View Full Version : Baking på induksjon.


Fjonken
04-03-06, 09:27
Skal shoppe for baking på induksjon. Men hva bør jeg ha på shoppelista mi? Har fått med meg at jeg bør ha en boks Atkins bakemix, soyaproteinmel. Noe mer?

luringen
04-03-06, 10:28
soyaprotein og soyamel er to forskjellige greier...spørs jo hva du vil lage da? På induksjon så må du vel bruke mye egg, rømme smør og fløte vel? Lite mel etc? Spelteml må vel kanskje vente...men div frø kanskje? Husk/psyllium, lin, solsikke osv..

Nille
04-03-06, 16:27
Skal shoppe for baking på induksjon. Men hva bør jeg ha på shoppelista mi? Har fått med meg at jeg bør ha en boks Atkins bakemix, soyaproteinmel. Noe mer?

Spørs hva du vil bake det !
Det er jo begrenset hva du kan bake av på induksjon da. Atkins bakemiks, nøytralt proteinpulver (behøver ikke være soya) høres bra ut. Bakepulver, egg er er must. Men på vedvarende kan du plusse på med mandler (mal dem fint og du har mandelmel) valnøtter og hasselnøttkjerner.

Jeg lager brød og da har jeg i tillegg i kruskakli, linfrø, sesamfrø, solsikkekjerner og i tillegg til godt krydder.

Ta en titt på oppskriftene her inne (spesielt under bakverk) så får du en ide om hva du trenger !

Torkil
04-03-06, 17:19
Hei
Det billigste er soyaprotein, det finnes en god oppskrift her i forumet på et grovt erstatningsbrød. Atkins bakemiks er betydelig dyrere, men noen liker smaken bedre, så du får prøve deg frem.
Vennlig Hilsen
Torkil

PS: soyamel er finmalte soyabønner, det inneholder ca 20% karbohydrat.
Soyaprotein er soyamel som er helt eller delvis renset for karbohydrat.Det inneholder typisk fra 0-5 gram Karbohydrat pr 100 gram.
Jo høyere grad av rensing jo dyrere. De siste prosentene er de dyreste å fjerne.:)

Fjonken
05-03-06, 20:27
Takker for svar. Det derre grove nabobrødet kan det spises på induksjon? Lagde soyabrød i helgen med 50/50 soyamel og proteinmel.. smakte dritt. Lagde også såkalte pannekaker.. smakte frityrolje og egg.. helt grusomt! Må da være noe som smaker bedre enn dette vel. Er det meningen at smaksløkene skal lide under induksjon?

Albertine
05-03-06, 20:32
Da har du ikke prøvd MINE pannekaker! ;) Smaker deeeilig!

luringen
05-03-06, 20:59
hihi...soyamel smaker dr... ja. Synes jeg da. Og mange med meg!

Fjonken
06-03-06, 10:04
Jeg har lett etter de pannekakene dine Albertine. Men de eneste jeg fant var med bær i. Kan ikke spise bær ennå jeg. :(