Noe jeg lurer litt på er hva som egentlig er gjeldende kostholdsråd angående næringsfordeling?
Hvor mange kalorier anbefales ulike personer å innta og hva er den anbefalte fordelingen mellom næringsstoffene?
Tenker du på sånn hvor mye fett og prottiser og karber vi skal ha?
Atkins Induksjon er iallefall anbefalt fordeling av kaloriene:
70-75 % fett
20-25 % protein
5 % karber
Atkins mener også at når man kryper oppover karbestigen hans, så vil andelen fett & protein gå noe ned samtidig som karber går opp. Fett går ned mest. At du ikke behøver å regne så mye på andelen da det skjer som en naturlig følge. Dvs. om du følger Atkins anbefalinger på fremgangsmåte og mat da !
Jeg tenkte vel egentlig på hva disse (såkalte :p) ernæringsekspertene mener... Gjeldende fra Ernæringsrådet liksom?
Jeg tenkte vel egentlig på hva disse (såkalte :p) ernæringsekspertene mener... Gjeldende fra Ernæringsrådet liksom?
:eek: Er det noen som tar dem alvorlig lenger da ?? :p
Men Statens Ernæringsråd anbefaler at denne sammensetningen:
30 % fett (MAKS !!)
10-15 % proteiner
55-60 % karber
30 % fett (MAKS !!)
10-15 % proteiner
55-60 % karber
Og vissnok har de nylig gått igjennom anbefalingene og funnet ut at det ikke er noe poeng i å endre dem. Innimellom lurer jeg på om noen av dem interesserer seg for jobben sin i det hele tatt. :p
Og vissnok har de nylig gått igjennom anbefalingene og funnet ut at det ikke er noe poeng i å endre dem. Innimellom lurer jeg på om noen av dem interesserer seg for jobben sin i det hele tatt. :pHehehe!!:D Det er jo helt utrolig(!!) at de er så låste på et syn..
30 % fett (MAKS !!)
10-15 % proteiner
55-60 % karberTakker :) Grunnen til at jeg lurte er at jeg egentlig aldri har hatt peiling på dette før jeg begynte å spise lavkarbo og man undrer seg jo litt over kontrastene til sitt gamle kosthold :cool:
Jeg visste forresten nesten ikke hva forskjellen på proteiner og karbohydrater var..:eek: