View Full Version : Frisk pust med..ja hva da?


Fjonken
05-02-06, 23:25
Merker at dietten forårsaker ekkel smak i munnen utpå dagen. Når man spiser "normal" kost er det enkelt å stappe et par pastiller eller tyggi i munnen. Men på lavkarbo er jo det så og si umulig. Jeg har nilest varedeklarasjoner på så og si alt av pastiller og drops og tyggis og alle inneholder store mengder karbs. Si meg hva skal man stappe i munnen når den ekler til? Kan jo ikke pusse tenna hvert 10 min heller? Inntil videre går det i sånnt munnskyllervann.. men tungvint og lite praktisk på farta det og. Tips tas i mot med stor takknemlighet. Gjør hva som helst for å få gørra ut av munnen.

nøtta
06-02-06, 09:18
spiser du sotningsmidler ? i saa fall kan du nok spise de fleste sukkerfrie pastillene for khd er fra sukkeralkeholer (eller noe i den duren :o) NIIIIIIIIIIIIIIILEEEEEEEE , hjelp !

Fjonken
06-02-06, 09:59
Søtningsmidler er no problem. Jeg har gått på kuren i 1 uke nå og gått ned 900 gr selv med stort inntak av søtningsmidler. Så det kutter jeg ikke ut i første omgang nei. Søtningsmidlene er planken min.

Summer
06-02-06, 10:18
Spise persille? SPise tyggis? (de varer jo litt lengre enn en pastill)

Fjonken
06-02-06, 10:22
Tyggis.. ja, men hva med karbsinnholdet da? Det er jo skyhøyt! Og tar jeg en, blir det gjerne mange flere. Farlig det der.
Persille.. Fjonken må flire litt.. Ser seg sjøl hastende til viktige møter iherdig tyggende på en diger grønn dusk :D

Iset
06-02-06, 10:24
Hvis du kan spise søtningsmidler så er det jo ikke noe problem, eller? Iallefall så kan du jo se etter de med maltitol. Jeg har ikke funnet noen friske enda, men det finnes noen NYDELIGE karamelldrops som smaker som Wërthers original, og den finnes med kremete jordbærsmak også. :sikle:

Eneste problemet er jo at du fort får vondt i magen av sukkeralkoholer, men noen tåler mer enn andre. :)

Fjonken
06-02-06, 10:36
Så de karbsene som er oppgitt er bare kunstige søtningsmidler altså? Jeg er ikke helt inn i dette gamet ennå ser dere. Har jeg forsått riktig? Karbsene er "ufarlige" og kan spises med godt samvete? Sukkeralkoholer.. hva f... er det? Litt forvirra her.. både kunstige søtningsmidler og sukkeralkoholer i en og samma tyggis eller?
Skal jeg regne dem i dagsrasjonen eller hva?

Iset
06-02-06, 11:05
:fnis: :D

Når det gjelder tyggis og slikt, så er jeg litt usikker siden jeg vet det er Sorbitol i mange av dem, og det skal vi vel helst ikke ha.

Aspartam er greit for de fleste (ikke alle, noen øker i vekt av dem), så da kan du feks drikke lettbrus og lage gele og fromasjer av Fun light (nam nam), og du kan gjerne bruke litt Natreen eller Canderel, bare du teller med karbene (det er ikke så mye, siden pulveret er så lett).

Sukkeralkoholer blir ikke tatt opp i kroppen, så de kan du trekke fra. Det gjelder Maltitol og Lakitol (er det flere?) og finnes i mange sukkerfrie snopeprodukter.

Har du smakt Cavalier-sjokoladene eller Stella-sjokoladene? Disse er søtet med maltitol (Cavalier) og Lakitol (Stella), og selges i helsekosten. Jeg tåler ikke mer enn ca 50 gram Cavaliersjokolade før jeg blir sittende på do med fødselssmerter, men Stella tåler jeg mye bedre, så jeg tåler altså Lakitol godt.

Hvis du leser på feks. Atkins-barene, så står det jo hvor mange gram karbo de inneholder på forsiden. La oss si 2 gram netto karber.
Leser du på baksiden, så er det oppgitt feks. 14 gram karbohydrater. Da får mange sjokk, men 12 av disse er fra sukkeralkoholer, så da blir det altså bare 2 gram igjen. Altså 2 gram NETTO karber. :)

Fjonken
06-02-06, 12:07
Tusen takk for oppklarende opplysninger Iset. Akkurat hva jeg trengte å høre.. Jippi.. Funsafta er friskemeldt..og nå kan jeg snope sjokkis og kose meg med tyggi.. Min flotte dag har bare blitt enda bedre!!!!

Iset
06-02-06, 12:09
Så lenge du går ned i vekt, vel og merke hehe.

Jeg bruker Fun-saften til mye jeg, men helst i helgene da. Lager gele (bringebær og skogsbær er best, smaker som ekte Freia gele!!) og fromasjer (appelsin er digg til fromasj!). Helt nydelig!

Fjonken
06-02-06, 12:19
Ja, nå har jeg da snikveid meg igjen da.. og nåla går rette veien den.. Så det er ingen fare enn så lenge :w00t: Jeg spiser lite snop uansett jeg da, men det er jo deilig at det finnes friskemeldt sjokolade og tyggis da. Sånn for sikkerhetsskyld dersom snopesjuka skulle dukke opp. Den har jeg ikke sett på evigheter heldigvis, men man vet jo aldri.