View Full Version : Spørsmål om Valleprotein


Vigdinil
26-02-06, 15:20
Siden jeg har fått mine svar om soyaprotein, og har lyst å forhøre meg mer om Valleprotein, lager jeg en ny tråd om dette spørsmålet. Jeg skjønner at dette kanskje er bedre enn soyaprotein i og med atforskingen advarer mot dette spesielt til personer med stoffskifteproblemer, og vil gjerne ha tilbakemeldinger fra dere som bruker det. Skjønner at dette kan kjøpes på helsekost

- hva er egentlig valleproten
- er det dyrt?
- er det mye karbo i det?
- kan det brukes som mel? Til brød, pannekaker m.m.?

themonk
26-02-06, 15:56
Valle (myse) er et biprodukt fra osteproduksjon. Det inneholder ca 67% protein og brukes til å lage proteinpulver. Mysenproteinet konsentreres gjennom en mikrofiltreringsprosess (eventuelt ionebytteprosess), som fjerner fett og laktose, og kan gi opptil 95% protein.

Du kan lese mye om det her: http://www.wellwisdom.com/research_WPCreport.php
(på engelsk dessverre)

De myseproteinene jeg har vært borti egner seg ikke til å bruke i matlaging pga konsistens. En del av proteinet blir dessuten denaturert ved oppvarming. Karboinnholdet er noe høyere enn for andre proteinpulvere. 2-10 gram pr 100 er vanlig. Ettersom opptaket av myseprotein går raskt vil det innvirke på insulinet, og vil i teorien kunne være med på å hemme vektnedgang dersom det inntas i de anbefalte dosene (som er voldsomt høye). Prisen ligger rundt 300,- kr pr kilo, men du kan få tak i billigere (og dårligere). Et høykvalitets/naturlig myseprotein er et bra kosttilskudd... men ikke noen bra måltidserstatter.

Jeg brukte en del proteinpulver før, og har prøvd en god del merker. Ingen proteinpulver kan erstatte ordentlig mat, og prisen på proteinpulvere overgår effekten. Jeg syns ikke proteinpulver bør være en del av en diett.

Du kan få mye ferske egg for prisen av en kilo pulver. :)

Nille
26-02-06, 16:52
Har testet ut valle whey protein fra Ketolyse (det er ikke i salg). Det er et protein av renset og veldig god kvalitet. Det har 2 gr karbo pr 100 gram pulver. Torkil jobber med saken (vurdering/godkjenning av mattilsynet) og vil kanskje importere dette fra Danmark.

Jeg har testet ut en boks og brukte det som "mel" i nabobrødet (opprinnelig soyaprotein brødet) og det var veldig vellykket. Jeg har også lagd pannekaka mi med det, uten noe problem. Andre har testet det ut på pizzabunn og mente de måtte bruke mer av det enn av soya proteinet. (se inne på Ketolyse under Erfaringer).

:D

Vigdinil
26-02-06, 18:25
Takk til Themonk og Nille. Skal sjekke erfaringene på ketolyse... håper Torkil kommer snart med dette proteinet:)

themonk
26-02-06, 20:08
http://www.internutrition.no/page.php?c1=54

Jeg vil anbefale å teste myseproteinet fra North Coast Naturals... uten å ha smakt det selv riktignok. Det kommer til Norge i løpet av en måneds tid. Det inneholder rundt 4% laktose, men er mer skånsomt behandlet enn vanlige proteinpulvere. Skal garantert teste det ut selv, i alle fall.

Ellers har du jo kongen over myseproteinene: ImmunoPro RX http://www.betterhealthinternational.com/productDetails.asp_Q_prodID_E_1223
Dessverre kan det være problematisk å importere, og veldig dyrt. Til gjengjeld er det ikke et biprodukt av ost, men laget av kumelk fra gressende kuer, uten bruk av stoffer med lav pH eller høy varme. Smaken er søt og god. Skulle ønske noen ville ta inn dette her til lands. :o

Fjonken
27-02-06, 12:15
En fotnote.. proteinpulver er ok som en rask shake etter hard trening. Men ingen måltidserstatter nei. Til nød kan man bruke det som et lite mellommåltid. Og proteinpulver med smak har jeg brukt i desserter som f.eks. is og formasjer med stort hell.

themonk
27-02-06, 13:28
Til nød kan man bruke det som et lite mellommåltid. Og proteinpulver med smak har jeg brukt i desserter som f.eks. is og formasjer med stort hell.

Det er sikkert ikke så dumt. Endte opp med at jeg brukte det som godteri til slutt jeg også.

Ulempen med å bruke det som mellommåltid er at proteininntaket fort blir veldig høyt, uten at det stiller sulten i noen særlig grad. De som prøver å gå ned i vekt vil ikke ha noe nytte av å spise 3-4 gram protein pr. kilo kroppsvekt pr dag.

Vigdinil
27-02-06, 18:13
Takk igjen til Themonk og Fjonken.

Nå er jeg altså ute etter å bruke det som enslags erstating for hvetemel

Themonk... hvor får jeg kjøpt dette pulveret som kommer om en uke?