View Full Version : Dagbladet: Vil sette tjukke på land


David
27-01-06, 08:26
Generalinspektør Jan Eirik Finseth aksepterer ikke overvektige ombord på Sjøforsvarets skip.

(Dagbladet.no): Generalinspektør og kontreadmiral i Sjøforsvaret er redd feite folk skal sinke Sjøforsvaret. Derfor erklærer han nå nulltoleranse mot fett.- I år vil jeg kjøre enda hardere på at vi kommer oss i form. Jeg vil blant annet ikke akseptere overvektige om bord, sier Jan Eirik Finseth til det nye bladet «F», tidligere Forsvarets forum.
Ifølge generalinspektøren er det et spørsmål om sikkerhet.
- Man kan ikke være overvektig i Sjøforsvaret. Skjer det noe og andre skal hjelpe deg ut, må det være mulig å løfte deg ut, sier han til Dagbladet.no.
Her er det ikke rom for å være fintfølende angående vekt.
- Nei, det kan vi ikke være. I vår yrkesgruppe er det ikke noe alternativ til å være i form. I en militær organisasjon er god helse en forutsetning for at folk skal kunne gjøre jobben sin, sier Finseth.
Han avviser at det er noen dramatikk i antifett-visjonen.
- Det er ikke sånn at vi sparker de som er overvektige. Dette er bare en markering, en hyggelig meddelelse til de som har litt dårlig samvittighet om at nå må de skjerpe seg. Gå og tren, regelmessig og hardt!
Nulltoleransen mot fett er en del av et program om mer fysisk fostring som Finseth har stått i bresjen for siden han ble generalinspektør i 2003. Og programmet har hatt sin virkning, det viser målingene.
- Livet ombord kan ofte bli litt stillesittende. Da må vi bruke det vi har av treningsinstrumenter og treningsrom. Og det gjør vi. Det er bare god personalpolitikk å være litt tydelig en gang i blant, sier Finseth.








:mad:



Ikke at jeg har noe sterkt behov for å jobbe i sjøforsvaret, men jeg er møkk lei av trakasseringa fra idioter som ham.

205gti16v
27-01-06, 09:49
Denne påstanden er eg 100%enig i.

Man kan ikke være overvektig i Sjøforsvaret. Skjer det noe og andre skal hjelpe deg ut, må det være mulig å løfte deg ut, sier han til Dagbladet.no.

Har prøvd å løfte ei 60kilo tung dukke opp ein leider på brannsimulatoren på røykdykkerskulen til marinen i bergen. Det var tungt og 50kilo ekstra hadde gjordt det umulig.

Ellers er eg uenig i resten, og meiner at om dei hadde ete som poleszynski anbefaler hadde vekta deiras regulert seg sjøl. Utan all kjeftinga:)

Begod
27-01-06, 11:49
hmm, når man skal slanke masse folk , mer eller mindre frivillig så tror jeg ikke at lavkarbo er veien å gå. Skal man ha suksess med lavkarbokosthold så må man ønske det selv, tror det blir helt feil om en organisjon som marinen skulle presset sine ansatte til å spise lavkarbo. Mindre energi inn og mere ut er enklere å gjennomfør og vil sansynligvis gi ønsket resultat for de fleste. De burde selvsagt hatt et lavkarbo alternativ for de som ønsket det , men jeg tror det er vanskelig å få gjennomført noe slikt i praksis.

Summer
27-01-06, 12:42
De burde selvsagt hatt et lavkarbo alternativ for de som ønsket det , men jeg tror det er vanskelig å få gjennomført noe slikt i praksis.Jeg kan ikke se hvorfor det skal være problematisk å øke opp på kjøtt/fisk/ost og eggemengden, og gi grove kornprodukter og mer grønnsaker i stedet for å gi raffinert mat.

Begod
27-01-06, 13:01
Det jeg mener er at de som ikke har spesielt lyst til å slanke seg vil ha full tilgang til både karbo og fett, og vil demed spise begge deler, slik som de gjør i dag. Når man skal "tvangsslanke" folk bør man fjerne en av delene, tror det hadde blitt volsomme protester hvis man hadde fjernet karboen fra kostholdet i marinen. Ikke minst fra våre ernæringmyndigheter.

Noen som vet næringsinnholdet i stridsrasjonen?

Goggen
27-01-06, 19:13
Dette innlegget i leste jeg før i dag på DB. Og er det noe jeg er sikker på så er det at dette ikke er hverken mobbing eller ondsinnet. Skulle bare mangle at ikk overvektige/feite folk ble satt på land. Problemet er vel at rekruttene er i rimelig form når de går ombord, men eser ut etter stillesittende tjeneste og god mat.

Nei sikkerheten må gå først om bord i båter, u-båter og fly(flyvere og personell).

Man kan ikke være feit å risikere sikkerheten til andre. Og man må kunne forlange at folk passer vekta de få mnd. i tjeneste.

Goggen
27-01-06, 19:17
Begod: Husker ikke kaloritallet, men rasjonene er såpass næringsrike at en pakke holder til en mann en dag selv under svært strabasiøse forhold. Hvis jeg tipper er det 3-4000 kcal. Og både druesukker, sukker og fett.

Nille
28-01-06, 00:26
Dette innlegget i leste jeg før i dag på DB. Og er det noe jeg er sikker på så er det at dette ikke er hverken mobbing eller ondsinnet. Skulle bare mangle at ikk overvektige/feite folk ble satt på land. Problemet er vel at rekruttene er i rimelig form når de går ombord, men eser ut etter stillesittende tjeneste og god mat..

:ja: Og en forvilet mor (meg) og hennes venninde så sine slanke veltrente sønner blir tjukkere og tjukkere etter tjeneste i Sjøforsvaret... (Håkonsvern og torpedobåt)

Tror heller ikke det var vondt ment, men uklokt formulert .....

hede
28-01-06, 00:46
Sjøfartsdirektoratet har årlige helsesjekker hvor sterkt overvektige mennesker som ikke er i stand til å hjelpe andre, og hvor i tillegg andre har problemer med å hjelpe dem, får seilingsnekt.

Undertegnede la på seg 20kilo de første årene ombord, og ser helt klart behovet for en klar ledelse på problemet med sviktende fysisk form.

Dette er ikke mobbing, men snarere å sette fokus på et stigende problem. Forsvarets personell SKAL være fysisk skikket til å ivareta sin tjeneste og være forbilder. Her er det også et spørsmål om troverdighet.

For Sjefen ved en avdeling å ta med sine mannskaper ut på fysisk aktivitet burde være like naturlig som å lede dem i andre aktiviteter. Så er det det med tiden som aldri strekker til. Mindre personell skal gjøre de samme oppgavene som før nedbemanning. Men etter min oppfatning er dette en prioritering av tid. Men, jeg som alle andre med ledelsesansvar, har krav fra alle kanter om å levere, og da er det viktig å kunne se litt opp og komme seg ut i fysisk aktivitet.

Dette er et ledelses- like mye som et personlig ansvar og jeg mener det er prisverdig av Generalinspektøren å sette dette på dagsordenen.

Det blir spennende å se hva som følger etter dette.

Begod
28-01-06, 00:57
62,5 kg når jeg møtte opp på madla og 77 kg når jeg mønstret av fra Reitan. I mellom tiden hadde jeg vært på Haakonsvern, KNM Bergen og Narvik. Det var første gangen jeg var over 65 kg, så man kan vel si at marinen er et særdelesusunt sted, ikke hjelper det å ha brakkesyke heller.