View Full Version : Lite søtt gjør deg sur.. Er det sant?


Fjonken
13-02-06, 12:02
Denne artikkelen ligger inne på SN. Men er det sant det som står der om sukker og humør? Trodde det var motsatt jeg da.
Jeg har i allefall blitt mye mer positiv og energirik etter at jeg startet med lavkarbo. Før gikk humøret opp og ned som en berg og dalbane. Nå er jeg stort sett blid hele tida.

http://www.slankenett.no/art/a70.htm

Caxa
13-02-06, 12:08
Skummet bare fort gjennom den jeg siden alt overskriften fikk meg til å innse at jeg ikke er enig.

Har det mer som deg jeg Fjonken, mer stabil i humøret, mer stabil i det meste faktisk....

Dessuten har lysten på søtt godt over til å bli lysten på salt. har aldri brukt mye salt i maten men nå velger jeg gjerne heller salt sideflesk enn vanlig bacon o.l

Så jeg tror ikke det der gjelder når man er på lavkarbo.

Albertine
13-02-06, 12:14
Når man spiser lavkarbo blir man jo smørblid...:p

jeef-micro
13-02-06, 12:22
Når man spiser lavkarbo holder blodsukret seg stabilt. Det er derfor vi er blide hele tiden :)
spiser man sukker blir man blid og glad når man spiser det (for da stiger blodsukter raskt) men man blir desto surere når virkningen av sukkeret går ut av kroppen.. man kan på en måte sammenligne med narkotika... man blir "ruset" av det, og ganske desperat etter å få tak i mer

David
13-02-06, 13:25
Jeg må innrømme at jeg ikke har mye peiling på hormoner, seratonin e.l. Men jeg veit at etter jeg og sambo la om til lavkarbokosthold, er humøret her i huset steget flere hakk ;)
Det skyldes for min del mindre vekt å drasse på, som fører til bedre selvtillit, bedre sexliv osv osv.

Så da er det samma f* hva en eller annen professor sier. For min del er det nemlig motsatt :D

Nille
13-02-06, 13:31
Tydelig en teoretiker som har uttalt seg ja. Alle jeg kjenner som går på lavkarbo (og det er ganske mange etterhvert !) har et jevnt godt humør når de er over abstinensperioden. Da jevner humøret seg ut i takt med blodsukkeret. De fleste er i MYE bedre og jevnere humør enn de noen gang har vært. Og så oppleves det motsatt .... de som lever lavkarbo blir trøtte og leie og sure og triste etter å ha spist mye sukker/karber...:p Og sult ?? Er det noen som er sultne her inne ??

Så teoretikeren kunne hatt godt av å snakke med noen som har erfaring fra slikt kosthold ...:rolleyes: AMMMMMMATØR !!

Iset
13-02-06, 13:43
Jeg blir småkvalm av slike useriøse artikler!

HP
13-02-06, 14:02
Useriøs artikkel :ja:
Eller sett fra den andre siden: Den handler ikke om et lavkarbokosthold.

Jeg er sur og gretten på karbo, men ikke på lavkarbo :D

Goggen
13-02-06, 22:46
Hei Fjonken!

Jeg spiser en 4-8 karber om dagen, og har motsatt inntrykk enn professoren. Humøret er mer stabilt, altså det gode, og insulinsvingningene er jo borte, så det er egentlig ikke sammenlignbart. Derimot er det jo en kjempeforskjell mellom karbo/ikke karbo.

Fjonken
14-02-06, 00:17
Nettopp det jeg trodde. Livet med sukkeret er en berg og dalbane. Livet uten sukker her humørstabilt. Stilig... Enda et godt argumetn å hive i fanget til de som tror vi er gale.. Har begynt å møte sånne nemlig. Slanke deg på fett.. Erru sprø? :D :D :D

kjøttklumpen
14-02-06, 00:37
Kan nok stemme for sukkerslaver. Må ha skuddet hver x'te time vettu :)

silje
14-02-06, 09:39
skal vi se... nå skal jeg prøve å uttale meg uten å ha lest artikkelen.. mitt inntrykk er, etter å ha lest her er at det ikke dreier seg om lavkarbo-kosthold?(som nevnt av hc)..
jeg husker en gang i en gymtime at læreren sa at dette var en øvelse som når vi hadde trent en stund så kom vi til å bli sure(sånn humørmessig). vi spurta og herja, og jeg tro kanskje det har noe for seg.. viss man tenker på sukker som energi, og at når man går helt tom men fremdeles blir pressa, så er man lettere å irritere. dette er noe jeg har merka en del på trening, at når folk begynner å gå tom for energi, så blir de lettere å irritere, man blir mer innbitt, og mer sur for egne og andres feil.
(er det ingen her som har følt seg sur eller irritert i en gymtime fordi man blir pressa over det man synes man orker?)

jeg merker at når jeg trener på lavkarbo, så kan jeg gå helt tom.. jeg blir ikke akkurat sur, men jeg blir ikke sånn supersprudlende heller..
men selvfølgelig.. jeg går ikke rundt og er sur til vanlig :D
verken med eller uten karbo egentlig.

silje