View Full Version : DVP og Sten Sture Skaldemann på NRK1 i kveld.


205gti16v
21-12-05, 19:08
Kl 2025

Er det juleribba eller alt brødet og sukkeret som gjør oss fete? Se debatten på Redaksjon EN i kveld (NRK 1, kl. 20.25), og du vil møte en som har trosset alle de gamle rådene fra "kostholdsekspertene" og vunnet livet tilbake. Sten Sture Skaldeman veide rundt 145 kilo på det meste, han vet hva det vil si å kjenne overvekten på kroppen!
Skaldeman vet imidlertid også hvordan du kvitter deg med fettet, og denne oppskriften presenteres i hans kommende bok SPIS DEG NED I VEKT som utkommer 6. januar. En av de bøkene som ligger til grunn for kveldens tv-debatt, er BEDRE UTEN BRØD, der dr. philos. Dag Viljen Poleszynski har skrevet forordet. I kveld møter du begge to på Redaksjon EN. Dere vil høre mer om disse bøkene i dagene som kommer - her presenteres et oppsiktsvekkende, men samtidig veldokumentert budskap: Du blir fet av for mye karbohydrater, ikke av naturlig fett.

http://lillemaane.no/images/spacer.gif

Både BEDRE UTEN BRØD og SPIS DEG NED I VEKT hevder at du kan spise så mye ribbe du bare vil, det er ikke ribbekjøttet du blir fet av! Og det er vel et hyggelig budskap?
Les mer om bøkene på www.lillemaane.no (javascript:ol('http://lillemaane.no/index.html');)

205gti16v
21-12-05, 19:09
SPIS DEG NED I VEKT
utkommer på norsk 6. januar,
ISBN 8292605207
Den inneholder et eget kapittel om norske vektklubber, Ernæringsinstituttet i Osloog en viss "sjokoladeprofessor" i ernæring (som for øvrig ikke ville stille opp i dagens tv-debatt).

Iset
21-12-05, 20:04
Haha nei selvsagt ville vel ikke Drevon møte opp i kveld, hva skulle han sagt? Han er så utrolig feig og uproffesjonell.

205gti16v
21-12-05, 20:10
Sjokoladeproffen trur eg er Kåre Norum.

Trolljenta
21-12-05, 20:21
yuhu, gleder meg til å se Skaldeman på TV! :D

Aline
21-12-05, 20:52
aaaaaaaaaaaaaaaaaargh !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

dumme dumme dumme dumme mennesker!

heia dvp og sss :D men fy fabian for noen idioter som sitter der ved siden av dem!!!

grrr!!

Mila
21-12-05, 20:53
Haha... Enig med Aline... :ja:

205gti16v
21-12-05, 20:58
Det syns eg var bra:)
Skaldemann er sjef:D

Syns DVP kunne fått sagt meir men, det var gøy.

205gti16v
21-12-05, 20:59
Litt matt nå, det var ein energiutladning:D

Mila
21-12-05, 20:59
skrudde igrunn på nrk midt i jeg så fikk ikke med meg alt...:(

Nille
21-12-05, 21:08
Fikk ikke med meg hele, men det var et kult program det ! DVP kom veldig godt ut av det syns jeg. Saklig og trygg på seg sjøl - oste han formelig av autoritet .... denne mannen MÅ man jo bare tro på !! Litt stilig at sambo's klassekamerat og hyttenabo (Knut Inge) var med også. Han var ikke uenig i lavkarbo kosthold han nei. Overraskende. Også Skaldeman da. Stilig ! Bare synd han ikke slapp mere til og fikk forklart bedre.

Men hu der Jorunn Sundgot Borgen dama altså ! Hun var jo så irritende "ovenfra nedad", overbærende, overlegen, hoderistende og hånlig flirende at jeg nesten ikke klarte å høre hva hun sa. Her var det BARE hun som hadde rett og ingen andre ("men kjære lillevenn nå må du høre på meg..." typen). Men det kan jo komme av at hun jobber i et mannsdominert miljø med flere sterke personligheter og kanskje er nødt til å oppføre seg sånn for å bli hørt, - ikke vet jeg ! På skjermen tok det seg særs dårlig ut. Ikke noen vinnende personlighet nei.

Fint program, men hadde jeg ikke vært interessert i dette fra før og visst
littegrann - ja da hadde jeg iallefall vært forvirra nå !! Hadde ikke visst hva jeg skulle tro jeg :wacko:

:D

Iset
21-12-05, 21:16
Men hu der Jorunn Sundgot Borgen dama altså ! Hun var jo så irritende "ovenfra nedad", overbærende, overlegen, hoderistende og hånlig flirende at jeg nesten ikke klarte å høre hva hun sa. Her var det BARE hun som hadde rett og ingen andre ("men kjære lillevenn nå må du høre på meg..." typen). Men det kan jo komme av at hun jobber i et mannsdominert miljø med flere sterke personligheter og kanskje er nødt til å oppføre seg sånn for å bli hørt, - ikke vet jeg ! På skjermen tok det seg særs dårlig ut. Ikke noen vinnende personlighet nei.




JAAA jeg fikk "makk" av henne!! :eek:
Skaldeman var jo helt konge, måten han snakket på i programmet, jeg satt og humret for meg selv. Selvsikker og morsom, jeg elsker den mannen. :p

Men jeg ble litt irritert på at DVP nesten ikke fikk komme til, han snakket jo minst av alle omtrent... Jeg syns han "rare" Stavangermannen snakket FOR mye, han holdt jo omtrent hele debatten alene. Og desverre var han uenig med Skaldeman og DVP i mye. :rolleyes:

Jeg kjente det kokte flere ganger.

donjuanwannabe
21-12-05, 21:49
Ja dette var ett bra program. De vil jo for alltid være uenige men det er jo morsomt at slike som SSS og DVP kommer til på TV da. Han som mente at brødforbruket måtte ned snakket jo bare om brød og alle kaloriene i det, ikke om noe annet. Ikke om karbohydratene, osv men bare at brød inneholder for mye kalorier. Det ble for dumt. Han var jo i tillegg fettredd og nevnte smør, potetgull og majones om hverandre som høy fedmefaktor. Hmm.... Merkelig person. Og dette har han forsket på hvor lenge? Flere år?

Iset
21-12-05, 21:55
Han som mente at brødforbruket måtte ned snakket jo bare om brød og alle kaloriene i det, ikke om noe annet. Ikke om karbohydratene, osv men bare at brød inneholder for mye kalorier. Det ble for dumt. Han var jo i tillegg fettredd og nevnte smør, potetgull og majones om hverandre som høy fedmefaktor. Hmm.... Merkelig person. Og dette har han forsket på hvor lenge? Flere år?

Ja, han ble jeg skikkelig skuffet over, og at han satt på DVP's side og liksom skulle være på den siden av ernærings-diskusjonen... Nei jeg ble veldig skuffet over det mennesket. Kalorier??? Hvis man kun tenker kalorier så kan man vel spise brød, da er man jo på Grete Roede og slikt, der faktisk folk går ned i vekt ved å spise brød. Og hvorfor snakket han bare om brød? Ikke poteter, pasta og ris?
Det ble for dumt. :rolleyes:

des65
21-12-05, 22:27
Hva eller hvem er DVP? Fikk bare sett slutten av programmet så jeg fikk ikke med meg så mye dessverre. Men morsomt å se Sten Sture da!

des65
21-12-05, 22:28
Ja det er jo han med OE ja, ikke sant?

donjuanwannabe
21-12-05, 22:41
des65: Dag Viljen Poleszynski er en meget opplyst og klok mann som virkelig vet hva sunt kosthold er og er en forkjemper for ett høy fett/lav karbo kosthold. Han bærer sin professor-tittel i ernæring med stil. Det er det veldig mange i dette land som ikke gjør. Han er også redaktør i bladet Mat Og Helse.

Iset: Ja, nettopp. Kalori-telling er for Grete Roede osv. Det er jo ikke kaloriene i brød som er viktige egentlig men feilaktige påstander om at det er så veldig sunt og at kroppen trenger mye fiber osv. Og selvfølgelig karbohydratene da for oss lavkarbere. Minner meg veldig om melk-debatten, der man blir advart mot melk pga av det mettede fettet...

Ja han skulle helt klart byttet side i panelet ja. Men hvor ble det av Wenche Frölich og Eddie Eidsvåg? Kanskje det ikke ble plass rundt bordet til flere brød-elskere? :) Jeg synes jeg hører Wenche diskutere med han "kutt ut brødet" - fyren om at "Jeg spiser jo masse brød men jeg er jo ikke feit!". hahaha

Men selvfølgelig var det en representant fra Din Baker der. Han snakket jo såklart varmt om brød og hvor utrolig sunt det er for kroppen og ikke minst for magen og tarmsystemet! Med brød så blir du kort sagt frisk og sunn fra topp til tå fikk jeg inntrykk av når han snakket. Blir jo som å diskutere melk med Tine. ;)

Jeg vet ihvertfall en ting. Jeg går opp i vekt av brødmat. Det er jo altfor godt med brød, særlig nystekt. Jeg kan glatt spise 6 brødskiver med pålegg (noen ganger såklart mye mer) og da blir jeg ikke mett men kvalm og oppsvulmet i magen og føler meg ikke vel på flere timer. Det er akkurat som en deig som samler seg i magesekken og tar til seg all væske som en svamp.

mofe
22-12-05, 07:02
Hm.. går det i reprise?

burberry
22-12-05, 07:27
Du kan se det på web-tv på www.nrk.no (http://www.nrk.no) under nett-tv og Redaksjon En. Jeg sitter og kikker på det nå :-)

Iset
22-12-05, 08:05
Ja herregud, hvorfor drar de inn en person fra "Din baker"? :eek:
Jeg ler meg skakk når feks Eddie Eidsvåg går ut i media og snakker dritt om lavkarbo og fremhever brødets viktige rolle i norsk kosthold. :knegg:
Herregud, mannen hadde jo gått konkurs om alle hadde sluttet med brød, ikke rart han skjelver i buksene.
Wenche Frölich skal jeg ikke nevne engang, jeg klarer nesten ikke se programmer eller lese artikler av henne. :usaklig:

Iset
22-12-05, 08:06
En ting er iallefall sikkert, Skaldeman er en HELT og bør absolutt komme mer og mer i media for å opplyse folk, han har en helt egen evne til å snakke for seg, jeg syns han er så kul. :D

ssskaldeman
22-12-05, 09:23
En ting er iallefall sikkert, Skaldeman er en HELT og bør absolutt komme mer og mer i media for å opplyse folk, han har en helt egen evne til å snakke for seg, jeg syns han er så kul. :D

Tack för snälla ord, Iset! (och alla andra!)

Jag blev lite förvånad över att kostdebatten handlade så mycket om kalorier. Det verkade som om lantbruksprofessorn hade gjort en alldeles ny upptäckt - Det finns kalorier i bröd!

Det var nog därför det blev en TV-debatt. Undrar när han ska upptäcka att det finns kalorier i allting annat också. Blir det nya TV-debatter då?

Sten Sture

PS
Det kommer att bli en del i norsk media under våren. Jag ska bl a träffa Norsk Ukeblad den 13 januari. Vad är det för tidning?

Iset
22-12-05, 09:37
Ja, det ble jo bare snakk om kalorier, jeg ble skikkelig negativt overrasket over den stavanger-mannen (husker ikke navnet). :eek:
Nei, han skulle blitt kastet ut, og Skaldemann skulle tatt hans plass ved bordet, DA hadde det nok blitt en annen, mye mer fornuftig debatt!!

Oj, kommer du i Norsk Ukeblad? Så spennende! Svigermor abonnerer på det bladet, så jeg leser det hver uke. :)

Her er hjemmesiden: http://www.norskukeblad.no/

burberry
22-12-05, 10:59
Helt enig med deg, Iset! Han tok jo over hele showet og kvernet om igjen og om igjen på de samme tingene. Syns SSS gjorde en veldig god figur men han burde fått snakke mye mer (gjerne på bekostning av "bakeren" og Sundgot). Er stor tilhenger av DVP og syns hans synspunkter burde kommet mye sterkere frem. Fikk mest inntrykk av at han bare satt og viftet med diverse bøker og selv om det han sa var veldig fornuftig så sa han altfor lite etter min mening.

Ellers er det jo bra at NRK i det hele tatt sender et sånt program, da, selv om det hadde vært mye, mye kjekkere om det hadde vært et helt program bare med DVP, SSS og kanskje Fedon :-)

Helene
22-12-05, 11:02
synest det var bra at det var et sånt program uten fedon jeg.. for fedon er litt oppbrukt. De som ikke er tilhengere av han ser nesten ikke programet om de hører han er med. fint at andre kommer på banen med nesten samme synspunkter. og sier at fett er bra. fedon liker jo ikke fett.

Likte veldig godt den komentaren til SSS om å ha mye pålegg på skiven, kaste skiven og spise pålegget :D

Folk bør bli mer opplyst. (sier jeg å sitter å spiser skive hver dag fortiden,og legger på meg deretter)

Iset
22-12-05, 12:58
Enig ang Fedon, synd å si det men jeg liker mannen mindre og mindre.

Hehe satt og humret for meg selv da jeg så ansiktsuttrykket til hu dama når SSS sa det om brødskiva (kaste brødet under). Hihii. Og det rett etter at hun hadde sittet der og sagt at det ikke var brødet som var fetende, men smøret og det fete pålegget oppå. :snill: :glis:

burberry
22-12-05, 14:12
Må dere ikke snakke stygt om Fedon, da :D :p

Neida, skjønner hva dere mener og er delvis enig men jeg forguder han litt for det om for hadde det ikke vært for han (og Fedon-kurset og ikke minst kurslederen min) så hadde jeg aldri skjønt hva lavkarbo-kost var for noe (trodde det var bare bacon og egg) og ikke minst hadde jeg ikke hatt det så fantastisk bra som jeg har det nå. Hadde det ikke vært for Fedon hadde jeg vært sur, hatt hodepine, hjertebank, vondt i muskler og sittet og kjedespist kjeks og chips hele dagen lang.

Bare en liten digresjon, måtte bare forsvare "helten" min :-) Mente ikke å spore helt av her... sorry! :rodme:

Helene
22-12-05, 14:16
jeg mente ikke å snakke stykt om fedon egnetlig.. men mange tror at lavkarbo bare er teite fedon og farlige atkins.. og egg og bacon. Det er så utrloig mange forskjellige.. og gode dietter

burberry
22-12-05, 14:27
jeg mente ikke å snakke stykt om fedon egnetlig.. men mange tror at lavkarbo bare er teite fedon og farlige atkins.. og egg og bacon. Det er så utrloig mange forskjellige.. og gode dietter

Det er bare å snakke i vei :-))

Det var akkurat det jeg trodde også (ref: teite fedon og farlige atkins) og hadde det ikke vært for at en venninne dro meg med på kurs så hadde jeg aldri oppdaget hvor interessant lavkarbo-temaet er - og ikke minst hvor mange variasjoner det finnes! Etter at jeg har opplevd hvor godt dette kostholdet virker på kroppen så har jeg blitt mer nysgjerrig på (alle) andre former for lavkarbo og leser alt jeg kommer over om/av lavkarbo generelt, OE, Atkins, DVP, SSS, Ketolyse, Lutz. En helt ny verden har åpnet seg. Jeg har nok vært veldig heldig med kurslederen min som er ganske liberal i forhold til fett og siden jeg ofte bruker bladsalat og grønnsaker i stedet for linser så spiser jeg vel et sted mellom Lindberg og et eller annet.

Akkurat derfor det kunne vært greit om DVP og SSS hadde sluppet mer til i debatten i går også, for siden de ikke sa så mye så kan det være litt vanskelig å oppfatte budskapet for de som ikke kjenner så godt dette kostholdet. Å leve på smør med ost på kan høres veldig dramatisk ut for en som er vant til å spise skiver med syltetøy for å sette det litt på spissen. Kunne ønske meg et program som kun fokuserte på å forklare litt om de ulike teoriene innen lavkarbo for å åpne øynene til folk rundt i de tusen hjem om hva dette virkelig er for noe. Det hadde vært noe, det!!

themonk
22-12-05, 14:44
Hehe! Er ikke ofte jeg ler høyt når jeg ser på tv alene, men Skaldeman er jo helt konge! :) Knallbra.
Litt synd at "vitenskapsgjengen" bare overser DVP og SSS. De skjønner tydeligvis ikke hva de snakker
om engang, så da har de vel ikke noe godt argument imot.

Han landbruksforskeren var jo helt ute på jordet... (mye jordbruk ute på Ås).

Energi? "Du legger på deg hvis du kommer i positiv energibalanse, uansett hvilke matvarer du spiser."
HELLOOOO! :p Hvordan forklarer de da at Skaldeman gikk ned i vekt? Skulle likt å høre det.

Nå tror jeg at jeg skal gå å ta meg en skive med masse smør og ost og kjøtt... og så kaster jeg skiva. :D

Iset
22-12-05, 15:04
Må dere ikke snakke stygt om Fedon, da :D :p

Neida, skjønner hva dere mener og er delvis enig men jeg forguder han litt for det om for hadde det ikke vært for han (og Fedon-kurset og ikke minst kurslederen min) så hadde jeg aldri skjønt hva lavkarbo-kost var for noe (trodde det var bare bacon og egg) og ikke minst hadde jeg ikke hatt det så fantastisk bra som jeg har det nå. Hadde det ikke vært for Fedon hadde jeg vært sur, hatt hodepine, hjertebank, vondt i muskler og sittet og kjedespist kjeks og chips hele dagen lang.

Bare en liten digresjon, måtte bare forsvare "helten" min :-) Mente ikke å spore helt av her... sorry! :rodme:

Hehe du skulle sett hvordan jeg forsvarer ham i diskusjoner på andre fora, der folk rakker ned på ham. :p Jeg mente ikke å si noe stygt, jeg har alltid elsket mannen og er SÅÅ takknemlig overfor ham pga at han har vært den største (eller, egentlig den mest synlige er vel heller riktig å si) sukker-motstanderen i Norge de siste årene, det er mye pga ham at sukker-"hysteriet" er kommet. :D

MEN det som gjør at jeg har begynt å mislike ham litt det siste året, er fordi han åpenlyst har rakket ned på Atkins i flere artikler, og virker en smule hånlig overfor høyfett-filosofier. Han burde vel være den første til å sjekke fakta om mettet fett, til å sette seg mer inn i akkurat det. Men men, det kommer vel etterhvert.

Ellers er jeg helt enig med dere i at budskapet ikke kom frem, eller det kom vagt/feil frem! Det ble for mye fokus på brød og kalorier, og for enkelte kunne nok DVP og SSS nesten virke spik spenna gærne. Håper debatten blir mer saklig neste gang, og at de ikke har med BAKERE, for guds skyld! :eek: