.

men jeg lurer på om noen her inne har noe peiling på bønner, kikerter og linser? jeg spiser ikke kjøtt, så for meg er dette et genialt substitutt. særlig kikerter og soyaprodukter. varedeklarasjonen på det siste taler et positivt språk, men jeg finner ellers ikke noe fullgodt svar på hvordan det ligger an med disse matvarene, da de fleste lavkarbodiettene forutsetter at du spiser en god del kjøtt. (jeg spiser dog sjømat igjen).

chili
02-11-06, 09:23
Jeg mener linser og bønner (og kikerter) er et bra alternativ til kjøtt, selv om det er en del karber i dem. De inneholder jo også mye protein. Soyaprodukter er jo også en bra proteinkilde.Og hvis du også spiser fisk, tror jeg du vil få et bra sammensatt kosthold.
Men du vil få i deg litt mer karber enn feks Atkins-kosten anbefaler... Linberg bruker en del linser o.l..
Men som sagt: med et kosthold med fisk, linser, bønner o.l, soyaprodukter og masse grønnsaker og fett, har du et bra lavkarbokosthold.
Spiser du forresten ost og / eller egg? Veldig fine proteinkilder der!

Photobscura
02-11-06, 17:21
Spiser du forresten ost og / eller egg? Veldig fine proteinkilder der!


om jeg spiser egg? det kan du ta deg en trall på at jeg gjør :) har alltid vært lakto ovo, men jeg drikker ikke ren melk. magen min tåler det ikke, og det er jo også mye sukker i det har jeg oppdaga. men jeg spiser tyrkisk yoghurt (billig og supersmaskens på de fleste innvandrer-grønnsakssjapper), skumma kultur, og både egg og hvitost har first price sørga for at jeg får i meg mye av, og har redda meg fra å ramle på karbo-kjøret nå som jeg er så fryktelig blakk.

i den boka jeg har står det at man helst skal holde seg under 60 gram karb om dagen de fleste dager. om man vil gå fortere ned i vekt, under 40.

en annen ting: er tørka bønner bedre enn hermetiserte, noen som vet noe om det? de tørka krever jo litt planlegging da.

Huldr
03-11-06, 18:03
ser ikke ut til at noen her inne kjenner til charles clark?!Det var ei her inne som holdt på med den boka, Aadi ... Vet ikke hvor hun er blitt av :(

Her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=7924) er en tråd hun la inn om det :)

chili
03-11-06, 18:18
Tyrkisk yogurt..namme... elsker den med fløte i! Særlig sammen med bær og litt splenda..:spisesnak

Bønner.. jeg syns tørkede smaker best, men det tar tid, ja. Blir av den grunn mest linser på oss..
Har forresten tenkt å spise mye mer av sånnt når jeg nærmer meg vektmålet. Godt, og fryktelig billig!

bia
05-01-07, 14:36
Takk så mye for denne nybegynnertråden.. Har hatt hodepine nå de siste dagene og har prøvd å holde meg til lavkarbo så godt jeg kan. Jeg skal bestille boken til Lutz for den tror jeg egner seg til en nybegynner...

Photobscura
06-01-07, 02:05
Takk så mye for denne nybegynnertråden.. Har hatt hodepine nå de siste dagene og har prøvd å holde meg til lavkarbo så godt jeg kan. Jeg skal bestille boken til Lutz for den tror jeg egner seg til en nybegynner...

jeg håper du drikker masssse vann! jeg heller nedpå minst to liter om dagen, gjør sitt for å holde hodepine unna, og holder huden frisk og sunn! og ikke minst er væskebalansen i kroppen veldig, veldig viktig, særlig om man drikker kaffe, te, rødvin etc...

lykke tell!

bia
06-01-07, 14:10
jeg håper du drikker masssse vann! jeg heller nedpå minst to liter om dagen, gjør sitt for å holde hodepine unna, og holder huden frisk og sunn! og ikke minst er væskebalansen i kroppen veldig, veldig viktig, særlig om man drikker kaffe, te, rødvin etc...

lykke tell!

Jeg gjør så godt jeg kan med vannet. Tror det går nedpå hvertfall 2 liter, men kan ikke si det helt sikkert. Hadde et av mine mageanfall igår så da fikk jeg ikke i meg så mye vann, da det er vondt om jeg spiser eller drikker noe særlig da.

Photobscura
06-01-07, 17:59
Jeg gjør så godt jeg kan med vannet. Tror det går nedpå hvertfall 2 liter, men kan ikke si det helt sikkert. Hadde et av mine mageanfall igår så da fikk jeg ikke i meg så mye vann, da det er vondt om jeg spiser eller drikker noe særlig da.

oi, mageanfall? hva skjer da?

bia
06-01-07, 23:02
oi, mageanfall? hva skjer da?

Vondt vondt og vondt.... Enten holder man ut eller så kaster man opp og blir bedre... Men ikveld drakk jeg eplecidereddik i vann og følte meg bedre - forstå det den som kan. Dette er noe jeg har hatt siden jeg var 8-9 år og legene har ikke kunnet gi meg noen ordentlig utredning eller forklaring på det...sukk....

Photobscura
07-01-07, 12:20
jøss høres jo ganske ille ut da!
jeg hadde magesår da jeg var 23, og var mildt sagt litt bekymret for at den en del større mengden av fett i lavkarbokosten i forhold til hva jeg spiste før skulle trigge det. men det helt motsatte skjedde. magesåret har "holdt kjeft"i i hvert fall et par måneder nå!
eplecidereddik husker jeg man skulle drikke for å øke forbrenninga eller noe.

BrideToBe
21-01-07, 23:44
Vondt vondt og vondt.... Enten holder man ut eller så kaster man opp og blir bedre... Men ikveld drakk jeg eplecidereddik i vann og følte meg bedre - forstå det den som kan. Dette er noe jeg har hatt siden jeg var 8-9 år og legene har ikke kunnet gi meg noen ordentlig utredning eller forklaring på det...sukk....
Jeg hadde det samme i ca 6 mnd. Sjefen min sendte meg til legen etter at jeg fikk et anfall på jobb. Fikk beskjed om at det var magesår (legen konkluderte uten slange :-)). Fikk en hestekur og har vært bra siden. Min oppskrift på å holde det i sjakk er å være snill med kroppen min :D Ikke jobbe for mye (hadde 3 jobber tidligere), ikke stresse for mye, gå mye, frisk luft osv.

Helinor
09-02-07, 21:32
Noen som har noen tanker om dette hormonet og metoden som står her?Jeg har tidligere fulgt et lavkarbo opplegg i ukedagen, for så å kose meg med hva jeg vil en dag i uka, feks lørdag.

Nille
09-02-07, 23:43
Du finner info om Leptin her: Høykarbomåltid gir vektnedgang? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=11541)
Men det vet du vel, siden du selv har postet en link ang leptin der................

Vil ikke ha denne diskusjonen her i nybegynner tråden !

Manina
12-02-07, 10:36
Til Bia: Lurer på om de mageanfallene dine rett og slett er en form for migrene. Hadde dette som barn. Det kalles gjerne magemigrene eller barnemigrene og siden du har hatt det siden du var barn, kan det kanskje være det. Men: Dette vil høyst sannsynlig bli borte, om du følger lavkarbokosthold og holder blodsukkeret ditt jevnt.
Er spent på å høre om dette har bedret seg, og hva du synes om Lutz sitt opplegg.

Miriam
18-04-07, 11:00
Gode tips her ja:)

willow
02-08-07, 10:20
Hei!

Jeg har nettopp begynt, på tirsdag rettere sagt, og vil følge denne kjøtt, kylling, grønnsak metoden. JEg er ganske kresen av meg, og har faktisk forsøkt en god del ting, men det jeg ender opp med å spise er noe rent kjøtt, kyllingfilet, egg, isbergssalat eller sånn rundt kålhode ( er helt grønn på matvarer ) og agurk . Spiser 5 ganger om dagen, drikker myyye vann og te. Er dette noe som vil holde nå i starten i og med at det er disse matvarene man kan spise, men fordi jeg er så kresen så kan jeg ikke spise så mye annet... :|

ELler er det sånn at jeg burde få i meg mer annet..... ?

Håper på svar , beklager om jeg skriver denne posten under feil tema.!

Motivert av dere alle =)

Nille
02-08-07, 10:58
Ser bra ut det du spiser, - med unntak av isbergsalat og agurk. Greitt nok, men det innholder mest vann og lite næring.

Her er noen forslag til grønnsaker:

Salat grønnsaker


alfalfaspirer
japansk nepe
sopp
arugula
endive
persille
kinakål
escarole
paprika
selleri
fennikel
radicchio
sikori
jicama
redikker
gressløk
romaine salat
vårsalat
gaukesyre Disse salatgrønnsakene har høyt innhold av phytonæringstoffer og er gode kilder til fiber.

Andre grønnsaker


artisjokk
sellerirot
gresskar
artisjokkhjerter
rabarbra
asparges
mangold
surkål
bambusskudd
grønnkål
sjalottløk
løvetann
sukkererter (de flate har minst karber)
bønnespirer
løvetann blader
spagetti squash
rødbetens blader
eggplante
spinat
brokkoli
palmehjerter
snittebønner
brokkoli blad
grønn squash
rosenkål
kålrot
tomat
bønnespirer
purre
turnips
kål
okra
vannkastanjer
blomkål
løk
små squash (buskgresskar)Hvis en grønnsak, som spinat eller tomat, koker mye ned, må den måles rå for ikke å undervurdere karbohydratinnholdet.

willow
02-08-07, 11:21
ok takk =)

fnymy
20-11-07, 10:52
når på døgnet er det best å veie seg? Eller har ikke det noe å si, så lenge man veier seg til samme tid hver gang?

picazzo31
26-11-07, 19:43
Hei alle, jeg er en fersking som nå i gang på uke nummer 2 og er imponert over det dere alle har skrevet her!! Jeg har ikke bok eller noen ting, har bare fulgt deres råd og første uken gikk jeg ned 4.5 kg og det beste av alt jeg har ikke vært sulten en gang.
Jeg skal ned 15 KG så jeg har absolutt tro på denne kuren. Jeg spiser mye av den maten jeg liker godt og har det veldig bra med denne kuren og har veldig tro!!! Jeg trener også 3 dager i uken på studio og føler mer overskudd nå til dette en jeg noen gang har gjort før.
Jeg regner med at jeg gjør noe riktig siden jeg har fått resultater, men har en del spørsmål som jeg lurer på.

Har noen av dere feks en dag i uken som dere spiser litt godteri? Jeg må innrømme jeg slet litt på lørdag, men tok meg litt nøtter og var veldig glad for jeg lot være smågodt bollen på lørdags kveldenhttp://forum.lavkarbo.no/images/icons/icon7.gifhttp://forum.lavkarbo.no/images/icons/icon7.gif

Jeg er veldig glad i potetstappe, går det ann å spise litt av dette til noen kjøtt middager?

Apelsiner /mandariner er det fy mat?

Ellers hva annen frukt er fy?

Hva med kabonader?¨

Ketchup?

Light brus?

dresing?

Lurte litt på om noen kunne komentere litt det jeg spiser.

Frokost har jeg ofte 2 knekkebrød med 3 skiver Norvegia på hver( knekke brød med 6 gram karber pr knekkebrød)

eller 3 stekte /kokte egg og litt rå grønnsaker

Lunch som regel en salat eller stekte/kokte egg

Middag: biff med diverse sauser på fløte og grønnsaker, da lovlige grønsaker.
eller svine kotteleter med bernaise saus og grønnsaker.
eller karbonader med løk og grønsaker
eller taco med grønsaker ( ikke lefser eller) litte bitt dressing
eller egg og bacon

Kvelds 2 knekke brød med 6 gram karber og litt syltetøy. knansker av og til noen peanøter og mandler og litt val nøtter for litt knask.

Til alle måltid drikker jeg mye vann, jeg drikker ikke noe kaffe eller brus.

ellers vil jeg si Tusen takk for en flott side med utrolig bra info!!!!

Photobscura
28-11-07, 23:23
Først vil jeg ønske deg velkommen og gratulere deg med gode resultater:)
Så vil jeg gjerne kommentere det du spurt om:

Har noen av dere feks en dag i uken som dere spiser litt godteri? Jeg må innrømme jeg slet litt på lørdag, men tok meg litt nøtter og var veldig glad for jeg lot være smågodt bollen på lørdags kveldenhttp://forum.lavkarbo.no/images/icons/icon7.gifhttp://forum.lavkarbo.no/images/icons/icon7.gif

Ikke egentlig. Og ikke da jeg var i startfasen av Atkins, men nå som jeg er på vedvarende/vedlikehold så tar jeg meg noen glass vin, spiser litt nøtter og sånne ting, men ikke på en bestemt dag akkurat.

Jeg er veldig glad i potetstappe, går det ann å spise litt av dette til noen kjøtt middager?Dessverre, og de posetypene er det ikke noe særlig av noe i. Men det finnes gode alternativer. Har du f.eks en stavmikser eller lignende, så kan du koke blomkål, renne av vannet og frese den til stappe. Ha i smør (meierismør, det eneste rette), og salt og pepper, og eventuelt hvitløk om du liker det.
Veldig veldig godt!!

Apelsiner /mandariner er det fy mat?
På Atkins, og særlig Atkins induksjon (startfase) er det det. Jeg har vondt for å si at frukt i seg selv er usunt, men det er mye sukker i frukt, derfor bør du holde deg unna. Senere når du er ferdigslanket så kan det være urpoblematisk å spise en og annen appelsin.
Ellers hva annen frukt er fy?De fleste frukter når du skal ned i vekt i alle fall. Bortsett fra avocado, og de fleste kan også spise tomater (ikke alle vet at dette er en frukt;)).

Hva med kabonader?¨Karbonader skulle gå greit! Jeg spiser ikke karbonader selv, men om det ikke er potetmel/maisstivelse e.l i det, så er det nok ikke noe problem. Det beste er jo sef å lage dem selv, men det kan være litt styr.

Ketchup? Finnes vel nå en sukkerfri fra Idun?! Men det ville jeg sjekke ut. Kan hende sukkeret er bytta ut med kunstig søtning, og det kan være problematisk for noen, altså at det bremser opp vektnedgangen.

Light brus?Viser til svaret over. Noen kan drikke masse light brus, mens andre kan ikke drikke noe. Noen tåler bare Pepsi max, mens andre igjen tåler bare Cola light. Jeg vil gjerne anbefale flest mulig å kutte ut søte ting helt. Søtsuget ditt skiller ikke på ekte sukker og kunstig søtning, og det kan bli som å bytte ut én avhengighet med en annen...
Og så må du ikke regne inn brusdrikkinga inn i vannmengden. Brus hjelper ikke noe på tørste, selv om det virker sånn!
Vær også obs på at søtningsstoffet maltitol (som gjerne brukes i sjokolade, drops etc) ofte gir heftig luft i magen...

dresing?Du bør holde deg unna butikkdressing, stort sett. Det er som regel alltid sukker i den. Det beste er å lage sin egen, og det kan også være veldig enkelt. Bland rømme med litt majones og litt sterk sennep, salt og pepper, f.eks, så har du en kjempegod dressing:) Man kan prøve seg fram, og finne en måte å lage den på som man liker.

Lurte litt på om noen kunne komentere litt det jeg spiser.

Frokost har jeg ofte 2 knekkebrød med 3 skiver Norvegia på hver( knekke brød med 6 gram karber pr knekkebrød)

eller 3 stekte /kokte egg og litt rå grønnsaker

Lunch som regel en salat eller stekte/kokte egg

Middag: biff med diverse sauser på fløte og grønnsaker, da lovlige grønsaker.
eller svine kotteleter med bernaise saus og grønnsaker.
eller karbonader med løk og grønsaker
eller taco med grønsaker ( ikke lefser eller) litte bitt dressing
eller egg og bacon

Kvelds 2 knekke brød med 6 gram karber og litt syltetøy. knansker av og til noen peanøter og mandler og litt val nøtter for litt knask.

Til alle måltid drikker jeg mye vann, jeg drikker ikke noe kaffe eller brus.

ellers vil jeg si Tusen takk for en flott side med utrolig bra info!!!!Begynner å få litt dårlig tid her, men fort og gæli:
Dropp knekkebrøda!! Og jordbærsyltetøyet!!! Sukker sukker sukker!!! :( ;)
Ellers ser det helt ok ut altså. Bare pass på å spise deg mett! Om du spiser bernais, sørg for at den er uten sukker/mel o.l, eller lag din egen, det er faktisk enklere enn du tror!

Og så må jeg nesten komme med en litt streng formaning til slutt! Du skriver i kostholdsfilosifien din at du følger Atkins (og annet), men så skriver du i innlegget at du ikke har en bok. Det bør du ha! Og det er egentlig bare Atkins New Diet revolution (den engelske versjonen) fra 2002 som duger. Den norske utgaven er ikke oppdatert fra forrige utgave, og er ellers ganske mangelfull. Eller så er Ketolyse en diett som er ganske lik Atkins, og kanskje mer lettfattelig? Begge diettene er eminente ketogene dietter!

Men uansett. Om du vil begynne på Atkins, så er det ikke meninga at du skal spise mer enn 20 gram karber tilsammen om dagen de første fjorten dagene, for så å øke fem gram i uka til du når din toleranse. Mange må justere dette litt etterhvert, fordi alle kropper er forskjellige.

Nå skulle jeg lagt meg for lengst, for jeg er superforkjøla og trøtt og helt kake, haha. Men jeg håper du får noen nytte av svarene mine:)

Lykke til!

arkine
28-02-08, 21:48
Kjempebra ja:) men...men....mmmemen.... unngå søtstoffer?? SKRIIIK...
Jeg må jo kunne spise geleen min... jaja men en trøst er jo at jeg går lett i ketose, samt tar lett av om jeg går på induksjon, og allikevel spiser aspartam :D



jeg har nå prøvd kuren en uke vektap 3 kilo er i ketose ,har målt nå i kveld ,, men har så inmari lyst på noe søtt, drømmer om sjokolade
laget rømmevafler ,de fløyt i fett,men gode ,hjalp litt
har prøvd geleen tidligere ,men
jeg drikker pepsimax

ellers nosn som har noen forslag

Photobscura
29-02-08, 08:46
Søtsuget slipper taket etterhvert. Du kan jo spise kunstig søta sjokolade og sånne ting, men for mange blir det å bytte ut en avhengighet med en annen.
Jeg tror det gikk to uker før jeg var kvitt søtsuget.

Om du klarer, hold fokuset på det du KAN spise, det er masse god mat du kan spise på ketolysekuren! Om man bare tenker på hva man IKKE kan spise hele tiden, så blir man litt gæern etter hvert;)

Ellers: Gratulerer med et formidabelt vekttap! Bra jobba :heia:

arkine
29-02-08, 14:37
Søtsuget slipper taket etterhvert. Du kan jo spise kunstig søta sjokolade og sånne ting, men for mange blir det å bytte ut en avhengighet med en annen.
Jeg tror det gikk to uker før jeg var kvitt søtsuget.

Om du klarer, hold fokuset på det du KAN spise, det er masse god mat du kan spise på ketolysekuren! Om man bare tenker på hva man IKKE kan spise hele tiden, så blir man litt gæern etter hvert;)

Ellers: Gratulerer med et formidabelt vekttap! Bra jobba :heia:

takk for svar ,men nå har vekta stoppet , har tidligere gått på eurodiett et halvt år ,avsluttet den sånn ca i sommer hadde da gått ned ca 22 kilo på et halvt år ,men brukt den litt til og fra etter det
men gått opp og ned , nå var det på tide med forandring ,,og jeg fråtser i mat , har nå aldri spist så mye fett i hele mitt liv,
skal nå ned bare en 6 ,,7 kilo er vel derfor det stanger litt...men gir meg ikke , skal overhode ikkke opp i den vekta jeg var , har slitt med vektproblemer hele mitt liv , men nå er det slutt,

Photobscura
07-03-08, 09:25
Dette svaret kom litt sent, men det antall kg du skal ned nå er kanskje de vanskeligste å få av seg. Jeg har ca ti igjen, og de er som spikra til kroppen. Det er vel ikke særlig motiverende når jeg forteller at jeg har stått stille siden august i fjor :o Men da har jeg også bedrevet en del vedlikehold.
Nøkkelen er å ikke stresse. Stress produserer hormoner som ikke er gunstige for vektnedgang!

arkine
08-03-08, 23:09
Dette svaret kom litt sent, men det antall kg du skal ned nå er kanskje de vanskeligste å få av seg. Jeg har ca ti igjen, og de er som spikra til kroppen. Det er vel ikke særlig motiverende når jeg forteller at jeg har stått stille siden august i fjor :o Men da har jeg også bedrevet en del vedlikehold.
Nøkkelen er å ikke stresse. Stress produserer hormoner som ikke er gunstige for vektnedgang!

du har nok rett i det og skal nå også være fornøyd om jeg bare blir der jeg er men skule gjerne ned en fire fem kilo til så får smøre meg med tolmodighet

Photobscura
09-03-08, 22:31
You and me both ;)

Scorpion
02-05-08, 13:33
Hei, er en nybegynner=)
Lurte på hvor man kunne få tak i den ultimate oppskriften på lavkarbo-dieten?

søt uten sukker
04-05-08, 19:12
Et annet tips for verking i bena: IDO -E som er et Evitamin tilskudd. Barna mine sleit veldig ofte med det vi kaller vokseverk i beina. Etter vi startet med Ido-E ca 2 ganger i uka ( jepp. 2 tabl pr uke for barn) Har de aldri hatt det siden. Altså fra verk hver eneste kveld til aldri...

scartz
08-09-08, 14:25
Heisann!

Jeg snublet over en bok på biblioteket her om dagen, som omhandlet en diett som minner om fedon/atkins. Jeg har sverget til grete roede så lenge jeg har vært overvektig, og GUD jeg er lei av å telle kalorier!!!!

Så da jeg veltet over denne boka, må jeg si at jeg ble positivt overrasket! Dette er noe jeg vil prøve! Men siden hjernen min er kraftig programmert til Grete roede, er dette en vanskelig tilpasning for meg, og noe helt nytt! for 3 dager siden visste jeg ikke hva karbohydrater var! Er det noe jeg vet, så er det at man til slutt blir DRITTLEI å telle kcal, karb... u name it! Er det mulig for meg å klare denne dietten uten å telle i det lange og det breie? bare lese litt på etikkettene og få et innblikk på hva som er sunt/mellom/usunt?

Det jeg skal prøve nå, er å leve mye på salater med godt og rent kjøtt.. (litt saus?) droppe pasta/ris/brød og ta det fra der! Skal også ta en storhandel idag, slik at jeg kan lage meg lavkarbo pannekaper/wraps til frokost/lunsj frammover :D

Jeg håper *krysser fingrene* på at dette er nok i første omgang, da jeg trenger litt tid (skal låne fedon bokå idag!) på å komme inn i det nye stoffet.
Jeg ble sjokket over hvor mye sukker jeg fikk i meg da jeg telte kalorier, og sverget livet til brød, pasta, ris å yoghurt!! :O

Hva tror dere? :) Trenger alle form for innspill, da jeg som sagt er enda veldig grønn på dette området ;)

Fungirl
08-09-08, 15:40
Dette klarer du, men gå helt vekk fra grete roede tankegangen din, disse to måtene å tenke på er helt forskjellige og dermed lite lurt å kominbinere. Hvis du velger Fedon så anbefaler jeg deg å lese så masse du kan om det for da er man lettere rustet til å starte :)

Stupedama
08-09-08, 19:00
scartz, velkommen til et nytt liv! Du kommer til å elske det :D Men enig med Fungirl, slå opp med grethe roede nå, eller ta et halvt års pause på ketolyse/lindberg og se hva som skjer. De er som olje og vann, disse to.

Dette forumet er også gull verdt hva angår oppskrifter og motivasjon.

scartz
09-09-08, 09:38
I'll do it ! :D no more Grete roede ;P

Har nå unngått karbohydrater i 4 dager, og har gått ned 2 kg ! jeg regner med at dette bare er vann da men... kvinnfolket jeg er, er hjernen programmert til å tenke KG KG KG uansett hva ! :P

Leste meg igjennom halve Lindberg bokå igår (naturlig slank med kosthold i balanse), og må innrømme at det var litt forvirrende! Sååå mange regler, mål og ukjente begrep.. Jeg lurer nesten på om jeg lener mer mot Atkins kanskje? :/ Syns det var litt mye karbohydrater i Lindsbergs sin kost! Tror jeg må få tak i en Atkinsbok...

Btw, dette forumet har vært til stoooor hjelp :D Go lowkarb, all the way!! :P

Runegutt
09-09-08, 10:57
Problemet til Hr. Lindberg, er at han er en Nisse til å forklare.
Boka burde starta med ei lyninnføring i metoden, deretter forklaringer for de spesielt interesserte.

Jeg så lyset etter å ha lest boka flere ganger. Lett å gjøre det for vanskelig.

Kortversjonen er:
6 måltid pr.dag
4 av dem er hovedmåltid, 2 mellom

Hovedmåltidene skal bestå av:
En håndflate protein
to handflater grønnsaker (sånne overjordiske)

Mellommåltidene kan se ut som hovedmåltidene, eller bestå av frukt, nøtter etc.

Bra proteinkilder:
Egg,kjøtt fisk. Cottage cheese, yoghurt naturell (ca 2,5dl) Kesam mager. (jeg har Fun light i den og roter sammen)

Man går nedover med dette kostholdet.
Ut over dette er alle bær, epler,tørka aprikos,druer, melon (ikke vann) anbefalt. Kan spises i fornuftige mengder (f,eks ikke mer en et kilo druer)

Er man strukturert og lager seg ukesmeny, anbefaler han fisk minst en gang om dag, helst fet fisk.

scartz
09-09-08, 11:54
Hørres bra ut, er slik jeg prøver å tenke selv.. enkelt og oversiktlig :)
Men, jeg er en person som har fulltidsskole, samtidig to jobber. Dvs dagene mine er hektiske, er ikke alltid jeg har tid til matlaging!

Noen som vet om de ferdiglagte fjordland/toro rettene er brukbare, om man dropper potetene/risen? Og om jeg holder meg unna karbo så og si ved alle måltider (utenom gjennom grønnsaker), er det mulig å unne seg saus som bernaise elle fløtesaus? (fra pose) Så at det var ca 5-6 karb per 100g i posesauser...

Runegutt
09-09-08, 12:24
Posesausene går bra i moderate mengder.
Har prøvd Toro Ertestuing, og den går "greit nok"

Vil heller anbefale deg endel hermetikk på "stressdager"
F.eks:
Surkål, bønner i tomat, Torskerogn (kun King Oscar som er spiselig)
Makrell i tomat
Tunfisk

Hurtigmiddag:
2 bokser tunfisk i vann, haes i stekepanna sammen med litt smør.
+ noen frosne grønnsager.

Fres dette sammen
Liker du champignon så kan du ha i det også.

Ha i et beger lettrømme, og la det småputre.
Citron og hvitløkspepper passer bra på.

Enjoy

Ellers er omelett superenkel matpakke.

scartz
09-09-08, 14:09
Tunfisk oppskriften hørtes kjempegod ut, den skal jeg prøve ! :D

Men mitt problem er at når jeg er på farten, har jeg ikke tilgang til komfyr, oftest bare mikro...

Fungirl
09-09-08, 14:22
Kan anbefale Ketolyse, der er det lite regler iforhold til Lindberg og Atkins etter det jeg forstår.
Masse lykke til iallefall :)

Stupedama
09-09-08, 14:26
Men mitt problem er at når jeg er på farten, har jeg ikke tilgang til komfyr, oftest bare mikro...
Ja, sånn er det for meg også. Har gjort det til en vane og alltid lage minst trippel eller kvadrippel prosjon til middag og porsjonsfryse (kjøpt billige plastbokser på IKEA). Det gjør at jeg har verdens beste matpakker (når jeg husker å ta dem med - ellers blir det en pakke sukkererter med philadelphia eller skivet jarlsberg og skinke rullet rundt stangselleri)

Runegutt
09-09-08, 15:48
Tunfisk oppskriften hørtes kjempegod ut, den skal jeg prøve ! :D

Men mitt problem er at når jeg er på farten, har jeg ikke tilgang til komfyr, oftest bare mikro...

Micro løser jo det meste. Ellers kan du få låne en primus eller to av meg, så kan du koke mat hvorsomhelst.

Skippy
09-09-08, 21:27
Mikro er fine greier å lage mat i. Går fint å lage omelett der, bare ikke med hermetiske blåskjell(kanskje de aldri smaker godt?) Har sett det påstått at det skal gå å steke bacon i dem også. Lån deg en bok om mikromat om du er henvist til bruk av mikro i langre perioder. Du finner sikkert mye der. Lykke til.

scartz
09-09-08, 21:32
Ja, nå har jeg fått skumlest litt om både Fedon, Atkins og ketolyse. Personlig syntes jeg ketolyse virker mest intressant for meg! Skal ivertfall holde meg unna karbohydrater så lenge jeg klarer å holde det. Foreløbi går det greit, er ikke så glad i brødmaten uansett, bare litt stress å være kreativ da livet mitt før bestod av SUKKER!!!

Ja, god idè med lagring av rester! Har kjøpt inn lagringsbokser fra Nille, desverre holder ikke lokka seg fast! :P Må nok ta turen innom IKEA for litt mer kvalitet ;)

Er det veldig bad å gå på ketolyse uten den "pakken"? Hadde håpt jeg skulle klare meg uten de tablettene. Kommer nok til å innføre pittesmå mengder av pasta/ris til hovedmiddagen med tiden, for å få i meg LITT mer karbohydrater.

Foreløbi ligger jeg ca på 15-20 karbs per dag. Skeia ut idag da, med en isfrappè :P (dobbel islatte med fløte og sjokoladesaus (droppa sjokosausen)). var tasty tasty :D

Fungirl
09-09-08, 21:52
Tablettene bør du absolutt ha på Ketolyse, er viktige vitaminer og mineraler så anbefaler deg ikke å spare de pengene.

Skal du gå på ketolyse kan du se helt vekk fra pasta og ris, da er du ute av ketosen før du veit ordet av det.
Å veie maten, altså grønnsaker og meieriprodukter som inneholder karbs er også veldig viktig i begynnelsen. Jeg har gått 16 uker på ketolyse nå og veier fortsatt maten min :)

scartz
09-09-08, 22:58
Huff, det hørtes bare stress ut! er jo grete roede all over again med veiing for å telle kalorier istedet for karbs...

Hvor stor forskjell er det på de forskjellige diettene ang. karboinntak? Fedon har jo mye mer karbo i sin diett, og mener at man fortsatt forbrenner fett der..

Men som sagt, ris/pasta ol kommer ikke inn i koster før mye senere!
Nøt nettopp en god biff med wokgrønnsaker... :sikle:

scartz
09-09-08, 23:00
Posesausene går bra i moderate mengder.
Har prøvd Toro Ertestuing, og den går "greit nok"

Hurtigmiddag:
2 bokser tunfisk i vann, haes i stekepanna sammen med litt smør.
+ noen frosne grønnsager.

Fres dette sammen
Liker du champignon så kan du ha i det også.

Ha i et beger lettrømme, og la det småputre.
Citron og hvitløkspepper passer bra på.

Denne smakte knallgodt ! Krydra retten skikkelig. Desverre fikk jeg ikke smakt så mye, da svigermor knabba hele greia! :P

Stupedama
09-09-08, 23:10
Huff, det hørtes bare stress ut! er jo grete roede all over again med veiing for å telle kalorier istedet for karbs...
Jaa, det kan være greit å få en oversikt over de mange skjulte karbene. Men jeg veier ikke maten min, bare av og til for å få en oversikt over hvor mye 100 gram av noe egentlig er. Fungirl er supersystematiker og det går veldig bra for henne! Men for meg hadde det ikke gått, jeg blir satt ut av det. Så her finner alle sin egen metode. Og hvis det stopper opp, hvis vekta ikke går ned, kan det være lurt å veie litt, for å finne ut hva som stopper den. Men hvis jeg har forstått det riktig er du en ung mann? I såfall har du en fordel, dere går lettere ned enn kvinner og ihvertfall på ketogen kost! Tror Ketolyse kan være perfekt for deg, jeg. Men kjøp tablettene, så slipper du kramper i beina og andre ting som kan skje når kroppen ikke bare kvitter seg med fett, men også masse vann og mineraler. Nyt kuren, nyt det nye livet :D

scartz
09-09-08, 23:17
Stupedama: Godt å høre at det ikke bare er jeg som blir varm i hodet av veiing! :)

Planen min foreløbi tror jeg blir (da jeg enda ikke helt har bestemt meg, er jeg ketolyse, fedon eller atkins fan? :P) å bare styra unna karbo så godt som det er mulig, og se hvordan det påvirker kiloene mine. og som du sier Stupedama; analysere det litt mer om vekten skulle stoppe opp :)

Btw, jeg er en 22 år gammel jente/kvinne (føler meg gammel når jeg skriver kvinne..) :D

Personlig tror jeg at jo mindre karbs (helst rundt 20g), jo mer vekttap.. Og opp med fettinntaket, mettet eller umettet! :)

Runegutt
09-09-08, 23:37
Hm
Må jeg publisere flere av mine langtidsforska hybeloppskrifter?
Brukte forresten pasta til tunfisk i rømme, men det var før det.
Blir sussa av pasta nå.

scartz
09-09-08, 23:44
Jeg er ikke vanskelig på å motta raske og smakfulle oppskrifter ! :D

Jeg fikk en knallgod oppskrift her om dagen!

400 g kjøttdeig (evt annet strimlet/oppkuttet kjøtt)
Brunes i panna.
Hiv i en halv pakke philadelphia ost i (evt litt merr for å bli merr "sausete/smakfullt"). La den smelte sammen med kjøttdeigen til det er utjevnet.
Smak retten til med mild/medium salsa, gjerne et helt (lite) glass! Retten skal ha en lys rosa farge :)

Dette hiver du på en wraps/pannekake (finn lavkarbo oppskrift), og gratinerer med norvegia.

Nam nam ! Veldig smakfult! :sikle:

Stupedama
09-09-08, 23:51
Btw, jeg er en 22 år gammel jente/kvinne (føler meg gammel når jeg skriver kvinne..)
Oi, ja unnskyld :rodme: Skal du ned mye eller lite? Ketolyse passer best for dem som har mye å gå ned. Selv måtte jeg gå over på noe som ligner Lindberg, fordi jeg ikke gikk ned på ketolyse. Men Gerd er virkelig ekspert på dette altså. Finn henne :D

Ellers er oppskriften over ganske bra, høres godt ut! Bortsett fra at salsa gjerne er tilsatt sukker, men søk på forumet så finner du sikkert oppskrift som du kan lage selv og ha i kjøleskapet. Ikke vanskelig. Mama Lupes har visst veeldig gode tortillaer som er lavkarbo, folk har dilla på dem og bestiller på nettet.

scartz
10-09-08, 00:08
Hehe, np Stupedama :P

Jeg skal helst ned ca 30 kg (var oppi 37 kg, mn har allerede tatt av 5 kg av grete roede kcal telling, 2 kg av lavkarbo. De sistnevnte er sikkert vann..)

Jeg er bare litt skeptisk til det der å "rase" ned i vekt.. er det ikke da det er lett å legge på seg igjen? :confused:

Tror jeg klarer meg best om jeg vimser litt rundt i de forskjellige (lavkarbo) diettene til jeg finner en plass det er behagelig. Jeg vet jo ikke enda hva kroppen min tåler eller ei, og om den er lett påvirkelig av karbs!

Ja, tenkte å kanskje bestille noen wraps fra lavkarbo Cafe, men de er utsolgt for øyeblikket. Får klare meg med lavkarbo oppskriften jeg har i mellomtiden, de fungerer bra hvis jeg har fet og smakrikt fyll :)

Stupedama
10-09-08, 00:45
Jeg er bare litt skeptisk til det der å "rase" ned i vekt.. er det ikke da det er lett å legge på seg igjen?
Mnjo, og mnei - hvis du går ned ved å sulte deg, så går du opp igjen, fordi forbrenningen blir ødelagt. Men hvis du går ned på bra mat, som her, er det annerledes. Da er forbrenningen i gang og har noe å jobbe med hele tiden. Sånn har jeg forstått det ihvertfall. Og så er det viktig å opprettholde den muskelmassen du allerede har, fordi du bærer 30 kilo med deg hele tiden. Etterhvert som du går ned, går også vektbelastningen ned - og dermed den naturlige styrketreningen (godt det har NOEN fordeler å veie for mye :D)

Vims rundt du, Scartz-jente. Her er så mye bra å finne!

scartz
10-09-08, 09:38
Så flott :D

Er utrolig glad jeg fant dette forumet! så mange positive og kjekke folk, samtidig masse nyttig info og oppskrifter!

Dere gjør hverdagen min lettere :snill:

Fungirl
10-09-08, 10:40
Fungirl er supersystematiker og det går veldig bra for henne
:rodme: - er eg s systematisk da?

Photobscura
10-09-08, 12:20
:rodme: - er eg s systematisk da?
Det er det samme som at du er flink det, jenta mi! :suss:

Fungirl
10-09-08, 12:48
Det er det samme som at du er flink det, jenta mi! :suss:

Takk, men følte meg eg aldri så lite øyeblitt en smule fanatisk ...hehe

Stupedama
10-09-08, 13:29
Ikke fanatisk, Fungirl! Det er bare så mange måter å gjøre dette på og du er systematisk, dvs har oversikten og er flink. Mens jeg må tilgi meg selv for ikke å gjøre det sånn, for da blir jeg stresset og går da ikke ned i vekt. Det er vi så forskjellige. Det synes jeg er fint :klem:

Fungirl
10-09-08, 13:38
Ikke fanatisk, Fungirl! Det er bare så mange måter å gjøre dette på og du er systematisk, dvs har oversikten og er flink. Mens jeg må tilgi meg selv for ikke å gjøre det sånn, for da blir jeg stresset og går da ikke ned i vekt. Det er vi så forskjellige. Det synes jeg er fint :klem:

Tok den Stupedama :) Og som du sier, digg at vi alle er ulike :)

scartz
10-09-08, 13:44
Er det måter å finne ut om man har insulinresistens ?

Prøvde å google det litt, leste bare at om man har mye fett på magen og bmi over 30 har man ca garantert insulinresistens. men duh! Jeg er overvektig, seff har jeg høy bmi og fett på magen! :P

Betyr det at alle overvektige har insulinresistens? (ca?)

Fungirl
10-09-08, 13:54
Nei det betyr det ikke, heldigvis :)
Eg har skyhøy bmi, men har testet meg hos legen og det er ingenting som tilsier at eg er i nærheten av å være insulinresistent. Men som Photobscura sa, eg er nok en av de svineheldige.
Men for å svære på spørsmålet ditt, du kan teste det hos legen og det anbefaler jeg deg å gjøre, så vet du det iallefall hvis vekta stopper opp.

scartz
10-09-08, 14:00
Ok! Hva slags test er det legen utfører, blodprøve? :confused:
Er det en billig legetur? :P

Fungirl
10-09-08, 14:23
Jeg tok en million prøver den dagen, oki kanskje litt overdrevet, men skjemaet som eg hadde med meg fra legen og inn på labben var smekkfullt i avkrysninger, var blodprøver eg tok ja :)
Og det kosta meg en vanlig legetime.

Photobscura
10-09-08, 14:39
Du må i hvert fall ta en glukosebelastning (blodsukker) og en c-peptid (insulinverdier). Den første taes på fastende mage og tar et par timer, den andre er bare en vanlig blodprøve.
Men når du først er i gang, så kan du like godt få legen din til å sende deg på en labb (f.eks Fürst) med en smørbrødliste som Fungirl beskriver. Der sjekker de det meste, kolesterol, vitaminnivåer og så videre.
Legetimene koster det de vanligvis koster, å få tatt blodprøve på labb koster førti kr, i hvert fall på Fürst :)

Det antas at opptil 80 prosent av den overvektige delen av befolkningen har insulinresistens, så som Fungirl sier, så lever hun på 20 prosent-nåden! ;)

Fungirl
10-09-08, 14:56
Og Fungirl takker høyere makter for det, og håper det er flere av oss.
Hør på det Photobscura sier, den dama er full i info og kan uten tvil det meste :)

Antoinette6
10-09-08, 16:14
... og legen min sier at man heldigvis kan bedre insulinresistensen sin ved å spise mindre karbohydrater slik at kroppen ikke trenger å bruke så mye insulin.

Er ikke kroppen et fantastisk tempel for sjelen? La oss passe godt på den !

scartz
11-09-08, 16:57
tjohooo! :)

Får se om jeg får dratt meg selv ned til legen :P
Idag kjøpte jeg meg ketostix! testa det ut, og fargen viste enn mellomting av rosa og lilla (mellom verdi 4 og 8, hvis d sier dere noe). Er dette bra eller? I bruksanvisningen står det litt dårlig, siden det er beregna for folk som har diabetes... Burde jeg ha rosa eller lilla farge? eller skal det kanskje helst ha litt forskjellige verdier ? :confused:

Photobscura
11-09-08, 17:04
Samme hva slags farge du har på stiksen. Er det utslag er du i ketose, og da har ikke fargenyansen noe å si!
Grattis :)

Runegutt
11-09-08, 17:32
Ketostix beregna på diabetikere?
Kan noen opplyse meg litt?

Photobscura
11-09-08, 18:23
Det er akkurat det samme som de andre sticksene, men måler også glukose i blodet. Nothing more to it.

scartz
12-09-08, 22:51
Er det noen som har gode råd ang å teste hvor mange karbs man tåler?

har vel så og si gått på "ketolysekuren", da jeg spiser minimalt med karbo. Er vel kanskje derfor jeg føler det blir lite variasjon... Men har gått ned 3 kilo på denne uka, og det er så innmari kjekt! :D

Har gått på lavkarbo i en uke nå, og begynner å bli litt matlei :/ Rettere sagt, lei av å lage så mye mat !! :P Tenkte å teste ut om jeg tåler en skive eller to til frokost.. Blir så mye mer lettvindt. Lommeboka begynner å bli litt tynn også, handler jo pokker så mye kjøtt hver dag (føles ivertfall slik)

Skal ha "telling" på jobb i helgen, dvs to 12-timers vakter. Hørt at det eneste jobben skal servere oss er Mcdonalds og pizza :O Hvordan skal jeg overleve??? :O :O :O

Antoinette6
12-09-08, 23:11
Ta med salat eller avocado og reker og majones (jada, kjepphester kan man ri i det uendelige) :) eller laks og eggerøre eller selleri og litt blåskimmelost eller... listen ER uendelig :)

Lykke til :)

scartz
15-09-08, 21:43
Da var tellehelgen over, gikk greit helt til søndag. da rakk jeg ikke å ta med egen mat, dermed ble det pizza og baguette :O Både igår og idag viste stixsen lys rosa, så jeg krysser fingrene for at jeg ikke har fallt helt ut av forbrenningsmodus.. må bare stå på og unngå karbs resten av uka, antar jeg! (hadde en lattè idag :( sååå godt!)

Men jeg spør igjen, noen som har gode tips om hvordan jeg kan teste hvor mange karbs jeg tåler? Om jeg tåler 30 karbs til dagen, hadde det jo vært kjekt å vite :P Noen som har erfaring med dette?

nattfrue
15-09-08, 21:59
Men jeg spør igjen, noen som har gode tips om hvordan jeg kan teste hvor mange karbs jeg tåler? Om jeg tåler 30 karbs til dagen, hadde det jo vært kjekt å vite :P Noen som har erfaring med dette?

På Ketolyse (og muligens andre dietter) øker man vel sakte karboantallet etterhvert for å se hvor mye man tåler, type 5 gram karbohydrater i uka. Men det er fremdeles ikke likegyldig hvor de kommer fra, da... :)

scartz
15-09-08, 23:55
Men det er fremdeles ikke likegyldig hvor de kommer fra, da... :)

Ikke ? Da regner jeg med at du mener at man ikke skal spise raske karbs (ris, pasta, melk, brød) selv om man kan ha 20 karbs ++ per dag. Men hva spiser man ellers for å fylla karbsene? Er jo grenser for hvor mye grønnsaker man kan spise... Jeg håper jo at saus er lovlig til å dekke mitt daglige karbs behov... Får egentlig ikke i meg så mye karbs ellers på en plettfri dag.

nattfrue
16-09-08, 00:13
Ikke ? Da regner jeg med at du mener at man ikke skal spise raske karbs (ris, pasta, melk, brød) selv om man kan ha 20 karbs ++ per dag. Men hva spiser man ellers for å fylla karbsene? Er jo grenser for hvor mye grønnsaker man kan spise... Jeg håper jo at saus er lovlig til å dekke mitt daglige karbs behov... Får egentlig ikke i meg så mye karbs ellers på en plettfri dag.

Jeg ville vel først begynt med å øke mengden av de mer karborike grønnsakene, som for eksempel løk og paprika. Muligens innført litt mer bær, for eksempel. Det er vel mest det at dersom du innfører andre matvarer for å øke karboinntaket, så kan du fremdeles være i ketose - men da er du fort over på en annen diett :) (Og det er selvsagt ok, altså, men da tror jeg det er lurt å skaffe seg den tilhørende litteraturen og følge dét opplegget i stedet.)

Saus er helt fint, men det kommer an på hva slags saus. Posesauser generelt kan være skumle, for eksempel - de inneholder gjerne sukker. Lag selv i stedet :) (Utrolig hvor mye som ikke er søtt som inneholder sukker.) Men på Ketolyse skal brorparten av karbohydratene komme fra grønnsaker, og mye av årsaken til det er vel at man trenger å få tilført de næringsstoffene som finnes i grønt. Når jeg sier at det ikke er likegyldig hvor karbohydratene kommer fra, så mener jeg at det ikke hjelper om man fortsatt er i ketose dersom store deler av karbohydratinntaket kommer fra ensidige kilder som ikke har de gode effektene som grønnsaker har.

scartz
16-09-08, 00:22
Er det dumt å IKKE øke karbo inntak etter hvert? (ketolyse). Skal prøve å få tak i boka imorgen på biblioteket ;)

Jeg unner meg bare posesauser med MAX 6 karbs per 100 gram, noe jeg spiser i små/normale mengder. Prøvde å lage bernaisesaus fra scratch.. smakte smør :P

Hvis jeg liker det jeg leser i ketolysekuren, handler jeg nok pakketilbudet på ketolyse.no :) Begynte med fedon, men følte ikke det passet meg helt etter å ha lest boka hans...

nattfrue
16-09-08, 00:34
Er det dumt å IKKE øke karbo inntak etter hvert? (ketolyse). Skal prøve å få tak i boka imorgen på biblioteket ;)

Jeg unner meg bare posesauser med MAX 6 karbs per 100 gram, noe jeg spiser i små/normale mengder. Prøvde å lage bernaisesaus fra scratch.. smakte smør :P

Hvis jeg liker det jeg leser i ketolysekuren, handler jeg nok pakketilbudet på ketolyse.no :) Begynte med fedon, men følte ikke det passet meg helt etter å ha lest boka hans...

Det går helt fint å holde karboinntaket konstant - men det er vel ikke heeelt uvanlig å bli litt matlei etterhvert, så da tror jeg mange synes det er fint å kunne øke litt :)

Du får kjempegod saus hvis du for eksempel koker ut panna etter å ha stekt kjøtt med litt fløte eller creme fraiche (går ut fra at du spiser melkeprodukter), kanskje med litt ekstra krydder. Tror det finnes en egen saustråd i oppsrkiftsforumet også, mye inspirasjon der :) Hvis du går ned med posesaus, går det sikkert fint - men det kan være lurt å sjekke selve innholdsfortegnelsen i tillegg til karboinnholdet. Mange overraskelser som kommer rekende på en fjøl når man begynner å bli obs på sånt... Ikke minst inneholder posesauser/halvfabrikata ofte mye salt. På Ketolyse, spesielt i begynnelsen, bør du heller bruke Seltin enn vanlig salt.

Ketolyse er en fin-fin kur, synes jeg da. Men det er en restriktiv kur - ganske enkel å forholde seg til for den som ikke vil lure på hva man kan spise og ikke spise, men antakelig litt slitsom for den som har stort behov for mer variasjon i kosten. Men så er det da også en kur som er beregnet for en begrenset periode, mens for eksempel Fedon er mer en livsstil. Ganske vanlig å gå over til en Fedon-variant etter at man har slanket seg ferdig på Ketolyse.

scartz
16-09-08, 00:54
Ja jeg har merket at jeg har blitt LITT matlei. Savner ikke karboproduktene, men sliter med å finne erstatnings "vomfyll" :P
Men en god saus og en saftig biff fixer det! :D

(den bernaisesausen jeg prøvde å lage var fra en oppskrift på dette forumet... va da jeg sverga til posesaus, gitt at jeg er flink på alle andre områder:P)

Runegutt
16-09-08, 16:40
:):)Går ikke Brokkoli bra i ketolyse?
I så tilfeller, er jo grøteflatinerte brokkolibuketter ikke å forakte.

Fungirl
16-09-08, 16:45
broccoli er perfekt på ketolyse :)

Runegutt
16-09-08, 16:51
Udmerket.
Og har man da en masse smøreost i fløten, og et ikke ubetydelig lag ost på toppen, fungerer det enda bedre

scartz
16-09-08, 22:15
Jeg spiste nettopp brokkoli og blomkål, gratinert i ost og fløtesaus (ferdigpose i frysedisken), var kjempegodt! 3.5 karbs per 100 gram eller noe... så må spises i moderate mengder men... evt lage selv :)

scartz
19-09-08, 23:12
Fant en artikkel om løk:

"Karbohydrater i løk lagres ikke i form av stivelse slik som hos poteter, men i form av fruktan som spaltes først i tykktarmen, og gir derfor ikke noen økning i blodsukkeret"

Betyr det at man ikke skal telle karbs i løk ? :confused:

fett-nok
19-09-08, 23:33
Fant en artikkel om løk:

"Karbohydrater i løk lagres ikke i form av stivelse slik som hos poteter, men i form av fruktan som spaltes først i tykktarmen, og gir derfor ikke noen økning i blodsukkeret"

Betyr det at man ikke skal telle karbs i løk ? :confused:

Da hadde jeg blitt veldig glad, for løk er en ingrediens jeg bruker MYE av til vanlig.........
Men det høres virkelig slik ut at det ikke skal regnes.

Megvel
11-01-09, 00:12
Dytt

xtine
02-02-09, 19:54
Hei!! Jeg er helt ny innen dette med lavkarbo! Jeg har fått tips gjennom en venninne,som har hatt gode resultater, og hun hjelper meg en del,men det er fortsatt mange spørsmål.
Har lest om så mange som spiser det jeg kaller "innviklet" mat....Jeg har heller ikke veid maten min...Har i hovedsak bare kuttet ut brød,ris,pasta og begynt å se etter hvor mye karbs det er i forskjellige matvarer!!
Går det ann å få resultater på dette ved å tenke slik,eller er jeg helt ute....?
Jeg begynte forrige onsdag, og hos meg har det stort sett gått i omelett med ost og skinke og salat til frokost og lunsj, og rent kjøtt med blomkål og brokkoli til middag.
Dagen i går feks:
Frokost/ Lunsj: omelett
Middag: Kalkunfilet,helstekt i ildfastform med hvitløk,løk og paprika for ekstra smak, med vanlig kokt fersk blomkål og brokkoli.
saus: fløte med en t-skje philadelphia med hvitløk og urter,litt CF, salt og pepper
Til kvelds spiste jeg reddiker og stangselleri med dip (vet at disse ferdige dipposene er feil,men det ble ikke så mye av det....det var min utskeielse i helga :rolleyes:
En stor svakhet har jeg da, jeg er så UTROLIG dårlig på å drikke vann, og jeg er totalt avhengig av Cola Zero. Har jo lest tidligere her at det er fy fy å ikke drikke vann,men...... Må jeg absolutt gi opp Zeroen min...???!? :confused:

Dette er en veldig nyttig tråd og jeg skal følge med her! Trenger masse tips!

Mellon
03-02-09, 21:28
Tror du er godt p vei jeg Xtine. Er ikke noe ekspert men begynte i det små. Holder meg unna frukt og grønnsaker som vokser under bakken, i tillegg til det du sier. Prøver å holde meg på 30- 50 karber til dagen, og det funker.

xtine
05-02-09, 12:40
Det er bra å høre :) er så redd for å gjøre feil.... også klarer jeg ikke helt å forstå hvordan man kan spise så mye god mat for å gå ned i vekt!! men det tar vel tid å vende seg til etter å ha fått inn med morsmelka at man skal telle kalorier,kalorier,kalorier... ;)

Lava
24-02-09, 16:24
Bump

Jonblund
24-02-09, 16:50
Ung mann som har nettopp begynnt på Atkinson. Det går forresten bra men jeg har et spm

Det står her at man ikke skal ta jern tilskudd. Hvorfor?

Jeg har lett over alt på forumet men finner ikke noe svar på det. Det har seg slikt at i går sprang jeg på helsekosten og kjøpte meg multivitamin som selvfølgelig inneholdt en god del jern. Hva gjøre jeg. Hva skjer om jeg knasker disse?

Så er jeg jo litt nyskjærrig på det med løk. Kan man spise så mye man vil? Elsker det. Ser ogsp Scartz lurer på det. Takker og bukker for svar

Susanne
27-02-09, 01:25
Hei alle sammen :)

Jeg er helt ny her, flott forum!!
Vil så gjerne klare å slanke meg, og vet jo egentlig hvordan, men er så vanskelig å finne motivasjonen...
Vil satse på lavkarbo, men tror ikke jeg vil kutte 100% på karbohydratene.
Lurer på et par ting,
Omelett til frokoster er jo kjempegodt, men er det ikke sånn at man ikke bør ha mer enn ca 2 egg pr uke??? Fordi egg kan øke kolesterolet?
Og hva meg bacon som jeg hører så mange snakke om her, er det ikke helt forferdelig for blodårene å spise så mye bacon?? Selvfølgelig pga transfett, men også alt det saltet??

Det er vel uenighet i dette, så kanskje man bare må bestemme seg for hva man personlig tror på? Det er så vanskelig dette..

Klem fra Susanne :)

*Marianne
27-02-09, 13:06
Denne var fin:)
Men ingen koffein på to uker!?!?!
Cola er greit, men ingen kaffe latte.... *sukk*

Susanne
27-02-09, 13:59
Hei Marianne :)

Kaffe latte bør du vel holde deg unna uansett, ikke bare de 14 første ukene. Det er sååå mange kalorier i kaffe latte! Og masse karbohydrater i melk...
Men skjønner deg godt, jeg elsker karobohydrater og skjønner ikke helt hvordan jeg skal komme igang med denne slankingen...

Klem

Carisma
27-02-09, 14:47
jeg elsker karobohydrater og skjønner ikke helt hvordan jeg skal komme igang med denne slankingen...

Ved å ta dag for dag, og tenke på alt det positive framfor alt man føler man må forsake :ja:

(Pssst, Vi teller ikke kalorier her :nei:)

*Marianne
27-02-09, 14:54
Jeg vet det er en del kalorier i kaffe (så greit man ikke teller de;))
Men jeg drikker aldri melk, liker det ikke. Kun i kaffe, så jeg tror at uansett må jeg unne meg en kaffe latte i uka

Carisma
27-02-09, 14:57
Nå står det ikke hvilken lavkarbo filosofi du følger, på noen filisofier (f.eks fedon) er latte ok innimellom. På f.eks ketolyse blir det alt for mye karbohydrater fra melka. Men man kan lage selv med fløte, eller velge soyamelk :)

Susanne
27-02-09, 15:06
Jeg følger ingen lavkarbofilosofi enda, jeg er helt ny her, logget meg inn for første gang i går kveld :) Jeg har slanket meg flere ganger før, noen ganger med hell, andre ganger ikke.. har gått på noen grete roede kurs, tror jeg spiser sånn ca det de anbefaler der, bortsett fra at det nå er lenge siden jeg har vært på slankern og det har blitt en del kos i det siste... og det vises.. :(

Tenkte kanskje jeg ville finne inspirasjon her inne, og det tror jeg vil funke! Det virker så bra her :) Tror ikke jeg vil satse på ketose, vil nok ha litt karbohydrater i kosten, kanskje en grov skive om dagen og kanskje litt ris iblant til middag (lavkarboris), og litt rotgrønnsaker. Ellers masse proteiner og sunt fett..? Får ikke helt til å putte i meg bacon og meierismør da, føler det tetner til blodårene.. Nei jeg får se litt an, lærer nok masse her inne :)

*Marianne
27-02-09, 15:14
Jeg hadde egentlig ikke tenkt å holde meg til en bestemt diett, bare få livsttilen min til å bli lavkarboholdig.
Soyamelk smaker litt rart, men det er vel bare en tilvenningsak, så det er jo greit å se på det som en mulighet:)

Susanne
27-02-09, 15:36
Samme her Marianne, tenkte selv også mest på å få et bedre kosthold generelt, med fokus på lavkarbo :)
Er det mindre karbohydrater i soyamelk? Det må jeg sjekke ut :)
Vet at rismelk derimot er masse karbohydrater i..

LineJM
27-02-09, 15:46
Omelett til frokoster er jo kjempegodt, men er det ikke sånn at man ikke bør ha mer enn ca 2 egg pr uke??? Fordi egg kan øke kolesterolet?
Og hva meg bacon som jeg hører så mange snakke om her, er det ikke helt forferdelig for blodårene å spise så mye bacon?? Selvfølgelig pga transfett, men også alt det saltet??

Det er vel uenighet i dette, så kanskje man bare må bestemme seg for hva man personlig tror på? Det er så vanskelig dette..

Klem fra Susanne :)

Hmm, det jeg har lært meg er at transfett er margarin og sånt,plantefett som har blitt spesialherdet og ellers behandlet slik at det ikke er flytende i romtemp lenger. Det er dette som gjør at f. eks vita hjertegod ikke er bare en eske olje. Men transfett er jo ikke sunt da....
Egg inneholder kolesterol men de har etterhvert funnet ut at der ikke var noen sammenheng mellom inntak av kolesterol og mengde kolesterol i blodet likevel. Egg er faktisk en ganske næringsrik dings, og man kan godt spise mye er enn 2 pr uke...

:rolleyes:

LineJM
27-02-09, 15:47
Soyamelk uten tilsatt sukker har lite karber.

*Marianne
27-02-09, 15:54
Soyamelk uten tilsatt sukker har lite karber.

:stortsmil

Kitt
28-02-09, 00:30
Hei alle sammen :)

Jeg er helt ny her, flott forum!!

Omelett til frokoster er jo kjempegodt, men er det ikke sånn at man ikke bør ha mer enn ca 2 egg pr uke??? Fordi egg kan øke kolesterolet?
Og hva meg bacon som jeg hører så mange snakke om her, er det ikke helt forferdelig for blodårene å spise så mye bacon?? Selvfølgelig pga transfett, men også alt det saltet??

Det er vel uenighet i dette, så kanskje man bare må bestemme seg for hva man personlig tror på? Det er så vanskelig dette..

Klem fra Susanne :)
Hei og velkommen!
Tror du bare må glemme dette med kolesterol og transfett etc. Finnes ikke noe belegg for at egg er farlig!
Skal se om jeg finner noen linker til deg!

Bare spis egg (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24072)

En tråd om kolesterol (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24500&highlight=kolesterol)

Klem, Kitt

Susanne
28-02-09, 01:38
Hei Kitt :)
Og takk for linker! Jeg må nok prøve å snu tankegangen, ser jeg.. det tar nok litt tid siden jeg alltid har spist mager mat og lettprodukter, og holdt meg unna fett. (Selvfølgelig ikke alltid spist sånn, men spist sånn hver gang jeg har vært på slankern).Og egg og bacon forbinder jeg med en typisk usunn engelsk frokost, gjerne med pølser i tillegg som svømmer i fett, hehe.. Jeg har jo alltid tenkt at det er denne type engelsk frokost som gjør britene så lubne.. men kanskje det ikke er sånn likevel da. Er forskerne fortsatt uenig igrunn? Jeg vet alt for lite om dette foreløpig, men skjønner jo at dere her inne har studert dette grundig :)

Carisma
28-02-09, 01:49
Jeg har jo alltid tenkt at det er denne type engelsk frokost som gjør britene så lubne..
Det er delvis sant. Problemet er nok at de spiser toast av hvitt brød, og ofte pommes frittes i tillegg... :rolleyes:

Forøvrig har jeg levd på lavkarbo (vekslende fedon/ketolyse) i fem år, og spist egg og bacon 2-3 ganger i året, så det går helt fint å spise andre ting enn det.

Charl8
06-03-09, 18:02
Holder på med en lavkarbo blogg, men nybegynnertips og min utvikling. hadde vært hyggelig med litt besøk.

www.lavkarbo.wordpress.com (http://forum.lavkarbo.no/www.lavkarbo.wordpress.com)

Kitt
06-03-09, 18:42
Holder på med en lavkarbo blogg, men nybegynnertips og min utvikling. hadde vært hyggelig med litt besøk.

www.lavkarbo.wordpress.com (http://forum.lavkarbo.no/www.lavkarbo.wordpress.com)
Linken virker ikke, jo!:_oppgitt:

Charl8
06-03-09, 18:54
Linken virker ikke, jo!:_oppgitt:
Nå virker den

www.lavkarbo.wordpress.com (http://www.lavkarbo.wordpress.com)

Kitt
06-03-09, 18:57
Nå virker den

www.lavkarbo.wordpress.com (http://www.lavkarbo.wordpress.com)
Sånn ja!:D

lille_trille
08-03-09, 12:27
Flott, Kitt.
Har vert inne og titta litt. Har bookmarka :)
Lykke til.

Susanne
08-03-09, 14:32
Så fin blogg, Charl8!!! Har vært inne å skrevet litt :)

lille_trille
08-03-09, 14:44
Æh... mente Charl8 :ja:

tjeldberg
10-04-09, 23:35
Det med å unngå søtstoffer er nok ment for de som skal til med induksjon eller lignende for første gang. De aner jo ikke hvordan kroppen reagerer på de ulike stoffene og bør derfor ligge unna den aller første tiden. Du har jo gjort dette før og vet at du ikke reagerer, så du kan bare fortsette som du har gjort.

Må ut og lete etter sukkerfri gele!

Betyr d at jeg kan drikke pepsi max om 14 daga?????
Har en litt vanskelig kveld hær me bare vann

MalinLarsen
01-07-09, 22:34
jeg er helt ny innenfor denne type metode å få vekk noen kilo på og har hundrevis av spm :confused: noen som har noen tips om hvor jg kan lese meg opp eller noen som har lyst til å hjelpe meg ?;)

Kitt
01-07-09, 23:56
Litt vanskelig å gi noen anbefaling når du ikke har bestemt deg for noen filosofi, men du finner myyyye om lavkarbo her inne, da!

Du kan jo begynne med å titte på denne siden (http://forum.lavkarbo.no/)!

Se under Kostholdsfilosofier!

Lykke til!

SunnhetMedSirrup
14-07-09, 16:54
jeg er ny her , og lurte på hva max inntak av karbohydrater er ?

kan bli vanskelig på dagene, når jeg har og spise det jeg får til middag ( bor hjemme, og har ikke noe "nei" og si til maten.. hvis jeg vil bo noen steder)

og hjemme blir det MASSE karbo.. så jeg prøver heller få ved frokost, lunch osv , men hva er max jeg skal ha for og ikke.. gå opp , men andre veien ? :)

martina
27-07-09, 22:57
Jeg er helt nybegynner, hvilken bok er det snakk om? Fikk beskjed om å holde meg unna stort sett alle melkeprodukter med unntak av litt kesam, er dette rikktig?

Charlotte88
31-07-09, 18:01
Holder på med en lavkarbo blogg, men nybegynnertips og min utvikling. hadde vært hyggelig med litt besøk.

www.lavkarbo.wordpress.com (http://forum.lavkarbo.no/www.lavkarbo.wordpress.com)

Hadde litt problemer med den forrige bloggen så jeg har lagd en ny.

www.lotteslchf.wordpress.com (http://lotteslchf.wordpress.com/)

Grasa
09-08-09, 02:29
Tusen takk, dette trenkte jeg virkelig! :p

arkine
09-08-09, 14:49
jøss høres jo ganske ille ut da!
jeg hadde magesår da jeg var 23, og var mildt sagt litt bekymret for at den en del større mengden av fett i lavkarbokosten i forhold til hva jeg spiste før skulle trigge det. men det helt motsatte skjedde. magesåret har "holdt kjeft"i i hvert fall et par måneder nå!
eplecidereddik husker jeg man skulle drikke for å øke forbrenninga eller noe.

det sammme opplever jeg ,magesåret er helt fint så lenge jeg holder meg til lavkarbo,,spiser jeg mye karbo er det sure oppstøt med en gang

Hengebuksvinet
16-08-09, 22:34
Hei!

Jeg er en lettere forvirret nybegynner som lurer på om noen kan oppsummere forskjellene på Atkins, Lindberg, Ketolyse og Foseid ( spis deg slank uten sult ).

Det virker som om det egentlig går ut på det samme, altså lite karbohydrater og mye fett og proteiner.
Det er kanskje en forsjell på hvor grensa på antall karbohydtater går samt at noen har restriksjoner på antall kalorier.

Veggpryd
16-08-09, 23:16
Grensa på karbohydrater finner man som regel ut etter å ha holdt på en stund, men om man har mye overvekt kan det virke som om en skaldeman-variant er mest effektiv (minst karber).

Det er det samme alt sammen - stort sett, da. Foseid har ikke så mye fett i maten, Lindeberg har en veldig liberal lavkarbo - med høyere karboinnhold (jeg synes Lindeberg passer best som vedlikehold). Atkins driver jeg å leser nå og har ikke satt meg helt inn i det. Ketolysekuren har 15 g karber pr. dag. Også er det fellesbetegnelsen på alt: LCHF (Low Carb High Fat). LCHF har opp til 60 karber pr. dag. Nedre grense finnes ikke - man finner ut hvor mye man tåler etter en stund.

Det er ikke mye proteiner som du nevner - det blir det samme som vanlig. Men, prinsippet er å bytte ut karbohydrater som brensel med fett.

Paris
20-08-09, 15:29
Hvor mye tilsvarer sånn ca 60 karber for dag?

Spiste nettopp 50 g Bocca 70 %, bestod av ca 30 karbohydrater, dvs ca 15 karber. Betyr det at jeg kan spise dette? Men kanskje ikke sammen med andre matvarer da, eller? Blir litt forvirret. Har prøvd å holde meg til en proteinkilde som fisk, kylling, kjøtt eller egg, og i tillegg spist mye grønnsaker og salat. Så har jeg i tillegg pøst på med litt olje (oliven eller raps - siden jeg har fulgt Fedon).

Nå har jeg ikke merket noe vektnedgang, og heller ikke magemålet er endret. Men likevel føles magen mye mindre, og den ser ikke ut som en ball lengre, men ser mer normal ut. Så i så måte er jeg fornøyd med utviklingen. Men jeg vil ned noen kg, og er derfor nå veldig i tvil hva jeg skal velge...kanskje jeg bare må være tolmodig? Trener også jevnt styrke og noe kondisjon.

Falskeblomster
21-08-09, 14:58
Finnes der noe sted, en oversikt over hva man kan spise?
Sliter økonomisk, og sliter samtidig med en forferdelig overvekt, så må derfor prøve med lavkarbokur, utifra hva jeg allerede har i huset!!

Noen som vet?

Kitt
21-08-09, 15:05
Finnes der noe sted, en oversikt over hva man kan spise?
Sliter økonomisk, og sliter samtidig med en forferdelig overvekt, så må derfor prøve med lavkarbokur, utifra hva jeg allerede har i huset!!

Noen som vet?
Gå inn på denne siden (http://www.lchfnorge.no/) og klikk lchf på 3 min.
Veldig grei innføring!

Falskeblomster
21-08-09, 16:14
Tusen Takk!

Fant også en side som viser innholdet i matvarer, dersom jeg bevist velger matvarer med mindre enn 1,5 karb, jobber jeg da rette veien?

Kitt
21-08-09, 16:17
Tusen Takk!

Fant også en side som viser innholdet i matvarer, dersom jeg bevist velger matvarer med mindre enn 1,5 karb, jobber jeg da rette veien?
Jeg ville nok ikke vært fullt så streng. Under 5 burde være bra i massevis, ellers er det jo en masse grønnsaker man ikke kan spise!:eek:

Paris
23-08-09, 15:28
Jeg fant denne tabellen som jeg syns virker veldig nyttig for meg ihvertfall.

http://www.matoppskrift.no/sider/karbo.asp?ID=J

Dere som har vært her har den kanskje fra før??

Nuppe
24-08-09, 21:28
Jeg er litt irritert i dag, fordi jeg ikke gikk ned noe den sisste uka. Hadde gått ned på fredag, og opp igjen i dag. :(

Jeg drakk endel rødvin og et par drinker på fredag, og spiste dårlig både fredag og lørdag, men slo ut positivt på ketostix. søndag spiste jeg neon ekle rett på grillen koteletter, som var alt for salte syns jeg da.

Skjønner jo at de er min egen feil som har rota det til, så i dag har jeg vært i ferskvaren å kjøpt ribbebiter og kyllinglår og putta i frysa for å ha til mellom måltider... Men jeg er jo nesten aldri sulten mere, kan vekta stoppe opp om man spiser for lite..?

Paris
28-08-09, 22:00
Jeg er litt irritert i dag, fordi jeg ikke gikk ned noe den sisste uka. Hadde gått ned på fredag, og opp igjen i dag. :(

Jeg drakk endel rødvin og et par drinker på fredag, og spiste dårlig både fredag og lørdag, men slo ut positivt på ketostix. søndag spiste jeg neon ekle rett på grillen koteletter, som var alt for salte syns jeg da.

Skjønner jo at de er min egen feil som har rota det til, så i dag har jeg vært i ferskvaren å kjøpt ribbebiter og kyllinglår og putta i frysa for å ha til mellom måltider... Men jeg er jo nesten aldri sulten mere, kan vekta stoppe opp om man spiser for lite..?

Godt spm. Jeg også er veldig mett hele tiden og spiser mye mindre enn i begynnelsen. Ca 2 måltid + mellom måltid er nok for meg nå. Men vekta har gått jevnt ned nå de siste dagene, så føler at det fungerer likevel.

andersendaniela
03-09-09, 13:15
Hei.. er helt ny her og jeg har tenkt til å begynne å spise mat med lite karbo... Men så dere snakket om en bok? er det en bok man kan kjøpe?;);)

Kitt
03-09-09, 13:33
Hei.. er helt ny her og jeg har tenkt til å begynne å spise mat med lite karbo... Men så dere snakket om en bok? er det en bok man kan kjøpe?;);)
Boka det er snakk om, er nok "Slank med ketolyse"
Du kan lese om den her (http://ketolyse.no/index.php?side=produkter), og også bestille den.
Ellers har mange Meny- butikker ketolyse- produkter!

Carisma
03-09-09, 13:50
Men så dere snakket om en bok? er det en bok man kan kjøpe?

Boka det er snakk om, er nok "Slank med ketolyse"

Eller det kan være Fedon sine bøker, f,eks Fedons Metode, Atkins sin bok Slankerevolusjon (tror jeg den heter), eller Skaldeman, eller "Bedre uten brød"...

Det finnes mange forskjellige boker om lavkarbo :ja:

Kitt
03-09-09, 13:54
Det finnes mange forskjellige boker om lavkarbo :ja:
Sant nok, men det er bare en av dem som omtales som "boka" her inne, så vidt jeg har sett, og det er Torkil sin!:p

Carisma
03-09-09, 13:59
Sant nok, men det er bare en av dem som omtales som "boka" her inne, så vidt jeg har sett, og det er Torkil sin!:p
I ketolyse-forumet så. Men før han kom på banen var som regel Boka med stor B Atkins sin (originalversjonen) :)

Og jeg syns egentlig det er litt synd at ketolyse-boka blir oppfattet som Boka, når det finnes så mye bra å lese, og så mange valg man kan ta. Nok av eksempler på de som leser den og får panikk... Selv begynte jeg med Fedon, og det hajlpt meg til å skjønne sammenhengene mye bedre.

Kitt
03-09-09, 14:01
Fikk panikk av Atkins, jeg da!:o

Uansett er det mye litteratur å sette seg inn i. Bare å begynne der man føler seg mest hjemme!

Carisma
03-09-09, 14:03
Uansett er det mye litteratur å sette seg inn i. Bare å begynne der man føler seg mest hjemme!
My point exactly! :D

andersendaniela
10-09-09, 12:34
takk for svar;) jeg bestilte slank med ketolyse og var veldig fornøyd;) har ikke lest hele enda men det hjalp meg hvertfall;) og det utrolige r at jeg har gått ned 1,8 kg på 3 dager;) enda jeg skulle ta den første uka for å se om jeghadde skjønt alt;) dumma meg ut å spiste en banan etter treninga her av gammel vane g den var det jo masse karbo i men alikevel har jeg gått ned 1,8 kg;) kjempe gøy og maten jeg lager er jo god!! Håper dette går bra videre og;) ha en fin dag alle sammen.. nå skal jeg på trening!!

Kin
23-09-09, 01:18
hei! jeg begynte på lavkarbo for ca tre uker siden, og plukker fortsatt tips. jeg følger ingen spesiell kur, eller innledningsfase, men har oppnådd resultater. jeg er ikke fryktelig overvektihg heller, men nok til at jeg vil gjøre noe.
jeg elsker jo kaffe! leste et sted at det øker insulinproduksjonen selv om det i prinsippet ikke er karbo i det. jeg er hekta på kaffe, og trenger minst en kopp for å "få kroppen i gang" om morra. jeg har fått tips om å drikke te i stedet, men jeg synes usukra te smaker... mig.... hva med honning? hvordan ligger det an? og er det virkelig så veldig ødeleggende med en kopp eller to kaffe når jeg ellers holder meg under 60 gram karbo om dagen?
huff, jeg skriver så lange spørsmål..!


Jeg drikker også vanvittig masse kaffe. Noen ganger kan det gå to liter på en dag. Går helt fint. Men det er jo noe du kan teste ut dersom du merker at du ikke går ned - prøve å gå ned på kaffe evt.

SunnhetMedSirrup
23-09-09, 07:58
Jeg drikker også vanvittig masse kaffe. Noen ganger kan det gå to liter på en dag. Går helt fint. Men det er jo noe du kan teste ut dersom du merker at du ikke går ned - prøve å gå ned på kaffe evt.


kin, det inlegget er fra månete11, 2006:p

hun er supermoderator! :D tror hun vet det nå ;)

Kin
23-09-09, 09:05
kin, det inlegget er fra månete11, 2006:p

hun er supermoderator! :D tror hun vet det nå ;)

Hmm, et gammelt innlegg? - hvordan i all verden fant jeg det innlegget mon tro :) Moro
Ellers har jeg nok ikke så god kontroll på hvem som er supermoderator og ikke da.

sweet_midya
23-09-09, 23:55
:hjelp::kul::kul: Hei jeg er ny. Har lest litt men trenger deres hjelp:_prikk:

Paris
25-09-09, 19:21
:hjelp::kul::kul: Hei jeg er ny. Har lest litt men trenger deres hjelp:_prikk:

Ja spør i vei;)

Seigrobill
12-10-09, 12:51
Hvorfor skal man ikke veie seg mer enn en gang per uke? blir det feil å for eksempel veie seg "hver kveld" etc?

Jabba
12-10-09, 12:54
Å veie seg hver dag kan skape unødvendig stress og at en blir altfor opphengt i tallene den viser. Stress stopper vektnedgangen.

Kitt
12-10-09, 12:55
Hvorfor skal man ikke veie seg mer enn en gang per uke? blir det feil å for eksempel veie seg "hver kveld" etc?
Det er bare en anbefaling!
Vekten variere mye i løpet av uken (salt i maten, mensen, eggløsning, treg mage....), så for å få et mest mulig realistisk og sammenlignbart resultet, bør man velge en dag i uken hvor vekten "teller"!

Mange blir dessuten så opphengt i vekten, at dagen blir ødelagt om man har lagt på seg 100g!:eek:

Jeg veier meg hver morgen (gammel vane:o), men det er kun torsdag jeg noterer vekten og lar meg påvirke av resultatet!:p

Det er best å veie seg om morgenen, etter toalettbesøk og før mat!

Seigrobill
12-10-09, 13:02
Jeg er med, høres fornuftig ut!

kikkidi
15-10-09, 23:17
Hei!
er helt fersk her inne, tenker det blir letter å leve lavkarbo når man har noen å diskutere det med. har klar meg helt fint første uka, har spist 20 gram karbo hverdag, følger en diett bok nå, så etter andre uke skal jeg langsomt begynne å spise mer karbo.
problemet er, jeg sprakk nettopp, har spist store mengder sjokolade å godis, bor i england, og fikk nettopp en stor melkesjokolade i posten, den var veldig vanskelig å motstå..
har tidligere vært sukkeravhengig, og har klart og kvitte meg med det, men nå etter jeg begynnte på lavkarbo har jeg kravet sukker kjempe masse, klarer ikke slutte tenke på sjokolade, har kjøpt lav karbo og sukkerfritt, men klarer fortsatt ikke slutte, noen som har gode tips for å ikke spise godis? eller noe som inneholder mye karbo som kan hjelpe meg?

Tusen takk! er veldig spent på å være medlem her, kanskje forandringene endelig kan begynne å ta plass, har vært tykk hele livet, og skal endelig gjøre noe med det!

jvb
16-10-09, 01:16
men nå etter jeg begynnte på lavkarbo har jeg kravet sukker kjempe masse, klarer ikke slutte tenke på sjokolade, har kjøpt lav karbo og sukkerfritt, men klarer fortsatt ikke slutte

Bra dårlig timing å få melkesjokolade i posten da :P

Ikke noe lett tips; men _min_ erfaring er at om jeg spiser sukkerfrie søte ting (uansett hva de er søtet med) så får jeg et sykt søtsug. Krom-tilskudd kan hjelpe visstnok.

Lykke til, du KAN klare dette men skjønner det er hardt i starten :)

SunnhetMedSirrup
16-10-09, 08:03
Bra dårlig timing å få melkesjokolade i posten da :P

Ikke noe lett tips; men _min_ erfaring er at om jeg spiser sukkerfrie søte ting (uansett hva de er søtet med) så får jeg et sykt søtsug. Krom-tilskudd kan hjelpe visstnok.

Lykke til, du KAN klare dette men skjønner det er hardt i starten :)

pluss(+) at sukkerfritt sjokoladene er ca det samme som ekte sjokolader..:(

Margrethe
16-10-09, 08:31
pluss(+) at sukkerfritt sjokoladene er ca det samme som ekte sjokolader..:(

Det er vel individuelt. Jeg reagerer ingenting på maltitol...

pleiadene
04-11-09, 16:54
Hei. Jeg er nybegynner.D.v.s. at jeg har fulgt diettet i 14 dager og gått ned 2,5 kilo. Synes det er lite, men er sta og kommer til å fortsette. Jeg trodde apartam var godkjent på Atkins? Og sukkerfri gele? Det har jeg spist et par ganger... Jeg savner en ting i dietten, mitt daglige eple... Og flere grønnsaker. Hvilke grønnsaker kan jeg plusse på issalaten min? Blir litt hystrisk for å få i meg noe jeg ikke skal ha.

MatGlad!
22-11-09, 12:13
Hei alle sammen!

Jeg er helt ny på denne nettsiden, men har aktivt slanket meg siden oktober. Det er gått veldig bra :) Ernæringsfysiologen jeg har pratet med tispset meg om denne nettsiden. Og etter å ha lest litt om de forskjellige diett-typene har jeg kommet frem til at jeg nok skal følge lavkarbodietten. Men jeg er veldig forrvirret når jeg leser erfaringer fra andre. Det er mye fett synes jeg i mange av de oppskriftene jeg har sett på.. Har tenkt å bruke flere av de, men at jeg bytter ut til magrere produkter.

Det blir vel ikke feil det? Får nok i meg nok fett likevel, tror jeg!
Trenger råd så jeg kommer ut av denne forrvirrede tilstanden jeg befinner meg i nå.. :confused::confused::confused:

Hilsen MatGlad!

Charlott
22-11-09, 12:47
Hei alle sammen!

Jeg er helt ny på denne nettsiden, men har aktivt slanket meg siden oktober. Det er gått veldig bra :) Ernæringsfysiologen jeg har pratet med tispset meg om denne nettsiden. Og etter å ha lest litt om de forskjellige diett-typene har jeg kommet frem til at jeg nok skal følge lavkarbodietten. Men jeg er veldig forrvirret når jeg leser erfaringer fra andre. Det er mye fett synes jeg i mange av de oppskriftene jeg har sett på.. Har tenkt å bruke flere av de, men at jeg bytter ut til magrere produkter.

Det blir vel ikke feil det? Får nok i meg nok fett likevel, tror jeg!
Trenger råd så jeg kommer ut av denne forrvirrede tilstanden jeg befinner meg i nå.. :confused::confused::confused:

Hilsen MatGlad!
Vil absolutt anbefale deg å lese deg opp på de ulike variantene av lavkarbo og følge èn variant.
Å bytte ut med magrere produkter blir helt feil, kroppen skal ha fett som brennstoff, får den for lite er det stor mulighet for at kroppen går over på sparebluss og holder på kiloene :)
Selv går jeg på ketolyse og følger boka "slank med ketolysekuren" av Dr. Torkil Andersen. Boka er lett å forstå, prosessen er godt forklart og oppskriftene gode :)
Lykke til !

Kitt
22-11-09, 17:46
Det er mye fett synes jeg i mange av de oppskriftene jeg har sett på.. Har tenkt å bruke flere av de, men at jeg bytter ut til magrere produkter.

Det blir vel ikke feil det? Får nok i meg nok fett likevel, tror jeg!
Trenger råd så jeg kommer ut av denne forrvirrede tilstanden jeg befinner meg i nå.. :confused::confused::confused:

Hilsen MatGlad!

Den største utfordringen er rett og slett å snu alt du trodde du visste på hodet!:p
Vi er ikke redd for fett her inne, vi er livredde karbohydrater!:eek:
Bytter du ut fettet med magrere alternativer, vil du som Charlott sier, kunne oppleve at kroppen protesterer og tviholder på kiloene.

Jeg vet det kan høres helt feil ut og strider mot alt vi tidligere har lært om hva som har gjort oss feite. Men poenget er at lavkarbo/ketolyse virker utrolig bra, om man følger opplegget.

Å lage sitt eget opplegg fungerer for noen, men da er det også mye vanskeligere å finne ut av det om det ikke funker.
Velger du å følge en spesiell kostholdsfilosofi og holder deg til den, er fallgrubene færre og det er lettere å finne ut hva man eventuellt gjør feil!

Her er noe du burde lese gjennom:
ER fett og ketose farlig? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23656&highlight=fett+farlig)
LCHF på 3 minutter (http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf)

Masse lykke til!:heia:

MatGlad!
23-11-09, 22:02
Tusen takk for svarene :)
Ja, Kitt, dette her blir å snu all tidligere lærdommer på hodet.. Men ettersom jeg har gjort det så bra allerede, så har jeg nok ubevisst holdt meg på riktig kurs likevel. Godt å tenke på. Enn så lenge har jeg hatt en nedgang på litt over 1 kg pr uke. Og så lenge jeg klarer det kommer jeg å fortsette på samme "sti".

Og kommer til å bruke oppskriftene og forumene veldig aktivt :D

Gleder meg til fortsette!

Og med det samme jeg kommer på det; kjøttboller av kalkun, eller kylling, hvordan er de? Er fortsatt i lærefasen med å lese innholdsfortegnelser på matvarene..

Kitt
23-11-09, 22:18
Ser ut som om du er godt i gang, ja!:D

Dersom det står Karbohydrater mer enn 5 pr 100g, la det bli igjen i butikken!;)

Mye man skal lære, men etter hvert går det så mye greiere!:D

lillehilde
25-01-10, 16:12
Flott innlegg (selv om det er gammelt).
Godt å ha noen retningslinjer helt i starten :)

Florence123
28-01-10, 11:32
Hei alle sammen :)

Ny her jeg også, begynte mandag og følger ikke noen bestemt diett men prøver å holde meg på ca 20 - 25 karbo hver dag.

Sluttet og røyke for ett par måneder siden og da kom noen kilo magefett som er det farligste...

Jeg spiser 2 egg til frokost og 5 små baconskiver som jeg har oppå Lollipopbrødet (har bakt og det er nydelig ).

Så lunsj som består av Cottage cheese, og en neve paranøtter.

Middag, stekt kjøttdeig m/tacokrydder eller stekt Kotelett og masse grønnskaker.

Kvelds er 1 pose baconcrips og litt paranøtter eller honningmelon.

Må spørre om det ser greit ut, og kan man kjøpe Ketosestix på Apoteket ?

Kitt
28-01-10, 14:11
Hei og velkommen!

Siden du ikke følger noen spesiell diett er det vanskelig å si om noe ser greit ut, men jeg savner vel litt mer fett og melon er frukt, noe som stort sett ikke er forenelig med lavkarbo. Bedre med litt bær!

1 hel pose baconcrisp kan bli i meste laget både salt og proteiner om dette er noe du spiser daglig!:eek:

Ellers kan både brøderstatning og nøtter være partystoppere!:p

Grattis med røykeslutt forresten.:heia:
4 uker siden jeg tok siste røyken. Merker det på livvidden, ja! Må komme meg i gang med seriøs ketolyse igjen fra neste uke før vekta bikker 3- sifret!:eek:

Florence123
28-01-10, 15:22
Godt å bli kvitt røyken, og du har vært flink :)

Skjønner at nøtter og honningmelon ikke er så lurt, men det er jo lite karbo i de så da trodde jeg det var greit ...

Men skal prøve å få i mere fett og mindre baconcrips, for hvis jeg skjønner deg riktig så er det med på å ødelegge slik at jeg ikke går ned i vekt.

Hva burde f eks en ukes meny besto av, jeg prøver å finne ut av dette med å lese her inne men vet ikke om jeg er noe klokere ? :)

Charlott
28-01-10, 15:28
Godt å bli kvitt røyken, og du har vært flink :)

Skjønner at nøtter og honningmelon ikke er så lurt, men det er jo lite karbo i de så da trodde jeg det var greit ...

Men skal prøve å få i mere fett og mindre baconcrips, for hvis jeg skjønner deg riktig så er det med på å ødelegge slik at jeg ikke går ned i vekt.

Hva burde f eks en ukes meny besto av, jeg prøver å finne ut av dette med å lese her inne men vet ikke om jeg er noe klokere ? :)
arnakristin har samlet en del knallbra linker, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970&highlight=til+alle+nybegynnere, som kan være lurt å lese, her får du svar på mye :D

Florence123
28-01-10, 15:34
Takk til Charlott :)

Har nettopp bestilt ketolysekuren, så den kommer i løpet av en uke.

Bestilte den rimligste med ketolysestix, boka og tablettene og regner med at resten kan jeg finner her ?

I mellomtiden prøve jeg med frem med lavkarbo, har 10 kilog som må bort etter røykeslutten .

Charlott
28-01-10, 15:38
Takk til Charlott :)

Har nettopp bestilt ketolysekuren, så den kommer i løpet av en uke.

Bestilte den rimligste med ketolysestix, boka og tablettene og regner med at resten kan jeg finner her ?

I mellomtiden prøve jeg med frem med lavkarbo, har 10 kilog som må bort etter røykeslutten .
Blir rimelig overrasket om du ikke får resten av hjelpa her ja :p Jeg bestile også "bare" den pakka, holdt i massevis!

Florence123
28-01-10, 15:40
Til Charlott :)

Er det lenge siden du startet og kan jeg spørre hvor mye du har gått ned i vekt ? :)

Man er jo nysgjerrig på om dette virker ? :)

Charlott
28-01-10, 15:42
Til Charlott :)

Er det lenge siden du startet og kan jeg spørre hvor mye du har gått ned i vekt ? :)

Man er jo nysgjerrig på om dette virker ? :)
Startet i september og gikk ned 11 kilo på 7 uker, så dette funker ;) Det går ikke helt på skinner for alle hele tiden, noen opplever såkalte partystoppere og vektstagnering, men for de fleste sklir kiloene av :D

Florence123
28-01-10, 15:45
Må spørre , hva er partystoppere ? :)

Charlott
28-01-10, 15:48
Må spørre , hva er partystoppere ? :)
De vanligste er meieriproduker (-smør), tomater, brøderstatninger og nøtter. Enkelte reagerer på noen av disse tingene og må styre unna om vektnedgangen skal fortsette. Hvorfor det er slik tror jeg ingen helt vet... :)
Om du søker på "partystoppere" vil det dukke opp en del tråder hvor du kan lese mer :)

Kitt
28-01-10, 19:04
Må spørre , hva er partystoppere ? :)

De vanligste er meieriproduker (-smør), tomater, brøderstatninger og nøtter. Enkelte reagerer på noen av disse tingene og må styre unna om vektnedgangen skal fortsette. Hvorfor det er slik tror jeg ingen helt vet... :)
Om du søker på "partystoppere" vil det dukke opp en del tråder hvor du kan lese mer :)


Partystoppere er rett og slett ting som hindrer vektnedgang.
Gjerne uten at man helt kan forklare hvorfor!:confused:

Nede i første innlegget i denne journalen (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27135) finner du Gerds ketolyse- ukesmenyer! Flotte å forholde seg til i begynnelsen!

ramonica
03-02-10, 20:04
Kjempebra ja:) men...men....mmmemen.... unngå søtstoffer?? SKRIIIK...
Jeg må jo kunne spise geleen min... jaja men en trøst er jo at jeg går lett i ketose, samt tar lett av om jeg går på induksjon, og allikevel spiser aspartam :D


Hei! hvor lang tid brukte du på å gå så mye ned?
Gratulerer så masse :)

sweet_midya
04-02-10, 22:23
hei :):)
Har lyst på skjokolade mosssss er det noen som kan hjelpe meg med det?
:eek:

arnakristin
04-02-10, 22:59
hei :):)
Har lyst på skjokolade mosssss er det noen som kan hjelpe meg med det?
:eek:

Er du fysen så er det som oftest en indikasjon på at du har fått i deg for lite fett.

Kitt
05-02-10, 00:23
hei :):)
Har lyst på skjokolade mosssss er det noen som kan hjelpe meg med det?
:eek:

Er du fysen så er det som oftest en indikasjon på at du har fått i deg for lite fett.
Selvfølgelig har Arnakristin rett, men om du likevel skal spise noe, Meny(og andre) har Heistad sukkerfrie sjokoladepudding. Sånn i pose. Mener det står bakpå hvordan man får mousse i stede for pudding!

søt uten sukker
09-02-10, 22:37
Eller smelt sjokolade uten sukker, visp inn eggeplommer og bland med krem og evt litt søtningsmiddel...Blir heeelt nydelig..

abby81
23-02-10, 21:07
:)...

tangoto
26-02-10, 17:56
Oj,takk for tipset om sjokolademousse og pudding:-)

Lotta
04-03-10, 18:04
Takk for tips.

Capricorne
06-06-10, 00:56
hvorfor skal man til lege for å ta blodprøver når man skal begynne på lavkarbodiett?? :)

arnakristin
06-06-10, 01:32
hvorfor skal man til lege for å ta blodprøver når man skal begynne på lavkarbodiett?? :)

Hei,
Er du frisk og rask så er det ikke noe problem å starte på lavkarbo uten legebesøk først. Jeg var ikke hos legen før jeg la om til et ketogent kosthold, jeg er i utgangspunktet frisk bortsett fra at jeg har pådratt meg en deler skader som gjør meg immobil som sammen med et høykarbo kosthold gjorde meg overvektig. Det er ikke til å komme unna at en del av de som legge om kostholdet til lavkarbo gjerne er overvektige som i tillegg sliter med andre helseplager og da er det på sin plass at legen sjekker at alt er i orden før og underveis. ....og mange synes det er spennende følge med på få bevis på de positive resultatene lavkarbokostholdet gir ved å ta en full sjekk før omleggingen og oppfølginger underveis.

Banjo
13-06-10, 13:16
Denne var jo veldig fin! Takk takk!
Har selv stoppet litt opp etter 3 uker, men det begynner nok å "renne" av igjen om tid og stunder. ;)

Atlantis
13-06-10, 13:35
Jeg tok en stor blodprøve før jeg fikk begynne med Lindberg-opplegget. Synes det var trygt,da fikk jeg vite at jeg ikke holder på å få diabetes, at jeg har ok (etter norske verdier) med vitaminD++++ :)

Atlantis
13-06-10, 23:21
Skal man ikke gå på lavkarbo hvis man ligger i grenseland for diabetes? Bare lurer. :eek::eek:

Jo da,men det var for å sjekke at jeg ikke var insulinresistent,-da ville det vært en enda større grunn til å gå på lavkarbo :D

Kitt
13-06-10, 23:23
Skal man ikke gå på lavkarbo hvis man ligger i grenseland for diabetes? Bare lurer. :eek::eek:
Tvert i mot, man burde gjøre det!:D Dia2, vel og merke!
Tror nok h*n bare var glad for å ikke være i faresonen!;)

Atlantis
14-06-10, 15:56
Tvert i mot, man burde gjøre det!:D Dia2, vel og merke!
Tror nok h*n bare var glad for å ikke være i faresonen!;)

Helt riktig,Kitt,-jeg var bare glad for at jeg ikke var insulinresistent :D

En annen ting,- da jeg begynte på dette forumet så jeg en liste over hva en bør ha i kjøleskapet men jeg finner ikke den tråden igjen :eek:
Siden jeg står stille + har havna litt utpå nå,tenkte jeg det var greit å plukke noen nye tips der. Noen som vet hvor den er??

Kitt
14-06-10, 16:17
Denne du leter etter: Handleliste for startere! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21567&highlight=handleliste);)

Atlantis
14-06-10, 16:35
Denne du leter etter: Handleliste for startere! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21567&highlight=handleliste);)

Takk skal du ha :klem:

Puffi
17-06-10, 10:59
Ser at en må være forsiktig med bacon, da det kan inneholde karbohydrater likevel. Hadde kjøpt 3 forskjellige pakker bacon i går. Ingen hadde liste over fett karbo o.s.v , men på alle tre står det tilsatt glucose. Hvordan finner jeg rett bacon å bruke ?

Kitt
18-06-10, 00:05
Skal være en egen tråd om det her inne et sted! Fant den (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27785&highlight=bacon+glukose)!
Uansett er det så lite det er snakk om at det nok ikke spille rnoen rolle sånn rent bortsett fra at det er enormt irriterende at de må ha sukker i alt mulig!:(

VesleKAri
05-08-10, 17:33
http://tickers.TickerFactory.com/ezt/t/wjt3EXY/weight.png
(http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wjt3EXY/)

Heisann! JEg er helt ny her, og leter meg litt frem i terrenget. Jeg har snart gått en uke å lavkarbo, jeg tror ikke vekten har gått noe ned, men jeg syns det er blitt noe forandring rundt livet likevel. Mulig jeg bare ønsker å se det. Jeg lurer litt på hva denne "boka" er for noe? Eller hva den heter? Jeg leste også at antall kalorier ikke er så viktig, derimot antal karbos, forstålig nok, men vil det si at jeg ikke skal frike ut fordi det smaker fantastisk godt med fløte å rømme? Jeg har jo fått det godt indoktrinert at fett er fy fy og pass på kaloriene, noe som har, tidligere, resultert i ortoreksi. Fryktelig slitsomt det der. Så når jeg nå spiser røkelaks med seterrømme, fløte i kaffen og gjerne et glass også og koteletter med fettrand så er det virkelig helt greit? Og så ser jeg en forkortelse som stadig brukes; kh, er det kilohekto?
Jeg er i utgangspunktet ikke overvektig, jeg kan vel si i grunn at jeg er langt fra det, allikevel kjenner jeg at den ene kiloen etter den andre smyger seg på, og alle mine bukser er blitt for små. Så hvor mange kilo må man legge på seg før det er legitimt å få de av? Jeg har gjentatte ganger forsøkt å spise "asketisk" lite og ofte og uten fett, men går rundt og er konstant sulten, orker ikke det jeg.
Vel vel, no guts no glory, jeg kjører på.

Kitt
05-08-10, 17:45
Du kan jo begynn med å lese denne tråden! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970&highlight=nybegynnere) Får nok en del svar der!:D

Ildtopp
16-09-10, 16:47
Jeg skjønner ikke helt dette med hvordan kroppen reagerer på søtstoffer eller ikke.. :sparke: hvordan legger jeg merke til det?

tuppidelux
22-09-10, 01:05
Når det gjelder leggkramper,så er det som oftest Magnesium man mangler.Man skal være forsiktig med å ta slike kosttilskudd,som ikke er i samråd med lege,da dette kan føre til elektrolyttforstyrrelser ,som kan være farlig.

steners1
17-10-10, 18:23
ser ut som et nyttig tips. skal begynne i løpet av uka:D

vimsi
23-10-10, 01:53
Jeg er ny.Men har ikke lest noe bok eller bestemt meg for og leve på en hard diett.Skal spise sunt ( lav karbo mat ) men ikke nødvendigvis være i ketose.Må ha litt fiber,knekkebrød,eller brødskiver, så lenge de er grove.

Men var mye nyttig ellers,takk:)

dgalve
24-10-10, 21:24
åhh eg treng alt info eg kan få.. vært å tatt sånn test og kroppen er full av candiasopp så nå er det nomore karbo.... full rulle med lavkrobo diett i mårå av!!1 men det eg lure på... kor mange dager tar det før du er i ketose?? og kor mye karbohydrater kan eg spise til dagen??:p:p

Kitt
24-10-10, 22:18
åhh eg treng alt info eg kan få.. vært å tatt sånn test og kroppen er full av candiasopp så nå er det nomore karbo.... full rulle med lavkrobo diett i mårå av!!1 men det eg lure på... kor mange dager tar det før du er i ketose?? og kor mye karbohydrater kan eg spise til dagen??:p:p
Så, så, bare ro deg ned, her er det hjelp å få!:)

Begynn med å lese denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970&highlight=nybegynnere), du!

Det tar 2-4 dager for de fleste å komme i ketose.
Du skal vel kjøre streng ketolyse til å begynne med og bør ligge på 15-20 karber pr dag. Disse skal primært komme fra grønnsaker.

Les linken godt , du, og lykke til!:)

dgalve
26-10-10, 14:30
Så, så, bare ro deg ned, her er det hjelp å få!:)

Begynn med å lese denne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970&highlight=nybegynnere), du!

Det tar 2-4 dager for de fleste å komme i ketose.
Du skal vel kjøre streng ketolyse til å begynne med og bør ligge på 15-20 karber pr dag. Disse skal primært komme fra grønnsaker.

Les linken godt , du, og lykke til!:)

takk!! ja jeg skal prøve å være så streng som mulig!! det er flott der er ett så bra forum med så mange bra hjelpere!! mye nyttig her som gjør det myyye enklere! har startet med friskt mot :)

jubalong
25-11-10, 00:05
Hei hei folkens!

Har lest litt på forumet, men er fortsatt litt forvirra :) eller bare usikker?
Har gått på lavkarbo i en og enhalv uke nå, og kom raskt i ketose. betyr det at jeg forbrenner fett NÅ? Har vel ikke skjønt om man automatisk forbrenner fett med en gang man er i ketose?
Drikker fløte i kaffen, har middager med bacon og fett på koteletten med fløtesaus, gjerne ostegratinerte retter+ salater til lunsj. Høres det bra ut? :P har ikke vekt så aaaner ikke om dette funker :D har en liten filosofi om at når man ser bra ut, så har ikke vekten noen rolle.

supert forum forresten! henter mange gode ideer herfra :)

Kitt
25-11-10, 00:10
Hei hei folkens!

Har lest litt på forumet, men er fortsatt litt forvirra :) eller bare usikker?
Har gått på lavkarbo i en og enhalv uke nå, og kom raskt i ketose. betyr det at jeg forbrenner fett NÅ? Har vel ikke skjønt om man automatisk forbrenner fett med en gang man er i ketose?
Drikker fløte i kaffen, har middager med bacon og fett på koteletten med fløtesaus, gjerne ostegratinerte retter+ salater til lunsj. Høres det bra ut? :P har ikke vekt så aaaner ikke om dette funker :D har en liten filosofi om at når man ser bra ut, så har ikke vekten noen rolle.

supert forum forresten! henter mange gode ideer herfra :)

Jada, så lenge du er i ketose forbrenne du fett. Ketonene kommer fra fettforbrenningen!
Men det er et lite men, det kan ta opp til 4-6 uker før kroppen klarer å nyttegjøre seg disse ketonene som brennstoff på en ordentlig måte! Før dette skjer, blir mange trøtte, slappe og sliter med å trene. Det går over, man må bare være litt tålmodig!

Målebånd (eller en hyssingstump:p) kan være et vel så bra mål som vekt!

Nok fett, nok væske og litt tålmodighet er fint!;):D

jubalong
26-11-10, 01:03
Takk for svar :) var trøtt en uke ca, men nå for to dager siden ble jeg helt hyper! trente dobbelttime i går(liker ikke å trene egentlig... helt sant!), og har ikke lenger behov for å sove middagshvil. noe som er underbart! pleier jo egentlig å være en trøtting. menmen.. håper kroppen forbrenner noe fett da ;) merker at det er en utfording å spise "nok" fett, er ikke så sulten lenger! syntes igrunn det er litt vanskelig å vite hva nok fett er jeg

Glutenfreak
10-01-11, 23:12
Hei alle sammen:)

Har vært skapleser her en liten stund og er veldig motivert for å teste en lavkarbodiett. Det virket som om skjebnen styrte da jeg for to uker siden fikk vite at jeg har cøliaki (glutenintoleranse). Og med dette kom muligheten til å starte et nytt liv;)

Med cøliaki kan man jo ikke spise bakevarer, pasta, noe ris, hvetemel, korn og endel godis.. Rotgrønnsaker er ikke noe høydare for meg uansett, så da kan jeg jo likesågodt begynne på lavkarbodiett, sant?

Får vel presentere meg ordentlig da:)
Jeg er en jente på 22 år. Har en motiverende samboer, mange fine (men litt for stramme) klær og et mål om å avta 7-10 kg og få bedre livskvalitet. Veier nå rundt 80 kg, men er 162 cm høy.. Hvilken diett anbefaler dere?

Kitt
10-01-11, 23:17
Hei og velkommen!:)
Jeg ville faktisk anbefale deg å begynne på ketolyse. Det er nok den strengeste dietten, men med tanke på cøliakien din, vil det være fornuftig å rydde unna alt du mulignes ikke tåler for så å innføre en og en ting forsiktig etter hvert når du har nådd vektmålet ditt!

Tenker det vil være lurt om du leser denne tråden (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970&highlight=nybegynnere) med alle linkene nøye og ser om du finner noe du syns passer for deg, men jeg vil som sagt anbefale ketolyse!

Lykke til!:heia:

Glutenfreak
11-01-11, 21:32
Tusen takk for det!:)
Kjekt med så raskt og godt svar.

Anbefaler du noen spesielle bøker, eller er alle ketolyse-bøkene det samme?

Er virkelig glad for å ha fått påvist cøliaki:) Kroppen fungerer nå MYE bedre, og det er lettere å eliminere endel matvarer når jeg reagerer så sterkt på de. Nå spiser jeg rent kjøtt, sauser uten hvetemel, glutenfritt knekkebrød (prøvde å bake brød, men det ble kluss), masse grønnsaker, litt frukt og godis. Blir ikke noe stress å kutte ut godteriet og frukten, men knekkebrødet kan bli verre.. Er jo så lettvint!

Kitt
12-01-11, 00:49
Det finnes bare en BOKA (http://ketolyse.no/) på ketolyse;) og det er boken av "oppfinneren" selv, Torkil P Andersen!:love:

Det finnes oppskrifter på knekkebrød her inne som sikker kan gjøres glutenfrie! Nannahs (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30214) feks!

Nå MÅ jeg legge meg! Natta!

CharlotteQ
13-01-11, 21:58
Hei alle lavkarbere! Er på min femte dag nå, og har (i strid med all lærdom) gått på vekta annenhver dag. Dag 3: Opp 300 gram. I dag: Ned 800 gram derfra, dvs 1/2 kg fra startvekt. Vet vekten er ustabil osv, men har ligget på drøyt 58 i måneder og iblant bikket opp på 59. Men i dag så jeg igjen 57-tallet for første gang på lenge! Virker rart om kuren skal ha effekt så snart, men vekten lyver jo ikke. Har vært ganske flink også synes jeg, lå på drøyt 20 g første dagen og bare ca 10 g de fire neste dagene :)

Men så ble jeg i tvil pga mange kommentarer jeg har fått: Er det virkelig sånn at kaloriene ikke har noe å si? Kan man teoretisk ha et kalorioverskudd, og likevel gå ned i vekt på lavkarbo/ketose? Er jo ikke akkurat få kalorier i kostholdet jeg har hatt nå, masse egg, bacon, bearnaisesaus (fra Fjordland seff), fløte, ost osv.
Men vil det funke da? Eller må jeg også sørge for et kaloriunderskudd? :s