Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Tips til nybegynnere

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-03-04, 22:16   #1
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Tips til nybegynnere

Her er noen greie tips for deg som har tenkt på å begynne eller nettopp har begynt med en lavkarbodiett (og kanskje også for deg som har holdt på en stund?)

  • les varedeklarasjonen!
  • står det 0 karbo, så regn 1 bare for sikkerhets skyld
  • unngå koffein helt de to første ukene
  • unngå søtstoff helt de to første ukene
  • drikk MINST to liter vann eller mineralvann daglig
  • ikke vei deg mer enn en gang i uka
  • ta mål av deg selv før du starter, noen ganger mister du cm selv om vekta står stille
  • ikke sammenlign deg med noen andre. Folk går ned så forskjellig
  • vekta kan stå stille rundt den tredje uka, det er normalt. Ikke få panikk
  • hvis du følger planen til punkt og prikke og fremdeles ikke går ned, sjekk om du kan ha Candida og unngå eddik, ost, sopp og annen gjæret mat
  • ta en tur til legen før du starter, og ta blodprøver. Det er greit å ha noe å sammenligne med når du har nådd målet ditt. Kolesterolet kan gå noe opp de første ukene til kroppen har fått tilpasset seg. Pass på at legen vet at du er på en lavkarbodiett og hvor lenge du har gått på den
  • ikke skyld på dietten hvis du ikke har lest boka
  • ikke skyld på dietten hvis du ikke leser varedeklarasjonen
  • ikke skyld på dietten hvis du ikke følger dietten


Sist redigert av Albertine : 28-05-04 kl 12:34. Årsak: Rettelse
  Svar med sitat
Gammel 30-03-04, 22:20   #2
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Kjempebra!

HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 30-03-04, 23:43   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Kjempebra ja men...men....mmmemen.... unngå søtstoffer?? SKRIIIK...
Jeg må jo kunne spise geleen min... jaja men en trøst er jo at jeg går lett i ketose, samt tar lett av om jeg går på induksjon, og allikevel spiser aspartam

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 31-03-04, 01:17   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk
Talking

Denne burde klistres ! Kjempeflott !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 31-03-04, 11:24   #5
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Opprinnelig lagt inn av Iset

men...men....mmmemen.... unngå søtstoffer?? SKRIIIK...

Det med å unngå søtstoffer er nok ment for de som skal til med induksjon eller lignende for første gang. De aner jo ikke hvordan kroppen reagerer på de ulike stoffene og bør derfor ligge unna den aller første tiden. Du har jo gjort dette før og vet at du ikke reagerer, så du kan bare fortsette som du har gjort.

Må ut og lete etter sukkerfri gele!

  Svar med sitat
Gammel 31-03-04, 15:58   #6
Anitra
Seniormedlem
 
Anitra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Skien
Alder: 53
Innlegg: 817
Anitra har en fantastisk aura rundt segAnitra har en fantastisk aura rundt seg

Kjempeflott! Nyttig for oss nybegynnere

__________________
Bloggen
Anitra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-04-04, 15:08   #7
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

kjempebra innlegg. Jeg har for ørtene gang lånt bort boka mi og lærer aldri:-)

men jeg vil også at andre som har problemer med vekt og helse skal få innblikk i hva Atkins står for.
Siste jeg lånte den til vet jeg at har den med seg på senga og klarer omtrent ikke legge den fra seg. Hun har candida,høyt blodtrykk og sier at prøven med blodsukker ikke ga noe resultat. Hun har tatt det flere ganger pga.sår som ikke vil gro,mm. Legen var redd sukkersyke,men de fant ingenting,sårene som iukke ville gro var forårsaket av sopp.

Så hver gang det er noe jeg lurer på nå,må jeg bruke hue:-)

Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 24-05-04, 06:34   #8
Kanel
Medlem
 
Medlem siden: May 2004
Hvor: I landet vårt
Alder: 51
Innlegg: 119
Kanel har en fantastisk aura rundt segKanel har en fantastisk aura rundt seg

Mye fornuftig her!
Har selv gått på lavkarbokur, men har aldri tatt innledningsfasen.
Fungerte greit det også.

__________________
Hilsen Kanel


Vel i mål - minus 55 kg

Startvekt 120 kg

Kanel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 27-05-04, 10:14   #9
Solstråle
Juniormedlem
 
Solstråle sin avatar
 
Medlem siden: May 2004
Hvor: Nord-Troms
Alder: 40
Innlegg: 21
Solstråle er ny på veien

Takk!!
*jeg er veeeldig flink til å skylde på både ditten og datten....*

__________________
Solstråle

...straks klar for Ketolyse...
(må bare avslutte amminga først)
Solstråle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-05-04, 10:40   #10
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Her er noen greie tips for deg som har tenkt på å begynne eller nettopp har begynt med en lavkarbodiett (og kanskje også for deg som har holdt på en stund?)

Ikke minst for oss som har holdt på en stund også......fort gjort å skli litt ut
Fin huskeliste Albertine....

Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 07-06-04, 01:24   #11
soltor
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2004
Alder: 42
Innlegg: 18
soltor er på en erverdig vei

ketostixen

Har jeg forstått det riktig at ketostixen er noe man kan måle om man er i induksjon eller ikke?

Hvor kan man i så fall kjøpe dette?

soltor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 07-06-04, 09:42   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Ketostix måler mengden av ketoner i urinen. Dvs. om du er i ketose eller ikke. Men vær oppmerksom på at stixen kun gir en indikasjon.

Du kan godt være i ketose og IKKE ha utslag på stixen. Du kan også ha stort utslag (mørk farge) på stixen (og være i dyp ketose) uten å ta av et eneste gram. Drikker du ikke nok vann blir stixen mørk, drikker du mye vann kan den være lys. Spiser du spesiell mat kan det gi utslag. Stixen kan være et godt hjelpemiddel i begynnelsen, - men det viktigste er jo om man tar av eller ikke. Det måles best med målebånd og vekt ! Anbefaler å veie/måle når man begynner ogs så vente 14 dager (til etter induksjonen) med å veie/måle igjen...... hvis du klarer å vente så lenge ! ......eller etter en uke da...

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-09-04, 10:29   #13
Lillian
Nytt Medlem
 
Lillian sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3
Lillian er på en erverdig vei

Takk

__________________
Lilliann & barna
Lillian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-11-04, 19:16   #14
Ulex
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Aust-Agder
Alder: 56
Innlegg: 96
Ulex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjent

Fin tråd!

Et par tips til:
Leggkramper og hodepine kan skyldes mangel på kalium eller magnesium. Kroppen kvitter seg med en del overflødig væske de første dagene etter at man kutter drastisk i karboinntaket, og da er det en del av disse to stoffene som forsvinner rett ut. Du får kjøpt begge deler på apoteket eller helsekostbutikken - spør dem om råd når det gjelder dosering.

Spinat, asparges og avokado er eksempler på fine naturlige kilder til kalium i et lavkarbo-kosthold. Rent kjøtt og fisk har også en god del kalium. Nøtter gir deg en del magnesium, det gjør også bladgrønnsaker.

Lesetips: "Protein Power" av Michael og Mary Ann Eades.

Vennlig hilsen
Ulex

Ulex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Protein Power lifeplan Svar med sitat
Gammel 07-11-04, 11:07   #15
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Flott Ulex ! Dette har vi også skrevet om under kosttilskudd og som svar på spørsmål om legg kramper og magesmerter. Det skulle selvfølgelig ha blitt lagt her også !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-12-04, 12:02   #16
trultelei
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2004
Innlegg: 19
trultelei er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Kanel

Mye fornuftig her!
Har selv gått på lavkarbokur, men har aldri tatt innledningsfasen.
Fungerte greit det også.

Du har jo vert kjempeflink da ,, har du noen hete tips

trultelei er avlogget   Svar med sitat
Gammel 13-02-05, 19:08   #17
madelene
Nytt Medlem
 
madelene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Hordaland
Alder: 37
Innlegg: 5
madelene er ny på veien
Talking

"...ikke skyld på dietten hvis du ikke følger dietten" Den syns jeg var dritbra! Hahahaha, hehe, nå måtte jeg le!!

__________________
madelene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-03-05, 08:41   #18
mabe
Medlem
 
mabe sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Vestfold
Innlegg: 77
mabe er ny på veien
Thumbs up

Heisann!

jeg kjøpte ketostixen på apoteket i går 50 stix for 57,50...når du tar å tisser på den så ser du om du er i ketose eller ikke...er du det så forbrenner du fett tror jeg..er vel 5-6 farger fra lyserosa til mørk lilla..
legger ved en kopi av et innlegg her som jeg har lest av Nille

http://forum.lavkarbo.no/diskusjon2092.html

håper dette hjalp deg litt


Opprinnelig lagt inn av soltor

Har jeg forstått det riktig at ketostixen er noe man kan måle om man er i induksjon eller ikke?

Hvor kan man i så fall kjøpe dette?

mabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-03-05, 11:27   #19
LilNoor
Medlem
 
LilNoor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Ulvik
Alder: 45
Innlegg: 168
LilNoor er virkelig snillLilNoor er virkelig snillLilNoor er virkelig snillLilNoor er virkelig snillLilNoor er virkelig snill

Sitat:

ta en tur til legen før du starter, og ta blodprøver. Det er greit å ha noe å sammenligne med når du har nådd målet ditt. Kolesterolet kan gå noe opp de første ukene til kroppen har fått tilpasset seg. Pass på at legen vet at du er på en lavkarbodiett og hvor lenge du har gått på den

Hva om du har en lege som sier du "får" ikke lov å begynne og nekter å støtte deg i det hele tatt når du sier du er på Ketolysekuren? Jeg var innom han når jeg starta, og fikk grei beskjed, dette trengte jeg ikke begynnte på en gang. Han er fortsatt i den gamle boken med mindre fett og sukker, mer mosjon, fordi ALLE som er overvektige spiser for mye og trimmer for lite! Uhuh! (NOT!!!) Han tok heller ingen blodprøver, selv om jeg sa at det var anbefalt og jeg skulle prøve denne dietten, samme hva han sa.

__________________
LilNoor
Min dagbok
LilNoor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-03-05, 11:34   #20
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

LilNoor.. skift lege!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 20-03-05, 13:39   #21
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mofe

LilNoor.. skift lege!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-04-05, 13:49   #22
pysa
Ubekreftet Medlem
 
pysa sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Telemark
Alder: 47
Innlegg: 104
pysa er ny på veien

kjempeflott innlegg!

__________________
PYSA









pysa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindbergish Svar med sitat
Gammel 02-05-05, 23:50   #23
Tingeling
Medlem
 
Tingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Alder: 40
Innlegg: 182
Tingeling er en juvelTingeling er en juvelTingeling er en juvel

Må bare legge inn et LITE spørsmål

Leggkramper; mangel på magnesium og KALIUM eller magnesium og KALSIUM ???
Ser ut som om det har gått litt rundt for meg?
Sliter VELDIG med leggkramper - hver eneste kveld når jeg legger meg.. sånn verking lissom - så man føler man må massere litt ?

Tingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-05-05, 23:51   #24
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Opprinnelig lagt inn av Tingeling

Leggkramper; mangel på magnesium og KALIUM eller magnesium og KALSIUM ???

Det er KALIUM det er snakk om ja. Fås på apotek, hvis du spør pent.

  Svar med sitat
Gammel 02-05-05, 23:57   #25
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Tingeling

Må bare legge inn et LITE spørsmål

Leggkramper; mangel på magnesium og KALIUM eller magnesium og KALSIUM ???
Ser ut som om det har gått litt rundt for meg?
Sliter VELDIG med leggkramper - hver eneste kveld når jeg legger meg.. sånn verking lissom - så man føler man må massere litt ?

Også er der innmari viktig å DRIKKE MASSE VANN !!!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar

Emneord
nybegynner


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mål! HP Generell diskusjon 44 12-12-09 16:00
Sukker - en ulv i fåreklær HP Artikler 15 03-04-09 10:23
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 12:34
Noen tips om Atkins-isen? Får det ikke til! donjuanwannabe Kake/dessert og snacks 4 27-02-04 15:44
Vårt kosthold ser ut til å bli mer anerkjent Skorpia Lavkarbo generelt 3 23-02-04 22:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no